Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fremmedlegionen

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Opprinnelig skrevet av KJ Vis post
    Besøkte faren til en kamerat av meg i sør-afrika sommeren 2010. Han skrøyt av den dagen han og en gjeng andre hadde marsjert ut porten og dessertert. Som bevis hadde han en vin flaske og "UD 2-1" fra legionen til utstilling i stua.

Men vil det da være nok at han mellomlander i Frankrike at han blir arrestert?
    F.eks på flyvning hjem til Norge.
    Ohhh… Jeg har ikke hørt om mange som har masjert ut av porten for å desertere. Hvem vet, kanskje han er berømt.

Om han risikerer noe ved en eventuel mellomlanding er vel heller tvilsomt. Det kommer litt an på hvor lenge det er siden. Som regel så blir gamle udømte desertører strøket av listen i politiet etter 7 til 10 år.

I tillegg er det sikkert verdt å notere at man må ha mistanke og politiet må virkelig sjekke i et data annlegg før de eventuelt finner han.
    Stor sett blir folk oppdaget som desertører fordi de blir arrestert for noen annet og at det er andre grunner til at politiet kjører en ID sjekk på dem.

En gammel mann fra Sør Afrika? Jeg tviler på det.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Max Vis post
      En gammel mann fra Sør Afrika? Jeg tviler på det.
      Føler egentlig jeg blei litt skuffa.
      Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work... you can always hit them with it.

Kommentér

• Er vel med Legionen som det er med alle andre "myteomspunnede" avdelinger, mange wannabes som prøver å imponere. Det går med de uinvidde, det går ikke med de som vet.

Svært få som prøver å "pose" som vanlige soldater.
        It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

• Først, takk for en spennende og informativ tråd Max!

Du nevnte litt at du hadde jobbet ved siden av amerikanske styrker i gulfen. Ble nyskjerrig på hvor godt Legionen samarbeider med andre styrker? Brukes Legionen mest til selvstendig oppdragsløsning, eller er det ofte man jobber tett med andre franske og internasjonale styrker?

Lurer også litt på hva gjennomsnittsalderen er på rekruttene i legionen?

Kommentér

• Så fort jobben går over skvadron/kompani nivå så gjør det franske organisasjons systement at det ganske naturlig blir sammarbeid med andre enheter enn Legionen. Det byr ikke på problemer, og for Legionen fungerer det bra og jeg har inntrykk om at andre enheter liker bra å jobbe med Legionen.
            På internasjonale jobber så kommer det selvfølgelig ann på situvasjonen men stort sett så opererer Legionen (så langt det er mulig) med sine litt andeledes metoder alene. På den andre siden så blir det selvfølgelig kontakt og sammarbeid med andre enheter når det kommet til log og annen støtte.

Hvis jeg husker rett så var gjennomsnittsalderen 24 år og jeg tror ikke det har forrandret seg noe vesentlig i det siste. Legionen aksepterer kandidater imellom 17 og 40 år, men før 18 og etter 30 er ikke normen.

Kommentér

[ATTACH=CONFIG]797[/ATTACH]
              Er dette bare et generisk bilde, eller er det noen du kjenner (eller deg selv)?

Kommentér

Vi tilbrakte mange måneder i den Saudiske ørkenen sammen med våre Amerikanske kollegaer før vi tilslutt angrep Irak (akkurat det får bli en annen historie) og jeg må inrømme at det var meget tilfredstillende å se hvor mye enklere våre liv var enn for de stakkars Amerikanerne.
                Kunne vært interessant å høre mer om dette.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av milvar Vis post
                  Er dette bare et generisk bilde, eller er det noen du kjenner (eller deg selv)?
                  Det er meg i midten

Kommentér

• Har hørt prat om at Legionen ikke vil ha dem som er "lynende intelligente" men naturligvis ikke vil ha dem som er stokk dumme, slik at de velger de som faller rundt normalen. Stemmer det? Kan man selekteres vekk på bakgrunn av å være smart?

Høres kanskje ut som et rart spørsmål, men jeg ble fortalt det en gang...

