Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Krigens Folkerett - prinsippdiskusjon

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Krigens Folkerett - prinsippdiskusjon

(Admin kommentar: utskilt fra ISIL-tråden. Her er hva FN skriver om tematikken: Krigens folkerett / FN-sambandet

Det politiske bakteppet for å sette krav til etterlevelse av krigens folkerett er enkelt. Enten følger du et, eller så får du ikke hjelp av oss. Hva du føler og mener, og hva motparten/andre egne gjør, er irrelevant. Dette er å være tydelig - og er det en ting denne konflikten trenger så er det tydelige aktører.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sv: Bekjempelsen av IS - ute og hjemme

Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Det politiske bakteppet for å sette krav til etterlevelse av krigens folkerett er enkelt. Enten følger du et, eller så får du ikke hjelp av oss. Hva du føler og mener, og hva motparten/andre egne gjør, er irrelevant. Dette er å være tydelig - og er det en ting denne konflikten trenger så er det tydelige aktører.
    Konfiktens aktorer er krystall klar. Dette er en Shia - Sunni konflikt = Det uklare er alle surremiklene som "mener noe, mens de lever i en helt annen verden" Kurderne hvil ha og burde ha u-avhengihet fra Araberene siden de ikke er Arbere.

USA som den ledene aktoren i en vestelig og arbisk koalisjon stotter Kurderene i sitt forsvar mot Daesh, men ikke i sin hensikt om et uavhenging Kurdistan.

USA og den vestlige delen av koalisjonen stotter ogsaa GIO / ISF som "kansje er" den moderate Shia delen av den splittede shia delen av konflikten. PMF som er en koalisjon av Iransk stottet milits separer seg mere og mere fra den vestelige koalisjonen og GOI / ISF. Popular Mobilization Forces koordineres fra Iran som koordinerer sine operasjoner i Syria og Irak paralelt ettersom Iran ligger litt foran vesten med tanke paa og forstaa at dette er en og samme konflikt som ogsaa delehvis inkluderer Yemen.

Det er ingen uklareheter her. Det er derimot mange som oppfatter dette som uklart siden de ikke skjonner hva som faaregaar eller hva som er drivkraftene i mittosten for denne konflikten. Vesten har en koalisjon, men ingen strategi for og faa en slutt paa konflikten = Dvs vesten sin stategi er ikke tydelig eller maalrettet mot en klar og konkret seier paa bakken.

Comment

Det siste er vi nok helt enige om. Mitt poeng er at vi kan sette krav til de som ønsker vår støtte, og bør gjøre det.
      "Gjør Ret, Frygt Intet"

Comment

Det siste er vi nok helt enige om. Mitt poeng er at vi kan sette krav til de som ønsker vår støtte, og bør gjøre det.
        For de som tror det finnes frihet til og "stille krav til hva som skjer under treffninger i en krig av denne karakter", er det bare og pakke baggen og reise hjem.

Comment

Synes egentlig dette oppsummerer problemet ganske greit:
          Opprinnelig skrevet av miladmin Vis post
          (...)training people to fight is not the same as having something to fight for, no matter how it looks on paper.
          Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Comment

Er det en ting denne konflikten trenger, så er det effektiv og varig bekjempelse av IS og andre ekstremister. Med alle midler.
            two to the heart, one to the mind...

Comment

Veldig bra. Da er det bare å pakke sammen og reise hjem til Norge ettersom ingen parter her nede kommer til å følge vestens standard for fangebehandling (og det er så naivt og blåøyd å forvente noe sånt at jeg blir lettere irritert). Så kan vi bekjempe IS her nede sammen med våre andre allierte og dere kan fortsette å leke krig der hjemme.

Comment

Det er forsåvidt helt greit. Vi bør være tydelige, skal dere ha hjelp av oss må dere akseptere spillereglene. Gjør dere ikke det er det deres valg.

Vesten må lære seg å kommunisere krav tydelig og drive konsekvensledelse.
                "Gjør Ret, Frygt Intet"

Comment

Hadde nå dette bare vært et problem av arabere, for arabere, i Arabia... så hadde nå det gjerne vært greit i være verdensmestere i prinsippfasthet og skinnhellighet. Men all den tid dette er global problemløsning i et lokalt og geografisk begrenset område, så er det liksom ikke så enkelt eller produktivt å nekte "den gode siden" her hjelp fordi dem tar bilder av dødt daesh-kjøtt.

