Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Islamistisk ekstremist hyller soldatdrapene.

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Opprinnelig skrevet av JanKristian Vis post
    Du har kanskje ikke forstått at ytringsfrihet er retten til å ytre seg om ting som andre finner krenkende, prosovserende og støtende? Hvis man alltid skulle ta hensyn til hvordan ens ytringer påvirket andre mennesker, så ville man ikke ha behov for ytringsfrihet. Derfor forstår du ikke at kritikken mot blasfemi i realiteten er kritikk av ytringsfriheten.

At vi har hatt en blasfemiparagraf i Norge er riktig, men Arnulf Øverland var den siste som ble tiltalt for brudd av denne i 1933, og han ble som kjent frifunnet. Etter denne rettsak har ikke paragrafen blitt praktisert, en såkallt sovende paragraf, og bra er det.
    Ytringsfriheten i Norge er slett ikke ubegrenset - det er fullt mulig å straffes for ytringer her i landet (og det har skjedd nyligere enn 1933). Ytringsfriheten omfatter imidlertid også retten til å kreve innskrekninger i ytringsfriheten - som som nevnt slett ikke er absolutt pr idag.

Filmer har også blitt forbudt i Norge så nylig som 1980 pga blasfemi (og da pga kristendommen) - at EN paragraf ikke har blitt brukt betyr ikke at man ikke på andre måter har begrenset ytringsfriheten.

Predikant mot islam er ikke en beskrivelse jeg identifiserer meg med.
    A fucking laugh. Når man har tatt til orde for deportering av en hel gruppe mennesker basert på religion (å hevde at man har "endret oppfatning" uten noen form for beklagelse er ikke i nærheten av å være troverdig etter å ha tatt til orde for folkerettsbrudd på denne måten.) og kommet med de sammenligningene du har gjort er det åpenbart hva du er. Dine forslag har vært LANGT drøyere enn det et generelt blasfemi-forbud ville vært.

Å prøve å seile under falsk flagg nå er en meget transparent øvelse.
    Last edited by Bestefar; DTG 231931 Sep 12, .
    Beidh a lá leo

Kommentér

• Ja, men ytringsfriheten er også retten til å be mennesker som sier ting man ikke liker om å dra til helvete. Det er ikke udemokratisk å si "dette burde dere ikke ha sagt, slutt å si slike ting, vi liker ikke at dere sier slike ting" og lignende. Heller ikke med styggere språk. Det er først når man tvinger andre til taushet (med lovlige (gjennom lovgivning) eller ulovlige (vold) midler), eller truer med å gjøre det, at det blir udemokratisk.

Det er forskjell på å demonstrere mot andres rett til å uttale seg, og å offentlig si seg misfornøyd med det materielle innholdet i ytringene. Slik jeg ser det er det en god blanding av disse to typene demonstrasjoner rundt omkring i verden for tiden, og stort sett en god blanding av folk som mener det ene og det andre innad i demonstrasjonene.
      Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
        Ytringsfriheten i Norge er slett ikke ubegrenset - det er fullt mulig å straffes for ytringer her i landet (og det har skjedd nyligere enn 1933). Ytringsfriheten omfatter imidlertid også retten til å kreve innskrekninger i ytringsfriheten - som som nevnt slett ikke er absolutt pr idag.
        Hvis det som ytres er straffbart så kaller man det ikke lenger ytringer, men trussler, æreskrenkelse (individer) eller annet. At jeg påpeker at 6000 muslimer demonstrerer mot bruk av ytringsfriheten til å krenke deres profet er ikke sidestillt med at jeg vil deportere eller likvidere disse muslimene, slik du har lyst å tolke meg. Det er simpelthen å trekke oppmerksomhet mot at religiøse dogner som de fleste trodde var borte med middelalderens kirkevesen er levende og på vei fremover. At vi ikke kan debattere problemene med dette er tullete.

Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
        A fucking laugh. Når man har tatt til orde for deportering av en hel gruppe mennesker basert på religion (å hevde at man har "endret oppfatning" uten noen form for beklagelse er ikke i nærheten av å være troverdig etter å ha tatt til orde for folkerettsbrudd på denne måten.) og kommet med de sammenligningene du har gjort er det åpenbart hva du er. Dine forslag har vært LANGT drøyere enn det et generelt blasfemi-forbud ville vært.

