Google

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: USA - Politikk

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Det er ikke mange skritt igjen i det landet før voldelige konfrontasjoner blir en del av systematikken, og ikke bare reaksjoner på enkelthendelser.
    Beidh a lá leo

Kommentér

• USA kom seg gjennom noen krevende perioder på f.eks. 60-tallet (med totalt sett mer vold?), men jeg vet ikke om det har blitt mer komplisert nå med betydelig splittelse på flere områder.

Noen hevder at deler av den såkalte Antifa-bevegelsen ser ut til å utnytte situasjonen for å utøve vold og hærverk, uten at de nødvendigvis bryr seg om annet enn sitt. Har også sett påstander om at russiske og kinesiske aktører anvender opptøyene til propagandaformål. Sikkert andre her på forumet som kan belyse og analysere dette mye bedre enn meg.

Interessant samtale med Coleman Hughes v/Quillette om noe av temaet:

Fra 2016: NRK Ytring: Er amerikansk politi rasistiske?

Kommentér

• Russia Trying to Stoke U.S. Racial Tensions Before Election, Officials Say

Russia’s lead intelligence agency, the S.V.R., has apparently gone beyond 2016 methods of interference, when operatives tried to stoke racial animosity by creating fake Black Lives Matter groups and spreading disinformation to depress black voter turnout. Now, Russia is also trying to influence white supremacist groups, the officials said; they gave few details, but one official said federal investigators are examining how at least one neo-Nazi organization with ties to Russia is funded.

Kommentér

• FBI påstår at de har identifisert grupperinger både fra ytre venstre (antifa) og ytre høyre i opptøyene. Men det er vanskelig å identifisere nøytral informasjon, det er mange som kan ha interesse av å tilpasse virkeligheten.
          Jeg tipper endel av dem som står for plyndringen er folk uten noen spesiell politisk overbevisning, som ikke tenker lengre enn at de skal tuske til seg noen gratis par sko.
          All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Kommentér

• Rett svar på hvem som står bak er vel sannsynligvis «all of the above». Mange grupperinger og enkeltpersoner som har politiske motiver for ulik form for vold og uorden. Noen vil gjør opprør mot det bestående, mens andre vil starte rasekrig og endel vil diskreditere demonstrantene. Og ikke minst, det ville forundre meg stort om ikke enkelte stater om ikke annet forsøker å bidra.

At det er ganske mange som kunne tenke seg å tuske til seg noen doruller og en klappstol under en plyndring er nok også sant. Mange som bryr seg lite om politikken i dette, men som ser en mulighet.

Og til sist, den sannsynligvis største gruppen. Folk som er oppgitt over hva USA har blitt og forsøker relativt fredelige demonstrasjoner. De er utrolig frustrert over alle disse andre som misbruker demonstrasjonene. Men sinne over ulikhetene i USA er stort, veldig mange som ikke kjenner igjen landet fra de fine talene.
            TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

• Kombinert med høyeste arbeidsledighet siden 1930 tallet og astronomiske antall personer som nå trenger hjelp med å kunne få mat på bordet så er USA en krutt tønne; fint de har en nasjonal leder som klarer å skape ro og felleskap da.. :-/

Kommentér

• En litt skummel sak er egentlig hvor mye media som blir arrestert og/eller skutt på med gummi/pepper.
                Bellingcat sin sak: https://www.bellingcat.com/news/amer...loyd-protests/
                Og i kommentarene her er det en haug av flere eksempler: https://www.reddit.com/r/news/commen..._at_news_crew/

Spørsmålet er vel egentlig om dette er enkeltpersoner som tar en avgjørelse som å gjøre dette, eller om det er ordre om det.
                - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

• En annen mulig forklaring kan være mangefull trening/opplæring i massetjeneste, dvs. at man er et stykke unna å ha oversikt og kontroll.

Og det hjelper neppe på respekten for media (eller forståelsen for rollen til dem) når man har en en president som rutinemessig snakker dem ned. Mulig noen har tatt ytringer som at media er "enemy of the people" eller "when the looting starts, the shooting starts" litt for bokstavlig?

