Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Voldtekter og seksuelle overgrep i Forsvaret

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Voldtekter og seksuelle overgrep i Forsvaret

Off topic: hvordan liker jeg innlegg?

Kommentér

Dette er vel den/en av de tråden(e) her på forumet som fra side 2 og utover har utviklet seg til å bli en mer generell tråd om kvinner i forsvaret.
      Det er mulig det finnes andre tråder jeg ikke vet om som passer bedre, men innleggene/emnene du diskuterer passer i hvertfall bedre der enn i en tråd som spesifikt handler om seksuelle overgrep i Forsvaret.

Hva angår liker-funksjonen, så er det et lite "thumbs-up"-ikon nederst til venstre i rammen for hvert innlegg, med teksten "Liker" til høyre.
      Dersom du ikke ser den der enda kan det være det er en terskel for antall innlegg man må ha før man får like andres innlegg, men det må noen fra forumstaben i såfall avklare.

Og avslutningsvis; velkommen til forumet - vil tro det blir interessant å få noen innlegg med perspektiv fra den andre siden av atlanteren etter hvert.
      - Ulf

Kommentér

Takk for det Ulf,
        jeg skal gjøre meg bedre på å disiplin angående trådemne..
        Har ikke så lyst til å tråkke folk på tærne heller.
        Er veldig stolt over min Norske side og landet vårt og ikke minst dere kvinner og menn som passer på det ofte mot urettferdige odds og politikere som virker som de ikke tar trussebildet dere står ovenfor på alvor.
        Jeg tenkte faktisk alvorlig på å verve meg i det norske forsvaret en liten stund etter jeg kom hjem til Norge (LES:Hæren),men jeg begynner å røyne litt på årene.. og har ikke norsk førstegangstjeneste fikk jeg beskjed av en jeg fikk på tråden ,som var en litt spesiell følelse etter det litt overivrige rekrutteringspersonellet som jeg påtraff i slutten av forrige tiår:P der gikk det ganske liten tid før det bar til MEPS senteret(en slags utvidet sesjonssenter for alle våpengrener),og deretter til BT.(Basic training).

Nå er jeg lang uti weedsene off topic her,så jeg nevner at alt overnevnte var noenlunde kjønssintegrert.

Kommentér

fikk denne beskjeden

"
          11Bravo, du har ikke tilgang til å se på denne siden. Dette kan ha en av flere årsaker:
          1. Din brukerkonto har ikke de nødvendige rettigheter til å se på denne siden. Prøver du å redigere en annen brukers innlegg, komme inn på administratorfunksjoner eller annet priviligert område?
          2. Området du søker krever medlemsskap i en spesiell brukergruppe. "

Når jeg trykket på linken din Ulf.

Kommentér

Velkommen til forumet 11Bravo:.

Tråden Ulfhednar: linker til ligger i Mannskapsmessen. Dette området får du tilgang når du har skrevet 10 innlegg.
            Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

Opprinnelig skrevet av 11Bravo Vis post
              Er det noenlunde slikt i norske infanteriavdelinger? eller tar jeg feil i mine antagelser her.
              Hazing tror jeg du ikke hadde kommet langt med i Forsvaret, enten det er i infanteriet eller ikke.
              Hadde hazing vært tillatt eller gjort så hadde vi sett enda flere negative svar på spørreundersøkelsen, både fra menn og kvinner.

Nå kan jeg ikke huske et tilfelle av hazing i Forsvaret, men hver gang det skjer på fadderuker ol. på universiteter så blir det ramaskrik. Det er rett og slett ganske langt unna "norsk kultur" (som er et ekstremt vagt begrep).
              - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Nå skal jeg inrømme at det er en litt "freshman at college" atmosfære der ja..mange av offiserene kommer rett fra ROTC som var ment som et treningsprogram for reserveeoffiserer mens man gikk på college mot at din valgte våpengren betalte mye av studieutgiftene dine mot at du skyldte fornevnte gren noen år med active duty..I "gamle dager" var dette ikke så mye mer enn at du ble "weekend warrior" mens du hadde et normalt liv for de fleste.men etter 9/11 forandret dette seg drastisk og ROTC ble på det verste sett på som "the backdoor draft".

