Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: Israel - politikk og konflikt

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Hamas vs Israel

http://www.timesofisrael.com/several...-in-jerusalem/

Israelerne jobber for fullt med å avdekke hvem som sto bak mandagens terroraksjon i Jerusalem.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Comment

http://www.timesofisrael.com/jerusal...ized-by-hamas/

Flere arrestasjoner etter terroraksjonen, onsdag døde selvmordsbomberen av skadene.

Comment

UD bekrefter opplysninger fra Palestinian Media Watch der det avdekkes at palestinske myndigheter utbetaler månedlig lønn til fanger, mange av dem terrorister.

Årlig gir Norge 200 millioner til Palestina.

http://www.nrk.no/norge/lovet-a-stop...ter-1.12912878

Comment

Norge bør stanse all form for støtte til palestinerne slutter med terrorangrepene sine. Det er ikke bare terrorister palestinske myndigheter lønner, men de bruker også enorme ressurser på militær infrastruktur. For eksempel var tunnelene som ble oppdaget av IDF laget med blant annet sement fra Israel.

Så lenge resten av verden fortsetter å støtte palestinerne uten å faktisk sørge for at de bruker støtten til noe nyttig, vil de fortsette å le av resten av verden og fortsette med terroren.

Milrab lys - taktisk militært utstyr

Comment

Sjekk ut "USA, Midtausten og media" (Occupation of the American Mind). Kanadisk dokumentar som er å finne på NRK nett-TV (blant annet). Gir et godt bilde av propagandakjøret Israel har drevet med ute i verden, og hvorfor dette har fungert så godt akkurat i USA. Vi får nok en gang bekreftet at amerikanerne lever i et vakuum totalt adskilt fra resten av verden.

Comment

Jeg bryr meg ikke så fryktelig mye om "propagandakjøret" som Israel driver med, i forhold til pengesluket - til terrorvirksomhet - den Palestinske selvstyremyndigheten + "nødhjelp" til Gaza er. Men som vanlig, så blir man vel stemplet som såkalt "hjernevasket" om en skulle mene slikt som dette...
              Elite Som En Trensoldat

Comment

Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
                Jeg bryr meg ikke så fryktelig mye om "propagandakjøret" som Israel driver med, i forhold til pengesluket - til terrorvirksomhet - den Palestinske selvstyremyndigheten + "nødhjelp" til Gaza er. Men som vanlig, så blir man vel stemplet som såkalt "hjernevasket" om en skulle mene slikt som dette...
                Terror er et begrep som dekker mye. Når såkalte terrororganisasjoner sammenfaller med noe som kan minne om ordinære militære styrker for en folkegruppe, så havner man i en gråsone. Det har vist seg mange ganger at man ikke kan se svart/hvitt på dette. Vi så det med Hizbollah, vi ser det med Hamas, og for å gjøre det høyaktuelt så ser vi det i dag hos mange av de kurdiske grupperingene som (denne gangen) kjemper mot IS. Det alle disse har til felles er at de i kampens hete nærmest er for ordinære militære styrker å regne. Terror som samlebetegnelse er jeg ingen fan av. Det er meget upresist.

Comment

Opprinnelig skrevet av OR 0 Vis post
                  Sjekk ut "USA, Midtausten og media" (Occupation of the American Mind). Kanadisk dokumentar som er å finne på NRK nett-TV (blant annet). Gir et godt bilde av propagandakjøret Israel har drevet med ute i verden, og hvorfor dette har fungert så godt akkurat i USA. Vi får nok en gang bekreftet at amerikanerne lever i et vakuum totalt adskilt fra resten av verden.
                  NRK ja... Troverdigheten selv...
                  two to the heart, one to the mind...

Comment

Den dokumentaren starter med å omtale arabere som "urfolk" i Palestina (hvor lite folk det bodde der da den jødiske innvandringen startet, samt at det alltid hadde bodd jøder der, nevnes ikke med et eneste ord), noe som ikke akkurat gir et førsteinntrykk av en objektiv og faktabasert dokumentar.

