Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Monarkiet

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Kan jo konkludere med avstemningen her på milforum. Det er jo tydelig demokratisk flertall for kongehuset
    Preparus Supervivet

Comment

Opprinnelig skrevet av th6e
      Kan jo konkludere med avstemningen her på milforum. Det er jo tydelig demokratisk flertall for kongehuset
      Det høres bra ut.

Comment

Re: Monarkiet

Opprinnelig skrevet av hotelpapa
        Hva synes du om monarkiet?
        Hiv kongefamilien ut av Slottet og inn på Aetat slik som alle andre.
        WTF over?!

Comment

Jeg stiller meg også spørrende til den politiske makten folk er så bekymret over. Ja kongen har konstitusjonelt vetorett i statsråd men denne har til dags dato til gode å bli brukt. Dette er altså en teoretisk men ikke reel makt basert på sedvane som er like viktig.
          "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Comment

Opprinnelig skrevet av twominds
            Jeg stiller meg også spørrende til den politiske makten folk er så bekymret over. Ja kongen har konstitusjonelt vetorett i statsråd men denne har til dags dato til gode å bli brukt. Dette er altså en teoretisk men ikke reel makt basert på sedvane som er like viktig.
            Kong Haakon brukte vetoretten ved et par anledninger (kloke beslutninger dog). Haakon den 7 blandet seg bort i den parlamentariske situasjonen i 1928 da Norge fikk sin første Ap-regjering.

Uansett om kongens makt i stor grad er teoretisk, så er den der. Prinsippet om at denne makten skal arves, strider i mot mitt syn på hvordan et moderne demokrati skal styres. I dette tilfellet sier jeg ikke som Ole Brum; Ja takk begge deler....

Comment

Det er klart at et arvelig monarki ikke er fullstendig demokratisk, men hva gjør vel det.

Et viktig faktum er at hele grunnloven er basert på kongefamilien og monarkiet. Det er tillatt å gjøre små endringer i grunnloven, men endringene "skal ikke stride mot denne grundlovs ånd" Dvs. at dersom man vil avsette kongefamilien, må man også kaste Kongeriket Norges Grundlov i søppla.

Da trenger vi verken å flagge på kongens bursdag eller 17. mai.

Vi kunne like gjerne byttet ut det norske flagget på uniformen med homoflagget.
              Preparus Supervivet

Comment

Det er klart at et arvelig monarki ikke er fullstendig demokratisk, men hva gjør vel det.

Et viktig faktum er at hele grunnloven er basert på kongefamilien og monarkiet. Det er tillatt å gjøre små endringer i grunnloven, men endringene "skal ikke stride mot denne grundlovs ånd" Dvs. at dersom man vil avsette kongefamilien, må man også kaste Kongeriket Norges Grundlov i søppla.

Da trenger vi verken å flagge på kongens bursdag eller 17. mai.

Vi kunne like gjerne byttet ut det norske flagget på uniformen med homoflagget.
                Æhhh .. javel.
                "Gjør Ret, Frygt Intet"

Comment

Hehe, okey... tok litt hardt i. Ville bare understreke betydningen av å fjerne nasjonalsymbol.
                  Preparus Supervivet

Comment

Det var noe som ble borte, ikke bare menneskelig, men også på andre måter da Kong Olav gikk bort. Personlig så mener jeg at Norge politisk sett ville være mere tjent med en President. Men jeg ser også det samlende for en nasjon rundt en Konge.

Men Kongehuset og Monarkiet, er på lang vei til å bli utvannet, og kun noe turister snart finner intressant. Er det noen som kan tenke seg det Norske Kongehus om ca 40år?

Fakta er at ikke bare det Norske Kongehus, men de fleste Kongehus, iværtfall i Europa, ettervært har blitt til en farsje, enn slags "Yber-Eurojalla," som jettsetter rundt og bidrar til inntekter for blader som Se og Hør og lignende.
                    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Comment

Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                      Kan vi få en beslutning som Haakon's "nei" i 1940 hvert hundrede år er det vel verd pengene.
                      Meget godt sagt. Jeg er helt enig.

Comment

Hva skader det å prøve noe annet?
                        Det er i allefall min menig!
                        comunitor victor
                        (sammen skal vi seire)

Comment

Opprinnelig skrevet av Night_Wolf_x
                          Hva skader det å prøve noe annet?
                          Det er i allefall min menig!
                          Nye bukser, ja. Monarki eller republikk er ikke noe du "prøver".

