Bli sponsor, så slipper du reklame!

Google

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Ammo, riktmidler, og annen utvikling av RFK

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Ammo, riktmidler, og annen utvikling av RFK

http://www.saabgroup.com/Global/Docu...arl-Gustav.pdf

Ser at det portfoljen vedrørende ammo til RFK har vokst siden jeg var ung. Her kommer en beskrivelse hvor ADM fungerer i strid:

Alexander berättar gärna historier om Carl Gustaf. Hans mannar har använt det svenska vapnet ofta, »med förträfflig effektivitet«. Carl Gustaf kan avfyra flera typer av ammunition; en favorit hos Alexander är flechettemissilen. Den innehåller 1 100 pilar, eller flechetter, som skjuts iväg med enorm kraft och fart mot »mjuka mål«. Vapnen och ammunitionen är tunga, men de går ingenstans utan dem – i strid är tyngden till deras fördel. Som den här gången. Plats: Afghanistan. Tid: Natt, någon gång efter oktober 2001. Typ av scenario: Vardagligt.– De fick förstärkning från stridsgrupper, och sådana grupper är ett utomordentligt mål och möjlighet för flechetterna. Vi anföll dem från norr och söder så att två skyttar kunde avfyra alla sina flechetter. Även om de inte siktade helt rätt så hade missilen så mycket energi, och när du avfyrar så här många flechetter …
    – Effekterna var förödande. Det fanns ingen anledning att söka efter överlevande. Det kan inte ha varit mer än bitar kvar på det avståndet. Fyra missiler, 20–25 döda … Det är en köttkvarn.
    Noen med erfaringer eller tanker rundt ulike ammo typer, riktmidler, og annen utvikling av RFK?
    Minsk, det nye Utopia

Fra Saab sine sider:

http://www.saabgroup.com/Land/Weapon...weapon_system/

http://www.saabgroup.com/en/Land/Wea...stem/Features/
    mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

Ammunisjonen jeg lærte om i 1976/77 og som vi også var utstyrt med i Libanon i 19878 var:
      Pansergranat FFV551
      Sprenggranat FFV441
      Røykgranat FFV469
      Lysgranat FFV545

Dette var nok meget bra ammunisjon for sin tid, men det bør vel ha vært en utvikling i løpet av de 35 år som har gått, f.eks. både når det gjelder gjennomsnlagsevne for pansergranat og splintvirkning (eller kule, det var jo stålkuler i sprengranaten) i sprenggranaten. Jeg googlet litt og fant pansergranat FFV751 med tandem-stridshode mot reaktivt panser og "Dual purpose" granat FFV502 mot tynnere panser, upansrede mål og spesielt bunkere etc. Er noen av disse to, eller andre, tatt i bruk av Hæren?
      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

På bildet i den andre linken jeg la ut, ser du bildet av ammo som er tilgjengelig.

Kommentér

Syns ADM og ASM virker som spennende "nyheter".
          Minsk, det nye Utopia

Kommentér

Tapatalk lar meg ikke endre, her er mer info

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Carl_...coilless_rifle

M3 MAAWS fires the following ammunition:

High Explosive Dual Purpose (HEDP) round High Explosive Anti-Tank (HEAT) round High Explosive (HE) round Illumination round Smoke round Area Defence Munition (ADM) flechette round

Den siste har kun sett demo av, men den gjør nok vei vellinga.

Kommentér

På forumet så har det tidligere blitt klaget over at norske soldater ikke hadde flechette/kardesk tilgjengelig. Noen forandringer?

Eller er holdningen: "Nei, det har israelerne så da er en krigsforbrytelse å besitte og bruke det."

Edit: det har kommet en dem innlegg siden jeg begynte å skrive dette innlegget.
              DYT-DYYYYYT-DYT

Kommentér

Ammunisjon til RFK idag, ihvertfall i den grønne armè, er den samme som tidligere. Det samme er selve røret - som stadig er M2 for regulære styrker - og siktemidler, vel også inkludert libellesikte samt resten av satsen.

