Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: Russland - Luftstridskrefter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Lille Arne
    replied
    Det russiske forsvaret har skrevet ny kontrakt på til sammen 76 nye Su-34 Fullback jagerbombefly, med planlagte leveranser på 8-14 fly i året fram til og med 2027. Flyene skal være oppgradert med ny avionikk og nye våpensystemer sammenlignet med de som er levert så langt, og vil muligens kalles Su-34M eller Su-34 NVO i tjeneste (kanskje Fullback-B i NATO?).

    Det mest interessante med kontrakten er at den inkluderer en sats med tre ulike oppklarings-podder. En elektro-optisk (UKR-EO), en for SIGINT (UKR-RT) og en med radar (UKR-RL).

    Dermed vil disse flyene ikke bare kunne erstatte Su-24m Fencer som jagerbombere, men også oppklaringsversjonen Su-24MR.

    Leveringstakten er omtrent som den har vært siden 2013, og Fullbacken er et veletablert design, så det er ingen grunn til å tro at ikke tidsplanen vil holde sånn noenlunde. I følge militærbalansen skal Russland fortsatt ha ca 70 Su-24m og 50 Su-24mr i tjeneste. Det er antagelig et litt høyt tall. Så med denne bestillingen, og også eventuelt en ny kontrakt på Su-30SM flerrollefly til marineflyvåpenet vil Su-24 fencer-familien kunne erstattes helt mot 2030.
    До 2027 года планируется поставка 76 новейших бомбардировщиков, прошедших модернизацию

    Leave a comment:


  • Eeo
    replied
    Det er ikke bare-bare å teste utstyret sitt i en skarp situasjon.

    Det forholdsvis nye Pantsir-S1 kortholds luftvernsystemet, som så vidt jeg har forstått er en oppdatert hjul-variant av 2S19 TUNGUSKA, har blitt fordelt både til syriske og libyske proxyer for bruk. Dette har ikke gått helt etter planen, da tyrkisk-produserte droner har tatt dem ut i fleng både i Syria og nå senest i Libya. Legg merke at det er tilsynelatende operative Pantsir-vogner tildelt Khalifa Haftars LNA (som er støttet av blant annet Russland) med roterende radarer som får seg en kjip overraskelse. I følge ymse kilder på nettet skal tyrkisk-støttede GNA ha tatt ut mellom 9 og 12 Pantsir-system tilhørende LNA i Libya ved hjelp av droner i løpet av den siste uken, men ta dette tallet med en solid klype salt. Uansett er bildene talende og viser at opptil flere Pantsir-systemer har blitt tatt ut.

    https://twitter.com/elintnews/status...733030913?s=21

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    At least “six Mig-29 Fulcrum and two Sukhoi Su-24 Fencer combat aircraft escorted by two Russian Air Force Su-35s” have arrived in Libya according to the Government of National Accord (GNA) Ministry of Interior Fathi Bashagha.

    https://theaviationist.com/2020/05/2...-35s-to-libya/

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Ettersom lenkefunksjonen var gått full retard da jeg skrev innlegget over, kommer kildehenvisninger her.

    L-39 treningsfly: https://kubnews.ru/proisshestviya/20...odarskom-krae/

    Su-27 jagerfly: https://kubnews.ru/proisshestviya/20...odolzhayutsya/

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Russisk FD har lagt ut skrytevideo med Su-57 Felon. Så vidt jeg vet er det første gang det går an å se avfyring av missil fra et av flyene.



    Ellers var dagen i går, 25. mars, en dårlig dag for det russiske flyvåpenet:

    Et L-39 treningsfly fra pilotakademiet (Integrert krigsskole og flyskole) i Krasnodar krasjet, og en 4.-årsstudent omkom. Han fløy solo, og skal ha hatt over 60 timer på flytypen.



