Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: Storbritannia - Forsvar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • 93A
    replied
    Video fra Clockwork på Bardufoss som skyter med Hellfire og 30mm på sjømål.



    The British Army’s Apache attack helicopters have fired Hellfire missiles inside the Arctic circle for the first time. In temperatures as low as -30°C and white-out flying conditions, 656 Squadron 4th Regiment Army Air Corps is training in the far north of Norway. Together with @Royal Air Force Chinook and @Royal Navy Wildcat helicopters, the Squadron is preparing for Exercise Cold Response in March, which involves 14,000 troops from 10 nations to test the ability of NATO forces to operate together in the Arctic.
    https://www.army.mod.uk/news-and-eve...ctic-hellfire/

    Leave a comment:


  • Eeo
    replied
    Har vært på NATO-øvelse der vi skulle leke med amerikanske P-8 Poseidon. Tror du vi ble lettere overrasket når sambandet mot flyet spraket til liv og det var Queen's RAF English som kom ut av røret? Dette var i 2013.

    Leave a comment:


  • Eisenhower
    replied
    Her har de faktisk vært skikkelig på ballen, og har bevart kompetanse via utvekslingsprogram med USA, Canada, Australia og New Zealand. Siden 2012 (altså fire år før flyene ble bestilt) har de til en hver tid hatt 30-40 pax (piloter, sensoroperatører, stabsoffiserer, teknisk personell etc.) utplassert hos skvadroner i de nevnte landene, herunder US Navy's test- og evalueringsskvadron som har hovedansvaret for nettopp testing og utvikling av flyet og doktriner. Mange av pilotene og sensoroperatørene har allerede over 1000 timer i maskinen.

    Utdanningen skal inntil videre fortsette i USA, men skal etter planen flyttes hjem i 2023.

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Det blir mye kompetanse å gjenoprette med 10år uten MPA.

    Leave a comment:


  • Eisenhower
    replied
    Royal Air Force har mottatt sin første Poseidon MRA1 (eller P-8 Poseidon, om du vil), som landet på RAF Kinloss, Skottland, i dag. Maskinen, med navnet Pride of Moray, ble overlevert fra fabrikken i oktober, og er altså den første av i alt ni maskiner som er bestilt. Norge har som kjent bestilt fem maskiner av samme type

    Britene har vært uten MPA-kapasitet siden Nimrod ble tatt ut av tjeneste, og arvtageren kansellert, i 2010.

    Click image for larger version  Name:	EP8QIwHX0AE7tJF.jpg Views:	0 Size:	321,6 KB ID:	1026394

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    SAS plans to create super-strength unit with radical plan to draft in Parachute Regiment.

    RADICAL plans by Army chiefs will see two battalions of the Parachute Regiment form a Special Forces unit to aid the SAS in combat missions overseas.

    https://www.express.co.uk/news/uk/12...nt-army-reform

    Leave a comment:


  • Gnist
    replied
    Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Tidlig i morges rykket to Eurofightere fra den britiske QRA-basen i Coningsby ut for å avskjære en Boeing 767 som hadde mistet forbindelse med lufttrafikkontrollen. De fløy supersonisk, og smellene fra sjokkbølgen ble hørt i London og omegn og laget litt oppstuss.

    Sivile fly som mister samband, som oftest på grunn av menneskelig svikt, er den hyppigste grunnen til at NATO løfter QRA.
    Det er forsåvidt riktig som du og NATO sier at menneskelig svikt er en viktig årsak til COMLOSS i lufta. Her bør det imidlertid nevnes at en del VHF-frekvenser som benyttes av lufttrafikktjenesten (ATC) er tidvis høyt belastet (frequency congestion), noe som ofte gjør at det tar tid før man kommer til orde etter frekvensbytte. Alle rutefly skal monitorere nødfrekvensen/VHF Guard som relativt ofte benyttes av ATC (spesielt på kontinentet) for å kalle opp fly man ikke har fått kontakt med på tildelt hovedfrekvens. Guard skal selvfølgelig ikke brukes unødig. Det er dessverre en del trafikkflygere nede i Europa som viser dårlig disiplin og prater en del tull på frekvensen, noe som tidvis gjør at mange flygere føler de må skru ned volumet på radio nr. 2.