Den fortsetter med å snakke om israelske angrep på Gazastripen, og hvor tettbefolket området er. Jeg ser ikke noen nevne hvordan Hamas bevisst plasserer militære installasjoner så nær sivile som mulig, og hvordan de aktivt bruker sine egne sivile som skjold (samt hvordan Israel ofte må avbryte angrep fordi det er for mange sivile i nærheten).

Alle de store, åpne områdene i Gaza nevnes naturligvis heller ikke. Fakta som ikke passer den anti-jødiske retorikken, ignoreres bare.

Det vises til at over 2000 palestinere ble drept, men fullstendig uten kontekst. Vel, de påstår at de fleste var sivile. Men tallene fra Hamas selv viser nemlig at unge menn er kraftig overrepresentert blant de døde. Samtidig er kvinner og barn kraftig underrepresentert. Andelen døde kvinner og barn blant de døde var altså langt lavere enn andelen kvinner og barn i befolkingen generelt.

Hvis de fleste døde hadde vært sivile så burde barne- og kvinnenandelen i større grad gjenspeilet befolkingen.

Dette tilsier at Israel nettopp har klart å i stor grad ramme militære mål, og unngått sivile tap. Dette til tross for at Hamas går aktivt inn for å få sine egne sivile drept, blant annet ved å oppfordre dem til å flokke til militære mål som er i ferd med å bli angrepet av Israel, eller ved at de plasserer våpenlagre i nærheten av sivile bygninger (slik at når Israel bomber et militært mål vil våpenlagre også rammes, noe som setter av en slags "kjedereaksjon" som fører til at de lagrede våpnene/eksplosivene rammer sivile).

Bombingen av Wafa-sykehuset omtales. Det de ikke nevner er at sykehuset skal ha blitt brukt til militære formål (blant annet ble IDF beskutt fra sykehuset), og at terrortunneler (altså slike som ble eller ble planlagt brukt til å flytte terrorister inn på israelsk territorium for så å angripe sivile lenger inn i Israel) skal ha blitt oppdaget under sykehuset. Israel advarte også før de bombet.

Men slike brysomme fakta bryr ikke dokumentaren seg om å formidle.

I følge dokumentaren har visst ikke Israel rett til å forsvare seg heller. Jeg regner med at siden Israel har en jødisk majoritet så er det vel greit at hele staten blir utslettet... For Israel er tydeligvis det eneste landet i hele verden som ikke skal få forsvare seg.

Etter en såpass misvisende start er det ikke noe poeng i å se resten av dokumentaren. De bryr seg åpenbart ikke om å vise fakta i det hele tatt. Dokumentaren er ren propaganda. Løgnaktig sådan. NRK burde skamme seg over å publisere slik renspikket løgn.

Så kan det godt være at Israels standpunkt kom oftere frem i USA enn palestinernes, men hva så? Fakta er fakta. Hvorfor skulle man ta med mer av Pallywood? Det palestinerne har å komme med er jo løgn og propaganda - Pallywood style. Et godt eksempel er når de viser til at palestinere får mer taletid i Europa. Og hva er eksempler på denne taletiden? Palestinere som påstår at å angripe sivile israelere ikke er terrorisme! Jeg tror knapt mine egne ører når jeg ser at dokumentaren er så klar og tydelig på hvor villig den er til å benekte virkeligheten.

Det blir som å kritisere det at forskere får mer tid i media en vitenskapsfornektere i f.eks. klimaspørsmål, i diskusjoner om evolusjonsteorien, vaksinesaken, osv.

Comment

Opprinnelig skrevet av milvar Vis post
                      Den dokumentaren starter med å omtale arabere som "urfolk" i Palestina (hvor lite folk det bodde der da den jødiske innvandringen startet, samt at det alltid hadde bodd jøder der, nevnes ikke med et eneste ord), noe som ikke akkurat gir et førsteinntrykk av en objektiv og faktabasert dokumentar.

