Kunngjøring

Collapse

Info

Problemer med innlogging/registering er løst, og e-post sendt til de berørte.
See more
See less

En arabisk revolusjon?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Re: En arabisk revolusjon?

Du later til å ha det til felles med en del politikere å tro at det holder å bare vedta noe.

FN kan vedta hva de måtte ønske så lenge ingen håndhever det. FN har ingen fly; det må noen andre (les: USA) stille med.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Comment

om FN bestemmer dette.
      Var ikke ment som om at det holder at FN vedtar dette, men heller at FN er nødt til å vedta noe slikt før USA/NATO kan kjøre på.
      og
      Å hindre Libya i å bruke fly og helikopter mot sivile er et lite problem
      Var ment som at det Libyanske luftforsvaret neppe har noe å stille opp mot NATO med, og nok vil gi seg ganske fort.

Å få tak i fly vil nok neppe bli noe problem siden mange land(USA, Storbritania, Italia fx) har interesse av å stoppe massakeren i Libya.

Comment

Opprinnelig skrevet av motoko
        om FN bestemmer dette.
        Var ikke ment som om at det holder at FN vedtar dette, men heller at FN er nødt til å vedta noe slikt før USA/NATO kan kjøre på.
        og
        [quote:u7xxmdgb]Å hindre Libya i å bruke fly og helikopter mot sivile er et lite problem
        Var ment som at det Libyanske luftforsvaret neppe har noe å stille opp mot NATO med, og nok vil gi seg ganske fort.

Å få tak i fly vil nok neppe bli noe problem siden mange land(USA, Storbritania, Italia fx) har interesse av å stoppe massakeren i Libya.[/quote:u7xxmdgb]

Det du foreslår her er ikke nok. At dette skal ha en effekt og da en ønsket effekt på å roe mishandlingen av sivile så må det styrker inn, boots on the ground, simple as that!

Ser ikke noe vilje fra noen land til å intervenere, da spes land som er avhengig av at oljen kommer utifra Libya. Med mindre de opererer med noe skjultdrage-snikendetiger opplegg som vi vil aldri få vite om.

Det har skjedd så mange ganger i historien allerede, å vist klart og tydelig at FN kan ikke forhindre noen ting. Det er ett apparat som kan gjøre forhandlinger enklere og har ett mat og vaksine distribusjons program for diverse befolkninger. Foruten om dette er det helt likt med Nasjonenes Liga i 1939, maktesløs og sjanseløs. Mulig jeg tar ganske feil, men det er nå dette som er min syn av saken.

Comment

Er neppe nok, men er bedre enn ingen ting. Og når diktaturet mangler luftstøtte vil nok folket ha en mye større sjangs til å kunne kjempe mot diktaturet også.
          Det er også mye enklere å for et land å få aksept av sitt eget folk til det å sende bare fly sammenlignet med det å sende soldater på bakken.

Comment

En litt "morsom" sammenheng er det jo at for ganske nøyaktig 100 år siden, høsten 1911, var det nettopp i Libya at den første bomben noensinne ble sluppet fra fly...

Nå ja. Kanskje ikke direkte morsomt, da, men interessant.

Comment

Ja, det der var jo interessant, Rittmester. Husker å ha lest det, samt at jeg mener det er gjort et poeng ut av det i en eller annen film jeg husker å ha sett.

Jeg tror at vi skal være forsiktige med å la NATO suges inn i dette, siden det kan motvirke den prosessen av endringer vi nå ser ut til å være vitne til. Da kan det i stedet komme til å utvikle seg "kontra-revolusjonært" i regionen, som snarere kan konsolidere makthavernes posisjon og makt, og gi islamister litt vann på mølla (les: vestlig/kristen imperialisme).

Dessuten, Italia har en historie i Libya som ikke er helt heldig.
              Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Comment

Malta Today rapporter at en fregatt fra Libya har gjort det samme som to jagerfly gjorde i går:
                16:12 Reports that a 'defecting' Libyan naval asset has reportedly entered Maltese waters. According to Al Jazeera, the vessel is being monitored by radar by the Italian army and concerns exist that if the vessel has defected, it might be attacked by the Libyan air-force.