Å prøve å seile under falsk flagg nå er en meget transparent øvelse.
        Du kan mene hva du vil om meg, men jeg tenker at det mest transparente her er din manglende evne til å behandle andre med respekt til tross for uenighet, samt din motvilje til å erkjenne at jeg ikke er den samme som du debatterte med for flere år siden. Jeg vil også presisere at det jeg argumenterte for var å gi muslimer muligheten til å formellt ta avstand til islams voldelige doktriner ved å organisere seg i rent religiøse samfunn, og dersom de gjorde så, ville de nyte de samme rettigheter som alle andre. De jeg argumenterte for å deportere var slike som ikke ville ta avstand til jihad, hudud straffer, islamsk supremasisme og hegemoni, og som derfor kunne defineres som en fientlig politisk gruppering med en eksplisitt intensjon om å undergrave og tilintetgjøre det liberale demokrati. Rett skal være rett, uavhengig av at jeg ikke lenger støtter dette forslaget. Det er åpenbart at det viktigste middelet i debatten mot meg ikke er saklige argumenter mot det jeg skriver nå, men et karrakterdrap slik man kan unnlate å ta stilling til det jeg debatterer for.
        Last edited by JanKristian; DTG 231956 Sep 12, .

Kommentér

• Du skriver stadig ofte at tidligere debatter her på forumet skjedde for "flere år siden". Jeg vil gjerne få påpeke at det er snakk om knapt nok ett år siden du registrerte deg på forumet, og at siste innlegg fra deg i "forrige runde" kom for under ett år siden. Ett år er ikke særlig lang tid, og selv om du prøver å virke mer spiselig i dag, så er kjernen i det du skriver stort sett det samme som for ett år siden.

Kommentér

• Kan du demonstrere den påstanden, eventuellt ved å sitere mine eldre innlegg og sammenligne med mine nyere? Jeg vil også presisere at min "spiselighet" er av liten interesse for meg, og at jeg på ingen måte er interessert i å misjonere for mitt syn. Om noen blir overbevist av det jeg skriver så forventer jeg at det er fordi jeg representerer det mest rasjonelle synet, og det samme forventningene stiller jeg til meg selv. Derfor er det trist at meg som person nå skal få så stort fokus, da det hadde vært langt mer spennende om man heller tok stilling til det jeg skriver og presenterte gode argumenter for/mot dette.
            Last edited by JanKristian; DTG 232008 Sep 12, .

Kommentér

Hvis det som ytres er straffbart så kaller man det ikke lenger ytringer, men trussler, æreskrenkelse (individer) eller annet.
              Dette er jo helt fullstendig meningsløst. Dersom du bare definerer ytringer som IKKE er straffbare som "ytringer", så vil jo ethvert land ha fullstendig ytringsfrihet - alt som er straffbart defineres jo tydeligvis ikke som "ytringer" og regnes ikke med i spørsmålet. Det er en tankegang som er helt på trynet - hele poenget med ytringsfrihet er jo nettopp å ha en streng terskel før ytringer gjøres straffbare. Dersom man bortdefinerer straffbare ytelser har man med en tanketom sirkelargumentasjon å gjøre.

Med andre ord: Dersom man i Norge gjorde det straffbart å gjøre narr av Muhammed, kunne man fortsatt hevde at vi her hadde full ytringsfrihet, fordi ytringsfriheten ikke gjelder når det er snakk om straffbare handlinger - og siden krenkelse av Muhammed nå var ansett som straffbart og ærekrenkende overfor muslimer, er ytringsfriheten fortsatt absolutt.

