Google

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: USA - Politikk

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• igjen så mener jeg John Oliver sitt show treffer planken ganske bra; om en ikke orker å se 30 min med han så anbefaler jeg om ikke annet å se de siste 60 sekundene.

Kommentér

• essal

Jeg gjorde litt mer research, og jeg tror jeg har funnet årsaken til at Farahmand refererer til 10 drepte. Fra Politifact:

"According to the Washington Post data through June 3, police in the line of duty fatally shot 10 unarmed black people and 20 unarmed white people in 2019. (The data is updated as new facts emerge, and by June 5 the numbers to 15 unarmed blacks and 25 unarmed whites.)"
      https://www.politifact.com/factcheck...l-shootings-p/

Det virker altså sannsynlig at han har skrevet innlegget før WP oppdaterte statistikken sin. Det er en ærlig feil, men han bør redigere innlegget.

Ang. statistikken som tar for seg antall drepte per 10 000 arrestasjoner, så finner ikke heller jeg noen tall på arrestasjoner i 2019, og hos FBI så står det at de planlegger å utgi dette først i september. Kan det være at Farahmand har sett på statistikk fra tidligere år? Vel, det kan i hvert fall ikke være snakk om årene 2018 eller 2017, for når jeg prøver meg på et regnestykke, så er svaret ca 4-5 døde hvite og 10 svarte per 10 000 arresterte i hvert av de årene. Jeg ser dog at arrestasjonstallene ser ut til å ligge mellom 5,3-5,8 millioner for hvite og 2,1-2,2 millioner for svarte i perioden 2016-2018, så om 2019 ikke skiller seg voldsomt ut fra årene før, så virker det ikke usannsynlig at man kan ende opp med et noenlunde likt antall (og rundt 3-4) drepte. Det betyr i så fall også at 2019 skiller seg ut fra årene før. Uansett, så medgir jeg at det er svakt av Fahramand å ikke gi en mer konkret henvisning til hvor han funnet denne informasjonen.

Kommentér

• Helt enig i at man må oppnå en riktig og felles forståelse av tallene. Uansett tror jeg mange er enige i at USA har et betydelig problem med politivold og vold generelt.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av essal Vis post

Her kan en se tallene på antall arresterte hvertfall: https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s...ables/table-43
          Hvite står for 69% av alle arrestasjoner, altså 9% høyere enn demografien sin. Sorte derimot, står for 27%, altså 13% over demografien sin.
          Går vi videre nedover, så ser en at under 18, så er tallene litt mørkere. Her er hvite 61%, mens sorte er 34.9%. 1% over demografien eller 22% over.
          Dette er tegn på at det er et problem med hele systemet.
          Men nå er vel krimnaliteten ikke jevnt fordelt utover demografien heller?

Her er drapsstatistikk fra 2016 hvor av drap (og på) svarte er betydelig overrepresentert.
          Det er ~dobbelt så mange drap på hvite begått av svarte enn omvendt - ikke justert inn for skjevhet i demografien.
          https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s...ta-table-3.xls

Litt merkelig at dette i liten grad trekkes frem i debatten - den desidert største trusselen for unge svarte amerikanske menn er andre unge svarte amerikanske menn.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av hotelpapa Vis post
            Men nå er vel krimnaliteten ikke jevnt fordelt utover demografien heller?
            Nei, den er jo som regel aldri det, fordi de fleste som driver med kriminalitet gjør ikke dette som en hobby... Så da er spørsmålet ganske enkelt: Hvorfor driver flere sorte med kriminalitet enn hvite i USA?
            Og ekkoet kommer tilbake og sier "systematisk rasisme".
            - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Nei, den er jo som regel aldri det, fordi de fleste som driver med kriminalitet gjør ikke dette som en hobby... Så da er spørsmålet ganske enkelt: Hvorfor driver flere sorte med kriminalitet enn hvite i USA?
              Så alle de sosiale problemene afro-amerikanerne har forsvinner automagisk bare samfunnet blir rasismefritt? Hva med andre grupper som også har sine sosiale problemer? White thrash og latinoer - er deres problemer også et resultat av rasisme?