Den fortsetter med å snakke om israelske angrep på Gazastripen, og hvor tettbefolket området er. Jeg ser ikke noen nevne hvordan Hamas bevisst plasserer militære installasjoner så nær sivile som mulig, og hvordan de aktivt bruker sine egne sivile som skjold (samt hvordan Israel ofte må avbryte angrep fordi det er for mange sivile i nærheten).

Alle de store, åpne områdene i Gaza nevnes naturligvis heller ikke. Fakta som ikke passer den anti-jødiske retorikken, ignoreres bare.

Det vises til at over 2000 palestinere ble drept, men fullstendig uten kontekst. Vel, de påstår at de fleste var sivile. Men tallene fra Hamas selv viser nemlig at unge menn er kraftig overrepresentert blant de døde. Samtidig er kvinner og barn kraftig underrepresentert. Andelen døde kvinner og barn blant de døde var altså langt lavere enn andelen kvinner og barn i befolkingen generelt.

Hvis de fleste døde hadde vært sivile så burde barne- og kvinnenandelen i større grad gjenspeilet befolkingen.

Dette tilsier at Israel nettopp har klart å i stor grad ramme militære mål, og unngått sivile tap. Dette til tross for at Hamas går aktivt inn for å få sine egne sivile drept, blant annet ved å oppfordre dem til å flokke til militære mål som er i ferd med å bli angrepet av Israel, eller ved at de plasserer våpenlagre i nærheten av sivile bygninger (slik at når Israel bomber et militært mål vil våpenlagre også rammes, noe som setter av en slags "kjedereaksjon" som fører til at de lagrede våpnene/eksplosivene rammer sivile).

Bombingen av Wafa-sykehuset omtales. Det de ikke nevner er at sykehuset skal ha blitt brukt til militære formål (blant annet ble IDF beskutt fra sykehuset), og at terrortunneler (altså slike som ble eller ble planlagt brukt til å flytte terrorister inn på israelsk territorium for så å angripe sivile lenger inn i Israel) skal ha blitt oppdaget under sykehuset. Israel advarte også før de bombet.

Men slike brysomme fakta bryr ikke dokumentaren seg om å formidle.

I følge dokumentaren har visst ikke Israel rett til å forsvare seg heller. Jeg regner med at siden Israel har en jødisk majoritet så er det vel greit at hele staten blir utslettet... For Israel er tydeligvis det eneste landet i hele verden som ikke skal få forsvare seg.

Etter en såpass misvisende start er det ikke noe poeng i å se resten av dokumentaren. De bryr seg åpenbart ikke om å vise fakta i det hele tatt. Dokumentaren er ren propaganda. Løgnaktig sådan. NRK burde skamme seg over å publisere slik renspikket løgn.

Så kan det godt være at Israels standpunkt kom oftere frem i USA enn palestinernes, men hva så? Fakta er fakta. Hvorfor skulle man ta med mer av Pallywood? Det palestinerne har å komme med er jo løgn og propaganda - Pallywood style. Et godt eksempel er når de viser til at palestinere får mer taletid i Europa. Og hva er eksempler på denne taletiden? Palestinere som påstår at å angripe sivile israelere ikke er terrorisme! Jeg tror knapt mine egne ører når jeg ser at dokumentaren er så klar og tydelig på hvor villig den er til å benekte virkeligheten.

Det blir som å kritisere det at forskere får mer tid i media en vitenskapsfornektere i f.eks. klimaspørsmål, i diskusjoner om evolusjonsteorien, vaksinesaken, osv.
                      Det er ikke riktig at det ikke nevnes at det alltid har bodd jøder i området.

Comment

Det er ikke riktig at det ikke nevnes at det alltid har bodd jøder i området.
                        Når nevnes dette da?

Comment

Har du sett den?

Comment

Som jeg skrev, så så jeg bare starten. Dette på grunn av alle de altfor tydelige løgnene, som gjorde at jeg ikke orket å se mer. Jeg forklarte at all feilinformasjonen som ble servert på bare kort tid helt i begynnelsen tydeliggjorde hva slags "dokumentar" dette er.