Dette er, selvfølgelig, bullshit. Dersom du faktisk går inn i rettskildene tilknyttet de lovbestemmelsene vi har om ytringsfrihet, så vil du oppdage at ytringsfriheten slett ikke er ment å være absolutt. Grl § 100 om ytringsfrihet trekkes inn som tolkingsmoment i de dommene som handler om strl § 135 a - og det viser jo tydelig avveiningsprosessen det er snakk om. En ytring er en ytring, uavhengig av om den er straffbar eller ikke. Og dette er ikke et trosspm - ettersom ytringsfrihet er et rettslig spm, avhenger svaret av rettskildefaktorer. Du kommer aldri i verden til å finne en troverdig rettskildefaktor som backer opp synet ditt. I mellomtiden kan jeg sitere Høyesterett fra Rt. 2002 s 1618:

Opprinnelig skrevet av Dommer Stabel
              Jeg legger videre til grunn at § 135a [...] bare rammer ytringer av kvalifisert krenkende karakter. [...] ...hensynet til ytringsfrihet måtte balanseres mot hensynet til vern mot rasediskriminering.
              Kan du nå forklare meg, JanKristian, hvorfor Stabel her snakker om ytringer som "rammes" av straffeloven til tross for at slike ytringer etter din teori ikke skal regnes som ytringer?

At jeg påpeker at 6000 muslimer demonstrerer mot bruk av ytringsfriheten til å krenke deres profet er ikke sidestillt med at jeg vil deportere eller likvidere disse muslimene, slik du har lyst å tolke meg.
              DET har du helt rett i, og det er jeg helt enig i - det å foreslå å tvangsdeportere folk på grunnlag av religion er på et helt annet nivå enn å demonstrere mot filmer.

Du kan mene hva du vil om meg, men jeg tenker at det mest transparente her er din manglende evne til å behandle andre med respekt til tross for uenighet, samt din motvilje til å erkjenne at jeg ikke er den samme som du debatterte med for flere år siden.
              Retorikken i innleggene dine er mye den samme som tidligere, og jeg ville forvente et kraftigere dementi av en person som har gått tilbake fra tidligere meninger om å begå folkerettsbrudd.

Og kan du forklare meg hvordan jeg kan ha diskutert noe her med deg "for flere år siden" når du først registrerte deg i fjor? Har du vært inne her under andre brukernavn?
              Last edited by Bestefar; DTG 232013 Sep 12, .
              Beidh a lá leo

Kommentér

• Brun er iallefall ikke alene om å mene det han skrev i siste innlegg. Det er ikke store forskjellen på meningene og innleggene dine i dag sammenlignet med de som ble skrevet "for flere år siden."

Kommentér

• Hva er dette for noe Bestefar? Beviser du at ytringsfrihet ikke er ubegrenset, som et argument mot.. noe jeg har sagt? Dette er bare tull, og en total avsporing. Såklart er trussler ytringer, men begrensningene i ytringsfriheten eksisterer for å beskytte enkeltindivider i en eller annen forstand. At muslimer i Norge vil innskrenke ytringsfriheten går mot dette prinsippet, fordi Muhammed var en offentlig person, politiker, hærfører, og død i 1830 år. At han skulle ha et slags vern mot krenkende karrikaturer er absurd og kan bare begrunnes med et narsisistisk verdenssyn der ens egne regler skal gjelde for alle, inkludert de utenfor sin egen gruppe. Om muslimer mente at islamsk lov bare gjaldt for muslimer, og det ikke var dødsstraff for å forlate islam, så ville jeg ikke brydd meg med saken. Men slik er det ikke.

Angående retorikken min så er det ikke jeg som skriver "a fucking laugh" og "bullshit" til mine medmennesker, så om retorikken min plager deg så kan du ta en titt på bjelken i ditt eget øye før du sier noe mer.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av JanKristian
                    Jeg vil også presisere at det jeg argumenterte for var å gi muslimer muligheten til å formellt ta avstand til islams voldelige doktriner ved å organisere seg i rent religiøse samfunn, og dersom de gjorde så, ville de nyte de samme rettigheter som alle andre. De jeg argumenterte for å deportere var slike som ikke ville ta avstand til jihad, hudud straffer, islamsk supremasisme og hegemoni, og som derfor kunne defineres som en fientlig politisk gruppering med en eksplisitt intensjon om å undergrave og tilintetgjøre det liberale demokrati.
                    Nei, det du argumenterte for var å deportere alle som ikke gikk over til den "nye" formen for islam du skulle påtvinge dem:

Opprinnelig skrevet av JanKristian
                    De som ikke aksepterte Ny-Islam burde deporteres, fordi deres handlinger da avslørte at de ikke tok fullstendig avstand til politisk ekstremistisk Islam.
                    Muslimer som tar avstand fra vold og ekstremisme ville altså fortsatt bli deportert hvis de nektet å la seg påtvinge en ny religion av utenforstående. Noe som ikke er spesielt usannsynlig at folk vil gjøre, kristne vil neppe akseptere en omskrivning av bibelen påtvunget av ateister for å fjerne selvmotsigelsene man finner der.
                    Beidh a lá leo

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av 9echo Vis post
                      Brun er iallefall ikke alene om å mene det han skrev i siste innlegg. Det er ikke store forskjellen på meningene og innleggene dine i dag sammenlignet med de som ble skrevet "for flere år siden."
                      Jeg er naturligvis uenig, men det er likevel interessant å høre. Kan du demonstrere dette?

Kommentér

Hva er dette for noe Bestefar? Beviser du at ytringsfrihet ikke er ubegrenset, som et argument mot.. noe jeg har sagt?
                        Eh, ja? Er dette vanskelig å skjønne? Du hevder at straffbare ytringer ikke "regnes med" når man snakker om absolutt ytringsfrihet, og jeg påviser at det er feil.

Når det gjelder resten av avsnittet viser jeg til Brun og Rittmesters innlegg.

Angående retorikken min så er det ikke jeg som skriver "a fucking laugh" og "bullshit" til mine medmennesker, så om retorikken min plager deg så kan du ta en titt på bjelken i ditt eget øye før du sier noe mer.
                        Du har argumentert for å deportere dine medmennesker, røft språk er vel å anse som ganske mildt i forhold.
                        Beidh a lá leo

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
                          Nei, det du argumenterte for var å deportere alle som ikke gikk over til den "nye" formen for islam du skulle påtvinge dem:

Muslimer som tar avstand fra vold og ekstremisme ville altså fortsatt bli deportert hvis de nektet å la seg påtvinge en ny religion av utenforstående. Noe som ikke er spesielt usannsynlig at folk vil gjøre, kristne vil neppe akseptere en omskrivning av bibelen påtvunget av ateister for å fjerne selvmotsigelsene man finner der.
                          Politisk ekstremistisk islam er den formen av islam som blandt annet Osama Bin Laden tilhørte, så jeg trodde det var overflødig å definere det ennda tydligere som jihadisme og alle de andre tusen begrepene som er oppfunnet for å vise til voldelige muslimer. Om det var uklart så var det alltså det jeg mente, og for klarhetens skyld så mener jeg i dag at slike skal etterforskes og straffeforfølges at rettsvesenet, og at jobben med å skape et islam fritt for voldelige doktriner er opp til muslimer selv.

Dette forventer jeg egentlig at de fleste er enige i, så spørsmålet jeg egentlig er interessert i å debattere er hvordan vi som samfunn best kan bistå til en slik utvikling.
                          Last edited by JanKristian; DTG 232025 Sep 12, .

Kommentér

Om det var uklart så var det alltså det jeg mente, og for klarhetens skyld så mener jeg i dag at slike skal etterforskes og straffeforfølges at rettsvesenet, og at jobben med å skape et islam fritt for voldelige doktriner er opp til muslimer selv.
                            At noe er "uklart" betyr at det kan forstås på flere måter - i så fall kan du presisere betydningen til en av måtene som faller inn under ordlyden. Det er overhodet ikke det som er tilfellet her. Du har eksplisitt snakket om å revidere religionen og skape et "ny-islam", og kriteriet for deportasjon var slett ikke å nekte å ta avstand fra religiøs eller politisk ekstremisme - det var å nekte å forlate "tradisjonell" islam slik vi kjenner det idag, og konvertere til "ny-islam":
                            Dersom man godtok denne reformerte religionen som sin nye religion, så ville man ha bevist at man tok avstand til de politiske og voldelige sidene av Islam

