Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Jens Stoltenberg, Generalsekretær i NATO

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Aftenposten: Jens Stoltenberg blir NATOs generalsekretær
    Disse opplysningene får Aftenposten bekreftet fra svært sentrale kilder, som er tett på prosessen.
    http://www.bt.no/incoming/Aftenposte...r-3085027.html

Kommentér

Det er jo fremdeles spekulasjoner, om enn litt sikrere spekulasjoner enn tidligere..

Kommentér

Vi får jo vente til vi får fasiten. Bl.a. om de sentral/østeuropeiske "nye" medlemslandene vil godta ham. På den annen side, f.eks. en polsk generalsekretær vil kunne virke som en rød klut på Putin, og det er kanskje ikke så lurt. Men mange av disse landene vil, av erfaring, se styrke og ikke svakhet overfor Russland nå.

Jeg har en polsk venn (bosatt i USA nå, han er klart på høyresiden i polsk politikk, var en meget sterk tilhenger av Kaczyński-brødrene) som ikke lar noen anledning gå fra seg til å si at han helst ville se to folkeslag forsvinne fra jordens overflate, russere og tyskere. Så har vi jo den gamle polske vitsen om feen som ga en polakk mulighet til å få oppfylt tre ønsker. Ønske nr. 1 var at den kinesiske hær skulle invadere Polen. Feen ble litt forundret da det andre ønsket var at den kinesiske hær skulle invadere Polen en gang til. -Ja, ja, du får få ditt ønske oppfylt, men det var et merkelig ønske. Og så ble feen virkelig undrende da polakken for tredje gang ville at den kinesiske hær skulle invadere Polen. -Hvorfor i all verden vil du noe så dumt? -Det er da lett, for hver gang den kinesiske hær invaderer Polen må de marsjere to ganger gjennom hele Russland.

Vel, nå sies det at den russiske hær står marsjert opp klar til å innlemme Trans-Dniestr i moder Russland. Da må den russiske hær marsjere tvers over Ukraina, og det gjør de nok bare en gang. Her trengs det nok styrke, ikke ettergivenhet. Så spørs det om Stoltenberg er den rette til det. Og etter Ukraina har vi selvfølgelig store deler av Nord-Kazakhstan, og verre for oss, deler av Estland og Latvia. Her trenger vi en generalsekretær som er i stand til å få medlemslandene til å stå sammen om en temmelig tøff linje, tror jeg, og ikke vise en "peace in our time" ettergivenhet. Vi for se om Jens er den rette til å få til det.
        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
          Men mange av disse landene vil, av erfaring, se styrke og ikke svakhet overfor Russland nå.
          Speak softly and carry a big stick.

Personlig tror jeg mer på dét, enn forsøk på maktdemonstrasjon mot Russland.
          De kommer ikke til å gi tilbake Krim. Og faren er at vesten skaper sin egen fiende ved å polarisere situasjonen. Det er noen særdeles gode grunner til å forsøke å unngå nettopp det.

Kommentér

Her trengs det nok styrke, ikke ettergivenhet. Så spørs det om Stoltenberg er den rette til det. Og etter Ukraina har vi selvfølgelig store deler av Nord-Kazakhstan, og verre for oss, deler av Estland og Latvia. Her trenger vi en generalsekretær som er i stand til å få medlemslandene til å stå sammen om en temmelig tøff linje, tror jeg, og ikke vise en "peace in our time" ettergivenhet. Vi for se om Jens er den rette til å få til det.
            Jeg går ut i fra at statslederne som støtter Stoltenbergs kandidatur har sine grunner. Hvis stillingen blir hans vil jeg gi en kort militær applaus og gratulere. Som alltid får man se hvordan det går.
            Last edited by Gnist; DTG 240821B Mar 14, .

Kommentér

Stoltenberg ny generalsekretær i NATO?

Time will show. Jens den konfliktsky mot Vladimir den grusomme. Får håpe han "årnær" den.
              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

"Jeg tar ansvar..." Syns jeg hører han, hehe.
                Fra spøk til revolver; jeg tror faktisk han kan gjøre en ganske god jobb hvis han får den. Det er tross alt hverken en rein militær stilling og han er absolutt ikke alene om avgjørelsene der. Her hjemme i Norge tror jeg vi har sett en Stoltenberg bundet opp av sine daværende forpliktelser og avtaler med eget partiprogram og SV osv, og det kan nok ha påvirket hans ansikt utad.

