Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Vil skjerpe reglene for halvautomatiske rifler

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Vil skjerpe reglene for halvautomatiske rifler

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7731586

Opprinnelig skrevet av NRK
    Halvautomatiske rifler av typen Anders Behring Breivik brukte på Utøya, er tillatt å bruke til jakt og konkurranseskyting i Norge. Politidirektør Øystein Mæland ønsker en innskjerping av regelverket.
    Så var vi i gang med forbud og enda flere regler. Det må finnes andre måter å gjøre ting på. Enn å forby/innskrenke alt..

Re: Vil skjerpe reglene for halvautomatiske rifler

Skulle ikke vi møte denne terroren med mere demokrati, og frihet ?

Kommentér

Løp og kjøp!
      ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Kommentér

Opprinnelig skrevet av SWATII
        Løp og kjøp!
        Eller: Kjøp og løp...
        two to the heart, one to the mind...

Kommentér

Opprinnelig skrevet av 02Surefire
          http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7731586

Opprinnelig skrevet av NRK
          Halvautomatiske rifler av typen Anders Behring Breivik brukte på Utøya, er tillatt å bruke til jakt og konkurranseskyting i Norge. Politidirektør Øystein Mæland ønsker en innskjerping av regelverket.
          Så var vi i gang med forbud og enda flere regler. Det må finnes andre måter å gjøre ting på. Enn å forby/innskrenke alt..
          Det er klart at hvis Breivik hadde brukt et våpen uten automatik hadde taps talet trolig vært lavere. Men fra dette kan man ikke ekstrapolere at et forbud mot halvautomiske sivile våpen vil minske risikon for tap i fremtiden. Det kan faktisk kunne øke risikon. Et par argumenter for dette:

a. Det er relativt få som har et lovlig sivilt halvautomatisk våpen. Politiet vet hvilke disse er.
          b. Det finns andre våpentyper en de idag lovlige sivile halvautomatiske våpene som er bedre egnet i en slik situasjon.
          Minsk, det nye Utopia

Kommentér

Men som jeg ærlig skal gi andre æren for å ha sagt: Det er enkelt å få tak i automatvåpen ulovlig.
            Selv om dette er ingen unnskylding for å stramme inn reglene, så gir det et visst inntrykk av at hvis en person virkelig vil ha et automatvåpen, så skaffer han det. En jeg spiller på lag med sin onkel fikk tilbud om å kjøpe en ag3 ut fra en bag midt i Bergen sentrum. Selv om dette mest sannsynlig var en junkie som skulle støtte forbruket sitt, så sier det bare noe om hvem som har tilgang til hva.
            First to fire

Kommentér

Det utsagnet der er lettere småpopulistisk og dessverre sett igjennom politibriller.

Våpenloven fungerer fint, men vi kan aldri helgardere oss mot ulovlig håndtering og at galninger får fatt på våpen. Det faktum at Anders Behring Breivik faktisk hadde lovlige våpen, beviser bare at det ikke er reglene det er noe galt med. Hadde det vært noe å utsett, hadde det blitt fanget opp. Politiet bør helle følge opp eget regelverk nøyere, klubbene likeså. Til slutt er det ett spørsmål om ressurser, og da faller ansvaret på de som sitter med pengesekken.

Mine dinarer
              Security is not a dirty word Blackadder.........now crevis....crevis is a positively disgusting word!!!

General Sir Anthony Cecil Hogmaney Melchett

Kommentér

Det er en artikkel på vg.no som tar opp denne saken. Det virker som om det er enighet i at anskaffelsesprosessen er streng nok, men at de skal se på reglene for inndragelse av våpenkort (og da selvfølgelig våpen). Dette basert på deltagelse og andre grunner som psykotiske lidelser.

Kan ikke linke til artikkelen, da jeg er på iPhone.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av AGR416
                  Det er en artikkel på vg.no som tar opp denne saken. Det virker som om det er enighet i at anskaffelsesprosessen er streng nok, men at de skal se på reglene for inndragelse av våpenkort (og da selvfølgelig våpen). Dette basert på deltagelse og andre grunner som psykotiske lidelser.

Kan ikke linke til artikkelen, da jeg er på iPhone.
                  http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10089095
                  - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Her er utkastet til ny forskrift, "Forskrift om Forbudte og Halvautomatiske skytevåpen":

Kommentér

Siste bilde i serien

Her er diskusjonen på kammeret.no, men den er noget preget av et hylekor uten rot i virkeligheten:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=59631

Kort oppsummert så blir det ikke store endringer.