Dette handler ikke om vesten som skal "hjelpe noen ynkelige og bakvendte sandniggere". Dette handler om å bekjempe den største ondskapen verden har sett siden nazistene. Jeg personlig er villig å fire litt på en del av spillereglene for å vinne over dette her daesh-møkket.

Dem som mener dette er helt uholdbart kan i det minste smile og trøste seg med at dem ikke vek en tomme fra den gode moral når dem en dag sitter på kne et sted i Europa med oransje fangedrakt på seg og skal til å få hodet skjært av seg.
                  Elite Som En Trensoldat

Comment

Det er forsåvidt helt greit. Vi bør være tydelige, skal dere ha hjelp av oss må dere akseptere spillereglene. Gjør dere ikke det er det deres valg.

Vesten må lære seg å kommunisere krav tydelig og drive konsekvensledelse.
                    Å ja, beklager. Jeg trodde vesten var her for å sikre egeninteresse (tilgang til olje og hindre spredning av global terror), men jeg tok altså feil, dere er bare gode samaritanere.

Denne krigen kan kjempes og avsluttes her nede eller i vesten (da kanskje med et annet utfall enn den vi ønsker). Det tror jeg de fleste der hjemme forstår og derfor ikke vil henge seg opp i en slik ikke-sak. Og som sagt, om 50 vestlige soldater av flere tusen skulle reise hjem, vil det ikke merkes her nede, mens Norge nok en gang vil ta seg svært dårlig ut blant våre allierte. Norge trenger nok dette oppdraget mer enn det Peshmerga gjør, beklager.

Comment

Litt synsing fra sidelinjen her; det kan også tenkes at journalisten har gravd dypt i sitt intervjumateriale og veid litt på hva som har mest overskrifts-vekt av det han hadde tilgjengelig. Det har jo historisk sett vært flere tilfeller der en bisetning har vært nevnt og blitt blåst opp som hovedfokus på saken.
                      Stiller meg forøvrig helt og holdent bak MMB sitt innlegg lenger oppe i tråden her.
                      *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Comment

Det er veldig populært og tidsriktig å sitte i trygghet og nevne spilleregler. Det viser seg jo i alle disse brutale drittkrigene, at ikke alle spiller etter disse reglene 'hele verden' er enige om....Kanskje på tide å revurdere disse reglene, eller i det minste skrive de om.

For min egen del, og for den jobben jeg er satt til å gjøre, så er det meg revnende likegyldig om ANA/ABP/ANP/YPG/Peshmerga/FIF/, etc 'skjender' Daesh eller tar bilder av døde Daesh-krigere.
                        It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Comment

#pipelinemanagement tror jeg er altoverskyggende for amerikanerne, og det setter linja for alle oss andre i klubben. Det [MENTION=84125]peshmerganor[/MENTION] sa. Og strengt tatt - med økt terror globalt er det jo ganske mange selskaper som profitterer greit på nettopp det i forskjellig grad...

Også det [MENTION=16427]jaffar[/MENTION] sa. Både "brutale drittkriger" (bra statement) samt det å tro at våre ønskede verdier og spilleregler funker der nede, tror jeg ikke noe på. Syntes jeg ser nevneverdig fler og fler kritiske, les: konstruktive stemmer (artikler) om dette behovet for endring av strategi og spilleregler . Og er rimelig trygg på at debatten kommer her hjemme også, men først må vi nok igjennom flere litt glorifiserte innslag på på statskanalen NRK fra Irak om hvor sjukt bra bidraget vårt er og den evighetstakknemlighet som uttrykkes lokalt for opplæringen vi leverer.

Og den uenighetene mellom FSJ og FMIN (på flere områder virker det som?) vil også måtte treffe overflaten mer etterhvert enn hva det har gjort til nå. For nettopp de politiske hensynene vi synes å ta i det siste, til fordel for de militærfaglige rådene må jo snart 'smelle'? Kanskje mest sannsynligvis etter inntreden i de pensjonerte rekker for litt friere talefølelse (FSJ) med mindre en eller annen ventil ryker hos ham eller andre i Staben.

Powered by Tapatalk på iPhone

Comment

Holdninger som fremvises i denne tråden og vår tidligere tråd om bruk av tortur i krig gjør meg rett og slett urolig. Forsvaret bruker mye tid og ressurser på faget militæretikk Seksjon for etikk og militærmakt - Høgskolene.Forsvaret.no og undervisning av soldater og befal i krigens folkerett. Krig handler om verdier, hva annet er verd å dø for en det man står for som menneske?