Inntil ganske nylig var 84mm RFK på tur ut av Hæren, utrolig nok. Grunnen var at en del folk på Våpenskolen, som på den tid ihvertfall kan virke som at var fullstendig uten bakkekontakt IMHO, mente at man framover skulle klare oss med M72 for nærpanservern og mot stillingsmål, Javelin for middels/lange hold det samme og at BK (som forøvrig hadde vært ute i lenger tid og som gjorde sitt inntog att i 2006 ifbm QRF-oppdraget i N-Afghanistan, sic.) skulle være eneste plattformen for å legge røyk og lys i org'en. Også dette kan man mene mangt og mye om, og jeg personlig mener at dette er like, om ikke mer høl i huet som det å ditche kanonen, som er det den er, til "fordel" for to mer eller mindre rendyrkede PV-plattformer som tilfeldigvis funker til å ta ut andre typer mål også... det blir litt det samme som når afghanere/andre bruker PG-7 fra sine RPG for å drepe personell, if you see what i mean.
                Anyhow, man skal ikke være store geniet for å se de logistiske, kostnadsmessige og rent operative problemene (og her i dette tilfellet bruker jeg ordet "problem" framfor "utfordring") med en slik lite fleksibel løsning... Nå går det en hel del myter om prisen per missil til Javelin, men det som er sikkert er at dem ikke går for en femtilapp stykket. Mens det faktisk lar seg gjøre å skyte på personell- og stilingsmål med Javelin så er det ikke bærekraftig å drive på slik, kostnadene per missil og plass/vekt per missil tatt i betraktning - spesielt om man her har med en lettoppsatt infanteristyrke på LTK eller til fots, uten umiddelbare etterforsyningsmuligheter å gjøre. Ditto med M72 forøvrig, spesielt dersom man tar høyde for mer moderne versjoner av denne (M72EC og M72ASM) som jo er utviklet for andre typer mål enn panser.
                Nå er ikke jeg Javelin-utdannet, så det rent operative aspektet med dette opp imot tidsbruk til stillingsgang, sette opp våpenet til skudd, finne mål og avfyring/flyvetid kan jeg ikke uttale meg om. Det jeg derimot vet er at det for et godt drillet 84mm crew tar kort tid fra man finner ut at man skal benytte denne til man har ild på målet, via ildordre - både med sprenggranat (inkludert tempering) og med pansergranat. Det samme gjelder for lys i luften, spesielt i en LUP-setting der man har gjort god klargjøring for lysplattform.

Uansett, så ble Afghanistan redningen for RFKen, enn så lenge ihvertfall. Erfaringene man har gjort seg med dette våpenet har vel slått fast at dette på alle måter fortsatt er et høyst relevant våpen for avdelinger på bakken.
                Og med det, det hele koker ned til kanonen sin plass i striden. Med 84mm RFK så har geværtroppen/dem som har dette en organisk og umiddelbar tilgang til midler for å drepe personell, stridsvogner, samt å legge effektiv lys og røyk på kort tid - og alt dette med billig ammunisjon attpåtil, noe som nok også har sitt å si opp imot utløsningsmyndighet og/eller vilje hos en sjef til å utløse en sprenggranat kontra et meget dyrt Javelin-missil.

Når det gjelder veien videre, for å ta ammunisjon først;
                Sett tilbake, for vår del i Afghanistan så er min mening at flechette ikke hadde vært noe gamechanger for oss der. Vi har rett og slett og stort sett, med noen unntak her og der, ikke operert eller vært i strid på hold der dette hadde vært praktisk. Noe annet blir det for strid her hjemme i Norge på korte hold i skogen/bebyggelse, og her ser jeg absolutt at slik ammunisjon har stor nytte.
                Denne typen ammunisjon er på ingen måte forbudt iht noen som helst konvensjoner, men dets bruk kan vel sies å være kontroversielt. Noe av dette koker ned til fordommer, usannheter og ting som gjennom årene har blitt til sannheter, mens annet er det faktisk hold i. Et eksempel her er bruk av keramiske piler framfor metall, noe som fører til at disse pilene blir vanskeligere å detektere med røntgen hos en pasient. I tillegg så er pilene i noen typer av denne ammunisjon designet slik at pilene vil knekke og kulbutere i kroppen den treffer, noe som resulterer i dertilhørende skader og pine hos pasienten.
                Diskusjonen om hvorvidt vi skal ha flechette eller ei må IMHO ta utgangspunkt i dette, og ikke det at Norges Røde Kors eller noen andre likesinnede mener og syns at dette er en så uspiselig type ammunisjon.

