Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: USA - Politikk

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Heier har rett i at for få år siden ville det vært veldig vanskelig å bli tatt seriøst (i Vesten) om man ytret muligheten for en kollaps av USA. Samtidig var det få som i 1985 så for seg at USSR ville implodere få år senere. Historien viser at supermakter, eller makters dominans, har begrenset levetid.

Jeg har liten tro på en kollaps av USA, men at USA blir nødt til å gi fra seg endel makt til f.eks. Kina ser jeg på som sannsynlig. USA har allerede blitt mer navlebeskuende, og det kan bli et problem for Norge.

En ting Heier ikke er inne på er USAs innflytelse på verdens økonomi, og at landet har gjeld til langt oppover ørene (over 100% av BNP, ca 26000 mrd USD). Dette går kanskje bra sålenge USD er de facto verdensvaluta, men det kan bli mer utfordrende dersom USD (eller USA) mister status.
    All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Kommentér

• Hva er de viktigste årsakene til statsgjelden?

Kommentér

• 2 trillioner USD i skattelette hjalp sikkert ikke.

(en amerikansk trillion er en norsk billion)
        Last edited by MWD; DTG 271233 Aug 20, . Begrunnelse: begrepsavklaring
        Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

Kommentér

• For å være litt seriøs, hvis vi ser på historikken, så ser vi at gjelden stiger betydelig i etterkant av finanskrisen i 2008, og har fortsatt å stige siden.

Kommentér

• https://www.thebalance.com/the-u-s-d...so-big-3305778

Ser ut som gjeldsveksten avtok noe gjennom siste halvdel av 90-tallet, etterfulgt av en sterk økning fra ca 2001.

Kommentér

• Da er det under to måneder igjen til det amerikanske valget. Er det noen som vil gjette på hvordan det går?
              Selv håper jeg Donald taper, og inntil for noen uker siden var jeg ganske sikker på at han ville gjøre det. Nå begynner jeg å bli mer i tvil. Han har overraskende sterk støtte i deler av befolkningen.
              Jeg synes det er synd (trist & leit) at Biden var den beste kandidaten demokratene klarte å komme opp med.

Norske (og andre) medier traff dårlig med spådommene sine sist gang, og jeg er i tvil om de forstår bedre hva som skjer nå. Det kan virke som om endel av det de rapporterer er ganske sterkt påvirket av journalistenes håp og ønsker. Samtidig har jeg denne gang ikke hørt NRK nyhetene kalle Donald for en klovn, og avist hans sjanser med en hånlig latter.
              Last edited by M72; DTG 161546 Sep 20, . Begrunnelse: typo

Kommentér

• Jeg frykter jo at Kdo_Under skal få rett i sin spådom om at Trump bli gjenvalgt og Tulsi Gabbard blir Demokratisk president i 2024. Da tror jeg det er Endex for store deler av internasjonalt samarbeid.

Kommentér

• Å spå kven som vinn det amerikanske valet vil eg påstå er umogleg. Trur ingen uansett kor mykje dei er ekspertar på amerikansk politikk kan sei noko sikkert. At Biden er ikkje nokon ideell kandidat er eg heilt einig i, men trur ikkje Sanders hadde vore noko betre. Dette med eit toparti system som dei har i USA trur eg er øydeleggande, internt i partia er det nesten like store motsetningar som mellom dei to partia.
                  Eg håpar at Biden vinn, og eg håpar at han vinn så kraftig at Trump ikkje har sjans til å protestere, men er langt i frå sikker. Eit jamt val der Biden vinn med knapp margin kan vere skummelt i eit land som er så oppdelt som USA.
                  Dette med samarbeid over landegrensene er noko som er relativt nytt i verda, det oppsto for fult etter den andre verdenskrig som ein reaksjon på krigen. Der verdens leiarar den tid såg at skal ein ha fred og framgang så må ein samarbeide, men då må ein kanskje ofre litt av det nasjonale. Store delar av verda har hatt nytte av dette samarbeidet, men mange trur at det ville vere så mykje betre å stå åleine. I Europa ser vi dette tydlegast med Brexit, men ser og tendensar i Aust Europa, der enkelte land vil ha fordelane med samarbeid, men ikkje forpliktelsane.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av MWD Vis post
                    Jeg frykter jo at Kdo_Under skal få rett i sin spådom om at Trump bli gjenvalgt og Tulsi Gabbard blir Demokratisk president i 2024. Da tror jeg det er Endex for store deler av internasjonalt samarbeid.
                    Jeg tror ikke Gabbard vinner fordi om hun stiller mot Ivanka så kommer alle som ikke er Baath crazy til å stemme på Ivanka.