Bekjempelsen av IS er en konflikt hvor verdiperspektivet er til de grader tydelig. Det handler ikke om ressurser eller nasjonsinteresser, det handler om å stoppe noen som ønsker å utslette vår samfunnsform og kjemper mot det vi oppfatter som grunnleggende sivilisasjon.

Derfor blir jeg bekymret når holdninger som vises i noen innlegg over kommer. Hva er vitsen med å kjempe mot IS hvis en synker til deres nivå?

Drittslenging om å sitte trygt i Norge og mene er tåpelig forøvrig. Som mange andre her på forumet har jeg been there og done that i utenlandstjeneste - men er det en ting som jeg har lært meg er at det gjør meg hverken mer eller mindre meningsberettiget enn andre.

Jeg forventer ikke at noen av dere som tydeligvis synes at det er greit at vi og våre allierte bryter krigens folkerett i bekjempelsen av IS skal skifte mening. Men jeg synes det er veldig trist.

Og jeg håper dere aldri er noe sted i samme kommandokjede som meg med slike holdninger. Slike holdninger er en skam for flagget.
                            "Gjør Ret, Frygt Intet"

Comment

Ja, nei, huff, hva skal jeg si.
                              Nå fikk jeg jammen vondt i følelsene mine...

Comment

Godt innlegg Sofa!!
                                It's not the critic who counts....

Comment

Opprinnelig skrevet av zaitzev Vis post
                                  Godt innlegg Sofa!!
                                  Latterlig ! :-)

Comment

Exterminate all the brutes! La oss bruke noen hundre H-våpen og kvitte oss med alle disse brunøyene mellom Marokko og Indus, og så tar vi med noen Balkan-slavere (serbere, kroater, bosniere og annen dritt) i slengen og. [/ironi]
                                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

Hva er vitsen med å kjempe mot IS hvis en synker til deres nivå?
                                      Sammenligner du virkelig "likskjending" med den dritten IS gjør? Du vil altså heller la islamistene forsette å systematisk voldta kvinner og barn, korsfeste, brenne og halshugge alle som ikke er som dem selv, enn å bekjempe dem, hvis det innebærer at noen døde IS-krigere får en røff behandling?

Jeg gjør som Jerry og melder meg ut av denne debatten. Kos deg videre der hjemme med dine verdier og moraler. Som MMB sa, kanskje du finner en trøst i dem når det er du som står ovenfor slakterne fra IS som antageligvis allerede er godt etablert i Norge.

Comment

Enig med sofa! Man skal ikke bare vinne på slagmarken, man må vinne i hodene og hjertene til folk også. Synker man ned på IS sitt nivå oppnår vi ikke mer enn å forsterke voldsspiralen. Ja, vi må fjerne volds elementene. Men noe av poenget må være å innføre/gjeninnføre sivilisasjon i samme slengen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
                                        TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Comment

Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
                                          Enig med sofa! Man skal ikke bare vinne på slagmarken, man må vinne i hodene og hjertene til folk også. Synker man ned på IS sitt nivå oppnår vi ikke mer enn å forsterke voldsspiralen. Ja, vi må fjerne volds elementene. Men noe av poenget må være å innføre/gjeninnføre sivilisasjon i samme slengen.

Jeg har ikke noe problem med synspungtene til deg eller Sofakriger.

Det som er latterlig er at hvis de som mener som dere skal ha noen relevangs utover og ta opp plass paa et forum som diskuterer konflikten paa en maate som gjor den og den's geografiske belighenhet, kultur i omraadet ujenknennelig for de som kjenner den - saa maa dere forholde dere til virkelighetenen. (Med unntak av P-Nor som har baina paa bakken i ordets rette forstand).

Hvis dere ikke forholdere til virkeligheten, saa er dere forslag uvirkelige = utopiske.

Comment

Er det nå jeg skal fortelle om de gangene under div deployeringer i Afghanistan, at ANA/ANP/ABP har kommet med lasteplanet på sine Ford Rangere lesset med død Taliban inn på politistasjonen/COPen, veltet disse av, for så å ta fram sine små Nokia-mobiltelefoner med telekortabonnement og ta bilder av "fangsten" dems. Og at hverken jeg, eller noen andre i min umiddelbare norske krets - der vi var i klart undertall - hadde mulighet for å panikkartet løpe rundt å nappe mobiltelefonene fra disse folka, som lever på en helt annen planet enn oss vestlige soldater kultur- og holdningsmessig, og som ALDRI kommer til å se ting slik vi gjør - mens vi ropte "DETTE ER FEIL! DETTE ER FEIL!".
                                            Det beste vi kunne gjøre var å gi noen lokale landsbyboere i den umiddelbare nærhet et par dollar for å gi disse likene en ordentlig begravelse - da framfor at ANA/ANP/ABP hengte dem opp og lot dem råtne til skrekk og advarsel. Ja selv dét ble det litt murring innad i Afghanernes rekker av, at vi faktisk viste fienden en slik respekt. Hva dem måtte finne på med fiendens falne når vi ikke var i området... vil ikke tenke på det en gang.