Kommentér

Og vi som er utøvere av i NFPS eller NROF skal være glade for det.

Det verste som kunne skje var politikere som desperat ønsket å vise handlekraft i et (kommune)valgår, og dermed gikk for totalforbud av halvautomatiske rifler.....
                        “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
                        ― John Steinbeck

Kommentér

Her er Storbergets svar på 22. juli (lenke)

Justisministeren slår likevel fast allerede nå at han selv ønsker å gå inn for å forby halvautomatiske våpen til sivil bruk i Norge.

– Nå ser vi på hvilke typer våpen folk skal ha lov til å eie, hvilke vilkår som skal gjelde før du kan få tillatelse og hvordan man kan kontrollere og sjekke etter at man har fått en tillatelse, sier Storberget

Kommer det en innskjerping?
                          – Jeg mener at det på flere områder vil være behov for en innskjerping. Politidirektoratet har allerede vedtatt å midlertidig stanse nye tillatelser for halvautomatiske våpen. Det mener jeg var et veldig godt vedtak, og det er et veldig viktig signal inn arbeidet vi nå gjør, sier Storberget

Betyr det at halvautomatiske våpen kan bli forbudt i Norge?

– Det er gode kort på bordet med det Politidirektoratet går inn for. Jeg vil likevel avvente en konklusjon til vi har fått behandlet saken i regjeringa og Stortinget, sier Storberget som selv er positiv til det hans fagfolk går inn for.
                          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Høres ut til at han har bestemt seg angående halvautomat-våpen.Da får vel rådene fra våpenutvalget hans lite å si er jeg redd.Politidirektøren har jo samme mening
                            som Storberget.
                            Død over ulven!

Kommentér

Hva venter du at politidirektøren skal si, med den bakgrunnen han har? Han er da ikke primært valgt for å være en dyktig leder av politiet, han er valgt for at han er arbeiderpartist.

Jeg gjetter at det blir et forbud mot halvautomatvåpen med utskiftbart magasin, samt faste magasin med "stor" kapasitet.
                              DYT-DYYYYYT-DYT

Kommentér

Er det noen som kan fremføre gode argumenter for å bruke halvautomatiske rifler til trening eller jakt? Nysgjerrig.
                                Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                                  Er det noen som kan fremføre gode argumenter for å bruke halvautomatiske rifler til trening eller jakt? Nysgjerrig.
                                  Det er morro....?
                                  Fra spøk til alvor; jeg har en halvauto hagle som er veldig grei å bruke på jakt. Når tre ryper letter samtidig, er det kjekt å rekke å trekke av på alle tre og binde de til sekken. Men det er eneste praktiske da. Og når en konkurranseskyter eller trener med feks .22 så er det jo greit å slippe å lade hver eneste patron. Men så er jeg tom for gode argumenter..
                                  *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Kommentér

Ved jakt på hjort med drivere og utsatte poster er det en fordel å ha sjansen til et lynkjapt oppfølgingskudd hvis første skudd ikke treffer perfekt.Hjorten kommer
                                    nemlig ofte i ganske stor fart.Med en stadig økende hjortestamme kan en ikke basere seg på å kun skyte når dyret står stille.Et stort antall hjort MÅ felles i de mest
                                    utsatte hjortestrøkene av landet.
                                    Hvert år blir det også skutt en del bjørn i kongeriket.Halvautomatisk rifle er da en åpenbar fordel ,pga. at påskutt bjørn kan være farlig,også ved perfekt førstetreff.
                                    Den kan som andre dyr bruke et godt halvminutt på å daue.Kanskje lengre tid også.
                                    Dette er de argumentene jeg kommer på ifarten.
                                    Død over ulven!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av onkel smerte Vis post
                                      Når tre ryper letter samtidig, er det kjekt å rekke å trekke av på alle tre og binde de til sekken.
                                      Mulig det er kjekt, men ikke lovlig.

Halvauto rifle kan være praktisk ifbm ymse handicap. Man kan også klemme av evt. oppfølgingsskudd kjappere.
                                      All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Kommentér

Når tre ryper letter samtidig skal du være kjapp til å lade det tredje skuddet, siden du ikke har lov til å ha mer enn to i våpenet. Eller kanskje du baserer deg på å line opp rypene slik at du får flere med samme skudd?

