Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fremmedlegionen

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Boka er ikke så forferdelig og jeg synes at den stort sett er OK. Så vidt jeg kan huske (det er mange år siden jeg leste den) så overdriver han i allefall ikke så forferdelig mye, og bare det er en god plus for meg.

Kommentér

• Kan du si noe om hvordan historiske hendelser, som f.eks Putsch d'Alger, har formet legionen?
      Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

• Legionen stiller aldri spørsmål og følger alltid sine regimentsjefer. Le putch d’Alger var en kraftig oppvekker for det politiske Frankrike og bortsett fra at to av Legionens regimenter ble nedlak så er siden 1962 utnevnelsen av Legionens regimentsjefer alltid et politisk spørsmål. På den andre siden så begrenser det også det nivået som utlenninger kan oppnå som offiserer.

Krigen i Algerie er fortsatt et meget ømtåelig spørsmål, og effekten av å ha vunnet en krig (etter å ha lidd forferdelige tap i Indochina) men som av politiske grunner ikke lengere var nødvendig har fullstendig aseptisert Legionen for politiske holdninger.
        Putchet i Algerie hadde sine tydelige bakgrunner i Indochina og Legionen drar enorme erfaringer fra disse to konfliktene.

Kommentér

• Tusen hjertlig takk for svar. Jeg tror nok jeg har nok informasjon til å klare å jobbe mot de mål jeg har satt.

Kommentér

• Tør du si at Legionen har forandret seg noe særlig på den tiden sin "Paulsen" var inne?

Det er et par ting jeg virkelig ikke skjønner greia med. For eksempel det å bli servert bedriten næringsfattig mat hele tiden omtrent. At legionærer er seige som få er greit nok, men uten ordentlig næring så er vel ikke stridsdyktigheten så på topp som den kunne være?

Overdriver forfatteren mishandlingen? Man skulle jo tro at det var fordelaktig for legionen (økonomisk) å finne et fint skille mellom ren mishandling og motivering, for at folk som er trent ikke skal desertere.

EDIT: http://nrk.no/nyheter/distrikt/hedma...land/1.6484319

Humret litt av den...
            Last edited by Telefonoperatør; DTG 261818B Apr 13, .

Kommentér

• Ja dette med vold er interessant. Kanskje kan vår favoritt legionær-veteran Max utdype.

Jeg har snakket med amerikanere som sier det var vanlig å gjøre det samme i usmc. De brakk f eks. en lillefinger på en marine som ikke kunne slutte å stikke den ut når han skjøt med m 16 rifla. Noen officers kunne til og med incentivisere andre i en tropp til å gi den svakeste deng, ved å gi kollektiv avstraffelse til dem. Men der har altså ting endret seg en del.

Det er vel den tøffe treningen som gjør dette attraktivt, det at ikke alle kan oppleve dette appelerer nok til det mannlige ego.

Kommentér

• Ikke tro på alt du hører. Noen er mytomane, og forteller historier som er sterkt overdrevet.
                Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Kommentér

• Halloo.. Brekke en lillefinger er jo ingenting i forhold til hva som blir beskrevet i boka...

Fant forresten en dokumentar. Forfatteren "Paulsen", eller Pedersen som han tydeligvis heter, er i den. Filmcrewet som filmer blir omtalt i boka. Siste del av boka, etter legionen når han er leiesoldat.

http://www.mercenary-wars.net/videos/surinam-video.html

Kommentér

• Ja, Men jeg tenkte på nrk reportasjen om gardisten da. Kommer an på hvor hardt de slo og sparket, hvor mye av det er indignasjon eller stoltheten som fikk seg en bulk.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Telefonoperatør Vis post
                      Tør du si at Legionen har forandret seg noe særlig på den tiden sin "Paulsen" var inne?

Det er et par ting jeg virkelig ikke skjønner greia med. For eksempel det å bli servert bedriten næringsfattig mat hele tiden omtrent. At legionærer er seige som få er greit nok, men uten ordentlig næring så er vel ikke stridsdyktigheten så på topp som den kunne være?

Overdriver forfatteren mishandlingen? Man skulle jo tro at det var fordelaktig for legionen (økonomisk) å finne et fint skille mellom ren mishandling og motivering, for at folk som er trent ikke skal desertere.