Men ja, jeg er enig i at det er litt skummelt, jeg hadde ikke fått med meg at det var såpass mange tilfeller.
                  All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Kommentér

• Etter nattens tale av Trump skreiv ein bekjent som er tidlegare US Navy og republikaner og som støtter Trump på FB sida si, han vil minne om at alle som er medlemer av dei amerikanske væpna styrkane som følgjer ein ulovleg ordre kan bli personleg straffa.

Kommentér

• Denne artikkelen, som langt på vei frikjenner hvite politibetjenter på generell basis, er interessant. Eller er det noen feil i grunnlagsdataene?

På ingen måte ment som noen unnskyldning for det avskyelige drapet på George Floyd, men er det virkelig en institusjonell rasisme hos amerikansk politi?

https://www.wsj.com/articles/the-myt...nion_lead_pos5
                      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

• Har ein del venner i USA, og mitt inntrykk er at stort sett er politiet ærlege gode politifolk, men med så mykje politi som det er i USA så må det vere ein del som skulle ha vore luka ut. Om det så berre er 1 promille av politiet som er "idiota" så vil det vere mange i antall. På FB har eg sett fleire bilder av politi og demonstrantar som klemmer kvarandre og som har ein fin fredleg demostrasjon. Og der politiet marsjere side om side med demostrantane. Og ein må og vere klar over at det er folk blant demostrantane og som burde vore innebura.

Kommentér

• Vil berre sei at stuntet til Trump ved den kyrkja er skikkeleg bunnnivå.

Kommentér

• Heldigvis er det et snev av sannhet i hva Elon Musk sier, også (vel, kanskje ikke så heldig i alle situasjoner):
                            "The President is like a captain of a very large ship with a very small rudder."

Som enkeltperson er han kanskje "verdens mektigste". Men sammenliknet med kollektive systemer og tidsånder er han som en dråpe i havet - dog kanskje en rimelig diger en. Personlig synes jeg det vil bli mest interessant å se hvordan USA ser ut om 4+ år, når Trump er ute av kontoret og samfunnet må rydde opp etter ham og alle de bæresvake søppelordrene som han har delt ut usjekket, eksempelvis den sistnevnte ordren om å straffe Twitter for å bedrive faktasjekking, eller å bryte med WHO når det er han selv som er skyldig i å ignorere WHO's advarsler i Januar (hvis jeg ikke husker feil). Dog skal jeg ikke uttale meg så altfor ivrig i disse sakene, da jeg må ærlig si at jeg vet ganske lite, per bevis.

Kommentér

• Pensjonert admiral Michael Mullen (Chief of Naval Operations 2005-2007, Chairman of the Joint Chiefs of Staff 2007-2011) i "The Atlantic": I Cannot Remain Silent: Our fellow citizens are not the enemy, and must never become so.

It sickened me yesterday to see security personnel—including members of the National Guard—forcibly and violently clear a path through Lafayette Square to accommodate the president's visit outside St. John's Church. I have to date been reticent to speak out on issues surrounding President Trump's leadership, but we are at an inflection point, and the events of the past few weeks have made it impossible to remain silent.

Whatever Trump's goal in conducting his visit, he laid bare his disdain for the rights of peaceful protest in this country, gave succor to the leaders of other countries who take comfort in our domestic strife, and risked further politicizing the men and women of our armed forces.

There was little good in the stunt.

While no one should ever condone the violence, vandalism, and looting that has exploded across our city streets, neither should anyone lose sight of the larger and deeper concerns about institutional racism that have ignited this rage.

As a white man, I cannot claim perfect understanding of the fear and anger that African Americans feel today. But as someone who has been around for a while, I know enough—and I’ve seen enough—to understand that those feelings are real and that they are all too painfully founded.
                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                                Denne artikkelen, som langt på vei frikjenner hvite politibetjenter på generell basis, er interessant. Eller er det noen feil i grunnlagsdataene?

På ingen måte ment som noen unnskyldning for det avskyelige drapet på George Floyd, men er det virkelig en institusjonell rasisme hos amerikansk politi?

Betalingsmur.

Jeg vet lite, men synes dette er betimelige spørsmål. Etter det jeg forstår har det vært en rekke studier som har berørt dette siden 70-tallet (?) Det er også gjort ulike spørreundesøkelser blant svarte amerikanere som tyder på at et flertall ikke opplever systemisk eller omfattende rasisme e.l. Videoen jeg lenket til i #932 er interessant, i så måte.

