Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Afghanske tolker kriget for Norge

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Opprinnelig skrevet av Tusseladd Vis post
    Det kommer jo an på hvor de bor, hvor kjent de er for Taliban, hvor truet de er, osv. Det er jo helt rett og rimelig at søknaden deres blir behandlet her, og veteranene har gjort et godt stykke arbeid for å få igjennom den endringen, men det må først og fremst være beskyttelsesbehovet som bestemmer om de skal få asyl. Flyktningestatus kan man dele ut til grupper, men asyl krever individuell behandling uansett.
    Hvis du tror at Taliban kun er en gjeng amatører, og derfor ikke har kontroll på hvem som har jobbet for ISAF, så viser du at du ikke vet hva du snakker om. Taliban er videre ikke noe regionalt fenomen, man finner sympatisører og medlemmer over alt. "Noen" kjenner alltid "noen".

Du har kanskje fått med deg at Taliban har oppsøkt tolker og truet familien deres hvis de ikke ga dem opplysninger? De har ikke identifisert tolkene ved at styrkene som har leid inn deres tjenester har kunngjort hvem det er, for å si det sånn.

De har et veletablert system for innhenting av informasjon. De har stålkontroll på hva som skjer, hvem som gjør hva osv.
    It's not about surviving, it's about winning.

Comment

På den andre siden er de ressurssterke og pålitelige folk som Afghanistan, eller for eksempel vestlige hjelpeorganisasjoner, kunne hatt stor nytte av i landet.
      Kan rett og slett bare copy paste innlegget til MMB her.

Noen få tolker vil ikke utgjøre noen forskjell fra eller til, ift Afghanistans fremtid. Og den er mørk.
      It's not about surviving, it's about winning.

Comment

Arbeiderpartiet-politiker Eirik Sivertsen sier at partiet i løpet av dagen skal ta stilling til om de afghanske tolkene skal få beskyttelse i Norge. Hvis Ap sier ja til forslaget, blir det flertall for å bringe tolkene til Norge.

http://www.nrk.no/norge/_-ap-skal-ta...dag-1.12136043
        Odd objects attract fire. You are odd.

Comment

Jaggu fett å sitte i opposisjon, så kan man nå om dagen sitte og peke sintefingeren mot dagens regjering for at tolkesaken stadig er/blir like dårlig håndtert nå som da dem som nå sitter i opposisjon - og liksom later som dem bryr seg - klekket ut dagens (dårlige og uverdige) ordning dengang da.
          Elite Som En Trensoldat

Comment

Det er faanmeg helt sjanseloest det her. Det sitter besutningstakere i UDI og skal liksom vurdere hvor truet den enkelte er. Og saa baserer de det paa om de har vaert her og der og gjort det og det, basert paa hva noen enkeltmennesker i forsvaret, med en helt klar agenda, sier og mener.
            It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Comment

And the clusterfuck continues....
              http://www.nrk.no/norge/kamptolkene-...noe-1.12301669

Comment

Det er jo klart at den politiske ledelsen i Justisdepartementet (Anders Anundsen er statsråd og Jøran Kallmyr er statssekretær, begge fra Fr.P.) har beordret all saksbehandling i enkeltsaker som gjelder innvandring til Norge av personer fra utenfor EU trenert (dvs. satt saksbehandlerne til å gjøre andre ting i departementet slik at det er alt for få til å behandle slike saker), det gjelder også disse sakene. FrPs politikk er i dag et voldsomt stengsel for å komme til Norge for alle utenfor EU/EØS. Jeg har en kollega (norsk) som har giftet seg med en russisk dame. De ventet barn, men han måtte ta permisjon fra jobben i Norge og flytte til Moskva for å være med på fødselen nå i januar. De søkte oppholdstillatelse i Norge for henne i fjor sommer, saksbehandlingstiden ble da sagt å være 6 måneder (og de sa det var en rutinesak som ville bli innvilget straks den kom opp på bordet til saksbehandler etter å ha ligget og kost seg i bunken), så ble den øket til 9 måneder, nå sier de 12 måneder. Min kollega pendler mellom Oslo og Moskva for å besøke kone og barn (om altså ble født i Moskva i januar). Jeg kjenner en lignende sak med norsk dame som ikke får sin australske mann til Norge, dvs. saksbehandlingstiden har også der blitt gigantisk.
                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

Og så må de faktisk søke på nytt.....Det er lett når du er på flukt i enten ditt eget hjemland eller i ett av nabolandene....

Ikke bare treneres det, men de bruker bare de gamle vedtakene om igjen. Fakta faan

Comment

Sv: Afghanske tolker kriget for Norge

Beslektet:

Danske veteraner skriver brev til Folketinget der de oppfordrer til å gi asyl til til kamptolkene deres.

Danske soldater med opråb til Folketinget: Giv afghanske tolke asyl
                    Odd objects attract fire. You are odd.

Comment

Tolk for norske styrker i Afghanistan skal være drept

Den afghanske tolken Samiullah Siddique som tidligere jobbet for norske styrker i Afghanistan er drept, opplyser familien til NRK.

Samiullah Siddique jobbet i 2010 som tolk for de norske styrkene i Afghanistan. Han forsøkte i etterkant å få opphold i Norge, slik mange av tolkene som bidro på norsk side fikk, men fikk avslag.

Ifølge familien i Afghanistan ble Siddique drept utenfor hjemmet sitt i Kama-distriktet i Jalalabad i Afghanistan på fredag.