Comment

Sv: Monarkiet

"Tradisjonen tru" har spørgesmålet om styreform i Noreg vore oppe til avstemming i Stortinget. Det kan sjå ut som om trenden er noko aukande støtte til republikk, men kongedømet står fortsatt sterkt, og godt er det.

https://m.nettavisen.no/nyheter/inne...423586747.html

Forslaget om at Norge bør bli republikk, fikk i år støtte fra alle i SV og 14 representanter fra Arbeiderpartiet. Rødt og MDG, som har én representant hver på Stortinget, stemte også for. Det samme gjorde seks av åtte fra Venstre, to fra Høyre og én fra Frp, viser voteringsoversikten. Det falt dermed med 36 mot 130 stemmer.

Forslaget ble fremmet av Kirsti Bergstø (SV), Snorre Valen (SV), Iselin Nybø (V), Sveinung Rotevatn (V), Jette F. Christensen (Ap), Truls Wickholm (Ap) og Heidi Nordby Lunde (H).
                            Ubique quo fas et gloria ducunt

Comment

Monarkiet

Jeg er litt flau over at leder i Oslo Høyre er en av forslagsstillerne (og en av de to fra Høyre som stemte for) til dette. Men hun var altså i sin tid en av liberalistene som ble ekskludert fra Fremskrittspartiet under landsmøtet på Bolkesjø i 1994 (kjent som «Dolkesjø»), og var deretter medstifter og en av de første lederne av partiet FRIdemokratene før hun kom over i Høyre. Flink til å prate er hun.
                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

Jeg som trodde jeg drev med trådnekrofili her tidligere. Jeg bøyer meg i støvet for [MENTION=81235]Grasklyppertraktor[/MENTION]!

Men er for øvrig monarkist, ja.
                                Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Comment

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                                  Jeg som trodde jeg drev med trådnekrofili her tidligere. Jeg bøyer meg i støvet for [MENTION=81235]Grasklyppertraktor[/MENTION]!

Men er for øvrig monarkist, ja.
                                  Ja, det såg ut som om det er blitt inn no, så eg slang meg på trenden!
                                  Ubique quo fas et gloria ducunt

Comment

Litt spesielt at et regjeringsmedlem fremmer forslaget. Da er det første jeg ville gjort å ikke takke ja til en ministerpost...
                                    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Comment

Er fan av den norske monarkimodellen. Alltid greit å ha en person omkring som har observert styringen av landet på ett eller annet vis så og si hele sitt voksne liv og blitt forberedt på det fra barnsben av.

God måte å skaffe kontinuitet på som det er vanskelig å sverte (det er det regjeringen er der for, roter de det til så er kongen der fortsatt etter at demokratiet kvitter seg med dem).

Comment

Er det en oversikt over disse avstemmingene et sted, resultater altså?

Nysgjerrig på om støtten for republikk har økt.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
                                        Odd objects attract fire. You are odd.

Comment

Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
                                          Er det en oversikt over disse avstemmingene et sted, resultater altså?

Nysgjerrig på om støtten for republikk har økt.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
                                          Støtten har økt litt, men det er kun 36 stykk som stemte for republikk.* Alle partier unntatt KrF og Sp har representanter som stemmer for republikk. SV stemte samlet for republikk, mens MDG og Rødt kun har en representant og vedkommende stemte for republikk.

Jeg er prinsipielt mot arvelig makt, og dermed monarkiet. I Norge har kongefamilien opptrådt veldig bra, jeg har derfor ingen bråhast med å gjøre noe med det. Men det er rart å tenke på at prinsesse Ingrid Alexandra skal bli statsoverhode, omtrent uansett hva hun måtte mene og gjøre. Det er et par andre kongefamilier som hadde fremprovosert et større behov for handling for å si det forsiktig.

* Såvidt jeg har skjønt var ikke forslaget å innføre republikk nå, men å gjennomføre en folkeavstemning om monarkiet.
                                          TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Comment

Ihuga monarchist her. For Konge og Fedreland!

Comment

Som konservativ sier jeg, "If it ain't broke, don't fix it". Kongehuset har vist seg som et svært levedyktig og bra samlende symbol i Norge. Det er viktig å noe som samler i samfunn der vi ser større og større splittelse av folk som lever i SoMe ekkokammere på hver sin side. utad spiller de også en meget viktig rolle, som jeg tviler på Tone Trøen ville gjort like bra.

