Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Erfarne norske offiserer mister sikkerhetsklareringen på grunn av kjærligheten.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Erfarne norske offiserer mister sikkerhetsklareringen på grunn av kjærligheten.

Selvfølgelig så burde klarering for K rutinemessig vurderes der ikke H kan gis - å unnlate å gjøre dette er etter mitt syn både arrogant og dumt, på grunn av konsekvensene både for den det gjelder og for Forsvaret.

Det finnes helt sikkert en del tjenestesteder/avdelinger hvor klarering for H ikke er nødvendig for andre enn noen få. Antallet H - dokumenter i omløp gikk slik jeg husker det betydelig nedover på begynnelsen av 2000-tallet, men jeg kjenner ikke den videre utviklingen.
    Hvis utviklingen har fortsatt i denne retningen så er det mulig at avdelingen i mange tilfeller kunne nøye seg med å anmode om K for flertallet av de ansatte?

Imidlertid så er det vel fortsatt slik at man bør være klarert for et nivå over det høyeste det man jobber med, dersom mengden av dokumenter/opplysninger på dette (lavere) nivået er betydelig?

Kommentér

Sv: Erfarne norske offiserer mister sikkerhetsklareringen på grunn av kjærligheten.

Dette med hva andre i omgangskretsen gjør er interessant. En eks-mann kan da potensielt sabotere eks-konas mulighet til jobb ved å gjennomføre en straffbar handling eller ringe Taliban. Det er vel her den personlige vurderingen og sikkerhetssamtale må inn i bildet. Dersom personen som skal klareres har et godt opplegg for å isolere seg fra risiko knyttet til denne "fæle" nærstående så skal det jo ikke denne nærstående sine handlinger medføre risiko.
      TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av D19 Vis post
        Det er korrekt. Ganske mange som har hatt klarering i flere tiaar har miste den de siste aarene. Det kan bare bety en av to ting. A. Enten har Forsvaret rekruttert en masse personer som er uskikket og ikke til aa stole paa. B Klareringsmyndigheten driver med vas. ….

eller C. det er ikke lenger behov for at disse personene er klarert for H, K er tilstrekkelig. De har da ikke "mistet" klareringen, det er behovet som har endret seg (eller anmodningene har blir justert i forhold til det egentlige behovet).

Jeg regner med at det Rittmester: siktet til var en dialog mellom klarerende og anmodende myndighet angående hva behovet egentlig er?

Kommentér

Det er jo behagelig dersom alle ansatte er klarerte til H, selv om de stort sett bare behandler U eller B.
          Som nevnt over er jo en stor mengde B oftest betegnet som K.
          Så hvem skal da ha H, og hvem skal da ha SH?
          Sjefen kan ikke autorisere deg til H uten at du er klarert H, men sjefen kan og autorisere deg til B dersom du er klarert H. Det er vel det man kaller sjefens privilegium.
          Som det er nevnt over er det jo et spørsmål flere avdelinger burde stilt:
          Er det nødvendig at vi er klarert H? Er det nødvendig at alle er klarert SH?
          En stor del operative stillinger vil nødvendigvis måtte ha klarering og autorisering for H, dersom man skal kunne ha høy beredskap og eksempelvis deployere personell hurtig til utlandet er det en fordel at personellet på forhånd er autorisert til det høyeste man normalt vil ha.
          Nå er H normalen i de fleste stillinger, fra rekruttskoler til operative avdelinger. Så da er det lett med plug and play ved bytte av tjenestested, det hadde vært kjipt om en kunne starte i en støtteavdeling hvor B var kravet og tenkt at det var greit, men først når du søker deg til en høyere avdeling hvor det kreves H får du avslag og kanskje endt tjeneste.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
          Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Det er en viktig presisering fra Hulkinator: , det er ikke gitt at man autoriseres til H selv om man er klarert til H. Sjef kan velge å autorisere til B eller K isteden, f.eks. basert på tjenstlige behov. Og det er nok riktig at man går for klarering til H for å ha det spillerommet, ny klarering tar såpass lang tid at man ikke har tid å vente om det skulle oppstå en situasjon.