NRK har ikke fått noen offisielle kilder til å kommentere hva som kan være bakgrunnen for dødsfallet, men familien mener han ble drept på grunn av jobben for de internasjonale styrkene.

– Jeg gikk ut av huset sammen med ham, og vi var på vei til bryllup. Vi ble angrepet med skudd fra alle kanter. Han fikk to skudd i brystet, og falt i bakken. Deretter ble han skutt i bakhodet. Han ble skutt og drept foran øynene på meg, forteller broren Abdullah Siddique til NRK.

https://www.nrk.no/norge/tolk-for-no...ept-1.14456561
                      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Comment

Afghanistan, operasjonen som leverer evig skam til hele vesten.
                        Død ved Kølle!
                        Bla bla... Hybrid warfare is easy

Comment

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                          NRK har ikke fått noen offisielle kilder til å kommentere hva som kan være bakgrunnen for dødsfallet, men familien mener han ble drept på grunn av jobben for de internasjonale styrkene.

– Jeg gikk ut av huset sammen med ham, og vi var på vei til bryllup. Vi ble angrepet med skudd fra alle kanter. Han fikk to skudd i brystet, og falt i bakken. Deretter ble han skutt i bakhodet. Han ble skutt og drept foran øynene på meg, forteller broren Abdullah Siddique til NRK.

https://www.nrk.no/norge/tolk-for-no...ept-1.14456561
                          Det var en interessant artikkel, som jeg anbefaler å lese. Hvis det stemmer det som står der var han en samfunnsbygger på flere områder som kan provosere enkeltpersoner eller grupperinger. Hva som var "provokasjonen" som medførte at han ble skutt får vi sikkert aldri vite.

For meg, som sikkert flere her har fått med seg er rimelig liberal i å ta imot flyktninger og dele ressurser med andre, belyser dette en av de vanskelige sidene med at folk flykter fra urolige områder. Beskyttelse er viktig, men det er ofte ressurssterke og engasjerte mennesker som flykter "på egen hånd". Det er kanskje de menneskene som trengs mest der de flykter fra. Samtidig vet vi jo at mennesker som stiller seg i front i samfunnsbygging ofte er veldig utsatt i urolige områder - de er en trussel for alle som prøver å styre med frykt som våpen.
                          "Gjør Ret, Frygt Intet"

Comment

Det kan man sikkert diskutere. Historien har vist at de er lurt å la folk komme seg unna krig og forfølgelse uavhengig av ressursnivå.

Det som er saken er at vi har deltatt i en krig som var tapt på vårparten 2003, og ansatt lokale folk uten å først ha en plan for å ta vare på disse.

Og når disse da kommer i fare så tar vi ikke imot dem.

Hva om de var en ressurs for oss i Norge som immigranter?
                            Død ved Kølle!

Comment

Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post

Hva om de var en ressurs for oss i Norge som immigranter?
                              Hvis det er kriteriet så har jeg mange hundretusen, om ikke millioner, flyktninger til deg.

Lokale som har jobbet for oss har vi hatt i alle krigsområder. Tolker, vedlikehold, vaskehjelp, alt mulig. Dette er ikke noe nytt i Afghanistan. Trusler og trakassering har mange av de blitt utsatt for, og mange av de har fått det vanskelig etter at vi har forlatt AO - siden de er assosiert med oss. Så det er to diskusjoner som krever to tanker i hodet på en gang. Jeg har ikke fasit på om han burde fått opphold, men jeg har tro på at vi har en prosess som er styrt av regelsett eid av politiske prosesser. Jeg er ikke enig i reglene slik de er i dag, men jeg har tillit til at det i liten grad er trynefaktor styrt av media eller politikere - men ærlige forsøk på å behandle alle likt.
                              "Gjør Ret, Frygt Intet"

Comment

Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
                                Hvis det er kriteriet så har jeg mange hundretusen, om ikke millioner, flyktninger til deg.

Lokale som har jobbet for oss har vi hatt i alle krigsområder. Tolker, vedlikehold, vaskehjelp, alt mulig. Dette er ikke noe nytt i Afghanistan. Trusler og trakassering har mange av de blitt utsatt for, og mange av de har fått det vanskelig etter at vi har forlatt AO - siden de er assosiert med oss. Så det er to diskusjoner som krever to tanker i hodet på en gang. Jeg har ikke fasit på om han burde fått opphold, men jeg har tro på at vi har en prosess som er styrt av regelsett eid av politiske prosesser. Jeg er ikke enig i reglene slik de er i dag, men jeg har tillit til at det i liten grad er trynefaktor styrt av media eller politikere - men ærlige forsøk på å behandle alle likt.
                                Det er nå så, jeg er ikke uenig i dit punkt en. Poenget mitt er at vi tar med oss lokale ut på oppdrag hvor de kjemper mot det som kan være deres naboer, uten at vi har en plan om å gjøre noe med det når vi drar.
                                Og så når de ber om hjelp så rir man regelverket, det samme gjelder forøvrig i de fleste andre NATO-land.
                                Dette er ikke snakk om lokale som tar en vaskejobb, det er snakk om folk som blir en del av vår militære organisasjon.

Det er noe nytt i Afghanistan da vi drar ut som en del av NATO, til en tapt krig. Hvor brutaliteten er kjent i årevis før vi kommer dit.
                                Død ved Kølle!

Comment

Working...
                                X