Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fremmedlegionen

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Så da er det nesten ikke vits å dra nedover som 33 åring å prøve og verve seg når normen er 18-30?

Kommentér

• Kan ikke skade å prøve?
      Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Kommentér

• Nei ikke nødvendigvis, men jeg har så langt aldri møtt en norsk 33 åring som jeg tenker vil kunne ha en sjanse til å integrere seg i fremmedlegionen.
        Det betyr ikke at han ikke eksisterer, men det må være en meget spesiell mann som jeg fortsatt har til gode å møte.

Kommentér

• Leste igjennom tråden for sikkert tredje gang og er like imponert over hvor bra du uttrykker deg.

Så at du var med på operasjon Daguet. Var det ett stort skille fra det å drive COIN operasjoner til mer konvensjonelle operasjoner? Jeg antar at terrenget og erfaringene med ørkenoperasjoner var en fordel for en såpass lett enhet som din, men en pansret og mekanisert hær som den Irakiske var muligens ganske så annerledes enn det dere var vant med?

Kommentér

• Egentllig ikke, selvfølgelig så var enhetene meget større under operasjon Daguet mens manøvrene ble gjort på regiments nivå, men for oss nede på vogn eller tropps nivå var jobben den samme og det var bare følelsen av å være en det av et enormt aparat (en divisjon i krig) som var forskjellig fra den vanlige troppen som opererer isolert på god avstand fra skvadronen.

Ørken er jo Legionens kavaleri regiments spesialitet og Saudi Arabia og Irak var overhodet ikke et problem. Regimentet har stort sett (bortsett fra 1944-45 kampanjen i Europa og Indokina krigen 1946-54) alltid operert i ørken områder. Selv om regimentet vanligvis (i fredstid) er stasjonert i Frankrike, så hadde vi også en skvadron (innenfor 13DBLE) som var permanent stasjonert i Djibouti hvor storparten av kavaleriets legionærer tjenestegjør mints to år. Denne enheten er nå stasjonert i Abu Dhabi hvor jeg er ofte innom for en øl.

Irakerne var nok på papiret både pansret og mekanisert, men de var også i en forsvars posisjon. Muligens bygget på deres erfaringer fra Iran-Irak krigen, så hadde de valgt å grave seg ned på en måte som mest av alt kunne ligne på første verdenskrig. Dette var en gedigen tabbe som gjorde at når artilleriet og flyvåpenet var ferdig med dem så var vår jobb nesten redusert til å renske opp det som var igjen.

Kommentér

• Hva slags folk er det legionen foretrekker? De som flykter fra trøbbel, de som er eventyrlystne, eller simpelten de som mangler arbeid?

Kommentér

• De foretrekker vel folk de kan forme og som kan bli gode soldater. Døgenikter, folk som stikker av fra livet og harde kriminelle leverer vel neppe på de kriteriene. Jeg tror nok også ola gjennomsnittsrekrutt til Fremmedlegionen er altfor godt vant, myk og opptatt av egen velferd til å være en særlig bra rekrutt ift en fattig faen fra et beinhardt sted.
                "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Spitfire396 Vis post
                  Hva slags folk er det legionen foretrekker? De som flykter fra trøbbel, de som er eventyrlystne, eller simpelten de som mangler arbeid?
                  Skal jeg gjette hva svaret blir ville jeg tippet: Legionen foretrekker de som fungerer innenfor legionen. Det ser ikke ut som bakgrunn generelt har så mye å si hvilket er noe av poenget.

Kommentér

• Jeg må si meg meget ening med Sofakriger og orcbuster.

Legionen tar inn folk fra hele verden, og det betyr at de har et enormt reservoar av mulige kandidater som ofte har meget sterke motivasjoner som overgår det man kan kalle litt eventyrlyst.

Det fantes en tid da Legionen aksepterte kriminelle og andre som flyktet fra en mer eller mindre guffen fortid. Men tidene har forandret seg, mest for de kriminelle og mindre for Legionen. Det fantes de tider da livet i Legionen var en god løsning for de som ville unngå et liv under forferdelige forhold i grusomme fengsler. Men for kriminelle i dagens samfunn, spesielt fra Europa (det er de som interesserer oss), så er ikke det å stå opp klokken 05h30 hver dag, vaske og barbere seg, vaske gulv og toaletter, gjøre over en times idrett, før man tar løs på en lang arbeidsdag som ofte består av lite interessante oppgaver som må utføres uten å mokke innenfor et rammeverk som overhodet ikke tolererer den minste slingring, egentlig noe som interesserer dem.
                    Dagens kriminelle foretrekker fengslet, spesielt med de egentlig begrensede straffene som praktiseres i dag. Det er et langt bedre liv enn det Legionen eventuelt har og ofre for et menneske som egentlig ikke vil være i Legionen.