Forøvrig, man må spørre klareringsmyndigheten om anledning til å autorisere til selv B dersom en person er blitt IK.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post

…..

Nå er H normalen i de fleste stillinger, fra rekruttskoler til operative avdelinger. Så da er det lett med plug and play ved bytte av tjenestested, det hadde vært kjipt om en kunne starte i en støtteavdeling hvor B var kravet og tenkt at det var greit, men først når du søker deg til en høyere avdeling hvor det kreves H får du avslag og kanskje endt tjeneste.
              Det er utvilsomt et viktig poeng, personelldisponering blir enklere dersom alle har en gyldig H klarering.

Imidlertid så er det nok mange stillinger/avdelinger hvor K egentlig er tilstrekkelig, så dersom dette ikke gjøres rutinemessig så bør uansett klareringsmyndigheten instrueres om å vurdere K når H ikke kan gis, og ikke bare gi avslag på H i form av IK.

Kommentér

De som tror at klareringsmyndigheten respekterer norsk lov boer lese denne rapporten fra EOS utvalget.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/no...ysj-tjenestene

Kommentér

Det begås kronikker innenfor dette temaet:
                  https://www.dagbladet.no/kultur/offe...ingen/70902500

Mange statsansatte med utenlandske livsledsagere mister eller nektes sikkerhetsklarering, og grunnlaget framstår tidvis tynt og uklart.
                  EOS-utvalgets leder Eldbjørg Løwer kritiserte nylig Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) skarpt for dette, og utdyping av kritikken er ventet i den nært forestående årsrapporten til EOS-utvalget. Sikkerhetstjenestene må respektere Stortingets vilje, og innføre en klareringspraksis som tåler dagslys og ikke diskriminerer på etnisk grunnlag.
                  I forhold til en løpende problematikk tilgjengeliggjøres kompetansehevingen utenom vesentligheten.

Kommentér

https://www.nrk.no/norge/eos-utvalge...pst-1.14492490

"Politiets sikkerhetstjeneste (PST) får kritikk på flere punkter av EOS-utvalget, utvalget som er satt til å føre kontroll med de hemmelige tjenestene, – Når tjenestene utfører arbeid som går utover enkeltpersoner på denne måten, så er det kritikkverdig, sier EOS-utvalgets leder Eldbjørg Løwer til NRK."
                    "Det er utvalgets oppfatning at tjenesten rutinemessig har lagt opp til at det holdes møter med klareringsmyndigheten om tjenesten har «flere detaljer enn det som gjengis i brevet eller at fagseksjonen ønsker å presisere informasjonene som blir gitt»

EOS-UTVALGET / UGRADERT ÅRSAPPORT 2018"

Dette er faktisk kriminelt dårlig arbeid av PST

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
                    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Semirelevant:

FFI: Flertallet av ferske teknologer er vanskelige å sikkerhetsklarere
                      Frykten for «spionforskere» gjør at flertallet av ferske teknologiforskere ikke kan slippes forbi sikkerhetsmuren.

https://www.forskerforum.no/utlendin...rExnV8Vz5se1QM
                      Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

https://www.abcnyheter.no/nyheter/no...enn-grov-svikt

Absolutt leseverdig artikkel om problematikken!

Forsvaret får gjennom FSA og NSM flengende kritikk for skjematisk vurderinger ift sikkerhetsklareringer. Dom av 28. Oktober i Oslo tingrett peker på feilaktig lovanvendelse, lovforståelse og de facto myndighetsmissbruk.

Dette er svært alvorlig!

Kommentér

A. Enten har Forsvaret rekruttert en masse personer som er uskikket og ikke til aa stole paa.
                          Damned right. Og det er årsaken til at vi hadde leirkommandoen med folk som i fredstid ikke var tiltrodd bære våpen. Skytetrening, lære siktejustering og skyteteknikk, ja. Ha våpen i skap på kasrne, nei. Vakttjeneste med kortkølle i beltet, alternativt ikke lenger i belte ved behov.

