Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: USA - Politikk

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Trump påsto allerede i 2019 at det var han som hadde gitt Mattis tilnavnet Mad Dog, som generalen misliker. I den virkelige virkeligheten (i motsetning til den trumpske) var det noen journalister som fant på det i 2004.

https://www.militarytimes.com/news/p...ad-dog-mattis/
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

• Det at Trump elsker å ta æren for hva alle andre gjør (eller anklage andre for hva han selv gjør galt, i f.eks WHOs tilfelle), er jo ikke akkurat nytt eller sjeldent. Hovedproblemet ligger vel dog først og fremst i hvor splittet mediabildet er og hva dette medfører av stråmannargumenter o.a. uholdbare forsvar og angrep av Presidenten, hvilket igjen fører til at all form for konstruktiv kritikk og forsvar av ham faller for døve ører, fordi man nærmest klokkerent og på sekundet anklages for å stå i den andre skyttergraven. Hvorfor evaluere når man kan reagere, tross alt?

Dette har nå ligget som en putrende UXO i tidsånden de siste 3 årene, som nå kanskje har gått av? Uansett er det oppsiktsvekkende å se hvor lett folk lar Trump & Co (såvel som hans sterkeste kritikere) danne disse virkelighetsboblene som til stadighet sprekker. Jeg har selv måttet slå av feeden til venner på Facebook og blokkert en som ble direkte motbydelig (til tross for at hen i begynnelsen virket raus og sosial). Dette er ikke kun "amerikanernes problem" - det glir over i Norsk o.a. lands politikk, og Kina fikk nå en gyllen mulighet til å overkjøre Hong Kong.

Men jeg trenger kanskje ikke å poengtere dette for folk her inne, da jeg mistenker at jeg "preker til koret"? En ting er i hvert fall sikkert - USA-problemene kan gi jævlig god trening i å tenke pragmatisk og objektivt.

Kommentér

• Synes Sam Harris er svært dyktig til å diskutere slike ting på saklig og velinformert vis, med mot til bl.a. å utfordre visse tabu på en måte som ofte er forankret i logikk og empiri. Coleman Hughes virker óg svært oppegående og modig. Her på berget har vi flinke røster som Espen Goffeng m.fl.

Kommentér

• Sam Harris er knall - jeg fulgte med på Waking Up Podcast (nå Making Sense) en periode. Selv om jeg er sterkt uenig med ham om visse ting, blir dette mest filosofiske smådetaljer. Han har alltid vist en usedvandig skikkethet og veltalenhet i debattene sine. Det er vesentlig mer enn hva jeg kan si om visse mennesker han har debattert gjennom tidene. Så når han tar opp temaer som Trump og USA, føler jeg at det er slepphendt og useriøst å skyve argumentene hans under teppet. Den verste kritikken mot ham er som regel barnslig, usaklig og full av stråmenn og "gotcha"-retorikk.

https://samharris.org/podcast/

Ellers er jeg også veldig fan av Ham Sarris, men det blir en annen debatt... (Sjekk Youtube, hehe)

Kommentér

• Tror Harris er den mest interessante og rasjonelle stemmen jeg har hørt når det gjelder vitenskap, religion, filosofi, politikk, inn- og utgruppedynamikk osv. Suverent mye bra. Opplever at selv Jordan Peterson av og til sliter litt med Harris' motargumenter om religion.

Kommentér

• Ja, jeg har mye respekt for Jordan B. Peterson, men føler han har et litt pseudo-sofistikert Gudsbilde. Det virker nesten som om han ønsker å definere "Gud" som et slags synonym til et generisk "bevisst kosmos", uten at han helt klarer å legge ifra seg det populærkristelige rammeverket. Dersom "Gud" defineres som "det bevisste kosmos", så er ikke Gud lenger et eksistensielt spørsmål. Da eksisterer "Gud" per definisjon. Men da blir også begrepet "Gud" meningsløst, med tanke på de aller fleste andre mennesker legger i ordet. Men jeg kan skjønne og til dels være enig i hans idé om å "handle som om han eksisterer". Jeg tror bare at han snakker litt forbi folk. But anyways, I digress.