Uansett de småkriminelle eller dagdrømmende eventyrerne som eventuelt måtte forville seg helt inn på et av Legionens rekruteringskontorer har meget små sjanser for å lykkes i den beinharde konkurransen som opptaksprøvene og det første året med ‘’natural selection’’ faktisk er.

Innenfor store deler av dagens verdenssamfunn så er perspektivet for å få en anstendig lønning, et fransk statsborgerskap, og en anerkjent (på verdensbasis) arbeidserfaring, samt en pensjon etter 17 år som er det mangedobbelte av gjennomsnittslønningen i hjemlandet noe som kan være attraktivt for mange, og det ikke bare de fra bunnen av samfunnets næringskjede.

Hvem er egentlig dagens kandidater i Fremmedlegionen?

De er ofte unge offiserer eller teknisk befal fra hele ex-URSS. Fra Hviterussland til Turkmenistan. I hjemlandet når de faktisk har en jobb så tjener de et par tre hundre dollar i måneden (men I-phonen koster det samme som i Norge). De har ingeniør utdannelse (4 år etter artium). OK utdannelsen er kanskje ikke den mest moderne, men når det kommer til den teoretiske IQ testen, så stiller de i en helt annen kategori enn en av Europas (Norge inkludert) gjennomsnitts kriminelle eller en latsabbe av en såkalt skoletrøtt drittunge som ikke har gjennomført grunnskolen. De har drevet med idrett og sport hele livet (ofte heller brutale kampsporter), under ofte elendige forhold, men innenfor sine samfunn så er det deres utmerkede fysiske form som gir grunnlag for en høyere sosial status. De er raske, spenstige, og utholdende med en kynisk sans for brutalitet.

Det kommer også forhenværende brasilianske soldater fra spesial enheter som vet at fra et fysisk perspektiv så kommer Legionen til å være lett i forhold til hva de har opplevd i flere år i Amasonas jungelen. At lønningene er mange ganger høyere enn det de har erfart tidligere, og at etter 17 år så kan de leve resten av livet som pensjonister i Brasil med inntekter som er langt høyere enn det toppen av middelklassen der kan drømme om.

Jeg kan skrive lignende eksempler fra både Afrika og Asia om det skulle bli nødvendig, men jeg skulle tro at de to første allerede forklarer ganske bra hva det er snakk om.

Uansett så har de alle noe til felles. Siden barndommen har de alltid hvert nødt til og sloss for alt de ville oppnå, og det har aldri hvert noen kjære mor. Det at det faktisk er mat på bordet er noe som merkes mens hvilken type pålegg det finnes for brødskiva er mindre viktig. At de faktisk blir betalt på den dagen de skal er også noe som er ofte en nyhet, og bare det er minst like viktig som summen som kommer inn på kontoen.

De har alle reist langt før de står foran porten på rekrutteringskontoret og de har en enveisbillett og overhodet ingenting å returnere til i hjemlandet. Hvor motiverte tror du de er?

Joda de kommer fra den tredje verden, men det å ville undervurdere dem som potensielle elitesoldater bygget på deres hjemlands økonomiske utvikling, vil i min mening være en gedigen tabbe.

Legionen foretrekker motiverte kandidater og Legionen foretrekker kandidater de kan lage elitesoldater av. De har hele verden som reservoar og kan velge og vrake.
                    Last edited by Max; DTG 100047B Sep 14, .

Kommentér

• Det var det jeg tenkte meg ja, min egen erfaring er fra en vernepliktig infanteriavdeling (2.bn) i nord med laaaangt lavere standard og rekruttbase enn det legionen har (men muligens værre klima, noe du som nordlending sikkert kan være enig med) så kjenner man seg litt igjen i det du snakket om tidligere: Det å få folk til å fungere i enheten. De samme prinsippene gjelder men i mindre grad.