Dvs at mange ferske "shake and bake butterbars"(2LT med skinnende gullbarre på kragen) var fresh faced college kids som ofte var totalt ute av sitt element..de lureste lærte delegere og lytte på sine NCO og lære av dem,-men noen ble desverre blindt forfremmet til 1LT så Cpt. ..og en del av de forstret ukultur i sine respektive kompani..spesielt under og etter "the surge" rundt årti skiftet var det et stort problem.

Vet ikke om dette er 100% sant ,men det gikk en del rykter på den tiden om vietnam style fraggings(drap i felt) av både offiserer ,NCOs og annet enlisted rank personnel ..det var og en del folk som kom inn med "moral waivers" dvs at bakgrunn i gjenger/narkotika til og med lett til middels vold ble "waived in" pga at folk trengtes desperat på den tiden.

Alle disse tingene,bidro til at det I NOEN tilfeller framvokste en slags "19 år og på fylla" college kultur (Les:Russetid konstant med tilgang til grovkalibrede våpen),,

voldtekststatiskikken fløy i taket på denne tiden også-
                Dette er ting som har kommet seg betraktelig.spesielt etter en del kom ut i media.

Kommentér

Da er tallene fra undersøkelsen brutt ned til dif.

​19. februar publiserte Forsvaret en undersøkelse om mobbing og seksuell trakassering. I dag kom tallene fordelt på gren.

Det er ulikheter mellom hvordan de ansatte i forsvarsgrenene hær, sjø og luft opplever mobbing og seksuell trakassering.

I Hæren svarer 2,2 prosent av kvinnene at de i løpet av de siste 12 månedene har hatt sex uten samtykke. Ifølge Forsvarets forums utregninger blir det 13 kvinner. I Sjøforsvaret svarer 1,7 prosent av kvinnene det samme, noe som utgjør fem kvinner, men i Luftforsvaret svarer 0,4 prosent det samme. Det blir én kvinne.
                  https://forsvaretsforum.no/slik-ser-...%C3%A5-grenene

Kommentér

Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
                    Da er tallene fra undersøkelsen brutt ned til dif.

https://forsvaretsforum.no/slik-ser-...%C3%A5-grenene
                    Lenge siden jeg hadde statistikk nå men i mitt hode ser dette nærmest likt ut.

Man kan korrigere for antall og størrelse på avdelingene. Andel jenter både i og utenfor leiren. Sannsynligheten for en «hel» voldtektsmann per antall soldater, per avdeling. Korreksjoner for anledningsskapende infrastruktur og situasjoner (fester, alkohol osv)

Ser ingen grunn til å konkludere med at Hæren er dårligere enn de andre våpengrenene og når man først antyder en konklusjon på at det er likt over alt i forsvaret da er det nærliggende å peke mot at dette er mer et samfunnsproblem enn noe iboende faenskap i måten forsvaret drives på.

DET er selvfølgelig ingen unnskyldning for å slappe av i det preventive arbeidet men jeg er rimelig sikker på at Forsvaret ikke har et større problem enn resten av samfunnet.
                    Artillery is the God of War

Kommentér

Alt slikt er jo noe dritt - men finnes det noe som helst bevis (eller noe som kan ligne på det) for at slike ting er mer vanlig i Forsvaret enn utenom, innen samme aldersgruppe?

Egentlig vil jeg anta at det er motsatt, men kan selvsagt ikke bevise det.

For deler av media så er slikt uansett mye mer interessant når det foregår i Forsvaret enn når det foregår ellers i samfunnet, det kommer vi nok aldri utenom.

Kommentér

Tall fra eit annet miljø

Universitetet i Stavanger har 47 personer opplevd å bli seksuelt trakassert av en kollega, viser ny kartlegging, skriver RA. Dette utgjør 3,8 prosent av de 1200 ansatte ved universitetet. Rektor Marit Boyesen mener dette er et alvorlig problem.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
                          Alt slikt er jo noe dritt - men finnes det noe som helst bevis (eller noe som kan ligne på det) for at slike ting er mer vanlig i Forsvaret enn utenom, innen samme aldersgruppe?
                          Jeg har ikke fått med meg at noen hevder dette er mer utbredt i Forsvaret enn andre steder. Jeg synes det er bra at Forsvaret har gjort undersøkelsen, og håper de fortsetter med slike undersøkelser. Forhåpentligvis stiller de i fremtiden spørsmål som gjør at man kan finne ut om overgrepene skjer i Forsvaret, og hvem som er overgripere & ofre (f.eks. kunne det vært interessant å få frem i hvilken grad det er overordnet/underordnet). Et moment som kan gjøre overgrep i Forsvaret verre enn lignende overgrep i sivilsamfunnet er at ofre kan være tvungent til å omgås overgriperen etter mishandlingen, særlig dersom offeret er vernepliktig og Forsvaret ikke evner å reagere kjapt og godt nok.
                          All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Kommentér

