Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Ønsker vi seier i Afganistan?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Re: Ønsker vi seier i Afganistan?

Opprinnelig skrevet av AGR416
    Opprinnelig skrevet av Nixon
    Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Men vi stort sett enig i at det litteraturen sier, både i Islam og i Kristendommen, dvs "den rette troen", som oftest ikke er det som praktiseres.

Ergo er det i mine øyne ikke et gyldig argument. Man kan ikke påstå at Islam ikke praktiseres iht skriftene, og samtidig mene at Kristendommen gjør det. Teoretisk stemmer det nok, i praksis ikke.
    At samfunn og kultur nok er mye viktigere både i vesten og i Afghanistan er vi nok veldig enige om.

Grunnen til at denne avsporingen kom opp er nok at i det aktuelle klippet fremsto avsenderen som først og fremst som kristen, ikke som vestlig. Det ble derfor en dialog om teologi - ikke om kultur. Når det handler om teologi er begreper som teori og praksis svært lite relevante.

Vi er ikke i Afghanistan som kristne, men som represantanter for demokrati og vestlige interesser. Afghanernes holdning til ISAF er nok ikke basert på tro først og fremst, men opplevd egennytte ift levestandard og frihet til å velge selv. Så hele religionsdimensjonen er ikke irrelevant, men den er ikke så viktig som ekstremister på begge sider vil ha det til.
    Mulig ISAF soldatene tenker på det slik, men om religion er en sterk identitetsmarkør i det Afghanske samfunnet så vil jo Afghanerne tenke på de utenlandske soldatene som kristne/ateister.
    Det er nettopp det de ikke gjør, noe du hadde sett hvis du gadd å lese tråden.
    Om de ikke gjør det er de jo mer opplyste enn en stor majoritet av den norske befolkning og presse hvor muslim er synonymt med innvandrer.

Var faktisk en undersøkelse for noen år siden(noe om alkohol-innvandrer begrepsbruk) angående akkurat dette som viste at mange skilte ikke mellom begrepet muslim og innvandrer.

Hva slags begreper bruker da lokal befolkningen i Afghanistan som samlebegrep om ISAF-styrken?
    [i]Military men are just dumb stupid animals to be used as pawns in foreign policy.[/i]

- Henry Kissinger

Kommentér

"Amerikanere".
      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Hehe....dessverre litt sannhet i det noen ganger.....

Jeg tror ikke soldater i ISAF omtales med et felles begrep blant den jevne Afghaner. De vet at vi er soldater, som ikke er fra Afghanistan, og spør som regel hvor man er fra, når man snakker med dem.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester
          "Amerikanere".
          For 50 år siden ville det vel vært "europeer".
          [i]Military men are just dumb stupid animals to be used as pawns in foreign policy.[/i]

- Henry Kissinger

Kommentér

Hehe....dessverre litt sannhet i det noen ganger.....

Jeg tror ikke soldater i ISAF omtales med et felles begrep blant den jevne Afghaner. De vet at vi er soldater, som ikke er fra Afghanistan, og spør som regel hvor man er fra, når man snakker med dem.
            De har vel sine samlebegrep om de hvite soldatene akkurat som vi i Vesten har våre samlebegreper om mennesker fra andre steder.

Naturligvis bruker de ikke disse i kontakt med de som de bruker dem om. I en hyggelig samtale med et annet menneske snakker en jo med et individ og behandler ikke dette individet kun på bakgrunn av sin tilhørighet med en gruppe.

For ikke å nevne at Afghanerne helt sikkert er litt sånn at de forteller soldatene med våpen hva de vil høre. Var vel en del av den dokumentaren på NRK hvor de sto og snakket med Afghanere og han ene sa til han andre mot slutten av samtalen noe lignende: "best du sitter i ro og smiler eller så blir vi vel skutt".

- Henry Kissinger

Kommentér

Hvis jeg ikke husker helt feil, kom vel det utsagnet i etterkant av samtalen med "Odin" og hans uttalelse om at de hadde samme Gud.

Jeg fikk inntrykk av at samtalen virket veldig anspent. Det er nok langt fra sikkert at det var samsvar mellom det de tenkte og det de sa.
              Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Kommentér

Hvis "vi" er Norge: Trygve Slagsvold Vedum, Senterpartiets representant i Utenriks- og Forsvarskomiteen på Stortinget, var svært ærlig under Oslo Forsvarsforenings møte på onsdag: Det er ikke noe mål for Norge at folk skal få et bedre liv i Afghanistan. Det er ikke noe mål for Norge at Taliban skal få mindre makt i Faryab-provinsen. Norge har ett, og kun ett, mål med tilstedeværelsen i Afghanistan: Ha en deltagelse som er tilstrekkelig til at vi skal få plusspoeng i boka til USA, slik at vi er sikret amerikansk hjelp hvis vi en gang får problemer. Hvordan situasjonen er i Afghanistan (og Faryab) etter at vi har trukket oss ut har ingen betydning for Norge, så lenge USA har gitt oss en stjerne i boka.

Nå lurer jeg på om en slik tankegang er litt naiv. En stormakt, og spesielt en supermakt, har aldri venner, bare interesser. (Sitat fra Lord Palmerston: "We have no eternal allies, and we have no perpetual enemies. Our interests are eternal and perpetual, and those interests it is our duty to follow.") Hvis vi blir angrepet av et annet land vil neppe USA komme oss til unnsetning fordi vi før har vært snille med dem. De vil komme oss til unnsetning hvis de mener at tap av norsk land- (og sjø-) område vil sette USA i alvorlig strategisk disfavør. Og det vil de gjøre uansett om vi tidligere har vist oss som en god venn eller en ikke så god venn av USA. Så kynisk er nok enhver stormakt, også USA.
                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Hva er Norges målsetning i Afghanistan? Hva menes med "seier i Afghanistan"? Har vi et sett med kriterier som skal oppfylles før vi "vinner"?

