Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Anders Behring Breivik

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Sv: Anders Behring Breivik

ISIS begynte vel ikke med internasjonal terrorisme før sånn rundt 2014, mener jeg. Al-quaeda var imidlertid blitt et franchiseforetak i 2011. "Begå terrorhandlinger i vårt navn og vi er med deg i ånden". AQ nådde bl.a ut til potensielle tilhengere via et eget, ganske vellaget tidsskrift med propaganda og tips og triks for terrorister. Boston-terroristene fulgte oppskriften i et av numrene med ganske ødeleggende resultat. ISIS kom med sitt tilsvarende tidsskrift (på 9 forskjellige sprog) i 2016. Men bomben til barnemorderen var ikke basert på noen oppskrift fra noen av disse terrororganisasjonene. Hvis man klarer å lide seg i gjennom "manifestet" hans, så ser man også at planleggingen hans ikke er basert på noen islamistisk 5 punktsordre. Den kanskje viktigste terroristhåndboken der ute er bind 5 i "Leksikon for afghansk Jihad" - efterretnings- og sikkerhetstjeneste (bind 3 i andre utgaven) - en meget interessant håndbok på rundt 1000 sider som kan stå alene som terrorhåndbok. Disse bøkene skal ha vært skrevet av Ali Mohamed, som arbeidet for de amerikanske spesialstyrkene ved Fort Bragg på 80-tallet. Han rappet med seg det han kunne av håndbøker og leksjoner og brukte disse som grunnlag for leksikonet. Andre håndbøker man har kommet over i Afghanistan og Irak er også sterkt influerte av amerikansk doktrine. Barnemorderen var ikke på noen måte influert av noen form for militær doktrine som islamske terrorister ville ha vært. Han er kun en taper som hadde "flaks".
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Kommentér

• Anders Behring Breivik begjærer seg nå prøveløslatt. Han planlegger også et nytt søksmål mot staten for brudd på sine menneskerettigheter.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...tt-fra-fengsel
      Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

• Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

• Man kan si mye godt om Norge og rettsvesenet, men det er i slike saker som denne at jeg er helt for dødsstraff. Nesten stygt å si det, men synd at han overga seg såpass lett til politiet...

Kommentér

• Nå søker han jo stadig om å få slippe isolat da.. Sett han inn på avdeling med 5 "normale kriminelle" så tenker jeg han søker seg til isolat riimelig kjapt Bare se på Anders Eklund i sverige.. han har fått ganske klar beskjed om hva gutta synes om barnemord...

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Norseman-76 Vis post
              Man kan si mye godt om Norge og rettsvesenet, men det er i slike saker som denne at jeg er helt for dødsstraff. Nesten stygt å si det, men synd at han overga seg såpass lett til politiet...
              Forvaringsdom, og spesielt forvaringsdom slik dusten har fått er ikke en vanlig Norsk straff.
              Dette er ikke kriminalomsorg med fokus på rehabilitering, dette er en hevn.

Han skal sitte resten av livet, forhåpentligvis til han når 100.
              Dette for at han skal sitte å se at samfunnet blir stadig mer likestilt, tolerant og flerkulturelt uten at han kan gjøre noe med det.
              Død ved Kølle!
              Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

• Spørs hvor mye som går inn. Han forsto jo ikke hvordan samfunnet fungerte når han var en del av det, antagelig langt mindre når han ikke er det..

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post

Forvaringsdom, og spesielt forvaringsdom slik dusten har fått er ikke en vanlig Norsk straff.
                  Forvaring er ikke hevn. Forvaring er at samfunnet beskyttes mot deg ved å sperre deg inne. Rehabilitering kan skje under for forvaring selvsagt.
                  Hevn opererer vi ikke med - men i den grad vi ønsker at du skal lide for lidelse du har påført andre - så er det straffen i en dom.

"Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
                    Forvaring er ikke hevn. Forvaring er at samfunnet beskyttes mot deg ved å sperre deg inne. Rehabilitering kan skje under for forvaring selvsagt.
                    Hevn opererer vi ikke med - men i den grad vi ønsker at du skal lide for lidelse du har påført andre - så er det straffen i en dom.
                    Forvaring er for å beskytte samfunnet ja.

Måten det brukes på barnemorderen handler om at samfunnet hevner seg på han innenfor våre egne lover og regler.
                    Han får ikke gleden over at vi strekker våre egne lover og regler for å gjøre han til martyr.
                    Han må sitte som John Cusacs rollfigur i being John Malcovich sluttsecene og se at verden blir det helt motsatte av hva han ønsker seg i årevis uten å kunne endre noe.
                    Død ved Kølle!