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Telefonoperatør Vis post
                      Har hørt prat om at Legionen ikke vil ha dem som er "lynende intelligente" men naturligvis ikke vil ha dem som er stokk dumme, slik at de velger de som faller rundt normalen. Stemmer det? Kan man selekteres vekk på bakgrunn av å være smart?

Høres kanskje ut som et rart spørsmål, men jeg ble fortalt det en gang...
                      Kort sakt, NEI!

Man må ta en test som definerer noe vi på fransk kaller «niveau generale» noe som fritt oversatt mener generelt nivå og er noe lignende en intelligens test. Det begynner lett og blir vanskeligere og vanskeligere jo lengere du går.
                      Resultatene blir fra 0/20 til 20/20. Minimum er 08/20 og det er meget skjelden at man aksepterer noen som er lavere enn det. På den andre siden er minimum for å gå på sersjant kurs 13/20. Om noen skulle ha høyere så er det bare en fordel og det er utelukket at noen blir forkastet som kandidat fordi han har skåret for høyt på NG.

Legionens litt spesielle rekruttering gjør faktisk at NG nivået i Legionen er langt høyere enn i den franske hæren. Dette kommer selvfølgelig fra at det er vanlig at kandidater fra andre land ofte har høyere utdanning den den gjevne franske rekrutten

Kommentér

• Adjudant og Adjudant/Chef (en Gull eller sølvstripe med rød tråd i midten):
                        Man må være innehaver av et infanteri troppsjefkurs samt troppsjefkurs innenfor sin personlige spesialitet for å bli forfremmet til disse grandene. Vanligvis finner man bare to av disse i hvert kompani. En troppsjef og det man kanskje kan kalle kompaniets sersjantmajor (om det fungerer på norsk) som er nesten altid en Adjudant/Chef som også er troppsjef for kompaniets støttetropp.
                        Ellers så finner man dem generelt som avdelingslederer i de forskjellige støtte avdeingene man kan finne i alle regimenter.
                        Vanligvis er dette grader som oppnåes når man nermer seg 15 til 20 års tjeneste og er egentlig toppnivået en utlenning kan forvente å oppnå i Legionen.

Major (Gull eller sølvstripe med rød tråd i midten og en «halv» gull eller sølvstripe over):
                        Selv om det kan høres merkelig ut så er ikke dette en grad, men en utmerkelse.
                        Man blir autmatisk Major hvis man klarer den administrative testen som er åpen for Adj og Adj/C. Det er å bli utnevnt til å ta testen som kan være en hindring. Man kan også bli utnevnt (av legionens kommanderende general) som en belønning for god tjeneste.
                        Generelt sett så er det stort sett folk i administrative jobber som oppnår denne utmerkelsen og det er en tydelig tendens til at Majorer er mere admin enn krigere og man ser dem skjelden innenfor strids enheter.

Click image for larger version

Name:	Majors.jpg
Views:	1
Size:	34,6 KB
ID:	864322

Kommentér

• Click image for larger version

Name:	PM_1REC_4ESC.jpg
Size:	39,9 KB
ID:	864323

Jeg tillater meg å legge inn et lite bilde av en av mine kamerater i over 20 år.
                          Ubevæpnet sikkerhetsrådgiver, Paul Morgan var en forhenværende Brigadier/Chef fra 1REC og bland de første som ble drept under gissel dramaet i Amenas i Algerie.

I en situvasjon som denne hadde han ikke noe valg... More Majorum!!

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av milvar Vis post
                            Kunne vært interessant å høre mer om dette.
                            Fremmedlegionens deltagelse i det vi ofte kaller Gulf War 1 (1990-91) var en av de største operasjonene for Legionen på slutten av det 20 århundre.
                            Frankrike satte inn i denne operasjoen sin 6 lett pansrede divisjon (6 DLB) som for denne operasjonen ble omdøpt Division Daguet.
                            Regimentene 6REG, 2REI, og 1REC deltok og var forsterket av mannskaper fra andre av Legiones Regimenter. Spesielt Transport skvadronen fra 1RE var mobilisert og en liten enhet fra legionens fallskjerm regiment (2REP).