Melde fra og ta det med sjefen dems siden sier du? Dem er alle med på dette, fra topp til bunn...

Det er mulig at det inni hodet ditt helt fint lar seg gjøre å "stille krav" som dette. Det er isåfall inni ditt hode. Men i den ekte verden, så funker det ikke sånn Sofakriger. La meg gjenta det: Det funker ikke sånn.

Hvis du mener jeg er en skam for landet og flagget, fordi jeg mener at holdningsarbeid som dette ikke starter fra bunnen opp, og at flere hundre, om ikke tusen år - bokstavelig talt - med kulturkræsj mellom "oss og dem" ikke vendes over natten ved at folk som du, Sofakriger, mener at det simpelthen er nok å "stille krav", så kan du ta et godt grep og kysse meg ytterst på kjønnet.

Gå tilbake til kontoret ditt og gjør det du er best på...
                                            Elite Som En Trensoldat

Comment

[MENTION=13645]Sofakriger[/MENTION] - 4therecord så du ikke stempler alle som er mot ditt syn: jeg er prinsipielt i mot tortur. Men jeg har ikke opplevd noen av de grusomhetene mange der nede dessverre må oppleve og hva det gjør med motivasjon/hevntanker/mønster etc. Og dette vekker åpenbart sterke følelser hos mange, selv her på nettet, noe jeg tror er gjengs verden over også vs dette med "eksperter" hjemme som feks meg her på Milforum, trygt bak et keyboard i Norge uten erfaring fra Irak eller noe sånt, som mener noe om en svært komplisert situasjon et annet sted på jorda. Nesten som han "Luftfartseksperten" på TV2 som under Kjos/Norwegian konflikten uttalte at flygere ikke lenger flyr flyene da flyene er 100% automatiske (!). Joda han har sikkert fløyet som passasjer eller har kanskje A-lappen i sin tid, men her er han jo helt på jordet. Seff flyr flygere flyene og ja, autopilot er på tidvis på. Nok om det. Den frustrasjon jeg tror folka på bakken opplever as we speak vs verdenssamfunnets bidrag, det fragmenterte bildet av venner & fiender, stammer og klaner, og ikke minst bakgrunn for fiendskap mellom de ulike stammene kanskje flere hundre år tilbake i tid, den antatt helt andre holdningen til hevn og midler enn vi har tror jeg tilsier behovet for en annen approach og tidvis aksept for avvikende standard enn vår (vestlige offentlige uttalte standard vel og merke...). Sier ikke dermed automatisk ja til tortur og grusomheter som vi har sett nok av eksempler av på nettet/tv, men jeg tror at det i enkelte situasjoner og steder er helt nødvendig for at den/de skal bli ferdig med saken at de får reagere/gjøre det de er vant med, uten at vi/vesten skal stå og si "Nei fy faen gi deg a! Håndjern og vi setter ham i fengsel". De voldtok og drepte kona hans mens kanskje barna så på, før de skar hodet av hele gjengen. Da tipper jeg han sverger hevn "jeg skal gjøre det samme mot hans familie". At vi da skal få ham til å slå en strek over det grusomme som skjedde mot han og hans familie uten at han har, antatt tradisjon tro har fått utøvd sin historiske reaksjon overfor det som har skjedd, tror jeg dessverre er utopi å få til. Understreker tror, for jeg sitter altså trygt her i Norge. Vi er i en annen del av verden med et helt annet verdisett og historie/tradisjoner enn oss. Og får vi (vesten) ikke has på dette enormt groteske og nesten uvirkelige IS-beistet, går det ikke lang tid før dette begynner å dukke opp her hjemme, og da er det jo litt seint, veit jeg.

Jeg tenker det er flott og nyttig å lese innspill fra bakken som fra [MENTION=83852]Jerry[/MENTION] og [MENTION=84125]peshmerganor[/MENTION] som befinner seg first hand, midt in the eye of the storm. De er ikke allvitere de heller, men noe sier meg at de har bedre forutsetninger for å kunne uttale seg om hva som faktisk hadde/ville/kunne fungert der nede vs sånne som meg her hjemme. Se bort fra ideell modus operandi: hva vil defacto funke? Klassisk sivil parallell: når kontorrottene i skjorte og slips kommer ned på lagret og mener noe om hvordan de skal gjøre ting på lageret "slik blir det" uten "hva tror dere?". Klassisk støyskaper vs virkelighetsfjern oppfattelse fra kontorrottenes side.

