Globalt banner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Danske soldater mottatt av islamister i hjemlandet

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Opprinnelig skrevet av Takkatt Vis post
    Her er tabellen fra David Barrets forskning:

Den viser antall offer i hver religion siden religionens opprinnelse.
    Gjentar: Siden religionens opprinnelse!

Jeg repeterer hva Lukman sa: Du farer med løgn Jan Kristian!!
    Det viser også AGRs helt korrekte tilbakevising av ditt argument ang. dødsstraff i USA.

For egen regning legger jeg til: Skjerp intellektet og begrav fordommene!
    Jeg har ikke teksten til Barrets tilgjengelig. Ligger den på nett? URL?
    Du skriver at dette er tilbakevist som løgn, men du presenterer svært svake bevis for dette, da du bare har "tilbakevist" en av en rekke kilder, og denne kilden har jeg så langt ikke tilgang til så jeg kan forsvare den. Å hoppe herfra til å konkludere med at jeg er en løgner som må skjerpe intellektet mitt er vel litt i drøyeste laget, og ikke noe som nærer et godt debattklima. At jeg tok litt hardt i når jeg sa at dødsstraff er på vei ut i USA skal jeg være enig i, men utviklingen de siste tiår peker ut en helt klar trend, og som en forlengelse av denne blir ikke konklusjonen min så eksentrisk som du hevder.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av JanKristian Vis post
      At det er ukjent for deg betyr ikke at det er løgn.
      Påstanden om at muslimer var ansvarlig for ALL slavhandel fra Afrika er en løgn. Det er et historiskt faktum. Jeg brukte det vestafrikanske kongedømmet Dahomey som eksempel hvor bisar denne løgnen er. At det har funnit sted slavhandel fra Afrika over røde havet og opp til nordafrika i lang tid er velkjent for alle med litt intresse i historia.

Tilbake til dobbelstandaren som følger sammen med løgnen.

Slavhandel handlede om økonomi og ikke religion. Både for kristne og muslimer.
      Minsk, det nye Utopia

Kommentér

Med tanke på at araberne drev slavehandel i Afrika fra 800'tallet, er det ikke merkelig at de hadde etablerte ruter og markeder for transport og salg av slaver. Jeg hevder ikke at muslimer var ansvarlig for ALL slavehandel fra Afrika. Det jeg siterte, og som ble oppfattet som kontroversiellt, var setningen "Islam ran the wholesale slave trade in Africa." Jeg tror ikke dette er kontroversiellt blandt historikere med innsikt i afrikansk historie, men hvis man tolker dette dithen at muslimer er ansvarlig for ALL slavehandel i Afrika så er det jo også lettere å argumentere mot det. Det er altså ikke det som er ment.

Forøvrig sier du at slavehandelen handlet om økonomi og ikke religion. Når islam er inne i bildet så kan ikke disse kategoriene alltid separeres, ettersom islam er en langt mer omfattende religion enn kristendommen er. Blandt annet er slaveri tett vevd inn i islam, fordi religionens grunnlegger Muhammed både tok, eide og solgte slaver, ofte i forbindelse med religiøse åpenbaringer, og hans handlinger i seg selv holdes som normative av de aller fleste muslimer. Å si at slaveri ikke har en religiøs dimensjon er ikke riktig når man drøfter islam. Jeg vil også spørre - når Spania var fallt for muslimene og slaveskipene fra Tripoli la til havn i al-Andalus, var den første bestillingen fra kalifen selv, på tre tusen blonde jomfruer. Slavehandel handlet visst ikke bare om økonomi tror jeg.

Kommentér

JanKristian:

Din anti-islamistiske tilhørighet, som del av det høyreekstreme miljøet, skinner igjennom i innleggene dine.

Du har sagt at du ønsker å diskutere for å kunne selv bli opplyst eller for å forsvare ditt ståsted. Det du tydeligvis ikke evner å se er at ALLE ANDRE KILDER enn de du kommer med er dårlige, lite troverdige eller kommer til kort. Alle DINE kilder, derimot, er uovertrufne i deres nøyaktighet. Det er ikke så greit å kunne påvirke meningene til en som allerede har bestemt seg. Klarer du ikke å se denne trenden i dine innlegg: "Dine kilder suger, se på mine, de er best så da har jeg rett"?