Min Skvadron (1 escadron / 1 REC) ankom Saudi Arabia rund den 20 september 1990 og etter en rask transitt gjennom landet installerte oss omtrent 45 km sørvest for den lille byen Hafar al-Batin. Dette blir da også litt nord for den berømte KKMC (King Khaled Military City) hvor store deler av de andre nasjonene installerete sine tropper.
                            Hele området ble raskt et slaks verdensomspennende treningsleir for ørken krigføring hvor strisvogner og alt mulig rart utstyr rumlet rundt i ørkenen dag on natt. Dette må være et av de flateste stedene på jord og man kunne uten vanskeligheter se så langt øyet rekker i 360 grader.

Etter et par uker med diversje treningsrunder så ble det klart tydelig at mange av styrkene fra de forskjellige landene totalt manglet ørken erfaring og det var med dårlig skjult stolthet at 1REC ble nødt til å gi ørken trening til mange andre lands enheter.
                            Mange av de amerikanske styrkene kom rett fra Tyskland (dette var slutten av den kalde krigen) og de var helt uten erfaring. Livet i ørken, vedlikehold, kjøring, og taktikk var noe som måtte nesten læres fra nul. Da lærte iallefall jeg personlig at amerikanerne er helt OK å jobbe med og bortsett fra at alt (taktisk) tar alt for lang tid så er de stort sett bare greie typer.

Etter som månedene gikk (ingen var sikker på at det egentlig skulle bli noen krig) så var det meget interresant å observere hvordan moralen til mange lands styrker raskt gikk i nedoverbakke. Bare det å feire julen langt hjemmefra var et stort problem (spesielt for franskmennene) og det å ikke vite hva fremtiden bringer var tydeligvis tungt for Amerikanerne.
                            Vedlikehold av både mennesker og maskiner var vanskelig og Legionens gamle vidunderkurer fungerte utmerket.

Det var her jeg plutselig forsto betydningen av mange av de helt dagligdagse og ofte følt som idiot prosedurer som Legionen hadde banket inn i hodet mitt over de mer enn siste 5 årene. Det å se at Legionen fungerte som vanlig mens andre enheter hadde store problemer med dagligdagse ting var en enorm øye åpner for meg, dette la helt sikkert meget solide fundamenter for min fremtidige holdning som underoffiser i Legionen.

Click image for larger version

Name:	GF1_14.jpg
Size:	94,4 KB
ID:	864324

Kommentér

[ATTACH=CONFIG]859[/ATTACH]

Jeg tillater meg å legge inn et lite bilde av en av mine kamerater i over 20 år.
                              Ubevæpnet sikkerhetsrådgiver, Paul Morgan var en forhenværende Brigadier/Chef fra 1REC og bland de første som ble drept under gissel dramaet i Amenas i Algerie.

I en situvasjon som denne hadde han ikke noe valg... More Majorum!!
                              RIP
                              "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Kommentér

• Bad news

Første KIA fra 2REP i Mali
                                En Stabsersjant fra 2REP’s spesial avdeling

http://www.defense.gouv.fr/operation...oldat-francais

Kommentér

• Fremmedlegionen

"The lads are chuffed that he didn't go down without putting up a fight."

http://www.telegraph.co.uk/news/worl...on-to-die.html
                                  Minsk, det nye Utopia

Kommentér

• hei jeg har tenkt å prøve å komme inn og skal ta fransk kurs så fort som mulig jeg har en krimminel bakgrunn fra jeg var 17 og kommer ikke inn i norge og lurte på om du kunne skrive noen tips på hvordan man kommer seg inn i legionen eller om det er mulig jeg er i relativ god form hva er sjansen vis jeg møter opp på et kontor i frankrike ?

Kommentér

• Det å komme inn skulle ikke være så forferdelig vanskelig for en ung man i høvelig godt fysisk form. Det som er vanskelig er å finne sin rette plass og bli akseptert i systemet.

Det finnes rekruterings kontorer over hele Frankrike (16 tror jeg), men det er i min mening både hensiktsløst og borkastet tid å dra til et annet kontor enn å melde deg direkte i Aubagne (Legionens hovedkvarter utenfor Marseille i sør Frankrike). Skal du uansett komme helt fra Norge så kan du like godt dra helt dit og unngå å miste flere dager på et rekruterings kontor hvor du uansett bare kommer til å vaske dassene og gå rundt å trø luft i ballene i påvente av at de skal sende deg til Aubagne.

