Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Anskaffelsen av sprengstoff, våpen og utrustning

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Re: Anskaffelsen av sprengstoff, våpen og utrustning

Du er velkommen til å dokumentere påstanden din.
    Er det mulig at jegeren vil kunne ta større sjangser med ei halvauto rifle enn med en vanlig boltrifle? Siden han vet at han lettere får inn skudd nr 2?
    All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Sofakriger
      Opprinnelig skrevet av roedpunkt
      Hadde ABB hatt førstegangstjeneste,
      Som tidligere sitert i en eller annen tråd har det lekket at han ble forkastet på sesjon. Det ser jo ikke ut umiddelbart som at det var på grunn av fysikk eller intelligens.
      Han i følge han selv fikk fritak for å ta vare på sin mor (som var syk eller skrøpelig, husker ikke helt hvorfor).

Uansett, den egentlige grunnen var at hans politiske syn ikke gjorde at han følte for å delta i militæret.

Kommentér

Anskaffelsen av sprengstoff, våpen og utrustning

En liten interessant detalj når det gjelder kroppspansringen: han lagret den i huset, og hans dekkhistorie hvis det ble oppdaget ville være "airsoft"...
        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester
          En liten interessant detalj når det gjelder kroppspansringen: han lagret den i huset, og hans dekkhistorie hvis det ble oppdaget ville være "airsoft"...
          Og begrunnelsen for å ha våpen var jo jakt og medlemskap i en pistolklubb....
          Ser ikke helt poenget med å dra fram airsoft.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Evelen
            Opprinnelig skrevet av Sofakriger
            Opprinnelig skrevet av roedpunkt
            Hadde ABB hatt førstegangstjeneste,
            Som tidligere sitert i en eller annen tråd har det lekket at han ble forkastet på sesjon. Det ser jo ikke ut umiddelbart som at det var på grunn av fysikk eller intelligens.
            Han i følge han selv fikk fritak for å ta vare på sin mor (som var syk eller skrøpelig, husker ikke helt hvorfor).

Uansett, den egentlige grunnen var at hans politiske syn ikke gjorde at han følte for å delta i militæret.
            Forsvaret har gått ut og avkreftet ABB sin versjon, og sagt at han aldri tjenestegjorde. Han ble aldri innkalt.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av tiurleik
              Jeg håper også at folk ikke mister hobbyen eller rekreasjonen sin.Skyting er en fin sport.
              Jeg tipper likevel at politikerne vil gi de mest ihuga våpenmotstanderne "noe"i form av innstramminger i våpenloven.

Det ser ikke bra ut.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7731586
              Død over ulven!

Kommentér

Det er sannsynlig at han ikke ville klare å drepe på langt nær så mange menensker på den tiden hvis han bare hatt tilgang til repetérgevær med begrenset magasinkapasitet, og de aller fleste storviltjegere føler heller ikke behov for annet. På den annen side er jo sannsnyligheten megegt stor for at han via kriminelle kunne skaffet seg et ulovlig hel- eller halvautomatisk våpen med stor magasinkapasitet hvis han ikke hadde skaffet seg "lovlig" våpen (magasinkapasiteten hans var jo ikke lovlig).
                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Dette er en typisk [over] reaksjon i etterkant av slike tragedier som dere nå i Norge har gått igjennom. Vi går igjennom mye av den samme oppvasken her borte også i etterkant av tragiske skyteepisoder. Det har vist seg gang på gang at flere lover, strengere lover, og straffer, ikke demmer opp for slike handlinger. De som vil, er gærne nok, vil få tilgang på våpen som kan brukes til massemord. Hva som derimot stopper opp er lovlig rekreasjon og jakt, hvor oppegående, lovlydige mennesker bruker våpen med "et militært" utseende og funksjon.

