Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Anders Behring Breivik

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Re: Anders Behring Breivik

På meg virker det kort og godt som om fyren levde i et dataspill. Legg til høyt forbruk av steroider allerede fra ung alder, så har du et føkka opp hue, intet mer, intet mindre.

Jeg håper at folk klarer å skille fiksjon fra fakta, og selv avgjøre hva som er rett og galt. Dersom ABB skriver at 2+2=4, så betyr ikke det automatisk at alle som er enig i at 2+2=4 er klin kokos i huet.

Skille.

Er det noen som må gå i seg selv etter 22.07.2011 så er det pressen. Som jeg har postet på et annet forum tidligere:

Jeg har full forståelse for at veldig, veldig mange nå sitter igjen med flere spørsmål enn svar, og et stort behov for både informasjon og det å forstå det grusomme som har skjedd. Allikevel så mener jeg at det er en gjeng som bør ta en god oppvask på bakrommet i kjølvannet av denne saken, og det er pressen.

Fete krigstyper i avisene, konkurranser om å ha siste nytt om hvor forstyrret ABB er, og ikke minst en heksejakt etter hans tidligere venner, ref. en artikkel i Dagbladet på nett, der flere av hans tidligere venner nå har måtte gå i dekning: http://www.dagbladet.no/2011/07/27/nyhe ... /17468713/

Hvem var forresten de første som meldte om tragedien og at det med stor grad av sannsynlighet var ekstreme islamister som stod bak? Jo pressen. Hvem meldte om at ABB var medlem av FpU, at FRP sine tilhengere har lavest utdannelse, røyker og harry-handler oftest? Jo pressen. Så er vi over til overfallsvoldtektene (smak litt på det ordet forresten) i Oslo, som alle ble begått av ikke-vestlige innvandrere, invanderere på trygd, Kadra-saken og ikke minst Schenken-saken. Jo pressen. Mitt poeng: Denne generaliseringen, bruk av stereotyper, fyrer bare opp under eventuelle fordommer vi har fra før, det bidrar ihvertfall ikke til konstruktiv dialog. Bare mer dritt.

Fra mitt ståsted så har pressen gått fra en samfunnsviktig rolle som nøytrale formidlere av hva som foregår i samfunnet, til å kappes om hvem som skriker høyest, graver dypest og forklarer alt i detalj. Så istedenfor å fremme alle mulige synspunkter som fordømmer FRP, diverse nettsteder, debatter omkring ting på nett, så kunne de stoppe opp en liten stund og stille seg selv spørsmålet: Kunne vi gjort noe annerledes gjennom vårt jag etter fete overskrifter, større opplag, flere lesere og enda mer penger inn fra annonsører, og kanskje reflektert litt over vår rolle? Fyrte vi opp allerede eksisterende fordommer? News of the World any one?

Beklager et rotete innlegg fra et rotete hode.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt
      Jeg synes Bernt Hagtvet har en ganske bra analyse i Dag og Tid (lenke).
      Enig, den anbefales!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av AGR416
        Vel.....jeg har nå sett intervju med advokaten på BBC, hvor han spesifikt sier "insane" og at hele saken tyder på at han er det.
        http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-14292212

Han sa noe annet i det norske intervjuet. Dvs., han sa at det var naturlig med utredning for å finne det ut.

Kommentér

Nyhetsspeilet i et nøtteskall.