    Et Su-27 jagerfly, sannsynligvis fra 38. jagerflyregiment i Belbek på Krim, krasjet i Svartehavet i går kveld. Pr. nå foregår det fortsatt en leteaksjon etter piloten. Det er klarvær men sterk vind, og sju grader i vannet. I morges melder russiske media at det er fanget opp signaler fra en nødpeilesender, og at det fortsatt er håp om å finne piloten i live.





    Leave a comment:


  • Rittmester
    replied
    Det er snakk om å gjenåpne Korzunovo-flyplassen i Petsjenga, men nå for sivilt bruk: https://thebarentsobserver.com/en/in...-border-norway

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Og produsenten hevder de skal greie å levere den første av de 76 "serieproduserte"* Felon'ene allerede før nyttår.



    *De første flyene er snarere å regne som forseriefly, blant annet fordi de leveres med en annen motor enn de "virkelig" serieproduserte flyene.
    Den planen gikk i dass i går formiddag, da det første av de "serieproduserte" flyene krasjet under testing. Angivelig skal styringssystemet ha sviktet slik at flygeren mistet kontrollen over flyet. Flygeren (sannsynligvis fabrikkens sivile testflyger, Aleksej Gorsjkov) skjøt seg ut og ble plukket opp uskadet etter mindre enn en time.

    Dermed blir det ingen leveranse før nyttår, og den første serieproduserte Su-57en vil bli levert tidligst i 2020.

    https://theaviationist.com/2019/12/2...reported-safe/
    Как сообщаетс я, утром 24 декабря 2019 года во время очередного испытательного полета потерпел аварию первый серийный образец истребителя пятого поколения Су-57 (самолет Т-50С-1, серийный номер 51001, бортовой номер 01 синий), построенный Комсомольским-на-Амуре авиационным заводом…

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Tar denne har da det handler om den luftbårne versjonen av missilet.

    The Kinzhal missile was launched from a MiG-31K taking off from Olenegorsk airbase on the Kola Peninsula.

    https://thebarentsobserver.com/en/se...dRInc.facebook

    Leave a comment:


  • gringo
    replied
    Russernes Sukhoi S-70 Okhotnik-drone skal nå gjennomgå våpentester etter at det har vært gjennomført testflyvinger tidligere i år. Dronen er å regne som en tung rekognoserings- og angrepsdrone og er tenkt å operere i tandem med Su 57. Videre refereres det til det russiske forsvarsdepartementet som skriver følgende: “to broaden the fighter’s radar coverage and to provide target acquisition for employing air-launched weapons,” . Dettei følge UK defence journal:
    https://ukdefencejournal.org.uk/russ...est-next-year/

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Og produsenten hevder de skal greie å levere den første av de 76 "serieproduserte"* Felon'ene allerede før nyttår.



    *De første flyene er snarere å regne som forseriefly, blant annet fordi de leveres med en annen motor enn de "virkelig" serieproduserte flyene.
    Самолет практически готов к передаче в войска, всего до 2028 года ВКС РФ получат 76 таких машин.

    Leave a comment:


  • Eeo
    replied
    Sv: Fokus: Russland - Luftstridskrefter

    https://theaviationist.com/2019/11/0...dnt-be-better/

    SU-57 går visst nå under NATO-kallenavn FELON.

    Det er alt. Fortsett.

    Leave a comment:


  • navara
    replied
    Sv: Fokus: Russland - Luftstridskrefter

    Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    https://t.me/milinfolive/56232


    Kinesisk Milspec drone 0
    Russiske drittunger 1.
    Konklusjonen er; blir du angrepet av ei kinesisk drone, hopp på den?

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Sv: Fokus: Russland - Luftstridskrefter

    https://t.me/milinfolive/56232


    Kinesisk Milspec drone 0
    Russiske drittunger 1.