Så når i videoen nevnes det, og hva sier de egentlig?

Milrab lys - taktisk militært utstyr

Comment

Jeg erindrer dessverre ikke starten, eller hvor det nevnes. Men det legges vekt på at begge er hjemmehørende der. Jødene riktignok som en minoritet i "moderne" tid.

Comment

Hva mener du? At jødene kun hører til der som en minoritet, og at de ikke skal ha rett til en egen stat der de utgjør majoriteten av befolkningen?

Uansett, jeg står ved det jeg skrev om dokumentaren. Ut fra propagandaen i starten er den helt ubrukelig til noe som helst, kanskje bortsett fra som jødehat-propaganda.

Comment

Egen stat er da ok. Problemet er det som skjer med Palestinerne (blant annet).

Comment

Det som skjer med palestinerne er at de hele tiden angriper Israel (særlig sivile israelere). Du kan ikke forvente at israelske myndigheter bare skal sitte på ræva og gjøre ikke noe (som er det de stort sett gjør uansett, siden de tolererer veldig mange raketter fra Hamas før de slår tilbake. En slik unnlatenhet fra myndighetene i forhold til å beskytte innbyggerne ville neppe befolkningen i noe annet land i hele verden ha godtatt).

Comment

Ja, proposjonaliteten i ødeleggelser og antall drepte viser jo med all tydelighet hvor vidunderlig tilbakeholdne Israel er. Tank opp med litt fakta [MENTION=22409]milvar[/MENTION], diskusjonen blir mer interessant da.
                                      "Gjør Ret, Frygt Intet"

Comment

Ja, antall drepte viser hvor tilbakeholdne Israel er. Det stemmer. Unge menn er overrepresentert blant de drepte. Kvinner og barn er kraftig underrepresentert. Dersom Israel bare hadde bombet i vei uten å ta hensyn til sivile så burde kvinner og barn utgjort omtrent samme andel døde som de gjør i befolkingen ellers. Når de ikke gjør det, men det er menn i stridsdyktig alder som er kraftig overrepresentert, så viser dette helt tydelig at Israel er blant de beste i verden når det gjelder å unngå sivile tap.

Det er spesielt relevant når man ser hvordan Hamas bruker sine egne innbyggere som levende skjold og f.eks. oppfordrer kvinner og barn til å ofre livet i kampen mot jødene. Hvordan skal man kunne forsvare seg mot en fiende som angriper fra bak sine egne sivile? Det er helt utenkelig å ikke forsvar seg, men samtidig vil man ved å forsvare seg påføre sivile tap hos den kyniske motstanderen.

Israel er i en umulig situasjon, men som medlem av et forum med militært hovedområde så skjønner du sikkert at man faktisk er nødt til å forsvare seg militært når man blir angrepet med våpen.

Jeg har tanket opp med fakta hele veien, jeg. Så det har jeg ikke dårlig samvittighet for.

Comment

Israel er i en umulig situasjon, men som medlem av et forum med militært hovedområde så skjønner du sikkert at man faktisk er nødt til å forsvare seg militært når man blir angrepet med våpen.
                                          Eller steiner...

Det er overtråkk, overgrep og beviste angrep på sivile på begge sider av den konflikten.

Hvis en ikke evner å se at denne konflikten er en clusterfuck som ikke vil bli løst innen begge parter er villig til å gi opp enkelte elementer av det de hevder er sin guddommelige rett og sammen kan legge to pinner i kors vil vi sitte her om ytterligere 40 år og diskutere den samme konflikten med de samme problemene..

Ingen av partene kan tone sine hender fri for skyld her...

Comment

Litt "Off Topic" men noen her som vet om det går ann å verve seg som Israelsk soldat med norsk statsborgerskap?

Comment

Du finner litt rundt dette her:
                                              http://www.nrk.no/norge/nordmenn-hje...ael-1.11839366

http://www.klassekampen.no/article/2...ICLE/140719965
                                              One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

Comment

Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
                                                Eller steiner...

Det er overtråkk, overgrep og beviste angrep på sivile på begge sider av den konflikten.