For alt jeg vet har man vesentlige problemer med rasisme og/eller forskjellsbehandling av andre grunner på individnivå blant et antall politibetjenter i USA, men det er ikke nødvendigvis grunnlag for å slå fast at systemet i seg selv er rasistisk. Meg bekjent har flere svarte akademikere og politifolk kritisert denne oppfatningen. Kanskje det er mer presist å spørre om man bl.a. har et organisatorisk/systemisk problem i form av vedvarende utfordringer med rekruttering og utdanning av politi? Er standarden i deler av korpset generelt for lav? Hva med kulturelle problemer som f.eks. The Wire viser, der mange ungdommer i visse områder føler seg fanget i en ond spiral? Opptøyer med vold og skadeverk er sannsynligvis med på å forsterke dette problemet. Skal prøve å få lest mer av Hughes fremover.

Kommentér

• Om så det bare er 10, 20 eller 49,9% som opplever systemisk rasisme er det fortsatt for mange. Vi hadde ikke sett demonstrasjoner av dette omfanget om det ikke var en utbredt opplevelse av å ikke bli behandlet likt basert på fargen på fjeset ditt. Kanskje man kan gjøre noen akademiske krumspring for å redefinere "systemisk", men om ikke utbredt, nedarvet og fortsatt reproduserende rasisme er "systemisk" så vet ikke jeg hva det skal bety.

Her er en interessant tråd fra sjefssersjanten i USAF, Kaleth O. Wright: https://threadreaderapp.com/thread/1...907954177.html

Å tro at USA er i mål med å få bukt med en stor og tung arv fra et samfunn som var ekstremt rasedelt i århundrer slår meg som særdeles naivt.
                                  "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                                  - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Denne artikkelen, som langt på vei frikjenner hvite politibetjenter på generell basis, er interessant. Eller er det noen feil i grunnlagsdataene?

Dette er en synsvinkel som jeg ser for lite av. Hele nyhetssaken fremstår som vel sensasjonspreget for min del - mye påstander om rasisme, men lite fakta. Selvfølgelig er det rasisme i amerikansk politi, akkurat som du vil finne kvinnemishandlere, homofober osv i en så stor gruppe, men at det er systematisk kjøper jeg ikke ukritisk. Det er et ikke ubetydelig antall personer som blir drept av amerikansk politi hvert år - mistenker at drapet på George Floyd går det 13 på dusinet av. Synd at ikke blikket heves noen hakk så man kan se på helheten og ikke en enkelthendelse. Fokus på enkelthendelser gir også enkel grobunn til røster som trekker frem tilsynelatende tilsvarende drep begått av mørkhudede politimenn mot ikke-mørkhudede hvor ingen gikk i demonstrasjonstog i etterkant.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
                                      Kanskje man kan gjøre noen akademiske krumspring for å redefinere "systemisk"
                                      Unødvendig, tror jeg. Man trenger kun å påminnes at ordet "systemisk" ikke alltid handler om justis og politikk, men også om kultur, ideologi, biologi, o.a. Altså handler det mer om rekkevidden på begrepet, snarere enn definisjonen. Systemisk rasisme kan og vil forekomme nettopp fordi teori og praksis er vidt forskjellige ting. Så selv om systemisk rasisme i prinsippet "ikke eksisterer" (ihht lover og regler, såfremt de faktisk følges), så må man heller ikke glemme et par praktiske ting:

1) Alt er lov sålenge ingen oppdager ulovlighetene.
                                      2) Alt er lov sålenge ingen (eller andre) får skylda.
                                      3) Alt er lov sålenge reglene (til fulle eller delvis) er upraktiserbare.
                                      (og sikkert noen flere punkter som jeg ikke kom på i farta)

Sumpen blir ekstra grøtete når man attpåtil overfortolker ting (gjerne populistisk og narrativt, framfor å tenke selv og være genuint nysgjerrig og sannferdig) og blander mellom det som "burde være" og det som "er", m.m. Jeg er rimelig sikker på at f.eks psykologer og etterretningsfolk kan si langt mer om "the human factor". Man styres i praksis langt mer av etiske husregler (i forskj. størrelsesordener) enn man styres av formelle lover. Lover er i praktis en formalitet og har ingen reell, fysisk verdi (annet enn å påminne om hva som er etablert, samt konsekvenser involvert). Så hva skjer da, dersom store nok folkeansamlinger sitter med husregler som går stikk i strid med det som er skrevet ned juridisk?