OPERASJON OSLO er CIA verk. Det opprinnelige og biologiske Anders Behring Breivik ble mind controllert som 16-åring. Han ba da sin biologiske far bryte kontakten med ham fordi Anders skulle da å flytte til USA. Bare etter noen dager i USA eller i Norge med ” informert samtykke ” ble han drept og det ble laget en biologisk klone av ham ved hjelp av teknologien, som CIA har byttet til seg fra negative aliens. Klonen, med Anders´sitt utseende og minnebank etablerte seg i Norge i Anders`sin familie, som egentlig ikke kjente ham igjen helt, men aksepterte ham som Anders. Anders-klonen, som utførte sprengningen av regjeringsbyggene og utførte massakren på Utøya er en robott. Han er uhyre farlig mens han lever ( jeg synes virkelig synd på politifolk ). Hans gjerning i Norge , i Europa og i hele verden er ikke over enda, siden han ble ikke skutt og drept av beredskapstroppen på Utøya fredag ettermiddag.
          Annen skyter på Utøya som ble sett av noen få andre vitnere var egentlig en alienshologram, en uhyre som benyttet helt utrolig komplisert biologisk teknologi. Han kom som fra løse luften, skjøt nøkkelvitnene og bare forsvant i løse luften.
          OPERASJON OSLO var/er ( det er ikke avsluttet enda siden ” Anders ” lever enda ) CIAs startskudd på en ny fase i ” krigen mot terror/islam “.
          Bare en håndfull av norske tjenestemenn er klar over sannheten. Nåværende justisminister Knut Storberget er et av dem. Statsminister Stoltenberg vet bare om noen få detaljer i need to know – basis.
          Denne informasjonen er fra ytterst hemmelig kilde. Jeg ønsker å gjenta og si fra til norsk politi og påtalemyndighet/ hans forsvarer at ” Anders ” er uhyre farlig mens han er i livet.
          Please, translate this to english !!!
          http://www.nyhetsspeilet.no/2011/07/er- ... ment-67150

Kommentér

Ut i fra at ABB ser ut til å være en ganske forfengelig person, kunne det være noen mulighet for at han har en seksuell legning han har vanskelig for å innfinne seg med?
            Uten at det nødvendigvis kan ha hatt noen innvirkning på personlighetsutviklingen hans fra tenårene av.

Kommentér

viceland.com/wp/2011/07/the-ancient-ord ... lionheart/

Mye rart
              Minsk, det nye Utopia

Kommentér

Opprinnelig skrevet av lukman
                Dette skriver han selv
                Dont you think it strange that all of the people mentioned by Breivik in his manifesto are the leaders of the intellectual side of the European anti-jihad movement, which includes Fjordman his Norwegian mentor, who is also linked to Alan Lake and Chris Knowles at Civil Liberties Alliance. The ones behind the hijacked English Defence League.

Not to mention Gates of Vienna and their European conferences.

Pamella Geller pulled her support of the EDL before the atrocity citing that the movement had been hijacked by nazis. I told her this at the very beginning which is well documented and was slandered by her for it daring to say such a thing. Instead she ended up in being in-bed with them for the life of the EDL.

If I was his mentor then do you not think it would have been polite courtesy to mention me by name in his manifesto, or at least send it to me?

Instead he told the police there was another Templar cell out there, along with conveniently pointing towards me, so that the police would come and arrest me and the people I am connected with, thus eliminating a threat to their control over the European anti-jihad movement and their vision for Europe. British police know exactly who I am, and who my associates are, and where our loyalties lay and it is to the Crown and our Protestant faith, not some extreme far-right political ideology. This is why I have not been arrested.

They must have thought the perfect patsy to deflect blame.

Wrong move by them.

I can link Alan Lake to the very top of the political elite within the anti-jihad movement in Europe, which includes Geert Wilders. The European ideological political side of the movement which includes Fjordman and Alan Lake has set out their own vision for Europe, of which Breivik followed to a T, even naming them as the writers he most followed and quoted. The English Defence League was a part of that plan and a tool in their hands, maybe like Breivik himself (time will tell), and Lake had to remove me at the beginning because of my initial influence because it was not inline with his plans and control over the movement.

The European intellectual side of the anti-jihad call a bunch of drunk drugged up thugs the 'saviour of Western civilisation' thats the onus they put on the EDL, and "Tommy" & Kev were their leaders. We took it to them directly to remove that leadership of the EDL, so that the movement could be placed back in the hands of the people who make up the movement. Without that leadership, their plans of using the EDL to forward their political vision for Europe would come unstuck.

A couple of Irish Catholics controlling an English patriotic movement on English soil? Come on!

How much time, money, effort and political influence at the highest levels were they excersing to continue the march of the EDL across England and into Europe?

I jeapordised that.

Now Breivik has committed a mass murder against left wing children, wrapped up the act in my spiritual clothes and pointed the finger at me believing I would be arrested. Not a very nice thing to do to your mentor is it? Commit mass murder then point the finger at the mentor.