De som ikke aksepterte Ny-Islam
                            Uttalelsene du kommer med nå er ikke forenelige med dette - det er snakk om motstridende uttalelser, og da nytter det ikke å snakke om at ting var "uklare".
                            Last edited by Bestefar; DTG 232029 Sep 12, .
                            Beidh a lá leo

Kommentér

Jeg er naturligvis uenig, men det er likevel interessant å høre. Kan du demonstrere dette?
                              Det er ikke nødvendig å demonstrere det, det er bare å starte fra den spede begynnelse og lese til siste slutt, det er fort gjort å se den røde tråden. Det er vi tydeligvis flere som har gjort, hvor du er den som ikke greier å se det, eventuelt ikke vil innrømme det.

Kommentér

• Nå synes jeg dette går litt langt. Greit at JanKristian sine nye innlegg må leses i lys av hva han har skrevet tidligere, men når han har tatt eksplisitt avstand fra det gir det ikke mening å bringe det opp og tvinge ham til å forsvare det i dag. Når noen kommer med motstridende uttalelser med ett års mellomrom, og i tillegg eksplisitt tar avstand fra de gamle, så er det nærliggende å tolke det slik at det er det nyeste som gjelder. Du bør vel være kjent med lex posterior-prinsippet, Bestefar?

Kommentér

• Lex posterior gjelder lovtolkning, ikke tråder på milforum.

En person som virkelig tar avstand fra såpass middelalder-aktige forslag som tvangsdeportering pga religion gjør det på en litt tydeligere måte enn "det er jo over et år siden jeg sa det!". Og de forslagene ble fremsatt sammen med en sammenligning av islam og nazisme - har du sett JK ta avstand fra det? Nei - du har tvert imot sett ham bruke "islam = ideologi" som underliggende premiss for diskusjonen han har ført nå, dette året. De eneste gangene han sier imot sine tidligere oppfatninger er når han blir presset, og han dukket opp igjen og deltok aktivt i debatten uten å si noe som helst om hvordan han nå forholdt seg til sine "tidligere" meninger. Det der er ikke adferden til en person som virkelig har gjennomført en betydelig moderering av meninger.

Jeg er ikke i nærheten av å tro på at JK har gått bort fra sine tidligere oppfatninger før jeg ser et innlegg som fullstendig redegjør for hva han mener om alt han har skrevet tidligere i denne tråden. Det aller mest sannsynlige er at han forsøker å skjule de mest ekstremistiske delene av tankegangen sin for at resten av den skal gjøres mer spiselig.

Det han driver med nå er ikke å ta avstand fra forslaget, det er å bortforklare det.
                                  Last edited by Bestefar; DTG 232048 Sep 12, .
                                  Beidh a lá leo

Kommentér

Politisk ekstremistisk islam er den formen av islam som blandt annet Osama Bin Laden tilhørte, så jeg trodde det var overflødig å definere det ennda tydligere som jihadisme og alle de andre tusen begrepene som er oppfunnet for å vise til voldelige muslimer. Om det var uklart så var det alltså det jeg mente, og for klarhetens skyld så mener jeg i dag at slike skal etterforskes og straffeforfølges at rettsvesenet, og at jobben med å skape et islam fritt for voldelige doktriner er opp til muslimer selv.

Dette forventer jeg egentlig at de fleste er enige i, så spørsmålet jeg egentlig er interessert i å debattere er hvordan vi som samfunn best kan bistå til en slik utvikling.
                                    På den gode gamle måten:

Straffeforfølgelse av kriminelle samt utdannelse, helsevesen og velstandsøkning.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Takkatt Vis post
                                      På den gode gamle måten:

Straffeforfølgelse av kriminelle samt utdannelse, helsevesen og velstandsøkning.
                                      Utdannelse, helsevesen og velstandsøkning er alle materialistiske tilnærminger til en problemløsning, men jeg er ikke overbevist om at dette er en fullgod løsning. Jeg kan begrunne dette blandt annet ved å vise til undersøkelsen «Krigens Hus – islamisk radikalisering i Danmark». En av konklusjonene man trakk av denne var det følgende:

Studiet avslører at det ikke er de minst integrerte som sympatiserer mest.

