Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Afghanistan og veien videre

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Afghanistan og veien videre

Det er mange som blir overrasket når de ser en norsk soldat vandre hjemover fra Oslo S i ørkenuniform.
    Noen tør gå bort og spørre om ikke Norge er ute av Afghanistan, mens andre kaster skit og trusler.

Men Norge er fortsatt i Afghanistan. Vi har to operative styrkebidrag. Ett i Nord og ett i Øst i tillegg til en nasjonal kommando og støtteelementer.

De fleste har sikkert fått med seg at i løpet av 2014 skal NATO ut, men vi er nå i ferd med å gå over i en ny fase.
    Det hele avhenger av hva Afghanistans president bestemmer seg for og hvilke sikkerhetsavtaler han underskriver.
    For ikke mange dagene siden ble et stort landsråd ferdig "Loya Jirga" der flertallet av stemmene ba Karzai signere avtalen.

Avtalen er viktig for den gir NATO og ISAF egen jurisdiksjon over egne styrker. Karzai vil at USAs bidrag skal straffeforfølges etter Sharia, men i så fall ville det bli slutten på eventyret.
    Allerede nå har ting endret seg drastisk. Man får ikke lenger lov til å gå inn i sivil bosetting uten at Afghansk politi eller militære er med. Droneangrepet i Helmand som tok livet av et barn, gjorde ikke situasjonen noe bedre og klokken tikker sakte men sikker over fristene som er gitt for signering av en avtale som sikrer tilstedeværelse i neste fase.

Kineserne er på full fart inn og tar over mer og mer av landets attraktive ressurser. USA får oljeledningen sin fra Uzbekistan og norske bistandspenger siles gjennom myndighetenes lommer for til slutt og ende opp med en slikk og ingenting der det virkelig trengs.

Vesten har også stabilisert opiumsproduksjonen som sank drastisk med hele 97% da Taliban forbød opium på starten av 2000 tallet. Heldigvis gikk NATO inn 5 dager før den kritiske rapporten som viste at det ville bli store kriser innenfor både helse og økonomi på grunn av manglende pengestrømmer.

Men hva skjer videre ? Hva skjer om ikke Karzai signerer den lukrative sikkerhetsavtalen.
    Da trekker USA seg ut, så følger Tyskland og Brittene på. Og Norge vil også med stor sannsynlighet finne ut at det er både personell og materiell nede i Teateret som sårt trenger en transport eller to den lange veien vestover.

Det neste eventyret er kanskje Syria, eller gamle østlige trakter som på folkemunne snart er glemt som Jugoslavia.

/pF

Mali..?..;-)

Kommentér

Man får ikke lenger lov til å gå inn i sivil bosetting uten at Afghansk politi eller militære er med.
      Det er lenge siden den begrensningen kom da.

Personlig mener jeg at vi bør "pull the plug" nå. Endex Afghanistan bør være 31.12.14.

Man må ta av støttehjulene, so to speak, på ett eller annet tidspunkt. Er man der for lenge så skaper man en avhengighet til NATO/ISAF hos myndighetene som man ikke ønsker. Godt mulig at man er der allerede.
      It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
      Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
      Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Informasjon: Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Forsvaret tilbyr flere utdannelsesretninger som alle fører frem til en bachelor, og gir rett til yrkestilsetting som offiser.

For tiden dreier det seg om disse:

- Militær logistikk
      - Marineingeniør maskin
      - Marineingeniør elektro
      - Marineingeniør våpensystemer, elektronikk og data
      -...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
      Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
      NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
      Working...
      X