They severly underestimate me and the God whome I serve.

Let it be known that there are millions of people around the world who uphold the ideals of Templarism in their hearts and in their minds just like me, and they and their beliefs are at complete emnity with Breivik and his actions.

Alan Lake and who ever surrounds him were seeking to start a war on English soil, using English patriots, in the name of an English defence. Let it be known that if there is ever to be a war upon English soil it will be a defensive war dictated by the English, not Europeans or Canadian Jews and their Irish puppets.

We dictate what happens upon English soil, isnt that right Snowy?

Alan Lake and whoever supports him, and Steven Yaxley-Lennon & Kevin Carroll declared war upon the people of England, and there will only be one winner at the end of a war, and your world has just become alot smaller around you and your close associates.

You will see in the coming days that I am not linked to this man other than by his convinient finger pointing, but the same cannot be said for those linked right to the top and people like Geert Wilders.

You think I take my name lightly 'Lionheart of England'?

Now we know exactly who our enemies are!
                Minsk, det nye Utopia

Kommentér

Dette skriver han selv
                  Dont you think it strange that all of the people mentioned by Breivik in his manifesto are the leaders of the intellectual side of the European anti-jihad movement, which includes Fjordman his Norwegian mentor, who is also linked to Alan Lake and Chris Knowles at Civil Liberties Alliance. The ones behind the hijacked English Defence League.

Not to mention Gates of Vienna and their European conferences.

Pamella Geller pulled her support of the EDL before the atrocity citing that the movement had been hijacked by nazis. I told her this at the very beginning which is well documented and was slandered by her for it daring to say such a thing. Instead she ended up in being in-bed with them for the life of the EDL.

If I was his mentor then do you not think it would have been polite courtesy to mention me by name in his manifesto, or at least send it to me?

Instead he told the police there was another Templar cell out there, along with conveniently pointing towards me, so that the police would come and arrest me and the people I am connected with, thus eliminating a threat to their control over the European anti-jihad movement and their vision for Europe. British police know exactly who I am, and who my associates are, and where our loyalties lay and it is to the Crown and our Protestant faith, not some extreme far-right political ideology. This is why I have not been arrested.

They must have thought the perfect patsy to deflect blame.

Wrong move by them.

I can link Alan Lake to the very top of the political elite within the anti-jihad movement in Europe, which includes Geert Wilders. The European ideological political side of the movement which includes Fjordman and Alan Lake has set out their own vision for Europe, of which Breivik followed to a T, even naming them as the writers he most followed and quoted. The English Defence League was a part of that plan and a tool in their hands, maybe like Breivik himself (time will tell), and Lake had to remove me at the beginning because of my initial influence because it was not inline with his plans and control over the movement.

The European intellectual side of the anti-jihad call a bunch of drunk drugged up thugs the 'saviour of Western civilisation' thats the onus they put on the EDL, and "Tommy" & Kev were their leaders. We took it to them directly to remove that leadership of the EDL, so that the movement could be placed back in the hands of the people who make up the movement. Without that leadership, their plans of using the EDL to forward their political vision for Europe would come unstuck.

A couple of Irish Catholics controlling an English patriotic movement on English soil? Come on!

How much time, money, effort and political influence at the highest levels were they excersing to continue the march of the EDL across England and into Europe?

I jeapordised that.

Now Breivik has committed a mass murder against left wing children, wrapped up the act in my spiritual clothes and pointed the finger at me believing I would be arrested. Not a very nice thing to do to your mentor is it? Commit mass murder then point the finger at the mentor.

They severly underestimate me and the God whome I serve.

Let it be known that there are millions of people around the world who uphold the ideals of Templarism in their hearts and in their minds just like me, and they and their beliefs are at complete emnity with Breivik and his actions.

Alan Lake and who ever surrounds him were seeking to start a war on English soil, using English patriots, in the name of an English defence. Let it be known that if there is ever to be a war upon English soil it will be a defensive war dictated by the English, not Europeans or Canadian Jews and their Irish puppets.

We dictate what happens upon English soil, isnt that right Snowy?

Alan Lake and whoever supports him, and Steven Yaxley-Lennon & Kevin Carroll declared war upon the people of England, and there will only be one winner at the end of a war, and your world has just become alot smaller around you and your close associates.