Hvis en ikke evner å se at denne konflikten er en clusterfuck som ikke vil bli løst innen begge parter er villig til å gi opp enkelte elementer av det de hevder er sin guddommelige rett og sammen kan legge to pinner i kors vil vi sitte her om ytterligere 40 år og diskutere den samme konflikten med de samme problemene..

Ingen av partene kan tone sine hender fri for skyld her...
                                                At begge partene har gjort feil betyr ikke at de er like dårlige. Hamas/palestinerne oppfører seg klart verre enn Israel, som hele tiden prøver å blant annet unngå å ramme sivile i større grad enn nødvendig (de kan jo ikke la være å ta ut en rakettrampe som holder på å angripe deres egne sivile, selv om det befinner seg palestinske sivile i nærheten av den). Israel har prøvd veldig mye, men det viser seg jo at det eneste palestinerne forstår er makt. Husk at Israel ikke alltid har hatt høyreorienterte regjeringer. Palestinernes mål er å utslette Israel. Israelerne vil ha trygghet. Da velger de partiet som er villig til å beskytte israelere, siden palestinerne ikke har vist seg å være villige til å samarbeide.

Tenk om palestinerne også hadde hatt reelle valg og valgt seg noen som ikke bare hadde som mål å drepe jøder? I stedet sitter islamistene Hamas ved makten, og de er brutale både mot sine egne og mot israelere. Ja, de bruker Israel som en felles fiende de kan samle palestinerne mot så befolkningen ikke bryr seg om overgrepene Hamas utsetter dem for i like stor grad.

Konflikten trenger ikke å være en clusterfuck. Krigen er over den dagen palestinerne legger ned våpnene. Den dagen Israel legger ned våpnene, derimot, blir de utslettet.

Comment

Ja dette er jo ett bra veikart til fred, bare gi de nok juling... Eller som du selv skrev "Det viser seg jo at det eneste palestinerne forstår er makt"....

Jeg står ved min spådom: kommer aldring til å bli fred der før BEGGE parter er villig til å stryke over historiske overtramp og urettferdigheter... Så lenge begge sidere "keep scores" og skal ta igjen for ting 1 uke, 1 år, 1 generasjons siden så vil det aldri være ett reelt grunnlag for at forhandlingene vil klare å komme i mål.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Comment

Kanskje satt på spissen, men det ligger et poeng her:
                                                    Click image for larger version

Name:	jerm-israel-palestine-history.jpg
Views:	1
Size:	168,9 KB
ID:	865930
                                                    One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

Comment

Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
                                                      Ja dette er jo ett bra veikart til fred, bare gi de nok juling... Eller som du selv skrev "Det viser seg jo at det eneste palestinerne forstår er makt"....

Jeg står ved min spådom: kommer aldring til å bli fred der før BEGGE parter er villig til å stryke over historiske overtramp og urettferdigheter... Så lenge begge sidere "keep scores" og skal ta igjen for ting 1 uke, 1 år, 1 generasjons siden så vil det aldri være ett reelt grunnlag for at forhandlingene vil klare å komme i mål.
                                                      Israel har vært villig til dette lenge, men palestinerne har stukket dem i ryggen hele veien. Når Israel ikke bruker makt så viser de svakhet, og det får fienden til å juble. Israel har for eksempel gjort den store brøleren med å trekke seg ut fra Gaza i 2005. Resultatet var ikke glade palestinere som feiret med å tilby fred. Nei, de feiret den nye friheten med å intensivere angrepene på israelske sivile.

Det handler heller ikke om å gi palestinerne nok juling, men om at Israel har rett til å forsvare seg. Og at historien viser at Israel ikke må gi noe som helst gratis. De kjemper tross alt mot en fiende som ble til med utslettelse av Israel og jøder som hovedmål.

Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
                                                      Kanskje satt på spissen, men det ligger et poeng her:
                                                      Man kan kanskje se det på den måten, men i realiteten var det araberne som startet. De jødiske immigrantene var fredelige og slo seg stort sett til i områder der det ikke var noen som bodde fra før.