    Dette er blant faktorene som kan tenkes å bidra til COMLOSS. Selskapene oppfordres til økt bruk av datalink/CPDLC for å avhjelpe belastningen på frekvensene, men pga. høy trafikkvekst over år kombinert med manglende investeringer i ATC-kapasitet og internasjonal koordinering er ATC idag ganske presset i flere tett trafikkerte deler av nettverket i Europa. Dette er også én viktig grunn til at mange rutefly tildeles slots (utsatt avgangstid) som ofte kan medføre vesentlige forsinkelser, spesielt sommerstid. Poenget er at det ofte ligger organisatoriske, tekniske og regulatoriske faktorer til grunn for det som til slutt kan virke som en "ren" menneskelig svikt der flygere utgjør en kritisk last line of defence.

    Leave a comment:


  • yamaha
    replied
    Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Vi fortsett med bilder tatt ovenfra, denne gang fra en Spitfire, i følge bildeteksten.
    Det slår meg når jeg nå ser på bildet på nytt igjen, at man her på et bilde bokstavelig talt kan se hvilken vei det har gått innenfor skipsbyggingen. Legg merke til flaggskipet til First Sea Lord, og sammenlign så med QE.

    Leave a comment:


  • Eisenhower
    replied
    Bilder en ikke kommer til å få se så alt for ofte: F-35 som tar av fra et hangarskip mens det ligger til kai. Grums med ett av flyene tilhørende 617 Squadron gjorde at de ikke fikk flydd det tilbake til Storbritannia etter Westlant var fullført, så det ble i stedet værende ombord på turen hjem. Hva som var galt sies det ingenting om, men i dag tok det av som normalt og fløy tilbake hjemmebasen, RAF Marham.

    Den nederste videoen viser veldig godt hvorfor en alltid søker sterk vind og tyner så mange knop ut av balja som mulig når en tar av med krigslast

    Click image for larger version

Name:	F35 Pompey.jpg
Views:	162
Size:	394,5 KB
ID:	1023223







    Leave a comment:


  • Rittmester
    replied
    Januar blir jo med maritimt fokus på forumet, og noen av de bildene kunne så absolutt passet, gitt høvelig bestikkelser til de rette personer.

    Leave a comment:


  • Eisenhower
    replied
    Det er need to know, og du som landkrabbe trenger jo åpenbart ikke å know.


    Neida, fant dem i en liten nyhetsartikkel på sidene til Allied Maritime Command

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Hvor fant du bildene?

    Leave a comment:


  • Eisenhower
    replied
    Kommet et par bilder fra Thor Heyerdahls møte med QE. Et slags PR-stunt fra NATO, som sier Heyerdahl fikk ordre om å forlate den pågående Øvelse Flotex her i Norge for å møte QE, "demonstrating NATO’s ability to quickly adapt to changing scenarios on a global scale." Jøssda.

    Pene bilder, da! Kandidat til forsidebilde en gang i fremtiden?

    Click image for larger version

Name:	hms-queen-elisabeth-and-hnoms-thor-heyerdahl-exercising-7O6op3.jpg
Views:	210
Size:	59,5 KB
ID:	1022672

    Click image for larger version

Name:	snmg1-stronger-together-virlV1.jpg
Views:	199
Size:	95,9 KB
ID:	1022673

    Click image for larger version

Name:	hnoms-thor-heyerdahl-and-royal-navy-merlins-3DnY02.jpg
Views:	199
Size:	88,3 KB
ID:	1022674

    Leave a comment:


  • Rittmester
    replied
    Nydelig!

    Og jeg elsker briter - der amerikanere skriver "No step" som noen andre gorillaer og analfabeter, skriver britene "Not to be walked on", uttalt på Oxford-engelsk.

    Leave a comment:


  • yamaha
    replied
    Vi fortsett med bilder tatt ovenfra, denne gang fra en Spitfire, i følge bildeteksten.

    Leave a comment:


  • Eisenhower
    replied
    Selvfølgelig, er jo ikke interesserte i å dele godene med sånne kjipe ubåtsniker

    Leave a comment:


  • Eeo
    replied
    Ser THOR går med slep ute under RAS...