Og du snakker om godt debattklima?

Det du ikke skjønner, er at folk som deg bidrar til radikaliseringsprosessen. Du bidrar ikke til å redusere avstanden mellom radikal islam og de moderate med retorikken din.

Kommentér

Såvidt jeg husker har jeg bare kritisert kilder èn gang, og det var i forbindelse med en kilde jeg ikke hadde tilgang til og derfor ikke var i stand til å vurdere. Istedefor å avfeie denne som uholdbar slik du anklager meg for, så etterspurte jeg denne i form av URL slik at jeg kunne ta stilling til den. Nettopp for å vurdere om den er holdbar, og om den ikke er, endre mitt eget syn. Denne motviljen til å erkjenne andre synspunkter stemmer ikke. Jeg setter liten pris på å bli kalt høyreekstrem, ettersom jeg ikke tilhører, og aldri vil tilhøre et slikt miljø. Jeg håper du tar ballen og ikke spilleren i neste innlegg.

Kommentér

Jeg har ikke teksten til Barrets tilgjengelig. Ligger den på nett? URL?
              Du skriver at dette er tilbakevist som løgn, men du presenterer svært svake bevis for dette, da du bare har "tilbakevist" en av en rekke kilder, og denne kilden har jeg så langt ikke tilgang til så jeg kan forsvare den. Å hoppe herfra til å konkludere med at jeg er en løgner som må skjerpe intellektet mitt er vel litt i drøyeste laget, og ikke noe som nærer et godt debattklima. At jeg tok litt hardt i når jeg sa at dødsstraff er på vei ut i USA skal jeg være enig i, men utviklingen de siste tiår peker ut en helt klar trend, og som en forlengelse av denne blir ikke konklusjonen min så eksentrisk som du hevder.
              Vel, Jan Kristian, din påstand er at nazister og kommunister framstår som amatører i massedrap sammenliknet med muslimene.

Det er en uhyre alvorlig påstand for muslimene som anklages for å være de verste massemorderne i verden, og for meg som kristen. Plutselig blir jeg gjort oppmerksom på at en stor urett er begått mot min kulturkrets som jeg ikke har kjent til.

Når påstanden viser seg å være åpenbar feil, noe jeg tror de fleste her inne faktisk forstår uten å undersøke nærmere, vil jeg si du farer med løgn.

Kilden du viser til består tydeligvis av to som slås sammen. Den ene sier at 9 millioner kristne har blitt drept av muslimer, og den andre legger på 50 millioner som er offer for jihad.

Problemet er bare at David Barretts ”forskning” viser at totalt 9,12mill kristne har blitt drept av muslimer siden Islam oppstod.

Innledningsvis sier Barrett dette om begrepet martyr:

Opprinnelig skrevet av David Barrett
              …over the 20 centuries of the Christian faith, some 70 million Christians have been murdered for that faith and hence are called martyrs.
              I beskrivelsen av kriteriene for å være martyr endres dette til å faktisk omhandle alle kristne som har blitt tatt livet av. Uavhengig om de ble spesifikt drept pga av sin tro.

Opprinnelig skrevet av David Barrett
              1. ‘Believers in Christ’. These individuals include the entire Christian community including professing Christians, crypto-Christians, affiliated Christians, and unaffiliated Christians. In AD 2000, some 2.0 billion individuals match this description, and since the time of Christ over 8.3 billion have believed in Christ.

2. ‘Lost their lives’. Our definition is restricted to Christians actually put to death, for whatever reason.

3. ‘Prematurely’. This word is important. Martyrdom is a disruption—sudden, abrupt, unexpected, unwanted.

4. ‘In situations of witness’. This phrase incorporates the original heart of the etymology. However, “witness” in this definition does not mean only public testimony or proclamation concerning the Risen Christ. It refers to the entire lifestyle and way of life of the Christian believer, whether or not he or she is actively proclaiming at the time of being killed. In this sense all Great Commission Christians, committed to Christ’s mission as by definition they are, are ‘witnesses’ to the Lordship of the Risen Christ daily and continuously, whether consciously or unknowingly.