You will see in the coming days that I am not linked to this man other than by his convinient finger pointing, but the same cannot be said for those linked right to the top and people like Geert Wilders.

You think I take my name lightly 'Lionheart of England'?

Now we know exactly who our enemies are!
                  Minsk, det nye Utopia

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Gammeloppklesk
                    Ut i fra at ABB ser ut til å være en ganske forfengelig person, kunne det være noen mulighet for at han har en seksuell legning han har vanskelig for å innfinne seg med?
                    Etter hva jeg har skjønt er Anders Behring Breivik fullt og helt heterofil. Riktignok skal det angivelig finnes et bilde av ham dansende på en buss i homoparaden i Oslo i 2004, men man behøver ikke være homofil for å delta i den paraden.

I dagbokdelen av manifestet skriver Anders Behring Breivik selv følgende:

- Jeg har klart å avlede mistankene deres. De har trodd jeg har spilt World of Warcraft i skjul og noen av dem tror at jeg har valgt å leve halvveis i isolasjon på grunn av et påstått homoseksuelt forhold de mistenker at jeg prøver å skjule. LOL! ganske hysterisk morsomt, siden jeg er hundre prosent heterofil, men de kan tro hva de vil så lenge de ikke stiller meg spørsmål. smilefjes!, skriver forfatteren.
                    Anders Behring Breivik innrømmer i manifestet også å ha kjøpt sex av kvinnelige prostituerte, noe han hadde litt problemer med fordi han var kristen.

- Jeg knullet to jenter i Praha, men det var hovedsaklig fordi det var en realistisk sjanse for at jeg kunne dø i prosessen med å etablere våpentilknytninger. Jeg fil ikke forsøke å rettferdiggjøre det helt. Menneskehannen er ikke perfekt, de plages av sine biologiske behov, skriver forfatteren, som mener han kan komme unna med å ha sex utenfor ekteskapet fordi han snart skal igang med sin martyroperasjon.
                    http://www.dagbladet.no/2011/07/24/nyhe ... /17434221/

En kamerat forteller at Anders Behring Breivik snakket mye om damer.

- Han drev alltid og fortalte om damer, men vi traff aldri noen av dem
                    http://www.dagbladet.no/2011/07/24/nyhe ... /17441807/

Mener også å ha lest at Behring Breivik i manifestet går mot at homofile skal likestilles med heterofile. Han er også mot likestilling mellom kvinner og menn.

For øvrig skjøt og drepte Anders Behring Breivik minst to åpne homofile på Utøya.
                    Lederne for henholdsvis AUF Oslo og AUF Hordaland ble begge skutt og drept av Behring Breivik. Begge de politiske ungdomslederne var åpne homofile.

Det hører imidlertid også med til historien at ett av de ytterst få menneskelivene Anders Behring Breivik sparte på Utøya, etter først og ha hatt vedkommende i kikkertsiktet, også var en åpen homofil.

Stående i vannet i Tyrifjorden ba Adrian Pracon for sitt liv:

- Jeg krøp videre inn mot land og… da så han meg. Jeg reiste meg opp. Jeg så på ham og han så på meg.

- Han hevet geværet og siktet på meg. Jeg så rett inn i løpet. Han sa ingen ting. Jeg trygla og ba:

- Vær så snill, ikke skyt – ikke gjør det, ropte jeg.

- Og han… han kikket på meg med de kalde, blodtørstige øynene. Han senket geværet, snudde seg og gikk.

- Jeg fatter det ikke - hvorfor han ikke gjorde det. Han sparte meg, men sparte ingen av de andre.
                    Hva som kom over Behring Breivik i dette tilfellet er vanskelig å si. Mulig det kunne være et aldri så lite anstrøk av empati, dersom han da er i besittelse av noe slikt.

