Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Bør vi deployere AMOS til Afghanistan?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Re: Bør vi deployere AMOS til Afghanistan?

Selvsagt mente jeg 107mm TBK. Skulle bare teste dere. Ahem.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

For veteraner: her er et par bilder fra skarpskyting med M30 107 mm TBK på Hengsvann skytefelt høsten 1985 (rep-øvelse med min mob-tropp den gangen, TBKTR/BN 3/IR 3). Den unge mannen som holder granaten var den gangen lagfører og er i dag ordfører i Sandefjord.
      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

http://www.youtube.com/watch?v=CnlB5mri ... re=related

Reklamefilm for NEMO (lillebror til AMOS)
        Minsk, det nye Utopia

Kommentér

Nei.

AMOS bør ikke deployeres, ei heller kjøpes inn, selv om CFE blir erstattet med PHIAS.

AMOS er en BK, med (Heller miserabel) direkteskytende sekundær kapasitet, til prisen av noe langt mer effektivt, artilleri.

Om man skulle skaffet inn 120 mm BK bør man kjøpe noe som faktisk er en BK og Logistisk og logisk er en del av bataljonen den støtter.
          Samtidig bør man også se hva langt mer erfarne nasjoner bruker/anskaffer.

Om det Norske forsvare har godt av å innfase enda en kapasitet med dagens økonomiske situasjon er en annen sak.

81 mm kommer man ikke helt bort ifra uansett, det er den for fleksibel til.
          Død ved Kølle!
          Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

Bør vi deployere AMOS til Afghanistan?

http://www.defence.pk/forums/land-force ... rtars.html

Er mange 120 systemer på gang.
            Minsk, det nye Utopia

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt
              Jeg ser at kadett Hans Vidar Dahl i 2008 skrev bacheloroppgave på Krigsskolen med tittel "Bombekaster i operasjoner i utlandet: Tilfredsstiller NM95 kravene som stilles til operasjoner i Afghanistan?". Den bør nok leses før man går videre.
              Publiseres disse oppgavene tilgjengelig for almennheten på internett? Vet du hvor den evt. kan lastes ned?
              "Sats og vinn"

Kommentér

Oppgaven ligger verken på bibsys eller i foudatabasen, så det er vel tvilsomt om at den er offentlig tilgjengelig, annet en som magasinert eksemplar som du må lese der og da.
                Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
                Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
                Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Informasjon: Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Forsvaret tilbyr flere utdannelsesretninger som alle fører frem til en bachelor, og gir rett til yrkestilsetting som offiser.

For tiden dreier det seg om disse:

- Militær logistikk
                - Marineingeniør maskin
                - Marineingeniør elektro
                - Marineingeniør våpensystemer, elektronikk og data
                -...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
                Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
                Working...
                X