Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Camp Bastion Attacked

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Camp Bastion Attacked

Two Marines Die In Prince Harry Base Attack

Camp bastion har blitt angrepet/ er under angrep.

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8323284
    Følg på, jeg er like bak!

Kommentér

CNN

The insurgents inflicted considerable damage around the base, including destroying six AV-8B Harrier jets and damaging two others. Six aircraft hangers suffered damage, while six refueling stations were destroyed.

The violence ended after coalition troops killed all but one of the attackers. The lone survivor was wounded and taken into custody, ISAF said.

Eight coalition military personnel and one civilian contractor were also wounded.

Oppsy
      DYT-DYYYYYT-DYT

Kommentér

Er ikke Camp Bastion midt ute i en flat sandørken, langt fra noen bebyggelse eller annet som kan gi skjul for angripere?
        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Litt mer utfyllende info om angrepet http://www.cnn.com/2012/09/15/world/...ml?iphoneemail

Ser ut til at de faktisk fikk gjort en del skade, småjæklene..
          *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Kommentér

Etter hva jeg har lest har de jo lykkes med å infiltrere i amerikanske uniformer - og fått utrettet bra med skade. Det er en stadig bevisstgjøring på at man ikke står ovenfor en bonde med en Lee Enfield fra første verdenskrig, men effektive geriljasoldater.
            "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Allikevel klart dårlig sikkerhet. Som det også fremgår i artikkelen er Camp Bastion lagt midt ute i en øde og flat ørken, et godt stykke fra noe bebodd område i Helmand (som kjent er det stort sett bare en stripe på hver side av Helmand-eleven [Green Zone] som er bebodd i Helmand). Alle som nærmer seg innenfor flere kilometers avstand til fots eller med kjøretøy må oppdages (regner med at det er både overvåkingsutstyr og vaktposter/OP i området omkring gigantbasen). En amerikansk militærkolonne regner jeg med alltid skulle vært varslet på forhånd, og kommer det plutselig en uvarslet kolonne, burde jo de vært stanset i sikker avstand fra det som er Storbritannias største militærbase i utlandet etter 2. Verdenskrig (men dette var i Camp Leatherneck, U.S. Marines' del av basen) for næremere undersøkelse før de slapp videre inn.
              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av onkel smerte Vis post
                Ser ut til at de faktisk fikk gjort en del skade, småjæklene..
                "One man with a belief is" etc.

Kjipt for våre venner som fikk seg en på trynet. De fikk heldigvis tak i alle inntrengerne.
                Last edited by Vannglass; DTG 171404B Sep 12, .
                DYT-DYYYYYT-DYT

Kommentér

Litt overraskende likevel at de klarte å komme seg innenfor, selv om de hadde amerikanske uniformer? Har ikke funnet noe info om de hadde falsk id eller insidere?
                  *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Kommentér

http://www.liveleak.com/view?i=5a7_1347869881
                    Innslag på ABC news
                    Følg på, jeg er like bak!

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
                    Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
                    Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Informasjon: Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Forsvaret tilbyr flere utdannelsesretninger som alle fører frem til en bachelor, og gir rett til yrkestilsetting som offiser.

For tiden dreier det seg om disse:

- Militær logistikk
                    - Marineingeniør maskin
                    - Marineingeniør elektro
                    - Marineingeniør våpensystemer, elektronikk og data
                    -...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
                    Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                    NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
                    Working...
                    X