– Det er ikke mangel på informasjon som gjør at de velger det de gjør. De mest radikaliserte er velutdannede, snakker godt dansk, har jobb og tjener penger, sier Reizaaei til Kristeligt Dagblad.
                                      http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/h...r-3096476.html

Kommentér

Utdannelse, helsevesen og velstandsøkning er alle materialistiske tilnærminger til en problemløsning, men jeg er ikke overbevist om at dette er en fullgod løsning. Jeg kan begrunne dette blandt annet ved å vise til undersøkelsen «Krigens Hus – islamisk radikalisering i Danmark». En av konklusjonene man trakk av denne var det følgende:

http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/h...r-3096476.html
                                        Og hvorfor er de radikalisert? Svar: Følelse av grunnleggende urettferdighet.
                                        Løsning: Straffeforfølgelse av kriminelle, utdannelse, helsevesen og velstandsøkning.

Kommentér

Utdannelse, helsevesen og velstandsøkning er alle materialistiske tilnærminger til en problemløsning, men jeg er ikke overbevist om at dette er en fullgod løsning. Jeg kan begrunne dette blandt annet ved å vise til undersøkelsen «Krigens Hus – islamisk radikalisering i Danmark».
                                          Tror dere svarer på ulike problemstillinger. Utdanning, velstandsøkning, og helsevesen er nok en løsning på "radikal islamisme" på en global basis. Men det kan virke som vi må forstå oppkomsten av hjemlagede norske radikale islamister fra et annet enn et materialistisk perspektiv. Om vi ser på den danske undersøkelsen så var det to ting som var meget intressant vedrørende den 5,6 % som ble klassifisert som radikale islamister:

3/4 var menn
                                          33 % hadde hatt problemer/kontakt med politiet

Det får meg å tenke på en observasjon som en kamerat gjorde på teknisk museum tidligere i år. Han møte da en bekjent som han ikke hadde sett på mange år. Sist han såg ham hadde han vært gjengmedlem og glad i fest og fyll, nå var han familiefar med talibanskjegg. Min kamerat fortalte at det å bli ekstrem i forhold til religion var relativt vanlig blandt de med et dårlig rulleblad, da får dem en arena der dem kan få en slags respekt utenfor den kriminelle verden.

Men handler det egentligen om Islam?
                                          Minsk, det nye Utopia

Kommentér

• Hvis islam ikke var en viktig faktor i seg selv, så ville man forvente å se en like stor strøm av kriminelle til alle religioner, men islam trekker langt flere fra disse gruppene enn for eksempel jødedom, hinduisme og jainisme. Det er interessant det du sier her, men hva skiller islam fra de andre religionene i denne sammenhengen? Kan det ha noe med at radikal islam har et rykte som kan sammenlignes med tyngre kriminelle miljø i form av "innside or outside" effekten, gjerne i kombinasjon med følelsen av å være fryktet og mystisk? At fengsler er en av de største rekrutteringsbasene for radikal islam er veldokumentert, og det er ikke vanskelig å forstå hvorfor Najumuddin Faraj Ahmad, bedre kjent som Mullah Krekar, holdes adskillt fra andre muslimske innsatte.

Kan du utdype påstand om at årsak til radikalisering er "følelse av grunnleggende urettferdighet"?

Kommentér

• For ca. 20-30 år siden viste en undersøkelse at pinsevenner var sterkt overrepresentert i norske fengsler.
                                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                                                For ca. 20-30 år siden viste en undersøkelse at pinsevenner var sterkt overrepresentert i norske fengsler.
                                                Det er flere kristne organisasjoner som aktivt jobber inn mot fengsler. Kanskje ffa pinsevennene, kirkensbymisjon, og frelsearmen.
                                                Her et eksempel på dette:

http://www.bymisjon.no/Virksomheter/...mmen-prosjekt/

At dem med muslimsk og kriminell bakgrunn trekker til ekstremistiske deler av islam er vel kanskje et resultat av at det i disse miljøer er mer akseptert med en slik bakgrunn enn i mainstream muslimske miljøer. Har aldri diskutert dette med en av mine bekjente som er leder i en muslimsk menighet og politibefal, men tror ikke han har fokus på rekryttering av nye medlemer til menigheten fra fengsler.
                                                Minsk, det nye Utopia

Kommentér

• Huff.....hadde egentlig tenkt å slutte med innlegg på forumet, men jeg ser så mye rart at jeg må stille noen kontrollspørsmål.