Jo, systemiske lovbrudd er hva som skjer (deriblant systemisk rasisme, som jo er et lovbrudd (slik jeg forstår)). Lover kan også forsvinne like lett som de oppsto, dersom mange nok er enige i dette. Da er plutselig ting ikke lenger ulovlige. Virkeligheten er, tross alt, det som faktisk skjer - ikke hvordan det subjektivt vurderes (eller ble vurdert) mentalt, verbalt eller skriftlig.
                                      Last edited by Madolite; DTG 031418 Jun 20, .

Kommentér

• Var ikke klar over at det var betalingsmur, og nå får jeg den ikke opp heller. Skal se om jeg finner teksten senere.

Aller først må jeg poengtere en mulig svakhet med artikkelen, den refererer til statistikk som dekker hele USA, og tar ikke høyde for lokale forskjeller.

Den sier heller ikke om noe hva folk subjektivt opplever som rasisme, den ser på objektiv statistikk når det gjelder kriminalitet/drap og vold fra politiet. Hvilket ikke betyr at ikke x% vil fortelle at de har opplevd rasisme. Det er sannsynligvis en uheldig kultur i deler av politikorpset, og for svak utdanning, men det manifesterer seg ikke i drap fra politiets side, slik man skulle tro ved å følge med på andre media.

Jeg så f eks en artikkel i Washington Post tidligere i dag, hvor det ble vist til statistikk som bl a viser at svarte oftere blir utsatt for holdegrep/kvelningsgrep fra politiet enn hvite. Det artikkelen ikke nevner, men som artikkelen i WSJ nevnte, er at svarte er grovt overrepresentert som kriminelle, som dermed oftere kommer i kontakt med politiet. Selv om svarte utgjør bare 13% (tror jeg, husker ikke nøyaktig tall) av befolkningen, står de bak over 50% av alle drap som begås*. Justert for dette utøver politiet relativt oftere vold mot hvite forbrytere (eller mistenkte sådanne) enn svarte.

Og det er 18 ganger mer sannsynlig at en politimann blir drept av en svart mann enn at en svart mann blir drept av en politimann.

EDIT:*: Dette ser jeg ofte forklart (eller unnskyldt) med sosiøkonomiske årsaker eller endog slaveriet. Som forklaring kan det kanskje holde vann mtp å angi en økt sannsynlighet for å bli kriminell, men som unnskyldning duger det ikke - enhver voksen person er ansvarlig for sine handlinger, uansett hvor jævlig han måtte ha hatt det i oppveksten.

Kommentér

Det er sannsynligvis en uheldig kultur i deler av politikorpset, og for svak utdanning, men det manifesterer seg ikke i drap fra politiets side, slik man skulle tro ved å følge med på andre media.
                                          Dette er også mitt inntrykk - at det ligger en stort volum rasistiske "celler" rundt omkring som surner miljøet rundt seg. Men alle celler er ikke relevante for hverandre, heller. Politibrutalitet og fengselspolitikk er to vidt forskjellige problemstillinger, som du er inne på. På toppen av dette driver media og bodycam'ere altfor ofte og sensasjonaliserer enkelthendelser framfor å se på omstendighetene rundt og tendensene i statistikken (hvilket jo er en av dødssyndene i induktiv logikk).

En ting jeg ofte sitter og undres over, er "hva skjedde før og etter kameraet var slått av?" Dersom man ikke vet svaret på dette, burde man heller ikke være så skråsikker i sine meninger (uansett hvilken side man står på). Der føler jeg at mange "sliter psykisk".
                                          Last edited by Madolite; DTG 031525 Jun 20, .

Kommentér

EDIT:*: Dette ser jeg ofte forklart (eller unnskyldt) med sosiøkonomiske årsaker eller endog slaveriet. Som forklaring kan det kanskje holde vann mtp å angi en økt sannsynlighet for å bli kriminell, men som unnskyldning duger det ikke - enhver voksen person er ansvarlig for sine handlinger, uansett hvor jævlig han måtte ha hatt det i oppveksten.
                                            Enig. Føler vel at noe annet blir å umyndiggjøre svarte amerikanere generelt, eller er det noe jeg ikke forstår? Får inntrykk av at noen gjør dette (bevisst eller ubevisst) når de forsøker å uttrykke støtte til BLM, f.eks. ved å fremstille svarte generelt som traumatiserte og sårbare pga. slaveri og segregering. Vi skal huske på historien og den grove uretten her, men jeg mener det blir veldig rart og feil å nedvurdere alle svarte pga. det. Blir ikke det en form for rasisme og identitetspolitikk som kan gjøre ting verre? Det er jo likeverd og lik behandling som bør være målet her. MLK og Morgan Freeman var/er blant flere som etter min mening har uttrykt seg godt om dette.