Lysgranaten gjør stadig nytten sin og jeg personlig ser ikke noe behov for en umiddelbar oppgradering av denne.

Den store fordelen med røykgranaten er at den ikke er WP-basert (røykstoffet i granaten er TTC, som utover bristeladningen ikke produserer varme/ild i noe særlig grad, og i seg selv heller ikke er altfor helseskadelig, slik som HC-røyk er f.eks.). Dette gjør sitt til at man står rimelig fritt til å øve med denne uten å måtte benytte seg av ett av svært få WP-godkjente nedslagsfelt i Norge. Heller ikke denne ser jeg noe behov for å oppgradere eller å se på andre løsninger med det første.
                Det skal nevnes at det primære bruksområdet for denne granaten er skjerming av fiendens panser/våpen slik at disse ikke får det så altfor lett med å ramme oss, og i utgangspunktet ikke for skjerming av egen manøver.

Sprenggranaten gjør stadig sin nytte godt nok, men begynner å dra på årene, både mtp betjening og oppbygning. Nå er jeg usikker på hva siste skrik fra Bofors er mtp denne ammunisjonen, men jeg mener - som sagt uten å være sikker - at jeg har hørt om en oppgradert versjon av selve røret som har en elektronisk overføring i seg, og der man så kan bruke et kompatibelt siktemiddel med integrert laser-avstandsmåler til å overføre temperingsdata elektronisk fra siktet til en sprenggranat Mk-Nyere. Mao er det eneste man trenger å gjøre å sette trådkorset på målet, lase, overføre skytedata til ammunisjonen og trykke på avtrekkeren. Altså ikke noe mikkmakk med temperaturkompensasjon på ammunisjonen, grønn skala, beregne skudd- og temperingshold selv, skru siktet osv.

Der 84mm RFK kommer til kort idag er på ammunisjonen for panserbekjempelse. Her har det stått på stedet hvil siden 70-tallet IIRC. Det sagt så har det jo blitt linket til nyere ammunisjon i noen av innleggene over. Hva planen er her aner jeg ikke...

Røret;
                Som sagt bruker man stadig M2-rør de aller fleste i Forsvaret. Vekt på M2 er vel 16,noe kilo. M3 er IIRC noe slikt som 10kg lettere og av et komposittmateriale. Har forstått det slik at levetiden på M3-rørene er betydelig lavere enn M2, som er av stål.
                For min del er jeg ikke så altfor opptatt av at alle på død og liv skal få M3-rør, ihvertfall ikke for trening i Norge (hva man gir til deployert personell er noe annet however). Men jeg ser helt klart enkelte deler av røret som man fint kunne ha oppgradert på FLO-/"garasje"-nivået med en MTO her hjemme i Norge. Eksempelvis:
                - Bytte ut eller lage et alternativ til den der fjærbelastede tofoten som følger med (dersom våpenet brukes i ildbase etc). En mindre trefot, kanskje til og med med en integrert rettemekanisme ville gitt langt bedre stabilitet og treffsikkerhet, da kontra det å bygge opp under i forkant av pistolgrepet før skyting. De krav som stilles til skytteren ift alt det vanlige omkring seks stødige grepsfaktorer gjelder like mye, om ikke mer kanskje, for skyting med RFK enn for en rifle, spesielt for skyting av pansergranat på lenger hold/mot bevegelige mål.
                I hodet mitt er det en smal sak å f.eks. lage en overføring eller konvertere en MG3-trefot til bruk med 84mm RFK. Det er bare innovasjonsviljen, en godkjenning og noe avskrevet materiell det står på... ;-)

- I tillegg til bærereimen burde man fått sveiset eller krympet på med slangeklemmer en form for bærehåndtak på selve røret. Slikt er vel og merke svært nogo for enkeltmannen å begynne å mikke med, av den enkle grunn at man med f.eks. slangeklemmer og for mye pådrag i verste fall risikerer å presse røret ovalt, med de følger dette vil kunne få for sluttbrukerparet... Uansett bare en tanke, det er ikke alltid det er praktisk å bære våpenet på skulderen eller slengt over skulderen med medfølgende reim.

