Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Moderne propaganda ifm ny 5-årsplan

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

https://youtu.be/m91zBt94Ll0

Fantastisk video, og ja dette er Kina som har laget - ikke noen lystige amatører. Hvorfor gjør de dette?

Mitt tips: både innenrikspolitiske og internasjonale hensyn. Denne sammen med noen "kjekke" ting i femårsplanen som kommer om noen dager kan påvirke opinion mange steder.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sv: Moderne propaganda ifm ny 5-årsplan

Fantastisk! Satt og klappet med jeg nå...

admin - Milforum

Comment

Synes den kinesiske fascinasjonen for tittelen "Ingeniør" er litt morsom. Økonomer derimot har ikke på langt nær like høy stjerne og mener å huske at de også var bannlyst fra sentrale partikomiteer til godt ut på 90 og 2000 tallet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Comment

Man må jo humre litt av slikt, men minne om at samtlige norske kommuner er forpliktet etter lov til å lage 4-årsplaner hvert år. Norske kommuner er formelt sett svært planstyrte (kommuneplan -> økonomiplan -> delplaner). Staten styres jo også i stor grad etter planer, men dog delplaner ikke en svær nasjonalplan.
        TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Comment

Vi får håpe at Kina ikke havner på ROBEK-lista da.
          One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

Comment

Jeg har to opplevelser fra sovjetiske femårsplaner. En femårsplan i sovjettiden var laget sentralt av et helt gigantisk direktorat i Moskva, Gosplan, og styrte i minste detalj all økonomi i Sovjetunionen uten bruk av markedsmekanismer. Hver eneste lille bedrift (alle bedrifter, selv de minste, var jo eid av staten) fikk detaljert ordre om alt de skulle levere, hvor de skulle levere, og hva de skulle motta fra andre bedrifter. Dette "effektive" systemet begeistret jo faktisk det norske arbeiderpartiet på 50-tallet og litt ut på 60-tallet. Einar Gerhardsen var overbevist om at Sovjetunionen ville utkonkurrere USA økonomisk, da det for ham var en selvfølge at en økonomi der alle transaksjoner var detaljplanlagt av flinke samfunnsøkonomer måtte være mye mer effektiv enn en som bygget på markedets frie og uberegnlige spill. En slik planleggingsøkonomi ble til en ikke liten grad bygget ut i Norge på 50-tallet under ledelse av en av planleggingsøkonomiens store tilhengere Erik Brofoss.

Men jeg har to opplevelser fra Lativia, den første selvopplevd: For 15 år siden la jeg merke til at i byen Ventspils var det en stor mengde boligblokker laget av betongelementer, alle etter omtrent samme konstruksjon. På gavlen sto tydeligvis byggeåret. Det merkelige var at de så temmelig dårlige og ødelagte ut (mye dårligere enn bygårder fra 1920- og 1930-tallet som hadde blitt meget dårlig vedlikeholdt, men som sto godt for det), og jo nyere, jo verre så de ut. Og de som hadde byggeår omkring 1985 (altså var 15 år gamle) så aller verst ut, de ramlet helt sammen. Forklaringen jeg fikk var at i sovjettiden var alle prefabrikkerte betongelementer brukt i Latvia produsert av en fabrikk. De fikk sin produksjon bestemt av femårsplaner fra Gosplan. I hver femårsplan skulle de produsere mer betong enn i den forrige, men de fikk ikke mer sement. Dermed hadde betongen fra hver femårsplan hatt mer sand og mindre sement enn i den foregående, og betongen hadde over lang tid vært av dårligere og dårligere kvalitet.

Det andre tilfellet hørte jeg av en svensk kollega, som er barn av latviske flyktninger som hadde flyktet til Sverige i 1944. Han snakker jo latvisk flytende og hadde vært mye i Latvia også under kommunisttiden. Han opplevde på 1980-tallet at han sto på det store grønnsaktorget i Riga og så kom det rullende lastebil etter lastebil fullastet med dill, og dumpet det i en enorm haug midt på torvet, en haug på mange tonn (i alle de baltiske landene bruker de enormt med dill i maten, selv brødet smaker dill), det meste av det råttent og ubrukelig. Folk strømmet til for å få med seg det som kunne brukes. Min kollega spurte hva i all verden dette var. Jo, et stort kollektivbruk hadde i sin femårsplan fra Gosplan at de skulle levere så og så mange tonn dill på grønnsaktorvet i Riga. Dette var den siste dagen i femårsplanperioden, så nå leverte de det. Planøkonomi uten markedets uberegnlige spill på det beste.... Klart en økonomi der alt var detaljplanlagt fra toppen var effektiv....
            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

Ser ut til å være spekulasjoner på at ettbarnspolitikken oppheves som ventet. Jeg regner med noen tiltak som er poppis i vesten rundt miljø...
              "Gjør Ret, Frygt Intet"

Comment

Slik jeg har forstått det så er ettbarnspolitikken egentlig en sannhet med modifikasjoner. Hvis du bor i en urban by så kan du få flere unger men må da dekke alle utgiftene for de barna selv; lege, skole etc. På landsbygden kan en få to barn dersom førstefødte er en jente.