Kommentér

Så da er spørsmålet ganske enkelt: Hvorfor driver flere sorte med kriminalitet enn hvite i USA?
                Tror dette er en del av kjernen i spørsmålet, men den påstanden bør kunne begrunnes bedre. Det kan være at USA har et større rasismeproblem som må fikses så godt det lar seg gjøre, men hvor stor forklaringskraft har det mht. høye drapstall blant unge svarte menn?

Kan anbefale å søke på bl.a. "Coleman Hughes" på YouTube - én av flere som på en god måte drøfter mulige årsaker til mye vold og andre utfordringer blant svarte amerikanere og politiet. Har lenket til flere videoer før i denne tråden. Flere nevner sosiale problemer som bl.a. oppvekst uten far og klassemotsetninger. Man har f.eks. sett at svarte innvandrere fra West Indies ofte har klart seg bedre i de samme områdene, i kontakt med samme politidistrikt osv.

Kommentér

• Jeg svarer med et spørsmål; Hvor mange generasjoner vil det ta før det amerikanske samfunnet er likestilt hvis en fjerner alle de rasistiske delene av systemet?
                  Nøkkelen her er generasjoner, fordi dette er ikke en quick fix på noen som helst måte. Du kan f.eks. ikke gjenopprette utallige generasjoner med unge menn som har vokst opp uten en far, fordi far sitter i fengsel for 2 gram hasj eller har har OD på crack- over natten.

Latinos virker det også som er veldig utsatt for rasisme og diskriminering, så ja, jeg tipper en god del av tingene som sorte opplever er nok direkte overførbart til latinos.
                  White trash underbygger bare hvor ekstremt vanskelig det er å komme seg opp og frem i USA, som betyr at eventuelle endringer en gjør ikke kommer til å ha noe direkte utslag med en gang. Det er ikke systematisk rasisme, men det er et tydelig tegn på at systemet i seg selv ikke er veldig bra.

Kommentér

• Mye enig med Jamie Oliver her (dog tar han mye ut av sammenheng også, partipolitisk m.m.) ( Pinch )

Politiadferden i mange av disse klippene er rimelig søkt, selv om man alltid må ta høyde for at ting også skjer "bak kamera". En skulle tro at profesjonelle håndhevere var psykologisk stabile nok til å takle en medborgers ekshalering av noen frustrerte lydbølger her og der (sålenge vedkommende ellers forholder seg rolig). Forøvrig trodde jeg at 2 profesjonelt trente personer (snarere enn 4-5) var nok til å håndtere 1 overvektig sivilist som ikke gjør fysisk motstand (og sannsynligvis ikke har Svart Belte i Kung Fu Panda). Høy trigger-faktor her, tydeligvis. Kanskje ikke så rart, med tanke på snøfnugg-generasjonen i USA. Jeg er ingen ekspert, men jeg må si jeg blir litt forundret over folk som har blitt selektert ut og nå trener kontinuerlig og profesjonelt på dette. Men ja, problemet går nok rimelig mye dypere enn kun politiet.
                    Last edited by Madolite; DTG 092242 Jun 20, .

Kommentér

Jeg svarer med et spørsmål; Hvor mange generasjoner vil det ta før det amerikanske samfunnet er likestilt hvis en fjerner alle de rasistiske delene av systemet?
                      Nøkkelen her er generasjoner, fordi dette er ikke en quick fix på noen som helst måte. Du kan f.eks. ikke gjenopprette utallige generasjoner med unge menn som har vokst opp uten en far, fordi far sitter i fengsel for 2 gram hasj eller har har OD på crack- over natten.

Latinos virker det også som er veldig utsatt for rasisme og diskriminering, så ja, jeg tipper en god del av tingene som sorte opplever er nok direkte overførbart til latinos.
                      White trash underbygger bare hvor ekstremt vanskelig det er å komme seg opp og frem i USA, som betyr at eventuelle endringer en gjør ikke kommer til å ha noe direkte utslag med en gang. Det er ikke systematisk rasisme, men det er et tydelig tegn på at systemet i seg selv ikke er veldig bra.
                      Ja, det er komplekst, følsomt og vil ta tid. Mulig at The Wire viser en del av problematikken på en glimrende måte.

Igjen - tror det hadde vært en fordel om denne karen hadde fått et større publikum, og det litt raskt. Drøfter rett og galt på "begge sider" med nyanser og helhet.

