Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Anders Behring Breivik

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Sofakriger
    replied
    Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post

Det er ikke mitt fagfelt. men det kan sikkert diskuteres om alle faktisk kan det.
    Man kan også diskutere kost/nytte i rehabilitering. Jeg tror dette handler om mer enn forskning. Dette handler nok om vi faktisk sier at det er lov å la være å prøve. Jeg mener at vi aldri kan gi opp, men må pragmatisk være inneforstått med at ikke alle kan lykkes.

Leave a comment:

• Kdo_Under
    replied
    Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Eller en rehabilitering som ikke har lykkes ennå.
    Det er ikke mitt fagfelt. men det kan sikkert diskuteres om alle faktisk kan det.

Leave a comment:

• Sofakriger
    replied

Og når man da har forbrytere som mener de ikke har gjort noe galt, .
    Eller en rehabilitering som ikke har lykkes ennå.

Leave a comment:

• Kdo_Under
    replied
    Opprinnelig skrevet av nettbank Vis post

Det er et ganske sterkt fokus på rehabilitering for forvaringsdømte, i større grad enn folk som sitter på tidsbestemt dom, generelt sett. Min erfaring er at det er større opplegg og hyppigere aktivitetsnivå for forvaringsdømte, nettopp fordi det trengs grunnlag for å se endringer, opp mot vurdering av forlengelse/løslatelse av soning. En innsatt med 10års dom som ikke viser anger/tegn til forbedringer slipper ut uansett, en med 10års forvaring gjør det ikke, litt kort forklart.
    Nå er ikke jeg kriminalreporter eller jurist men Forvaring ble tatt frem for å kunne ha kontroll på lovbrytere som hadde vane for å gjenta grove lovbrudd.
    Siden fengselsvesenet i Norge er såpass resultatorientert så er de naturlig at man jobber for å kunne rehabilitere de i frvaring.

Men, man skal helle rikke glemme at den politiske stemningen ved innføringen av loven var for å kunne ta vanekriminelle bort fra gate i lang tid.

Og når man da har forbrytere som mener de ikke har gjort noe galt, slik som terrorister så blir dette en form for hevn. Ikke fra Justisvesenet men fra samfunnet som helhet.

Leave a comment:

• nettbank
    replied
    Forvaringsdom, og spesielt forvaringsdom slik dusten har fått er ikke en vanlig Norsk straff.
    Dette er ikke kriminalomsorg med fokus på rehabilitering, dette er en hevn.
    Det er et ganske sterkt fokus på rehabilitering for forvaringsdømte, i større grad enn folk som sitter på tidsbestemt dom, generelt sett. Min erfaring er at det er større opplegg og hyppigere aktivitetsnivå for forvaringsdømte, nettopp fordi det trengs grunnlag for å se endringer, opp mot vurdering av forlengelse/løslatelse av soning. En innsatt med 10års dom som ikke viser anger/tegn til forbedringer slipper ut uansett, en med 10års forvaring gjør det ikke, litt kort forklart.

Leave a comment:

• Sofakriger
    replied
    Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
    Formelt opererer ikke strafferetten med hevn. Så spørs det om det også er realiteten når stortingspolitikere vedtar strengere straffer for forbrytelser som for eksempel voldtekt etc. Er det fordi politikerne akkurat har satt seg inn i ny forskning som tilsier at et par år ekstra bedrer rehabiliteringssjansene betraktelig, eller er det fordi politikerne mener at hvis du først har gjort noe så jævlig, så fortjener du å sitte inne lenge?

..
    Enig at denne problemstillingen er reell - og så langt jeg ser er det "rettferdighetsfølelsen" som slår inn. Jeg tror ikke et par år fra eller til er det som avgjør om en voldtekt begås - så da er det "rettferdighet" - som sikkert kan beskrives som hevn.

Vi velger å ha et samfunn hvor en ung drapsmann kan leve et ganske normalt liv utenfor fengsel i starten av tredveårene. I kombinasjon med forvaringsregimet når det er nødvendig mener vi det fungerer.

Leave a comment:

• Bestefar
    replied
    Formelt opererer ikke strafferetten med hevn. Så spørs det om det også er realiteten når stortingspolitikere vedtar strengere straffer for forbrytelser som for eksempel voldtekt etc. Er det fordi politikerne akkurat har satt seg inn i ny forskning som tilsier at et par år ekstra bedrer rehabiliteringssjansene betraktelig, eller er det fordi politikerne mener at hvis du først har gjort noe så jævlig, så fortjener du å sitte inne lenge?

Hevn er en høyst reell faktor i strafferetten, og jeg er helt enig med Kdo i at det også er et reelt (om ikke formelt) element i straffen ABB fikk - ref dommerens uttalelser om sannsynligheten for at ABB var klar for å slippe ut etter minstetida...

Leave a comment:

• Kdo_Under
    replied
    Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Forvaring er ikke hevn. Forvaring er at samfunnet beskyttes mot deg ved å sperre deg inne. Rehabilitering kan skje under for forvaring selvsagt.
    Hevn opererer vi ikke med - men i den grad vi ønsker at du skal lide for lidelse du har påført andre - så er det straffen i en dom.
    Forvaring er for å beskytte samfunnet ja.

