Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Kina vil starte bank i Norge

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Kina vil starte bank i Norge

I kjølvannet av kinesiske oppkjøp i Europa, utvider Kinas største bank hurtig sin tilstedeværelse på kontinentet. Bare i januar åpnet de kontorer i Paris, Brussel, Amsterdam, Milano og Madrid. Nå har de kastet sine øyne mot Norge.
    ...
    - I takt med Kinas økonomiske vekst øker også kinesiske direkte investeringer i utlandet, inkludert i Europa. Dette er en trend som man må anta vil styrke seg de neste årene. Kinesiske bankers internasjonale virksomhet er en naturlig del av dette. Norge ønsker velkommen denne utviklingen, sier han.
    ...
    Tidspunktet for møtet er neppe tilfeldig valgt fra kinesisk side. Arne Jon Isachsen, professor ved institutt for samfunnsøkonomi ved Handelshøyskolen BI, mener kineserne nå ønsker å utnytte aggresjonen etter fredsprisen.

- Kineserne er ekstremt pragmatiske. De vet at Norge ønsker å bedre forholdet til Kina. Dermed kan det være hensiktsmessig å utnytte at Norge nå ønsker å være svært vennlige mot dem etter fredsprisen, for å bedre forholdet, sier han.

I tillegg til at Norge er det perfekte land for de to tingene kineserne er mest interessert i, råvarer og ny teknologi, mener Isachsen kineserne utnytter en annen norsk egenskap i sin fremtreden etter fredsprisen.

- Vi er litt naive, sier han.
    aftenposten.no/okonomi/innland/article4 ... 122430.ece

Dette er en kjempegod nyhet. I den forbindelse har jeg tenkt å skrive et brev til Jens og Trond, her er en kladd:

Kjære Jens og Trond,

Jeg har nettopp hørt den gode nyheten om at Kina vil åpne bank i Norge! Dette er fantastisk! Enkelte vi kanskje klage over at Kina er et regime som undertrykker sin egen befolking, som ikke har demokrati eller lar innbyggerne uttrykke seg fritt, men hva vet vel de om realpolitikk!?

Dette åpner for ytterligere salg av norsk industri til Kina! På denne måten kan vi endelig få vist kineserne hvor vennligsinnede vi egentlig er, og at Nobelprisen var en feil gjort av dusten (unnskyld uttrykket) Torbjørn. USA er på vei ned, Kina er på vei opp, og Norge må nå posisjonere seg! Hvis vi bare anstrenger oss litt så får vi nok Kina til å investere i Norge, og investeringer er noe vi virkelig behøver! Det vi behøver enda mer er vennligsinnede framtidige supermakter, og jo flere norske firma vi selger til Kina jo mer vennligsinnede vil de bli!

Elkem er jo allerede solgt; jeg foreslår at vi prøver å selge følgende til Kina:

Statoil
    Hydro
    Petoro
    Aker og Kværner
    Kraftindustrien
    Fiskeoppdrettindustrien
    Kongsberg
    Nammo

På denne måten kommer vi på god fot med verdens kommende supermakt, og vi får mye tiltrengt kapital inn til landet vårt.

La oss ønske kineserne hjertelig velkommen til å kjøpe opp landet vårt!

Mvh

Loke

Re: Kina vil starte bank i Norge

Jeg er ikke for å selge norske bedrifter utenlands sånn generelt, men vil dem starte konkurrerende banker i Norge så ønsker jetg dem velkommen til det

Vi har jo allerede Kinesiske resturanter, og kan ikke si at jeg missliker det.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
    Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
    Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Informasjon: Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Forsvaret tilbyr flere utdannelsesretninger som alle fører frem til en bachelor, og gir rett til yrkestilsetting som offiser.

For tiden dreier det seg om disse:

- Militær logistikk
    - Marineingeniør maskin
    - Marineingeniør elektro
    - Marineingeniør våpensystemer, elektronikk og data
    -...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
    Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
    NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
    Working...
    X