17:06 Around 200 believed to be aboard Libyan naval frigate just inside Maltese waters. Libyan flag has been lowered.

17:37 Italian coast guard reported to be assisting boat carrying 'Libyan migrants'. Another boat carrying Tunisians apparently intercepted by Italian coast guard.
                Skal man tro at media for en gangs skyld har brukt korrekt benevning på militært materiell, så kan det i følge Jane's dreie seg om Libyas eneste fregatt i operativ tjeneste (fartøyet ble jo angivelig beordret til å bombardere egne innbyggere), fregatten PF213 Al Qirdabiyah av den sovjetiske KONI IV-klassen.

Søsterskipet Al Hani under et tidligere havnebesøk til Malta. Al Hani er i følge flere kilder tatt ut av tjeneste.

Foruten disse to KONI IV-kl har Libyas marine en rekke mindre kampfartøy:
                - En sovjetisk NANUCHKA II-kl missilkorvett (én tidligere senket av USA, ytterligere to i reserve/opplag)
                - Fire OSA II-kl missilfartøy (pluss åtte i reserve/opplag),
                - Fire sovjetiske NATYA I-kl minesveipere (pluss fire i reserve/opplag)
                - Seks franske Combattante IIG-kl (pluss tre i reserve/opplag).

I tillegg til dette har landets marine en rekke større og mindre støtte- og landgangsfartøy, men ingen som jeg kan tenke meg å ha blitt misforstått som en fregatt. I praksis er det kun KONI IV-kl, NANUCHKA II-kl og Combattante IIG-kl som kan utføre bombardering mot land, da alle tre klassene er bevæpnet med 76mm kanoner av forskjellige typer.

Hva som faktisk har skjedd får vi vel tidsnok vite i morgen.
                Det der må jo bety at han er litt tam - han skrelte i det minste grensejegeren før han spiste ham
                -Lille Arne

Comment

Opprinnelig skrevet av Makaan
                  Det har skjedd så mange ganger i historien allerede, å vist klart og tydelig at FN kan ikke forhindre noen ting. Det er ett apparat som kan gjøre forhandlinger enklere og har ett mat og vaksine distribusjons program for diverse befolkninger. Foruten om dette er det helt likt med Nasjonenes Liga i 1939, maktesløs og sjanseløs. Mulig jeg tar ganske feil, men det er nå dette som er min syn av saken.
                  Militærmakt under en FN-paraply krever tilstrekkelig vilje og evne hos FNs medlemsland, evt. et samarbeid hvor f.eks. NATO-medlemmer under felles NATO- og FN-myndighet (?) står for militære tiltak.
                  Det er FNs medlemsland som utgjør FN og som må følge opp f.eks. resolusjoner gjennom konkrete tiltak (styrker, ressurser) for at ting skal skje og oppdrag løses. Eller tar jeg feil? Hvis ikke, blir det da logisk å alltid skylde på FN for fravær av handling? Jeg har ingen problemer med å se at FN har sine svakheter, men jeg tror det er viktig å ikke glemme at mye av FNs evne beror på engasjement hos medlemsland. Rett og slett.

Dersom man skal opprette og håndheve en flyforbudssone (NFZ) med FN-mandat i libysk luftrom kan det kanskje være fornuftig å ta bl.a. erfaringene fra Bosnia og Irak på 90-tallet i betraktning. Etter mitt lille inntrykk krever en effektiv operasjon at bl.a. ROE, kommunikasjon og beslutningstaking fungerer tilfredsstillende. Hurtig avskjæring og identifisering av luftfartøyer som bryter forbudet samt evne til å raskt fatte beslutninger om videre handling gjelder.

Comment

Angående FN og Libya...:

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7123081

Libya er valgt inn i FNs menneskerettsråd, til tross for at 37 humanitære organisasjoner har bedt FN nekte landet en plass i rådet.

Comment

Opprinnelig skrevet av hotelpapa
                      Angående FN og Libya...:

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7123081

Libya er valgt inn i FNs menneskerettsråd, til tross for at 37 humanitære organisasjoner har bedt FN nekte landet en plass i rådet.
                      Kina, Saudi Arabia, Cuba er også med i rådet. Så ddet er kanskje like greit at FN har så lite makt som det har. Men nok OT om det.