Siktemidler;
                Her er man håpløst utdatert med dagens løsning. Og det finnes langt bedre på markedet, både i form av dagkanaler, nattoptikk, termiske sikter, samt slikt som skytecomputere som festes på og gjør hele jobben for deg ved å trykke på en knapp. Slik jeg ser det burde det primærsiktet man har idag være et reservesikte, ved siden av de påmonterte reservesiktene på selve røret.
                Skyting i mørket med standardsatsen begrenser seg til en "klapp-på-ryggen-og-lykke-til" approach, mao. ubrukelig. For skyting i mørket utenlands der man gjerne har tilgang til litt mer og bedre utstyr, samt at verkstedene gjerne er litt mer runde i kantene ift garasjemods har vi ihvertfall en stund nå brukt en rett improvisert løsning som vi fikk fortalt oss av noen andre igjen her for en del år siden, og som har funket veldig bra. Men denne lar jeg være på need-to-know basis utover dette, regner med det er flere her som vet hva jeg snakker om.

Annet;
                System for bæring av ammo og sats. Igjen kunne det vært greit å fått noe standardisert inn. Det jeg ihvertfall har pleid å gjøre er å ta en Reconpack-ramme og webbe fast koggere nedover denne, med sideåpning da vel og merke. Gjør man dette riktig så kan man få to koggere i høyden og 1-2 i dybden, og i tillegg kan man webbe på alt fra en 12.7 kasse til en lettere taske (sidelomme Reconpack f.eks.) for å ha innholdet i 2er og 3er vesken med seg på denne sekk. Dette har funket veldig bra IMHO, og man har en enkel løsning om paret skal sette i marsj, uten at man trenger å ha koggere stikkende ut over alt.
                Når man går i stilling så slenger 2eren fra seg sekken til sin høyre, i trygg plassering fra munningen, der han ligger ut fra røret og har umiddelbar og ryddig tilgang til sin ammunisjon.

Herregud for et RFK-nerdeinnlegg dette ble nå ser jeg altså... :-P
                Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Langt innlegg er langt...

På HEAT fronten har det ikke stått stille.

Dette fra Saab sine pdf downloads:

The 84 mm HEAT 751 (High Explosive Anti-Tank) is equipped with a tandem warhead that produces a penetrating force exceeding 500 mm after the Explosive Reactive Armour (ERA) protection.

Forbedret i forhold til gamle FFV 551, som hadde gjennomslag i 400mm, men ikke ERA.

Videre:
                  The 84 mm HEAT 551C (High Explosive Anti-Tank) is reliable, flexible and efficient. It knocks out almost any armoured vehicles as well as being highly effective against other hard targets such as concrete bunkers, and buildings

En forbedret 551, som da kan brukes mot bygg etc.

Ser man på bildene i pdf-fila, så ser man tydelig at begge disse ser annerledes ut enn gamle FFV551.

Kommentér

84mm: enig med alt du sier om RFK, bortsett fra det med å ødelegge stridsvogner. Du skal ha mer enn flaks for å få til det med RFK.
                    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Roger den jaffar, men det jeg tenkte var at/om ting for vårt inventar sin del har stått stille mer eller mindre siden 70-tallet. Meg kjent er det stadig den samme gamle HEAT vi bruker hos oss...
                      Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
                        Roger den jaffar, men det jeg tenkte var at/om ting for vårt inventar sin del har stått stille mer eller mindre siden 70-tallet. Meg kjent er det stadig den samme gamle HEAT vi bruker hos oss...
                        Det har du dessverre rett i. Jeg ble bare litt engasjert i og med at RFK står meg veldig nær.

Hvorfor vi ikke har innført ny og oppdatert ammo til RFK for lenge siden, må noen andre enn meg svare for.