Men ingen av valgene er spesielt heldige... Selv om det nok er eneste mulighet for å se en kvinnelig president i USA om Ivanka vinner over Gabbard.

Trump vinner nok nå, selv om Biden gjør det ganske bra.
                    Og demokratene hadde egentlig ingen andre de kunne stille med nå som har noe i nærheten av Bidens muligheter, man må ha en som er sentrumsnær for å bli akseptert av velgermassen som betyr noe.

Om Trump taper så er det store spørsmålet om han skal stille i 2024, eller om han skal lage kvalm ved endex.

Utenrikspolitisk så blir president Biden koselig for Europa på kort sikt, selv om han er en enda større potensiell krise enn Trump på litt lengre sikt. Spesielt om an omgir seg med samme idiotgjeng som Obama.
                    Håper virkelig Europa tar dette innover seg og tar grep på egne vegne(At begge valgene er skumle for oss), heller leve under Europeisk hegemoni enn Kinesisk.

For Midt-Østen så er nok Trump de beste valget, og resultatet er nok det samme for Øst-Asia og Afrika.
                    Død ved Kølle!
                    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

• Jeg er rimelig sikkert på at Biden får klart flertall i befolkningen. MEN om han får nok valgmannsstemmer er en helt annen sak. Biden kommer til å vinne de blå staten med solid margin, men hva skjer i de røde statene? Foreløpig holder jeg en knapp på Biden også i valgmannskolegiet. Men marginene der er mye mindre enn man later til å tro.
                      TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post

Jeg tror ikke Gabbard vinner fordi om hun stiller mot Ivanka så kommer alle som ikke er Baath crazy til å stemme på Ivanka.

Men ingen av valgene er spesielt heldige... Selv om det nok er eneste mulighet for å se en kvinnelig president i USA om Ivanka vinner over Gabbard.
                        Grøss, ser for meg Jared som visepresident.

Kommentér

• Og John Bolton som krigsminister (mer passende tittel enn forsvarsminister) og, hvem vet, Kayne West som utenriksminister? Dette blir bra.

Men seriøst, jeg deler bekymringene over, men tror Biden kommer til å dra i land en knapp seier. Så spørs det selvsagt hvor lenge Trump kommer til å klare å trenere det, og om Høyesterett til slutt må gripe inn (i 2000 skjedde dette 12.desember). Og så vil det etter hvert vise seg om Kamala Harris får et plutselig opprykk, eller om Biden snubler videre.
                          Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

• Usikkerhetsmomentet er jo om denne såkalte “silent majority” eksisterer, eller ikke. Meningsmålingene peker jo mot Biden / Harris akkurat nå, men det er mange variabler der og de er vel ganske upålitelige.

Tror vi sitter på en kruttønne her borte, i disse dager.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                              Og John Bolton som krigsminister (mer passende tittel enn forsvarsminister) og, hvem vet, Kayne West som utenriksminister? Dette blir bra.