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Sv: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

    Flere fly langs norskekysten:

    https://www.aldrimer.no/russiske-bom...orskekysten-2/

    Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Sv: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

    Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    I følge russisk FD skal det i løpet av 2019 utplasseres en eller to til skvadroner Mig-31BM på Monchegorsk på Kola. På litt sikt vil de skilles ut fra 98. Uavhengige sammensatte regiment og organiseres som ett jagerflyregiment.

    https://iz.ru/839212/aleksei-ramm-al...elnyi-aviapolk
    Nå har "kilder i Forsvarsdepartementet" sagt til Izvestiia at det skal komme Su-34 Fullback jagerbombere til Nordflåten. De blir hypet som langtrekkende anti-shipping-fly, ideelle for å beskytte Nordøstpassasjen.

    https://thebarentsobserver.com/en/se...hern-sea-route

    Samtidig vet vi at planen på sikt er å skifte ut hele Su-24 Fencer-flåten til Luft- og romforsvaret med Su-34. Så det mest sannsynlige vurderer jeg er at de først supplerer og etter hvert erstatter Fencer-flåten på Monchegorsk, som trolig blir et eget bombeflyregiment, under en sammensatt flydivisjon som overbygging.

    Hvor viktig anti-shipping-oppdraget vil bli gjenstår å se. Men i denne "kronikken" fra litt før i år blir det foreslått å gi marineflyvåpenet Su-34 som anti-shipping-fly i stedet for å tilbakeføre Tu-22M3 til flåteflyvåpenet.
    https://iz.ru/880913/ilia-kramnik/bu...-22m-ili-su-34
    40. Sammensatte regiment på Olenegorsk (omtalt i saken over), er som kjent en gammel marineflyvåpenavdeling, overført til det strategiske bombeflyvåpenet ca 2011. At de nå kalles "sammensatt" tipper jeg betyr at de har en skvadron spesialisert på bakkemål, og en skvadron som fortsatt er spesialisert på anti-shipping. Nordflåten har garantert ikke noe i mot å få dem tilbake.

    Det som gjenstår er de foreløpig to Su-30sm som står sammen med Su-33ene til Kuznetsov i Severomorsk. Det ville være merkelig om ikke Nordflåten etter hvert får i det minste en skvadron av disse. Dette er også en maskin med anti-shipping-kapasitet, og har overtatt dette oppdraget i Svartehavsflåten når deres Fencere ble faset ut. På sikt skulle jeg tro at de også ble innlemmet i en fremtidig sammensatt flydivisjon, enten i jagerflyregimentet, eventuelt som et eget maritimt angrepsflyregiment/selvstendig skvadron med fortsatt basering på Severomorsk. (Slik er de organisert i Svartehavsflåten.)

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Sv: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

    Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Prognosen min var visst veeldig optimistisk.

    Jurij Borisov har sagt at Forsvarsdepartementet vil tegne kontrakt på det første forseriepartiet med Su-57 i år, med leveranser fra 2019. Opprinnelig skal fabrikken ha planlagt med å levere de to første forseriemaskinene i 2017, to i 2018 og fire i henholdsvis 2019 og 2020. En produksjonstakt på 10-12 maskiner i året er det altså ikke snakk om med det første. Med leveransestart i 2019 vil ikke den første forserien være ferdig levert før i 2022. Forserieflyene vil være utstyrt med den "gamle" 117-motoren og gå til operativ testing ved et av test- og treningssentrene.

    Når denne forserien er levert vil sannsynligvis en til forserie med nye motorer (izdelie 30) bli levert innenfor forsvarsplanen 2018-2027. Med samme produksjonstakt kan vi anta at det vil være i årene 2023-2027. Dermed kan det være 2030+ før vi ser operative skvadroner med Su-57.