Coleman Hughes er ellers inne på noe interessant, og viser bl.a. til forskning fra 70-tallet på svarte amerikanere og andregenerasjons innvandrere fra Vestindia (svarte) som bor/bodde i de samme områdene. Sistnevnte gruppe ser ut til å klare seg vesentlig bedre på en del områder/statistikk (kommer ofte fra familier der begge foreldre bor sammen, flere tar eksamen ved high school og starter på college, flere går i jobb, færre blir kriminelle osv.). Hudfargen er den samme. Sikkert flere forklaringer på dette som Hughes er inne på, bl.a. seleksjon/selvseleksjon av innvandrere fra Vestindia, familieforhold/oppdragelse og kultur, velferdstiltak som boligsubsidier, forbruksmønstre/økonomi osv. Dette kan altså være en del av empirien som kan indikere at hudfarge i seg selv ikke har så stor betydning som mange kanskje tror.

Kommentér

• Forfriskende å se folk som faktisk tenker høyt og systematisk, istedenfor at man sitter og kaster retorikk rundt seg som om man tygger Big Mac med åpen munn.

Kommentér

• Den eneste afro-amerikaner jeg kjenner nærmere er en kollega som er forsker ved NASA Marshall Space Flight Center i Huntsville, Alabama. Han sier at han hele livet har opplevd rasisme, i de tradisjonelle sørstatene, som i Alabama, er det virkelig systemisk, i og med at det gjennomsyrer samfunnet, selv om det alltid er uoffisielt. I f.eks. California sier han at han merker mye mindre til det. Han fortalte at i de 15 årene han var utplassert i Japan (som NASAs utsending til den japanske romfartsorganisasjonen JAXA) opplevde han inkludering på en helt annen måte enn han gjør i Alabama, selv om det påståes at japanere er rasister (jeg har selv blitt stoppet i døren på restauranter i Japan fordi de kun ville ha japanske gjester). En japaner fortalte meg forresten at han var fullstendig flytende i japansk og at det knapt var mulig for en japaner å høre at han ikke var japansk, det hjelper sikkert.

Jeg har en slektning (sønn av min tremenning) som er sogneprest i en luthersk kirke i Pennsylvania (i en forstad til Philadelphia). På søndag la han ut for menigheten sitt "statement" om saken (starter ved 8 minutter) her:

At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

• Forsvarsminister uenig med Trump

USAs forsvarsminister Mark Esper sier han er motstander av å bruke en gammel lov for å tillate USAs væpnede styrker å slå ned sivile opptøyer i landet. President Donald Trump har truet med å sette inn hæren mot demonstranter.

Les mer...

Kommentér

• Limer inn artikkel bak betalingsmur:

Problemene tårner seg opp for presidenten, men midt i høstens valginnspurt kan Trump få en stor opptur.

Donald Trumps presidentskap har ikke vært begivenhetsløst, men lenge så det ut til at han ville slippe unna en omveltende nasjonal krise slik forgjengerne ble stilt overfor.

Barack Obama hadde finanskrisen. George W. Bush hadde terrorangrepene 11. september.

Men det var inntil i år. For nå står presidenten midt oppe i tre store kriser samtidig.
                                                    • Koronaviruset har tatt over 100.000 amerikanske liv, langt mer enn noen amerikansk krig i nyere tid.
                                                    • Samtidig har økonomien kollapset. Nærmere 40 millioner amerikanere har søkt om ledighetstrygd siden midt i mars. Arbeidsledigheten har nådd det høyeste nivået siden Den store depresjonen på 1930-tallet.
                                                    • Og på toppen av det hele har det brutt ut masseprotestene og opptøyer over store deler av USA.

