Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

22 JULI: Bakgrunnsinformasjon

Collapse
This topic is closed.
X
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Sv: 22 JULI: Bakgrunnsinformasjon

I ettertid har det blitt skrevet bøker og produsert filmer om det som skjedde.

Erik Poppes film "Utøya 22.juli" kom i februar/mars.
    "22 July" av Peter Greengrass, basert på boken til Åsne Seierstad, er nå ute på Netflix.
    NRK produserer en dramaserie som skal hete "22.juli" og kommer høsten 2019.

For øvrig: Da jeg skulle finne et sted å poste dette, begynte jeg å lese fra starten av denne tråden. Dette kan sterkt anbefales. Innleggene viser det kaotiske bildet fra de første rapportene kom kl 15:39, hvor det var snakk om en eksplosjon på Youngstorget eller Regjeringskvartalet, en halv time senere en ny eksplosjon i Stortingsgata (raskt avkreftet), gasslekkasje?, islamister/Al Qaida, Politiet ber folk trekke ut fra Oslo sentrum, politiaksjon på Gardermoen, TV2-bygget evakueres to timer etter eksplosjonen...

Så, 17:54, skyting på Utøya. AUF har sommerleir der! "Åh herregud.. Der er jo faenmed onkelungen min". "Noen tips til onkelungen min for å ikke bli skutt? Haster". "Låse seg inn, eller legge på svøm". "Komme seg unna han som skyter ASAP ZULU! Komme seg i dekning helst bak lås og slå og vente på unnsetning." "Skrev mld til han nå. Vær stille, ikke tiltrekk seg oppmerksomhet. Ta av seg flashy klær ol. Gi fysisk og psykisk førstehjelp" "Han vet at skytteren er kledd i politiuniform?" "Sender mld nu". "Skru av lyden på mobilen!!!" "Stadig vekk skudd der ute fra nå (vitne på land)" "Delta er der nå." "Får ikke noe svar fra nevøen min, kan tyde på at han er lagt på svøm. Håper bare tilfeldighetene er på hans side!"

På dette tidspunktet, ca 19:00, ble det meldt at Helpers of the Global Jihad (Ansar al-Jihad al-Alami) hadde påtatt seg ansvaret. Få minutter senere ble gjerningsmannen arrestert. Antallet døde ble da meldt til å være 4 eller 5. Kl 19:40 meldes det at det er totalt 7 drepte i Oslo og på Utøya. Kl 20:18 er dette steget til 25-30. Og gjerningsmannen hadde nordisk utseende. Én mener: "Dette er ikke en enkelt gal manns verk."

Endelig, 21:01, om nevøen: "Nå skal dere høre: Han greide seg! Lettelse til tusen! Satt i ambulanse da en venninne fikk tak i han. Og hvordan han klarte seg? Han ble jaget av gærningen med automatvåpen og flyktet ut i vannet og ble der. Han spilte død og overlevde. Fikk kanskje ikke meldingene mine , men det har ikke noe å si. Tenker å reise ned å ta hånd om han nå."

Parallelt med dette foregår mobiliseringen, Blodbanken vil ha blod, og har kun kapasitet til å ta i mot registrerte blodgivere. Sivilforsvarets FIG Oslo kalles ut. HV-soldater på Milforum melder klar. Så meldes det at det er funnet flere eksplosiver på Utøya.

Ut over natta spekuleres det en del, "Det er sykt å si det, men dette lukter spenna gærn krigsveteran lang vei". 01:42 er navnet til Breivik ute. "Han burde i alle fall få forvaring til han stryker med," mener én, og det er vel ikke så langt fra sannheten.

Så, kl 03:51: "Over 80 drepte på Utøya."

Fasiten kjenner vi.

Diskusjonen fortsetter, og følgende gjelder fortsatt:

Tråden stenges og klistres og beholdes for historisk referanse og nyttig bakgrunnsinformasjon.

Som erstatning åpnes et sett nye diskusjonstråder basert på kommisjonens egen tematiske inndeling:

– Antiterrorarbeid og overvåking
    – Tilgang og kontroll på våpen og eksplosiver
    – Sikkerhet rundt samfunnets infrastruktur, og særlig regjeringskvartalet
    – Politiaksjonen
    – Redningsaksjonen og helsevesenets håndtering
    – Nasjonal krisehåndtering

Det er ganske stor forskjell på forbedringer "i sann tid", dvs den aktiviteten som skjer under stort tidspress, og den langvarige analyseaktiviteten f eks PST vil drive med lang tid i forveien. Tilsvarende mellom det som er relevant for den enkelte polititjenestemann og for noen på regjeringsnivå. Ved å splitte diskusjonen opp i flere tråder kan det være mulig å holde den mer fokusert.

Hensikten her er ikke å gjenskape kommisjonens arbeide, men høre hva milforums lesere har av innspill rundt de forskjellige tema.
    Last edited by Rittmester; DTG 101600A Oct 18, .
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
    Working...
    X