Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: Russland - Politikk og strategi

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Opprinnelig skrevet av Psyops
    Opprinnelig skrevet av lukman

Petsamo har vært Russiskt i 450 år (1523-1920, 1944-dd) og finskt i 24 år (1920-1944). Sovjet okkuperte Petsamo ved slutet av vinterkriget men Finland fikk tilbake nesten hele bortsett fra en liten del i nordost. 1944 ble området i sin helhet russiskt igjen.
    Veit du noko ellers om Norges grenser i området?
    Lurer på om dei har vore stabile, eller om der har vore store forandringar.
    Står noe her:
    http://www.detgrenselosevannet.no/index ... cle_id=125

Kommentér

Litt input: http://www.regjeringen.no/nb/lyd_bilde.html?id=437495#

Kommentér

Opprinnelig skrevet av lukman
        Til dem som liker fiktion og en passe porsjon Russlandsparanoia så kan dere følgde nedenstående link:

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=10924
        Greit, jeg leste grundig hele historien pluss alle kommentarene, og sitter igjen med inntrykket av at jeg kan skrive en bedre fiksjon selv. Den kommer her :

HVORDAN NORDMENN LÆRTE Å SNAKKE RUSSISK
        av Hans Adlertag

Sommeren 2013 hadde vært lang og het, Bondevik hadde utrolig nok blitt norsk statsminister for tredje gang, fortsatt med kun 3 % støtte i folket, og denne gangen fordi FrP var i vippeposisjon og avhengig av KrF for å få regjeringsmakt. Hver gang Bondevik var statsminister dro han Norge inn i en krig og senket polprisene, 2013 ville ikke bli noe unntak. Som personlig venn av Bush var det naturlig at Norge bidro med mannskap i den forebyggende krigen mot Iran. Derfor var de fleste av Norges militære kapasiteter stasjonert i Nord-Iran da Russiske styrker rykket inn over Nord-Finnland og Nord-Sverige med Narvik som strategisk krigsmål.

Europa var i oppløsning. I Tyrkia var det brutt ut borgerkrig i 2008 etter at de militære gjorde et misslykket kupp mot Abdullah Gul og hans islamisering av landet. I Frankrige kom borgerkrigen i 2009 da 10 millioner franskmenn med muslimsk bakgrunn gjorde væpnet opprør mot Sarkozy og hans jødiske integreringsminister. Både i Nedreland, Østerrike og Tyskland hadde nasjonalistiske krefter tatt over makten og startet et nytt holocaust, denne gangen mot muslimene. Men i motsettning til jødene i 1940 gjorde muslimene motstand, og satte de fleste europeiske samfunn i brann.

Til dette bakteppet var det en smak sak for Sjirinovsky, som hadde tatt over makten ved et kupp i 2009, å marsjere inn i Skandinavia. Han hadde ikke noe valg. Kina var blitt verdens ledende supermakt allerede i 2010, og ulovlig innvandring av kinesere til russiske områder øst for Uralfjellene, som startet allerede på 90 tallet, hadde gjort russerne til en minoritet i eget land. Befolkningen i Sevastopol, som nå hadde kinesisk bakgrunn, krevde å bli innlemmet i det nye Stor-Kina. Russland mistet da sin eneste isfrie havn, og kom i en mildt sagt beklemt situasjon. Sjirinoskys eneste mulighet var å overta Narvik, medmindre han ønsket å se Russland bli sakte kvalt.

Kommentér

Du får en million om den stemmer

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Coca Cola
            Du får en million om den stemmer
            Hvis mine fremtidsvisjoner stemmer, trenger jeg ikke penger, men et automatgevær.

Kommentér

hehehe herreguud, beste historien jeg har hørt på lenge:-)

Kommentér

http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/ ... 00066.html

Demokratiet er visst herved avviklet.. Putin er en autoritær mann.
                "Men da sa Jonatan at det var ting som måtte gjøres, selv om de var farlige, for ellers er jeg ikke noe menneske, bare en liten lort." - Lindgren.

Kommentér

Skremmende hvordan ting foregår i Russland for tida... Når de samtidig truer med å bryte nedrustningsavtalen så burde vi kanskje være litt skeptiske..

Kommentér

Info om den Nordlige Øst Vest Frakt Koridoren
                    http://people.hofstra.edu/geotrans/eng/ ... eight.html
                    http://en.wikipedia.org/wiki/Northern_E ... t_Corridor

Kort versjonen er:
                    Lage ein fraktkorridor frå Øst-Amerika til Øst-Asia.
                    Over Atlanterhavet i skip, til Narvik.
                    Med tog frå Narvik går lasten gjennom Norge, Sverige og Finland.
                    Før ein når det trans-sibirske jernbanenettet inne i Russland.

Hadde denne korridoren blitt noko av, hadde det vore interessant korleis det hadde slått ut for den sikkerhetspolitiske situasjonen i Nord.