EDIT: http://nrk.no/nyheter/distrikt/hedma...land/1.6484319

Humret litt av den...

Jeg mener sterkt at Legionen har forrandret seg veldig lite siden 1985. Det er i allefall det tidsrommet jeg kan prate om.

Hva akkurat folk mener med bedriten og næringsfattig mat er selvfølgelig åpent for personlig fortolkning og man må ta dette i betraktning når man leser folks historier.

Fra min side blir det helt enklet ;-) Soldater (legionærer inkludert) klager alltid på maten.

Legionens reglement er helt helt soleklart; alle legionærer skal ha et bestemt antall kalorier og diverse næringstoffer hver eneste dag igjennom et kaldt og to varme måltider. Dette er klart listet på menyene som etter validering fra admin sjefen og regimentsjefen blir satt opp på tavler hver måned.
                      Denne maten får alle legionærer når de er i leiren. I tillegg så får de spise så mye de vil og enkelte ser ikke akkurat ut som om de holder på å sulte ihjel. Om maten smaker meget bra et nok en gang åpen for fortolkning men fra min side så synes jeg at den var helt OK.

Når det kommer til stridsrasjoner så er de også ganske bra og i internasjonale operasjoner så er det alltid et salig liv fordi alle vil ha våre rasjoner. Jeg tror ikke vi kan klage på dem.

At det kan bli lite mat på enkelte kurser og øvelser er selvsakt men det blir en helt annen historie.

Linken til NRK er bare tullprat fra en snørrunge som må finne en god forklaring på hvorfor han kom tilbake med halen imellom beina.
                      Last edited by Max; DTG 262212B Apr 13, .

Kommentér

• Det å snakke om vold i Legionen blir nesten umulig når vi tar i betraktning at vi har helt forskjellige perspektiver.
                        Når man har mennesker fra hele verden og ofte fra vanskelige miljøer så blir det selvfølgelig helt håpløst å ville beregne det voldelige nivået med normer fra norske ungdomsskoler.

Man lager ikke elite soldater av Ukrainske bondesønner, mekanikere fra Kazhakstan, eller Koreanske gjengmedlemme med regler fra Kardemommeby.

Ingenting galt med Kardemommeby, men det blir helt andre perspektiver og realiteter. Dette er noe man endten akseptere og inretter seg etter, eller så reiser man bare hjem til Norge, NAV, og et helt annet liv.

Kommentér

• Om nrk innslaget så er det er vel kanskje slik en del av mytene om fremmedlegionen holdes i live. Det er lettere å overdrive om behandlingen man fikk for å ikke fremstå som svak når man returnerer hjem. Rart at han ikke sa fra om at han skulle dra.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Telefonoperatør Vis post
                            Herregud, denne gutten fremstår jo som tafatt og direkte kort i hodet. Skjønner ikke hva han tenkte på engang.

Kommentér

• Ja det er sikkert ikke så enkelt å komme hjem med halen i mellom beina og det kan nok bli fristene å "smøre litt på"

Uansett i Legionen så blir det fort et slitsomt og uinterresant liv uten facebook og andre moderne dingser som mange trenger for å eksistere. Det å bo på en brakke med andre mennesker uten privatliv mens man er nødt til å holde kjeft og gjøre som man få beskjed om er over lengere sikt ikke så enkelt som det høres ut.

Prosessen som forrandrer den unge mannen til en yrkessoldat og til de grader at det blir hans kultur og en helt naturlig del av livet (ikke bare en jobb) er så lang og vanskelig at de færreste egentlig består.

Elitesoldatens materielle behov er minimale og hans psykologiske behov enda mindre. Over tid så blir det lite sexy, spesielt siden det ikke stemmer overens med hva man kan ha lært i filmer og ditto videospill.