Comment

...men i realiteten var det araberne som startet..
                                                        Problemet med en slik påstand er jo at den er umulig å verifisere. Hvor er startlinja, til å begynne med. 1800tallet? 1900tallet? Da romerene holdt på der nede? Enn hva med faraoene? Eller skal vi så langt tilbake som den neolittiske revolusjonen?

Comment

Jeg stempler ut; vi er ikke på samme planet en gang når det gjelder fakta grunnlaget og historikken her. Hell og løkke på reisen

Sent from my iPhone using Tapatalk

Comment

Jeg tro at da Arafat døde så døde muligheten for fred. Hamas kjemper mot overmakten, deres økonomi og politikk er bygd opp på hatet mot Israel. Uansett hva Israel foretar seg så vill Hamas bruke det til egen vinning i form av seier eller mer hat, det er den eneste måten de kan å drive politikk. Så så noen andre må jobbe med Hamas for å skape fred. Men hvem er de andre? Vi vill ikke tjene en krone på fred mellom Israel og Hamas det blir bare et enormt pengesluk. Hvem andre vill gjøre den jobben, noen som Hamas kan stole på? Egypt? FN, USA eller Tyrkia.

Å banke Hamas til fornuft tror jeg ikke på, vi har bombet ørken og Stein til glass siden første gulf krig å uansett hva vi gjør så popper det opp en med RPG eller AK og skyter tilbake. Å finne historiske løsninger hvem som ropte domming først er helt håpløst siden det er like mange historier som det er folk, historisk fakta er skrevet av seierhærren og hva som egentlig har skjedd tror jeg vi aldri helt sikkert får vite.

Den enkle løsningen er å la Israel gi full gass å løse konflikten på sin måte uten at vi blander oss, men det blir sikkert ganske stygt en periode noe som ville få hele venstresiden i verden til å gå bananas.

Den politiske korrekte måten vi kan gjøre det på er å sitte rundt det runde bord og skrive fine avtaler som alle blir enige om og sende masse penger til Hamas. Da får hamas penger til flere våpen og vi er like langt.

Den store taperen i alt er de sivile som lever i området Hamas kontrollerer, jeg tror de hadde fått det bedre hvis Israel styrte.
                                                            Trenger bare litt flaks, så går det godt

Comment

Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
                                                              Problemet med en slik påstand er jo at den er umulig å verifisere. Hvor er startlinja, til å begynne med. 1800tallet? 1900tallet? Da romerene holdt på der nede? Enn hva med faraoene? Eller skal vi så langt tilbake som den neolittiske revolusjonen?
                                                              Startlinja er etter at den jødiske innvandringen til Palestina satte i gang for fullt. Den fredelige jødiske innvandringen som skapte velstand og vekst. Den ble møtt med vold og brutalitet fra arabernes side.

Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
                                                              Å banke Hamas til fornuft tror jeg ikke på
                                                              Nei, men for Israel handler det om å forsvare seg mot angrepene deres.

Å finne historiske løsninger hvem som ropte domming først er helt håpløst siden det er like mange historier som det er folk, historisk fakta er skrevet av seierhærren og hva som egentlig har skjedd tror jeg vi aldri helt sikkert får vite.
                                                              Den historiske biten er relevant for de som feilinformerer om hva som skjedde for å legge skylden på Israel (fordi det er en stat med jødisk majoritet - jødehatet lever godt den dag i dag).

Den enkle løsningen er å la Israel gi full gass å løse konflikten på sin måte uten at vi blander oss, men det blir sikkert ganske stygt en periode noe som ville få hele venstresiden i verden til å gå bananas.
                                                              Den beste løsningen ville være å avvæpne palestinerne fullstendig. Noe som ligner det man gjorde med Tyskland og Japan etter andre verdenskrig. Det er palestinernes aggresjon som er problemet. Den dagen palestinerne legger ned våpnene blir det fred. Men den dagen Israel legger ned våpnene blir de utslettet.

Comment

Working...
                                                              X