Kommentér

• Re: Anders Behring Breivik

Vet ikke om denne har blitt postet før:
                      vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/arti ... d=10080933
                      - Ansiktet og navnet Anders Behring Breivik virker ukjent for oss. Han er en stakkars taper som bare bruker store navn som B-gjengen for å virke tøff og for å føle tilhørighet. Vi vil ikke bli assosiert med sånn «low life» og vi skal ta ham når vi får muligheten. Vi skal ta ham for at han brukte navnet vårt og for det han gjorde. Alle de kriminelle miljøene har satt en prislapp på hodet hans og alle vil ta ham i fengselet, sier sentrale kilder i gjengen til VG.
                      Er vel ikke veldig overraskende.
                      - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Dette her overgår jo selv "Baron Castleshort"...

Anders Behring Breiviks satte sammen sin uniform av gamle militære dekorasjoner, juggel og et egendesignet emblem.

http://www.dagbladet.no/2011/07/30/nyhe ... /17487486/
                        mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7733366

Terrorangrepene 22. juli var så nøye planlagt og gjennomført at det, ifølge Rygnestad, vil være vanskelig å si at disse ble gjennomført av en gal mann.

– Det virker som Breivik har hatt kontroll da han utførte handlingene, sier han til AP.

Professoren forteller AP at en psykotisk person bare kan gjennomføre enkle oppgaver. Bare kjøreturen fra Oslo til Utøya, ville vært for komplisert.
                          Beidh a lá leo

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Bestefar
                            http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7733366

Terrorangrepene 22. juli var så nøye planlagt og gjennomført at det, ifølge Rygnestad, vil være vanskelig å si at disse ble gjennomført av en gal mann.

– Det virker som Breivik har hatt kontroll da han utførte handlingene, sier han til AP.

Professoren forteller AP at en psykotisk person bare kan gjennomføre enkle oppgaver. Bare kjøreturen fra Oslo til Utøya, ville vært for komplisert.
                            Professoren er toksikolog, dvs han er ekspert på giftige substanser, har ikke noen spesiell erfaring (har ikke arbeidet med med bahndling av psykisk syke pasienter) eller kompetanse i psykiatri (har ikke utdanning utover det som alle leger har som minimum).

Meget merkelig at han uttaler seg om dette. Både mhp på hans rolle da saken troligen kommer havne hos rettsmedisinsk kommisjon og med tanke på hans kompetanse i psykiatri.
                            Minsk, det nye Utopia

Kommentér

Jeg er enig i at det er merkelig at han uttaler seg på denne måten. Derimot tror jeg hans vurdering bør tas alvorlig. Han leder Den rettsmedisinske kommisjon som har dette mandatet:

Kommisjonen behandler i dag vesentlig sakkyndigvurderinger innenfor feltene rettstoksikologi, rettsgenetikk, rettspatologi, klinisk medisin og rettspsykiatri/-psykologi. Men også andre fagfelt hvor rettsmedisinsk sakkyndige avgir uttalelser omfattes av innsendelsesplikten, jf straffeprosessloven § 147.

Toksikologi kan forøvrig bli en vesentlig del av vurderingen.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Takkatt
                                Jeg er enig i at det er merkelig at han uttaler seg på denne måten. Derimot tror jeg hans vurdering bør tas alvorlig. Han leder Den rettsmedisinske kommisjon som har dette mandatet:

Kommisjonen behandler i dag vesentlig sakkyndigvurderinger innenfor feltene rettstoksikologi, rettsgenetikk, rettspatologi, klinisk medisin og rettspsykiatri/-psykologi. Men også andre fagfelt hvor rettsmedisinsk sakkyndige avgir uttalelser omfattes av innsendelsesplikten, jf straffeprosessloven § 147.

Toksikologi kan forøvrig bli en vesentlig del av vurderingen.
                                Det som bør tas alvorlig er at han uttaler seg som leder for rettsmedisinsk kommisjon. Han borde ha henvist journalisten til noen med kompetanse i fagfeltet (eller helst ha sagt "ingen kommentar"). Denne kommentaren fra han er en gavepakke til forsvaret.
                                Minsk, det nye Utopia

Kommentér

Gavepakke, på hvilke måte mener du?
                                  I verste fall har han gjort seg selv inhabil når det gjelder kommisjonens behandling av denne saken. I tillegg kan han personlig få en skrape i lakken. Utover dette har jeg vanskelig for å se
                                  at hans kommentar får noen betydning. Hensikten var trolig å formidle til offentligheten at man ikke skal uroe seg for at ABBs tilregnelighet. Jeg deler hans vurdering, og kanskje er det ikke så dumt at noen formidler dette.