Jeg var på en Bofors-demo i 93, der HEDP bla ble presentert, skulle tro at forsvaret hadde klart å følge med i svingene.

Men, som du skriver, så skulle vi jo kvitte oss med RFK, så det kan tenkes at det er ett aldri så lite etterslep på utviklingen.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                          84mm: enig med alt du sier om RFK, bortsett fra det med å ødelegge stridsvogner. Du skal ha mer enn flaks for å få til det med RFK.
                          I fronten: Helt klart.

I Tsjetsjenia-krigene på 90-tallet ble et større antall russiske kampkjøretøy, inklusive stridsvogner av typene T-72 og T-80, slått ut av tsjtesjenske opprørere inne i Groznyj. De ble gjort med RPG-7 og til og med RPG-18. I bykrig kunne opprørerne ofte skyte ned på stridsvognene fra hustak, vinduer og balkonger, og også ofte da ovenfra og bakfra. Amerikansk etterretning laget skisser av hvor treff på forskjellige russiske kampkjøretøy hadde hatt ødeleggende effekt, skissen her gjelder T-80.

Oops, den lar seg ikke laste opp, da jeg har fylt vedlegg-kvoten min. Men skissen viser at ingen treff med RPG-7 i fronten av skrog eller tårn på T-80 var ødeleggende, heller ikke mot toppen. Men treff ovenfra i bakre halvdel av tårntaket og hele toppen av skroget bak tårnet var dødelige. Det samme var treff rett bakfra, både mot skrog og tårn. Det som er mer overraskende var at treff rett i siden av skroget ofte satte ut T-80, og også treff fra siden i bakre halvdel av tårnet. Så, som man alltid har lært, ens hovedskuddretning bør være flankerende på fiendens fremrykningsretning. Hvis skissen der er korrekt, kan man altså ha godt håp om å slå ut en T-80 med treff med RPG-7 rett fra siden i skroget. Da burde vel 84 mm, i hvert fall med moderne pansergranat, ha håp. Stridshodet på en PG-7VL granat til RPG-7 har diameter på 93 mm, altså en cm større enn for 84 mm RFK (som kjent er gjennomslagsevnen på hulladning proporsjonal med diameteren, hvis andre forhold er like (sprengstoff etc.).
                          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

A launchable unit including a warhead for generating non-nuclear electro magnetic pulses and a thermobaric warhead without dangerous fragments. The warheads in combination are arranged to operate in different modes dependent on target types and/or objectives with engagement controlled by the aiming and setting of the weapon by a gunner.
                            Read more: http://www.faqs.org/patents/app/2010...#ixzz27VrZ57vg

SAAB jobber med mye rart vedrørende utvikling av ammo til feks RFK.

Her prøver man å lage en type ammo som kan dekke et bredt spektrum av scenarier som feks:
                            Slå ut fordon
                            Ødelegge bygninger
                            Slå ut personel
                            Massekontrol!
                            Minsk, det nye Utopia

Kommentér

Litt populærvitenskapelig input: "Guns that changed the world - RPG" fra Discovery channel.

Del 1/3: http://youtu.be/umYn7cJNt_8 (RFK 09:40)
                              Del 2/3: http://youtu.be/LOHEKfUcMLc
                              Del 3/3: http://youtu.be/RbzrT0lXfgA (RFK 08:30)

Snedig den dual purpose-granaten, hvor du bestemmer om den skal penetrere før den detonerer eller detonere ved anslag ut ifra hvilken side som ligger opp når du lader.
                              [I]Satis Bona [/I]:-p

Kommentér

Er mindblown over at det har vært et tema å fase ut rfk.

Kommentér

^^-- Du er nok langt ifra den eneste i Norge som er det, for å si det slik...
                                  Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                                    Men skissen viser at ingen treff med RPG-7 i fronten av skrog eller tårn på T-80 var ødeleggende, heller ikke mot toppen. Men treff ovenfra i bakre halvdel av tårntaket og hele toppen av skroget bak tårnet var dødelige. Det samme var treff rett bakfra, både mot skrog og tårn.
                                    Husker en gammel Hauge tegning som illustrerte ett slikt treffpunkt med RFK.

