Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Mistet noen....

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Mistet noen....

Hei..

Er ny her inn på forumet, men har lest mye rart, og ikke minst mye fengende.
    Mye latter har kommet, og mye sinne..
    Har kjent meg igjen i mange episoder og ikke minst historier som tydeligvis blir fortalt både inne og ute av Norge.
    Uansett, jeg mistet min aller beste venn i Afghanistan.... Det kom som et sjokk
    og jeg er fremdeles ikke helt ferdig med det, drømmer mye om nettene. Og blir så provosert når bildene kommer på TV, og Alle Tabloid avisene i Norge, og ja utlandet.
    Da kommer alt tilbake igjen, og igjen...

Det har vært rolig en stund nå, men jeg tør nesten ikke se på forsiden til de store avisene, i frykt for å få bildene slengt i ansiktet på meg igjen.

Hva kan jeg gjøre? har snakket med både Feltprest, nære kollegaer og andre fagfolk på området (forsvaret)
    Skjønner jo at folk vil ha opplysninger om hva vi driver med der nede, men frykter opplysning"plikten" til media, bare skader mere enn den gjør godt?

Er det bare meg som blir støtt, provosert eller kraftig såret av dette...?

K-BAR

Re: Mistet noen....

Svarer meg selv først..

Innlegget mitt er ikke ment som noen form for debattprovosering, ei heller noen form for
    fisking om reaksjoner fra den enkeltes opphold i tjeneste ute..

Vil ikke snakke om min fartstid i forsvaret. Er sivil nå, og bor på Vestlandet..

Gleder meg til å være medlem av forumet, og delta der jeg kan bidra med noe..

K-BAR

Kommentér

Velkommen!

Selvfølgelig er det provoserende, men òg provoserende for dem som ikke forstår, og må lese at slike forferdelige ting skjer uten en følelse av rettferdiggjørelse. Media graver og spør om alt som skjer, ikke fordi de bryr seg om hvordan ting fungerer etc.
      men for å forstå.
      Desverre kan dette vinkles negativt, noe særlig tabloid-avisene driver med. Bråk,frustrasjon og mistillit er objektiver som der strebes for, og mediene sparer ikke på kruttet når de først er i gang. Forstår at det kan bli forbanna vanskelig å se bilder, selv lenge etter hendelsen, ihvertfall om de blir brukt som "means of impact", urelevant til saken, kun for å fange lesere. Prøv å se det lille positive i det, de blir ikke glemt! Ansiktene blir fanget opp, og påminner alle om at det faktisk er folk der nede som bidrar, risikerer livet sitt, og kjemper for rettferdighet!
      Desverre er det altfor mange nordmenn som ikke støtter utenlandsoperasjonene (..trolig fordi de aldri har satt seg inn i hva som faktisk blir gjort, eller fordi de allerede har lagt seg opp en mening basert på en eller annen idiotologi...)

Veldig få kan sette seg i din situasjon, så jeg skjønner det er vanskelig å fordøye når de fleste du snakker med, ikke forstår. Sikkert enda vanskeligere nå som du er sivil og utenfor et daglig nettverk med likesinnede.
      Her på forumet finnes det sikkert noen sjeler som gjennomgår det samme som deg, så du er ikke alene
      ...Daeshbags

Kommentér

H ei..
        Og takk for et sakelig og ikke minst konstruktivt svar.
        Tror det er viktig at dette er på dagsorden, ikke minst med tanke på at vi faktisk er i krig. Selvom vi blir skånet for mye av det her hjemme i relativt trygge Norge.
        Den røde varsellampen hos meg begynner å lyse når krig blir underholdning for far i huset med Avisen lørdagsmorgen, mens han drikker sin trygge kaffe i sitt lille trygge hus.