Det eneste litt overbevisende argumentet jeg har sett hittil gjelder såret bjørn, men hvor mange bjørnejegere er det i landet, egentlig?

Kommentér

Forskriften jeg viser til er jo forslaget til POD. Personer tilknyttet POD har blitt sitert i diskusjonen på kammeret.

Kommentér

Slik jeg oppfatter det så vil Storberget gå lenger enn det forslaget som er sendt ut.
                                            DYT-DYYYYYT-DYT

Kommentér

Når tre ryper letter samtidig skal du være kjapp til å lade det tredje skuddet, siden du ikke har lov til å ha mer enn to i våpenet. Eller kanskje du baserer deg på å line opp rypene slik at du får flere med samme skudd?

Det eneste litt overbevisende argumentet jeg har sett hittil gjelder såret bjørn, men hvor mange bjørnejegere er det i landet, egentlig?
                                              Halvautomatiske hagler er vel ikke på "vektskåla".Ingen skyter på ryper i flukt med rifle,halvautomat eller ikke.
                                              Det er fritt for alle jegere å ta ut bjørnelisens.Men svært få som lykkes i å møte noen bjørn,naturlig nok.Men her er det også store forskjeller fra landsdel til landsdel.
                                              Nord-trøndere og hedmarkinger har vel en realistisk sjanse til å felle bjørn.Rogalandsjegere kan sikkert jakte et helt liv uten å finne noen.(i eget fylke)
                                              Men bjørnestammen er jo i vekst da.
                                              Død over ulven!

Kommentér

Det irriterer meg dessuten grenseløst at ABB skal bestemme våpenlovene her i landet.
                                                Død over ulven!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
                                                  Forskriften jeg viser til er jo forslaget til POD. Personer tilknyttet POD har blitt sitert i diskusjonen på kammeret.
                                                  Dette er teksten til ny forskrift til den gjeldende våpenloven, og den vil gjelde fra 15. oktober i år. Arbeidet med den startet mer eller mindre umiddelbart etter at den forrige forskriften kom i 2009, og innholdet er nok ikke påvirket av 22/7. Imidlertid foregår det arbeid med en ny våpenlov, jeg tror innstillingen til utvalget skal være klar over nyttår. Det er vel i den forbindelse at Storberget vil gå inn for å forby halvautomatiske rifler for sivile.

Skulle jeg spå og gjette, kommer det nok i det minste krav om permanent sperring av jaktvåpen til en magasinkapasitet som tilsvarer det som er lovlig på jakt, slik det har vært i f.eks. Danmark i mange år. Så får vi se om det vil bli vist hensyn til den håndfullen konkurranseskyttere (jeg ville gjette på <1000 personer) som faktisk trener og konkurrerer i rifleøvelser hvor man bruker halvautomatiske rifler med stor magasinkapasitet.
                                                  "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                                                  - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Opprinnelig skrevet av tiurleik Vis post
                                                    Det irriterer meg dessuten grenseløst at ABB skal bestemme våpenlovene her i landet.
                                                    Det er mange lvoer og regler som er satt på grunnlag av at noen er dummere eller mer ondsinnede enn andre. Du har feks ikke lov å ta deg inn på annenmanns eiendom selv om du har tenkt å være høflig og oppføre deg høvisk. Du har ikke lov å bryte fartsgrensen selv om veien er tom og du er en fantastisk sjåfør.

Mange lover er laget for å forsvare oss mot ondsinnede tullinger - og kan ha en viss inconvience faktor for oss andre.
                                                    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Hvordan er det med de mange som bruker AG3 på Stang-skyting, de har vel alle våpen utlånt av Forsvaret?
                                                      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Mindre frihet, mindre forsvarsevne i befolkningen, mer skadeskyting på storviltjakt, folk får hobbyen/sporten sin ødelagt, og ingen reelle hinder for at fjotten på Utøya kunne drept like mange som han gjorde. Slike forslag får meg til å føle meg mindre trygg; det er ikke at den potensielle skudd-takten fra lovlydige borgere reduseres i forhold til alle de ulovlige våpnene der ute, helt marginalt, men holdningen som ligger bak som jeg synes er lite tillitvekkende.
                                                        Vil forbudet mot grovkalibret pistol også gjelde Svalbard? (Isbjørn og slikt)

Kommentér

Tråden stenges, og det henvises til tråden 22 JULI: Tilgang og kontroll på våpen og eksplosiver.

http://milforum.net/threads/61950-22...og-eksplosiver

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                                          Working...
                                                          X