I 2001 gikk USA inn i Afghanistan for å knuse Al-Qaida, og styrte Taliban-regimet for å fjerne deres muligheter til å utføre terroraksjoner i Vesten (+ sikkert en smule hevnmotivert). Norge ble med pga NATOs artikkel 5. Dette målet ble nådd ganske kjapt (i 2002?). Taliban-regimet hadde den gang begrenset støtte i befolkningen. Mulig det hadde vært mer vellykket å trekke seg ut da, og la Afghanistan organisere samfunnet sitt slik de har gjort tidligere. Eller støttet opp om sterke lokale styrer og en svakere sentralmakt.

Det er mulig jeg er treig, men nå hører jeg stort sett noe generelt svada om "frihet & demokrati & kvinnerettigheter". Og dette skal (for Norges del) gjøres uten at militært personell skal gjøre humanitært arbeid, og uten at vi kan sende inn humanitære organisasjoner pga sikkerheten.
                  All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Kommentér

Som jeg sa i innlegget over, i følge hva en av den rødgrønne regjeringens nærmeste medarbeidere innen sikkerhets- og forsvarspolitikk sa på et møte forrige uke: Norges målsetting i Afghanistan er å bevare et best mulig forhold til USA. "Seier i Afghanistan" vil for Norge si at USA sier at vi har gjort en så god innsats i Afghanistan at vi fortsatt regnes som en av deres nærmeste allierte. Det er det eneste kriteium som har noen som helst betydning for Norge. Hva som er sluttilstanden i Afghanistan er ikke Norges problem, dvs. noe vi ikke skal bry oss om.
                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Jeg kan forstå at det ligger slik realpolitikk i kjernen av det hele og at det utgjør det viktigste kriteriet, men bli det helt riktig å si at sluttstatus i Afghanistan er helt irrelevant for Norge? Hva om aktører som truer bl.a. norske interesser etablerer seg i Afghanistan i betydelig grad i fremtiden?

Man kan jo også trekke inn Bondevik II-regjeringens holdning til Operation Iraqi Freedom ifm. spørsmålet om Norges balanse på "alliansekontoen." Kanskje noe avhengig av regjering og Storting finnes det visse rammer for forholdet til bl.a. USA, slik jeg forstår det. Man forsøker å balansere mellom et godt allianseforhold med forhåpninger om gevinst og det å skulle være en marionett med sviktende integritet.
                      Last edited by Gnist; DTG 181634B Sep 11, .

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Gnist Vis post
                        Jeg kan forstå at det ligger slik realpolitikk i kjernen av det hele og at det utgjør det viktigste kriteriet, men bli det helt riktig å si at sluttstatus i Afghanistan er helt irrelevant for Norge? Hva om aktører som truer bl.a. norske interesser etablerer seg i Afghanistan i betydelig grad i fremtiden?
                        Dette var sitat fra Senterpartiets ledende forsvarspolitiker. Det var han som sa at forholdet til USA er Norges eneste interesse i forbindelse med krigen i Afghanistan. Siden Senterpartiet er med i regjeringen, regner jeg med at det han sa ikke kun gjaldt hans eget syn, men også reflekterer regjeringens holdning.

Kommentér

Jeg var ikke klar over at ministre som har uttalt "Vi kom inn med våre allierte og vi går ut med våre allierte" med det beskrev hele vår strategi i Afghanistan. Dvs suksesskriteriet til Norge i Afghanistan er at vi blir værende der til resten drar. Ikke en veldig spenstig målsetting, men i det minste oppnåelig. Man kan da fort begynne å lure på om det man oppnår (mulig goodwill fra USA) er verdt prisen (både menneskelige og cash).

---
                          @hvlt: Jeg leste deg litt feil tidligere, trodde du mente målet angitt av Vedum var naivt. Lurte derfor på hva som var det ikke-naivet målet...
                          All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                            Hvis "vi" er Norge: Trygve Slagsvold Vedum, Senterpartiets representant i Utenriks- og Forsvarskomiteen på Stortinget, var svært ærlig under Oslo Forsvarsforenings møte på onsdag: Det er ikke noe mål for Norge at folk skal få et bedre liv i Afghanistan. Det er ikke noe mål for Norge at Taliban skal få mindre makt i Faryab-provinsen. Norge har ett, og kun ett, mål med tilstedeværelsen i Afghanistan: Ha en deltagelse som er tilstrekkelig til at vi skal få plusspoeng i boka til USA, slik at vi er sikret amerikansk hjelp hvis vi en gang får problemer. Hvordan situasjonen er i Afghanistan (og Faryab) etter at vi har trukket oss ut har ingen betydning for Norge, så lenge USA har gitt oss en stjerne i boka.
                            Lurer på om resten av regjeringen vedkjenner seg det utsagnet? Er rimelig sikker på at f eks Faremo, Støre eller Stoltenberg vil ro seg bort fra det, dersom de blir konfrontert. Finnes det et offisielt referat fra det møtet?
                            Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Jeg vet ikke om det blir laget noen referater fra møtene (er ikke i styret). Det var dette møtet: http://www.forsvarsforening.no/site/...eimevernet.jpg

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
                              Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
                              Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Informasjon: Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Forsvaret tilbyr flere utdannelsesretninger som alle fører frem til en bachelor, og gir rett til yrkestilsetting som offiser.

For tiden dreier det seg om disse:

- Militær logistikk
                              - Marineingeniør maskin
                              - Marineingeniør elektro
                              - Marineingeniør våpensystemer, elektronikk og data
                              -...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
                              Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
                              Working...
                              X