In other news:
              Click image for larger version

Name:	442ejh.jpg
Views:	285
Size:	61,7 KB
ID:	1032669

Kommentér

• Også verdt en lytt. Disse to fra The Hill (amerikansk nettsted om politikk) er visstnok kjent for å snakke godt sammen om ulike perspektiver, selv om de ofte kan være uenige.

Kommentér

• Vel, jeg har bodd i USA i nitten år, så jeg har jo et viss kjennskap til landet, men for øyeblikket skal jeg nøye meg med å si 1) At begge sider har noe de er villige til å ofre andres liv for (med tanke på covid-smitte): for den ene siden er det økonomien, for den andre er det politireform. 2) Kynikeren i meg aner at selv om det åpenbart er gode (og langvarige) grunner til protestene, så kommer omfanget de har akkurat nå delvis av et overskudd av energi og frustrasjon blant unge mennesker etter tre måneders nedstengelse av samfunnet.

Kommentér

• Nok et perspektiv. Denne videoen kom riktignok via Breitbart, men likefullt interessant.

Kommentér

• Kanskje ikke så stort for oss, men for amerikanerne er nok dette større nyheter:
                      https://www.marines.mil/News/Message...e-battle-flag/

1. THIS MARADMIN DIRECTS MARINE CORPS COMMANDERS TO IDENTIFY, AND REMOVE THE DISPLAY OF THE CONFEDERATE BATTLE FLAG OR ITS DEPICTION WITHIN WORK PLACES, COMMON-ACCESS AREAS, AND PUBLIC AREAS ON THEIR INSTALLATIONS.
                      2. APPLICABILITY. THIS MARADMIN APPLIES TO THE TOTAL FORCE.
                      3. PURPOSE. IN REFERENCE (A), THE COMMANDANT PROVIDED HIS RATIONALE TO EXCLUDE FROM OUR CORPS PUBLIC DISPLAYS OF THE BATTLE FLAG CARRIED BY THE CONFEDERATE ARMY DURING THE AMERICAN CIVIL WAR. REFERENCE (B) CHARGES COMMANDERS WITH THE AUTHORITY AND RESPONSIBILITY TO TAKE REASONABLE, NECESSARY, AND LAWFUL MEASURES TO MAINTAIN LAW AND ORDER, AND TO PROTECT INSTALLATION PERSONNEL AND PROPERTY. THE MARINE CORPS SHALL REMOVE THE CONFEDERATE BATTLE FLAG FROM ALL INSTALLATION PUBLIC SPACES AND WORK AREAS IN ORDER TO SUPPORT OUR CORE VALUES, ENSURE UNIT COHESION AND SECURITY, AND PRESERVE GOOD ORDER AND DISCIPLINE.
                      Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

• Hjemlige, men relaterte forhold:

Matlary: Hvorfor tillot politiet enorme brudd på smittevernreglene?

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
                          Kanskje ikke så stort for oss, men for amerikanerne er nok dette større nyheter:
                          https://www.marines.mil/News/Message...e-battle-flag/

Kjempebra at de tar grep der borte om Sørstatsflagget. Jeg skjønner at mange southerners mener at å flagge med Sørstatsflagget er en måte å hedre sin særegenhet og historie, men da velger også å vende det blinde øyet til rasismen og den uttalte holdningen om at svarte skulle være de hvites slaver.

Så har vi her hjemme i Norge, hvor jeg fra tid til annen ser Sørstatsflagget på pickuper eller på veggen hos Americana-entusiaster og jeg kan ikke annet enn å tenke at det enten er forskjellige grader av uskyldig uvitenhet gjennom at man tror at det å være "Hillbilly" eller "Redneck" er noe folkelig og nobelt eller at man faktisk dyrker denne etnosentrismen som Sørstatsflagget utvilsomt representerer.

Kommentér

• Tror dette er en veldig god, balansert og presis analyse av situasjonen av Coleman Hughes. Håper han og likesinnede får et stadig større nedslagsfelt.