Og så har vi dette som noen artikler har pekt på, nemlig dette med "ok nå gir vi gruppering X, Y og Z våpen, trening, cash og opplæring" så vi får has på IS-moddaføkking-beistet. Hva da når eventuelt IS faktisk er slått - hvem har vi å gjøre med, og hvilken side er de egentlig på da? Forstår vi (vesten) egentlig hva det handler om slik jeg mener Jerry har nevnt tidligere om dette med virkelighetsoppfatning; de ulike motivasjonen for de ulike lokale grupperingen som til enkeltmannsnivå, fragmenteringen av stammer og klaner og at dette er primært en konflikt mellom Shia/Sunny, mens vi (vesten) mener det handler om kurderes uavhengighet fra arabere. Og i hvilke tråder trekker feks Russland og Iran i om dagen for å skape enda mer kaos for vesten (les: amerikanerne) aner jeg. Og hvem skal ta kontroll når IS er tatt av dage/marginalisert og når har amerikanerne lykkes i deres øyne i området?

Powered by Tapatalk på iPhone

Comment

Bra innlegg fra MMB og Minime samnt litt bedre gramatikk en i egene innlegg ogsaa :-)

Comment

Nok en gang forveklser dere vår aksept av at reglene ikke alltid følges eller er helt tilstede, med at vi skal 'synke ned ' på noens nivå, etc. Jeg sier det igjen. Det er meg og mitt oppdrag revnende likegyldig om det tas bilder av døde fiender eller at de skjender likene til disse dyrene. Jeg får ikke stoppet det, jeg kan uttrykke misnøye, men det spiller ingen rolle. Hva skal jeg da gjøre? Vel, ifølge noen av ekspertene her, så burde jeg treffe det moralsk rette valget, si opp min stilling og reise hjem. La neste mann eller de som blir igjen ta seg av dette. Gjerne stå frem som moralsk indignert i media etterpå. Kanskje skryte på meg litt PTSD og...

Om dere tror at en nordmann med de 'rette' holdningene har noensomhelst innvirkning på den kulturen der nede, så får dere bare leve i trua.

[MENTION=13645]Sofakriger[/MENTION]: Å havne i samme kommandokjede som meg trenger du ikke bekymre deg for. I og med at du ikke er ansatt i Forsvaret, så er sjansen forsvinnende liten. Jeg håper imidlertid at jeg aldri får deg underlagt meg, hverken i fred eller i strid. Vi har ikke bruk for folk med så store ego som deg uansett. Du får skrive ett indignert brev til Forsvarssjefen, kanskje du klarer å få meg sparket....

[MENTION=20215]aquila[/MENTION]: Du er velkommen til å reise ned til hvilketsomhelst konfliktområde og sette igang å innføre sivilisasjon. Lykke til. Husk å ta med deg noen flotte bøker, gjerne Clausewitz eller Sun Tzu.

Samtlige som har kritisert våre dårlige holdninger, ser ut til å tro at vi aller helst vil bare drepe alt som rører seg. Dere får begynne å lese teksten litt annerledes.
                                                  It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Comment

Forsvarets hovedoppgave er «å forebygge krig og konflikter, hevde landets suverenitet og bidra til å fremme en fredelig utvikling med respekt for menneskerettighetene».

Jeg er enig i at vi ikke skal kalle hjem våre utsendte bare fordi noen knipser bilder av lik. Det er forskjell på å motarbeide slik oppførsel og å pakke bagen og reise hjem. Men det er viktig at norske soldater og befal i slike oppdrag er tydelige på menneskerettigheten og krigens lover. Jeg forstår at vi ikke snur stemningen om dette på et kveldsseminar. Jeg mener dog at det er viktig at vi ikke gir opp og har en stille aksept av det.

Jævelskap avler jævelskap, derfor er der viktig i bekjempelsen av jævelskap å fare frem mest mulig korrekt så vi ikke jager flere over til feil side.