Kommentér

• Synes denne serien er ganske bra. Om den gir et godt bilde av hvordan det egentlig har jeg ingen kjennskap til.
                                http://www.youtube.com/results?searc...be.oQtHNjImniY

Kommentér

• Nå er ikke reality tv min sterke side og Bear Grylls er i min mening et tullete fjols som gjør at bare navnet hans utsletter all mulighet for at dette skal kunne tas seriøst.
                                  På den andre siden så kjenner jeg meget godt den unge sersjant Ferguson (som aldri ble sersjant i Legionen). Han var legionnaire og senere brigadier i troppen min på første skvadronen i 1REC. Han hadde meg som vognkommandør i Gulf krigen og senere var jeg hans NK tropp og deretter troppsjef.
                                  Han prøver så godt han kan å sette i praksis noen elementære triks, men siden dette er bare reality tv og dessverre mye tull så blir det fort bare en masse rot.

Jeg slenger inn et bilde av oss fra begynnelsen av nitti tallet. Snusleppa mi avslører godt min norske herkomst.

Click image for larger version

Name:	CS_GF_1990.jpg
Views:	1
Size:	72,3 KB
ID:	864359

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Max Vis post
                                    og Bear Grylls er i min mening et tullete fjols
                                    Tommel opp! Han der er virkelig noe, eventuelt ingenting ja.
                                    Elite Som En Trensoldat

Kommentér

• Er Bear Grylls og den unge "sersjant" Ferguson samme person?
                                      All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av M72 Vis post
                                        Er Bear Grylls og den unge "sersjant" Ferguson samme person?
                                        Nei for all del ;-) Ferguson has sine sider, men han er milevis bedre enn det andre fjolset Grylls.
                                        Ferguson er han lille fyren som gneldrer en masse i filmen og har en alt for stor kepi ;-)

Kommentér

• Morsomt å høre fra folk som har kjenskap til legionen

Kommentér

• Det jeg har lest om Fremmedlegionen er fra dette forumet. Men har aldri skjønt, hva/hvem er det som bestemmer om legionen skal i krig/konflikt? Styres de av den franske regjeringen, eller hvordan er det?
                                            No shit, Sherlock!

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Johandsome92 Vis post
                                              Styres de av den franske regjeringen, ?
                                              Ja.
                                              "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

• Men hva er oppgaven til legionen da, siden Frankrike allerede har militæret?
                                                No shit, Sherlock!

Kommentér

• Tja, si det.

Wiki skriver blant annet følgende:

The French Foreign Legion (French: Légion étrangère, L.E.) is a military service wing of the French Army established in 1831, unique because it was exclusively created for foreign nationals willing to serve in the French Armed Forces. Commanded by French officers, it is also open to French citizens, who amounted to 24% of the recruits as of 2007.[1]
                                                  Så oppgavene er vel kort fortalt å utføre de oppdrag den franske regjeringen pålegger Legionen, som en del av den franske hærr.

For eksempel har du jo en del av styrken som passer på de franske romsenterene i Sør-Amerika.

http://en.wikipedia.org/wiki/French_Foreign_Legion
                                                  Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

• Den franske presidenten kan deployere legionen uten godkjenning fra regjeringen.

Det er forskjellen mellom regulære franske væpnede styrker og legionen.
                                                    It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

• Fremmedlegionen er en fullstendig integrert del av den Franske hæren hvor hver enhet tilhører sin oprasjonelle ledelse som ikke nødvendigvis er en del av Legionen.
                                                      Regimenter som 1REC, 2REI, og 1REG tilhører 6BLB (Lett pansret brigade) mens 2REP tilhører fallskjerm brigaden og 1REG tilhører alpinbrigaden.
                                                      Regimentene som er permanent stasjonert utenfor Frankrike (3REI og 13DBLE) tilhører selvfølgelig sine lokale militære ledelser.
                                                      Alle disse enhetene er underlakt sin operasjonelle ledelse og tar sine ordrer innenfor et rammeverk utlakt av disse og det uten at noen av disse har noe å gjøre med Legionen.
                                                      Det er bare to enheter (1RE admin regimentet og 4RE skole regimentet) som er operasjonelt direkte underlakt Generalen som kommanderer Legionen.
                                                      Derfor har alle de opersjonelle regimentene i Legionen defaco to sjefer: Først og fremst brigade kommandøren for oprasjonelle sider og Legionens General for administrative saker.

Med andre ord så fungerer ikke Legionen som en uavhengig militær enhet som man sender hit eller dit, men hvert regiment innenfor sin brigade med de operasjonelle obligasjonene det innebærer.