Kommentér

• Hun der er jo så jævlig på bærtur. Politiet bestemmer ikke om en får lov til å ha en demonstrasjon eller ikke....
                              En kan jo lese litt om Politiets egne ord fra et par år siden når han derre gamle mannen brant en Koran: https://www.politiet.no/aktuelt-tall...monstrasjoner/
                              Og så kan en lese en litt lengre artikkel om hvordan Politiet kan håndheve smittevernreglene: https://juridika.no/innsikt/Slik-kan...r-koronakrisen

skille

Her har du grunnen til at Politiet i USA trenger en reform:
                              https://www.theatlantic.com/ideas/ar...uffalo/612781/
                              “Fifty-seven resigned in disgust because of the treatment of two of their members, who were simply executing orders,”
                              "De fulgte bare ordre" er så jævla neandertaler at jeg ikke vet helt hva jeg skal si... Om en ikke klarer å tilpasse bruken av makt etter en situasjon, så burde en ikke ha lov til å bruke makt i første omgang.
                              - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av struksa Vis post

Kjempebra at de tar grep der borte om Sørstatsflagget. Jeg skjønner at mange southerners mener at å flagge med Sørstatsflagget er en måte å hedre sin særegenhet og historie, men da velger også å vende det blinde øyet til rasismen og den uttalte holdningen om at svarte skulle være de hvites slaver.

Så har vi her hjemme i Norge, hvor jeg fra tid til annen ser Sørstatsflagget på pickuper eller på veggen hos Americana-entusiaster og jeg kan ikke annet enn å tenke at det enten er forskjellige grader av uskyldig uvitenhet gjennom at man tror at det å være "Hillbilly" eller "Redneck" er noe folkelig og nobelt eller at man faktisk dyrker denne etnosentrismen som Sørstatsflagget utvilsomt representerer.
                                Litt slik som han karen her:
                                https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/o...lagg-paa-bilen
                                Det ble ikke noe jobb som Nk på han:
                                https://www.midtsiden.no/blir-ikkje-...r-seg-ut-av-sp
                                When in doubt,empty your magazine.

Kommentér

• Her er i alle fall en svært omfattende spørreundersøkelse om raseforhold i USA, med data tilbake til 90-tallet, og de siste rundene fra 2019.

https://news.gallup.com/poll/1687/race-relations.aspx

Det er tre ting som slår meg når jeg leser den i farta:

1) Det er til dels svært stor forskjell i virkelighetsforståelse mellom hvite og svarte, hvor hvite konsekvent anser at det står bedre til enn svarte.
                                  2) Det er enighet om at det har vært store fremskritt i de siste tiårene - det er det vanskelig å være uenig om.
                                  3) Det er en tendens til at forholdene anses som forverret de aller siste 4-5 årene, særlig hos svarte.

Det er åpenbart et godt stykke igjen å gå til du blir behandlet likt i alle situasjoner uavhengig av ansiktsfarge i USA (og andre steder). Å ikke lytte til disse fortellingene og oppfatningene, men å avskrive det som bagateller synes jeg er ganske umyndiggjørende og respektløst mot dem som gir uttrykk for dem.

Her er forresten General CQ Brown, sjef for USAF styrker i Stillehavsteateret, og innstilt som ny Sjef USAF, sin forkortede fortelling om hverdagsrasisme i USAF gjennom karrieren. At en svart mann er sjef for PACAF er selvfølgelig et klart tegn på at en har kommet langt - det var nok fullstendig utenkelig i f.eks. 1968 - men fortellingen viser at å tro at man er i mål er utrolig naivt.

"En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                                  - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

• Jeg bestrider ikke at rasisme finnes i rikt monn i USA (og for så vidt her også, men det er en annen sak). Heldigvis er ting bedre nå enn da det var segrering ved lov i USA så sent som på 1960-tallet. Når du nevner 1968 - det året var Colin Powell major og ass G-3 i en divisjon i Vietnam, og endte bare drøyt 20 år senere opp som tidenes yngste Chairman of the Joint Chiefs of Staff, så helt umulig har det ikke vært for svarte.
                                    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

• Colin Powell er vel omtrent av den andre generasjonen av svarte som hadde muligheten til å gå til topps i et integrert forsvar. Faktisk var Benjamin O. Davis jr sjef for 13th Air Force fra 1967 - mot stort sett alle odds fra han ble systematisk utestengt gjennom hele perioden sin på West Point.

Faren hans var brigadegeneral, men tjenestegjorde enten i svarte avdelinger eller i stillinger uten kommandomyndighet. (En svart kunne ikke føre kommando over hvite). Formell segregering ble opphevet i det amerikanske forsvaret i 1948, 10-20 år før de siste restene av de formelle og halvformelle raseskillene ble fjernet andre steder. (Så jeg burde vel skrevet 1960 eller 62...)