Hvis han får en slik stilling, så håper jeg det kan gi noen fordeler for Norge også.
                *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Kommentér

Nei, det er absolutt ikke en militær stilling og krever selvfølgelig ikke militær detaljkunnskap eller erfaring. Men det krever kunnskap om utenriks- og sikkerhetspolitiske prosesser. Det viktigste er det diplomatiske, å få medlemslandenes ledere til å bli enige om en retning og gå i den retningen. Det hjelper at han har vært statsminister, selv i et lite land, for å få statsledere til å lytte. Da kan man ringe Cameron og si Hi David, hva synes du om dette forslaget? Det kan neppe en som "bare" har vært utenriksminister i et lite land. På den annen side var jo Stoltenberg innad kjent for å være konfliktsky og trekke seg unna straks det ble en litt opphetet debatt, og viktige beslutninger ble bare utsatt. Han har vel heller aldri vært i front med nye ideer, mer å administrere status quo i politikken.

Kommentér

Det kan godt tenkes at det er tilstrekkelig. Generalsekretæren er på langt nær den viktigste personen i NATO, det ligger jo litt i tittelen '-sekretær'. Beslutningen tas av statssjefene, med USAs i spissen.

For øvrig synes jeg Aftenposten er litt slepphendt med å si at utnevnelsen er 'bekreftet'. Stoltenberg har visstnok støtte fra de fire viktigste NATO-landene, men utnevnelsen skal foregå ved konsensus, og kan blokkeres eller i det minste utsettes hvis et mindre land setter seg på bakbena.
                    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Det kan jo også være et poeng for større land i alliansen - å få en GN som de vet hopper når de sier hopp.
                      "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                        For øvrig synes jeg Aftenposten er litt slepphendt med å si at utnevnelsen er 'bekreftet'. Stoltenberg har visstnok støtte fra de fire viktigste NATO-landene, men utnevnelsen skal foregå ved konsensus, og kan blokkeres eller i det minste utsettes hvis et mindre land setter seg på bakbena.
                        Tyrkia satte seg veldig på bakbeina når det gjaldt Anders Fogh Rasmussen, men de ga seg til slutt etter voldsomt press, dog med kraftig sinne. Det jeg ser på som en mulighet er at mange av de nye medlemslandene, særlig Polen, Tsjekkia, Slovakia, Ungarn, Estland, Latvia og Litauen, kan gå sammen om et veto mot Stoltenberg, og da blir det vanskeligere å presse dem. Dette er land der folk nå er genuint redde for Russland og vil se en sterkest mulig hånd. Men det er jo langt fra sikkert de er misfornøyde med Stoltenberg, og den polske kandidat Sikorsky har de kanskje gitt opp alt. Men det som ofte kan skje i en slik organisasjon der man må ha konsensus er at hvis man har to grupperinger som hver vil ha "sin mann", nedlegger de veto mot motpartens kandidat, situasjonen låser seg, og til slutt dukker det opp en kompromisskandidat som ingen hadde tenkt på som de blir enige om skal få jobben.

Kommentér

No er eg langt i frå nokon Stoltenberg fan, men eg las ein kommentar om han for nokre dagar sidan. Hugsar ikkje kvar eg las det det var på mobilen midt i ei hektisk SHV øving. Men det tok for seg dette med å vere konfliktsky. Det kommentatore skreiv var at dei som hadde brakt dette på bana var alle saman personar som hadde fått "sparken" av Stoltenberg og det var personar som sjølv kanskje meinte dei var meint for noko større enn det Stoltenberg meinte dei var. Samtidig vart det trekt fram at under Stoltenberg har ikkje Norge akkurat oppført seg fredeleg. Vi har sendt militære styrkar fleire plassar rundt om for å delta i krig. Det kan nok vere eit resultat av at når USA seie hop så hoppar Norge, men det har likevel heilt sikkert vore hard strid om det i regjeringa. SV er jo ikkje kjent for å ville bruke væpna makt.