Alle krisene har potensial til å bli nådestøtet for Trump. Utfordreren Joe Biden leder på snittet av de nasjonale målingene. Han ligger også foran i de viktigste vippestatene. Det viser tall fra nettstedet RealClearPolitics.

Men Trump har fortsatt noen sterke kort på hånden. Han er sittende president, har langt mer penger enn Biden og har store mengder verdifull informasjon om velgerne.

Håndteringen av krisene landet nå er oppe i, vil bli avgjørende for om Trump vinner 3. november.

Slik kan de komme til å prege høstens valgkamp:

1. Masseprotestene

Protestene og opptøyene i kjølvannet av George Floyds brutale død, kan slå begge veier for Trump, mener ekspertene.

Presidentens klare budskap er at han vil gjøre det som trengs for å gjenopprette «lov og orden» i USA. Trump truer blant annet med å sette inn militæret mot demonstrantene.

Trump krysser fingrene for at det han selv kaller «en stille majoritet», slutter opp om behovet for sterke virkemidler. Flere trekker linjene tilbake til 1968 da Richard Nixon vant presidentvalget på løfter om å rydde opp i opptøyene som lammet USA.

58 prosent av amerikanere sier de støtter ideen om å «kalle inn militæret for å støtte byenes politistyrker», ifølge en fersk måling fra MorningConsult.

Demokratene må derfor være på vakt, mener Mike Murphy, en tidligere republikansk rådgiver som nå støtter Biden. Hvis ikke kan de risikere å bli fremstilt som et parti som ikke tar hærverk og voldelige opptøyer alvorlig nok.

– Her ligger det en mulighet for Trump. Det har historien vist, sier Murphy på podkasten Hacks on Tap.

På den annen side har amerikanere liten tillit til Trumps evne til å håndtere etniske spenninger i USA. I en ny YouGov-måling er dette det politikkområdet Trump scorer dårligst på. Samme måling viser at 52 prosent av amerikanere mener Trump er en rasist, mens 37 prosent mener at han ikke er det.

Clare Malone, skribent i nettstedet FiveThirtyEight, peker på at Trump i 2020 er en sittende president. Det var ikke Nixon i 1968. Dersom protestene og opptøyene blir langvarige, risikerer han å bli sittende med skylden. Hun understreker også at det denne gangen har vært bred fordømmelse av politiets brutale fremgangsmåte mot Floyd, også i politikretser.

2. Bølgen av døde

Koronaviruset har havnet i bakgrunnen den siste uken, men ligger an til å fortsette å prege USA i sommer og utover høsten. Den siste uken har det i snitt dødd 1070 personer hver dag, og det totale tallet på døde nærmer seg 110.000.

Trump har forsøkt å plassere skylden på Kina og på Verdens helseorganisasjon, men meningsmålinger viser at flere og flere amerikanere også er kritiske til presidentens egen innsats.

Demokratene har også store mengder politisk ammunisjon i form av uttalelser der Trump spiller ned koronatrusselen. De brukes allerede flittig i valgkampvideoer.

Eksperter advarer om at masseprotestene og økonomisk gjenåpning kan utløse nye smitteutbrudd. Det er også en fare for at det vil komme en ny koronabølge til høsten, midt i valgkampinnspurten.

Mens det tidlig i mars var et flertall som mente at Trump gjorde en god jobb med viruset, er det i dag et klart flertall som er misfornøyde, viser snittet av målinger hos FiveThirtyEight.

3. Økonomien som kollapset

Et avgjørende spørsmål for Trump er hvor raskt økonomien kommer til hektene igjen. Slik det ser ut nå, vil arbeidsledigheten ligge på rundt 11–12 prosent når valget finner sted i november, ifølge tall fra det politisk uavhengige Congressional Budget Office (CBO).

Ingen president har vært i en like tøff økonomisk situasjon i et valgår siden før andre verdenskrig.

Det som taler til Trumps fordel, er at den verste økonomiske smellen kan være over innen valgdagen. Får CBO rett, vil ledigheten gradvis falle utover høsten.

Samtidig kan bruttonasjonalproduktet vokse kraftig.

– Vi vil snart se de beste økonomiske dataene i dette landets historie, har Jason Furman, tidligere toppøkonom i Obama-administrasjonen, uttalt, ifølge Politico.