Dette synes jeg er moralsk forkastelig.... Guttene våre risikerer livene sine hver dag, og media lager underholdning, overskrifter og drar penger inn på bekostning av andres innsats.
        Det værste av alt. Det varer i media et par, tre uker.... til vedkommende er begravet...
        Så, er det ikke nyheter lengre.... Men, vi, familien og venner glemmer ikke dette etter et par , tre uker. Vi sliter med dette i årevis......
        Vi hører kommentarene på bussen, i butikken... Om hvor bortkastet det er å sende Norske gutter ut...
        Det blir bare dobbelt ille. de tenker ikke på at det svir noe sånn inn i H******
        å høre at det var bortkastet...
        Media er grunnen til dette, desverre.
        Husker i min tid i forsvaret. Da var det hemmelig om hvor man dro.....ingen bilder i avisen av vedkomende....

Det er nesten sånn at man begynner igjen..... Da er man i systemet, og ikke alene. Slik som nå...

K-BAR

Kommentér

Du er i en meget tøff situasjon, du har blitt sivil og de rundt deg forstår egentlig ikke hva du gjennomgår. Media gjør ikke ting lettere, de ser gjerne ting fra en gal vinkling og leverer oss brutale budskap, når vi minst venter det. Vi er alltid forberedt på at noe kan gå galt, når noen nær oss skal på utenlandsoppdrag. Vi sitter med en fæl klump i halsen vær gang vi hører Afghanistan bli nevnt i media og ber om at den klumpen ikke skal slippes fri.Vi blir tvunget til å se dette igjen hele tiden, slik at alle skal få det med seg og at du aldri helt klarer og glemme. Men man glemmer aldri sine kjære uansett, vi tenker alltid på de. Føler oss stolt over at de har reist ned til et fremmed land, for å sørge for at andre kan oppleve den tryggheten vi har. De har reddet andres liv! Allikevell lever vi i en sykt urettferdig verden, for hvorfor skal akkurat vi miste en venn..
          Det er ingen trøst for deg, men du er ikke alene.

Kommentér

Jeg må helt ærlig si at jeg ikke helt skjønner hva du er ute etter K-BAR.
            Opprinnelig skrevet av K-BAR
            Hva kan jeg gjøre? har snakket med både Feltprest, nære kollegaer og andre fagfolk på området (forsvaret)
            Vel, det finnes andre organisasjoner som kan hjelpe og som har bred erfaring med veteraner fra intops/pårørende. http://www.siops.no/om.html

Skjønner jo at folk vil ha opplysninger om hva vi driver med der nede, men frykter opplysning"plikten" til media, bare skader mere enn den gjør godt?
            Så lenge det som skrives ikke går ut over opsik, persec, taktikk/kapasiteter etc så har vel vi som borgere rett til å vite hva våre soldater gjør/risikerer på vegne av Norge.. I tillegg så blir det ikke så lett for myndighetene å feie "trøbbel" under teppet.
            Vi hører kommentarene på bussen, i butikken... Om hvor bortkastet det er å sende Norske gutter ut...
            Det blir bare dobbelt ille. de tenker ikke på at det svir noe sånn inn i H******
            å høre at det var bortkastet...
            Ja, det er mange som sier dette.. Det er politikerne som vedtar å sende våre soldater ut i misjoner som kan koste liv. De plikter å støtte soldatene de sender ut i tjeneste. Paradokset er jo når SV protestere mot vedtak de har gjort i det rødgrønne regjeringssamarbeidet.
            Media er grunnen til dette, desverre.
            Er nok ikke enig med deg i dette.. Tror i mange tilfeller at media blir benyttet/utnyttet av politiske grunner for å skape en motvilje i befolkningen.

Velkommen til forumet btw..
            What happens in the garage, stays in the garage

Kommentér

Vet det vel egentlig ikke selv.....
              men jeg har blitt hørt......

K-BAR

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
              Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
              Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Informasjon: Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Forsvaret tilbyr flere utdannelsesretninger som alle fører frem til en bachelor, og gir rett til yrkestilsetting som offiser.

For tiden dreier det seg om disse:

- Militær logistikk
              - Marineingeniør maskin
              - Marineingeniør elektro
              - Marineingeniør våpensystemer, elektronikk og data
              -...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
              Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
              Working...
              X