Kommentér

Jeg svarer med et spørsmål; Hvor mange generasjoner vil det ta før det amerikanske samfunnet er likestilt hvis en fjerner alle de rasistiske delene av systemet?
                        Om man på et magisk vis fikk fjernet all rasisme vil du fortsatt finne de samme sosiale problemene hos afro-amerikanerne. Litt kulturell endring med flere barn født i mer ressurssterke omgivelser ( to omsorgspersoner bl.a) og mindre glamorisering av gangster-kultur tror jeg hadde gitt større resultater.

Men hva da med asiatene? De finner du tidvis på toppen av positiv statistikk.
                        https://www.theatlantic.com/educatio...ricans/563336/

Kommentér

• Vi har en spill-over fra den pågående situasjonen i USA til hjemlige forhold, og muligens burde vi diskutert den separat, men jeg starter her:

- I bystyresalen i Bergen henger dette bildet. Det er malt i 1762 og fremstiller Justitia som tråkker på en furie. Furien er en av mørkets krefter, og derved fremstilt mørk. Det kan da også se ut som en svart person som blir tråkket på av en hvit. Bildet foreslås nå tatt ned fordi det er rasistisk.

Justitia-kopi.jpeg

- HBO har fjernet filmen "Tatt av vinden", som i sin tid vant 8 Oscar. Handlingen til filmen er lagt til den amerikanske borgerkrigen, og fremstillingen av de svarte fremstår som rasistisk.

Dette må jeg ærlig si at jeg har store problemer med. Maleriet er åpenbart i en religiøs kontekst, med en hvit engel og den mørke furien/demonen. Og Tatt av vinden er satt i en tid hvor det faktisk var slaveri, og selvsagt var det rasistisk. Men hva er beste måten å håndtere rasisme på? Rive ned alle spor fra vår felles, ganske rasistiske historie, og håpe det går over? Eller sette dette i kontekst og vise at ja, Clark Gables rollefigur som plantasjeeier var en rasist etter våre mål, fordi man på den tid så på svarte som mindreverdige, men dette er en beskrivelse av noe fra fortiden, som vi kanskje kan lære noe av nå?
                          Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

• ch.jpg

Mulig dette til dels springer ut fra krav om "dekolonisering" av litteratur, kunst, vitenskap osv. som noen har holdt på med i årevis. De som fremsetter disse kravene virker uvillige til å se ting i kontekst, og vil tilsynelatende at historien skal tolkes utelukkende på grunnlag av dagens verdier.

Ser også at Little Britain har blitt fjernet fra diverse strømmetjenester, og noen musikkband har blitt sensurert på Facebook. Det kan nesten se ut som det har fått litt religiøse dimensjoner, og er så hinsides at man kan få krampe i hjernen. Jeg hadde håpet at den "ultraprogressive" (eller regressive?) social justice warrior-bevegelsen hadde mindre innflytelse enn det ser ut til. Jeg er skeptisk til om dette vil ha noen særlig antirasistisk effekt, og tror det er mer sannsynlig med økt splittelse og polarisering. Forhåpentligvis blåser det over, mens innsatsen mot *reell* rasisme fortsetter.

Kommentér

• Jeg synes Asle Toje sa det veldig bra om Churchill:

Opprinnelig skrevet av Asle Toje
                              Statuen av Winston Churchill på Solli Plass ble vandalisert. Norsk-Marokkaneren Yasmin Zannachi mener at den må fjernes fordi Churchill 'investerte stort i slavehandel.'

Det er fire ulike nivåer av dumskap her. Det første, er at slavehandel opphørte lenge før Churchill ble født.

Det andre nivået, er at det var britene som tvang frem ett opphør med Slavery Abolition Act, (1833) som hans bestefar, John Spencer-Churchill, var med å implementere.

Det tredje nivået er for Churchill-entusiaster. At Winston 'investerte stort' vil få de som kjenner hans biografi til å flire, siden han mesteparten av livet var i gjeld av varierende dybde. Han var ingen investor.

Det fjerde og siste nivået, er det viktigste - mon tro om Zannachi vet at Marokko var et av landene som ledet an i slavehandel før og etter at britene drev med det? Slaveri var utbredt i Marokko etter at nesten alle andre land hadde sluttet med det.