Som jeg har forstått ting, har man en lang tid gått vekk fra tanken om Totalforsvaret. Dengang skulle man fylle mannskap i rullene og få sjåfører og kokker og mindre farlige folk inn for å bistå linjen. Så gikk en bort fra ideen om "alle skal få". Og da satte man listen ett hakk høyere.

Men man satte ikke folk til å jobbe med klareringssaker når liste igjen ble skrudd ett knepp ned, gjorde man ? (spør dere som veit) Da satt en med samme p-kabal som når lista var skyhøyt og som flere nevner går det votter og vinter før en anmoding kommer svar på - og resultatet kan i tilfeller være hva som helst.

Kjenner jeg er litt glad for at jeg ikke jobber på KM. ("På KM heller".) Danged if you do, danged if you don't.
                          Shaking the ground with the force of a thousand guns

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Torros Vis post

Absolutt leseverdig artikkel om problematikken!

Forsvaret får gjennom FSA og NSM flengende kritikk for skjematisk vurderinger ift sikkerhetsklareringer. Dom av 28. Oktober i Oslo tingrett peker på feilaktig lovanvendelse, lovforståelse og de facto myndighetsmissbruk.

Dette er svært alvorlig!
                            Opprinnelig skrevet av ABC Nyheter
                            Offiseren mistet klareringen etter en skjønnsmessig vurdering. Man kom frem til at han befant seg i mulig sårbar økonomisk situasjon, da enkelte regninger hadde gått til inkasso. Det var ingen graderte opplysninger om ham som tilsa et negativt vedtak.
                            Mine uthevninger. Så kan man jo tenke seg, at dem i tråden her som tilsynelatende ikke har noen betenkeligheter med dagens klareringspraksis - og som faktisk uttaler seg støttende til denne, i disse dager der det meste av regninger går elektronisk via nettbanken, hadde vært på jobbreise på 1-3 måneder - la oss si med Forsvaret. Imens hadde avtalegiroen på det bankutstedte kredittkortet (som man nærmest aldri bruker) gått ut etter å ha vært aktivt - og automatisk trukket penger fra konto hver måned dersom utestående beløp - i 2-3 år, og hvor man så måtte fornye denne. Et beløp på rundt 1000kr var utestående på kredittkortet, og nå ble ikke dette automatisk betalt inn lenger. Banken sender først regning i posten hjem. Ingenting skjer fordi man ikke er hjemme. Så sender banken en purring, kanskje to purringer til samme postadresse. Ingenting skjer nå heller, fordi man fortsatt ikke er hjemme til å sjekke posten. Så sender banken dette beløpet til Lindorff, ett av flere inkassoselskap. Lindorff setter på sitt salær, og er heldigvis såpass seriøs i sin virksomhet at de tar kontakt med vedkommende over telefon for å høre om han/hun har tenkt å betale dette. Kanskje vedkommende er tilgjengelig per telefon, kanskje ikke...

Uansett, vedkommende er midt i en reklarering mens dette foregår - eller at en reklarering er nært forestående. Klareringsmyndigheten ser at vedkommende har (hatt) en regning som har gått til inkasso, og som fortsatt er utestående. For dem er Inkasso = Økonomiske problemer, om man skal tro bakgrunnen for saken til denne juristen over, og dermed blir vedkommende ansett å være uskikket til å håndtere gradert informasjon og satt til IK - fordi det kunne jo tenkes at vedkommende, med "alle sine økonomiske problemer", hadde kunnet finne på å selge gradert informasjon til fremmede makter for å komme seg ut av dette 1000-kroners ulaget sitt. Eller at fremmede makter hadde funnet ut at vedkommende hadde 1000kr utestående på kredittkortet sitt, som hadde gått til inkasso, og dermed åpnet det seg en glimrende mulighet til å melke denne personen for gradert informasjon, mot lovnader om at man skulle ta hånd om denne 1000-kroners gjelden til vedkommende.

