Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Exit Afghanistan

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Exit Afghanistan

Denne tråden handlet opprinnelig om NRK-serien "Exit Afghanistan" ( http://tv.nrk.no/serie/exit-afghanis...ng-1/episode-1 )

Den har nå dreiet fokus mot en generell diskusjon rundt Norges engasjement i Afghanistan, og granskingen av dette.

- MOD

Noen som har sett? Noen tanker, spørsmål etc?

Har sett episode 1 og 2 nå, er ganske interessant å se. Ikke mye overraskende.
    Last edited by Rittmester; DTG 121551B Feb 14, . Begrunnelse: Endret trådens fokus
    It's not about surviving, it's about winning.

Myste litt på episode 2 igår.
    Vet noen hvilken utdanning/nivå disse legene har? Ville de kunne utnyttet utstyret de savner (som f.eks. røntgen)?
    Det virker som om de har veldig liten oversikt over leiren. F.eks. hvilke kabler som går hvor/er til hva. Hva slags dokumentasjon/informasjon ble gitt om leiren?
    Eller er det bare generell bitching?
    All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Kommentér

Så episode en. Skal se episode to nå.
      Synes den gir et ganske dystert bilde på vårt bidrag der nede. Synes "Norge i Krig" hadde samme vinklingen også. Er det sånn holdningen til mange der nede er, eller er det bare bevisst vinkling fra NRKs side?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av M72 Vis post
        Myste litt på episode 2 igår.
        Vet noen hvilken utdanning/nivå disse legene har? Ville de kunne utnyttet utstyret de savner (som f.eks. røntgen)?
        Det virker som om de har veldig liten oversikt over leiren. F.eks. hvilke kabler som går hvor/er til hva. Hva slags dokumentasjon/informasjon ble gitt om leiren?
        Eller er det bare generell bitching?
        Hva gjelder legen, så vet jeg ikke hva slags utdanning han har. Sånn fra personlig erfaring så kan jeg fortelle at legen som var tilknyttet kandaken jeg var med å mentorere var mer "lege" enn lege, hvis du skjønner hva jeg mener. Han hadde sikkert noe utdanning, men langt fra det som er vanlig i vesten. Tror ikke det er vanskelig å ta røntgenbilder, men hvor gode de er på å tyde dem, for annet enn brudd, er ikke godt å si.

Det som forøvrig var en ganske spenstig fail er jo TQ leksjonen som blir gitt til ANA personellet. Han som holder leksjonen, nordmann, setter den på på feil sted.

Jeg var ikke med på HOTO fra TSGF til ANA, så hva slags innføring de fikk om leirens infrastruktur aner jeg ikke. Skal innrømme at det så dårlig ut. Selv om ANA er ganske flinke til å legge skylda på andre. De fremstår jo som jeg opplevde dem.
        Last edited by AGR416; DTG 242256B May 13, .

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Forsvarte Vis post
          Så episode en. Skal se episode to nå.
          Synes den gir et ganske dystert bilde på vårt bidrag der nede. Synes "Norge i Krig" hadde samme vinklingen også. Er det sånn holdningen til mange der nede er, eller er det bare bevisst vinkling fra NRKs side?
          Tenker du på afghaneres holdning? Produksjonen har nok kanskje en negativ vinkling for å skape litt debatt, og det som kommer frem fra den sivile delen i Faryab er jo filmet og regissert av Anders Sømme Hammer, som jo har en ganske klar oppfatning av innsatsen der nede.

Men at mange er/var negative til oss skal man ikke se bort i fra. At situasjonen er dårlig er det heller ingen tvil om, re frykt for Taliban, jobber, økonomi etc.

Kommentér

En del av klagingen fra ANA-folk på det nordmennene hadde gjort bar preg av tullprat eller misforståelser. F.eks. de afghanske vedfyrte bakerovnene som FLO hadde laget utenfor kjøkkenet - ANA klaget på at det ikke var lagt opp vann der; dvs. de hadde tenkt å bare flytte hele kjøkkenet ut til bakerovenene istedet for å gjøre som nordmenne hadde tenkt - at matlagingen skulle foregå innendørs bortsett fra bakingen.