Hvordan kan en person med bakgrunn fra et av verdens mest slave-handlende land til ett som har svært liten befatning med slavehandel og krever at de skal fjerne en statue av mannen som reddet oss fra nazisme?

Kommentér

Om man på et magisk vis fikk fjernet all rasisme vil du fortsatt finne de samme sosiale problemene hos afro-amerikanerne. Litt kulturell endring med flere barn født i mer ressurssterke omgivelser ( to omsorgspersoner bl.a) og mindre glamorisering av gangster-kultur tror jeg hadde gitt større resultater.
                                Ja, og hva stammer de sosiale problemene og kulturen fra? Mangelen av farsfigurer, resurssterke omgivelser og "glamorisering av gangster-kulter" stammer da jo virkelig fra et gigantisk problem med hele systemet- som f.eks. for-profitt-fengsling og minimumsstraffer på crack (men ikke på kokain), slaveri, lovlig diskriminering, lynsjing, dårlige skoler, lite velferd og ikke minst hvordan hele det amerikanske systemet er driftet med lobby-virksomhet og videre som underbygger hele pakken. "Det. 13" som ligger på Netflix forklarer en god del av problemet på 1 time og 40 minutter for de som er interesserte i det.

Ja, hva med Asiatene? Litt merkelig at de generelt klarer seg bedre enn de fra Afrika som hadde ~350 år med slaveri på skuldrene før den første Asiaten satt fot i USA. Eller?
                                Om du leser siste avsnitt i artikkelen du linket til, så lurer jeg på om du mener at det er noe etterkommer av Afrikanske slavene også skal gjøre? Tilpasse seg de hvite for å få mer aksept altså. Det håper jeg virkelig ikke...
                                Last edited by essal; DTG 101759 Jun 20, .

Kommentér

• Jeg vet ikke, men registrerer at det er noen svarte amerikanske intellektuelle som Hughes og Sowell - og ikke minst politisk konservative som Elder, Owens og Tatum - som har andre perspektiv (som også inkluderer noe av det du nevner). Ifølge Hughes (moderat/liberal) er det mange som deler hans syn, men som ikke våger å uttrykke det offentlig av frykt for stigmatisering av typen "coon", "Uncle Tom" o.l. Man bør iallefall ha god kunnskap for å kunne drøfte dette på en meningsfull måte, og jeg mistenker at flere av oss som sitter og babler her inne har store blindsoner.

Det virker på meg som at flere er enige om problemer med rasisme (om ikke systemisk, så noe "hverdagsrasisme" i samfunnet) og politivold generelt, men ikke omfang og sammenhenger. Det er flere "konkurrerende" narrativ basert på ulike fremstillinger av statistikk osv.

Kommentér

• Trump med rettslig krav om at CNN trekker tilbake (og unnskylder) alle nyheter om meningsmåling som viser at BIden nå har stor ledelse på Trump. https://www.dagbladet.no/nyheter/kre...a-cnn/72555139
                                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Ja, og hva stammer de sosiale problemene og kulturen fra? Mangelen av farsfigurer, resurssterke omgivelser og "glamorisering av gangster-kulter" stammer da jo virkelig fra et gigantisk problem med hele systemet- som f.eks. for-profitt-fengsling og minimumsstraffer på crack (men ikke på kokain), slaveri, lovlig diskriminering, lynsjing, dårlige skoler, lite velferd og ikke minst hvordan hele det amerikanske systemet er driftet med lobby-virksomhet og videre som underbygger hele pakken.
                                      Afroamerikanere er ikke voksne mennesker som må selv ta ansvar for sine egne handlinger og hvordan de oppdrar sine barn? Langt mindre den enorme mengden drap mellom afroamerikanerne?

Ja, hva med Asiatene? Litt merkelig at de generelt klarer seg bedre enn de fra Afrika som hadde ~350 år med slaveri på skuldrene før den første Asiaten satt fot i USA. Eller?
                                      Jeg hadde forventet at immigranter/flyktninger fra land hvor de hverken kunne engelsk eller hadde med seg andre verdier enn klærne de kom i hadde dårligere forutsetninger enn svarte amerikanere.

