Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

USAs og NATOs strategi i Afghanistan

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Re: USAs og NATOs strategi i Afghanistan

Snøugle...Vi mener ingenting vondt! Bare fråtser over nytt blod,that's all

Bving...Folk trodde jeg var syk eller noe, aldri har jeg ledd før kl.14 på en tirsdag. U Nailed it!
    ...Daeshbags

Kommentér

Jeg får sette meg mere inn i dette med Afghanistan, men jeg håper at de militære ledere setter seg ned for å vurdere en ny strategi for å vinne denne krigen. Taliban er vel ikke de mest velutrustede militært sett, noe Nato/Usa er ( de er kanskje blitt for avanserte?).
      Men krigen har vart lenge, og koster mye penger. Jeg håper at de Afghanske soldatene som snart skal overta kan ta lærdom av de feil Nato/Usa eventuelt har gjort.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av snøugle
        Jeg får sette meg mere inn i dette med Afghanistan, men jeg håper at de militære ledere setter seg ned for å vurdere en ny strategi for å vinne denne krigen. Taliban er vel ikke de mest velutrustede militært sett, noe Nato/Usa er ( de er kanskje blitt for avanserte?).
        Men krigen har vart lenge, og koster mye penger. Jeg håper at de Afghanske soldatene som snart skal overta kan ta lærdom av de feil Nato/Usa eventuelt har gjort.
        Hvis du har tenkt å lese deg litt opp på konflikten så er det veldig bra.
        Du vil nok se at "krigen" er mye mer kompleks enn du først antok samt at rene styrkeforhold i form av utstyr og teknologi ikke teller like mye som i god gammeldags konvensjonell krigføring.
        Dette er en irriterende signatur

Kommentér

SOF i Afghanistan frem til år 2024?

http://www.boston.com/news/nation/wa...nistan/?page=1

Etter at hovedtyngden av styrkene trekkes ut i 2014, vil det fortsatt være en god del igjen for å gi støtte til ANSF. Ikke overraskende ser man for seg å fortsatt ha SOF og etterretningskapasiteter i landet, støttet av det som er nødvendig av konvensjonelle styrker.
          Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Samtidig som også norsk SOF settes inn igjen i Afghanistan (ref innlegget over), ser vi at enkeltepisoder på spektakulært vis undergraver det som måtte være av overordnete strategier. Nå sist brenning av bøker på Bagram, hvor noen av bøkene viste seg å være koraner, noe som fører til store opptøyer: http://economictimes.indiatimes.com/...w/12001211.cms

Dette føyer seg inn i rekken av idiotiske og/eller kriminelle hendelser, hvor f eks amerikanske soldater har skjendet lik, eller med vilje skutt sivile. Taliban eller andre grupper utnytter selvsagt slike episoder for det de måtte være verdt. Dersom ikke strategien etterleves på alle plan risikerer man at en stadig større andel av befolkningen ser på ISAF som en okkupasjonsmakt, og søker pragmatiske løsninger hvor også Taliban kan være involvert.

Vi kan godt synes det er dumt at mange lager bråk bare fordi fire bøker ble brent, men vi må uansett ta hensyn til konsekvensene.

Kommentér

"Afghanistan’s Insurgency after the Transition" - rapport fra ICG med anbefalinger.

http://www.crisisgroup.org/en/region...ransition.aspx

En av anbefalingene er å fortsatt holde en beskjeden NATO-styrke på plass etter 2014.

Kommentér

Ni måter Afghanistan endret NATO

Afghanistans ISAF-styrke har vært NATOs viktigste oppdrag i over ti år, men nå er det slutt. Slik har den krevende og til tider blodige operasjonen satt sine spor hos NATO.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...O-7681216.html

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
                Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
                Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Informasjon: Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Forsvaret tilbyr flere utdannelsesretninger som alle fører frem til en bachelor, og gir rett til yrkestilsetting som offiser.

For tiden dreier det seg om disse:

- Militær logistikk
                - Marineingeniør maskin
                - Marineingeniør elektro
                - Marineingeniør våpensystemer, elektronikk og data
                -...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
                Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
                Working...
                X