Ja, undersøkelsen er ganske verdiløs så lenge den ikke spesifiserer hvilken kategori overgripere og ofre er.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av M72 Vis post
                              Et moment som kan gjøre overgrep i Forsvaret verre enn lignende overgrep i sivilsamfunnet er at ofre kan være tvungent til å omgås overgriperen etter mishandlingen, særlig dersom offeret er vernepliktig og Forsvaret ikke evner å reagere kjapt og godt nok.
                              Dette synes jeg er et veldig viktig poeng. Forsvaret "tvinger" folk sammen i et ganske regulert liv - og da er det ikke akseptabelt at overgrep ligger på "snittet" eller noe sånn.
                              "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Jeg har tenkt en del på denne rapporten den siste tiden,særlig det faktum at så mange unge menn føler at de har blitt seksuelt brukt /hatt samleie uten samtykke.
                                Jeg skal ærlig inrømme at en del av meg føler på refleksen til å feie mye av disse til siden med et likegyldig snøft og en flåsete kommentar om at ungdommen er ikke laget av samme materiale som oss litte grann eldre.

Men,jeg tenker den underliggende årsak er mer nyansert enn som så.
                                Jeg har ikke så stor erfaring fra "blandete" avdelinger,de fleste opsatte infanteri avdelinger under amerikansk flagg består av menn og kulturen er deretter og jeg føler at jeg er noe biasert i den retning i utgangspunktet.

Når det er sagt har jeg nå fått anledning til å oppservere norske jenter i felt og en del vrangforestillinger om kvinner falt vekk og jeg har fått en nyfunnet respekt for mine medsøstre i norsk woodland grønt.

Jeg tror vi som kultur står ovenfor et paradigmeskifte ,jeg tror også at sosiale medier har bidratt til at en del unge mennesker sliter litt med menneskelig nærhet..ting som vi som er eldre tar for gitt sliter disse ungene med for mange av dem har ikke fått lært seg hva som er flørting på analog vis og hva som er samtykke og hva som ikke er det...

bland dette med hormoner etter dagevis i felt i en blandet avdeling og man er ruset så oppstår det sosiale situasjoner som man i etterkant kan føle anger på..men dette er ikke det samme som voldtekt,men når man ikke vet disse tingene i første omgang er det forståelig at situasjoner oppstår..

Det er nesten slik at jeg har lyst å verve meg i det norske forsvaret,ta befalskole for å være en resurs og en mentor for disse unge som kommer nå,spesielt i lys av at vi skal bygge opp forsvaret en del nå.

Hva tenker dere andre veteraner?

Kommentér

Alt var bedre før i tiden, da en kunne prøve å penetrere makker med et kosteskaft under morgenvasken...

Jeg tror rett og slett det er så enkelt at nå er ungdommer mer voksne, har lavere toleranse (på en positiv måte) og er mer oppegående rundt rett/galt enn hva en var før i tiden.

Det skaper selvsagt litt styr da ikke alle er det.
                                  - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Opprinnelig skrevet av essal Vis post
                                    Jeg tror rett og slett det er så enkelt at nå er ungdommer mer voksne, har lavere toleranse (på en positiv måte) og er mer oppegående rundt rett/galt enn hva en var før i tiden.

Det skaper selvsagt litt styr da ikke alle er det.
                                    Kunne ikke trykke liker på hele innlegget, men dette tror jeg er helt rett!
                                    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Danmark:

kvinder har fortalt om krænkelser

Forsvaret bør undersøge omfanget af seksuelle krænkelser, lyder det fra foreningen Kvindelige Veteraner.

http://krigeren.dk/soldaterforening-...m-kraenkelser/

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
                                      Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Leserinnlegg i forum fra en jente som har blitt voldtatt av en medsoldat og hvordan denne prosessen har vært håndtert fra Forsvarets side.

https://forsvaretsforum.no/meldte-fr...rf%C3%B8lgelse

Kommentér

Trist sak, men det ser jo ut til at Forsvaret har blitt veldig flinke til å følge opp. Bra!
                                          Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                          Working...
                                          X