Så det har definitivt gått fort, og det har vært en dramatisk bedring, slik som det ofte er når man starter på bånn.
                                      "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                                      - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

• Interessant og godt innlegg av Mahmoud Farahmand i Nettavisen:

https://www.nettavisen.no/nyheter/fa...423977712.html

Kommentér

• Det skal ha blitt ampert i Det hvite hus da president Donald Trump krevde å få satt 10.000 soldater i gatene for å håndtere rasisme-protestene rundt om i landet, melder flere amerikanske medier.

Både forsvarsminister Mark Esper, justisminister William Barr og militærsjef Mark Milley skal ha uttrykt motstand til Trumps ønske om å utplassere tusenvis av soldater i gatene.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...-det-hvite-hus
                                          Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av essal Vis post
                                            Hun der er jo så jævlig på bærtur. Politiet bestemmer ikke om en får lov til å ha en demonstrasjon eller ikke....
                                            En kan jo lese litt om Politiets egne ord fra et par år siden når han derre gamle mannen brant en Koran: https://www.politiet.no/aktuelt-tall...monstrasjoner/
                                            Og så kan en lese en litt lengre artikkel om hvordan Politiet kan håndheve smittevernreglene: https://juridika.no/innsikt/Slik-kan...r-koronakrisen

skille

Her har du grunnen til at Politiet i USA trenger en reform:
                                            https://www.theatlantic.com/ideas/ar...uffalo/612781/
                                            "De fulgte bare ordre" er så jævla neandertaler at jeg ikke vet helt hva jeg skal si... Om en ikke klarer å tilpasse bruken av makt etter en situasjon, så burde en ikke ha lov til å bruke makt i første omgang.
                                            Replikk fra politiadvokat:

https://www.aftenposten.no/meninger/...-kai-spurkland

Den smittevernbestemmelsen som demonstrasjonene kunne tenkes å være i strid med, står i covid-19-forskriften § 13, som forbyr arrangementer med mer enn 50 personer. Det fremgår av bestemmelsen at arrangementer omfatter idrettsarrangementer, kulturarrangementer og «andre arrangementer» som bursdager og bryllup. Det er på ingen måte åpenbart at demonstrasjoner er omfattet av forbudet, og Helsedirektoratet har heller ikke kunnet bekrefte at det er tilfellet.
                                            Tror jeg forstår det meste av budskapet, og kan forstå politiets helhetsvurdering da det først ble en stor ansamling. I utgangspunktet har jeg forstått det slik at en del av smittevernstiltakene (f.eks. sosial distanse når man er ute blant folk) utgjør anbefalinger for individuell atferd, og at det dermed er mye opp til hver enkelt å overholde disse. Men - på bakgrunn av lovens intensjon og mye av diskursen om smittevern de siste månedene mener jeg en slik stor ansamling (dersom de fleste stod for tett) blir noe absurd, ulogisk og hensynsløs mht. byrden samfunnet har påtatt seg for å begrense smitte. Det ligger vel både på regjeringen og demonstrantene. "I can't breathe" kan fort få en mer konkret betydning for flere.

Ellers kan jeg være enig i at deler av politikorpset i USA kanskje trenger en grad av reform.
                                            Last edited by Gnist; DTG 071353 Jun 20, .

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Bratwurst Vis post
                                              Interessant og godt innlegg av Mahmoud Farahmand i Nettavisen:

Meget bra, som ofte ellers fra Farahmand. Jeg deler flere av bekymringene hans.

Kommentér

Interessant og godt innlegg av Mahmoud Farahmand i Nettavisen:

Hver gang hylekoret starter, så kommer det et innlegg som dette, som setter alt i et større perspektiv.
                                                Det er frustrerende å lese statistikken her opp mot den andre delen av rasismen som foregår.

Personlig så ser ikke jeg Floyd-saken som en svart mann som blir utsatt for politivold.
                                                Jeg ser en mann som dør på grunn av inkompetent politi.
                                                Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

• Statistikk er jo alltid gøy.
                                                  Hvis en setter inn f.eks. White og Unarmed, så får en 25 stk, eller 2%.
                                                  hvis en setter inn Black og Unarmed, så får en 15 stk, eller 1%.
                                                  Hispanics er 11 stk, også 1%.
                                                  Hvis en så ser på demongrafien i USA, så står hvite for 60,4%, sorte for 12.1% og Hispanics for 16.7%.