Comment

Opprinnelig skrevet av Gnist
                        Militærmakt under en FN-paraply krever tilstrekkelig vilje og evne hos FNs medlemsland, evt. et samarbeid hvor f.eks. NATO-medlemmer under felles NATO- og FN-myndighet (?) står for militære tiltak.
                        Det er FNs medlemsland som utgjør FN og som må følge opp f.eks. resolusjoner gjennom konkrete tiltak (styrker, ressurser) for at ting skal skje og oppdrag løses. Eller tar jeg feil? Hvis ikke, blir det da logisk å alltid skylde på FN for fravær av handling? Jeg har ingen problemer med å se at FN har sine svakheter, men jeg tror det er viktig å ikke glemme at mye av FNs evne beror på engasjement hos medlemsland. Rett og slett.

Dersom man skal opprette og håndheve en flyforbudssone (NFZ) med FN-mandat i libysk luftrom kan det kanskje være fornuftig å ta bl.a. erfaringene fra Bosnia og Irak på 90-tallet i betraktning. Etter mitt lille inntrykk krever en effektiv operasjon at bl.a. ROE, kommunikasjon og beslutningstaking fungerer tilfredsstillende. Hurtig avskjæring og identifisering av luftfartøyer som bryter forbudet samt evne til å raskt fatte beslutninger om videre handling gjelder.
                        Vil bare si at det handler ikke om å skylde på FN og jeg er fullstendig klar over at FNs engasjement avhenger av medlemslandene. Men man ser jo at mangel på engasjement fra de fleste (viktigste) medlemmene forekommer fra tid til annen. FN ble nå startet opp for å forhindre krig og brudd på menneskerettigheter, noe FN ikke klarer eller har klart på ganske så lenge. Ja jeg vet, ikke FN sin skyld men medlemslandene sin skyld blablabla. Det jeg mente med mitt innlegg var at å trekke inn FN i denne situasjonen vil mest sannsynlig ikke hjelpe i det hele tatt, det ser vel du også?

Comment

Opprinnelig skrevet av Gnist

Vil bare si at det handler ikke om å skylde på FN og jeg er fullstendig klar over at FNs engasjement avhenger av medlemslandene. Men man ser jo at mangel på engasjement fra de fleste (viktigste) medlemmene forekommer fra tid til annen. FN ble nå startet opp for å forhindre krig og brudd på menneskerettigheter, noe FN ikke klarer eller har klart på ganske så lenge. Ja jeg vet, ikke FN sin skyld men medlemslandene sin skyld blablabla. Det jeg mente med mitt innlegg var at å trekke inn FN i denne situasjonen vil mest sannsynlig ikke hjelpe i det hele tatt, det ser vel du også?
                          Problemet ligger nok i at FN som organisasjon og medlemslandene ikke passer. FN som organisasjon er til for å skape/bevare fred og menneskerettigheter. Men store deler av medlemslandene har derimot ikke noen interesse av å bevare eller skape menneskerettigheter. De få landene som er for dette(Les vestlige verden ++) blir dermed nestemt i viktige saker i FN. Problemet slik situasjonen er i dag er at vi ikke har noe bedre alternativ til FN.

Comment

Trenger vi å lage en egen FN tråd? Hadde vært fint om vi kunne holde oss en topic...

Libyas leder Muammar Gaddafi sier i en tale i Tripoli at han vil åpne våpenlagre for å bevæpne befolkningen, ifølge libysk TV.

vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?art ... d=10030029
                            Demonstrantene tar i bruk gamle symboler og skyter i luften for å markere at Gaddafis har mistet maktovertaket i Øst-Libya.

aftenposten.no/nyheter/uriks/article404 ... 042260.ece
                            Odd objects attract fire. You are odd.

Comment

Men man ser jo at mangel på engasjement fra de fleste (viktigste) medlemmene forekommer fra tid til annen.
                              Ja.