Kommentér

Gavepakke, på hvilke måte mener du?
                                    I verste fall har han gjort seg selv inhabil når det gjelder kommisjonens behandling av denne saken. I tillegg kan han personlig få en skrape i lakken. Utover dette har jeg vanskelig for å se
                                    at hans kommentar får noen betydning. Hensikten var trolig å formidle til offentligheten at man ikke skal uroe seg for at ABBs tilregnelighet. Jeg deler hans vurdering, og kanskje er det ikke så dumt at noen formidler dette.
                                    Usaklige og ufaglige vurderinger svekker den egentlige vurderingen som gjøres - gjennom å påstå at folk er forutinntatte etc. Det er en gave til forsvarerne.
                                    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

De ”usakelige ufaglige vurderingene” kommer fra lederen av instansen som skal kvalitetssikre alle rettsmedisinske vurderinger. Som tidligere nevnt kan toksikologi bli en vesentlig del av vurderingen.

Jeg kan fortsatt ikke se at dette kan utnyttes av forsvareren i norsk rett. Like lite som aktoratet kan utnytte forsvarerens karakteristikk av tiltalte som ”insane”.

Her er en vurdering av ”manifestet”:

http://www.svd.se/kultur/understrecket/ ... 360126.svd

Kommentér

Professor i historie Øystein Sørensen (bl.a. forfatter av "Drømmen om det fullkomne samfunn: fire totalitære ideologier - én totalitær mentalitet?") med interessant kronikk i Dagbladet i dag: En totalitær mentalitet

Breiviks ideal er et patriarkalsk og autoritært Europa, i siste instans styrt av en selvbestaltet elite. Han forestiller seg en europeisk føderasjon, et slags utvidet super-EU. Innenfor de rammene som eliten setter, skal det være et begrenset politisk demokrati i føderasjonen. Mer konkret skal det opprettes et «konservativt vokterråd» som skal passe på at det begrensede demokratiet ikke sklir ut. «Massedemokratiet» i Vesten får mye av skylden for alt som har gått galt etter 1950. Til tross for Breiviks holdninger til muslimer, er hans ideelle styringsmodell ikke så langt unna Khomeinis politiske system i Iran.
                                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

• Anders Behring Breivik

De ”usakelige ufaglige vurderingene” kommer fra lederen av instansen som skal kvalitetssikre alle rettsmedisinske vurderinger. Som tidligere nevnt kan toksikologi bli en vesentlig del av vurderingen.

...
                                          Er vel ikke kjent om Breivik har brukt den nikotin-ammo som han skrev om. Hvis han har gjort det kan toksikologi ha en perifer betydelse. Det fagfelt innen rettsmedisin som vil være av intresse er rettspsykiatri, der lederen for den rettsmedisinske kommisjon ikke har noen spesiel kompetanse (troligen har din fastlege mer erfaring og kunnskap om psykiatri).

Det er litt som om politidirektøren skulle snakke om skarpskytte. Det er en kompetanse som finns hos politiet, men det betyr ikke at politidirektøren er ekspert på det.

Eller, er kongen allvitende?
                                          Minsk, det nye Utopia

Kommentér

Er vel ikke kjent om Breivik har brukt den nikotin-ammo som han skrev om. Hvis han har gjort det kan toksikologi ha en perifer betydelse. Det fagfelt innen rettsmedisin som vil være av intresse er rettspsykiatri, der lederen for den rettsmedisinske kommisjon ikke har noen spesiel kompetanse (troligen har din fastlege mer erfaring og kunnskap om psykiatri).

Det er litt som om politidirektøren skulle snakke om skarpskytte. Det er en kompetanse som finns hos politiet, men det betyr ikke at politidirektøren er ekspert på det.

Eller, er kongen allvitende?
                                            Selvfølgelig er det slik at lederpersoner uttaler seg om ting de ikke selv er eksperter på. Det tilhører deres rolle at de skal ha tilgang på informasjon som gjør dem i stand til å komme med slike uttalelser.