5. ‘As a result of human hostility’. This last element is the crucial one. It excludes deaths through accidents, crashes, earthquakes and other ‘acts of God’, illnesses, or other causes of death however tragic.
              Barrett ”beregner” også hvor mange kristne som har falt offer for andre trosretningers vold.
              I tabell 4-3 kan man se at 55,8 av 69,4 mill offer ble drept av staters maktbruk. Av en eller annen grunn spesifiseres ikke kristne offer for muslimske staters vold.

I tabell 4-5 som gir oversikt over offer fordelt på hvilken religion gjerningsmennene tilhørte, blir det ganske kaotisk. Tallet som rommer staters maktbruk løses helt opp og forsvinner. Tilbake står imidlertid ateistene som bærer skyld for 31mill kristne martyrer.

Det mest oppsiktsvekkende er at det finns 3,1 mill protestantiske offer, men bare 16 200 kristne har blitt drept av protestanter.

Katolikkene derimot er riktig ille, de har drept 5,1mill andre kristne, 11,3 katolikker er drapsoffer totalt. Tilsammen har kristne tatt livet av 5,5mill andre kristne.

I Barrets ”forskning” kan man kun finne støtte for at 9.1 mill kristne av alle kategorier, har blitt drept av muslimer siden Islam oppstod.

Man kan også vende på spørsmålet: Hvordan er ansvarsforholdet når det gjelder drapene på de 133mill fra andre trossamfunn, av dem 80 mill muslimer?

Barretts rapport, om man nå kan kalle den det, er publisert av Wiliam Carey Labrary, Califirnia. Det høres fint ut, men er i virkeligheten utgivere av amerikansk misjonslitteratur. Etter mitt syn er Barrets virksomhet pseudoforskning, på grensen til propaganda.

Kildekritikk er vesentlig i akademia. Det virker som du tar litt lett på det Jan kristian, for å si det mildt.
              Derfor kan jeg gjerne si det igjen: Skjerp intellektet og begrav fordommene.

Hvis ikke kommer du til å forbli i løgnen resten av ditt liv. Av en eller annen grunn har jeg følelsen av at du ikke ønsker det.

Var forresten i Malmö for en tid tilbake. Der så jeg en bil fra trafikkskolen Jihad körskola:-)

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Takkatt Vis post
                (...)
                Jeg vil ha meg frabedt stempelet løgner, ettersom det dreier seg om å fremsette falske påstander med viten om at det er nettopp det. Som jeg sa så har jeg ikke tilgang til Baretts tekst, så jeg har ikke hatt mulighet til å verifisere påstanden. Når det er sagt så setter jeg stor pris på den grundige gjengivelsen din, og når du tar ballen så tar du den bra. Det setter jeg pris på. Ligger denne teksten på nett, eller eier du papirutgaven?

Kommentér

Med tanke på at araberne drev slavehandel i Afrika fra 800'tallet, er det ikke merkelig at de hadde etablerte ruter og markeder for transport og salg av slaver. Jeg hevder ikke at muslimer var ansvarlig for ALL slavehandel fra Afrika. Det jeg siterte, og som ble oppfattet som kontroversiellt, var setningen "Islam ran the wholesale slave trade in Africa." Jeg tror ikke dette er kontroversiellt blandt historikere med innsikt i afrikansk historie, men hvis man tolker dette dithen at muslimer er ansvarlig for ALL slavehandel i Afrika så er det jo også lettere å argumentere mot det. Det er altså ikke det som er ment.
                  Ser hva du la ut her:

Africa
                  Thomas Sowell [Thomas Sowell, Race and Culture, BasicBooks, 1994, p. 188] estimates that 11 million slaves were shipped across the Atlantic and 14 million were sent to the Islamic nations of North Africa and the Middle East. For every slave captured many others died. Estimates of this collateral damage vary. The renowned missionary David Livingstone estimated that for every slave who reached a plantation, five others were killed in the initial raid or died of illness and privation on the forced march.[Woman’s Presbyterian Board of Missions, David Livingstone, p. 62, 1888] Those who were left behind were the very young, the weak, the sick and the old. These soon died since the main providers had been killed or enslaved. So, for 25 million slaves delivered to the market, we have an estimated death of about 120 million people. Islam ran the wholesale slave trade in Africa.
                  120 million Africans
                  Så her tok du det for god fisk at Islam/Jihad var ansvarlig for ALLE som døde som konsekvens av slavhandelen fra afrika. Dette er en løgn som du sprer.