Må si jeg sympatiserer med ANA-adm.offen som fysisk insisterer på å telle gjennom containerne som en annen offiser har tenkt å ta som personlig eiendom, men trist at det blir håndgemeng av det.

Ellers det jeg så av intervjuer fra det sivile samfunnet virket på meg som preget av ganske mange ønsker om at ikke nordmennene skulle reise - folk som ville føle seg tryggere om vi ble der lenger.

Kommentér

Nå har Forsvaret avgradert en rapport som viser 116 delmål man satte seg for engasjementet i Afghanistan, og hvortvidt man lyktes med dem.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...l#.UvthFU2YYuU

83 av målene ble nådd, men en del viktige ble ikke nådd, f eks å beskytte sivilbefolkningen, og støtte dem med å bygge opp infrastruktur. Det var et bevisst valg av den rødgrønne regjeringen at militære ikke skulle drive slikt bistandsarbeid.
              Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                Det var et bevisst valg av den rødgrønne regjeringen at militære ikke skulle drive slikt bistandsarbeid.
                Og en av de større feilene de gjorde etter min mening (lukter kjøpslåing innad i regjeringen). Men noen med skolegang innen emnet kan sikkert uttale seg om det hadde hatt effekt eller ikke.

Kommentér

Både Jonas Gahr Støre og Espen Barth Eide uttrykte seg kraftig mot en sammenblanding av militær og sivil innsats, førstnevnte bl a med begrunnelse hentet fra sin bakgrunn fra Røde Kors (som jo på slagmarken skal fremstå som nøytralt). Barth-Eide gjentar i artikkelen at det er "rørende naivt å kombinere sivile og militære tiltak." Sannsynligvis hadde de støtte også fra SV i dette synet.

Jeg mener denne holdningen er den enkeltfaktoren som har bidratt desidert mest til fiasko i Afghanistan. Det er helt ufattelig sjanseløst å rykke inn i en landsby og jage Taliban vekk, for deretter etter en stund å trekke seg unna, uten at landsbybeboerne har sett noen forbedring i livssituasjonen sin. Og det er like sjanseløst å sende sivile hjelpearbeidere inn i et område som beherskes av Taliban. I beste fall får de gitt litt hjelp på Talibans premisser (og det er IKKE å bygge pikeskoler, for å si det sånn), i verste fall dør de, slik det skjedde med fire fra Médecins Sans Frontières.

Den eneste måten å få til bistand i en krigssone er med tett samarbeid mellom de forskjellige instansene. At dette skal være så vanskelig å begripe for presumptivt intelligente mennesker, overstiger min fatteevne.
                  Last edited by Rittmester; DTG 121346B Feb 14, .

Kommentér

Barth Eide avslører seg som rimelig arrogant med den uttalelsen (ikke at det var en stor nyhet), og jeg er 100% enig med deg Rittmester.

Kommentér

Jeg mener denne holdningen er den enkeltfaktoren som har bidratt desidert mest til fiasko i Afghanistan.
                      For Norges bidrag, ja.

Det er derimot mange som har gjennomført mange gode tiltak gjennom det som i doktrinen heter "comprehensive approach", altså samkjørt og koordinerte sivile og militære tiltak.

Kan anbefale å lese om den nederlandske modellen:

https://openaccess.leidenuniv.nl/bit...pdf?sequence=2

Militære operasjoner i et vakum i en COIN operasjon produserer kortsiktige gevinster.

Den ideelle strukturen består av en sivil kapasitet og en militær kapasitet, hvor den militære kapasiteten skal brukes til å nå og understøtte sivile mål/den sivile innsatsen. De sivile motpartene til de militære styrkene jobber direkte opp mot Afghanske myndigheter for å legge planer -> målstyring. De militære kapasiteten blir brukt for å fasilitere gjennomføringen av disse planene.
                      Last edited by AGR416; DTG 121405B Feb 14, .

Kommentér

Ja, helt enig. Jeg mente fiasko for Norges bidrag, ja.

Kommentér

Jeg er ikke uenig med tidligere kommentarer, men dette er status fra én aktør om jeg forstår det rett. Hvordan konkluderer hjelpeorganisasjonene i samme spørsmål, kunne de yte mer effektiv hjelp på egen hånd?

