Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

PST vil ha tips om ekstreme ytringer på nett

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Re: PST vil ha tips om ekstreme ytringer på nett

Opprinnelig skrevet av JanKristian
    George Orwell skapte uttrykket doubblethink i sin bok "1984". Du burde lese boken.
    Tror kanskje du bør plukke opp igjen boka og lese litt selv, for dette gav ikke noen mening. AGR sier ikke noe sted at han ønsker å forby noen å uttrykke sine meninger, han uttrykker bare sine egne. Det er ikke noen motstrid der. Dersom du tror at ytringsfrihet betyr at meningene dine skal få stå uimotsagt, så er det åpenbart at du ikke vet hva du snakker om.
    Beidh a lá leo

Kommentér

Mike20.

Nasjonalismen er basert på følgende prinsipper:

(1) Menneskeheten er naturlig sammensatt av nasjoner.
      (2) Nasjonene kan bestemmes ut fra visse trekk som er felles for dens befolkning, slik som rase, språk eller religion.
      (3) Den eneste rettmessige form for styre er selvbestemmelse for en nasjon og et folk. Hver nasjon bør ha sitt eget uavhengige landområde i form av en statsdannelse, og verden bør bestå av nasjonalstater.

Dette er definisjonen jeg forholder meg til.

(...)

Lille Arne.

Jeg ser ikke hva som er morsomt. Kanskje du vil utdype?
      Du refererer en EUROPOL-statistikk for å underbygge at venstreekstreme er en større terrortrussel enn høyreekstreme i Europa. Den samme statistikken er helt utvetydig på at den kvantitativt største andelen av terrorangrep i Europa (>60%) begås av nasjonalister - noe du akkurat har definert deg selv som. Mulig det er en lite humanistisk skadefryd i å synes det er morsomt å se en debattant skyte seg selv såpass direkte i foten, men jeg måtte trekke litt på smilebåndet.
      "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
      - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Hadde man klart å stoppe Breivik om man var blitt tipset om ytringene hans på nett i forkant av terroraksjonen? Jeg tror ikke det. De ytringene som jeg har sett gjengitt i media er ikke politisk korrekte, og i etterpåklokskapens navn kan de virke ekstreme. Men de har da alle vært innenfor det vi må akseptere i forhold til yttringsfriheten?

Jeg tror at radikalisering og ekstremisme forutsetter at det finnes et fiendebilde. Om de med ekstreme meninger opplever å bli sensurert vil dette bare bidra til å øke dette fiendebilde, og bekrefte de fordommene man eventuelt måtte ha i den ekstremes øyne. Derfor er jeg redd for at denne økte oppmerksomheten fra PST bare gjør vondt verre, samtidig som den egentlig bare er et spill for galleriet.

mvh
        mobilix

Kommentér

PST vil ha tips om ekstreme ytringer på nett

Opprinnelig skrevet av mobilix
          Hadde man klart å stoppe Breivik om man var blitt tipset om ytringene hans på nett i forkant av terroraksjonen? Jeg tror ikke det. De ytringene som jeg har sett gjengitt i media er ikke politisk korrekte, og i etterpåklokskapens navn kan de virke ekstreme. Men de har da alle vært innenfor det vi må akseptere i forhold til yttringsfriheten?

...
          Jeg håper at man ikke ska begyne å sanksjonere kun på grunnlag av yttringer.

Les gjerne den kronikk fra Leif GW Persson som jeg siterte.

Ifølge oppgifter i media så kom Breiviks navn til PST da han kjøpte aluminiumspulver. Hadde man da kjent til hans ekstreme politiske ståsted hadde man kunnet på et par minut fått følgende informasjon:

Hans våpeninnehav
          At han ikke har hatt inntekt de siste par årene
          At han har et selskap som kjøper gjødsel uten å produsere noe

Breivik hadde blitt tatt.
          Minsk, det nye Utopia

Kommentér

Poenget for PST er å få flere biter i et puslespill. Ikke å gå etter ekstreme ytringer alene. Noen ganger havner puslespillet innenfor "Ytringsfrihet", andre ganger er det mer urovekkende og fortjener en nærmere kikk ut i fra andre opplysninger på samme person.
            Insa.

Kommentér

Lille Arne.

Du benytter begrepet nasjonalister som om de var en enhetlig gruppe, men du skal lete lenge etter en mer splittet gruppe enn nettopp nasjonalister. De har alle til felles at de har sin egen nasjon som hjertesak, og man kan derfor ikke overføre noe ansvar fra Baskiske eller Irske seperatister til norske nasjonalister. I motsetning til dette har vi muslimske terrorister over hele verden som oppgir det samme motivet. De er bundet sammen av en ideologi uten landegrenser, og det er nettopp disse landegrensene som definerer en nasjonalist. Jeg ser fortsatt ingen grunn til å trekke på smilebåndet.

Kommentér

Kan vi diskutere islam på en plass, og ha en diskusjon om ekstreme ytinger generelt her?

Du kan flere ord enn muslim og islam, JanKristian.

Kommentér

Nå er ikke jeg mod, men vil komme med en liten oppfordring. Ligg unna effekter som Fet skrift, mange utropstegn, og ikke minst caps lock rage.

Plutselig kommer admin og kjefter på deg. Det er ikke noe hyggelig.
                  Security is not a dirty word Blackadder.........now crevis....crevis is a positively disgusting word!!!

General Sir Anthony Cecil Hogmaney Melchett

Kommentér

Lille Arne.

Du benytter begrepet nasjonalister som om de var en enhetlig gruppe, men du skal lete lenge etter en mer splittet gruppe enn nettopp nasjonalister. De har alle til felles at de har sin egen nasjon som hjertesak, og man kan derfor ikke overføre noe ansvar fra Baskiske eller Irske seperatister til norske nasjonalister. I motsetning til dette har vi muslimske terrorister over hele verden som oppgir det samme motivet. De er bundet sammen av en ideologi uten landegrenser, og det er nettopp disse landegrensene som definerer en nasjonalist. Jeg ser fortsatt ingen grunn til å trekke på smilebåndet.
                    Et så utrolig kronglete sirkelargument må jeg i hvert fall trekke på smilebåndet av.

Altså: nasjonalister verden over er bundet sammen av at de har sin egen nasjon som hjertesak. Men de har allikevel ikke noe felles? Så definisjonen din av nasjonalisme som du gav over, gjelder bare deg, eller bare norske nasjonalister? Ikke baskiske eller irske? Må man alt ha en etablert nasjonalstat for å kalle seg nasjonalist etter din mening?

Ser du også at en fundamentalistisk tolkning av den nasjonalistiske ideologien som du har formulert i tre punkter kan legitimere umenneskelige og grusomme handlinger som terrorisme, massedeportasjoner og folkemord? Og du er klar over at slike tolkninger faktisk har ført til akkurat det gang på gang i løpet av de siste par hundreårene? (Akkurat slik som fundamentalistiske tolkninger av Islam og marxisme kan og har gjort.)

Tror du at når "nasjonene" bare har fått kriget fra seg og etablert sine rene, klart avgrensede nasjonalstater, så vil det inntreffe et harmonisk og evig tusenårsrike, og at noen små befolkningsutvekslinger kan være en pris som er verdt å betale for dette? Hei, så vidt jeg kan se mener du jo at nasjonene er naturlig eksisterende, hvorfor ikke rette seg etter naturlover, de må jo være nesten like bra som Guds lover?
                    "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                    - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                    Working...
                    X