JanKristian:

1. Hvordan definerer du ekstrem i settingen "ekstrem islamisme"?

2. Har du grunn til å påstå at det ikke rettes fokus på ekstrem islamisme og radikalisering? I hvilken sammenheng mener du i så fall at fokuset mangler?

3. Hvilke forebyggende tiltak tror du er på plass?

Til andre; vedrørende trusler generelt i Norge, så anbefaler jeg at man forholder seg til PST og E-tjenesten sine åpne trusselvurderinger:

http://www.nrk.no/contentfile/file/1...ussel_2012.pdf
                                                  http://forsvaret.no/om-forsvaret/org...etj_lo-res.pdf

Tror man skal ha ganske tungtveiende argumenter for å påstå noe annet enn det som står der, det være seg å bagatellisere eller overdrive trusler.

Kommentér

• En bra sak fra PST vedrørende "Terrorisme":

http://www.pst.no/trusler/terrorisme/

Kommentér

• JanKristian....er du på nett?

Kommentér

• Jada. Mye å gjøre. Svarer så fort jeg har tid.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
                                                          1. Hvordan definerer du ekstrem i settingen "ekstrem islamisme"?
                                                          Begrepene som benyttes er ekstrem og islamisme.

Ekstrem forutsetter at en part feller en subjektiv dom. I dette tilfellet er det oss - vesten - det liberale demokrati. Som regel setter man grensen ved lovbrudd, men også andre ting kan fremstå som ekstreme ved at de er svært utenkelige eller fremmed for oss.

islamisme er den ideologi som mener at islam er mer enn en religion, men også et totalt levesett som inkluderer pengebruk, sexliv, bekledning, regler for mat, obligatoriske riter, politikk, osv.

Når man setter sammen disse to begrepene får man "adferd som er i samsvar med islamske doktriner og som oppfattes av en tredjepart som ytterliggående, uakseptabelt.) Eksempler på dette kan være håndsavkapping ved tyveri eller jihad i form av terrorisme. Det er verdt å understreke at man ikke kan kalle alle ugjærninger utført av muslimer for ekstremistisk islamisme. Det er dessverre vanlig, i noen muslimske ommråder, å brenne kvinner og jenter med syre som straff. Dette er ikke nevnt i islams primærkilder, og det oppfattes heller ikke som en islamsk skikk av de fleste muslimer. Jeg vil derfor hevde at dette er en form for ekstremisme som ikke er knyttet til islam.

Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
                                                          2. Har du grunn til å påstå at det ikke rettes fokus på ekstrem islamisme og radikalisering? I hvilken sammenheng mener du i så fall at fokuset mangler?
                                                          Jeg mener ikke at det ikke rettes fokus, men jeg er skeptisk til om den religiøse dimensjonen blir tilstrekkelig inkludert. Ved å overfokusere på sosiale, økonomiske og kulturelle forhold, blir forståelsen av den religiøse motivasjonskraften gjerne oversett, og den overordnede forståelsen av islamisme og jihadisme blir manglende.

Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
                                                          3. Hvilke forebyggende tiltak tror du er på plass?
                                                          Dette er jeg ikke kvalifisert til å gjøre noen utredning om, og om jeg så var så ville det være mot sin hensikt å presentere noe slikt her. Jeg kan likevel spekulere litt og si at det ville være svært naturlig for nasjonale sikkerhetstjenester å sammarbeide med tilsvarende tjenester i andre land. Blandt annet for å kartlegge bevegelsene til kjente terrorister eller potensielle slike. En annen ting som har blitt vektlagt i media er PSTs nye søkemotor som innhenter data fra åpne kilder på internett. Jeg tror mye av det totale arbeidet handler om å analysere store mengder data og vurdere hva som er kontroversielle meninger, og hva som er potensielle kriminelle.