Hvordan kan 28% av befolkningen bli drept i samme tempo som 60%?

Her virker det som om Farahmand ikke forstår statistikk eller det faktiske problemet, som er systematisk rasisme. Det er ikke snakk om å holde enkeltpersoner ansvarlig, men det er snakk om et system som trenger reformer. Triggeren er riktig nok gjerne enkeltpersoner som må holdes ansvarlig, men det er en annen sak.
                                                  For de som måtte trenge en enkel forklaring på hva systematisk rasisme er, så kan en se denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=YrHIQIO_bdQ

Kommentér

• Colin Powell går ut mot Trump i intervju i CNN: Colin Powell: Trump has 'drifted away' from the Constitution.

We have a Constitution. And we have to follow that Constitution. And the President has drifted away from it
                                                    Asked why it was so important to him that Trump not be reelected, Powell said that he thinks Trump has not been an effective president and that he lies "all the time."
                                                    "What we have to do now is reach out to the whole people, watch these demonstrations, watch these protests, and rather than curse them, embrace them to see what it is we have to do to get out of the situation that we find ourselves in now," he told Tapper. "We're America, we're Americans, we can do this. We have the ability to do it, and we ought to do it. Make America not just great, but strong and great for all Americans, not just a couple."
                                                    Trump svarer på Twitter: https://twitter.com/realDonaldTrump/...34983687315457

Colin Powell, a real stiff who was very responsible for getting us into the disastrous Middle East Wars, just announced he will be voting for another stiff, Sleepy Joe Biden. Didn’t Powell say that Iraq had “weapons of mass destruction?” They didn’t, but off we went to WAR!
                                                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

• Fra en amerikansk politimann og lærer i politigrep og arrestasjonsteknikk: https://www.facebook.com/dave.bisson...20601341290900

At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

• Politi ut mot Bastholm

Rasistisk motiverte handlinger eller ytringer begått av politifolk skal og bør slås hardt og nådeløst ned på, slik adferd er uakseptabel.

Bildet Bastholm maler av en politietat som systematisk diskriminerer og forskjellsbehandler basert på hudfarge stemmer imidlertid ikke. Dette er, etter min mening, i beste fall et tegn på manglende innsikt og kunnskap om politiets faktiske arbeidsmetodikk og opptreden i offentlig rom.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av essal Vis post
                                                          Statistikk er jo alltid gøy.
                                                          Hvis en setter inn f.eks. White og Unarmed, så får en 25 stk, eller 2%.
                                                          hvis en setter inn Black og Unarmed, så får en 15 stk, eller 1%.
                                                          Hispanics er 11 stk, også 1%.
                                                          Hvis en så ser på demongrafien i USA, så står hvite for 60,4%, sorte for 12.1% og Hispanics for 16.7%.

Hvordan kan 28% av befolkningen bli drept i samme tempo som 60%?

Her virker det som om Farahmand ikke forstår statistikk eller det faktiske problemet, som er systematisk rasisme. Det er ikke snakk om å holde enkeltpersoner ansvarlig, men det er snakk om et system som trenger reformer. Triggeren er riktig nok gjerne enkeltpersoner som må holdes ansvarlig, men det er en annen sak.
                                                          For de som måtte trenge en enkel forklaring på hva systematisk rasisme er, så kan en se denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=YrHIQIO_bdQ
                                                          Leste du hele innlegget? I avslutningen så nevner Farahmand en del av det som påpekes i videoen din, men hensikten med innlegget hans var nok først og fremst å ta et oppgjør med noen av de mer tvilsomme påstandene og forestillingene som vi har sett i tiden før og under disse protestene/opptøyene. Jeg ser ikke hvorfor det skulle være noe feil med å påpeke at det amerikanske politiet ikke dreper ubevæpnede svarte i større grad enn de dreper hvite om man ser tallene i forhold til antall arrestasjoner, og at det derfor blir for svakt å bruke disse hendelsene som bevis for at det eksisterer noen utbredt rasisme innenfor denne institusjonen.