I så fall må det gjøres en overordnet analyse over hvilken effekt alternativ organisering kunne hatt.

Kommentér

Ser man på, det er på gang:

http://www.aftenposten.no/incoming/S...l#.UvuH0Sg8mRA

Kommentér

Jeg håper denne ekspertgruppen får et vidt nok mandat til å også se på alle de politiske aspektene ved saken.

Kommentér

Her er selve rapporten: Attainment of goals for the Norwegian led provincial reconstruction team in Faryab – an assessment

Denne rapporten, en meningsmåling gjennomført blant befolkning i Faryab ett år etter at de norske styrkene reiste, er også av interesse: Faryab Survey wave 8 – a year after the redeployment of Norwegian forces from Faryab

Nå er det litt farlig å bare telle antall milepæler som er bestått/ikke bestått uten å vekte dem ut fra viktighet. Man kunne for eksempel tenke seg 100 milepæler, alle ticket av med grønt, bortsett fra det siste som var "unngå å tape det siste avgjørende slaget og bli massakrert til siste mann". Custer kunne sikkert også ha laget mange fine grønne "tick marks"....
                                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Mitt generelle inntrykk er at vi har hatt alt for lite tilstedeværelse blant sivilbefolkingen og hatt en alt for arrogant tone de få gangene vi har involvert oss. Men nå er det nok for sent å gjøre noe med det inntrykket. De fleste jeg har snakket med var ganske lei hele ISAF ov vile vel egentlig bare at vi skulle komme oss vekk så de kunne starte det "normale" livet sitt igjen med de konfliktene en konservativ religion medfører.

Vi lagde brønner og tømte nabolandsbyen for grunnvann.
                                  Vi lagde renner for spillvann og kloakk som bøndene brukte til vanning, denne muligheten fjernet vi da vi moderniserte avløpet og gravde det ned i rør.
                                  Vi delte ut notatbøker og blyanter til ungene, som de kunne kjøpe på nærmeste marked.
                                  Vi blandet oss inn i konflikter der kvinner ble slått av menn, da vi dro, ble både mannen og kvinnen straffet hardere.

Etter 10 år med vestlig innflytelse i Nord, vet de ikke engang hva de skal gjøre med alt skrapmetallet.
                                  De skjønner at det kan smeltes om, men teknologien og kompetansen er ikke tilstede.

Vi lot kineserne kjøpe seg massivt inn for å robbe landet for mineraler, og USA får kanskje ikke royalties av gassen som fraktes allikevel. Opiumsproduksjonen er tilbake til det gamle, før Taliban stengte den.

Vi har gjort tusenvis av lokale arbeidere avhengige av en kapitalstrøm ved å la de jobbe i leirene.
                                  Når vi drar skal de tilbake til landsbyene sine og skamme seg for å ha hjulpet okkupanten.

Det eneste positive er vel at deler av ringveien kommer til å bestå og at folk kan flytte seg over lengre avstander uten å måtte gå gjennom gamle minefelt

/pF

Kommentér

Veldig lite av Faryab er/har vært minelagt. Det samme gjelder forøvrig resten av landet, bortsett fra store og sentrale sentre for tidligere sovjetisk tilstedeværelse, slik som Kabul, Bagram og Kandahar.
                                    Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Egeland kommenterer rapporten fra FFI:

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...e-7468321.html

Av en eller annen eller annen grunn gikk tankene til Ylvis..

Kommentér

En meget interessant artikkel i Armed Forces Journal: http://www.armedforcesjournal.com/af...-talibanistan/
                                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Minedykker

Minedykkerkommandoen (MDK) er Norges største eksplosivrydderavdeling. Operatørene på MDK er spesialtrente dykkere som er utdannet til å uskadeliggjøre alle typer eksplosiver. Oppstart av neste minedykkerkurs blir sommeren 2020.

Den generelle søknadsfristen for både vernepliktige og øvrig personell er 15. april 2020.

Les mer: https://forsvaret.no/minedykker...

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
                                        Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
                                        Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
                                        Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                        NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
                                        Working...
                                        X