Du kan verve deg når som helst på døgnet 7/7 og 365/365. Men vær nå ikke en kørka idiot å melde deg mitt på natta eller på en helgedag. Det er ikke en god ide og starte sin karriere med å vekke en Caporal/Chef mitt på natta. Så fort han har registrert deg neste dag (slik at du teller i kvota) så kommer han til å finne noe feil og hive deg ut, og vips ... du er ute av dansen før du engang har begynt.

Derfor reis rett til Aubagne og meld deg i hovedporten sånn ca 10h30 på en vanlig mandag. Vervings maskinen er i gang og alt er klart for å ta imot deg til din fordel. Ha en konservativ hårklipp, vanlige klær som ikke stikker ut og som selvfølgelig er rene. I sekken har du et kleskift og tre eller fire undertøyskift. Toalettsaker (barber høvel, såpe, tannbørste, tannkrem (liten model) og en kam) samt et par velbrukte og meget vanlige joggesko, og det er alt!!! Ingenting mer. Alt pappagutt skrotet lar du bli igjen hjemme. Du har uansett overhodet ikke bruk for det i tidene som kommer. Skulle du ha en mobiltelefon så la det være en enkel billig type uten abonement.
                                      Lommebok med litt penger (200 euro er mer enn nok), bankkort, returbillett, og et gyldig norsk pass er evig nok for å starte et nytt liv som elitesoldat. La resten av dritten bli hjemme.

Mer kommer
                                      Last edited by Max; DTG 112056B Mar 13, .

Kommentér

• Fremmedlegionen har jo bred erfaring med tunge våpen på relativt lette kjøretøyer.
                                        Kan du si noe generelt om denne erfaringen og hvordan man ser på en slik kapasitet i forhold til en mekanisert enhet?

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Takkatt Vis post
                                          Fremmedlegionen har jo bred erfaring med tunge våpen på relativt lette kjøretøyer.
                                          Kan du si noe generelt om denne erfaringen og hvordan man ser på en slik kapasitet i forhold til en mekanisert enhet?
                                          Jeg er ikke 100% sikker på at jeg vet hva du mener med mekanisert enhet, men i mitt syn så snakker vi da om mekanisert infanteri oppsatt med AMX10P (eller lignende). Med andre ord litt mere pansring, belter, og 20mm som opererer innenfor en panser divisjon.

Dette blir meget forskjellig fra det vi kaller i Frankrike (og Fremmedlegionen) lett pansret infanteri og kavaleri. Det er først og fremst organisasjonen som er forskjellig, men de har også meget forskjellige mobilitets kapasiteter på flere ommråder.
                                          De Franske mekaniserte enhetene var skapt for å stoppe den Røde hær fra å komme over Rhin elven og er organisert for å kjempe slag på en stor skala innenfor en mekanisert panser divisjon og er organisert deretter. På den andre siden så har de lett pansrede enhetene helt andre oppgaver.

Frankrike har en koloni historie og det forventes at den Franske hæren skal kunne operere over hele verden. De lett pansrede enhetene er skapt for dette. Derfor er de organisert slik at de kan operere individuelt og uavhengig helt ned til tropps nivå og det er ikke uvanlig i en operasjon at et kompani er hundervis av km fra regimentet og at tropper kan være opptil 50 km fra kompaniet. Dette krever selvfølgelig en organisasjon, spesielt når det kommet til logistik og støtte som er helt forskjellig.

De mekaniserte enhetene har helt sikkert med sine belter en langt bedre mobilitet lokalt i terrenget, men belter et tungt og krever også mye diesel. Når man skal sende enheter med fly til et annet kontinent, og ofte kjøre hundrevis av kilometer når man kommer dit, så har Franskmennene valgt å bytte inn en del terrengkapasitet imot lettere vekt og lengere rekkevidde. F.eks. En AMX10RC veier (med ekstra pansring) litt under 20 tonn og kan kjøre ca 900 km i 90 km/h på en vanlig vei med et forbruk på 525 liter. Dette gjør at det kan lastes i en C130 (uten å fullstendig drepe rekkevidden) flys til operasjons ommrådet hvor den har 900 km rekkevidde før dem må fylle tanken. Det blir akkurat det samme konseptet for VAB eller den nye VBCI innenfor infanteriet.