Det jeg mente med mitt innlegg var at å trekke inn FN i denne situasjonen vil mest sannsynlig ikke hjelpe i det hele tatt, det ser vel du også?
                              Kanskje. Det krever gjerne at tilstrekkelig sterke aktører under/sammen med FN engasjerer seg tilstrekkelig mye under grønt lys fra FN. Jeg er med på at det ikke nødvendigvis er så veldig sannsynlig. Mitt syn på saken er muligens farget av erfaringene med FNs rolle ifm. DESERT STORM og operasjonene i Bosnia på 90-tallet. Disse er kanskje blant de få tilfellene i nyere tid hvor FN har åpnet for bruk av militære virkemidler som har medført noe suksess?
                              Dette får meg også til å tenke på hvor mye FN evt. har fått utrettet uten militærmakt og som jeg ikke kjenner like godt til.

Noen må gjerne skille disse innleggene ut i en egen tråd for min del.

Comment

Det internasjonale samfunn planlegger sanksjoner:

USA avslutter alt militært samarbeid:

Fredag opplyser Det hvite hus at USA vil innføre en rekke sanksjoner mot Libya. Amerikanerne har dessuten stengt sin ambassade i Tripoli.

-Vi tar nå flere konkrete steg for å presse libyske ledere til å slutte å drepe sitt eget folk. Det vi gjør i nærmeste framtid er ikke de eneste skrittene vi er villige til å ta. Det finnes flere potensielle tiltak, og vi vil vurdere situasjonen fortløpende, sa talsmann Jay Carney under en pressekonferanse i Det hvite hus fredag.
                                Italia mobiliserer:

Det er særlig hensynet til egne statsborgere som ligger til grunn for et påtrykk for intervensjon, og Italia er blant de som presser mest på, med sin om lag 400 statsborgere i Libya.
                                Ifølge den italienske regjeringen er disse i stor fare, både på grunn av matmangel og sikkerhetstrusler.

To marinefartøy og to militærfly er allerede klare til å igangsette operasjonen dersom utenriksdepartementets gir sitt klarsignal, opplyste forsvarsminister Ignazio La Russa
                                aftenposten.no/nyheter/uriks/article404 ... 042558.ece

Comment

Virker lovende fra Storbritania og USA sin side. Vi får bare håpe at en eventuell No-fly sone blir innført før det blir brukt sennepsgass mot sivile.
                                  Det virker i det minste som Gadaffi desverre kommer til å bruke alle mulige midler for å beholde makten.

Comment

NATO:

Lite lystne på å bruke militærmakt i Libya
                                    Flere opprørsledere har bedt vestlige land ta i bruk militærmakt for å styrte Muammar Gaddafi, blant annet ved å innføre en flyforbudssone over landet.

Det vil bli svært komplisert, lyder svaret fra USAs forsvarssjef Mike Mullen.

- Det er en helt ekstraordinært kompleks operasjon, slår Mullen fast.

Mullen fester ikke lit til påstandene fra opposisjonelle i Libya, om at Gaddafi-regimet har brukt fly mot sivile demonstranter.

- Vi har ikke sett noen som helst bekreftelse på dette, slår USAs forsvarssjef fast.

Uenighet i NATO

USAs forsvarsminister Robert Gates er heller ikke lysten på å ta i bruk militærmakt mot Gaddafi, og viser til at det er uenighet innen NATO om dette.

- Det er ikke enighet innen NATO om bruk av militærmakt, sa Gates som møtte pressen sammen med Mullen.

Militære operasjoner får konsekvenser det kan være vanskelig å forutse og må derfor vurderes svært nøye, la Gates til.
                                    vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?art ... d=10082618

Med andre ord en NFZ er ikke mulig i nær fremtid

Comment

Mon tro hva Gadaffi mener han vil oppnå ved å holde disse soldatene? Om de ikke blir frigitt sporenstreks, tror jeg nok dette vil forverre forholdet til Vesten betraktelig.

EDIT:
                                      Google Translate-versjon av artikkelen:
                                      Thu 03 Mar 2011, 5:30

Dutch soldiers hostage in Libya
                                      by Roy Klopper

AMSTERDAM - Dutch Colonel Gaddafi holds three soldiers of the navy, their Lynx helicopter and a citizen of our country caught. They fell into the hands of his troops after a failed liberation in the Libyan city of Sirte.

