Google

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Ammo, riktmidler, og annen utvikling av RFK

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

WOMBAT 120 mm rekylfri kanon med HESH-granat er for så vidt RFK, men utgangspunktet var Carl Gustav 84 mm RFK (eller på svensk "Granatgevär m/48"), så vi kan jo holde oss til det. Øvrige kalibre og modeller har vel i dag mest historisk interesse, selv om mange av disse ble til lenge etter Carl Gustav.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Ehh? Jaffar, det er jo godt innenfor hva tråden handler om.

HESH benyttes i dag av ingeniørstyrker med ombygde stridsvogner mot bygninger og befestninger.
      Og det er snakk om eller kanskje en realitet, for 84mm RFK. Det vil være veldig bra.

Riktmiddel som Lukman skriver litt halvsvensk i trådens tittel, hører også med på WOMBAT, 106mm RFK etc. På norsk heter det kanskje innsiktingsgevær?

Poenget er jo at man har børstet støvet av gamle greier fordi det er et reelt behov.
      Jmf M-67 som ble tatt fram igjen til bruk i Afghanistan. Det er vel poenget til MMB lenger opp i tråden også.

I Vietnam skjedde det samme. Der børstet man støvet av den merkelige Ontos for å tilføre lette styrker ildkraft:

Kommentér

Det er da vitterlig helt klart fra teksten i Lukman's første innlegg at tråden handler om:

Ikke RFK i ordets mer generelle betydning. Det er the usual suspect som i innlegg nr 23 sporer av tråden....

Kanskje noen moderatorer kan fikse....

Kommentér

Jeg tror, tror vel og merke, intensjonen til lukman var å ta for seg 84mm Carl Gustav RFK i denne tråden, og veien videre for dette våpenet, under den forutsetningen at navnet "RFK" i Forsvaret har blitt, og har lenge vært, et de-facto gjeldende navn på 84mm Carl Gustav RFK. Vet ikke jeg, kanskje det samme gjelder i Svenske armèen også?

At folk har lyst å lese trådtittel til å gjelde generelle rekylfrie kanoner får nå så være. Spinn i vei om gamle systemer værsågod for min del...
          Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Slått på målstreken nok en gang av AGR416...
            Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Great minds think alike....eller noe...

;-)

Kommentér

AGR416 unnlot tydeligvis bevisst å lese dette:

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                WOMBAT 120 mm rekylfri kanon med HESH-granat er for så vidt RFK, men utgangspunktet var Carl Gustav 84 mm RFK (eller på svensk "Granatgevär m/48"), så vi kan jo holde oss til det. Øvrige kalibre og modeller har vel i dag mest historisk interesse, selv om mange av disse ble til lenge etter Carl Gustav.
                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

?

Avsporingen skjedde ifm innlegg 23. Ikke etter.

Spiller ikke noen rolle, svaret var til Takkatt som mente at all RFK snakk var innenfor trådetema, noe det åpenbart ikke er. Som du selv og påpeker i noen innlegg.
                  Last edited by AGR416; DTG 022142 Oct 12, .

Kommentér

Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
                    Jeg tror, tror vel og merke, intensjonen til lukman var å ta for seg 84mm Carl Gustav RFK i denne tråden, og veien videre for dette våpenet, under den forutsetningen at navnet "RFK" i Forsvaret har blitt, og har lenge vært, et de-facto gjeldende navn på 84mm Carl Gustav RFK. Vet ikke jeg, kanskje det samme gjelder i Svenske armèen også?
                    RFK er norsk betegnelse. I Sverige heter den Granatgevär m/48. Den svenske forkortelsen for granatgevär er Grg. På dansk heter forrsten rekylfri kanon dysekanon. På engelsk recoilless rifle.

Skille

Mer interessant er å se på hvordan 84 mm RFK inngår i forskjellige organisasjoner. Det avhenger selvfølgelig av om den først og fremst ses på som et PB-våpen eller først og fremst noe annet.