    Det er kanskje ikke så rart at det stadig gjentas at Flanker-familien kommer til å være ryggraden i det russiske kampflyvåpenet i 35-40 år enda.

    https://bmpd.livejournal.com/3087140.html
    Da har Putin sjøl kommet med en omkasting på planen. Han har varslet om at forsvarsdepartementet kommer til å bestille 76 Su-57 som skal være levert til 2028, nok til å utruste tre regimenter. Det vil kreve en produksjonstakt på 9+ fly i året, noe som nok ikke er helt umulig å få til, selv om jeg ikke blir overrasket om vi ser noen års forsinkelse.

    https://www.kommersant.ru/doc/3968914

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Sv: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

    I løpet av 2020-21 skal Russlands 3624. Flybase skifte ut sine 18 (1,5 skvadron) Mig-29 med Su-30SM. Dermed går de siste landbaserte Mig-29 ut av operativ bruk.

    http://tass.ru/armiya-i-opk/6364084

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Sv: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

    I følge russisk FD skal det i løpet av 2019 utplasseres en eller to til skvadroner Mig-31BM på Monchegorsk på Kola. På litt sikt vil de skilles ut fra 98. Uavhengige sammensatte regiment og organiseres som ett jagerflyregiment.

    https://iz.ru/839212/aleksei-ramm-al...elnyi-aviapolk

    Artikkelen nevner at Mig-31 er bæreren for de luftleverte "Kinzhal" ballistiske missilene, og antyder at det nye regimentet vil ha kapasitet til å levere slike.

    Samtidig er det som er rapportert tidligere at de Mig-31ene som kan levere Kinzhal er bygd om til rene missilbærere uten radar, så dette henger ikke helt i hop.

    Mest sannsynlig er dette en utvidelse av jagerfly/avskjæringskapasitet hos Nordflåtens flystyrker, bl.a. med tanke på fremskutt stasjonering på Franz Josefs Land og Novaja Zemlja.

    Leave a comment:


  • 93A
    replied
    Sv: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

    Saken er også plukket opp av Dagbladet.

    https://www.dagbladet.no/nyheter/skr...ybase/70704201

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Sv: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

    Russiske fly er kjent for å ha svært sterke landingshjul og det ser faktisk ut til at de holder men at g-kreftene på returspretten blir for sterke for flykroppen lik bak cockpiten.

    Spretten kan vel også ha kommet av at piloten initierte en abort like før han traff og som ble forsterket av at nesen ikke lenger bidro med vekt.

    Uansett et veldig spesielt klipp

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Sv: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

    Han kommer åpenbart for raskt og bratt ned på banen, det er også det som står i den offisielle primære rapporten.Click image for larger version

Name:	IMG_20190124_232221.jpg
Views:	1
Size:	181,8 KB
ID:	869586
    (lekket ASAP, komplett med sambandskodenavn på flere avdelinger øverst på arket. Er det rart russisk FD vil forby tjenestegjørende å bruke SoMe..)

    I følge den skal flyet ha hatt et Kh-22N missil (uten drivstoff) under venstre vinge - er det noen som greier å se det på videoen?

    Flyskroget har vel et "naturlig" bruddanvisningspunkt rett foran motor- og vingefester der det knekker. Om dere går fram til stillbildene helt på slutten av denne videoen fra en mislykket take-off i 2017, kan dere se at skroget har begynt å knekke opp på omtrent samme sted:

    Leave a comment:


  • 93A
    replied
    Sv: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

    Virker som at den ikke klarer å flare nok eller på rett tidspunkt så flyet treffer rullebanen med for stor kraft slik at landingshjulene gir etter og flyet knekker i to.

    Leave a comment:


  • gigafactory
    replied
    Sv: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

    Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Ett Tu-22M3 Backfire bombefly har krasjet på Olenegorsk under en hard landing i tett snøvær. To av besetningen ble drept momentant, en er siden død av skadene.

    https://iz.ru/836754/2019-01-22/nazv...hchika-tu-22m3

    https://tass.ru/proisshestviya/6027174

    På engelsk:

    https://www.facebook.com/Scramblemag...179504300#Tu22

    (identifikasjonen av avdelingen er nok litt foreldet, avdelingen ble omtalt som regiment i desember 2017, ikke flybase.)
    Video av krasjlandingen. Veldig spesielt hvordan flykroppen knekker, materialsvakhet?