The departments of Defense and Foreign Affairs is currently consulting feverishly with the Libyan authorities on the release of the detained three-man helicopter crew. Their families in the Netherlands has been informed of the tragic developments.

The two evacuees that the soldiers from the desert came to pick up a Dutchman and a European whose nationality is not disclosed, are now by the Libyan authorities safely delivered to the Dutch embassy in Tripoli, reports defense spokesman Otte Beeksma. From here they safely leave the country yesterday.

The trio

This warship of the Royal Navy was two days earlier for the Libyan coast arrived. The trio was in Sirte, about 450 km east of the capital Tripoli, a Dutch citizen who pick up by the riot-stricken Arab country wanted to leave.

It was therefore decided Lynx aboard the Tromp to deploy, "explains spokesman Beeksma military deployment, without permission from the Libyan authorities was conducted. After landing but the helicopter was surrounded by soldiers of the regime. After consultation with the regime, the people released. About the soldiers are being negotiated.
                                      Det der må jo bety at han er litt tam - han skrelte i det minste grensejegeren før han spiste ham
                                      -Lille Arne

Comment

Opprinnelig skrevet av Bluefor
                                        Mon tro hva Gadaffi mener han vil oppnå ved å holde disse soldatene? Om de ikke blir frigitt sporenstreks, tror jeg nok dette vil forverre forholdet til Vesten betraktelig.
                                        Fyren virker jo ikke helt rasjonell. Jeg antar at han er redd for at soldatene ikke bare er der for å evakuere sivile, men også frykter at de har ment å aktivt støtte opprørerne. Han har jo blitt presset forholdvis hardt av vestlige land, og når han i tillegg er rasjonelt utviklingshemmet er det sikkert ikke enkelt å se hvor terskelen går mellom diplomatisk press og militær maktbruk. Hvis han tror vesten allerede har kryssa terskelen, har han ikke mye mer å tape. I hans hode virker det da sikkert fornuftig å ha noen fanger som pressmiddel for å forhindre vesten i å militært støtte opprørerne.
                                        Beidh a lá leo

Comment

Det ville overraske meg stort om ikke Libya myldrer med vestlige SOF'ere og E-personell, så han er vel ikke mer paranoid enn han bør være, ja.

Comment

En arabisk revolusjon?

Realpolitikk kan være krevende:

"For the past six months Britain’s elite troops have been schooling soldiers working for Col Muammar Gaddafi’s regime, which for years provided Republican terrorists with the Semtex explosive, machine-guns and anti-aircraft missiles used against British troops during the Troubles in Northern Ireland."

http://www.telegraph.co.uk/news/newstop ... roops.html
                                            Minsk, det nye Utopia

Comment

I skyggen av katastrofen i Japan skjer det ting som pressen ikke nødvendigvis dekker så godt.

I LIBYA presses opprørerne tilbake, og i andre arabiske land fortsetter protestene.

I SUDAN er det tegn på at de i nord ikke nødvendigvis vil sitte stille og se på at SØR-SUDAN løsriver seg.

Det mest alvorlige på kort sikt, bortsett fra Gaddafis fremmarsj i LIBYA, er at SAUDI-ARABIA, støttet av GCC (Gulf Cooperation Council) har sendt 3500 soldater inn i BAHRAIN. Det hevdes å være to brigader og en panserbataljon (enten er tallene feil, eller så er det svært små brigader). Uansett en interessant utvikling.

http://www.debka.com/article/20763/

Comment

En arabisk revolusjon?

En arabisk revolusjon eller en persisk konspirasjon?

Iran har de siste 10 årene flyttet frem sine posisjoner. Libanon, Palestina, Irak... hva blir det neste? Vinner opposisjonen i Bahrain, vinner Iran og Saudi tapper. Det som er vanskelig å vite er hvor sterk staten i disse lendene er. Lukkede samfunn er ikke så lett.
                                                Minsk, det nye Utopia

Comment

Reuters: Libyan website reports rebels sink Gaddafi ships
                                                  RABAT, March 15 | Tue Mar 15, 2011 12:53pm EDT

RABAT, March 15 (Reuters) - An opposition Libyan news website reported on Tuesday that rebels flying a MiG 23 warplane and a helicopter sank two pro-Gaddafi warships off the eastern coast near the town of Adjabiyah.