Befalet her hadde nok sett seg storfornøyd med en slik rekruttbase å velge å vrake fra. Man burde kanskje opprette noe lignende I norge. Skaffe en gjeng ex-legionærer som rådgivere og tilby norsk statsborgerskap til alle som er villig til å fryse ræva av seg i nordnorge I fem år.

Nå spøker jeg, men bare halveis.

Kommentér

• Du som har vært i 13dble, hva (tror du) er grunnen til at de flyttet fra Djibouti til Abu Dhabi?

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Telefonoperatør Vis post
                          Du som har vært i 13dble, hva (tror du) er grunnen til at de flyttet fra Djibouti til Abu Dhabi?
                          Siden sekstitallet var det to ‘’halvbigader’’ i Djibouti (13 DBLE og 5 RIAOM), og et skifte av problemområdet (for Frankrike) fra Afrika til Midtøsten samt en ny forsvarsavtale med Emiratene gjorde at en av ‘’halvbrigadene’’ ble overflyttet.

Hvorfor de valgte 13 DBLE sies å være på grunn av den høye disiplinen (ingen problemer med araberne) og at det er mye enklere å flytte en Legion enhet (få familier og sosiale omveltninger) enn å flytte en marineinfanteri enhet. Men det hadde kanskje også ganske enkelt mye å gjøre med at Legionen hadde de beste kontaktene innenfor den franske forsvarsstaben og den beste lobbyen.

Kommentér

• Hva driver du med nå Max?
                            Jeg ser det står bosted Iran og Saudi Arabia.
                            Er du pensjonist på kafe eller driver du annen virksomhet?
                            [I]"The shitter was full" - Eddie[/I]

Kommentér

• Fra første innlegg på denne tråden:
                              Opprinnelig skrevet av Max
                              Jeg tjenestegjorde noen år i DSPLE før jeg gikk av med pensjon i en alder a 35 år og jobber siden det med sikkerhet for Franske industrielle grupper i Afrika og i Midt-Østen hvor jeg fortsatt befinner meg idag.
                              Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

• Og "jobber med sikkerhet" i den region betyr det som jeg regner med det betyr?
                                [I]"The shitter was full" - Eddie[/I]

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av West Vis post
                                  Og "jobber med sikkerhet" i den region betyr det som jeg regner med det betyr?
                                  Står ganske greit på forrige side..

Opprinnelig skrevet av Max
                                  Om mitt liv i dag er så interessant er jeg ikke sikker på, men jeg jobber i ledelsen (og som en liten aksjeholder) av et av de største og mest seriøse franske sikkerhetsselskapene med ansvar for Midtøsten og delvis Afrika. Jeg driver og “pendler” imellom Iran og Saudi Arabia (to meget forskjellige land) hvor jeg bor, og selvfølgelig også imellom andre diverse land i området hvor våre kunder har interesser. Hvis jeg (innenfor dette rammeverket) kunne bidra til å avlive en del myter og historier rundt PMC og andre sikkerhetsjobb fantasier om oppdrag i Midtøsten og Afrika, så er det bare å spørre om det også.

Kommentér

• Jeg er ikke sikker på at jeg vet hva du mener med “sikkerhet”, men for meg er det ganske enkelt.

Jeg er en liten medeier i et av de største franske sikkerhetsrådgivnings firmaene som jobber med de forskjellige store industrielle gruppene. Vi er overhodet noen PMC og vi arbeider under fransk lov (som overhodet ikke tillater noen væpnet aktivitet). Siden vi er registret i Frankrike og har nesten alle våre kontrakter der, hvis vi skulle begynne med noe som kunne fortolkes som leiesoldat aktivitet, så ville vi fort bli satt på sidelinjen.

Vår aktivitet er basert på å levere sikkerhets løsninger og direkte rådgivning til bedrifter som opererer i vanskelige land. Dette blir oftest gitt ved å utplassere en eller flere sikkerhetsrådgivere direkte innenfor bedriftens ledelse i landet. Vi har i dag rådgivere i over 30 land og for et titalls store bedrifter. Vi tilbyr også direkte støtte til enkelt prosjekter og ofte for mindre bedrifter. Innenfor dette rammeverket blir det totalt uaktuelt og bevæpne folk, og skulle våpen være nødvendig (det hender) så vill det alltid bli igjennom innleiing av lokalt personell som opererer innenfor lovverket for det landet de tilhører.

Vi leverer også integrerte sikkerhetsløsninger for industrielle prosjekter, og de blir da selvfølgelig i henhold til de sikkerhetsnormene som gjelder i det landet. Vi har en spesialisert avdeling av ingeniører som driver bare med dette.