Når vi snakker om lett pansring så er det i vårt konsept ikke en pansring imot direkte treffere fra tyngre våpen, men en beskyttelse fra lette våpen og indirekte treff fra splinter, små IED og andre greier man gjerne møter i slike områder.

Konseptet med tyngre våpen på lette vogner er også bygd på en ide om at våpnets rekkevidde skal kompensere for det vogna mangler (uten belter) i terrengkapasitet. Lett pansret infanteri jobber ofte i dybde og når man kan dekke operasjonene opp til ca 3500m med umiddelbar direkte støtte så gir den rekkevidden litt fleksibilitet nå det kommer til det nøyaktige valg av posisjonen.

Personlig (men jeg er vel opplært slik) så bytter jeg gjerne litt pansring imot mer rekkevidde og hastighet. Det å kunne få 3 vogner med 105mm raskt inn i et område hvor det smeller et alltid praktisk. Sniper teamene (med 12,7mm Barret eller Mc Millan) fra infanteriet (2REI eller 2REP) føler seg ofte litt snytt når vi behandler problemet på over 3000m.

Dette sakt, la oss ikke glemme at det er terrenget som kommanderer og jeg er ikke sikkert på at Franske lett pansrede enheter er det beste å sende inn i en trang norsk dal eller ut i ei god norsk blautmyr.

Kommentér

• Jeg tenkte å prøve meg på legionen. Lurte på om du kunne belyse litt om IQ testen. Og hvor mye vann og høyde fobi-tester vil det eventuelt være.

Hvordan er det med arbeidsmuligheter etter en lengre periode i legionen? Privat sikkerhet etc.

Kommentér

• Re: Fremmedlegionen

Opprinnelig skrevet av Iron-heart-86 Vis post
                                              Jeg tenkte å prøve meg på legionen. Lurte på om du kunne belyse litt om IQ testen. Og hvor mye vann og høyde fobi-tester vil det eventuelt være.

Hvordan er det med arbeidsmuligheter etter en lengre periode i legionen? Privat sikkerhet etc.
                                              Nå skal ikke jeg svare på spørsmåler om tester, men har lest i tidligere innlegg at både trådstarter og fler av hans medsoldater med bakgrunn fra Legionen jobber i privat sikkerhet. Selv har jeg flere venner og tidligere kolleger med samme bakgrunn som jobber eller har jobbet i Legionen.
                                              mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

• IQ testen er ikke noe å grue seg for. Den begynnner lett (med tannhjul og dominoer) og blir vanskeligere og vanskeligere til du ikke klarer mer.
                                                Du får et resultat imellom 0 og 20 og jeg har sett mange saftige idioter bestå den prøven.
                                                For en normal ung norsk mann så skulle dette ikke by på et problem.

Når det kommer til fobi tester, så er ikke det noe som finnes under opptaksprosessen.
                                                Det er noe som kommer senere på det første avanserte infanteri kursene. Nok en gang så er det ikke tester, men en vanlig del av kurset som du selvfølgelig kommer til å gjennomføre.
                                                Ingen bryr seg om du har fobi imot det ene eller det andre og du blir bare hivd ut over en 50 meters skrent (i enden av et tau) eller trødd ned i et kloakkrør fuldt av vann med spy og snørr fra dine kamerater. Fobi eller ikke (fobi er nok et sivilt utrykk om ikke elsisterer i Legionen) så kan jeg garantere at du kommer til å gjennomføre kurset.
                                                Engang tilbake i leiren så kan du selv gruble om du skal fortsette ditt liv som legionnær (uten fobier) eller om du skal en kveld stille og rolig stikke av og bli en del av den store statistikken.