The Brnieq online newspaper quoted an unnamed airforce officer at the Benina airbase in Benghazi as saying the two aircraft also bombed an unspecified number of tanks near Brega and Ajdabiya, two towns that fell to pro-Gaddafi forces on Tuesday.

(Reporting by Souhail Karam, writing by Tom Heneghan; Editing by Matthew Jones)

Libyansk MiG-23MS FLOGGER-E (Acig.org)

Hva tror folket om dette? Rebelsk propaganda eller har opprørerne faktisk et knippe dyktige piloter og operative kampfly for hånden?
                                                  -Lille Arne

Comment

Opprinnelig skrevet av Bluefor
                                                    Hva tror folket om dette? Rebelsk propaganda eller har opprørerne faktisk et knippe dyktige piloter og operative kampfly for hånden?
                                                    Jeg tar meldingene som kommer fra Libya for tiden med en klype salt, mye propaganda som er ute å går, fra begge sider. Men det er ikke usannsynlig, de klarte tross alt å skyte ned et jagerfly med relativt umoderne AA.

Stemmer dette med skipene, er det i så fall epic win.

Comment

Siste jeg leste var at en rebell pilot hadde gjort martyr av seg med å styrte flyet sitt inn i en regimebase.

Hva skal man si til sånt? En ting er om han faktisk ble skutt ned, men virker jo helt crazy om en erfaren pilot skal gjøre noe sånt fremfor å faktisk returnere til base og kjempe videre neste dag.

Comment

Den Libyske utenriksministeren heter faktisk Musa Kusa.
                                                        Tro det eller ei!
                                                        Død over ulven!

Comment

Opprinnelig skrevet av tiurleik
                                                          Den Libyske utenriksministeren heter faktisk Musa Kusa.
                                                          Tro det eller ei!
                                                          Torsdag kveld fra Nydalen hadde faktisk en egen sketsj på det i forrige uke.
                                                          Satis Bona :-p

Comment

Jagerfly skutt ned over opprørshovedstaden

Sky News og Reuters melder på Twitter at det er snakk om et militært jagerfly som ble skutt ned av opprørere over selve byen. Dette til tross for at Gaddafis regime fredag erklærte våpenhvile, som følge av en FN-resolusjon som blant annet innebærer en flyforbudssone over landet.

vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?art ... d=10083241

Comment

Ser ut som en MiG-23? Dette kan bli ett vanlig syn om nå bare Britene og Franskmennene får ut fingeren - Gaddafis styrker vet at de har ett kort tidsvindu, og bruker det for alt det er verdt - om det fortsatt skal være områder igjen å beskytte så må FN-resolusjonen håndheves nå!
                                                              Si vis pacem, para bellum

Comment

• Filter
                                                              • Tid
                                                              • Show
                                                              • New Topics
                                                              Clear All
                                                              new posts
                                                              No content found
                                                              Show More