Som jeg har nevnt tidligere, så har vi f.eks. her i Statene mer enn 44 tusen, lokale, statlige og føderale våpenlover, uten at disse stopper folk som er "hellbent" på å drepe andre mennesker.
                  ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Kommentér

Det er vel også tvilsomt om det nytter å plombere magasinet for f.eks
                    4-5 skudd.
                    Finnes vel ingen plombering som ikke kan fikses,eller løsmagasin som ikke kan erstattes?
                    Har aldri brukt sivile halvautomater sjøl og har lite greie på dem.
                    Død over ulven!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av SWATII
                      Dette er en typisk [over] reaksjon i etterkant av slike tragedier som dere nå i Norge har gått igjennom. Vi går igjennom mye av den samme oppvasken her borte også i etterkant av tragiske skyteepisoder. Det har vist seg gang på gang at flere lover, strengere lover, og straffer, ikke demmer opp for slike handlinger. De som vil, er gærne nok, vil få tilgang på våpen som kan brukes til massemord. Hva som derimot stopper opp er lovlig rekreasjon og jakt, hvor oppegående, lovlydige mennesker bruker våpen med "et militært" utseende og funksjon.

Som jeg har nevnt tidligere, så har vi f.eks. her i Statene mer enn 44 tusen, lokale, statlige og føderale våpenlover, uten at disse stopper folk som er "hellbent" på å drepe andre mennesker.
                      Dette er i beste fall en sannhet med modifikasjoner.
                      Liberale våpenlover skaper flere muligheter for at våpen benyttes. Hovedproblemet statistisk sett, er ikke enkeltåstående galninger, men rett og slett for enkel tilgang. USA har en ganske makaber statistikk.

Sjekk ut:
                      http://www.uphs.upenn.edu/ficap/resourc ... ograph.pdf
                      http://library.med.utah.edu/WebPath/TUT ... NSTAT.html

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Takkatt

Liberale våpenlover skaper flere muligheter for at våpen benyttes. Hovedproblemet statistisk sett, er ikke enkeltåstående galninger, men rett og slett for enkel tilgang. USA har en ganske makaber statistikk.

Sjekk ut:
                        Det er også en sannhet med modifikasjoner.. Ingen av de undersøkelsene du refererer til sier hvorfor det er slik (Med forbehold, siden jeg skummet gjennom), hvordan hadde statistikken blitt hvis vi hadde utelatt "black male" fra de rapportene over? De kom klart frem som overrepresentert, så hvorfor er de det? Og bruker de lovlige våpen eller ulovlige?

Jeg forsvarer ikke den enkle tilgangen i USA, for de kunne med fordel ha hatt bakgrunnsjekk av alle som ønsket å kjøpe for å sile psykoer, men enkel tilgang er langt fra hele historien.
                        Ehh... hva gjør den knappen her?

Kommentér

Vel nå er det bakgrunnskjekk på alle som kjøper våpen over disk her i USA.
                          ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Kommentér

Vel nå er det bakgrunnskjekk på alle som kjøper våpen over disk her i USA.
                            Jeg tenkte på utvidet sjekk som ble nevt i den første rapporten som ett virkemiddel.,, me bad..

Kommentér

Som samler så må jeg si det er faktisk ganske enkelt og få tak i politimerker, og uniformer faktisk. Har vært på flere forskjellige steder som messer, butikker og lignende, der dagens og eldre politimerker, effekter har ligget for salg.

Kommentér

Det trodde jeg ikke var lov. Ikke at loven har hindret slikt tidligere..

Kommentér

Angående Politiuniform. Jeg så en gang 6 politimenn komme gående (i en storby). Ingen av dem var likt kledd. Forskjellige uniformer/sammensetning av uniform. Noen med hodeplagg, andre uten. Dette er noen år siden, men husker jeg reagerte med vantro. Det var en salig blanding og litt av et syn. (som HV i "gamle dager")
                                  Hvor mange vet hvordan et ekte poilti ID kort ser ut?
                                  Følg på, jeg er like bak!

Kommentér

Sånn?

http://www.pdmt.politiet.no/publikasjon ... 0AVERS.jpg
                                    One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

Kommentér

Gjør de? Jeg har sett 3 forskjellige siden 22.07, hvor alle tilhørte ekte politifolk...
                                      - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Haward

Sjekk ut:
                                        Det er også en sannhet med modifikasjoner.. Ingen av de undersøkelsene du refererer til sier hvorfor det er slik (Med forbehold, siden jeg skummet gjennom), hvordan hadde statistikken blitt hvis vi hadde utelatt "black male" fra de rapportene over? De kom klart frem som overrepresentert, så hvorfor er de det? Og bruker de lovlige våpen eller ulovlige?