Kommentér

Mer interessant er å se på hvordan 84 mm RFK inngår i forskjellige organisasjoner. Det avhenger selvfølgelig av om den først og fremst ses på som et PB-våpen eller først og fremst noe annet.
                      Jeg synes denne beskrivelse oppsummerer bruksområdet på en god måte:

The MAAWS is a primary anti-armor and anti-personnel weapon for US Army Special Operations Command and US Naval Special Warfare Command users within the US Special Operations Command. The primary mission is to defeat lightly armored vehicles, soft skinned vehicles, personnel in the open or defilade, and field fortifications. Secondary missions include marking threat targets with smoke for supporting weapons, obscuring threat weapons and illuminating threat targets. It is employed by Army Rangers and Navy SEALS during special operations missions, infiltration, exfiltration, raids, ambushes and defensive operations.
                      http://www.globalsecurity.org/milita...nd/m3-maws.htm

Det er jo den rollen våpenet er perfekt til.

Tviler på at noen bruker det som deres primære tunge PB våpen, altså mot STRV.

Kommentér

Ja, ja ok da :-)

Hvis dere nå har satt dere til i det tema-fascistoide hjørnet, la dere sikkert merke til min lille anmerkning om HESH for 84mm RFK.

Språkkunnskapene glapp litt, riktmedel er vel siktemiddel.

Kommentér

Ikke Carl Gustav, men en påminnelse om hvorfor toerens jobb med å kontrollere og ikke bare melde, klart bak, er viktig:

http://www.youtube.com/watch?v=kYI-quEZTQY

Kommentér

Rask oppsummering av organisering av 84 mm RFK i forskjellige norske organisasjoner:

1) I infanteribataljon etter 1978-KOP (som er den jeg først kjente, og som jeg stadig kjenner best) inngikk 84 mm RFK med en støttertropp i hvert geværkompani. Dette hadde en liten troppsstab og fire kanonlag. Hvert kanonlag hadde 7 mann, lagfører og to kanongjenger, hver med en 84 mm RFK og tre mann. I felt ble hvert av tre kanonlag alltid underlagt hver sin geværtropp, mens det fjerde laget sto til disp for kompanisjef. Hovedrollen var panserbekjempelse (hvori selvfølgelig inngikk skyting av røyk og i mørke lys), men kunne selvfølgelig også skyte spreng. Men PB var det prioriterte, og skyting av røyk eller lys var normalt som ledd i panserbekjempelsen (vanlig at laget skjøt to pansergranater mot et mål, deretter en røykgranat før man skiftet stilling). Laget ble alltid holdt samlet, opererte som et par og holdt seg nær geværtroppssjefen for hvem dette var langt det viktigste våpenet i kamp mot mek fi.

I TOW-tropp og 106 mm RFK-tropp (siste var i lokalvernbataljonene til ut på 90-tallet) inngikk 84 mm RFK som et støttevåpen, først og fremst for å skyte røyk og lys for hovedvåpenet. I TOW-troppen med 4 stk TOW inngikk to selvstendige RFK-gjenger, hver med en 84 mm RFK. I 106 mm RFK-troppen hadde man 6 106 mm RFK organsiert i 3 grupper, hver med 2 kanoner. Hver gruppe hadde en 84 mm gjeng til støtte.

2) I infanteribataljon etter 1990-KOP forvant støttetroppen og hvert kanonlag ble organisk del av en geværtropp. Kanonlaget ble utvidet med en tredje gjeng, altså 10 mann og tre 84 mm kanoner. Stridsteknikken ble en del endret i at det ble vanligere å splitte opp laget og underlegge et geværlag en enkelt 84 mm slik at de ikke alltid skjøt i par.

3) Med innføring av fransk-kanadiske ERYX overtok det som det viktigste panserbekjempelsesvåpenet på midlere rekkevidde (tropps- og kompaninivå). Kanonlaget ble PB-lag (eller PV-lag, avhengig av når det ble skrevet) med lagfører, to ERYX-gjenger og en 84 mm RFK-gjeng, til sammen 8 mann (2 mann i hver ERYX-gjeng, 3 mann i 84 mm gjengen + lagfører). Rollen til 84 mm i panserbekjempelse var først og fremst å skyte røyk for å skjerme ERYX og lys i mørke, samt bekjempelse av personell med sprenggranater. ERYX (som som kjent hadde en god del probemer) passet på en måte godt sammen med 84 mm RFK, med temmelig lik effektiv rekkevidde. Det vil si at de var temmelig komplementære, ERYX som hovedvåpn mot panser, 84 mm til støtte for denne med røyk og lys.