Siterer en tidligere pave igjen:

we grant to you full and free power, through the Apostolic authority by this edict, to invade, conquer, fight, subjugate the Saracens and pagans, and other infidels and other enemies of Christ, and wherever established their Kingdoms, Duchies, Royal Palaces, Principalities and other dominions, lands, places, estates, camps and any other possessions, mobile and immobile goods found in all these places and held in whatever name, and held and possessed by the same Saracens, Pagans, infidels, and the enemies of Christ, also realms, duchies, royal palaces, principalities and other dominions, lands, places, estates, camps, possessions of the king or prince or of the kings or princes, and to lead their persons in perpetual servitude
                  Den vanlige forståelsen av "perpetual servitude" har vært arvelig slaveri.
                  Minsk, det nye Utopia

Kommentér

Jeg vil ha meg frabedt stempelet løgner, ettersom det dreier seg om å fremsette falske påstander med viten om at det er nettopp det. Som jeg sa så har jeg ikke tilgang til Baretts tekst, så jeg har ikke hatt mulighet til å verifisere påstanden. Når det er sagt så setter jeg stor pris på den grundige gjengivelsen din, og når du tar ballen så tar du den bra. Det setter jeg pris på. Ligger denne teksten på nett, eller eier du papirutgaven?
                    Her har du Baretts tekst:

http://www.gordonconwell.edu/resourc...rs_Extract.pdf

Dette er bare noe vrøl.
                    Minsk, det nye Utopia

Kommentér

• http://www.al-islam.org/slavery/

Dette er en kort bok vedrørende slaveri skrevet av enn som ser verden med muslimske briller (da blir gjerne kristne "bad guys" og muslimer "good guys").
                      Minsk, det nye Utopia

Kommentér

• Så her tok du det for god fisk at Islam/Jihad var ansvarlig for ALLE som døde som konsekvens av slavhandelen fra afrika. Dette er en løgn som du sprer.
                        Jeg erkjenner at jeg ikke har gjort leksen min vedrørende kildekritikk her, men samtidig vil jeg påpeke at jeg ikke har hatt uredelige hensikter, og ved å eksponere kilden min så har jeg også gjort den til gjenstand for kritikk. Jeg føler selv at jeg gjør dette i ånden av å etterprøve påstander og finne frem til sannhet, noe som er vanskelig når man arbeider med et så politisert og polarisert tema som islam. Jeg er derfor ikke bedrøvet over at disse kildene blir gått etter i sømmene og tilbakevist, jeg er heller oppløftet, fordi jeg til syvende og sist er interessert i sannheten.

Takk for linkene. Jeg vil behøve noe tid for å lese dette, ettersom det kommer på toppen av andre oppgaver, men jeg vil komme tilbake til deg når det er gjort.

Kommentér

• Du kan frabe deg anklager om løgn herfra til evigheten Jan Kristian. Faktum gjenstår likevel. Du framsetter uhyrlige, løgnaktige påstander som de fleste med grunnskolen og etikken i behold, innser er feilaktige.

Forsøk på å gjemme seg bak dårlige kilder når du gang på gang blir fortalt at disse kildene ikke er troverdige, forsterker inntrykket av at du seiler under falskt flagg.

Ser man litt nærmere på kildene du retter mot Lukman, kommer samme mønster til syne: Muslimer har stått for slaveri av sammenlagt 18-35mill afrikanere. I tillegg kommer 1,2 mill europeere. Ca 11mill afrikanere gikk til den transatlantiske slavehandelen.

Usikkerheten er stor og tallene varierer mye fra forsker til forsker. Det virker som om tallene for den transatlantiske slavehandelen er sikrere og den går over et kortere intervall.

Det som imidlertid er like interessant som tallene, er tidsspennet: 800år.

Til sammenlikning holdt nazistene 12,79mill mennesker i slaveri fordelt på 8-10 år.

Din forferdelse over sen avskaffing av slaveri i enkelte muslimske land, bør nyanseres med eksempelvis det svenske statarsystemet som ble avskaffet så sent som 1945. De var i praksis livegne og dermed under slaveliknende forhold.

Når det gjelder pirater og privateers overser du den ypperste i sin klasse: Sir Francis Drake. Veldig hvit og veldig kristen.

Kontekstualisering er en del av kildeinnhentingen. Siden du gir blanke i både den og kildekritikken, framstår du ikke bare som løgner, men en ignorant løgner.

