Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Nord-Korea har foretatt ny prøvesprengning

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Nord-Korea har foretatt ny prøvesprengning

http://www.cnn.com/2013/02/11/world/...nce/index.html

Nord-Korea har foretatt sin 3 atomprøvesprengning. Hvilke følger vil dette få for regionen der? Hvilke konsekvenser vil dette ha for NK?

Blir spennende å se hvordan Kina reagerer denne gangen.
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Jeg blir overrasket om konsekvensene blir noe annet enn hengelepper, furting og hytting med nevene. I kjent stil.
    Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Det blir hengt opp post-itlapper på FN-byggets vinduer av høyst indignerte viktige personer.

Håper de satte denne av nært drikkevannskilden til ledelsesapparatet i N-Korea.
      Shaking the ground with the force of a thousand guns

Kommentér

Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
        Jeg blir overrasket om konsekvensene blir noe annet enn hengelepper, furting og hytting med nevene. I kjent stil.
        Åneida, her blir det nok som tidligere en streng og effektiv handels restriksjon på utvalgte varianter av kulelager, slangeklemmer og hagenisser..

Kommentér

Får vel bare satse på at Kina blir lei av driten, og gjør noen effektive tiltak. Vil tro de kan gå med på å fjerne galningene, bare de får komme inn først og slette spor..

Kommentér

Fant forresten denne analysen inne på Reuters:

But options for the international community appear to be in short supply, as North Korea is already one of the most heavily sanctioned states on earth.Tuesday's action appeared to have been timed for the run-up to Feb. 16 anniversary celebrations of Kim Jong-il's birthday, as well as to achieved maximum international attention.
            Significantly, the test comes at a time of political transition in China, Japan and South Korea, and as Obama begins his second term.
            Japanese Prime Minister Shinzo Abe is bedding down a new government and South Korea's new president, Park Geun-hye, prepares to take office on Feb. 25.
            China too is in the midst of a once-in-a-decade leadership transition to Xi Jinping, who takes office in March. Both Abe and Xi are staunch nationalists.

The longer-term game plan from Pyongyang may be to restart talks aimed at winning food and financial aid.

Its puny economy and small diplomatic reach mean the North struggles to win attention on the global stage - other than through nuclear tests and attacks on South Korea, last made in 2010.
            "Now the next step for North Korea will be to offer talks... - any form to start up discussion again to bring things to their advantage," said Jeung Young-tae, senior research fellow at the Korea Institute for National Unification in Seoul.

(Additional reporting by Jack Kim, Christine Kim and Jumin Park in SEOUL; Linda Sieg in TOKYO; Louis Charbonneau at the UNITED NATIONS; Frederik Dahl in VIENNA; Michael Martina in BEIJING; Editing by Nick Macfie)
            ((David.Chance@thomsonreuters.com)( +822-3704-5640)(Reuters Messaging: david.chance.thomsonreuters.com@tho msonreuters.net))

Kommentér

Ja, og det er ingen dum analyse.

Nord-Korea er jo så kjørt på ræva at ledelsen bare har to ting de kan gjøre for å holde seg ved makten:
              - Sørge for å holde fiendebildet mot de fleste landt (delvis unntatt Kina) så varmt at folket faktisk tror på det, og slutter opp om lederne, til tross for det drakoniske sikkerhetsregimet de lever under
              - Skaffe penger utenfra ved å bruke sitt eneste kort, nemlig trusselen om å sprenge atombomber der det gjør vondt.

Så får de noe støtte mot å love å ikke sprenge mer på en stund, og når støtten tar slutt sprenger de litt mer. Samtidig forer de egen befolkning med paranoia, slik at de tror Kim-whatshisname er den eneste som kan berge dem fra store stygge satan.

Dette kan nok fortsette en god stund.
              Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                Ja, og det er ingen dum analyse.

Nord-Korea er jo så kjørt på ræva at ledelsen bare har to ting de kan gjøre for å holde seg ved makten:
                - Sørge for å holde fiendebildet mot de fleste landt (delvis unntatt Kina) så varmt at folket faktisk tror på det, og slutter opp om lederne, til tross for det drakoniske sikkerhetsregimet de lever under
                - Skaffe penger utenfra ved å bruke sitt eneste kort, nemlig trusselen om å sprenge atombomber der det gjør vondt.