Rygnestad gjør ingen analyse av ABB slik jeg ser det. Han påpeker at kriteriene for å bli vurdert som ikke tilregnelig av retten er slik at ABB etter hans mening, ikke oppfyller kriteriene. Dette begrunnes med at ABB ikke ville være i stand til å gjennomføre aksjonen med en denne grad av psykose.

Det er også viktig å huske at Rettpsykiaternes vurdering kun er veiledende for retten. Dommerne i Tingsretten kan altså velge se bort fra deres vurdering og vektlegge sin egen bedømning. Viktig å tenke på når du krever ekspertise fra alle som uttaler seg.

ABB brukte anabole steroider over mange år. Disse kan gi alvorlige personlighetsendringer, paranoia, depresjon og aggresjon. En mulig strategi for forsvaret vil være å spille på dette. Der kommer toksikologen inn. Som jeg har skrevet tidligere gir imidlertid ikke selvpåført rus reduksjon i straff. Personlighetsforandringer over lang tid etter inntak av preparater, kan imidlertid bli en juridisk knagg som forsvareren kan benytte, men jeg er ikke sikker.

Kommentér

..
                                              ABB brukte anabole steroider over mange år. Disse kan gi alvorlige personlighetsendringer, paranoia, depresjon og aggresjon. En mulig strategi for forsvaret vil være å spille på dette. Der kommer toksikologen inn. Som jeg har skrevet tidligere gir imidlertid ikke selvpåført rus reduksjon i straff. Personlighetsforandringer over lang tid etter inntak av preparater, kan imidlertid bli en juridisk knagg som forsvareren kan benytte, men jeg er ikke sikker.
                                              Disse effektene er omdiskutert og de diagnostiske overveiningene her er ikke noe som farmakologer er involvert i. Det er psykiater som gjør.
                                              Minsk, det nye Utopia

Kommentér

Jeg et litt skuffet over forsvareren som går for sinnsyk-forsvaret. Han gjør jobben sin, men jeg ønsker å se ABB idømt lovens strengeste straff.
                                                Hadde Rinnan blitt stilt for retten i dag hadde vel forsvareren spilt "gal" og "dypt deprimert mobbeoffer"-kortet.

Alt for mange kriminelle handlinger blir sett på som at man er "syk" om man utfører det. I sagaene skrives det om drap som om det skulle vært en selvfølge i hverdagen. Jeg tror ikke alle våre forfedre var sinnsyke. Derfor synes jeg "sinnsyk"-kortet trekkes frem alt for fort.

Kommentér

..
                                                  Disse effektene er omdiskutert og de diagnostiske overveiningene her er ikke noe som farmakologer er involvert i. Det er psykiater som gjør.
                                                  Slik er det:

Politiet bør ta utvidet blodprøve der antatt gjerningsmann er pågrepet kort tid etter den straffbare handlingen. Det er viktig å påvise medikamenter eller illegale rusmidler for å vurdere eventuell bevissthetsforstyrrelse. En vurdering av påvirkningsgrad ved Statens Rettstoksikologiske institutt eller annet kompetent institutt, vil være en viktig premiss for rettspsykiatriske vurderinger.

Når deg gjelder rusmidler og medikamenters forstyrrelse av bevisstheten heter det:
                                                  Dersom tilstanden er forårsaket av stoffet alene, og forsvinner når den toksiske virkninger er opphørt, bedømmes tilstanden som en bevissthets forstyrrelse. Dersom symptomene vedvarer utover giftvirkningen, vil lovbryteren vurderes under §44. I slike saker vil den eksakte psykiatriske diagnosen være viktig.

Det siste kan tyde på at det finns en mulighet for forsvareren.

Drakenskjold, begreper som sinnssyk eller utilregnelig er ikke konstante størrelser, men vurderinger som gjøres på bakgrunn av kultur, kunnskap og lovverk. Slik sett er det ikke urimelig å anta at ganske mange kriminelle faktisk lider av ulike psykiske forstyrrelser. Terskelen for å bli regnet som utilregnelig er imidlertid relativt høy. Prinsippet om å ikke straffe utilregnelige personer er forøvrig temmelig gammelt og har vært praktisert i Norge i mer enn 100 år.