Konflikt vinner man ikke alene på slagmarken. Man må fjerne årsakene til konflikt. Mitt bidrag der er nok litt fjernt fra Sun Tzu, jeg var i flere år styreleder i en stiftelse som bidrog med penger til utdanningsstipend til fattige ungdommer. Krig er forlengelse av politikk, og tilsvarende må politikk være en forlengelse av krigen. Det kommer en dag da krigen forhåpentligvis er over, og da skal man altså prøve å danne et samfunn alle kan leve i.

TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Comment

Krigets folkerett har utviklet seg som følge av beviste valg av mennesker gjennom årtusendene, mennesker som har opplevt krig og hendelser som overgår det som noen her på forumet har opplevt på hårete skalaen med så mye at dere ikke skjønner det. Voldtekt, brenne folk levende, det har vært SOP i så mange krig at dere ikke klarer å telle dem. Men vi har valgt å si nei til å fortsette slikt, det har vært beviste valg av mennesker som kjente verdens ondskap og hvor vanskelig hvordan det er å være menneske.

Vi kan kjøre over Daesh/IS/ISID (eller hva noen har lyst å kalle dem), hvis vi vil. Følger vi krigets folkerett, da har det mening. Hvis ikke, da kan vi dritte i det.

Krigets folkerett er ikke utviklet av naive nordmenn med nisselue på hodet.

Jeg kjenner en håndfull kurdere fra Irak, overraskende for noen her, dem er ikke annerledes enn oss. Finns ikke noen rasjonell grunn til å tro at "dem" ikke klarer det "vi" klarer. Men det må ledelse til, ledelse som interesserer seg for folkeretten. Det har erfaringen lært oss.

PS. Den som tror at det å være sløv i forhold til krigets folkerett, er en fordel i krig, den har en tung bevisbyrde.
                                                      Minsk, det nye Utopia

Comment

For hva mine meninger er verdt, [MENTION=13645]Sofakriger[/MENTION] har helt rett hvis dette hadde vært gjort av norske/vestlige personer med vår etikk og moral. Men her er det snakk om lokale styrker med helt andre verdier, moral og etikk. Som [MENTION=25851]MiniMe[/MENTION] og [MENTION=14212]MMB[/MENTION] påpeker så godt, vi snakker om hundrevis av år med konflikter og "slik fungerer ting her" som vi i trygge Norge ikke har noen forutsetninger for å forstå. Vi kan saktens mene at de må følge våre spilleregler hvis de vil ha vår hjelp, men jeg tror ikke det blir møtt med annet enn et skuldertrekk og "Ha en god tur hjem!"
                                                        Som [MENTION=25851]MiniMe[/MENTION] skriver er jeg prinsipielt mot tortur og brudd på menneskerettighetene et al, men jeg erkjenner at jeg ikke har noen skrupler med å gi den hjelpen som er nødvendig for å bekjempe IS og få slutt på deres unødvendige forbruk av oksygen. Ingenting i deres framferd tilsier at deres terror mot eget folk vil slutte når de kontrollerer områder. Ingenting i deres framferd tilsier at de vil stoppe med det første. Og jeg har ingen intensjoner om å ta opp kampen først når de står utenfor min eiendom og vil inn..
                                                        Bumpibump TM

Comment

Man kan faktisk ikke være "prinsipielt i mot tortur" etc Slakaball. Enten tillater du det som er virkemiddel brukt av noen du kan øve innflytelse over eller ikke.
                                                          "Gjør Ret, Frygt Intet"

Comment

Krigens folkerett har bakgrunn i GJENSIDIGE avtaler...

Når noen driter så loddrett i de avtalene at de gjør akkurat det de vil, så er de i mine øyne fritt vilt, og fortjener hva enn noen skulle pønske ut for dem.

"Hearts and minds" i denne krigen består i å skremme motparten så jævlig at ingen tør å støtte de. IS har i stor grad lyktes med dette. Det ser vi av vestens reaksjoner. Med mindre "noen" gjør det samme tilbake, så har "vi" tapt.

Det som skiller oss fra IS, er at vår side begrenser bruken av virkemidler til kun å gjelde IS-krigere og støttespillere, ikke koner, barn og nære slektninger (da regner jeg ikke Sjia-militser som "vår side").