• Filter
                                                              • Tid
                                                              • Show
                                                              • New Topics
                                                              Clear All
                                                              new posts
                                                              Please log in to your account to view your subscribed posts.
                                                              Underforum Tråder Innlegg Nyeste innlegg
                                                              Oppstillingsplassen
                                                              Tekniske driftsmeldinger
                                                              Tekniske driftsmeldinger.
                                                              Tråder: 8 Innlegg: 655
                                                              Nyeste innlegg: Milforum: Driftsmeldinger
                                                              8 655
                                                              Kunngjøringer fra ledelsen
                                                              Kunngjøringer og informasjon fra forumledelsen.
                                                              Tråder: 15 Innlegg: 1.086
                                                              Nyeste innlegg: Meldinger til/fra S-1
                                                              15 1.086
                                                              Kommentarer fra rekkene
                                                              Stedet for korte spørsmål og kommentarer om forumet. Faglige diskusjoner tar vi på andre tråder under fagforumene.
                                                              Tråder: 3 Innlegg: 450
                                                              Nyeste innlegg: NYE BRUKERE - POST HER!
                                                              3 450
                                                              Fagforum S-1: Personell & administrasjon
                                                              S-1 1. Førstegangstjeneste, opptak og trening
                                                              Rekruttering, opptak og trening til førstegangstjeneste. Livet som vernepliktig etter førstegangstjenesten.
                                                              Tråder: 2.453 Innlegg: 41.955
                                                              Nyeste innlegg: Livet i tjeneste
                                                              2.453 41.955
                                                              Rittmester
                                                              Livet i tjeneste
                                                              Underforum:
                                                              Treningsdagbøker (11/1.130)
                                                              S-1 2. Utdanning og tjeneste
                                                              Utdanning og tjeneste som offiser, befal og spesialist, herunder diskusjoner rundt OMT (Ordning for Militært Tilsatte).
                                                              Tråder: 66 Innlegg: 2.900
                                                              Nyeste innlegg: Luftforsvarets flygeskole
                                                              66 2.900
                                                              Underforum:
                                                              S-1 3. Ledige stillinger innen totalforsvaret
                                                              Se annonseringer av ledige stillinger i Forsvaret, Politiet, NSM, Sivilforsvaret og andre forsvars- og sikkerhetsrelaterte næringer.
                                                              Tråder: 30 Innlegg: 492
                                                              30 492
                                                              S-1 4. Utnevnelser, utmerkelser og administrative forhold
                                                              Alt om utnevnelser, utmerkelser og annet administrativt.
                                                              Tråder: 8 Innlegg: 283
                                                              8 283
                                                              Fagforum S-2: Etterretning & sikkerhet
                                                              S-2 1. Generelle nyheter.
                                                              Her følger vi det generelle nyhetsbilde, hovedsaklig sikkerhets og militærrelaterte temaer, verden over.
                                                              Tråder: 1.054 Innlegg: 33.843
                                                              1.054 33.843
                                                              S-2 2. Etterretning
                                                              Følg utviklingen i ulike deler av verden, regioner, land og konfliktområder.
                                                              Underinndeling og innhold er tilpasset Etterretningstjenestens fokusområder.
                                                              Tråder: 395 Innlegg: 28.352
                                                              Nyeste innlegg: Fokus: Hong Kong
                                                              395 28.352
                                                              Rittmester
                                                              Fokus: Hong Kong
                                                              Underforum:
                                                              Tema: Russland (58/6.883)
                                                              Tema: Asia (102/4.214)
                                                              S-2 3. Sikkerhet
                                                              Terrorisme, spionasje, sabotasje, subversjon og organisert kriminalitet.
                                                              Underinndeling og innhold er tilpasset PSTs trusselvurderinger.
                                                              Tråder: 59 Innlegg: 5.302
                                                              59 5.302
                                                              Underforum:
                                                              22.juli 2011 (32/4.562)
                                                              S-2 4. Nyhetsfeed
                                                              Automatiske nyhetsfeeder. NB! Slettes automatisk etter en tid, så diskusjoner bør føres videre på andre tråder.
                                                              Tråder: 209 Innlegg: 264
                                                              209 264
                                                              Fagforum S-3: Operasjoner & avdelinger
                                                              S-3 1. Forsvarets avdelinger, øvelser og operasjoner
                                                              Forsvarets ulike forsvarsgrener, våpengrener og avdelinger.
                                                              Tråder: 2.549 Innlegg: 62.550
                                                              Nyeste innlegg: FN Mali: Operasjon MINUSMA
                                                              2.549 62.550
                                                              Underforum:
                                                              Hæren (41/1.518)
                                                              Sjøforsvaret (36/1.959)