    Begynner etter ca 1 min:

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Sv: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

    40. sammensatte regiment, det strategiske bombeflyvåpenet siden oktober 2016:

    https://severpost.ru/read/47366/

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Sv: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

    Ett Tu-22M3 Backfire bombefly har krasjet på Olenegorsk under en hard landing i tett snøvær. To av besetningen ble drept momentant, en er siden død av skadene.

    https://iz.ru/836754/2019-01-22/nazv...hchika-tu-22m3

    https://tass.ru/proisshestviya/6027174

    På engelsk:

    https://www.facebook.com/Scramblemag...179504300#Tu22

    (identifikasjonen av avdelingen er nok litt foreldet, avdelingen ble omtalt som regiment i desember 2017, ikke flybase.)

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Sv: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

    Tidlig i går morges norsk tid kolliderte to Su-34 jagerbombefly med hverandre over Tatarstredet, mellom Sakhalin og fastlandet. Begge crewene rakk å skyte seg ut, og en av navigatørene ble funnet i live, men nedkjølt, etter kort tid. Mer enn tolv timer senere* skal to ha blitt funnet omkommet. Letingen etter den siste av besetningsmedlemmene og vrakene fortsetter i dag, med fly, helikoptre, sivile og militære skip. Forholdene skal være gode.

    Flyene tilhørte 277. Bombeflyregiment, stasjonert på Khurba flybase, nær Komsomolsk-na-Amur.

    Etter hva jeg finner ut i farta er dette den første ulykken med Su-34 med tap av menneskeliv og hvor flyene må regnes som helt tapt. Faktisk litt imponerende med tanke på at flyene har vært i bruk i mer enn ti år ( inkludert forseriemodeller, men ikke
    prototyper), og at Russland har godt over hundre i bruk.

    https://www.kommersant.ru/doc/3859152

    https://echo.msk.ru/news/2354925-echo.html

    Link til the Aviationist på engelsk, den ser ut til å inneholde en del tidlige og feilaktige opplysninger om selve ulykken, men er ellers leseverdig:

    https://theaviationist.com/2019/01/1...s-unconfirmed/

    *Russiske overlevelsesdrakter for flybesetninger skal være sertifisert for å holde brukeren i live i tolv timer.
    Last edited by Lille Arne; DTG 191225B Jan 19, . Begrunnelse: La til ulykkeshistorikk for typen

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Sv: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

    Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    I den conteksten så er Autocad bare et tegneprogram, jeg tenkte mer på at nå er data billigere og mer effektivt til simulering og slikt. Effekten på flymotorer har utviklet seg, lettere og sterkere materialer, det er flere ting som kan påvirke sluttresultatet på fartøyet. Jeg vet ikke hva de bruker til å utvikle et slikt fartøy, kanskje Inventor. Mitt poeng er at de kanskje har det de trenger nå noe som de kanskje ikke hadde da.
    Riktig!

    Jeg var bare en pirk i morges

    Største forskjellen er nok motorkraft og evnen til å engineere på håret istedet for å bruke togangen over alt (ikke at de gjorde det den gangen da). Bla vha datasimuleringer istedet for unødvendige prototyper. Videre har man tilgang til flere eksotiske og lette materialer samt datamaskiner som kan avlaste piloten og optimalisere flygingen gjennom bedre autopiloter. De klarer garantert å lage et vesentlig bedre fly i dag!

    Leave a comment:


  • 4312
    replied
    Sv: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

    Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Det må bemerkes at Autocad ikke knekker koder og sjelden brukes som det primære designverktøyet for ingeniører, til og med russiske.
    I den conteksten så er Autocad bare et tegneprogram, jeg tenkte mer på at nå er data billigere og mer effektivt til simulering og slikt. Effekten på flymotorer har utviklet seg, lettere og sterkere materialer, det er flere ting som kan påvirke sluttresultatet på fartøyet. Jeg vet ikke hva de bruker til å utvikle et slikt fartøy, kanskje Inventor. Mitt poeng er at de kanskje har det de trenger nå noe som de kanskje ikke hadde da.