Så får de noe støtte mot å love å ikke sprenge mer på en stund, og når støtten tar slutt sprenger de litt mer. Samtidig forer de egen befolkning med paranoia, slik at de tror Kim-whatshisname er den eneste som kan berge dem fra store stygge satan.

Dette kan nok fortsette en god stund.
                Tiden denne ble detonert på, tror jeg vil bidra til full fokus til Nord-Korea, så hvis det er som du sier en taktikk for å få forhandlinger og mer mat på bordet, så er det jo utkrøpent.. Men det spørs jo om Kina vil godta at det er slik? Vil de kunne reagere med sanksjoner som faktisk har en reell virkning eller vil det gå forbi i stillhet?

Kommentér

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...a-7118903.html

Prøvesprengningen er en invitasjon til Obama

- De prøver å utvikle en atomladning som kan plasseres ombord på en rakett. Først da har de et atomvåpen. Der er de ikke nå, men hvis de får det til, så er Japan og baser i Stillehavet innen rekkevidde, sier seniorforsker Sverre Lodgaard til Aftenposten.

- Politisk sett gjør de dette for å få Obama i tale. Det er ingen tilfeldighet at dette skjer samme dag som han skal holde sin State of the Union-tale, sier han.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av onkel smerte Vis post
                    Tiden denne ble detonert på, tror jeg vil bidra til full fokus til Nord-Korea, så hvis det er som du sier en taktikk for å få forhandlinger og mer mat på bordet, så er det jo utkrøpent.. Men det spørs jo om Kina vil godta at det er slik? Vil de kunne reagere med sanksjoner som faktisk har en reell virkning eller vil det gå forbi i stillhet?
                    Kina gir jo fullstendig blaffen, er jo BFF med NK. Er som Safariland sier; "Vil tro de kan gå med på å fjerne galningene, bare de får komme inn først og slette spor..".

Det er godt mulig at NK på merkelig vis sku klare å detonere en A-bombe en plass i Sør-Korea, for the lulz, men je tviler på at sjøl dom er så dumme at dom faktisk gjør det, da dette vil gjøre om NK til en radioaktiv pøl...
                    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Kommentér

En enkelt atombombe vil jo ikke gjøre et helt land om til "en radioaktiv pøl", men jeg antar du mener at en gjengjeldelse vil skje med atomvåpen (presumptivt amerikanske), og at disse vil ødelegge landet.

Jeg tviler på at det er nødvendig å gå så drastisk til verks, men nøkkelen til dette er Kina. Dersom de sender inn konvensjonelle styrker i NK, samtidig som USA stiller flystyrker og nok tropper til å hindre NK i å gå inn i SK, vil de ganske lett overvelde de teknologisk underlegne nordkoreanerne.
                      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                        En enkelt atombombe vil jo ikke gjøre et helt land om til "en radioaktiv pøl", men jeg antar du mener at en gjengjeldelse vil skje med atomvåpen (presumptivt amerikanske), og at disse vil ødelegge landet.

Jeg tviler på at det er nødvendig å gå så drastisk til verks, men nøkkelen til dette er Kina. Dersom de sender inn konvensjonelle styrker i NK, samtidig som USA stiller flystyrker og nok tropper til å hindre NK i å gå inn i SK, vil de ganske lett overvelde de teknologisk underlegne nordkoreanerne.
                        Kina er absolutt nøkkelen her ja.
                        Hva er oddsen for at Kina som last resort går inn i NK med styrker? Og er det tenkelig i så tilfelle at de vil annektere NK som en del av Kina? Er sikkert noen kjekke forekomster i det landet også? Er det også noe som ville blitt akseptert av andre land?

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
                        Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
                        Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Informasjon: Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Forsvaret tilbyr flere utdannelsesretninger som alle fører frem til en bachelor, og gir rett til yrkestilsetting som offiser.

For tiden dreier det seg om disse:

- Militær logistikk
                        - Marineingeniør maskin
                        - Marineingeniør elektro
                        - Marineingeniør våpensystemer, elektronikk og data
                        -...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
                        Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                        NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
                        Working...
                        X