Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Det blir brått krig i Norge: Hi-tech samfunn kjempe lowtech krig?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Opprinnelig skrevet av tiurleik Vis post
    I dagens overvåkingssamfunn tror jeg det hadde blitt vanskelig.Overvåkingskameraer,DNA-prøver,andre moderne etterforsknings metoder,varmesøkende kameraer,helikoptre og sikkerhetsstyrker ville gjort Milorg-arbeid sørgelig vanskelig tror jeg.Jeg har ingen konkret kilde men jeg har en anelse om at dagens ungdom ikke har den samme fysiske og mentale grunnformen som ungdommen i 1940 heller.Noen ville nok klart seg,men det hadde vært farlig arbeid.
    http://www.dn.no/dnaktiv/article2296450.ece
    Død over ulven!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av tiurleik Vis post
      Sitat: "Tidene på 3000 meter har falt dramatisk de siste årene, og forskerne er bekymret for fysikken til dagens unge"
      "Ny stor studie på dagens ungdom viser drastisk nedgang på 3000-metertider."

Jeg ville jo trodd at lavere tidsforbruk på 3000-meter, tydet på bedre kondisjon... Enten er det jeg som er dum, eller så er det journalisten som skriver litt klønete.
      [I]Satis Bona [/I]:-p

Kommentér

Journalisten er til de grader klønete.Han skrev også at ungdommen brukte 1min. og tjue sek. mer i 1969.
        Død over ulven!

Kommentér

Èn mulig årsak til forverringen av utholdenhetsprestasjoner kan kanskje forklares med noen av betraktningene i denne rapporten?

http://milforum.net/threads/49321-Kl...9&#post1022819

Jeg ser ikke noe særlig negativt med et økt fokus på muskelstyrke i seg selv (avhengig av ditt og datt), men det er unektelig litt leit om det skal gå mye på bekostning av utholdenhet hos svært mange.
          Last edited by Gnist; DTG 231102B Dec 11, .

Kommentér

Opprinnelig skrevet av SlakaBall Vis post
            Har undret meg litt i det siste over tanken som noen i "Det blir brått krig i Norge, hva gjør du" tråden tenker;
            Jeg griper børsa og stikker til skogs.

Under WWII hadde vi jo det kjente MilOrg, det litt mindre kjente Wollweber-gruppen (senere Osvald-gruppen) og Sivorg. Folk med mer eller mindre militær trening og erfaring som kjempet ut fra sine forutsetninger mot en okkupasjonsmakt.
            Men både verden og Norge var på et, relativt sett, lowtech nivå hva gjelder militære våpen og sivil/militær etterretning som gjorde det mulig å forholde seg skjult i lengre tid for FI.

Hvor lett/vanskelig vil det være å gjennomføre en slik ordnet motstand i dagen samfunn, og ikke minst ville dagens ungdom kunne bedrive en lowtech geriljakrig á la MilOrg?
            Lærer vi for lite grunnleggende i dagens hitech datasamfunn til å kunne "ta børsa og stikke på skauen" og kjempe med stokker og stein og det vi kommer over av FI materiell?

Hva tror dere?
            Vel, etter mangen sin mening, er dette noe HV til en viss grad kunne gjort. Og nå når HV etter hvert skal få inn nye hk416 rifler, ville det jo vert igjen plenty med AG3 rifler, som man eventuelt kunne delt ut til frivillige, som ikke var medlem av HV.

Men, så må man jo ta i betraktning at i dagens samfunn, har teknologien endret seg kraftig siden den andre verdenskrig. Ikke akkurat at man ser det i Afghanistan da, der jeg vil tillate meg å si at Afghanerene ligger på et nivå som tilsvarer mellomkrigstiden...
            Og de holder etter 10 år fortsatt på med en eller mindre treg, men effektiv krigføring mot ISAF styrkene m.m.

Nå bør det imidlertid nevnes det at jeg ikke tror den eventuelle FI (Som jeg ser på som russere), hadde brukt like mye silkehansker etter det jeg har hørt, blir brukt i midtøsten, og at det dermed kunne blitt vanskeligere her i kjære norge å holde på med en slags for for "gutta på skauen"...
            Ubique quo fas et gloria ducunt

Kommentér

En slikt scenario som beskrevet hight tech vs low tech vil altid parten med hightect ha en solid balletak inntil noen finner achilles hælsen. Those who do not remember the past are condemned to repeat it. Vilje er og blir et nøkkelord i slike situasjoner. Som flere refererer til Hjemmefronten og de forskjellige aktører uanvhengig av kommandolinje og politisk tilhørlighet. At motstandsbevegelser/geriljaer vil vokse frem under slike scenarioner vil før eller siden skje. Å være på hjemmebane kjennskap til lokal teig og lokale nøkkelpersoner og gradvis tilkjenne seg informasjon om FI/okkupanten sårbare punkter og gradvis være istand til å påføre fi noen rimelig effektive nålestikk som kan svekke dem imot oss og eventuelt hjelpe ut NATO styrker. Men med dagens teknologi kan nesten en fiende ha digital folketelling ved hjelp av facebook o,l og allerede ha en liste for alt vi vet om personer de annser som viktige delmål og få nøytralisert, noe som igjen bør få oss til å tenke på hva vi legger ut om oss selv, Et skrytebilde i uniform kan være nok til at vi får mere og feil oppmerksomhet enn det vi ønsker. Husk Katyyn skogene og hva hendte der. Jeg høres sikkert ut som sjefs konspirasjons fyren med hemmelig flukt bunkers og alle ting men bare lufter teorier.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
              Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
              Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Informasjon: Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Forsvaret tilbyr flere utdannelsesretninger som alle fører frem til en bachelor, og gir rett til yrkestilsetting som offiser.

For tiden dreier det seg om disse:

- Militær logistikk
              - Marineingeniør maskin
              - Marineingeniør elektro
              - Marineingeniør våpensystemer, elektronikk og data
              -...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
              Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
              Working...
              X