Men seriøst, jeg deler bekymringene over, men tror Biden kommer til å dra i land en knapp seier. Så spørs det selvsagt hvor lenge Trump kommer til å klare å trenere det, og om Høyesterett til slutt må gripe inn (i 2000 skjedde dette 12.desember). Og så vil det etter hvert vise seg om Kamala Harris får et plutselig opprykk, eller om Biden snubler videre.
                              Jeg flåser ikke 100 prosent, om Trump vinner denne gangen også så kommer han til å ha fokus på å sikre seg selv eter 2024, da er det viktig for han å ha noen som hindrer rettsaker i ettertid.
                              Med tanke på hva Trump har av historikk på å stole på folk så er det bare familien han ikke brenner, (alle generalene er endexa, det samme er kokkohøyrefolka) og han ser da etter en arvtager.

Don Jr. er en mulighet men, er kanskje litt for udugelig.
                              Eric bør man kanskje hoppe over.
                              Da er det Ivanka igjen, selv om hun kan bli problematisk om Jared tryner mer offentlig.

Jeg tror Pence ser for seg en fremtidig rolle, men han er nok ikke valgbar.

Pompeo har også drømmer om noe mer, så om Biden vinner så kan han bli en aktuell kandidat i 2024.
                              Død ved Kølle!

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av M72 Vis post
                                Da er det under to måneder igjen til det amerikanske valget. Er det noen som vil gjette på hvordan det går?
                                Selv håper jeg Donald taper, og inntil for noen uker siden var jeg ganske sikker på at han ville gjøre det. Nå begynner jeg å bli mer i tvil. Han har overraskende sterk støtte i deler av befolkningen.
                                Jeg synes det er synd (trist & leit) at Biden var den beste kandidaten demokratene klarte å komme opp med.

Norske (og andre) medier traff dårlig med spådommene sine sist gang, og jeg er i tvil om de forstår bedre hva som skjer nå. Det kan virke som om endel av det de rapporterer er ganske sterkt påvirket av journalistenes håp og ønsker. Samtidig har jeg denne gang ikke hørt NRK nyhetene kalle Donald for en klovn, og avist hans sjanser med en hånlig latter.
                                Jeg tipper Biden vinner, med mindre covid-situasjonen, økonomien, eller begge deler bedres markant de neste 2 månedene.

Etter at Trump vant i 2016 har det nærmest gått sport i å anse det som en naturlov at Trump skal vinne, og avfeie ethvert forhold som svekker Trump med at "det påvirker ikke kjernevelgerne hans". Det kan nok ofte (men ikke alltid) være sant. Men Trump vinner ikke med kun støtte fra sine egne kjernevelgere. Det var ikke Trumps kjernevelgere som valgte Barack Obama i 2008 og 2012. Obama vant (selv mot en såpass sterk kandidat som McCain) fordi han mobiliserte egne velgere, Hillary tapte fordi hun ikke gjorde det. Så Trump må holde på kjernevelgerne, og i tillegg 1) overbevise flere til å stemme republikansk, og/eller 2) overbevise nok demokrater til ikke å stemme. Der er ikke kjernevelger-argumentet like anvendelig.

Det samme gjelder sammenligningene med valgkampen i 2016. Ja, målingene indikerte Hillary der også, men det betyr ikke at vi nå står i samme situasjon. Valget kom etter at landet hadde hatt sin første svarte president, et faktum som nok provoserte og mobiliserte en del. Motstanderen var ikke bare kvinnelig, men også notorisk upopulær - og tapte likevel med temmelig knapp margin. At meningsmålingene indikerte motsatt resultat i 2016 betyr ikke at meningsmålinger er verdiløse. Det er ingen naturlov at Trump vinner.