At latinoamerikanere og afroamerikanere er overrepresentert i kriminalstatistikken ift. hvor stor andel av befolkningen de utgjør, og at dette har sammenheng med de sosioøkonomiske forholdene i flere av disse miljøene (som også har historiske årsaker), er det få som betviler, men det er også en annen problemstilling enn den som omhandler overdreven maktbruk i det amerikanske politiet. Strengt tatt, så er man ikke nødt til eller for den saks skyld tjent med å fokusere for mye på hudfarge/rase/etnisitet når det gjelder dette problemet heller. Fattigdom og sosial ulikhet rammer jo tross flere enn afroamerikanere og latinoamerikansere, selv om det riktig nok er mer utbredt (ift. befolkningsandelen) iblant disse.

Uansett, så er det åpenbart at så lenge amerikanerne ikke tar grep ift. disse utfordringene, så vil dette forbli en destabiliserende faktor som ikke bare skader USAs anseelse internt og internasjonalt, men som også kan utnyttes av både interne og eksterne aktører. Det burde også være en liten kalddusj for oss mtp. USAs rolle i norsk sikkerhetspolitikk.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
                                                            Personlig så ser ikke jeg Floyd-saken som en svart mann som blir utsatt for politivold.
                                                            Jeg ser en mann som dør på grunn av inkompetent politi.
                                                            Viktig poeng. Basert på det jeg har lest og hørt hittil kan ingen av oss med sikkerhet vite om rasisme var en faktor i dette tilfellet (f.eks. er ikke politimannens ekskone hvit, men det kan være irrelevant), men konteksten i USA bidrar forståelig nok til at mange antar at rasisme er en del av bildet. Hvis påtalemakten kan bevise eller sannsynliggjøre (?) hatmotiv for volden kan vel straffeutmålingen bli strengere?

Jeg tror mange av ulike grunner har lett for å fokusere for mye på hudfarge. Kanskje det skyldes en kombinasjon av tillærte holdninger og evolusjonspsykologiske mekanismer mht. inn- og utgrupper. Ideelt sett burde vi kanskje være mer "fargeblinde", noe a la det bl.a. Martin Luther King og Morgan Freeman har argumentert for. Samtidig er det en del identitetspolitiske aktører i begge ender av spekteret som insisterer på at hudfarge er viktig for identitet og bør gjennomsyre nærmest alt, og det tror jeg er et blindspor. Hudfarge bør være mest mulig irrelevant, men jeg tror ikke vi kommer dit med det første.

South Park illustrerte poenget for 20 år siden:

Jeg tror også at mange (inkl. en god del amerikanske politifolk) forstår det slik at deler av politiet i USA trenger reform mht. standarder for rekruttering, utdanning og ivaretakelse av politifolk i en krevende hverdag, tilpasning av maktbruk mv. Men hvis den opphetede debatten vi ser nå bidrar til en atmosfære der politiet blir mindre villige til å håndheve loven overfor minoriteter av frykt for rasismeanklager, samt lavere offentlig tillit og økt risiko for konfrontasjoner, så er man på feil vei. En slik utvikling vil gjøre ting verre.
                                                            Last edited by Gnist; DTG 081713 Jun 20, .

Kommentér

Leste du hele innlegget? I avslutningen så nevner Farahmand en del av det som påpekes i videoen din, men hensikten med innlegget hans var nok først og fremst å ta et oppgjør med noen av de mer tvilsomme påstandene og forestillingene som vi har sett i tiden før og under disse protestene/opptøyene. Jeg ser ikke hvorfor det skulle være noe feil med å påpeke at det amerikanske politiet ikke dreper ubevæpnede svarte i større grad enn de dreper hvite om man ser tallene i forhold til antall arrestasjoner, og at det derfor blir for svakt å bruke disse hendelsene som bevis for at det eksisterer noen utbredt rasisme innenfor denne institusjonen.

At latinoamerikanere og afroamerikanere er overrepresentert i kriminalstatistikken ift. hvor stor andel av befolkningen de utgjør, og at dette har sammenheng med de sosioøkonomiske forholdene i flere av disse miljøene (som også har historiske årsaker), er det få som betviler, men det er også en annen problemstilling enn den som omhandler overdreven maktbruk i det amerikanske politiet. Strengt tatt, så er man ikke nødt til eller for den saks skyld tjent med å fokusere for mye på hudfarge/rase/etnisitet når det gjelder dette problemet heller. Fattigdom og sosial ulikhet rammer jo tross flere enn afroamerikanere og latinoamerikansere, selv om det riktig nok er mer utbredt (ift. befolkningsandelen) iblant disse.
                                                              Jeg leste innlegget, men skal innrømme at det litt problematisk å forstå hvilke fakta han mener står i veien for slagordene. Å tro at disse demonstrasjonene bare gjelder Floyd er i beste fall ekstremt naivt. Floyd var bare den siste dråpen i et glass som har vært fult i rimelig mange år.