Kommentér

• Formelt opererer ikke strafferetten med hevn. Så spørs det om det også er realiteten når stortingspolitikere vedtar strengere straffer for forbrytelser som for eksempel voldtekt etc. Er det fordi politikerne akkurat har satt seg inn i ny forskning som tilsier at et par år ekstra bedrer rehabiliteringssjansene betraktelig, eller er det fordi politikerne mener at hvis du først har gjort noe så jævlig, så fortjener du å sitte inne lenge?

Hevn er en høyst reell faktor i strafferetten, og jeg er helt enig med Kdo i at det også er et reelt (om ikke formelt) element i straffen ABB fikk - ref dommerens uttalelser om sannsynligheten for at ABB var klar for å slippe ut etter minstetida...
                      Beidh a lá leo

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
                        Formelt opererer ikke strafferetten med hevn. Så spørs det om det også er realiteten når stortingspolitikere vedtar strengere straffer for forbrytelser som for eksempel voldtekt etc. Er det fordi politikerne akkurat har satt seg inn i ny forskning som tilsier at et par år ekstra bedrer rehabiliteringssjansene betraktelig, eller er det fordi politikerne mener at hvis du først har gjort noe så jævlig, så fortjener du å sitte inne lenge?

..
                        Enig at denne problemstillingen er reell - og så langt jeg ser er det "rettferdighetsfølelsen" som slår inn. Jeg tror ikke et par år fra eller til er det som avgjør om en voldtekt begås - så da er det "rettferdighet" - som sikkert kan beskrives som hevn.

Vi velger å ha et samfunn hvor en ung drapsmann kan leve et ganske normalt liv utenfor fengsel i starten av tredveårene. I kombinasjon med forvaringsregimet når det er nødvendig mener vi det fungerer.

"Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Det er et ganske sterkt fokus på rehabilitering for forvaringsdømte, i større grad enn folk som sitter på tidsbestemt dom, generelt sett. Min erfaring er at det er større opplegg og hyppigere aktivitetsnivå for forvaringsdømte, nettopp fordi det trengs grunnlag for å se endringer, opp mot vurdering av forlengelse/løslatelse av soning. En innsatt med 10års dom som ikke viser anger/tegn til forbedringer slipper ut uansett, en med 10års forvaring gjør det ikke, litt kort forklart.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av nettbank Vis post

Det er et ganske sterkt fokus på rehabilitering for forvaringsdømte, i større grad enn folk som sitter på tidsbestemt dom, generelt sett. Min erfaring er at det er større opplegg og hyppigere aktivitetsnivå for forvaringsdømte, nettopp fordi det trengs grunnlag for å se endringer, opp mot vurdering av forlengelse/løslatelse av soning. En innsatt med 10års dom som ikke viser anger/tegn til forbedringer slipper ut uansett, en med 10års forvaring gjør det ikke, litt kort forklart.
                            Nå er ikke jeg kriminalreporter eller jurist men Forvaring ble tatt frem for å kunne ha kontroll på lovbrytere som hadde vane for å gjenta grove lovbrudd.
                            Siden fengselsvesenet i Norge er såpass resultatorientert så er de naturlig at man jobber for å kunne rehabilitere de i frvaring.

Men, man skal helle rikke glemme at den politiske stemningen ved innføringen av loven var for å kunne ta vanekriminelle bort fra gate i lang tid.

Og når man da har forbrytere som mener de ikke har gjort noe galt, slik som terrorister så blir dette en form for hevn. Ikke fra Justisvesenet men fra samfunnet som helhet.
                            Død ved Kølle!

Kommentér

Og når man da har forbrytere som mener de ikke har gjort noe galt, .
                              Eller en rehabilitering som ikke har lykkes ennå.

"Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
                                Eller en rehabilitering som ikke har lykkes ennå.
                                Det er ikke mitt fagfelt. men det kan sikkert diskuteres om alle faktisk kan det.
                                Død ved Kølle!

Kommentér

Det er ikke mitt fagfelt. men det kan sikkert diskuteres om alle faktisk kan det.
                                  Man kan også diskutere kost/nytte i rehabilitering. Jeg tror dette handler om mer enn forskning. Dette handler nok om vi faktisk sier at det er lov å la være å prøve. Jeg mener at vi aldri kan gi opp, men må pragmatisk være inneforstått med at ikke alle kan lykkes.
                                  "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Donasjoner

Collapse
                                  Working...
                                  X