Arbeidsmuligheter etter en karriære i Legionen er vel egentlig et så stort tema at det trenger en tråd for seg selv men kort sakt så kan man kanskje si følgende:
                                                • Det finnes en spesiel tjeneste innenfor Legionen som arbeider med å finne jobber for legionærer som forlater Legionen.
                                                • Jobbene er vidt forskjellige og kommer alt ann på den enkeltes bakgrunn.
                                                • Sikkerthets jobber er også noe forskjellig og det er et spesielt miljø rundt dette. Jeg snakker selvfølgelig her om sikkerhetsjobber i utlandet.
                                                • Det finnes et titals seriøse britiske og fem eller seks Franske firmaer som dominerer dette markedet og har du et rent rulleblad og en god befalserfaring fra Legionen så skulle det ikke være umulig å få jobb i dette miljøet. Nok en gang så kommer det nok like mye ann på hvem du kjenner som på hvor mye du kan for å få foten innenfor.

På den andre siden så er dette et miljø som er fuldt av mytomane tullinger og sikkert 90% av de firmaene man kan finne på nettet og tildels på markedet er bare tull og man må for all del unngå disse menneskene.

Kommentér

• Takk for bra svar. Det setter jeg pris på.

Hvor store sjanser er det for å få oppleve strid og hvilke enheter er mest brukt? Kan man bli for gammel og hvor går grensen?

Hva med uenigheter som leder til slåssing forventes det at man tar igjen som i et Sør Amerikansk fengsel?

Den sosiale biten, gå ut cafe, pub f. eks, evt. kvinner, er det noe rom for det? (Snakker ikke om prostitusjon her btw.).
                                                  Last edited by Iron-heart-86; DTG 250015B Apr 13, .

Kommentér

• Er amerikanske sikkerhetsselskaper kjent for å ta inn ex-Legionærer? Forøvrig nysgjerrig på hvilke selskaper som er bare "tull", og hvorfor de er det. Jeg vil gjette at de selskapene som er seriøse kanskje ikke ønsker masse pressedekning?

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Iron-heart-86 Vis post
                                                      Takk for bra svar. Det setter jeg pris på.

Hvor store sjanser er det for å få oppleve strid og hvilke enheter er mest brukt? Kan man bli for gammel og hvor går grensen?

Hva med uenigheter som leder til slåssing forventes det at man tar igjen som i et Sør Amerikansk fengsel?

Den sosiale biten, gå ut cafe, pub f. eks, evt. kvinner, er det noe rom for det? (Snakker ikke om prostitusjon her btw.).

Det er helt umulig å forutsi noen sjanser for strid, det kommer alt for mye ann på verdens fremtidlige utvikling og Frankrikes holdning samt selvfølgelig individuelle valg. Jeg kjenner mennesker som har tjenestegjort i 30 år uten å noen gang komme i strid og jeg kjenner mennesker som har gjort mindre enn et år før de ble skutt. På den andre siden, hvis du tjenesetgjør fem år i et stridskompani så skulle det være stor uflaks om du ikke ble sent på i allefall to oprative turer og det burde smelle på minst en av dem. Men om akkurat du skulle da være midt i smørøyet er jo langt fra sikkert. Men andre ord, det er sjanser men de er heldigvis små og overhodet ikke noe du bør forvente.

Slossing er skjelden, faktisk meget skjelden og begge ville uansett få så mye juling av korporalene etterpå at det hele ville være meget lite produktivt. Det kan selvfølgelig oppstå situasjoner hvor det blir litt knuffing imellom to legionnærer men det blir raskt roet ned. Uansett de som kanskje hadde en tendens til å være litt hissige før de vervet seg blir raskt kurert av Legionens 200 år gamle management metoder.