Det eneste gode argumentet jeg ser for at Trump skal vinne er at sittende har en tendens til å vinne gjenvalg, som er såpass sterk at det ikke kan ignoreres. Men det - hevdes ihvertfall - å henge sammen med at så lenge økonomien går bra, så får presidenten en ny sjanse. Økonomien under Trump fortsatte den gode trenden til Obama i de første tre årene (som tilhengerne i kjent stil mener er Trumps fortjeneste), men det siste halve året har snudd opp ned på ganske mye - og nå er covid-håndteringen også et sentralt moment i valget, som ligger godt utenfor det som normalt inngår som faktor i slike vurderinger. Ikke minst ettersom store deler av kjernevelgerne til Trump er i risikogruppene. Går utviklingen amerikanernes vei de neste månedene så kan det vel være at hukommelsessvikten befolkningen ser ut til å lide av på kronisk grunnlag er sterk nok til at Trump kan komme seg gjennom det, men vi er på vei inn i influensa-sesongen, og Trump gir mer og mer ammo til motstanderne - ikke minst etter Rage-avsløringene, hvor han nå har ombestemt seg enda en gang. Dette er noe annet enn "Grab them by the pussy" osv, dette er
                                Beidh a lá leo

Kommentér

Jeg flåser ikke 100 prosent, om Trump vinner denne gangen også så kommer han til å ha fokus på å sikre seg selv eter 2024, da er det viktig for han å ha noen som hindrer rettsaker i ettertid.
                                  Med tanke på hva Trump har av historikk på å stole på folk så er det bare familien han ikke brenner, (alle generalene er endexa, det samme er kokkohøyrefolka) og han ser da etter en arvtager.

Don Jr. er en mulighet men, er kanskje litt for udugelig.
                                  Eric bør man kanskje hoppe over.
                                  Da er det Ivanka igjen, selv om hun kan bli problematisk om Jared tryner mer offentlig.

Jeg tror Pence ser for seg en fremtidig rolle, men han er nok ikke valgbar.

Pompeo har også drømmer om noe mer, så om Biden vinner så kan han bli en aktuell kandidat i 2024.
                                  Vinner Trump i 2020, så stiller han på nytt i 2024...annonsert allerede
                                  Beidh a lá leo

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
                                    internt i partia er det nesten like store motsetningar som mellom dei to partia.
                                    Det var situasjonen på 50-tallet, not so much anymore...nå er problemet nesten det motsatte - knyttes du til en av de to leirene, så følger det nesten automatisk med en hel katalog med meninger som du har "by default" fordi du nå identifiseres med den gruppen. Det er enda mer håpløst.
                                    Beidh a lá leo

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post

Vinner Trump i 2020, så stiller han på nytt i 2024...annonsert allerede
                                      Ja har sett det, da må an få vedtatt og ratifisert endring i grunnloven innen 2024.
                                      Da må han få dette igjennom i begge husene og få det ratifisert innen han skal stille.
                                      Det er mulig og jeg tviler ikke på at han kan komme til å forsøke. Men jeg ser det som mer naturlig at han får satt inn en etterfølger som han stoler på.

Taper han i år så kan han Stille i 2024, spørsmålet er om han tror på seier da eller om dette blir endsieg om han taper.
                                      Død ved Kølle!

Kommentér

Det var situasjonen på 50-tallet, not so much anymore...nå er problemet nesten det motsatte - knyttes du til en av de to leirene, så følger det nesten automatisk med en hel katalog med meninger som du har "by default" fordi du nå identifiseres med den gruppen. Det er enda mer håpløst.
                                        Enig selv om Demokratene sliter med mer intern splid.
                                        Død ved Kølle!

Kommentér

Enig selv om Demokratene sliter med mer intern splid.
                                          Det er i og for seg ikke så helt unaturlig, siden demokratene favner veldig mye videre. Republikanerne har på mange måter samlet seg om en veldig snever velgerbase - kristenkonservative, liberalister, etnisk hvite blue collars, etc. Demokratene skal ikke bare favne spennet mellom venstreradikale og moderate, de skal også ta opp afroamerikanere og latinamerikanere. Der er det en del sprikende staur. Men den velgermassen vokser mer enn republikanernes kjerne - så da spørs det om ikke litt intern splid er verdt det.
                                          Beidh a lá leo

Kommentér

• Det brygger opp til storm etter at høyesterettsdommer Ruth Bader Ginsburg døde igår.
                                            https://www.nrk.no/norge/den-amerika...dod-1.15166993

Kommentér

Da er det under to måneder igjen til det amerikanske valget. Er det noen som vil gjette på hvordan det går?