Comment

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                  Jeg har to opplevelser fra sovjetiske femårsplaner. En femårsplan i sovjettiden var laget sentralt av et helt gigantisk direktorat i Moskva, Gosplan, og styrte i minste detalj all økonomi i Sovjetunionen uten bruk av markedsmekanismer. Hver eneste lille bedrift (alle bedrifter, selv de minste, var jo eid av staten) fikk detaljert ordre om alt de skulle levere, hvor de skulle levere, og hva de skulle motta fra andre bedrifter. Dette "effektive" systemet begeistret jo faktisk det norske arbeiderpartiet på 50-tallet og litt ut på 60-tallet. Einar Gerhardsen var overbevist om at Sovjetunionen ville utkonkurrere USA økonomisk, da det for ham var en selvfølge at en økonomi der alle transaksjoner var detaljplanlagt av flinke samfunnsøkonomer måtte være mye mer effektiv enn en som bygget på markedets frie og uberegnlige spill. En slik planleggingsøkonomi ble til en ikke liten grad bygget ut i Norge på 50-tallet under ledelse av en av planleggingsøkonomiens store tilhengere Erik Brofoss.

Men jeg har to opplevelser fra Lativia, den første selvopplevd: For 15 år siden la jeg merke til at i byen Ventspils var det en stor mengde boligblokker laget av betongelementer, alle etter omtrent samme konstruksjon. På gavlen sto tydeligvis byggeåret. Det merkelige var at de så temmelig dårlige og ødelagte ut (mye dårligere enn bygårder fra 1920- og 1930-tallet som hadde blitt meget dårlig vedlikeholdt, men som sto godt for det), og jo nyere, jo verre så de ut. Og de som hadde byggeår omkring 1985 (altså var 15 år gamle) så aller verst ut, de ramlet helt sammen. Forklaringen jeg fikk var at i sovjettiden var alle prefabrikkerte betongelementer brukt i Latvia produsert av en fabrikk. De fikk sin produksjon bestemt av femårsplaner fra Gosplan. I hver femårsplan skulle de produsere mer betong enn i den forrige, men de fikk ikke mer sement. Dermed hadde betongen fra hver femårsplan hatt mer sand og mindre sement enn i den foregående, og betongen hadde over lang tid vært av dårligere og dårligere kvalitet.

Det andre tilfellet hørte jeg av en svensk kollega, som er barn av latviske flyktninger som hadde flyktet til Sverige i 1944. Han snakker jo latvisk flytende og hadde vært mye i Latvia også under kommunisttiden. Han opplevde på 1980-tallet at han sto på det store grønnsaktorget i Riga og så kom det rullende lastebil etter lastebil fullastet med dill, og dumpet det i en enorm haug midt på torvet, en haug på mange tonn (i alle de baltiske landene bruker de enormt med dill i maten, selv brødet smaker dill), det meste av det råttent og ubrukelig. Folk strømmet til for å få med seg det som kunne brukes. Min kollega spurte hva i all verden dette var. Jo, et stort kollektivbruk hadde i sin femårsplan fra Gosplan at de skulle levere så og så mange tonn dill på grønnsaktorvet i Riga. Dette var den siste dagen i femårsplanperioden, så nå leverte de det. Planøkonomi uten markedets uberegnlige spill på det beste.... Klart en økonomi der alt var detaljplanlagt fra toppen var effektiv....
                  Det med betong er helt riktig. Rundt om i Russland detter det ned boligblokker med jevne mellomrom, og folk omkommer gjerne på grunn av det.

Systemet til Gosplan var på mange måter helt absurd. Det var ingen anledning til å komme med kritiske innvendinger, og man fulgte opp "programmet" på en "lojal" måte. Å komme med innvendinger innebar at man enten motarbeidet systemet eller var inkompetent.

Det sovjetiske systemet responderte i stor grad på "utfordringer" fra vesten, der man målte seg med hva man kunne få i den vestlige verden, slik som forbruk. I DDR (for de som husker den demokratiske republikken Tyskland som lå bak jernteppet) så hadde man gjerne penger, men vareutvalget; mat, klær, forbruksgjenstander var knapt og dårlig. Det var ganske gjengs i hele den Sovjetstyrte regionen. Det utviklet seg i DDR en "alternativ økonomi" som baserte seg på god gammeldags bytte-økonomi. Dvs. at man kjøpte det som fantes i butikkene uavhengig av man kunne få bruk for det eller ei, og lagret det for å kunne utnytte det som en ressurs på et senere tidspunkt til å bytte til seg varer man hadde behov for. Dette var svært vanlig i DDR, og helt sikkert et utbredt fenomen i de kommunistiske land.

Akkurat dette har jeg fått bekreftet av studenter fra det som var DDR, som gjerne forteller hvordan foreldre og besteforeldre levde under kommunismen. Men alle hadde arbeid å gå til, hvor enn lite de hadde å gjøre om det så bare var å koste litt på gulvet på fabrikken. Kanskje ineffektivt -men logisk nok fantes arbeidsledighet knapt..!
                  Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Comment

Er ikke rart det når staten står for alle jobbene; som også var en av grunnene til at gamle Soviet tilslutt knakk sammen økonomisk.

Comment

Jeg var i Ungarn i 1987. Ungarn var jo ganske liberalt til å være kommunistisk, og dette var helt på slutten av kommunisttiden, men allikevel var det mye absurd. I byen Balatonfüred, de jeg var på et møte, var det et eller to supermarkeder. De så akkurat ut som vestlige supermarkeder (ikke noe slikt som det som var i Sovjet med at man måtte stille seg i kø tre ganger), men nesten alle hyllene var fullstendig tomme. De hadde faktisk to typer tannkrem i hylla, en kinesisk og en sovjetisk. Vi kjøpte den sovjetiske som jeg tror het noe med Pomorin. Den smakte fullstendig pyton, og som spøk satte vi den i flere år på hylla på badet når vi hadde overnattingsgjester... Mandag morgen kom sto det en enorm kø av biler foran bensinstasjonen. Det viste seg at de da hadde fått forsyning av vestlig høyoktanbensin (italiensk Agip). Ellers hadde de også bensin, men bare noe dårlig lavoktan som ga tenningsbank i de fleste bilmotorer.
                      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

Working...
                      X