Kommentér

• Kjempe tråd Max! Veldig informativ, håper det det gir større forståelse for ungdommen der ute av hva fremmedlegionen er og hva de står for!

Jeg har prøvd å sette meg inn i tanken på og dra til f.eks fremmedlegionen og jeg spør alltid meg selv om jeg kommer til å få en feil følelse av å kjempe for ett annet land. I bunn og grunn så kan man jo selvsagt se på det som et internasjonal bidrag(kjempe for global sikkerhet). Men det er fortsatt franske regler, fransk legion, fransk uniform og det franske flag du bærer.. Var dette i tankene dine som 19 åring? regner ikke med at det har vært noe problem i ettertid, da du ble der i 15år:P Men har tanken slått deg underveis?

Kommentér

• Legionen gjør vel egentlig alt den kan for at all «tilhørighet» skal føles som om at den er først og fremst til Legionen, og Frankrike som nasjon kommer langt etter. Det blir lakt stort trykk på at det er kameratene, laget, troppen, skvadronen, regimentet. og tilslutt Legionen som man eventuelt kjemper for.
                                                          Politiske holdninger og meninger noe som ganske enkelt ikke eksisterer i Legionen. Om oppdraget er politisk eller moralsk korrekt, er et spørsmål som er i denne sammenheng uinterressant. Man tar oppdraget og stiller ingen spørsmål. På den andre siden, så har jeg aldri hørt om noe oppdrag som kunne stille etiske spørsmål, og så langt jeg vet så har ikke dette hvert et problem siden 1942.

På en personlig side, når det kommer til Norge eller Frankrike spørsmålet, så hadde jeg aldri noen problemer med det. For det første så hadde det norske forsvar tydelig utrykt at de overhodet ikke hadde behov for en så dårlig utdannet mann (guttunge) som meg. På den andre siden så var det like tydelig at Norge og Frankrike ikke hadde noen umiddelbare planer om en krig imot hverandre, og en situasjon hvor en interresse konflikt kunne oppstå var lite trolig.
                                                          Uansett franskmennene vet dette utmerket godt og ingen blir tvunget til å delta i noe som kunne ha noe å gjøre imot den enkelte legionnærs hjemland.

Kommentér

• Hei.

Kan du ikke fortsette med å skrive om dette? Noen operasjoner eller livet ditt nå og hvilke oppgaver du har?!meget interessant lesing.

Kommentér

• Jeg beklager, men jeg ble litt profesjonelt opptatt med andre ting og fikk ikke så veldig mye tid til å skrive på dette forumet.
                                                              Helt ærlig så blir det litt vanskelig å legge ut i det vide og brede om de forskjellige operasjonene jeg har deltatt i. Det er ikke at nordlendingen i meg er så veldig beskjeden, men jeg er ikke så sikker på hva folk vil høre om, og jeg vil helst unngå at det skal bli så veldig dramatisk. På den andre siden, så svarer jeg gjerne på spørsmål.
                                                              Karrieren min i Legionen ble oppsummert i mitt første innlegg i denne tråden, og basert på det, så er det bare å spørre.

Om mitt liv i dag er så interessant er jeg ikke sikker på, men jeg jobber i ledelsen (og som en liten aksjeholder) av et av de største og mest seriøse franske sikkerhetsselskapene med ansvar for Midtøsten og delvis Afrika. Jeg driver og “pendler” imellom Iran og Saudi Arabia (to meget forskjellige land) hvor jeg bor, og selvfølgelig også imellom andre diverse land i området hvor våre kunder har interesser. Hvis jeg (innenfor dette rammeverket) kunne bidra til å avlive en del myter og historier rundt PMC og andre sikkerhetsjobb fantasier om oppdrag i Midtøsten og Afrika, så er det bare å spørre om det også.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
                                                              Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
                                                              Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Informasjon: Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Forsvaret tilbyr flere utdannelsesretninger som alle fører frem til en bachelor, og gir rett til yrkestilsetting som offiser.

For tiden dreier det seg om disse:

- Militær logistikk
                                                              - Marineingeniør maskin
                                                              - Marineingeniør elektro
                                                              - Marineingeniør våpensystemer, elektronikk og data
                                                              -...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
                                                              Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X