I regimentet så gjør du vanligvis hva du vil imellom kl 18h00 og 06h00 neste morgen, og du kan da utvikle det sosiale livet du selv ønsker. Men for all del, ikke tro på julenissen, glem et seriøst forhold til kvinnfolk. Du er ofte i utlandet, hvis ikke så er du på kurs eller øvelser i Frankrike, eller har vaktjeneste eller annet tull i leiren, og det er ikke iløpet av de få ukene i året at du går rundt og trør luft i ballene i leiren at du skal utvikle noe forhold til en søt og seriøs fransk (hvis noe slikt eksisterer) jente. Uansett du bor i Sør Frankrike og veien er ikke lang til diverse ferieparadiser hvor det finnes tusenvis a dumme og fulle jenter fra hele verden. Du er mager (les loups maigres), har brunfargen i orden (etter flere måneder i ørkenen)og høvelig bra med penger. Hvis du ikke klarer å finne minst to hver dag så er det noe feil med deg. Pul vettet av dem og glem dem med en gang før du drar tilbake til Legionen og det på en måte munkelivet der. Damer og Legionen er to vidt forskjellige verdener som det ikke går ann å blande.

Kommentér

• Det finnes massevis av ex-legionnærer i ameikanske sikkerhetsselakaper akkurat som i britiske og franske og jeg tror ikke det er noen spesiell trend i den ene eller den andre veien.
                                                        Med tulleselskaper så mener jeg spesielt det vi ofte kaller PMC (Privat Military Company). Med lite seriøse folk og meget uheldige handlinger har de totalt ødelakt det markedet de hadde og nå er festen over. Folk bør unngå disse, unasett det er ingen fremtid der.

På den andre siden så finnes det en masse små selskaper som lager store flotte nettsider men som i bakgrunnen ikke har mer å fare med enn den livlige fantasien til sine eiere. Jeg blir til daglig nedrent av folk fra slike bakgrunner som vil gi oss tilbud om tjenester som de påstår at de kan gjøre (uten at de noen gang har gjordt det) og som dessverre ingen har behov for i den virkelige verden.
                                                        Når du kommer ovenfor selskap som snakker om Extraction, hostage negociations, eller analyser fra land på den andre siden av kloden som de bare har sett på Google Earth så er det all grunn til å dra på smilebåndet.

Det kreves en solid struktur (både administrativ og gografisk) og en enda mer solid økonomisk ryggrad for å overleve som sikkerhesselskap. Disse eksisterer selvfølgelig og du har selskap som Control Risk eller det britiske Sterling, Amarante, GEOS, eller Risk&Co er franske motparter som er også seriøse.

Kommentér

• Er de fysiske kravene deres noe jeg må klare idet jeg går inn døra deres eller er det noe de vil trene oss på en periode før vi blir testet?

Vil du si at fransk er lurt å ha i bagen på forhånd, fra et kurs f eks?

Har de noen fasiliteter som man kan benytte på fritiden? Bibliotek feks. Liker å lese :-)

Jeg har veldig lyst til å gjøre dette, er 26 år da så har hatt nok tid til å tenke meg om. Har litt lyst på 2 rep. hvis det er fallskjerm regimentet.

Kommentér

• Takk for en interessant tråd Max. Det er alltid gøy med litt informasjon fra innsiden, spesielt fra miljøer som er svært myteomspunnede.
                                                            Har du lest boken Mine fem år som legionær? I så fall hva er dine tanker om hvordan legionen fremstilles? Nå har vel vedkommende riktignok erfaring fra en annen avdeling enn deg.
                                                            Boken kan for øvrig fritt leses via nasjonalbibliotekets nettsider her:
                                                            http://www.nb.no/nbsok/nb/5c18d8b58f...al2?index=0#29

Kommentér

• Selvfølgelig må du klare kravene den dagen du verver deg, du må være istand til det hvor som helst og når som helst. Dette er minmums krav som der for å eliminere de aller verste. Det tar bare noen få dager før du blir testet og det er helt utelukket å drive med noen trening før de fysiske testene.

Nei det er hensiktsløst å studere fransk på forhånd.

Bibliotek finnes det lite av, ja bortsett fra manualer da.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
                                                              Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
                                                              Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Informasjon: Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Forsvaret tilbyr flere utdannelsesretninger som alle fører frem til en bachelor, og gir rett til yrkestilsetting som offiser.

For tiden dreier det seg om disse:

- Militær logistikk
                                                              - Marineingeniør maskin
                                                              - Marineingeniør elektro
                                                              - Marineingeniør våpensystemer, elektronikk og data
                                                              -...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
                                                              Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X