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Sv: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

    AutoCAD har heller aldri overbevist gubben Newton om å revidere noen av lovene sine.

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Sv: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

    Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Har ikke noe kjennskap til den fartøy typen overhode, men det ligger sikkert noen ideer der som de synes er verdt en titt nå som ny teknologi har fått utvikle seg noen år. Autocad kan sikkert knekke mange koder for dem.
    Det må bemerkes at Autocad ikke knekker koder og sjelden brukes som det primære designverktøyet for ingeniører, til og med russiske.

    Leave a comment:

Fremhevede emner

Collapse
 

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.



https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...
 

Sikkerhetsloven


(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)


Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/


Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...
 

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...
 

COVID-19 virusutbrudd

En ny type coronavirus som nå sprer seg i Kina.

Det ble først oppdaget i midten av desember i millionbyen Wuhan i sentral-Kina. Viruset tilhører coronavirus-familien, men dette er en helt ny variant som ikke er oppdaget tidligere. Det finnes forskjellige typer coronavirus innenfor denne familien, men denne genetiske koden ligner mest på SARS av de vi kjenner til.
Mest sannsynlig...
 

Fokus: Militærmisjonen i Brussel (MMB)

Forsvaret i NATO

Norge har en egen delegasjon ved NATOs hovedkvarter i Brussel, NORDEL, som ledes av en ambassadør. NATO-ambassadøren er Norges faste representant til NATOs Råd. Utenriksministeren møter vanligvis i Rådet to ganger i året.

Forsvarsdepartementet er representert i NORDEL med en forsvarsråd.

Politiske avgjørelser i rent militære saker treffes i komiteen...
 

Fokus: Etterretningstjenesten


Etterretningstjenesten


Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...
 

Generell nyhetstråd om Forsvarets sanitet

NATO har en flernasjonalt militært sykehus i Kabul, der flere land bidrar med personell og midler. Fra neste år vil Norge bidra med om lag 35 personer til sykehuset. Av disse skal de fleste lede, organisere og drifte sykehuset, mens et mindre antall personer inngår i et kirurgisk team.

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...tan/id2680324/
 

Fokus: Forsvarets logistikkorganisasjon

Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) er en selvstendig driftsenhet i Forsvaret.


FLO har ansvaret for forsyning til Forsvaret, herunder forsyningslagre, driftsanskaffelser, distribusjon og transportkontroll. I tillegg har FLO de verkstedene i Forsvaret som utfører tungt vedlikehold mot alt fra Sjøforsvarets fartøyer til Hærens og Heimevernets stridsvogner, kjøretøy og våpen, i...
 

Tema: Forsvarets ledelse og fellesinstitusjoner

I går ble viseadmiral Elisabeth Natvig innsatt som ny sjef for Forsvarsstaben, og nr 2 i Forsvaret.





https://forsvaret.no/aktuelt/natvig_ny_sjeffst...
 

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...
 

Tema: Cyberforsvaret

Sjef Cyberforsvaret har en særskilt rolle i å være pådriver for digitaliseringen av Forsvaret; både for å utnytte teknologi som kan øke Forsvarets operative evne, og for å høste økonomiske gevinster gjennom modernisering av Forsvaret.

Cyberforsvaret er ansvarlig for å etablere og opprettholde Forsvarets handlingsrom i cyberdomenet - det digitale rom - og for å beskytte Forsvarets IKT-systemer...
 

NSM: Årlig risikovurdering


Ole Gunnar Onsøien
NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror


Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...
 

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering



Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
Kode:
    Globale utviklingstrekk
    Nordområdene / Arktis
    Russland
    Afghanistan
    Pakistan
    Kina
    Midtøsten og Nord-Afrika
    Iran
    Sudan
    Somalia
    Terrorisme
    Spredning av
...

Donasjoner

Collapse
Working...
X