Kommentér

Ser ut til at det er stadig flere som er enige i at(selv i 2012) RFK'en har sin plass i infanteritroppen:

http://kitup.military.com/2012/09/ar....html#comments

US Army har nå besluttet å kjøpe inn et større antall Carl Gustav M3 til sine konvensjonelle styrker.

btw, ser ut til at bærehåndtaket på selve røret, som noen over her etterlyste, er på plass i M3'en.

Kommentér

Storbritannia innførte Carl Gustav tidlig, allerede på 60-tallet, som L14A1. Men de tok den ut av bruk på slutten av 80-tallet og erstattet den fullt og helt med LAW80, et engangs PV-våpen (nærmest en forvokst M72 med 94 mm diameter og vekt på 10 kg). Jeg vet ikke om britene har tatt tilbake Carl Gustav nå?

Kommentér

UK bruker M3.
                                          Minsk, det nye Utopia

Kommentér

RFK har vært brukt i strid i mer enn 50 år. I Kongo ble det brukt et par tusen skarpe granater. Her kommer en gammel RFK historie (beklager at det er på svensk, og litt off topic):

Enligt dagens (18/8) DN har Torsten Stålnacke FMSMsis VGM FNMONUC FNMUNFICYP gått bort, en av de mest omskrivna Kongoveteranerna. Han blev legendarisk genom en insats för att stoppa en massaker, där Katangas gendarmer sköt från pansarbilar rakt in i ett flyktingläger. I denna insats var furir Stålnacke chef för en granatgevärsomgång med två ytterligare soldater. Då omgången kom under beskjutning hamnade hans två soldater i chock. Men sitt granatgevär lyckades han slå ut en kulspruta men fick inte med sig soldaterna i framryckning. Han tog då helt sonika ett par granater och framryckte helt ensam. Här slog han ut en pansarbil och nära stående soldater försvann. Under beskjutning växlade han ställning i sidled för att slå ut en andra pansarbil som utövade hårt tryck mot plutonen på hans högra sida.

“Just när Stålnacke skulle trycka av var det som om något exploderade i munnen på honom och han kunde inte andas. Han hade träffats i nedre delen av ansiktet, bl.a. hade käkbenet slitets bort. Under några sekunder, berättade han senare, trodde han att han skulle dö, men han lyckades kräkas upp tungan, som hade fallit ner i luftstrupen. Sedan tog han sitt vapen och sprang tillbaka sina kamrater.

Han lyckades genom tecken få den ene av soldaterna att ge sig tillbaka. Den andre stod bara kvar apatisk. Stålnacke försökte förgäves få honom att bära granatgeväret. Han tog då själv vapnet och lyckades genom tecken och knuffar få med sig sin svårt chockade kamrat. De klättrade över en järnvägsbank och ett två meter högt staket. Stålnacke måste hela tiden hålla i tungan och se till att han fick med sig sin kamrat.
                                            Minsk, det nye Utopia

Kommentér

Bør kanskje ikke bare si RFK, da det har eksistert en mengde forskjellige rekylfrie kanoner. Det norske forsvaret har tidligere anvendt de følgende amerikanske rekylfrie kanoner: 57 mm, 75 mm og 106 mm. Norge brukte ikke den amerikanske 90 mm som i USA erstattet 57 mm. Jeg har også i 1977 sett på at Royal Marines skjøt med WOMBAT 120 mm rekylfri kanon. Det vi snakker om her er kongen av rekylfrie kanoner, den svenske 84 mm Carl Gustav.

Det virkelig morsomme er at Carl Gustav er en eldre konstruksjon enn bl.a. de ovenfor nevnte 90 mm, 106 mm og WOMBAT, som alle forlengst er på historiens skraphaug. I USA har den eldre svenske 84 mm erstattet den amerikanske 90 mm (som ble utviklet på begynnelsen av 1960-tallet) i Ranger-avdelingene (som hadde beholdt 90 mm RFK etter at det meste av hæren faset den ut omkring 1975).