Om du leser siste avsnitt i artikkelen du linket til, så lurer jeg på om du mener at det er noe etterkommer av Afrikanske slavene også skal gjøre? Tilpasse seg de hvite for å få mer aksept altså. Det håper jeg virkelig ikke...
                                      "American society is built around what white people like and don’t like."

Merkelig generalisering, lukter av et rasismesyn tippet helt over hvor alt av mennesker bare må settes i bås. Som om noen deler preferanser basert utelukkende på hudfarge.

Kommentér

• En viktig del, og jeg understreker kun en del av problemene i USA og flere steder, må kunne sies å være den kollektive offerrollen for eksempel afro-amerikanske borgere inntar. Det er trenger ikke å ha skjedd akkurat dem noe galt, men de virker å være indoktrinert med at den hvite mann gjennom historien har undertrykt den svarte, og endelig kan de ta igjen og dette må de gjøre ellers skjer det igjen (min forenkling).

Jeg vokste selv opp med en særs oppegående og slik jeg husker han veldig hyggelig fyr, med norsk mor og far fra Sør-Afrika. En av hans begrunnelser for å delta i demonstrasjonen for et par dager siden, og overkjøre alle advarsler om spredning av covid-19 var at hans far (som i dag er 80 år gammel) opplevde dritt fra hvite politifolk som 11-åring.

Kommentér

• Wow. Hva med å lese noen fortellinger fra amerikanske svarte i stedet for å bare gjøre en drøy generalisering av hele gruppen? At helt reell historisk urett - som fortsatt vedvarer, om enn på retur - fører til at folk er sensitive på diskriminering og er redd for tilbakeslag er vel ikke særlig rart.

Denne, for eksempel. Det er litt mer sofistikert enn "offermentalitet".

https://warontherocks.com/2020/06/despite-the-yoke/
                                          "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                                          - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Merkelig generalisering, lukter av et rasismesyn tippet helt over hvor alt av mennesker bare må settes i bås. Som om noen deler preferanser basert utelukkende på hudfarge.
                                            Litt kulturell endring med flere barn født i mer ressurssterke omgivelser ( to omsorgspersoner bl.a) og mindre glamorisering av gangster-kultur tror jeg hadde gitt større resultater.
                                            Les disse to utsagnene dine i sammenheng.

"En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                                            - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post

Les disse to utsagnene dine i sammenheng.
                                              Ser den, men det er dog et vanskelig farvann å navigere i.
                                              'Afroamerikanere' er en dårlig betegnelse - rent språklig inkluderer det hvite afrikanere som har emigrert til USA ( Elon Musk f.eks ). Inkluderer det svarte immigranter fra utenfor Afrika som f.eks Karibien eller Europa?
                                              Hudfarge er en enda dårligere identifikator for å stappe folk inn i hovedsakelig kulturelle grupper.

Jeg tror ikke det er spesielt kontroversielt å hevde at det er en gruppe i USA som deler visse/endel(?) kulturelle fellestrekk og at en viss grad av fellesnevner er hudfarge og tildels familierøtter tilbake til slavetiden.
                                              Særlig tror jeg de på 'innsiden' av gruppen identifiserer seg med det..

Kommentér

• USAs forsvarssjef:

‘I should not have been there,’ Milley says of Trump photo op.

The country’s top military official apologized on Thursday for taking part in President Trump’s walk across Lafayette Square for a photo op after authorities used tear gas and rubber bullets to clear the area of peaceful protesters.

“I should not have been there,” Gen. Mark A. Milley, the chairman of the Joint Chiefs of Staff, said in a prerecorded video commencement address to National Defense University. “My presence in that moment and in that environment created a perception of the military involved in domestic politics.”

His first public remarks since Mr. Trump’s photo op, in which federal authorities attacked peaceful protesters so that the president could hold up a Bible in front of St. John’s Church, are certain to anger the White House, where Mr. Trump has spent the days since the police killing of George Floyd in Minneapolis taking increasingly tougher stances against the growing movement for change across the country.

On Wednesday, the president picked another fight with the military, slapping down the Pentagon for considering renaming Army bases named after Confederate officers who fought against the Union in the Civil War.

The back and forth between Mr. Trump and the Pentagon in recent days is evidence of the deepest civil-military divide since the Vietnam War — except this time, military leaders, after halting steps in the beginning, are now positioning themselves firmly with those calling for change.