Måten det brukes på barnemorderen handler om at samfunnet hevner seg på han innenfor våre egne lover og regler.
    Han får ikke gleden over at vi strekker våre egne lover og regler for å gjøre han til martyr.
    Han må sitte som John Cusacs rollfigur i being John Malcovich sluttsecene og se at verden blir det helt motsatte av hva han ønsker seg i årevis uten å kunne endre noe.

Leave a comment:

• Sofakriger
    replied

Forvaringsdom, og spesielt forvaringsdom slik dusten har fått er ikke en vanlig Norsk straff.
    Forvaring er ikke hevn. Forvaring er at samfunnet beskyttes mot deg ved å sperre deg inne. Rehabilitering kan skje under for forvaring selvsagt.
    Hevn opererer vi ikke med - men i den grad vi ønsker at du skal lide for lidelse du har påført andre - så er det straffen i en dom.

Leave a comment:

• navara
    replied
    Spørs hvor mye som går inn. Han forsto jo ikke hvordan samfunnet fungerte når han var en del av det, antagelig langt mindre når han ikke er det..

Leave a comment:

• Kdo_Under
    replied
    Opprinnelig skrevet av Norseman-76 Vis post
    Man kan si mye godt om Norge og rettsvesenet, men det er i slike saker som denne at jeg er helt for dødsstraff. Nesten stygt å si det, men synd at han overga seg såpass lett til politiet...

Han skal sitte resten av livet, forhåpentligvis til han når 100.
    Dette for at han skal sitte å se at samfunnet blir stadig mer likestilt, tolerant og flerkulturelt uten at han kan gjøre noe med det.

Leave a comment:

• navara
    replied
    Nå søker han jo stadig om å få slippe isolat da.. Sett han inn på avdeling med 5 "normale kriminelle" så tenker jeg han søker seg til isolat riimelig kjapt Bare se på Anders Eklund i sverige.. han har fått ganske klar beskjed om hva gutta synes om barnemord...

Leave a comment:

• Norseman-76
    replied
    Man kan si mye godt om Norge og rettsvesenet, men det er i slike saker som denne at jeg er helt for dødsstraff. Nesten stygt å si det, men synd at han overga seg såpass lett til politiet...

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Leave a comment:

• Znuddel
    replied
    Anders Behring Breivik begjærer seg nå prøveløslatt. Han planlegger også et nytt søksmål mot staten for brudd på sine menneskerettigheter.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...tt-fra-fengsel

Leave a comment:

• pioff
    replied
    Sv: Anders Behring Breivik

ISIS begynte vel ikke med internasjonal terrorisme før sånn rundt 2014, mener jeg. Al-quaeda var imidlertid blitt et franchiseforetak i 2011. "Begå terrorhandlinger i vårt navn og vi er med deg i ånden". AQ nådde bl.a ut til potensielle tilhengere via et eget, ganske vellaget tidsskrift med propaganda og tips og triks for terrorister. Boston-terroristene fulgte oppskriften i et av numrene med ganske ødeleggende resultat. ISIS kom med sitt tilsvarende tidsskrift (på 9 forskjellige sprog) i 2016. Men bomben til barnemorderen var ikke basert på noen oppskrift fra noen av disse terrororganisasjonene. Hvis man klarer å lide seg i gjennom "manifestet" hans, så ser man også at planleggingen hans ikke er basert på noen islamistisk 5 punktsordre. Den kanskje viktigste terroristhåndboken der ute er bind 5 i "Leksikon for afghansk Jihad" - efterretnings- og sikkerhetstjeneste (bind 3 i andre utgaven) - en meget interessant håndbok på rundt 1000 sider som kan stå alene som terrorhåndbok. Disse bøkene skal ha vært skrevet av Ali Mohamed, som arbeidet for de amerikanske spesialstyrkene ved Fort Bragg på 80-tallet. Han rappet med seg det han kunne av håndbøker og leksjoner og brukte disse som grunnlag for leksikonet. Andre håndbøker man har kommet over i Afghanistan og Irak er også sterkt influerte av amerikansk doktrine. Barnemorderen var ikke på noen måte influert av noen form for militær doktrine som islamske terrorister ville ha vært. Han er kun en taper som hadde "flaks".

Leave a comment:

• Signal_m
    replied

Opprinnelig skrevet av M72 Vis post
    Neppe. Anders Behring Breivik (eller Fjotolf Hansen som han heter nå) så på islamister (og sikkert også generelt muslimer) som fienden.
    Sånn bare fordi jeg har ferie og ser underholdningen i en "god" konspirasjonsteori: Det utelukker jo ikke at de kan ha sett på hverandre som nyttige idioter.. The end justifies the mean osv

Leave a comment:

• M72
    replied

Neppe. Anders Behring Breivik (eller Fjotolf Hansen som han heter nå) så på islamister (og sikkert også generelt muslimer) som fienden.