Da vil jeg gjerne spørre deg om noe. Tror du at du kan forstå en islamistisk jihadist på en god måte uten å forstå hans ideologiske overbevisning? Tror du også at slik inngående kunnskap ikke vil være en fordel for analytikere, og vanlige borgere, i den tiden vi befinner oss i?
                                                          Last edited by JanKristian; DTG 141507 Nov 12, .

Kommentér

• Tror du at du kan forstå en islamistisk jihadist på en god måte uten å forstå hans ideologiske overbevisning? Tror du også at slik inngående kunnskap ikke vil være en fordel for analytikere, og vanlige borgere, i den tiden vi befinner oss i?
                                                            Det er selvfølgelig ekstremt viktig. Men å skaffe seg slik kunnskap ved en slik skolastisk lesning av islamske tekster som du gjør, uten å analysere moderne egne jihadisters tolkninger og praksis blir for teoretisk. Jihadister finnes i mange farger og avskygninger, de gjør selvfølgelig tolkninger av tekstene, mikser inn politiske synspunkter, moderne myter om jødiske og vestlige konspirasjoner mot den islamske verden etc. Kjennskap til primærtekster er fint det, men kan ikke ses isolert fra moderne praksis.

For en seriøs analytiker av forskjellige jihadretninger er derfor faktisk ikke dine private, fundamentalistiske tolkninger av Islam særlig interessante i det hele tatt.

Så siden du er religionsviter og spesialist på Islam (og formodentlig kan arabisk?), kan ikke du flytte over på Jihadist-internettet og analysere hva slags tolkninger som gjøres av de Islamske primærkildene (som du kjenner så godt) der, og så komme tilbake når du har noe å melde? Om sånn ca et halvt års tid?
                                                            "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                                                            - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
                                                              Men å skaffe seg slik kunnskap ved en slik skolastisk lesning av islamske tekster som du gjør, uten å analysere moderne egne jihadisters tolkninger og praksis blir for teoretisk.
                                                              Jeg vet ikke hvorfor du tror at jeg argumenterer for en skolastisk lesning av islamske tekster uten å analysere moderne jihadisters tolkninger og praksis, men hvis du tror det er tilfelle så er det ikke rart at du er uenig. Jeg ville også være det.

Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
                                                              Jihadister finnes i mange farger og avskygninger, de gjør selvfølgelig tolkninger av tekstene, mikser inn politiske synspunkter, moderne myter om jødiske og vestlige konspirasjoner mot den islamske verden etc. Kjennskap til primærtekster er fint det, men kan ikke ses isolert fra moderne praksis.
                                                              Og det vil jeg heller ikke anbefale eller argumentere for.

For en seriøs analytiker av forskjellige jihadretninger er derfor faktisk ikke dine private, fundamentalistiske tolkninger av Islam særlig interessante i det hele tatt.
                                                              Jeg er en seriøs analytiker av forskjellige jihadistiske retninger, og de fundamentalistiske tolkningene av islam er ikke mine, de er jihadistenes. Det jeg argumenterer for er å gjøre disse tolkningene mer kjent, med den hensikt å bedre forstå radikal islam.

Så siden du er religionsviter og spesialist på Islam (og formodentlig kan arabisk?), kan ikke du flytte over på Jihadist-internettet og analysere hva slags tolkninger som gjøres av de Islamske primærkildene (som du kjenner så godt) der, og så komme tilbake når du har noe å melde? Om sånn ca et halvt års tid?
                                                              Jeg er religionsviter, men spesialist er noe andre kaller deg, ikke noe man kaller seg selv. Ja, jeg kan arabisk, og hvorfor tror du at jeg ikke leser på jihadist-internettet (det med grønne ledninger)? Jeg kan fortelle deg at jeg leser både her og der, fullstendig uten behov for å utelukke noen av delene.

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
                                                              https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                              http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                              Kode:
                                                                  Globale utviklingstrekk
                                                                  Nordområdene / Arktis
                                                                  Russland
                                                                  Afghanistan
                                                                  Pakistan
                                                                  Kina
                                                                  Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                  Iran
                                                                  Sudan
                                                                  Somalia
                                                                  Terrorisme
                                                                  Spredning av
                                                              ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X