Mr. Trump’s walk across Lafayette Square, current and former military leaders say, has sparked a critical moment of reckoning in the military.

“As a commissioned uniformed officer, it was a mistake that I have learned from,” General Milley said. He said he had been angry about “the senseless and brutal killing of George Floyd,” and repeated his opposition to Mr. Trump’s suggestions that federal troops be deployed nationwide to quell protests.

General Milley’s friends said that for the past 10 days, he had been agonized about appearing — in the combat fatigues he wears every day to work — behind Mr. Trump during the walk across Lafayette Square, an act that critics said gave a stamp of military approval to the hard-line tactics used to clear the protesters.

The general believed that he was accompanying Mr. Trump and his entourage to review National Guard troops and other law enforcement personnel outside Lafayette Square, Defense Department officials said.
                                                https://www.nytimes.com/2020/06/11/u...5469226dee3ecc

Kommentér

Ser den, men det er dog et vanskelig farvann å navigere i.
                                                  'Afroamerikanere' er en dårlig betegnelse - rent språklig inkluderer det hvite afrikanere som har emigrert til USA ( Elon Musk f.eks ). Inkluderer det svarte immigranter fra utenfor Afrika som f.eks Karibien eller Europa?
                                                  Hudfarge er en enda dårligere identifikator for å stappe folk inn i hovedsakelig kulturelle grupper.

Jeg tror ikke det er spesielt kontroversielt å hevde at det er en gruppe i USA som deler visse/endel(?) kulturelle fellestrekk og at en viss grad av fellesnevner er hudfarge og tildels familierøtter tilbake til slavetiden.
                                                  Særlig tror jeg de på 'innsiden' av gruppen identifiserer seg med det..
                                                  Det er da virkelig ingen som reagerer på din bruk av "afroamerikanere"..... Og nesten, afro amerikaner rettes da mot hårtypen som store deler av de med mørk hud naturlig har, det er ikke en god beskrivelse av folk fra Afrika som bor i USA nettopp fordi den ikke inkluderer andre hårtyper eller hudfarger som hvit eller brun. Elon Musk er en 50-50 Canadisk og Sør-Afrikansk statsborger som i voksen alder har fått seg en Amerikansk pass- det gjør han ikke til hverken "African American" eller "Afro Amerikaner", fordi han er en "African-Canadian-American".

Grunnen til at en sorterer etter farge, er fordi det har vært en hel haug av lover som har basert seg nettopp på hudfarge, og ikke om forfedrene dine kom fra Afrika, Asia eller fra Afrika via Karibien.

At du ikke klarer å skille mellom folk som enten dro frivillig, flyktet eller ble tatt som slaver fra hjemlandet sitt gjør at jeg virkelig ikke klarer å fortsette denne diskusjonen med deg på en saklig måte. Lykke til.

Kommentér

At du ikke klarer å skille mellom folk som enten dro frivillig, flyktet eller ble tatt som slaver fra hjemlandet sitt gjør at jeg virkelig ikke klarer å fortsette denne diskusjonen med deg på en saklig måte. Lykke til.
                                                    Jeg skal vurdere å prøve dagen du finner én amerikaner som i det minste kan vise til at besteforeldrene var slaver i USA. Lykke til.

I mellomtiden skal jeg heller prøve å behandle mennesker ( herunder å sette krav/forventninger ) uavhengig av hudfarge og kulturell bakgrunn.

Kommentér

• Det døde for kort tid sidan ei som hadde ein far som sloss i borgarkrigen. Ho er den siste som mottok borgarkrigpensjon. https://www.washingtonpost.com/histo...LPp_palL_uw7Js

Kommentér

• Kanskje litt for tøft for sarte milforumbrukere, men gir en brukbar innsikt langt bedre en vanlig mediepiss.
                                                        Død ved Kølle!
                                                        Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

• USA var ett av 7 land som stemte mot Roma-vedtektene om Den internasjonale straffedomstol i 1998. Andre land som stemte mot var bl.a. Kina og Israel. Norge ratifiserte avtalen i 2000. En forutsetning for at vedtektene skulle tre i kraft var at minst 60 stater hadde ratifisert dem. Det oppnådde man i 2002 (ICC kan bare dømme ugjerninger gjort etter 1. juli 2002). ICC har jurisdiksjon over ugjerninger foretatt på territoriet til enhver stat som har godkjent avtalen, eller utført av personell tilknyttet stater som har godkjent avtalen.