Comment

• Filter
                                                            • Tid
                                                            • Show
                                                            • New Topics
                                                            Clear All
                                                            new posts
                                                            No content found
                                                            Show More

• Filter
                                                            • Tid
                                                            • Show
                                                            • New Topics
                                                            Clear All
                                                            new posts
                                                            Please log in to your account to view your subscribed posts.
                                                            Underforum Tråder Innlegg Nyeste innlegg
                                                            Oppstillingsplassen
                                                            Tekniske driftsmeldinger
                                                            Tekniske driftsmeldinger.
                                                            Tråder: 8 Innlegg: 662
                                                            Nyeste innlegg: Milforum: Driftsmeldinger
                                                            8 662
                                                            Kunngjøringer fra ledelsen
                                                            Kunngjøringer og informasjon fra forumledelsen.
                                                            Tråder: 15 Innlegg: 1.086
                                                            Nyeste innlegg: Meldinger til/fra S-1
                                                            15 1.086
                                                            Kommentarer fra rekkene
                                                            Stedet for korte spørsmål og kommentarer om forumet. Faglige diskusjoner tar vi på andre tråder under fagforumene.
                                                            Tråder: 3 Innlegg: 466
                                                            Nyeste innlegg: NYE BRUKERE - POST HER!
                                                            3 466
                                                            Fagforum S-1: Personell & administrasjon
                                                            S-1 1. Førstegangstjeneste, opptak og trening
                                                            Rekruttering, opptak og trening til førstegangstjeneste. Livet som vernepliktig etter førstegangstjenesten.
                                                            Tråder: 2.453 Innlegg: 41.955
                                                            Nyeste innlegg: Livet i tjeneste
                                                            2.453 41.955
                                                            Underforum:
                                                            Treningsdagbøker (11/1.130)
                                                            S-1 2. Utdanning og tjeneste
                                                            Utdanning og tjeneste som offiser, befal og spesialist, herunder diskusjoner rundt OMT (Ordning for Militært Tilsatte).
                                                            Tråder: 67 Innlegg: 2.917
                                                            67 2.917
                                                            Underforum:
                                                            S-1 3. Ledige stillinger innen totalforsvaret
                                                            Se annonseringer av ledige stillinger i Forsvaret, Politiet, NSM, Sivilforsvaret og andre forsvars- og sikkerhetsrelaterte næringer.
                                                            Tråder: 30 Innlegg: 494
                                                            30 494
                                                            S-1 4. Utnevnelser, utmerkelser og administrative forhold
                                                            Alt om utnevnelser, utmerkelser og annet administrativt.
                                                            Tråder: 8 Innlegg: 283
                                                            8 283
                                                            Fagforum S-2: Etterretning & sikkerhet
                                                            S-2 1. Generelle nyheter.
                                                            Her følger vi det generelle nyhetsbilde, hovedsaklig sikkerhets og militærrelaterte temaer, verden over.
                                                            Tråder: 1.054 Innlegg: 33.847
                                                            1.054 33.847
                                                            S-2 2. Etterretning
                                                            Følg utviklingen i ulike deler av verden, regioner, land og konfliktområder.
                                                            Underinndeling og innhold er tilpasset Etterretningstjenestens fokusområder.
                                                            Tråder: 395 Innlegg: 28.355
                                                            Nyeste innlegg: Fokus: Mali
                                                            395 28.355
                                                            Znuddel
                                                            Fokus: Mali
                                                            av Znuddel
                                                            Underforum:
                                                            Tema: Russland (58/6.884)
                                                            Tema: Asia (102/4.214)
                                                            S-2 3. Sikkerhet
                                                            Terrorisme, spionasje, sabotasje, subversjon og organisert kriminalitet.
                                                            Underinndeling og innhold er tilpasset PSTs trusselvurderinger.
                                                            Tråder: 59 Innlegg: 5.302
                                                            59 5.302
                                                            Underforum:
                                                            22.juli 2011 (32/4.562)
                                                            S-2 4. Nyhetsfeed
                                                            Automatiske nyhetsfeeder. NB! Slettes automatisk etter en tid, så diskusjoner bør føres videre på andre tråder.
                                                            Tråder: 212 Innlegg: 268
                                                            212 268
                                                            Fagforum S-3: Operasjoner & avdelinger
                                                            S-3 1. Forsvarets avdelinger, øvelser og operasjoner
                                                            Forsvarets ulike forsvarsgrener, våpengrener og avdelinger.
                                                            Tråder: 2.549 Innlegg: 62.551
                                                            Nyeste innlegg: Tema: Luftforsvaret
                                                            2.549 62.551
                                                            Underforum:
                                                            Hæren (41/1.518)
                                                            Sjøforsvaret (36/1.959)