For etter et voldsomt BNP-fall på hele 11,2 prosent i andre kvartal, anslår CBO at økonomien vil vokse med 5 prosent i tredje kvartal. Begge deler vil slå alle tidligere rekorder.

For etter et voldsomt BNP-fall på hele 11,2 prosent i andre kvartal, anslår CBO at økonomien vil vokse med 5 prosent i tredje kvartal. Begge deler vil slå alle tidligere rekorder.

Aktiviteten i den amerikanske økonomien vil fortsatt være lavere enn før koronautbruddet, men et kvartal med svært høy vekst gjør at Trump kan selge et budskap om at det verste er over.

Harvard-professor Furman mener demokratene må være forberedt på dette, og andre partistrategier er enige. Amerikanske velgere har fortsatt en relativt høy tillit til Trumps håndtering av økonomien.

– I absolutte termer vil økonomien se historisk dårlig ut i november, men relativt til bunnen, vil det bli et oppsving, sier Kenneth Baer, en tidligere Obama-rådgiver, til Politico.

Han peker på at en ledighet på 12 prosent er langt bedre enn 20 prosent, som noen økonomer anslår at mai-tallene vil vise, men at det fortsatt er svært høyt.

– På valgdagen må vi få velgerne til å spørre seg om de er i en bedre posisjon enn for fire år siden. Republikanerne må få velgerne til å spørre seg om de har det bedre enn for fire måneder siden, sier Baer.

https://www.aftenposten.no/verden/i/...ge-valgkampen?

Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

• Canadas statsminister valgte sine ord med omhu, da han tok en 20 sekunders tenkepause, på spørsmål om Trumps handlinger de siste dagene.

https://www.bbc.com/news/av/world-us...ump-s-response
                                                      Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

• Mad Dog tar bladet fra munnen. For lite for sent?https://www.theatlantic.com/politics...zation/612640/
                                                        Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

Kommentér

• Jeg ville nå kalt ham Chaos og ikke Mad Dog, for ikke å fornærme ham.

For referansens skyld tar jeg med hele innlegget til Mattis:

IN UNION THERE IS STRENGTH

I have watched this week’s unfolding events, angry and appalled. The words “Equal Justice Under Law” are carved in the pediment of the United States Supreme Court. This is precisely what protesters are rightly demanding. It is a wholesome and unifying demand—one that all of us should be able to get behind. We must not be distracted by a small number of lawbreakers. The protests are defined by tens of thousands of people of conscience who are insisting that we live up to our values—our values as people and our values as a nation.

When I joined the military, some 50 years ago, I swore an oath to support and defend the Constitution. Never did I dream that troops taking that same oath would be ordered under any circumstance to violate the Constitutional rights of their fellow citizens—much less to provide a bizarre photo op for the elected commander-in-chief, with military leadership standing alongside.
                                                          We must reject any thinking of our cities as a “battlespace” that our uniformed military is called upon to “dominate.” At home, we should use our military only when requested to do so, on very rare occasions, by state governors. Militarizing our response, as we witnessed in Washington, D.C., sets up a conflict—a false conflict—between the military and civilian society. It erodes the moral ground that ensures a trusted bond between men and women in uniform and the society they are sworn to protect, and of which they themselves are a part. Keeping public order rests with civilian state and local leaders who best understand their communities and are answerable to them.

James Madison wrote in Federalist 14 that “America united with a handful of troops, or without a single soldier, exhibits a more forbidding posture to foreign ambition than America disunited, with a hundred thousand veterans ready for combat.” We do not need to militarize our response to protests. We need to unite around a common purpose. And it starts by guaranteeing that all of us are equal before the law.
                                                          Instructions given by the military departments to our troops before the Normandy invasion reminded soldiers that “The Nazi slogan for destroying us…was ‘Divide and Conquer.’ Our American answer is ‘In Union there is Strength.’” We must summon that unity to surmount this crisis—confident that we are better than our politics.

