Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Britisk tjenestehund tatt til fange i Afghanistan

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Britisk tjenestehund tatt til fange i Afghanistan

Taliban har fanget en militær tjenestehund.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/af...iban/10121835/

Og et par våpen også, etter det bildet å dømme.
    Last edited by Sofakriger; DTG 181955A Feb 14, . Begrunnelse: Skilt ut 10 innlegg fra interessante nyhetslinker
    As you wish.

http://www.express.co.uk/news/world/...n-in-shoot-out

Da planlegger SAS å hente tjenestehunden sin, - "No one gets left behind".
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Kommentér

Ja for det blir steinfett å i verste fall miste x-antall med spesialsoldater for å redde èn eneste tjenestehund i form av et nedskutt helikopter eller en uforutsett ildstrid underveis. Da får man tvert et ganske stort forklaringsproblem på hjemmebane - verre enn at en hund dukker opp forskremt på en propagandafilm...
      For ikke å snakke om de ganske signifikante mengdene ressursene man binder opp i form av mennesker, tid og assets/utstyr for å pinpointe hunden geografisk nøyaktig i tid og rom, planlegge en aksjon for å bringe den tilbake og deretter øremerke personell/avdeling, som deretter må forberede seg selv på grundig og korrekt vis på denne aksjonen - gjerne over lenger tid. Dette er tid, assets og manpower som ikke akkurat er i overflod i AO der, og som kan/bør brukes på helt andre måter enn dette.

En tjenestehund er kynisk sett kun et verktøy - lik en minesøker, boltkutter eller rifle - som tilfeldigvis er levende og som naturlig nok blir behandlet svært bra i løpet av sin tid i tjeneste. Sagt det er ikke en tjenestehund verdt et eneste menneskeliv i en slik setting som dette IMHO.

En aksjon som dette er en waste of time, money og manpower, og slik jeg ser det er dette mer snakk om en PR-jippo utad enn et faktisk behov for "å bringe egne hjem". La så uenigheten og følelsene omkring dette fare imot meg...
      Last edited by MMB; DTG 090320A Feb 14, .
      Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Briter har et merkelig forhold til dyr.
        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Det er forhåpentligvis en operasjon som passet godt inn med propagandahensyn.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
            Ja for det blir steinfett å i verste fall miste x-antall med spesialsoldater for å redde èn eneste tjenestehund i form av et nedskutt helikopter eller en uforutsett ildstrid underveis. Da får man tvert et ganske stort forklaringsproblem på hjemmebane - verre enn at en hund dukker opp forskremt på en propagandafilm...
            For ikke å snakke om de ganske signifikante mengdene ressursene man binder opp i form av mennesker, tid og assets/utstyr for å pinpointe hunden geografisk nøyaktig i tid og rom, planlegge en aksjon for å bringe den tilbake og deretter øremerke personell/avdeling, som deretter må forberede seg selv på grundig og korrekt vis på denne aksjonen - gjerne over lenger tid. Dette er tid, assets og manpower som ikke akkurat er i overflod i AO der, og som kan/bør brukes på helt andre måter enn dette.

En tjenestehund er kynisk sett kun et verktøy - lik en minesøker, boltkutter eller rifle - som tilfeldigvis er levende og som naturlig nok blir behandlet svært bra i løpet av sin tid i tjeneste. Sagt det er ikke en tjenestehund verdt et eneste menneskeliv i en slik setting som dette IMHO.

En aksjon som dette er en waste of time, money og manpower, og slik jeg ser det er dette mer snakk om en PR-jippo utad enn et faktisk behov for "å bringe egne hjem". La så uenigheten og følelsene omkring dette fare imot meg...
            SAS har jo operert i Afghanistan siden 2001, det gjorde de også når tjenestehunden ble borte 23. desember i fjor. Det fremgår også at Capt. Richard Holloway ble drept i skuddvekslingen.

Så på hvilken måte de har tenkt seg dette, det vet jo ingen av oss, og heller ikke avisen som slår opp det her. Vil tro SAS er fullt kapable til å ta sine egne vurderinger på når, og eventuelt om, de skal aksjonere.

Kommentér

Ifølge artikkelen er målet å få bikkja ut enten vha forhandlinger eller "rescue". Om man først vurderer forhandlinger som et alternativ, så skader det vel ikke om man i forkant formidler et klart inntrykk av hva utfallet av mislykkede forhandlinger kan bli.
              Beidh a lá leo

Kommentér

http://www.telegraph.co.uk/news/worl...-Holloway.html

Omtale av Capt. Holloway.

Siden 2001 har 447 britiske soldater mistet livet i Afghanistan.

Kommentér

Ok,
                  Konstaterte faktum og forutsetningene her er vel at en aksjon gjennomført av en sammensatt spesialstyrke bestående av SAS pluss støtteelementer i slutten av Desember resulterte i minst ėn drept britisk soldat og en tjenestehund tilfangetatt av fienden.