                                                              Luftforsvaret (62/1.285)
                                                              Heimevernet (564/17.509)
                                                              S-3 2. Totalforsvaret
                                                              Diskuter totalforsvaret unntatt Forsvaret, herunder Sivilforsvaret, Redningstjenesten og Politiet.
                                                              Tråder: 584 Innlegg: 19.529
                                                              Nyeste innlegg: Rettssaken mot Erik Jensen
                                                              584 19.529
                                                              Underforum:
                                                              Politiet (235/12.996)
                                                              S-3 3. Ledelse
                                                              Diskuter ledelse, strategi, operasjonskunst og taktikk.
                                                              Tråder: 9 Innlegg: 179
                                                              Nyeste innlegg: Ledelse
                                                              9 179
                                                              93A
                                                              Ledelse
                                                              av 93A
                                                              S-3 4. Militære fag og stridsteknikk
                                                              Stridsteknikk, skyting, feltarbeider, sprengning, vintertjeneste og andre militære fag.
                                                              Tråder: 21 Innlegg: 2.271
                                                              Nyeste innlegg: Den store PI-tråden
                                                              21 2.271
                                                              Fagforum S-4: Logistikk & materiell
                                                              S-4 1. Kjøretøy, fartøy og fly
                                                              Alt om militære kjøretøy, fartøy og flymaskiner.
                                                              Tråder: 109 Innlegg: 10.281
                                                              109 10.281
                                                              S-4 4. Forsvarets anskaffelser, annet materiell
                                                              Analyser og diskusjoner om ulike anskaffelser av militært materiell til Forsvaret i Norge, samt generelle diskusjoner rundt materiell som ikke er dekket andre plasser.
                                                              Tråder: 65 Innlegg: 827
                                                              65 827
                                                              Underforum:
                                                              Landsystemer (28/624)
                                                              Sjøsystemer (4/5)
                                                              Luftsystemer (6/41)
                                                              INI-systemer (23/128)
                                                              Fagforum S-5: Planer & policy
                                                              S-5 1. Forsvarsbudsjett, planer og doktriner
                                                              Forsvarsbudsjett og langtidsplaner, doktriner og militærmakt. Debatt rundt politiske føringer for Forsvaret, samt Forsvarets egne strategier og planer.
                                                              Tråder: 93 Innlegg: 6.070
                                                              93 6.070
                                                              S-5 3. Militærhistorie
                                                              Her diskuterer vi norsk og internasjonal militærhistorie, avdelingstradisjoner og militaria.
                                                              Tråder: 411 Innlegg: 10.512
                                                              411 10.512
                                                              Underforum:
                                                              S-5 4. Veteranforum
                                                              Informasjon om veteraner og reservister og aktiviteter landet rundt. FN-tjeneste, NATO-Veteraner, NROF etc.
                                                              Tråder: 89 Innlegg: 1.564
                                                              Nyeste innlegg: Team Rubicon.
                                                              89 1.564
                                                              magskor
                                                              Team Rubicon.
                                                              av magskor
                                                              Fagforum S-6: Samband & IKT
                                                              S-6 1. Fagforum Samband
                                                              Dette formet skal være for alle innlegg om sambandsmidler, relaterte systemer, erfaringer, utdanning, avdelinger og historikk samles. Tråden vil være ugradert, noe som er en selvfølge på dette forumet.
                                                              Tråder: 119 Innlegg: 1.706
                                                              Nyeste innlegg: Alternativ til kontorkasse
                                                              119 1.706
                                                              Underforum:
                                                              01 Fagområder (16/297)
                                                              02 Felttriks (23/301)
                                                              S-6 2. Tekniske forum
                                                              Her diskuterer vi tekniske saker innenfor IKT og data, som ikke er dekket av fagforum samband.
                                                              Tråder: 170 Innlegg: 3.017
                                                              170 3.017
                                                              Markedsplassen
                                                              Kjøp og salg
                                                              Her kjøper og selger du utstyr. Kun for privatpersoner.
                                                              Buy and sell kit. Non-commercial use only.
                                                              Tråder: 537 Innlegg: 2.182
                                                              537 2.182
                                                              Milforums testarena
                                                              Tester med terningkast på forskjellige typer utstyr. Det forutsettes at tester ikke har noen tilknytning til produsent eller forhandler av utstyret.
                                                              Tråder: 3 Innlegg: 16
                                                              3 16
                                                              Bedriftspresentasjoner
                                                              Bedrifter som mener de har noe å tilby Milforums lesere, enten i form av produkter eller jobb, kan her legge inn en tråd med informasjon og relevante lenker.
                                                              Tråder: 2 Innlegg: 2
                                                              2 2
                                                              Working...
                                                              X