Det jeg virkelig er spent på er perioden fra valget til begynnelsen av januar. Da er muligheten for uroligheter uavhengig av om utfallet av valget er avklart ganske stor, og enda større hvis utfallet utfordres ift juksbeskyldninger.
                                              "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Det er i og for seg ikke så helt unaturlig, siden demokratene favner veldig mye videre. Republikanerne har på mange måter samlet seg om en veldig snever velgerbase - kristenkonservative, liberalister, etnisk hvite blue collars, etc. Demokratene skal ikke bare favne spennet mellom venstreradikale og moderate, de skal også ta opp afroamerikanere og latinamerikanere. Der er det en del sprikende staur. Men den velgermassen vokser mer enn republikanernes kjerne - så da spørs det om ikke litt intern splid er verdt det.
                                                Det ligger en hel del Øvre middelklasse White Collar i Trump leiren også.
                                                Det er ikke så mange blue collar som kan stille med de båtene og bilene brukt på diverse opptog.

Forsøkene på å stoppe forhåndstemming og postemming er også for å fjerne mest mulig av de med dagjobb som ikke regulerer arbeidstiden selv.
                                                Det samme passer også opp mot Gerrymandering. White collar har mer makt.

Det er og en hel del latinos som er republikanere også, ganske vanlig at diaspora vender seg til høyre etter at de har slått seg tilstrekkelig opp.
                                                Død ved Kølle!

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
                                                  Det jeg virkelig er spent på er perioden fra valget til begynnelsen av januar. Da er muligheten for uroligheter uavhengig av om utfallet av valget er avklart ganske stor, og enda større hvis utfallet utfordres ift juksbeskyldninger.
                                                  Ja, jeg er enig i at det blir en spennende periode. Spesielt siden koblingen mellom hva den sittende presidenten sier og virkeligheten er noe løs. At det kommer påstander om juks og rigging av stemmer tror jeg er sannsynlig, vi har allerede sett slike påstander ifbm poststemming.

On a side note: Når POTUS mener at USPS ikke er i stand til å håndtere poststemmene, burde han ikke da gjort tiltak for å sikre at de er i stand til det?

Kommentér

On a side note: Når POTUS mener at USPS ikke er i stand til å håndtere poststemmene, burde han ikke da gjort tiltak for å sikre at de er i stand til det?
                                                    Ikke hvis han ikke er interessert i at det skal virke. Da burde han heller gjøre det han gjør - sette inn en av sine som leder og gjøre direkte sabotasje av evne og kapasiteter.

Men hva han burde gjort som "forsvarer av grunnloven og demokratiet" er nok noe annet.

"Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

• Den setningen der var en god vits: "forsvarer av grunnloven og demokratiet" satt sammen med ordet "Trump".
                                                      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Teorien er at de fleste som kommer til å stemme via posten er demokrater. Så ved å gjøre det vanskeligere, så klarer han kanskje å dempe litt av det.

Kommentér

• Joda, jeg har fått med meg det. Tenkte mer på hva man burde kunne forvente at en president gjør.

Kommentér

• Av Trump forventer jeg bare at han bruker ethvert tricks som står i boka, og en god del som ikke står i boka, for å bli gjenvalgt, uansett hvor umoralske eller endog ulovlige de er.
                                                            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Joda, jeg har fått med meg det. Tenkte mer på hva man burde kunne forvente at en president gjør.
                                                              Etter en del år her borte og spesielt i Washington D.C. og nordre Virginia så kan jeg trygt si at verken demokratene eller republikanerne er bedre eller verre enn hverandre.

Trump er kanskje litt mindre sofistikert og ikke så finpusset som karriere politikere, men hadde skoen vært på andre foten så hadde demokratene drevet på med det samme.

Deres TTPs er kanskje litt bedre utviklet og planlagt, men resultat blir jo det samme.

Kommentér

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X