Hvis du ønsker deg tilbake til middelalderen bør du kanskje vurdere å bosette deg i Somalia eller blant Pashtunerne i Faryab.

Kommentér

@Takkatt:

Slik er det:
                                                    Ganske fresh påstand sett i lys av at du diskuterer med en LEGE som har psykiatrisk erfaring.

Men men, deg om det.

Kommentér

@Takkatt:

Slik er det:
                                                      Ganske fresh påstand sett i lys av at du diskuterer med en LEGE som har psykiatrisk erfaring.

Men men, deg om det.
                                                      Vel, dersom Lukman har erfaring fra rettpsykiatri drar han sikkert kjensel på ordlyden.

Kommentér

I det aktuelle fallet har gjerningsmannen planlagt gjerningen i mange år. Her vil ikke toksikologen ha noe å bidra med. Rusmidler brukt feks i 2003 vil ikke gå å måle idag.

Det jeg kritiserte Rygnstad for var hans påstand vedrørende at noen som er psykotisk ikke hadde klart å gjennomføre den aktuelle forbryttelsen og det at han uttalte seg om dette innen saken har vært til behandling hos kommisjonen.

Det er svært mange psykotiske personer som klarer å kjøre bil og uttalelsen til Rygnstad vil kunne sveke tilliten til at kommisjonen er objektiv.
                                                        Minsk, det nye Utopia

Kommentér

Jeg tror mitt forrige innlegg klargjorde betydningen av toksikologi for den rettsmedisinske vurderingen.

Må innrømme at jeg ikke forstår hvorfor du ønsker å bagatellisere det, særlig med tanke på at ABB brukte steroider bevisst i sammenheng med ugjerningen og faktisk etterlyste aggresjonspiller i sitt såkalte manifest.

Som sagt stusset jeg også over uttalelsen. Kommisjonen har imidlertid et ansvar for å informere om rettsmedisinsk praksis.

Rygnestad hevdet ikke at psykose gjør det umulig å kjøre bil, men at den grad av psykose som skal til for å bli erklært utilregnelig medfører en så alvorlig nedsetting av bevisstheten at kjøreturen til Utøya blir for komplisert.

Uttalelsen vil altså gjøre det klart for offentligheten at terskelen for utilregnelighet er høy. Det er etter mitt syn nyttig. Uttalelsene til eksempelvis Drakenskjold viser jo at det er behov for slik informasjon.

Kommentér

...

Må innrømme at jeg ikke forstår hvorfor du ønsker å bagatellisere det, særlig med tanke på at ABB brukte steroider bevisst i sammenheng med ugjerningen og faktisk etterlyste aggresjonspiller i sitt såkalte manifest.

...
                                                            – Det finns idag inget visat orsakssamband mellan missbruk av drogen och den ökade kriminaliteten. Det ser faktiskt ut som att brukare av drogen i allmänhet inte begår fler våldsbrott än andra jämförbara grupper, säger Klötz.
                                                            http://www.unt.se/inc/print/ny-forsknin ... fault.aspx

? Det finns ett samband mellan anabola steroider och våld, men det går inte att säga att anabola steroider i sig utlöser våldsbrott. En annan rimlig förklaring till sambandet skulle kunna vara att personer med ett mer impulsivt beteende är mer benägna att ta anabola steroider, säger Lena Lundholm.
                                                            http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod ... nstance=12

Som sagt er det meget omdiskutert om bruk av anabola steroider i seg gir økt risiko for vold.

Bilkjørning testet er ukjent i den vitenskaplige litteraturen.
                                                            Minsk, det nye Utopia

Kommentér

Det finns klinisk forskning på dette også fra ditt hjemland(?) som antyder det motsatte.

Jag har observerat lägre aktivitet av enzymet monoaminoxidas i hjärnan efter intag av nandrolon, samt identifierat en mekanism i transporten av serotonin som kan göra att serotoninsignalen blir svagare än normalt. En möjlig konsekvens av detta är aggressivitet och sämre impulskontroll. Man har exempelvis observerat låga nivåer av monoaminoxidas i blodet på interner dömda för våldsbrott och hos impulsiva personlighetstyper._

Du leser dårlig om du ikke forstod nyansene i eksempelet med bilkjøring.

Kommentér

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X