Afghanistan har ratifisert avtalen, dvs. ICC har jurisdiksjon der. ICC vedtok i mars at den ville undersøke påstander om krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten utført på territoriet til Afghanistan i perioden etter 1. mai 2003.

USA har aldri anerkjent ICCs jurisdiksjon over amerikansk personell. Denne uken vedtok Donald en Executive Order on Blocking Property Of Certain Persons Associated With The International Criminal Court. I hovedtrekk går den ut på at USA kan fryse midler (og nekte adgang til USA) til personer tilknyttet ICC som er involvert i å etterforske, anholde eller straffeforfølge personell fra USA, eller amerikanske allierte.

ICC er ikke helt happy med utviklingen.
                                                          All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Kommentér

• Ved midnatt lørdag 30. mai gikk Chicago inn i byens verste drapsdøgn noensinne.

Fra klokken 23 denne kvelden blir 18 mennesker drept på 24 timer.

Dette er det høyeste tallet siden myndighetene begynte å føre statistikk i 1961.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...pene-i-chicago
                                                            Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Sjøforsvarets organisering

Har kopiert inn noen innlegg fra tematråden om Sjøforsvaret inn her.

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

Fokus: Ubåttjenesten

Oppretter egen tråd for Ubåttjenesten.

Generelle ubåtnyheter postes her: https://milforum.net/forum/fagforum-...%A5t-tr%C3%A5d

Nyheter om våre fremtidige ubåter postes her: https://milforum.net/forum/fagforum-...er-212-klassen

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Fokus: Kystvakten

Kystvakten - En tråd for å samle informasjon og nyheter om Norges Kystvakt.

Fra Forsvaret.no

Historien: (fra Marinemuseet) Før 1905 var oppsynstoktene noe sporadisk, men den industrielle utvikling forårsaket at ekspedisjonene og toktene kom inn under mer faste former. Engelske trålere gjorde seg bemerket i de Nord Norske fa...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Fokus: Kystjegerkommandoen (KJK)

Oppretter en egen tråd om avdelingen for aktuelle nyheter og diskusjoner.

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                            NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                            http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                            Kode:
                                                                Globale utviklingstrekk
                                                                Nordområdene / Arktis
                                                                Russland
                                                                Afghanistan
                                                                Pakistan
                                                                Kina
                                                                Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                Iran
                                                                Sudan
                                                                Somalia
                                                                Terrorisme
                                                                Spredning av
                                                            ...

Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

Regjeringen vil styrke Sjøforsvaret

Regjeringen vil anskaffe et nytt logistikk- og støttefartøy til Sjøforsvaret. Fartøyet forventes å være tilgjengelig for Sjøforsvaret fra 2014. Kostnadsrammen for totalprosjektet er 1 550 mill. kroner. Regjeringen har i dag lagt frem St.prp. nr. 70 (2008-2009) – ”Om investeringar i Forsvaret” der dette prosjektet inngår.

http://www.mil.no/start/aktuelt/pressem...

Fokus: Skjold-klassen kystkorvetter

Skjold-klassen: Lengde: 47.5 m bredde:13.5 største høyde: 15 m Deplasement: 273 tonn rekkevidde: 800 nm ved 40-45 knop. Hva er rekkevidden ved lavere hastighet? Jeg ville tro den kan være en smule lengre? Dette er kanskje klassifisert info siden jeg ikke har funnet det noensteder? Hvis jeg har regnet riktig så blir "payload fraction" såvidt under 15% -- er det noen som vet hva den var for Hau...

Naval Strike Missile (NSM)

Jeg ble litt overrasket over ikke å finne en tråd dedikert til NSM/JSM på milforum!

Etter min mening det mest spennende og banebrytende som skjer innen norsk forsvars-industri idag -- det er vel verdt en egen tråd?

Noen "basic facts" (som nok er kjent for de fleste her...):

http://www.kongsberg.com/eng/kda/pro...G/KDA/Products...

Donasjoner

Collapse
                                                            Working...
                                                            X