Tettare og godt samarbeid mellom Norge og Russland, gjennom denne korridoren kan sansynlegvis vere med på å gjere dei tradisjonelle konfliktene (Isfrie havner) i nordområda mindre.
                    Den beste historie skrivaren vinn krigen.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Psyops
                      Tettare og godt samarbeid mellom Norge og Russland, gjennom denne korridoren kan sansynlegvis vere med på å gjere dei tradisjonelle konfliktene (Isfrie havner) i nordområda mindre.
                      Er ikke konflikten rundt isfrie havner en smule foreldet all den tid Murmansk i praksis er isfri?

Olje, gass og fisk i havet er nok vesentlig mere følsomme punkter pr i dag.
                      "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                      - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/05/11/500410.html

Kommentér

Russland fortsatt en trussel

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.2329532

Kommentér

Ja da er siste nytt at Russland har gjennomført en vellykket testskyting av RS-24 og SS-26.

Førstnevnte er en ICBM med MIRV-kapasitet, og det hevdes at missilet har en eksepsjonelt god evne til å penetrere ABM-systemer, lik Interceptor som amerikanerne har planer om å utplassere i øst-Europa. Spennende.

SS-26 (NATO: "Stone"), også kalt "Iskander", er et taktisk kortholds kryssermissil som er sett på som en het eksportvare til henholdsvis Syria og Iran. SS-26 er en topp moderne erstatter for Scud-missilet. Syria har allerede en handelsavtale med russerne for SS-26 som ligger tilbake til 2005. Det reises sterk bekymring i Tel-Aviv og Washington for denne avtalen.

http://www.debka.com/headline.php?hid=4248

http://www.libertypost.org/cgi-bin/read ... Num=189130

http://news.yahoo.com/s/ap/20070529/ap_ ... ssile_test

Lang link

Kommentér

vet noen om disse missilene kan penetrere NASAMS

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Makaan
                                vet noen om disse missilene kan penetrere NASAMS
                                Det er vel NASAMS II Norge er i besittelse av, hvis jeg ikke er helt ute på luggeføre.

Vanskelig å uttale seg om systemer som kun er testet innenfor et enkelt land. Russerne har relativt nylig utviklet, og er i disse dager i ferd med å ta i bruk S-400 systemet, som skal utplasseres innledningsvis rundt Moskva. Disse missilene er hevdet til å ha meget god kapasitet mot stealth, men begrensede kapasiteter mot ICBMs og kryssermissiler.
                                Hvilken evne NASAMS II har til å ta ut missiler, er jeg ikke bekjent med. Men det skrytes jo voldsomt av den fra norsk side. Og den har vel blitt testet med suksess mot droner såvidt meg bekjent. Men hvorvidt disse dronene tilsvarer et topp moderne russisk kryssermissil er jo et annet spørsmål.

Samtidig så er denne SS-26 et missil med høy grad av evne til å trenge gjennom missilforsvar. Problemer vil genereres i bøtter og spann for amerikanerne med sin sterke tilstedeværelse i midt-Østen, samt for Israel dersom denne kjøpes opp av Syria og Iran. SS-26 er hevdet til å kunne ha strategisk påvirkningskraft for nasjoner med et begrenset landområde.
                                Eksempelvis vil Iran kunne pinpointe mål i Kuwait og Baghdad, og sterkt påvirke amerikanernes handlefrihet og operasjonsmønster i Irak.

Kommentér

Jeg regner det som helt usannsynlig at NASAMS II har noe som helst å stille opp mot ICBM, heller ikke IRBM. Da trenger man våpen med helt annen rekkevidde og fart og utrolig sofistikerte kontrollsystemer. USA har pøst utallige milliarder dollar inn i våpen som er effektive mot ICBM uten å ha overbevist. En ICBM kommer inn i atmosfæren i omkring 20.000 km/t (en IRBM ca. halvparten) og det er LITT større fart enn de trusler NASAMS er bygget for...
                                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Mot kaldere vær

Hvordan skal vi tolke Putins utspill om at testskytingen er et direkte svar på USAs rakettforsvar? ( http://en.rian.ru/russia/20070531/66418953.html )

Etter Rices møte i Moskva ble det sagt at retorikken skulle dempes, men her sier Putin at et nytt våpenkappløp har startet. Dette utspillet er nok en indikasjon på hva som rører seg i Kreml.

Kommentér

men så er jo ikke russland helt skyldig her heller.

Putin also stressed that the United States unilaterally withdrew from the 1972 Anti-Ballistic Missile Treaty in 2002, paving the way to the deployment of its missile shield in Europe.

"Our American partners have left the ABM Treaty," he said. "We warned them then that we would take measures in response, to maintain the global strategic balance."

Kommentér

Om Russland er skyldig eller ikke er jo forsåvidt ikke så interessant. Vi er, fremdeles, allierte med USA og har flere uavklarte spørsmål med Russland i Nord. Det er klar at et dårligere forhold mellom Washington og Moskva også vil påvirke forholdet Oslo - Moskva. Jeg mener det er selvsagt dette er med på å påvirke norsk forsvarspolitkk.