Donald Trump is the first president in my lifetime who does not try to unite the American people—does not even pretend to try. Instead he tries to divide us. We are witnessing the consequences of three years of this deliberate effort. We are witnessing the consequences of three years without mature leadership. We can unite without him, drawing on the strengths inherent in our civil society. This will not be easy, as the past few days have shown, but we owe it to our fellow citizens; to past generations that bled to defend our promise; and to our children.
                                                          We can come through this trying time stronger, and with a renewed sense of purpose and respect for one another. The pandemic has shown us that it is not only our troops who are willing to offer the ultimate sacrifice for the safety of the community. Americans in hospitals, grocery stores, post offices, and elsewhere have put their lives on the line in order to serve their fellow citizens and their country. We know that we are better than the abuse of executive authority that we witnessed in Lafayette Square. We must reject and hold accountable those in office who would make a mockery of our Constitution. At the same time, we must remember Lincoln’s “better angels,” and listen to them, as we work to unite.

Only by adopting a new path—which means, in truth, returning to the original path of our founding ideals—will we again be a country admired and respected at home and abroad.

Kommentér

• Og her er Donald Trumps svar på Twitter: https://twitter.com/realDonaldTrump/...47256748507136

Probably the only thing Barack Obama & I have in common is that we both had the honor of firing Jim Mattis, the world’s most overrated General. I asked for his letter of resignation, & felt great about it. His nickname was “Chaos”, which I didn’t like, & changed to “Mad Dog”...

...His primary strength was not military, but rather personal public relations. I gave him a new life, things to do, and battles to win, but he seldom “brought home the bacon”. I didn’t like his “leadership” style or much else about him, and many others agree. Glad he is gone!

Kommentér

• Mon tro om Trumps oppslutning blant en del amerikanske militære og veteraner (aner ikke hvordan den har variert) har fått et velfortjent skudd rett i baugen.

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Sjøforsvarets organisering

Har kopiert inn noen innlegg fra tematråden om Sjøforsvaret inn her.

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

Fokus: Ubåttjenesten

Oppretter egen tråd for Ubåttjenesten.

Generelle ubåtnyheter postes her: https://milforum.net/forum/fagforum-...%A5t-tr%C3%A5d

Nyheter om våre fremtidige ubåter postes her: https://milforum.net/forum/fagforum-...er-212-klassen

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Fokus: Kystvakten

Kystvakten - En tråd for å samle informasjon og nyheter om Norges Kystvakt.

Fra Forsvaret.no

Historien: (fra Marinemuseet) Før 1905 var oppsynstoktene noe sporadisk, men den industrielle utvikling forårsaket at ekspedisjonene og toktene kom inn under mer faste former. Engelske trålere gjorde seg bemerket i de Nord Norske fa...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Fokus: Kystjegerkommandoen (KJK)

Oppretter en egen tråd om avdelingen for aktuelle nyheter og diskusjoner.

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                              http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                              Kode:
                                                                  Globale utviklingstrekk
                                                                  Nordområdene / Arktis
                                                                  Russland
                                                                  Afghanistan
                                                                  Pakistan
                                                                  Kina
                                                                  Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                  Iran
                                                                  Sudan
                                                                  Somalia
                                                                  Terrorisme
                                                                  Spredning av
                                                              ...

Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

Regjeringen vil styrke Sjøforsvaret

Regjeringen vil anskaffe et nytt logistikk- og støttefartøy til Sjøforsvaret. Fartøyet forventes å være tilgjengelig for Sjøforsvaret fra 2014. Kostnadsrammen for totalprosjektet er 1 550 mill. kroner. Regjeringen har i dag lagt frem St.prp. nr. 70 (2008-2009) – ”Om investeringar i Forsvaret” der dette prosjektet inngår.

http://www.mil.no/start/aktuelt/pressem...

Fokus: Skjold-klassen kystkorvetter

Skjold-klassen: Lengde: 47.5 m bredde:13.5 største høyde: 15 m Deplasement: 273 tonn rekkevidde: 800 nm ved 40-45 knop. Hva er rekkevidden ved lavere hastighet? Jeg ville tro den kan være en smule lengre? Dette er kanskje klassifisert info siden jeg ikke har funnet det noensteder? Hvis jeg har regnet riktig så blir "payload fraction" såvidt under 15% -- er det noen som vet hva den var for Hau...

Naval Strike Missile (NSM)

Jeg ble litt overrasket over ikke å finne en tråd dedikert til NSM/JSM på milforum!

Etter min mening det mest spennende og banebrytende som skjer innen norsk forsvars-industri idag -- det er vel verdt en egen tråd?

Noen "basic facts" (som nok er kjent for de fleste her...):

http://www.kongsberg.com/eng/kda/pro...G/KDA/Products...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X