Alternativet, og det holder jeg i likhet med AGR, Rittmester og andre, for sannsynlig, er at du seiler under falskt flagg for å spre propaganda i håp om at ingen gidder å ta seg tid til å tilbakevise den. Hvis du hadde vært interessert i kunnskap kunne du enkelt googlet deg fram til all informasjon jeg har gitt.

Kommentér

• Skrev feil på tidsspennet. 1000-1300år er riktigere.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av lukman Vis post
                              http://www.al-islam.org/slavery/
                              Dette er en kort bok vedrørende slaveri skrevet av enn som ser verden med muslimske briller (da blir gjerne kristne "bad guys" og muslimer "good guys").
                              Vancouver Islamic Educational Foundation??
                              Jeg kan ikke akseptere dette som kilde, da det er åpenbart at denne organisasjonen har et sterkt bias i å fremstille islam i et godt lys.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Takkatt
                                Ser man litt nærmere på kildene du retter mot Lukman, kommer samme mønster til syne: Muslimer har stått for slaveri av sammenlagt 18-35mill afrikanere. I tillegg kommer 1,2 mill europeere. Ca 11mill afrikanere gikk til den transatlantiske slavehandelen.

Usikkerheten er stor og tallene varierer mye fra forsker til forsker. Det virker som om tallene for den transatlantiske slavehandelen er sikrere og den går over et kortere intervall.

Det som imidlertid er like interessant som tallene, er tidsspennet: 800år.

Til sammenlikning holdt nazistene 12,79mill mennesker i slaveri fordelt på 8-10 år.
                                Du snakker om et mønster, men jeg ser ikke noe slikt.
                                De fleste beregner det totale antallet slaver fra afrika til arabiske nordafrika og arabia til mellom 10 og 18.millioner mennesker. Noen har estimert at så mange som 24 millioner kan ha blitt solgt av araberne. Av de som ble ført over sahara var dødsraten på ca. 90%, og 2/3 var kvinner, fordi de var mer populære i harem og gav en bedre pris på slavemarked. Videre er det interessant å se at bare 5% av slavene som ble sendt over Atlanterhavet endte opp i NordAmerika. 5%.

Kilden for dette er "Islam's Black Slaves: The Other Black Diaspora" av Ronals Segal. Her er bokbeskrivelsen:

A comprehensive study of the Eastern slave trade by an eminent British scholar

A companion volume to The Black Diaspora, this groundbreaking work tells the fascinating and horrifying story of the Islamic slave trade. Islam's Black Slaves documents a centuries-old institution that still survives, and traces the business of slavery and its repercussions from Islam's inception in the seventh century, through its history in China, India, Iran, Turkey, Egypt, Libya, and Spain, and on to Sudan and Mauritania, where, even today, slaves continue to be sold.

Ronald Segal reveals for the first time the numbers involved in this trade--as many millions as were transported to the Americas--and explores the differences between the traffic in the East and the West.

Islam's Black Slaves also examines the continued denial of the very existence of this sector of the black diaspora, although it survives today in significant numbers; and in an illuminating conclusion, Segal addresses the appeal of Islam to African-American communities, and the perplexing refusal of Black Muslim leaders to acknowledge black slavery and oppression in present-day Mauritania and Sudan.

A fitting companion to Segal's previous work, Islam's Black Slaves is a fascinating account of an often unacknowledged tradition, and a riveting cross-cultural commentary.
                                At denne arabiske slavehandelen fant sted over 800 år er ikke formildende, det er skjerpende. Det betyr at muslimene hadde 800 år på å komme opp med sine egne abolusjonsorganisasjoner - og ikke gjorde det. At man kan redusere antallet slaver pr år fordi det spenner seg over så lang tid er heller ikke formildende, fordi det var begrensninger i transportmuligheter og teknologi som var begrensningen, ikke en moralsk tilbakeholdenhet.

Den eneste årsaken til å trekke frem nazistenes konsentrasjonsleire er for å sette den arabiske slavehandelen i et bedre lys. Det i seg selv er en tvilsom handling, og uansett har det liten effekt. At noen har gjort noe som er mer grusomt, gjør ikke en grusom handling mindre grusom.