4) I fottropp i CV90-basert mek. inf/storm inngikk ikke støttevåpen på troppsnivå, alle var fordelt på det enkelte fotlag. Fotlagene i en tropp kunne være forskjellig oppsatt (lett/tung) med 1 84 mm, 1 84 mm og en ERYX etc. Nå har ERYX blitt erstattet av det mye bedre våpenet Javelin, men jeg antar i et mye mindre antall og sannsynligvis på enten bataljons eller kompani/eskadronnivå, ikke på lagsnivå. Det har en mye lengre effektiv rekkevidde (2,5 km) enn 84 mm RFK. Hvis man skal utnytte rekkevidden til Javelin, er ikke lenger 84 mm RFK så egnet til å støtte den med lys og røyk (men man gjorde jo det med TOW og 106 mm RFK).

5) Det jeg kjenner i HV er et 84 mm RFK-lag som ligner svært på kanonlaget i Hærens 1978-KOP, bortsett fra at laget er på 8 mann og også inkluderer en nestlagfører. Et antall RFK-lag og eventuelt mitraljøselag inngikk i støttetropp med en meget liten troppsstab (2 mann, troppssjef og troppass).

Hva så i fremtiden: Infanteribataljonens hovedvåpen mot panser er Javelin, panserbataljonens er 120 mm glattboret kanon på Leopard 2, supplert med Javelin. 84 mm RFK rolle må i panserbekjempelsen være å støtte disse med røyk og lys, samt supplere dem på kortere avstander mot lettere panser. Men som vi har sett, en hovedrolle er mot andre mål, med sprenggranater mot personellmål og upansrede kjøretøy og kanskje andre typer granater mot andre mål (bunkere, bygninger). Så hvordan bør de da inngå i organisasjonen?

Kommentér

Slik jeg ser det er RFK et volum våpen som kan brukes av de fleste, det er enkelt og billig.
                              Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommentér

Nå har jeg lett og lett, men finner ikke noe om HESH ammo til 84mm RFK Carl Gustav. .
                                mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

Jeg tror det er temmelig sannsynlig at ASM 509 (Anti-Structure Munition) i realiteten er HESH eller noe som ligner svært mye på HESH (for å gjøre det mer forvirrende heter det HESH på britisk-engelsk og HEP [High Explosive Plastic] på amerikansk-engelsk). HESH ble opprinnelig utviklet for å ødelegge bygninger, man fant senere ut at den hadde utmerket effekt mot tidligere tiders panser (hvor det er en panserplate av metall uten hulrom, lag med kompositt-materialer o.l.). Det er rett og slett en granat der en størst mulig del av granatens vekt er sprengstoff, altså med tynnest mulige vegger, der sprengstoffet er plastisk slik at det henger sammen som en myk klump etter å ha truffet målet og der man har en liten forsinkelse på brannrøret som gjør at spremgstoffet får tid til å deformeres til en "pannekake" før det eksploderer. Dette er sannsynligvis det mest effektive også for å ødelegge vegger, bunkere etc. Det er mulig Dual Purpose ammunisjonen (HEDP 502) også helt eller delvis er av HESH-type.

Kommentér

Ja, såpass har jeg fått med meg. Tenkte mer at det ikke finnes ammo til RFK med betegnelse HESH

Kommentér

Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
                                      Nå har jeg lett og lett, men finner ikke noe om HESH ammo til 84mm RFK Carl Gustav. .
                                      Har ikke hatt tid til å svare på dette, og det ser jo ut som om det er enighet.

HEDP har to funksjoner, direkte anslag og forsinket. Den forsinkede er beregnet mot bygninger, befestninger etc. Da blir den klassiske hulladningen i prinsippet en HESH.

Jeg er ikke sikker på dette, men tror kanskje ”forladningen” til MT 756 fungerer etter
                                      HESH prinsipp og at ASM 509 fungerer etter samme prinsipp. Den er temmelig stor.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Takkatt Vis post
                                        Har ikke hatt tid til å svare på dette, og det ser jo ut som om det er enighet.

HEDP har to funksjoner, direkte anslag og forsinket. Den forsinkede er beregnet mot bygninger, befestninger etc. Da blir den klassiske hulladningen i prinsippet en HESH.