Videre, prisen for å selektere, utdanne og vedlikeholde en britisk spesialsoldat til gjeldende krav kan jeg garantere er langt høyere enn prisen for å selektere, utdanne og vedlikeholde en tjenestehund - da selv "dyre" typer hunder som eksplosivsniffere og især dedikerte CIED-hunder, som krever veldig disiplinerte, fokuserte og godt selekterte hunder for at dem skal gjøre en god jobb.
                  Den hunden i filmen kan jeg med 99% sikkerhet si at ikke er en patrulje-/"bitehund", ikke minst fordi denne drepte soldaten etter sigende tilhørte ingeniørregimentet i British Army, da en underavdeling her som tilhører/er tilknyttet britiske Special Forces Support Group, og da hundefører i denne avdeling.

I Afghanistan har man en begrenset pool med spesielt etteretnings- og spesialstyrkekapasiteter. Innunder etteretningskapasiteter tenker jeg da på alt fra lokale kilder til andre sensorer som droner etc, og alt imellom.
                  Det som er gjengs er at det er et vanvittig press på og etterspørsel etter disse kapasitetene, til hva enn jobber som krever denne typen styrker.

For en redningsaksjon som dette kreves det som nevnt at man;
                  1. Pinpointer og deretter har eyes-on mer eller mindre kontinuerlig på målet, og samtidig også har en situasjonsforståelse for hva som skjer utad ift målet.
                  2. Mens dette pågår, så skal en større stab som involverer de fleste S- eller G'ene planlegge aksjonen til minste detalj. Og dette involverer om mulig også nivåer ganske langt opp i ISAF-kommandokjeden, opp imot ildåpning/ROEer, forhåndsgodkjenninger på bruk av makt og om ikke dette er på plass allerede også avklaringer ift utløsningsmyndighet av forskjellige typer assets/maktmidler som kan tenkes å måtte bli brukt ila aksjonen (er ikke lenger automatikk i at ISAF-styrker kan gå inn i compounds, f.eks.).
                  3. Enheten som fysisk skal gjennomføre og være til støtte for aksjonen blir på et tidspunkt her også satt sammen og starter sin UTS, som inkluderer trening på oppdrag og gjerne enda mer trening. Planer må gjerne også revideres og oppdateres etter hvert som situasjonen på bakken utvikler eller endrer seg, og trening må gjerne også gjenspeile disse nye virkelighetene.
                  4. Som del av aksjonen vil det naturligvis også pågå en løpende risiko-/fiendeanalyse som nærmest må holdes oppdatert i sanntid; Hvor mye slask er det i området, hva kapasiteter besitter dem, fiendens farligste handlemåte, mest sannsynlige handlemåte etc.

Inni her er det svært mye faktorer som gir rom for skjæring, og enkle løsninger ift dette fører sjeldent til gode ting. Spesialsoldater er ikke skuddsikre og de er heller ikke så ninja at dem aldri blir oppdaget noensinne. Mao. så nytter det ikke å bare avskrive en aksjon på forhånd med "dette går nok bra" simpelthen fordi det er snakk om spesialstyrker som er satt til å gjennomføre aksjonen.
                  Overgår risikoen nytteverdien av aksjonen, så er det beint ut dumt å gjennomføre denne, enkelt og greit. Sagt på en annen måte, så var risikoen (og diplomatiske issues i etterkant) å potensielt miste flere Navy SEALs dypt inni Pakistan verdt målet om å drepe Bin Laden. Det er jeg ganske sikker på at ikke er tilfellet når det kommer til utelukkende det å redde en hund.

Derimot, hvis dette er snakk om en aksjon som har andre primære mål (f.eks drepe HVTs eller berge kritisk materiell som samband og krypto, som er langt viktigere enn et hundeliv, lik det eller ei) enn å berge ut denne hunden, og der det å få denne ut blir mer underordnet hovedmålet, så stiller ting fort seg litt annerledes. Akkurat dette aner ikke jeg noe om ihvertfall, hva britene tenker og vet.
                  Det jeg derimot kan si ganske så sikkert, er at det å miste en skokk med spesialsoldater i form av et helikopter som styrter eller blir skutt ned på infil/exfil, eller flere britiske liv som går tapt i en uforutsett ildstrid mot en fiende som etteretningsinnsatsen ikke klarte å avdekke i forkant langt på vei vil gjøre dette til aksjon som koster langt mer enn den smaker.

Britene sitter nok på et langt bedre bilde av ting enn det jeg gjør, og nok vil ha det nødvendige beslutninsgrunnlag som følge. Jeg simpelthen påpeker at denne business er langt mer omstendelig enn å "bare sende inn spesialstyrkene, så fikser dem biffen".
                  Last edited by MMB; DTG 110040A Feb 14, .
                  Elite Som En Trensoldat

Kommentér

M. - Jeg har ikke noe problem med å forstå det du sier, og jeg håper ikke det er meg du tillegger de utsagnene om at dette er "steinfett", og at "det bare er å sette inn spesialstyrkene så fikser de biffen". Jeg har såpass lang operativ erfaring at jeg godt er i stand til å vite hvilken risiko mannskapene utsettes for.

SAS tar også slike vurderinger, og de sitter med langt mer informasjon enn det vi har om denne saken. Likevel velger de å gi et tydelig budskap til den gjengen som står bak dette.

Det er ikke alt som lar seg måle i kroner og øre, vi skal heller ikke se bort fra at denne saken handler om mer enn tjenestehunden.

Da er dette ferdig snakket fra min side.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                    Working...
                    X