Kommentér

• Videre kan jeg vise til denne boken for dokumentasjon på at muslimske arabere tok hvite slaver fra Europa:
                                  http://www.dagbladet.no/magasinet/20...24/447340.html

For spesiellt interesserte kan det være spennende å lese at tusenvis av nordmenn ble tatt som slaver:
                                  http://www.dagbladet.no/magasinet/20...15/466255.html

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av JanKristian Vis post
                                    Danske soldater som returnerte til hjemlandet etter endt tjeneste i Afghanistan ble møtt av islamister med banner av typen; "Til helvete med danske soldater", "Islam vil dominere over hele verden og vi vil dø for det" og "Den muslimske ummah er èn kropp".

http://denkorteavis.dk/2012/national-flagdag-hadet/

Det samme fenomenet ble observert når britiske soldater returnerte fra Afghanistan.

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...urt-hears.html

Analytikere ser med uro på utviklingen, som synes å tegne et bilde av vestlige land som i økende grad påvirkes av en ideologi man tidligere har stedfestet til langt sydligere strøk. Hva mener man om dette?
                                    Det posten startet med. Nå sklidd ut i nok ett absurd korstog fra JanKristian
                                    mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

• Det viktigste når man snakker om slavehandel i et komparativt perspektiv, er at historien ikke er ferdig skrevet. I Sudan holdes kristne afrikanere som krigsbytte av muslimske arabere - i dag.

http://news.bbc.co.uk/2/shared/spl/h...ces/html/1.stm
                                      http://www.religioustolerance.org/sla_sud.htm
                                      http://www.sudanupdate.org/REPORTS/Slavery/slave.htm

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
                                        Det posten startet med. Nå sklidd ut i nok ett absurd korstog fra JanKristian
                                        Jeg skriver ut fra en antagelse om at et moderert forum blir moderert. Når ingen moderatorer kommenterer at tråden tar nye veier så antar jeg at dette er akseptabelt, og en naturlig utvikling av tema og debatt. Videre er det interessant å se ordvalget ditt - korstog. Du vet vel at korstogene gikk av stabelen når den Byzantinske keiseren ba Pave Urban II om hjelp, fordi imperiet var i ferd med å bli overveldet av muslimske hærstyrker fra arabia, og at den kristne verden hadde vært under angrep av muslimer i 450 år da det første korstoget ble startet?

Korstog betyr ikke, som mange tror, å angripe noe med fanatisk iver. Det betyr å forsvare noe. I alle fall i historisk sammenheng, før ordet mistet sin opprinnelige betydning.

Kommentér

• Serri-føkkin-øst!
                                          Du fører en diskusjon med deg selv mann, du er enten rablende gal, eller steike tollat.

Får jeg komme med en anmodning om at du tar en pause på tre dager, som du bruker på å lese noe annet enn missnøyepropaganda (hat var visstnok et sterkt ord). Deretter kan du bruke litt tid på å vurdere ditt eget bidrag til forumet og verden generelt, før du fortsetter (trenger ikke fortsette) denne tiraden mot muslimer på et forum som så åpenbart ikke er rett arena.

Kommentér

• Korstog er i historisk forstand en serie felttog, de fleste godkjent av paven, som fant sted fra 11. til 13. århundre. De fleste hadde som mål å sikre kristen kontroll over Det hellige land, som var under muslimsk kontroll. Bagge bruker imidlertid betegnelsen korstog også om hele den vestlige ekspansjon som i høymiddelalderen skjedde i Østersjøområdet, Spania, Sør-Italia og på Sicilia, Korsika og Sardinia. [1]

I en bredere forstand brukes ofte ordet korstog om enhver krig som utkjempes av religiøse årsaker eller der motsetningene sammenfaller med religiøse skillelinjer, om spesielt aggressive kristne kampanjer omkring spesielle temaer (korstog mot umoral), og stigmatiserende som karakteristikk særlig av kristnes sterke engasjement i samfunnsspørsmål. På engelsk, særlig amerikansk engelsk, brukes ordet (crusade) om nærmest enhver kampanje (f.eks. mot narkotika).

http://no.m.wikipedia.org/wiki/Korstog
                                            mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

• Får si som hvlt i en annen tråd, virker som temaet er utdebattert og tråden har gått seg vill, så jeg stenger denne.
                                              "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Kommentér

Donasjoner

Collapse
                                              Working...
                                              X