Jeg er ikke sikker på dette, men tror kanskje ”forladningen” til MT 756 fungerer etter
                                        HESH prinsipp og at ASM 509 fungerer etter samme prinsipp. Den er temmelig stor.
                                        Tror vi er enige ja, på hver vår måte.
                                        God helg

Kommentér

Hva så i fremtiden: Infanteribataljonens hovedvåpen mot panser er Javelin, panserbataljonens er 120 mm glattboret kanon på Leopard 2, supplert med Javelin. 84 mm RFK rolle må i panserbekjempelsen være å støtte disse med røyk og lys, samt supplere dem på kortere avstander mot lettere panser. Men som vi har sett, en hovedrolle er mot andre mål, med sprenggranater mot personellmål og upansrede kjøretøy og kanskje andre typer granater mot andre mål (bunkere, bygninger). Så hvordan bør de da inngå i organisasjonen?
                                          Hovedrollen til våpnet er i dag rettet mot andre mål, som TmBn har vist gjennom de siste årene. Da både 84mm RFK og MG-3 Mitr er blitt brukt aktivt i strid i afghanistan som viser at våpensystemer som man har tenkt har utspilt sin rolle fortsatt har en rolle på slagmarken også i våre dager.

Jeg ser derimot RFKen som et viktig redskap i panserbekjempelsen da dette er et våpensystem som mange allerede har opplæring på her i kongerike, på enkeltmannsnivå og i lags/troppsforband samtidig som det er et våpen som man hurtig kommer opp på et ok+ nivå på. Systemets oppbygning er enkelt og passende for norsk natur og klima.
                                          Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Kommentér

Jeg mente mer i detalj hvordan den bør inngå i KOP for forskjellige avdelingstyper. Med enkeltmann regner jeg med du ikke mener at f.ekd. hver mann på et geværlag i innsatstropp i HV i henhold til KOP skal ha en stk 84 mm RFK.

Kommentér

Jeg mente mer i detalj hvordan den bør inngå i KOP for forskjellige avdelingstyper. Med enkeltmann regner jeg med du ikke mener at f.ekd. hver mann på et geværlag i innsatstropp i HV i henhold til KOP skal ha en stk 84 mm RFK.
                                              Selvfølgelig ikke, det jeg mente var at kunnskapen om bruken er utbredt og derfor muliggjør bruk, det er også et våpen som er forholdsvis enkelt i bruk, mens derimot Javelin krever en lengre utdanning for å komme opp på et likt standpunkt.
                                              Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Kommentér

Mener du virkelig at det er lettere å bli god til f.eks. å treffe et kjøretøy i bevegelse på 400 m avstand med 84 mm RFK enn med Javelin? Det tviler jeg på! Jeg kom inn i Forsvaret akkurat da man som PV-våpen på bataljonsnivået gikk over fra 106 mm RFK til TOW, og alle sa det var utrolig mye lettere å lære å skyte med TOW enn med 106 mm.

Kommentér

I gamle dager var et kanon lag tre gjenger, men jeg tror hvis vi ser på hvilke muligheter som er i kanonen så blir den straks et godt verktøy i en motorisert avdeling. Så forutsetningen er en gevær tropp satt opp på MB. Gevær troppen har 5 lag der to lag er satt opp med en kanon hver, årsaken for kun en kanon er at det er bedre med få våpen og mer ammo pr våpen. Så kanon laget tenker jeg som følger: SP-Minimi og VF, LF-HK 416, SB-HK 416,Medic-HK 416, NLF-HK 416,Kanonskytter og HK 416, hjelper kanon -HK 416, BS- Minimi.

Det betyr troppen har to litt tyngre lag og tre lette lag, noe som vill gi troppen større fleksibilitet. Men det er ingen lov som sier at kanonen må være med selv om laget er satt opp med kanon. Det store MEN er plassen på kjøretøy.
                                                  Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommentér

Mener du virkelig at det er lettere å bli god til f.eks. å treffe et kjøretøy i bevegelse på 400 m avstand med 84 mm RFK enn med Javelin? Det tviler jeg på! Jeg kom inn i Forsvaret akkurat da man som PV-våpen på bataljonsnivået gikk over fra 106 mm RFK til TOW, og alle sa det var utrolig mye lettere å lære å skyte med TOW enn med 106 mm.
                                                    Her må jeg støtte hvlt. Selv om det å utdanne soldaten til å betjene 84mm er fort gjort ift teknisk virkemåte så må det skje endel med siktemidler før det blir enkelt å få effekt i målet. Det er jo poenget - ikke bare å få granaten av sted.
                                                    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Men det er jo en egen kvalitet i kvantitet. Har vi nok javelin til å spre utover hele hæren? Og nok javelin til å opprettholde ildgivning? Jeg står og venter på bussen og har derfor begrenset evne til research, men jeg er overbevist om at det totale kostnadsbildet mellom de to systemene er voldsomt forskjellig.