Leave a comment:

• leserbrukernavn
    replied

Jeg undrer meg over om: Kan ABB ha vært støttet av bakmennene/apparatet fra terrorgruppa nå kjent som IS?

Jeg ser flere likheter og den viktigste - fyre opp under "oss! mot dem!" ved å; ramme flest mulig uskyldige, massiv omtale i massemedia, spre frykt/fordommer og samtidig fremstå som en "hellig kriger" mot slutten av historien.

Videoen hans minner mye om de jeg har sett fra IS (om en ser bort fra det direkte budskapet), den er helproff mhp design, layout og musikk, budskapet kommer fram på en saklig og pent fremstilt måte (sett bort fra selve budskapet) frem til bildene av han som "tempelkriger" mot slutten, som bare fremstår som latterlige.

IS var/er jo kjent for å bidra med både penger og kunnskap til dem som sier seg villige, og ABB kunne jo like gjerne havnet som fremmedkriger ref. liknende nut-cases som Profetens Uhma fikk sendt nedover.

Ønsker ikke å starte noen nye konspirasjonsteorier, dette er bare tanker som har slått meg jo lenger unna 22. juli vi kommer og sett i lys av hva IS har stelt i stand etter det.

Er det noen på forumet som kjenner til om feks. linken mellom ABB og IS har vært etterforsket?

Leave a comment:

• Znuddel
    replied

Ser for meg han kan få martyrstatus i enkelte miljøer, om han blir drept i fengsel.

Forøvrig enig i at han bør ignoreres ihjel.

Sent fra min E5603 via Tapatalk

Leave a comment:

• MMB
    replied

Breivik er den der brøkebøtten som pleide å sitte bakerst i klassen og vippe på stolen, mens han blåste opprevne papirbiter ut gjennom den knyttede hånden sin og ulte, hostet høylytt og drog bråkestolen rundt på gulvet kun med hensikt å forstyrre / få oppmerksomhet rundt seg selv. Beste man gjør er å ignorere idioten - noe jeg forøvrig mener media burde bli flinkere til.

Sagt dette, så er jeg revet mellom to syn på dette; På den ene siden, jo fortere han får seg et litt mer lax sikkerhetsregime slik at han kan tas av dage av en medfange, slik som denne nylige drepte overgrepsdømte det stod om i avisen, jo bedre. Millioner av skattekroner spart på å ikke måtte sikre og brødfø slikt et daukjøtt igjennom en mannsalder. Men på den annen side, så mener jeg Breivik ikke fortjener noe annet enn 40-50 veldig, veldig, veldig lange og stusselige år inntil han avgår med døden som en gammel mann mett av dager [bak murene]. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg hva som hadde vært best...

Leave a comment:

• yamaha
    replied

Jeg finner det forsatt svært ironisk at en mann som ville gå i fengsel for sin sak, klager over at det er for hardt i fengsel.

Det burde han jo kanskje ha tenkt på tidligere...

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Breivik tapte saken i lagmannsretten: https://www.nrk.no/norge/borgarting-...udd-1.13401871

Leave a comment:

• Sofakriger
    replied

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Denne uken har terroristen igjen fått tilfredsstilt sitt narsisisstiske behov for å være i rampelyset.

En av sikkerhetsvaktene i regjeringskvartalet uttaler seg:
    http://www.nrk.no/video/PS*257704
    Linken fungerer ikke.

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Denne uken har terroristen igjen fått tilfredsstilt sitt narsisisstiske behov for å være i rampelyset.

En av sikkerhetsvaktene i regjeringskvartalet uttaler seg:
    http://www.nrk.no/video/PS*257704

Leave a comment:

• Znuddel
    replied

Om rettssaken som omhandler soningsforholdene hans:

http://www.aftenposten.no/meninger/k...e-8376274.html

Leave a comment:

• isak
    replied
    Vi får bare håpe at han går lei av torturen, kanskje han velger å forlate denne jammerdalen, ingenting hadde vel vært bedre enn det. Så slipper vi se trynet hans i media ved jevne mellomrom.

Leave a comment:

• Aeliana
    replied
    Helt enig, isak.

Men jeg tviler ikke på at han får "kravene" sine innfridd etter hvert.

Leave a comment:

• isak
    replied
    Problemet hans er vel at han ikke har så mye å si selv, enklere å klippe og lime med pc enn med pen...

Etter å ha lest avhørene av han så har han ikke mye fornuftig på hjertet det er helt klart.

Leave a comment:

• Aeliana
    replied
    Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
    http://www.dagbladet.no/2014/02/14/n...ivik/31826349/

Det er altså for tortur å regne når ABB blir avspist med en Playstation 2, istedet for å få en Playstation 3. Og han kommer (helt sikkert) til å sultestreike hvis dette ikke bedrer seg.
    Ja, dette var leit.

Pennen hans er også dårlig. Med den får han skrevet kun 10-15 ord per minutt, og for en mann med dårlig tid og mye fornuftig å formidle, er det forståelig at dette blir veldig vanskelig. Tortur blir nesten et for mildt uttrykk i denne sammenhengen.

Leave a comment:

Donasjoner

Collapse
Working...
X