Kommentér

Bortsett fra den ene italienske artikkelen, er det noen som har sett 'bekreftelsen' av Stoltenbergs kandidatur fra noen pålitelige, ikke-norske kilder? Jeg klarte ikke å finne noe etter et kjapt google-søk.

Derimot fant jeg noen andre, blant annet denne, som går inn for en sentral- eller østeuropeer i jobben, og nevner Sikorsky: http://www.huffingtonpost.com/andras...b_4957510.html

Og denne, som nevner flere gode kandidater, men ingen Jens: http://www.natowatch.org/node/1405
                            Derimot nevner de en annen norsk:
                            Opprinnelig skrevet av NATO Watch
                            One to watch for the future, perhaps even for a late run on the inside track this year, is Norwegian Minister for National Defence, Ine Eriksen Soreide. In a bullish speech at the Center for Strategic and International Studies on 9 January, she called for more NATO exercises, greater commitment to out-of-area operations and investment in intelligence and missile defence capabilities. Playing to her Washington DC audience, she said European allies should be more willing to address US security concerns outside Europe and she criticised the ‘Smart Defence’ initiative as no more than a slogan aimed at dressing up military spending reductions: "If you do that in an uncoordinated manner, the risk is that you end up losing vital capabilities that are crucial to the alliance and to alliance security.” Perhaps as a marker to get her name in the starting line-up, she concluded: "In a sea of instability, there is no better anchor than NATO”. However, all 12 previous incumbents have been male and this is the first sign of a Boadicea in the running.

Kommentér

Lurer på om noen norske medier er litt frampå av begeistring, ikke vet jeg.

Kommentér

Jeg ville tenkt at hun fortsatt har for lite fartstid på ministernivå. Neste omgang, kanskje.
                                "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                                - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Nå gikk Stoltenberg faktisk til valg i 2005 med en programerklæring om at Norge overhodet ikke skulle bidra i Irak, og trakk også det siste norske bidraget (noen stabsoffiserer i Baghdad og Basra) ut tre måneder etter at han tiltrådde. Dette var svært upopulært i USA og Storbritannia, men forholdet kom seg da Norge trappet opp bidraget i Afghanistan meget vesentlig etter å ha tatt over ansvaret for PRT Meymaneh i 2005. Bidraget i Irak var jo svært omstridt, også innad i Bondevik-regjeringen, og det norske ingeniørkompaniet var vel bare i Irak i to kontingenter, og ble trukket ut før Stoltenberg overtok.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
                                    Jeg ville tenkt at hun fortsatt har for lite fartstid på ministernivå. Neste omgang, kanskje.
                                    Helt enig, hun er utrolig dyktig, men hun har ikke den internasjonale tyngde og erfaring ennå som trengs i den jobben. Om noen år derimot, etter at hun har vært utenriksminister og statsminister….

Kommentér

Men da vil det være til hennes fordel om vi får en polakk i denne runden, eller i det minste en ikke-skandinav, for ikke å bruke opp 'kvoten' vår.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                                        Men da vil det være til hennes fordel om vi får en polakk i denne runden, eller i det minste en ikke-skandinav, for ikke å bruke opp 'kvoten' vår.
                                        No er vel NATO stillinga ei stilling for 5 år. Det vil vel ta litt lenger tid for ho å få fram den erfaringa ho treng. Ho kan jo og vere gd å ha i Norge og nokre flere år.

Kommentér

Nå gikk Stoltenberg faktisk til valg i 2005 med en programerklæring om at Norge overhodet ikke skulle bidra i Irak, og trakk også det siste norske bidraget (noen stabsoffiserer i Baghdad og Basra) ut tre måneder etter at han tiltrådde. Dette var svært upopulært i USA og Storbritannia, men forholdet kom seg da Norge trappet opp bidraget i Afghanistan meget vesentlig etter å ha tatt over ansvaret for PRT Meymaneh i 2005. Bidraget i Irak var jo svært omstridt, også innad i Bondevik-regjeringen, og det norske ingeniørkompaniet var vel bare i Irak i to kontingenter, og ble trukket ut før Stoltenberg overtok.
                                          Sofa vet sikkert mer om dette. Var det snakk om et oppdrag med FN-mandat i ledd av stabiliseringen (?), og ikke en del av OIF?

Kommentér

Ja på FN-mandat, rent formelt, men samtidig en del av en britisk divisjon som jo var en del av OIF.