    Leave a comment:


  • yamaha
    replied
    Her er et bilde tatt ovenfra:

    Leave a comment:


  • Eisenhower
    replied
    HMS Queen Elizabeth er ferdig med Westlant '19, og er per nå bare et par dager unna Portsmouth, hvor hun slår følge med søsterskipet Prince of Wales. Sistnevnte ankom sin nye hjemmehavn for to uker siden etter å ha fullført første runde med testing og sjøprøver, og det er planlagt at hun skal heise kommando og formelt overleveres Royal Navy i en seremoni tirsdag 10. desember, på dagen 78 år etter at forrige Prince of Wales ble senket nordøst av Singapore.

    Prince of Wales på vei inn til Portsmouth. Grei størrelse på denne balja også

    Click image for larger version

Name:	6.jpg
Views:	292
Size:	370,5 KB
ID:	1022468


    På den andre siden av Atlanteren ble den siste perioden av Westlant brukt til å trene på komplekse flyoperasjoner, og de hadde på et tidspunkt også to amerikanske skip, krysseren USS Philippine Sea og jageren USS Truxtun, innlemmet i gruppen. Sistnevnte er en veldig viktig del av opptreningen frem mot den første planlagte operative deployeringen av Royal Navy's hangarskipgruppe i 2021, da de forventer å seile med allierte skip innlemmet i gruppen det meste av tiden. US Navy er også ivrige på å kunne innlemme et av britenes hangarskip i sine grupper og vice versa, noe de sågar har ettertrykkelig vist da de under øvelser har gitt Royal Navy operativ kontroll over egne hangarskip. Og DET er det ikke mange som får lov til, selv i USA.

    Gruppen avsluttet deretter deployeringen med hvert sitt havnebesøk for å vise flagget og litt britisk "soft power". QE ankret opp utenfor Annapolis, hjemplassen til US Naval Academy rett utenfor Washington D.C., og i løpet av to dager var hun vertskap for to konferanser: Defence and Security Trade Expo og deretter Atlantic Future Forum, sistnevnte med høytstående sivile og militære gjester fra begge sider av Atlanteren. Dette inkluderte et møte mellom de tre sjefene for Royal Navy (Adm Tony Radakin), US Navy (Adm Mike Gilday) og den Japanske Marinen (Adm Hidoshi Yamamura), som signerte en avtale om å fortsatt være gode venner i overskuelig framtid. Etter dette besøket forlot F-35'ene QE og returnerte til sine respektive baser, og satte dermed punktum for et meget vellykket Westlant '19.

    HMS Dragon besøkte New York og var vertskap for en sammenkomst arrangert av Storbritannias FN-delegasjon, mens HMS Northumberland og RFA Tideforce besøkte hhv. Boston og Norfolk. Dragon forlot deretter gruppen 22. november og seilte på egenhånd hjem, og ankom Portsmouth tidligere i dag, 2. desember.

    Like etter Dragon vendte også QE, Tideforce og Northumberland nesen hjemover, og for et par dagen siden fikk de nytt besøk da KNM Thor Heyerdahl slo følge for å øve på ASW-operasjoner. Det er mulig jeg tar feil, men det kan bety at Thor Heyerdahl i så fall er det første skipet som har seilt i kompani med både QE og PoW, da hun for et par uker siden var innom og hilste på sistnevnte (se bilde lenger opp). Ikke verst!


    Og selvfølgelig, mange deilige bilder!

    Click image for larger version

Name:	4.jpg
Views:	290
Size:	124,3 KB
ID:	1022467

    Click image for larger version

Name:	8.jpg
Views:	300
Size:	165,4 KB
ID:	1022471


    Click image for larger version

Name:	7.jpg
Views:	296
Size:	905,1 KB
ID:	1022470


    For kai i Norfolk, Virginia, og i ferd med å losse utstyr brukt i forbindelse med flyoperasjonene. Hun ser litt mer hjemme ut ved siden av sine amerikanske kolleger enn forgjengerne gjorde
    Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	298
Size:	174,2 KB
ID:	1022469


    Messe ombord QE. Lurer på om valget av bakgrunn ved scenen var tilfeldig

    Click image for larger version

Name:	5.jpg
Views:	309
Size:	542,6 KB
ID:	1022466

    Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	299
Size:	242,7 KB
ID:	1022472