Kommentér

Tja, litt atomavfall er vel ikke noe å bry seg om? Saltvann som løser opp beholdere sier du?
                                          - http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 814566.ece
                                          - http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/06/01/502286.html
                                          (Hurra! Vurderer å flytte sørover, vent! Jeg skal jo flytte sørover... )

Så var det opprustningen... Russland: - Det var ikke vi som begynte.
                                          http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/05/31/502226.html

Hentet herfra:
                                          http://www.dagbladet.no/tekstarkiv/?typ ... g=russland

Hentet Samfunnskunnskapeksamen forberedelses-heftet i dag:
                                          Du er deltaker på et seminar for studenter om internasjonal politikk. Seminaret har tittelen "Norge og Russland".
                                          Fordraget tar opp mange viktige sider ved forholdet mellom Russland og Norge. Du skal holde ett av innleggene, og temaet ditt er Norges utenrikspolitiske og sikkerhetspolitiske forhold til Russland etter at den kalde krigen tok slutt.

Alt av informasjon og innspill ønskes velkomment!
                                          Jeg skal selv bidra med det jeg finner av interessangt stoff uten at det blir for off-topic.

Var en til her som kom opp i 2sk?
                                          "Men da sa Jonatan at det var ting som måtte gjøres, selv om de var farlige, for ellers er jeg ikke noe menneske, bare en liten lort." - Lindgren.

Kommentér

Dere dro inn NAMSAS her, nå kan jeg huske en media omtale om at USA bruker NAMSAS plassert rundt Det Hvite Hus og andre områder presidenten oppholder seg på en "regular basis". Det var i forbindelse med at USA har bestilt NAMSAS system fra Norge etter det jeg husker ?

Om noen klarer å finne den frem er flott ! Jeg har ikke kilde tilgjengelig selv - for dårlig tid til å finne den.

Kommentér

Jeg tror jeg vet hvilken artikkel du sikter til, BadBrad. Greide ikke å finne igjen denne, men det sto noe på milnytt.

[...] i sistnevnte tilfelle ble luftvernsystemet tatt i bruk i forbindelse med presidentinnsettelsen i USA i Washington DC i 2005 og har vært i kontinuerlig bruk siden, sier divisjonsdirektør Eirik Lie i Kongsberg Defence & Aerospace til Laagendalsposten.
                                              Sakset fra Milnytt.no

Kommentér

Opprinnelig skrevet av lilje
                                                Jeg regner det som helt usannsynlig at NASAMS II har noe som helst å stille opp mot ICBM, heller ikke IRBM. Da trenger man våpen med helt annen rekkevidde og fart og utrolig sofistikerte kontrollsystemer. USA har pøst utallige milliarder dollar inn i våpen som er effektive mot ICBM uten å ha overbevist. En ICBM kommer inn i atmosfæren i omkring 20.000 km/t (en IRBM ca. halvparten) og det er LITT større fart enn de trusler NASAMS er bygget for...
                                                stemmer stemmer. NASAMS er jo bygget for lavt flyvende krysser raketter

Kommentér

Noen som vet mer om forholdet Russland har til NATO og omvendt i dag? Konkret..?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Xylia
                                                    Noen som vet mer om forholdet Russland har til NATO og omvendt i dag? Konkret..?
                                                    Her finner du konkret info fra en sikker kilde (men partisk):

http://www.nato.int/issues/nato-russia/topic.html
                                                    Minsk, det nye Utopia

Kommentér

Russland ønsket ikke at alle tidligere Warszawa-pakt medlemer uten videre ble medlem av NATO. Heller ikke har NATO tatt opp alle de nye øst europeiske stater etter de politiske omveltninger 80/90-tallet selv om mange er tatt opp. Flere øst europeiske land var i starten medlem av partnerskap for fred-avtalen med NATO. Russland har ikke vært med i denne avtalen. Men i 2002 ble det er inngått en egen samarbeidavtale mellom NATO og RUS med et eget råd for dette samarbeidet.

Kommentér

Hjertelig!

Kommentér

Det er spennende tider. Russland smeller i allefall til med kraftsalve etter kraftsalve om dagen. Putin ser ikke ut til å fire en tomme i forhold til vesten. Det er sikkert og visst.

Spent på hva møtet mellom Putin og Bush i juli kan bringe.

Kommentér

I tillegg er det jo spennende at man søker å lage et 15 kilometers bufferområde fra grensen inn mot Norge med legitimasjonsplikt dersom man ikke er registrert bosatt der.

Kilde: Barentsobserver

Kommentér

Gleder meg litt til å lese om møtet Jens og Vladimir har på førstkommende torsdag...

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
                                                              https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                              http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                              Kode:
                                                                  Globale utviklingstrekk
                                                                  Nordområdene / Arktis
                                                                  Russland
                                                                  Afghanistan
                                                                  Pakistan
                                                                  Kina
                                                                  Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                  Iran
                                                                  Sudan
                                                                  Somalia
                                                                  Terrorisme
                                                                  Spredning av
                                                              ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X