Jeg forsvarer ikke den enkle tilgangen i USA, for de kunne med fordel ha hatt bakgrunnsjekk av alle som ønsket å kjøpe for å sile psykoer, men enkel tilgang er langt fra hele historien.
                                        Slik er det naturligvis. Årsaken er selvfølgelig at det er mye vanskeligere å entydig peke på bakenforliggende årsaker.

Jeg tar det for gitt at du ikke vil føre til torgs rasistiske vurderinger i forbindelse med overrepresentasjonen av fargede i statistikken. Om man skal kikke bak tallene bør man derfor begynne med sosiale og kulturelle forhold.

En annen interessant overrepresentasjon er enhåndsvåpen.

Kommentér

....

Slik er det naturligvis. Årsaken er selvfølgelig at det er mye vanskeligere å entydig peke på bakenforliggende årsaker.

Jeg tar det for gitt at du ikke vil føre til torgs rasistiske vurderinger i forbindelse med overrepresentasjonen av fargede i statistikken. Om man skal kikke bak tallene bør man derfor begynne med sosiale og kulturelle forhold.

En annen interessant overrepresentasjon er enhåndsvåpen.
                                          Svarte er ikke overrepresentert fordi de er svarte. Men at de er så sterkt representert gir egentlig fasiten på hvor man bør fokusere innsatsen først.

Og du har helt rett, det er utrolig vanskelig å peke på bakenforliggende årsaker, men desverre tror jeg det er der man vil finne de beste virkemåtene for å redusere den kjedelige statistikken de har i US.
                                          Jeg så også at enhåndsvåpen var sterkt representert, det samme med selvmord bland hvite eldre mennesker. Enhåndsvåpen kan kanskje forklares med kulturen med å ha våpen som beskyttelse/sikring? Selvmord blant hvite og eldre, lei av livet regner jeg med..

Kommentér

Etter mange diskusjoner og meningsyttringer så ser eg at det er galt av meg å si at halvautomatiske våpen ikke skal brukes i jakt.
                                            Der er mange jaktvåpen som er halvautomatisk der det "ikke" er mulig å utvide magasinkapasitet. og der er våpen som er godkjent som enkelt kan utvide magasinkapasiteten. Det er vel der skoen vil trykke.

mvh

Opprinnelig skrevet av Mauser M67
                                            Hei.
                                            Eg er med å trene jegere som skal ha minimum 30 treningsskudd før oppskyting for storviltjakt . Det er rimelig hektisk når vi i laget skal ha i gjennom 500 jegere som skal klare krava for ferdigheter for å kunne delta i jakt.
                                            Det var en trist stemning torsdag når vi hadde jeger trening og oppskyting til jakta.
                                            Alle føler avsky for den grufulle terroren.
                                            Alle som skal utøve jakt på storvilt i Norge må ha godkjent våpen, og klare skyteferdighetene for å kunne utøve forsvarlig jakt,
                                            Vi som er standplassledere er aktive skyttere i DFS og hjelper til med instruksjon og trening og
                                            holdninger. Alle er klar over hva et jaktvåpen er beregnet til.
                                            Vi som er aktive konkurranse skyttere trener ofte to til tre ganger i uken. Det går med 50-100 skudd pr trening. Slik er det. og dette er største sporten i Norge etter fotball.
                                            Personlig så synst eg ikke halvautomatiske våpen skal brukes til jakt, Kal.223 er ikke godkjent til storvilt jakt.

mvh

Kommentér

Opprinnelig skrevet av MGhøyre
                                              Hvor mange vet hvordan et ekte poilti ID kort ser ut?
                                              Per i dag har vi faktisk ulike tjenestebevis i politiet og de kan hovedsakelig grupperes inn i tre tidsepoker (tar ikke for meg eldre laminerte kort, polititegn, osv, men vedlegger et bilde av et slik som ble brukt til langt opp i 80-åra i allefall).
                                              [attachment=5:8vzutpyj]af-AFT74047_484481n.jpg[/attachment:8vzutpyj]

1. Eldre ID-kort som ikke er innlevert/skiftet i nyere type. Har på forsiden bilde av eldre etatsvåpen lik eldre forgylte luemerker for etaten. På baksiden informasjon om innehaver. Mangler bilde, men ganske likt pkt. 2a.