Men oppdragsportefølje fokusert på gjenoppbygging etc, og egentlig lite konflikt i dette. Masse potensiale for å trø feil på både høyt og lavere nivå, men i realiteten relativt enkelt å håndtere med pragmatiske venner i divisjonen som drev med tasking. Som i alle andre misjoner er det for kontingentsjef og hans stab viktig å tenke på hvordan ting kan tolkes - både av de som synes vi gjør noe viktig og de som er ute etter å finne argumenter mot den politiske beslutningen å sende oss ut.
                                            "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Den gangen var det jo enorm mostand fra Stoltenberg og co. mot at ingeniørkompaniet ble sendt, men den motstanden gikk jo også inn i regjeringen, til dels til statsministeren (Bondevik) selv. Det var Høyre (Petersen som utenriksminister og Krohn-Devold som forsvarsminister) som nærmest fikk presset det gjennom, for å stå på best mulig fot med USA. Var det to kontingenter (12 måneder) Norge deltok?

Kommentér

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...g-7513410.html

Hmmm.....
                                                It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av onkel smerte Vis post
                                                  Jens har vært i striden han! (2001)

Da var jeg der, dog ikke på den patruljen.
                                                  Husker det godt.
                                                  It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

Politiken: Italien kæmper for at stoppe Stoltenberg som ny Nato-chef

Kommentér

Den gangen var det jo enorm mostand fra Stoltenberg og co. mot at ingeniørkompaniet ble sendt, men den motstanden gikk jo også inn i regjeringen, til dels til statsministeren (Bondevik) selv. Det var Høyre (Petersen som utenriksminister og Krohn-Devold som forsvarsminister) som nærmest fikk presset det gjennom, for å stå på best mulig fot med USA. Var det to kontingenter (12 måneder) Norge deltok?
                                                      Jeg forstår godt at det var omstridt. Saken har flere sider, men jeg lurer på om ikke den krigen er en betydelig blemme på de aktuelle koalisjonsmedlemmenes rulleblad. Alt etter øynene som ser. Slik jeg husker det i dag må det jo ha vært håpløst med de delvis tvilsomme og skiftende argumentene til bl.a. Bush og Blair. Skal Norge hoppe uansett omstendigheter? Jeg er skeptisk til det, selv om jeg ønsker robuste allianseforhold.

Kommentér

Jeg er selv i en del villrede der, jeg syntes ikke Operation Iraqi Freedom var noen god ide, og sett i bakspeilet (når vi vet det ikke fantes noen NBCR-våpen der) fortoner det seg enda verre. Jan Petersens standpunkt, så vidt jeg kjenner til, var at USA og Storbritannia er våre nærmeste og viktigste allierte, de eneste som egentlig garanterer vår egen sikkerhet i en temmelig anarkistisk verden, og da er det vår plikt å støtte dem (i hvert fall utad, vi kan si hva vi mener til dem privat og prøve å påvirke dem i andreretninger) i tykt og tynt, enten vi egentlig er enige med dem eller ikke. For så vidt ser jeg det poenget, selv om jeg ikke er 100% overbevist.

Kommentér

Ja, to kontingenter - men det gikk ikke helt opp i 12 mnd da. En kontingent er ikke alltid 6 mnd - jeg var der feks fra slutten av mai og ut januar, når kontingentskiftet var.

Men nå - back on topic please.
                                                          Last edited by Sofakriger; DTG 241932B Mar 14, . Begrunnelse: topic ...
                                                          "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Han har ledet landet, så litt foreningsarbeid må han da få til
                                                            Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommentér

Da ser det ut til at de nye medlemslandene (i hvert fall Polen) godtar Jens, og da er det neppe flere hindringer i veien: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/po...ns/a/10138588/

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Minedykker

Minedykkerkommandoen (MDK) er Norges største eksplosivrydderavdeling. Operatørene på MDK er spesialtrente dykkere som er utdannet til å uskadeliggjøre alle typer eksplosiver. Oppstart av neste minedykkerkurs blir sommeren 2020.

Den generelle søknadsfristen for både vernepliktige og øvrig personell er 15. april 2020.

Les mer: https://forsvaret.no/minedykker...

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
                                                              Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
                                                              Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
                                                              Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X