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Pb-82 Vis post
                                                Litt populærvitenskapelig input: "Guns that changed the world - RPG" fra Discovery channel.

Del 1/3: http://youtu.be/umYn7cJNt_8 (RFK 09:40)
                                                Del 2/3: http://youtu.be/LOHEKfUcMLc
                                                Del 3/3: http://youtu.be/RbzrT0lXfgA (RFK 08:30)

Snedig den dual purpose-granaten, hvor du bestemmer om den skal penetrere før den detonerer eller detonere ved anslag ut ifra hvilken side som ligger opp når du lader.
                                                "Well I'm excited to shoot this thing, let's have at it!" Disse programmene er tidløse. Men det er drøyt å se hvor effektivt og fleksibelt dette våpensystemet er.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                                                  Bør kanskje ikke bare si RFK, da det har eksistert en mengde forskjellige rekylfrie kanoner. Det norske forsvaret har tidligere anvendt de følgende amerikanske rekylfrie kanoner: 57 mm, 75 mm og 106 mm. Norge brukte ikke den amerikanske 90 mm som i USA erstattet 57 mm. Jeg har også i 1977 sett på at Royal Marines skjøt med WOMBAT 120 mm rekylfri kanon. Det vi snakker om her er kongen av rekylfrie kanoner, den svenske 84 mm Carl Gustav.

Det virkelig morsomme er at Carl Gustav er en eldre konstruksjon enn bl.a. de ovenfor nevnte 90 mm, 106 mm og WOMBAT, som alle forlengst er på historiens skraphaug. I USA har den eldre svenske 84 mm erstattet den amerikanske 90 mm (som ble utviklet på begynnelsen av 1960-tallet) i Ranger-avdelingene (som hadde beholdt 90 mm RFK etter at det meste av hæren faset den ut omkring 1975).
                                                  Artig farkost:
                                                  Attached Files

Kommentér

Slik skulle det være. Datidens rallyinspirerte camo:-)

Kommentér

Eksakt slik var det, ja. Vinter/vår 1977 trente vi meget tett med Royal Marines, dvs. jeg var i støttekompaniet, Bn 3/Brig N (BK-troppen), og en BK-tropp og en WOMBAT-tropp (som så akkurat ut som på bildene) fra Royal Marines ble underlagt vårt støttekompani og trente sammen med oss februar/mars, inklusive på øvelse Kald Vinter. Vi var først på skarpkyting på Blåtind sammen med dem, det nederste bildet kunne faktisk vært tatt fra den skarpkytingen (februar 1977). De hadde WOMBAT montert fast på en Snowcat. Den der var det smell i, du kan ta en 84 mm RFK og gange opp med en STOR faktor. Men rett før de skulle skyte, kom en av dem løpende over til oss og ropte at de i siktet så folk i det de mente var målområdet. Det hadde visst vært noe misforståelse om hva som var målområdet, og de hadde siktet på vår BK-OP. Granatene smalt bra når de traff og, britene satset den gangen (også på sine stridsvognkanoner) på HESH-granater, High Explosive Squash Head, som deres pansergranater. Det er granater som er helt fylt med plastisk sprengstoff, og brannrør med bitte lite forsinkelse. Eksplosiven vil når den treffer målet bli som en stor pannekake utenpå panseret av fi kjøretøy før den detonerer, og eksplosjonen vil ikke nødvendigvis trenge gjennom panseret, men gi stor spalling og ødeleggelse på innsiden (i moderne panser har man "spall liners" på innsiden som sterkt reduserer effekten, noe som har gjort HESH temmelig avlegs). En mye større del av totalvekten i en HESH-granat er sprengstoff enn i en HEAT eller vanlig sprenggranat, derfor er smellet når den treffer temmelig formidabelt. Og her var det altså 120 mm.