                                                            Luftforsvaret (62/1.286)
                                                            Heimevernet (564/17.509)
                                                            S-3 2. Totalforsvaret
                                                            Diskuter totalforsvaret unntatt Forsvaret, herunder Sivilforsvaret, Redningstjenesten og Politiet.
                                                            Tråder: 584 Innlegg: 19.529
                                                            Nyeste innlegg: Rettssaken mot Erik Jensen
                                                            584 19.529
                                                            Underforum:
                                                            Politiet (235/12.996)
                                                            S-3 3. Ledelse
                                                            Diskuter ledelse, strategi, operasjonskunst og taktikk.
                                                            Tråder: 9 Innlegg: 179
                                                            Nyeste innlegg:
                                                            9 179
                                                            Blåfugl
                                                            S-3 4. Militære fag og stridsteknikk
                                                            Stridsteknikk, skyting, feltarbeider, sprengning, vintertjeneste og andre militære fag.
                                                            Tråder: 21 Innlegg: 2.271
                                                            Nyeste innlegg: Den store PI-tråden
                                                            21 2.271
                                                            pioff
                                                            Den store PI-tråden
                                                            av pioff
                                                            Fagforum S-4: Logistikk & materiell
                                                            S-4 1. Kjøretøy, fartøy og fly
                                                            Alt om militære kjøretøy, fartøy og flymaskiner.
                                                            Tråder: 109 Innlegg: 10.285
                                                            109 10.285
                                                            S-4 4. Forsvarets anskaffelser, annet materiell
                                                            Analyser og diskusjoner om ulike anskaffelser av militært materiell til Forsvaret i Norge, samt generelle diskusjoner rundt materiell som ikke er dekket andre plasser.
                                                            Tråder: 65 Innlegg: 827
                                                            65 827
                                                            Underforum:
                                                            Landsystemer (28/624)
                                                            Sjøsystemer (4/5)
                                                            Luftsystemer (6/41)
                                                            INI-systemer (23/128)
                                                            Fagforum S-5: Planer & policy
                                                            S-5 1. Forsvarsbudsjett, planer og doktriner
                                                            Forsvarsbudsjett og langtidsplaner, doktriner og militærmakt. Debatt rundt politiske føringer for Forsvaret, samt Forsvarets egne strategier og planer.
                                                            Tråder: 93 Innlegg: 6.071
                                                            Nyeste innlegg: Strategier for en småstat
                                                            93 6.071
                                                            S-5 3. Militærhistorie
                                                            Her diskuterer vi norsk og internasjonal militærhistorie, avdelingstradisjoner og militaria.
                                                            Tråder: 411 Innlegg: 10.512
                                                            411 10.512
                                                            Underforum:
                                                            S-5 4. Veteranforum
                                                            Informasjon om veteraner og reservister og aktiviteter landet rundt. FN-tjeneste, NATO-Veteraner, NROF etc.
                                                            Tråder: 89 Innlegg: 1.564
                                                            Nyeste innlegg: Team Rubicon.
                                                            89 1.564
                                                            magskor
                                                            Team Rubicon.
                                                            av magskor
                                                            Fagforum S-6: Samband & IKT
                                                            S-6 1. Fagforum Samband
                                                            Dette formet skal være for alle innlegg om sambandsmidler, relaterte systemer, erfaringer, utdanning, avdelinger og historikk samles. Tråden vil være ugradert, noe som er en selvfølge på dette forumet.
                                                            Tråder: 119 Innlegg: 1.706
                                                            Nyeste innlegg: Alternativ til kontorkasse
                                                            119 1.706
                                                            Underforum:
                                                            01 Fagområder (16/297)
                                                            02 Felttriks (23/301)
                                                            S-6 2. Tekniske forum
                                                            Her diskuterer vi tekniske saker innenfor IKT og data, som ikke er dekket av fagforum samband.
                                                            Tråder: 170 Innlegg: 3.017
                                                            170 3.017
                                                            Markedsplassen
                                                            Kjøp og salg
                                                            Her kjøper og selger du utstyr. Kun for privatpersoner.
                                                            Buy and sell kit. Non-commercial use only.
                                                            Tråder: 537 Innlegg: 2.182
                                                            537 2.182
                                                            Milforums testarena
                                                            Tester med terningkast på forskjellige typer utstyr. Det forutsettes at tester ikke har noen tilknytning til produsent eller forhandler av utstyret.
                                                            Tråder: 3 Innlegg: 16
                                                            3 16
                                                            Bedriftspresentasjoner
                                                            Bedrifter som mener de har noe å tilby Milforums lesere, enten i form av produkter eller jobb, kan her legge inn en tråd med informasjon og relevante lenker.
                                                            Tråder: 2 Innlegg: 2
                                                            2 2
                                                            Working...
                                                            X