Faktagrunnlaget som Farahmand presenterer er dårlig. Bare den enkle feilen som at Farahmand teller 10 sorte som var ubevæpnet når de ble drept viser at han har feil, fordi WSJ statistikken han viser til sier da virkelig 15 stk. Hvordan i alle dager kan Farahmand lage seg et skikkelig inntrykk når han ignorerer det han selv bruker som kilder?

Videre, så skriver han om per 10000 statistikken til FBI, som jeg ikke finner noe sted, hvertfall ikke hos WSJ. Det jeg derimot finner er denne, som virker å peke på det motsatte: https://journalistsresource.org/stud...united-states/
                                                              0.6 per 100000, eller 6 per 10000 for sorte, mot 0.1 eller 1 per 10000 for hvite.

Her kan en se tallene på antall arresterte hvertfall: https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s...ables/table-43
                                                              Hvite står for 69% av alle arrestasjoner, altså 9% høyere enn demografien sin. Sorte derimot, står for 27%, altså 13% over demografien sin.
                                                              Går vi videre nedover, så ser en at under 18, så er tallene litt mørkere. Her er hvite 61%, mens sorte er 34.9%. 1% over demografien eller 22% over.
                                                              Dette er tegn på at det er et problem med hele systemet.

Så beklager at jeg virkelig ikke forstår hva Faramand skal frem til med sin artikkel, fordi jeg får noen helt andre tall enn han, og mener at med de tallene, så er det er et helt tydelig tegn på at det er noe feil med hele systemet i USA, som da selvsagt inkluderer Politiet. Står fakta fortsatt i veien for slagordene?

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Militærmisjonen i Brussel (MMB)

Forsvaret i NATO

Norge har en egen delegasjon ved NATOs hovedkvarter i Brussel, NORDEL, som ledes av en ambassadør. NATO-ambassadøren er Norges faste representant til NATOs Råd. Utenriksministeren møter vanligvis i Rådet to ganger i året.

Forsvarsdepartementet er representert i NORDEL med en forsvarsråd.

Politiske avgjørelser i rent militære saker treffes i komiteen...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

Generell nyhetstråd om Forsvarets sanitet

NATO har en flernasjonalt militært sykehus i Kabul, der flere land bidrar med personell og midler. Fra neste år vil Norge bidra med om lag 35 personer til sykehuset. Av disse skal de fleste lede, organisere og drifte sykehuset, mens et mindre antall personer inngår i et kirurgisk team.

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...tan/id2680324/

Fokus: Forsvarets logistikkorganisasjon

Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) er en selvstendig driftsenhet i Forsvaret.

FLO har ansvaret for forsyning til Forsvaret, herunder forsyningslagre, driftsanskaffelser, distribusjon og transportkontroll. I tillegg har FLO de verkstedene i Forsvaret som utfører tungt vedlikehold mot alt fra Sjøforsvarets fartøyer til Hærens og Heimevernets stridsvogner, kjøretøy og våpen, i...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Tema: Cyberforsvaret

Sjef Cyberforsvaret har en særskilt rolle i å være pådriver for digitaliseringen av Forsvaret; både for å utnytte teknologi som kan øke Forsvarets operative evne, og for å høste økonomiske gevinster gjennom modernisering av Forsvaret.

Cyberforsvaret er ansvarlig for å etablere og opprettholde Forsvarets handlingsrom i cyberdomenet - det digitale rom - og for å beskytte Forsvarets IKT-systemer...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                              http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                              Kode:
                                                                  Globale utviklingstrekk
                                                                  Nordområdene / Arktis
                                                                  Russland
                                                                  Afghanistan
                                                                  Pakistan
                                                                  Kina
                                                                  Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                  Iran
                                                                  Sudan
                                                                  Somalia
                                                                  Terrorisme
                                                                  Spredning av
                                                              ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X