    Det skal være en norsk fregatt bak sjøsprøyten der et sted
    Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	292
Size:	137,2 KB
ID:	1022473



    Skrytevideo angående F-35-operasjonene




    Time-lapse av HMS Dragon's ankomst i New York

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Tidlig i morges rykket to Eurofightere fra den britiske QRA-basen i Coningsby ut for å avskjære en Boeing 767 som hadde mistet forbindelse med lufttrafikkontrollen. De fløy supersonisk, og smellene fra sjokkbølgen ble hørt i London og omegn og laget litt oppstuss.

    Sivile fly som mister samband, som oftest på grunn av menneskelig svikt, er den hyppigste grunnen til at NATO løfter QRA.

    Everything You Need To Know About The Supersonic Intercept And Sonic Boom That Rocked London At 04:16AM. On Dec. 1, 2019, at approx 0400z two Royal Air Force Typhoons on QRA (Quick Reaction Alert) …

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    MJKs nye innsettingsmetode :P

    Leave a comment:


  • magskor
    replied
    Håpar de kan sjå denne. https://www.linkedin.com/posts/richa...96301312-7Nlr/
    Ein kan kalle det ein ny måte å inspisere skip på.

    Leave a comment:


  • Eisenhower
    replied
    Kjenningen er nesten fulltreffer, da det er Merlin på begge bildene. Flyene er helt riktig F-35B og Harrier, sistnevnte en GR9 fra 800 Naval Air Squadron

    Bildene er i alle høyeste grad planlagt, men det som foregår er ikke noe de gjør bare fordi det ser fett ut. Både skip og fly skal gjennom en laaang liste med sertifiseringer før skipet er kampklart, og ett av punktene er ganske enkelt å kunne bedrive flyoperasjoner og etterforsyning samtidig, og det er altså det som foregår på begge bildene. Queen Elizabeth gjorde dette på tirsdag, mens bildet av Ark Royal er fra 2010, da hun gjorde dette som en del av opptreningen etter en lengre vedlikeholdsperiode. Hun hadde seks Harrier og to Merlin ombord for å sjekke at skipet og mannskapet fungerte slik de skulle.

    Leave a comment:


  • habla
    replied
    Nå skal ikke jeg påberope meg noe ekspertise på kjenningstjeneste av flygende ting, men er det på de to øverste bildene også F35B og AW101 vs Harrier og Sea King? Må si at likheten i detaljene mellom de to bildene er veldig stor, litt for mye til at det bare er flaks. Her er det nok noen som har planlagt. Stilig ble det ihvertfall!

    Leave a comment:


  • Eisenhower
    replied
    Royal Navy med en "10 year challenge" - HMS Queen Elizabeth og RFA Tideforce vs. HMS Ark Royal og RFA Wave Knight

    Vil påstå at de holder seg godt!

    Click image for larger version

Name:	74585068_2622441231128268_8910047128865210368_o.jpg
Views:	406
Size:	331,4 KB
ID:	1021471
    Click image for larger version

Name:	74487514_2622441247794933_7912695597486833664_o.jpg
Views:	405
Size:	521,7 KB
ID:	1021472

    Skrytebildene fra RN om dagen er drøyt gode, og de er meget sterke på Twitter, med egne sider for de fleste av skipene og jevnlige oppdateringer om hva de driver med. Er åpenbart et heftig medieopplegg i sving for å skape positiv stemning og oppmerksomhet rundt spesielt hangarskipene, både hjemme og i utlandet

    Click image for larger version

Name:	75429325_2639706672742698_1326853549652443136_o.jpg
Views:	415
Size:	667,3 KB
ID:	1021473

    Og til slutt HMS Prince of Wales i kosevær utenfor sørvestkysten av England, med en kompanjong det er noe kjent ved...