BK-troppen deres brukte også Snowcat, en pr. lag, men den hadde mye mindre lastekapasitet for ammunisjon enn vår BV-202N. Hver BV kunne ha med, i tillegg til våpen og mannskap, 100 granater. Snowcaten fikk knapt med seg til innskyting. Dermed måtte de ha med annen ammunisjonstransport i tillegg. Til det prøvde de på å satse helt på helikopter, et Wessex-helikopter som kom til hver BK-plass med et nett med granater mens de gjorde seg klar til skudd. Det virket som et sårbart ammunisjonsforsyningssystem, spesielt i dårlig vær. Både med BV-202 og Snowcat ble BK bare fraktet i vogna, men måtte settes opp med fotplata på bakken. Greit nok om sommeren, om vinteren må man da grave ned til bakken og hakke litt ned i tælen og for at ikke fotplata skal fullstendig endre posisjon ved skyting (muligens med katastrofalt resultat). Det hadde ikke britene skjønt helt fra starten, ved første skarpkyting satte de opp 81 mm BK med mye snø under fotplata. Det gikk ikke så bra.

Kommentér

Høres ut som en grei synliggjøring i hvorfor det er en god ide å trene i Norge.

Edit:
                                                        Dette nyttige innspillet i debatten er sponset av Captain Obvious sjokoladekjeks.
                                                        Last edited by Navytimes; DTG 021408 Oct 12, .

Kommentér

HESH brukes fortsatt. Super duper mot bygninger, bunkere og befestninger.

Kommentér

RFK her. Ikke avsporing og artyfarty!

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Sjøforsvarets organisering

Har kopiert inn noen innlegg fra tematråden om Sjøforsvaret inn her.

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

Fokus: Ubåttjenesten

Oppretter egen tråd for Ubåttjenesten.

Generelle ubåtnyheter postes her: https://milforum.net/forum/fagforum-...%A5t-tr%C3%A5d

Nyheter om våre fremtidige ubåter postes her: https://milforum.net/forum/fagforum-...er-212-klassen

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Fokus: Kystvakten

Kystvakten - En tråd for å samle informasjon og nyheter om Norges Kystvakt.

Fra Forsvaret.no

Historien: (fra Marinemuseet) Før 1905 var oppsynstoktene noe sporadisk, men den industrielle utvikling forårsaket at ekspedisjonene og toktene kom inn under mer faste former. Engelske trålere gjorde seg bemerket i de Nord Norske fa...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Fokus: Kystjegerkommandoen (KJK)

Oppretter en egen tråd om avdelingen for aktuelle nyheter og diskusjoner.

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                            NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                            http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                            Kode:
                                                                Globale utviklingstrekk
                                                                Nordområdene / Arktis
                                                                Russland
                                                                Afghanistan
                                                                Pakistan
                                                                Kina
                                                                Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                Iran
                                                                Sudan
                                                                Somalia
                                                                Terrorisme
                                                                Spredning av
                                                            ...

Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

Regjeringen vil styrke Sjøforsvaret

Regjeringen vil anskaffe et nytt logistikk- og støttefartøy til Sjøforsvaret. Fartøyet forventes å være tilgjengelig for Sjøforsvaret fra 2014. Kostnadsrammen for totalprosjektet er 1 550 mill. kroner. Regjeringen har i dag lagt frem St.prp. nr. 70 (2008-2009) – ”Om investeringar i Forsvaret” der dette prosjektet inngår.

http://www.mil.no/start/aktuelt/pressem...

Fokus: Skjold-klassen kystkorvetter

Skjold-klassen: Lengde: 47.5 m bredde:13.5 største høyde: 15 m Deplasement: 273 tonn rekkevidde: 800 nm ved 40-45 knop. Hva er rekkevidden ved lavere hastighet? Jeg ville tro den kan være en smule lengre? Dette er kanskje klassifisert info siden jeg ikke har funnet det noensteder? Hvis jeg har regnet riktig så blir "payload fraction" såvidt under 15% -- er det noen som vet hva den var for Hau...

Naval Strike Missile (NSM)

Jeg ble litt overrasket over ikke å finne en tråd dedikert til NSM/JSM på milforum!

Etter min mening det mest spennende og banebrytende som skjer innen norsk forsvars-industri idag -- det er vel verdt en egen tråd?

Noen "basic facts" (som nok er kjent for de fleste her...):

http://www.kongsberg.com/eng/kda/pro...G/KDA/Products...

Donasjoner

Collapse
                                                            Working...
                                                            X