Selv er jeg ansvarlig for Midtøsten og deler av Afrika. Etter implantasjonen av våre kunder, så blir det naturlig at jeg har kontorer både i Iran og Saudi Arabia hvor jeg oppholder meg mesteparten av tiden. Men det blir også mye reising i andre land som Irak, Bahrain, Yemen, Dubai, Abu Dhabi, Kazakhstan, og Afghanistan hvor vi også har folk.
                                    Med litt Google og sundt vett så skulle det nå ikke bli så vanskelig å finne ut både mitt virkelige navn og navnet på vårt firma.

Hvorfor forklarer jeg dette? Fordi bortsett fra eventuelt å prate om Fremmedlegionen, så vil jeg også gjerne informere norske gutter/menn (som drømmer om PMC og fete kontrakter) om hvordan den virkelige verden er, og ved det kanskje klare å unngå at de brenner fingerende på noe de ikke burde rote seg bort i.

Kommentér

• Hvorfor forklarer jeg dette? Fordi bortsett fra eventuelt å prate om Fremmedlegionen, så vil jeg også gjerne informere norske gutter/menn (som drømmer om PMC og fete kontrakter) om hvordan den virkelige verden er, og ved det kanskje klare å unngå at de brenner fingerende på noe de ikke burde rote seg bort i.
                                      Bra initiativ. Hva er ditt, eventuelt resten av bransjen, sitt syn på amerikanske sikkerhetsfirmaer? Triple Canopy, Academi, DynCorp etc... Er det like høy cowboyfaktor som mediene gir inntrykk av?

Finnes det etterlevninger av Executive Outcomes?

Kommentér

• Ja deres gullalder er nok i alle fall midlertidig over og det ser ut som at de har vanskeligheter med å overleve, spesielt med de enorme faste operasjons kostnadene de tydeligvis har. De driver og slår seg sammen for en bedre effektivitet og bytter navn for å komme under radaren. Men siden de i realiteten er begrenset til nesten bare US Gov kontrakter så er det også noe som er under en reduksjons prosess.

Det samme gjelder for anti-pirat virksomheten som i dag er på vei nedover og ofte overført til ‘’low cost’’ firmaer.

Man bør ta i betraktning at dette markedet blir mer og mer begrenset og at lønningene er overhodet ikke hva de kunne ha hvert i Irak for 10 år siden. På den andre siden så finnes det tusenvis av erfarne russere og sør afrikanere som er klare til å jobbe under dårlige kondisjoner og for en brøkdel av det en nordmann kan eventuelt jobbe for.

Når det kommer til cowboyfaktor så er det også tydelig at tidene da disse firmaene kunne gjøre som de vil i fremmede land er definitivt over. Cowboyer er de fortsatt, men det foregår mest på barer og nattklubber i Virginia.

Det finnes etterkommere av Executive outcome, og de er inne på markedet med ‘’low cost’’ sør afrikanere.

Kommentér

• Det blir nok Control Risk og til en hvis grad Sterling som er de beste innenfor den engelsk språklige delen av denne industrien.

Kommentér

• Jeg har nettopp vært på opptaksprøven i Paris, jeg besto og ble videresendt til Aubagne i Sør Frankrike. Var igjennom ett psykologisk interju på nesten 2 timer i Aubagne og noen iq tester. Jeg hadde kun igjen avhør med "Gestapo" og vaksine da jeg skadet foten min og jeg dro til legen de har der og ble sendt hjem og kan komme tilbake 23 juni med røntgen bilde av foten og bevis for at foten er bra igjen. Uansett, noen som kunne tenke seg å bli med å prøve?

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av kimn1988 Vis post
                                              Jeg har nettopp vært på opptaksprøven i Paris, jeg besto og ble videresendt til Aubagne i Sør Frankrike. Var igjennom ett psykologisk interju på nesten 2 timer i Aubagne og noen iq tester. Jeg hadde kun igjen avhør med "Gestapo" og vaksine da jeg skadet foten min og jeg dro til legen de har der og ble sendt hjem og kan komme tilbake 23 juni med røntgen bilde av foten og bevis for at foten er bra igjen. Uansett, noen som kunne tenke seg å bli med å prøve?