    Click image for larger version

Name:	EJRq4BRXUAAEqJJ.jpg
Views:	588
Size:	86,9 KB
ID:	1021470

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    Sv: Fokus: Storbritannia - Forsvar

    Den artikkelen er jo 11 1/2 år gammel. Men helt tilbake i 1977 kunne Harstad på helgekvelder bli litt preget av fulle Royal Marines. Hele vinteren 1977 var 45 Commando på trening ved Åsegarden leir. I tjenesten var de hyggelige som bare det, men alkoholinntaket deres kunne bli høyt på utestedene i harstad, og da ble det en del slagsmål. En gang ringte noen Tjeldsund og fikk Marinejegerlag Nord-Norge til å komme inn til Harstad og ta seg litt aav britene.

    Leave a comment:


  • Eisenhower
    replied
    Sv: Fokus: Storbritannia - Forsvar

    Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Det sies også at STOVL konfigurasjon klarer operasjoner i større sjø en CATOAR, spesielt om fartøyet er mindre.
    Jepp. Ved vertikal landing i tung sjø kan piloten henge i luften over eller ved siden av skipet og vurdere hvordan dekket beveger seg, før han prøver å lande. Han kan også i større grad bevege maskinen i takt med skipet, og dermed sette ned maskinen på et gunstig tidspunkt. Ved å lande midt på dekket er det også mindre bevegelser å ta høyde for, da midtseksjonen beveger seg forholdsvis lite sammenlignet med hekken og baugen. På skip med bremsevaiere er du derimot avhengig av at skipet ligger riktig i det eksakte sekundet du kommer inn for å lande, noe som er vanskelig, hvis ikke umulig, å time.

    Under Falklandskrigen var området preget av mye dårlig vær, som ble gradvis verre etter hvert som de gikk inn i den Sør-Atlantiske vinteren. Tre Sea Harrier gikk tapt som følge av været: to kolliderte i uvær og dårlig sikt og én ble regelrett blåst av dekket ombord HMS Invincible, men det var ingen uhell som følge av landing i dårlig vær. Britene liker selvfølgelig å skryte av at været var så røft at de store, prangende amerikanske hangarskipene ikke kunnet fungert like bra som deres egne skip gjorde.

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Sv: Fokus: Storbritannia - Forsvar

    https://www.nordlys.no/nyheter/kledd...s/1-79-3381789

    Leave a comment:


  • orcbuster
    replied
    Sv: Fokus: Storbritannia - Forsvar

    Rum, lash and sodomy etc...

    https://www.arrse.co.uk/wiki/Sexual_Deviancy

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Sv: Fokus: Storbritannia - Forsvar

    Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
    Får håpe for alles skyld at det går litt roligere for seg når QUEEN ELIZABETH nå skal til kai i Mayport enn forrige gang hun var på besøk.
    NAKED BAR!!

    Leave a comment:

Fremhevede emner

Collapse
 

Veteranmeldingen 2020

Meld. St. 15 (2019–2020)

Også vi når det blir krevet — Veteraner i vår tid


Tilråding fra Forsvarsdepartementet 15. april 2020, godkjent i statsråd samme dag. (Regjeringen Solberg)

Melding til Stortinget

Meldingen oppsummerer de seneste ti årenes innsats for personell i internasjonale operasjoner for Norge, og peker ut veien for den framtidige...
 

Sikkerhetsloven


(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)


Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/


Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...
 

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...
 

COVID-19 virusutbrudd

En ny type coronavirus som nå sprer seg i Kina.

Det ble først oppdaget i midten av desember i millionbyen Wuhan i sentral-Kina. Viruset tilhører coronavirus-familien, men dette er en helt ny variant som ikke er oppdaget tidligere. Det finnes forskjellige typer coronavirus innenfor denne familien, men denne genetiske koden ligner mest på SARS av de vi kjenner til.
Mest sannsynlig...
 

NSM: Årlig risikovurdering


Ole Gunnar Onsøien
NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror


Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...
 

Nyhetssaker: Veteraner

Starter en nyhetstråd for relevante nyheter for Veteraner. Innenlands som utenlands.

Åpent for alle å publisere det man finner interesseant.

 

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering



Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
Kode:
    Globale utviklingstrekk
    Nordområdene / Arktis
    Russland
    Afghanistan
    Pakistan
    Kina
    Midtøsten og Nord-Afrika
    Iran
    Sudan
    Somalia
    Terrorisme
    Spredning av
...
 

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Donasjoner

Collapse
Working...
X