I et konstitusjonelt monarki kan en god konge/dronning gjøre mye positivt, mens en dårlig konge/dronning ikke kan klare å gjøre så mye skade. Fra kong Haakon VII gikk i land i Kristiania i november 1905 har vi i 113 år vært så heldige å ha konger som har vist seg å virkelig forstå sin tid og sitt folk, og har gjort svært mye til gagn. Haakon VII selvfølgelig fra 9. april og videre under 2. verdenskrig, men også ved hans lite pretensiøse væremåte, og ikke minst ved at han innsatte Hornsrud-regjeringen i 1928. Alle hadde sett for seg at kong Olav ikke kunne leve opp til sin far som konge, men først hans tid (som kronprins) som forsvarssjef juni 1944 til juli 1945, og hans over 30 år som konge viste at det kunne han, med den rette kombinasjon av folkelighet og formalitet når det trengtes. Det var vel mange som hadde den samme tvilen i 1991, men Harald V og dronning Sonja har vist at de også har mestret oppgaven svært godt i vår tid. Alt tyder på at Haakon VIII vil ha forberedt seg meget godt når hans tid kommer, og være klar for en norsk kongerolle som passer det norske folk i det 21. århundre. Jeg tviler ikke på at Ingrid Alexandra vil ha blitt forberedt på jobben gjennom hele livet når hennes tid kommer.
                                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

Så hjertens enig med [MENTION=16318]hvlt[/MENTION]

Alternativet med republikk anser jeg som meningsløst. Kortere tidshorisont på stillingen enn «livstid» åpner for mer sprell fra den det gjelder*, noen økonomisk gevinst tror jeg ikke noe på at vi vil oppleve og en president vil ikke oppleves som samlende for befolkningen på samme måte i krise/krig.

*Se bare på hva våre folkevalgte får til..
                                                Aldri mer 13

Comment

Fra et idemessig ståsted, er det jo ikke noe i veien for å ha en republikk uten en president.

Man kunne jo ha tenkt seg at f.eks stortingspresidenten fikk noen av rollene, også forsvant kongen til fordel for statsministeren.

Det er mange muligheter når man vil organisere en stat.
                                                  One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

Comment

Det [MENTION=16318]hvlt[/MENTION] sa. Selv om jeg, som [MENTION=20215]aquila[/MENTION], ville vært i mot arvelig makt dersom det var i form av en enevoldshersker, så er Kongens makt langt mer subtil. I det daglige må han føye seg etter hva statsministeren bestemmer, og Statsrådet på Slottet hver fredag er i utgangspunktet en ren sandpåstrøing. Men, i krisesituasjoner vil han (som vist i 1940) kunne ha stor betydning, selv om det aller kraftigste maktmiddelet hans er å abdisere. Dersom regjeringen forsøker å bestemme noe som resulterer i en abdikasjon, vil det være et uhyre sterkt signal til det norske folk om at noe er riv, ruskende galt.

Når det gjelder republikk, så kunne vi selvsagt hatt en president uten reell makt, som f eks Island, og da sannsynligvis i form av en avdanket politiker. Men ærlig talt, ville DU hatt Gro Harlem Brundtland eller Torbjørn Jagland som president??
                                                    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Comment

Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
                                                      Fra et idemessig ståsted, er det jo ikke noe i veien for å ha en republikk uten en president.

Man kunne jo ha tenkt seg at f.eks stortingspresidenten fikk noen av rollene, også forsvant kongen til fordel for statsministeren.

Det er mange muligheter når man vil organisere en stat.
                                                      Nei det må jo ikke være en president, men jeg synes det blr være en «noen».

La oss gå for eksempelet ditt og si stortingspresidenten, min favoritt her i nyere tid er Olemic Thommesen. Bråket med at Dalai Lama ikke fikk bruke hovedinngangen på Stortinget (for det kunne provosere kineserne), brevet til britiske skattemyndigheter og garasjekjellerbyggingen med dertilhørende økonomiske styring tilsier at han i mitt hode ikke ville fungert som kongefamilien gjør i dag.. Kongefamilien bygger kontinuitet, politikere gjør ikke dette.
                                                      Aldri mer 13

Comment

Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
                                                        Nei det må jo ikke være en president, men jeg synes det blr være en «noen».

La oss gå for eksempelet ditt og si stortingspresidenten, min favoritt her i nyere tid er Olemic Thommesen. Bråket med at Dalai Lama ikke fikk bruke hovedinngangen på Stortinget (for det kunne provosere kineserne), brevet til britiske skattemyndigheter og garasjekjellerbyggingen med dertilhørende økonomiske styring tilsier at han i mitt hode ikke ville fungert som kongefamilien gjør i dag.. Kongefamilien bygger kontinuitet, politikere gjør ikke dette.
                                                        Hvis plettfri økonomi skal være kravet, sliter vel både kongefamilien, politikere og en god del fotballspillere...
                                                        One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

Comment

Reint prinsipielt meinar eg det er feil å arve ei stilling og ha den på livstid, men som andre og har sagt. Er det ikkje øydelagt så ikkje fiks det. I 1905 gjorde ein eit godt valg, ein valgte ein kongefamilie som har gjort ein god jobb og som slik det ser ut framover vil forsette å gjere ein god jobb. Kongen vi har og har hatt har vore samlande og folket likar dei, og dei gjere ein mykje betre jobb enn nokon politikkar.

Comment

Working...
                                                          X