Kommentér

Jeg sier selvfølgelig ja takk begge deler her.

Kommentér

Rask oppsummering av organisering av 84 mm RFK i forskjellige norske organisasjoner:

...
                                                          Mange gode momenter her som vanlig. TOW har lenger rekkevidde enn Javelin. Det er mer siktemidlene som gjør det mindre aktuelt å skyte lys. Et annet moment er jo at den praktisk skuddvidden ofte er kortere.

Hæren er jo så liten nå at KOP-kan gjøres mer fleksibel. Personlig tror jeg det blir vognmonterte AT-missiler framover.
                                                          RFK har fortsatt god virkning mot andre pansrede kjøretøy enn stridsvogner. Hæren dimensjoneres etter et scanario med strategisk overfall av luftlandestyrker som følges av begrensede mekaniserte styrker, brigade.
                                                          Etter mitt syn vil det være en stor fordel for fotlag/tropp, å ha tilgang til et fleksibelt vågen som kan ta ut alle aktuelle IFV, er effektivt mot personell på 700-1000m , kan legge egen røyk på god avstand fra egne posisjoner og skyte lys.

Kommentér

M3 med BAE sikte.
                                                            Minsk, det nye Utopia

Kommentér

Nice!

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Sjøforsvarets organisering

Har kopiert inn noen innlegg fra tematråden om Sjøforsvaret inn her.

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

Fokus: Ubåttjenesten

Oppretter egen tråd for Ubåttjenesten.

Generelle ubåtnyheter postes her: https://milforum.net/forum/fagforum-...%A5t-tr%C3%A5d

Nyheter om våre fremtidige ubåter postes her: https://milforum.net/forum/fagforum-...er-212-klassen

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Fokus: Kystvakten

Kystvakten - En tråd for å samle informasjon og nyheter om Norges Kystvakt.

Fra Forsvaret.no

Historien: (fra Marinemuseet) Før 1905 var oppsynstoktene noe sporadisk, men den industrielle utvikling forårsaket at ekspedisjonene og toktene kom inn under mer faste former. Engelske trålere gjorde seg bemerket i de Nord Norske fa...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Fokus: Kystjegerkommandoen (KJK)

Oppretter en egen tråd om avdelingen for aktuelle nyheter og diskusjoner.

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                              http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                              Kode:
                                                                  Globale utviklingstrekk
                                                                  Nordområdene / Arktis
                                                                  Russland
                                                                  Afghanistan
                                                                  Pakistan
                                                                  Kina
                                                                  Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                  Iran
                                                                  Sudan
                                                                  Somalia
                                                                  Terrorisme
                                                                  Spredning av
                                                              ...

Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

Regjeringen vil styrke Sjøforsvaret

Regjeringen vil anskaffe et nytt logistikk- og støttefartøy til Sjøforsvaret. Fartøyet forventes å være tilgjengelig for Sjøforsvaret fra 2014. Kostnadsrammen for totalprosjektet er 1 550 mill. kroner. Regjeringen har i dag lagt frem St.prp. nr. 70 (2008-2009) – ”Om investeringar i Forsvaret” der dette prosjektet inngår.

http://www.mil.no/start/aktuelt/pressem...

Fokus: Skjold-klassen kystkorvetter

Skjold-klassen: Lengde: 47.5 m bredde:13.5 største høyde: 15 m Deplasement: 273 tonn rekkevidde: 800 nm ved 40-45 knop. Hva er rekkevidden ved lavere hastighet? Jeg ville tro den kan være en smule lengre? Dette er kanskje klassifisert info siden jeg ikke har funnet det noensteder? Hvis jeg har regnet riktig så blir "payload fraction" såvidt under 15% -- er det noen som vet hva den var for Hau...

Naval Strike Missile (NSM)

Jeg ble litt overrasket over ikke å finne en tråd dedikert til NSM/JSM på milforum!

Etter min mening det mest spennende og banebrytende som skjer innen norsk forsvars-industri idag -- det er vel verdt en egen tråd?

Noen "basic facts" (som nok er kjent for de fleste her...):

http://www.kongsberg.com/eng/kda/pro...G/KDA/Products...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X