Heisann, veldig kult at du har kommet så langt, trist med foten din... Har ett spm, må du gjøre alt på nytt igjen når du kommer tilbake med frisk fot? eller får du lov til å fortsette fra der du slapp?

Selv har jeg tenkt å prøve meg, men det er etter jeg har gjort ferdig førstegangstjenesten min, vill få en liten smak på militærlivet før jeg tar et så stort valg. Kan med sikkerhet si at jeg er 95% sikker på at jeg kommer til å gjøre det etter FGT.

Kommentér

• Post gjerne her når du er ferdig med førstegangstjenesten.
                                                Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

• Sv: Fremmedlegionen

Hei
                                                  Ja må desverre gjøre alt fra starten igjen men skal være litt mere forberedt neste gang. Muligens jeg stikker rett til Aubagne istedet for Paris grunnet ting går fortere i Aubagne..Akkurat no er foten blitt 100% igjen, Sitter nå bare og venter på 23 juni slik at jeg får dra ned igjen.

Kommentér

Må du ta IQ-testene om igjen også? Det er i så fall veldig rart ettersom slike tester normalt har en "rekonvalenstid" på min. ett år (altså at det normalt må gå ett år innen man kan testes med samme test, hvis man skal være sikker på at resultatet ikke påvirkes av tidligere testing).
                                                    Ved kølle skal ondt fordrives!

Kommentér

Jeg sporte legen før jeg ble sendt hjem om jeg måtte ta alt opp igjen og det måtte jeg. Regner med at legen mente absolutt alt,medisinsk test,fysisk test,iq testene og alle interjuvene. Muligens jeg slipper unna og skifte navn igjen og at jeg kan bruke navnet jeg fikk der inne når jeg var der.

Kommentér

Hei, kjempeflott skrevet og mye flott info. Jeg er personlig i en alder av 23 år, og da jeg var 19 deltok jeg på sesjon i Norge, etter å ha fullført vgs(hvilket kunne regnes som en prestasjon) ble jeg tross viljestyrke og motivasjon for endringer avvist grunnet en sak jeg pådro meg som sekstenåring som innebar besittelse av hasj. Dette kastet meg da ut i et videre liv av lavklasse jobber (logistikk og salg primært) for ikke å nevne videre bruk av hasj og ved anledning kokain. Dette har jo da holdt meg i en viss grad i søkelyset til politiet og jeg har på dratt noen flere saker for besittelse og i tillegg en fengselsstraff. Nå er jeg kommet ut igjen og sitter med store problemer å ikke falle på feil spor igjen. Lurer litt på hvordan dette ses på hos fremmedlegionen nå?
                                                        Sjekker de vandel av narkotika/fengsel eller er det kun Interpol de sjekker som man kan lese på gamle forumposter?

Dette er noe jeg har reflektert på å gjøre mang en gang men tidligere har det vært for å rømme fra problemer, nå handler det mer om en fresh start og ikke havne i problemer igjen... Ønsket om en militærtjeneste er fremdeles sterkt og tenker det vil lære meg disiplinen jeg trenger eller kanskje gjennomføre en militær karriere, uavhengig om det blir 5 eller 15 år i hvert fall komme vekk fra miljøet her. Ingen helte eller leiesoldat drøm men et ønske om å fullføre noe hvilket jeg ikke fikk gjort var med å kaste meg på en destruktiv sti.

Takker for svar!

Kommentér

Her står det meste du trenger å vite, resten er opp til deg.

http://en.legion-recrute.com/
                                                          mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

Hei

Vet det er 1.5 år siden du sist skrev noe her, men jeg prøver uansett.
                                                            I løpet av de første 5 årene, hvordan er mulighetene for å reise?
                                                            Er tapstallene for Legionen store i strid? Sammenliknet med andre konvensjonelle styrker.

Kommentér

Hei, og velkommen til forumet, sgtebb:! Du har nok rett i at det er en god stund siden Max: var inne, men har du lest gjennom hele denne tråden fra start til slutt, inkludert lenkene som ligger her?
                                                              Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
                                                              Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
                                                              Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Informasjon: Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Forsvaret tilbyr flere utdannelsesretninger som alle fører frem til en bachelor, og gir rett til yrkestilsetting som offiser.

For tiden dreier det seg om disse:

- Militær logistikk
                                                              - Marineingeniør maskin
                                                              - Marineingeniør elektro
                                                              - Marineingeniør våpensystemer, elektronikk og data
                                                              -...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
                                                              Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X