2a. Tjenestebevis som inntil nylig har vært brukt som på forsiden har avbildet etatsvåpenet av 1996 slik vi kjenner det fra luemerke og armmerke. Benyttes av polititjenestepersoner med politigrader slik det er definert i politiloven. På baksiden informasjon om innehaver.
                                              [attachment=4:8vzutpyj]politi.jpg[/attachment:8vzutpyj]
                                              [attachment=3:8vzutpyj]501-93-03 CP TJBEVIS AVERS.jpg[/attachment:8vzutpyj]

2b. Så har vi et tjenestebevis for personer med begrenset politimyndighet. På forsiden (sett ovenfra og ned) riksvåpen, informasjon om at politimyndigheten er begrenset, bilde av innehaver, tjenestestilling og hvilken politimester som har utstedt myndigheten. På baksiden utfyllende informasjon om innehaver som navn, fødselsår, myndighetsbegrensning, m.m.
                                              Mangler bilde.

3. Nye tjenestebevis under innføring. Likner langt på vei slik som tjenestebevis for begrenset politimyndighet inntil nylig har sett. Standarisert for ordinært politimyndighet, begrenset politimyndighet og namsmyndighet.
                                              [attachment=2:8vzutpyj]nye-tjenestebevis.jpg[/attachment:8vzutpyj]
                                              [attachment=1:8vzutpyj]1299070923000_Tjenestebevis_3668324 mob320full.jpg[/attachment:8vzutpyj]
                                              [attachment=0:8vzutpyj]1299066867000_id__identifikasjon_36 67840mob320full.jpg[/attachment:8vzutpyj]
                                              Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommentér

Kronikk i Dagbladet i dag: Skytternes taushet

Etter attentatene 22. juli må vi diskutere våpentilgangen i Norge. Skyttermiljøene bør selv ta initiativet.
                                                Her gås det temmelig hardt ut. Han blander fullstendig sammen ervervstillatelsen til Glock, som var på bakgrunn av aktiv medlemskap i Oslo Pistolklubb og ervervstillatelse til Ruger Mini-14 som var basert på jaktkort, og gir tydeligvis Oslo Pistolklubb skylden for at ABB hadde begge våpnene.

Men det er jo ting som bør komme opp i debatten: Er dette med "gratispassasjerer" et stort problem, og hvor godt praktiseres plikten til aktiv deltagelse for å kunne ha håndvåpen? Hva med halvautomatiske våpen som Ruger Mini-14 (spesielt våpen som det er mulig å utstyre med magasin med 20-30 skudd, lovlig eller ulovlig) på jakt? Noen mener det er kjekt å ha på visse typer jakt, men er det virkelig nødvendig? ABB ville i hvert fall ikke klart å skyte like mange mennesker med f.eks. en Tikka T3 Hunter (neppe heller med en halvautomat som det ikke er mulig å ha mer enn 5 skudds magasin i). Motargumentet er selvfølgelig at hadde han ikke fått tak i lovlige våpen, ville han kunne få kjøpt f.eks. en AK-47 eller AG-3 i de rette kriminelle miljøene. Men?
                                                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                                                  Motargumentet er selvfølgelig at hadde han ikke fått tak i lovlige våpen, ville han kunne få kjøpt f.eks. en AK-47 eller AG-3 i de rette kriminelle miljøene. Men?
                                                  Tja. Det ser jo ut til utifra de fragmentene jeg har lest i diverse media av manifestet at han var svært bekymret for å bli avslørt hvis han brukte kriminelle miljøer til å skaffe seg våpen? Så hadde ikke han kunnet gjøre lovlige anskaffelser så hadde det i hvertfall gjort det vanskeligere for ham.
                                                  Last edited by Sofakriger; DTG 291656A Aug 11, . Begrunnelse: logikkfeil ...
                                                  "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Tråden stenges, og det henvises til tråden 22 JULI: Tilgang og kontroll på våpen og eksplosiver.

http://milforum.net/threads/61950-22...og-eksplosiver
                                                    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                                    Working...
                                                    X