Ja jeg har valgt et nokså ubetydelig og bagatellmessig beløp her, for å illustrere hvor absurd det blir når man tar "skjønnsmessige vurderinger" av at vedkommende er i en "mulig sårbar økonomisk situasjon" på bakgrunn av at "enkelte regninger hadde gått til inkasso" - uten en gang å gidde å spørre vedkommende hva greia er / har vært. Sånn blir det gjerne, når man har dårlig tid, mye arbeid, og det eneste skjønnet som tilsynelatende blir utvist er "Ikke Inkasso = Bra" / "Inkasso = Dårlig".

Opprinnelig skrevet av MMB
                            Så kan man jo tenke seg, at dem i tråden her som tilsynelatende ikke har noen betenkeligheter med dagens klareringspraksis - og som faktisk uttaler seg støttende til denne
                            Jeg tipper altså at pipen tvert hadde fått en litt annen lyd av disse samme folka, om det var dem som mistet klareringen over noe så ubetydelig som en regning som hadde gått til inkasso - og da spesielt dersom dette var snakk om et (mindre) beløp som hadde blitt betalt og som var ute av verden.
                            Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Min erfaring er 30 år gammel, men jeg tror det samme kunne ha skjedd i dag. Jeg bodde 8 år i utlandet, og i den tiden leide jeg ut leiligheten min i Oslo. Jeg meldte flytting til utlandet til Folkeregisteret og holdt hele tiden det norske folkeregisteret orientert om min adresse i utlandet (i tre forskjellige land). Min leieboer klarte å, i mitt navn, å slutte å betale noe han i følge kontrakten skulle betale månedlig, og som jeg formelt hadde ansvaret for (leieboeren var inntil da en meget god venn [ikke siden] og jeg hadde aldri regnet med at dette skulle bli et problem). Månedlige fakturaer ble bare kastet. Dette gikk først til innkasso og etter hvert til stevning til forliksrådet, uten at jeg fikk vite om det. Det viste seg at i følge lov eller forskrift var det ingen plikt å sende stevninger til meg i utlandet, selv om Folkergisteret hadde min adresse i utlandet. Forskriften, eller reglene de hadde, sa at for folk som bodde i utlandet skulle stevning sendes til siste kjente adresse i Norge, selv om man kjente utenlandsadressen. Derfor var disse sendt adressert til meg, men sendt til leiligheten i Oslo, der leieboeren bare kastet dem, også varslene om rekommandert post.

Da jeg året etter kom tilbake til Norge viste det seg at jeg hadde en diger gjeld, og også en uteblivelsesdom i Forliksrådet. Gjelden ble, etter ganske håndfaste trusler, betalt av den tidligere leieboeren. Uteblivelsesdommen, derimot, tok det lang tid å få slettet, og i mellomtiden var det umulig å få lån eller kreditt i Norge. Og hadde jeg skullet ha sikkerhetsklarering hadde jeg sikkert ikke fått det heller.
                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

For de som ikke fikk med seg denne:
                                https://www.aftenposten.no/norge/i/l...ynd-endret-alt
                                (Bak betalingsmur)

Sakset ut:

Med sikkerhetsklarering for «strengt hemmelig» og «cosmic top secret» var han i 20 år en av omtrent 2000 offiserer og funksjonærer i Forsvaret med tilgang til noen av Norges største hemmeligheter.

En dag skulle alt forandre seg.

– Det hele føltes avsindig, dumt og veldig flaut, sier offiseren til Aftenposten.

Han ble innkalt til møte i Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM). Etter møtet ble han uten begrunnelse fratatt sikkerhetsklareringen han hadde hatt i en årrekke.

Årsak?

Et familiemedlem ble tatt av politiet for å kjøre for fort to ganger og for å røyke hasj. Det førte til at familiemedlemmet fikk tre forenklede forelegg og mistet lappen.

Mange år senere skulle dette bety at offiseren uten varsel mistet klareringen.

Av hensyn til familien og hans nåværende jobb ønsker han å være anonym.

– Jeg ble satt i et lite kontoravlukke for meg selv med bare begrensede oppgaver. Jeg fikk ikke lov til å gå inn i lokalet hvor mine kolleger satt, jeg kunne ikke ta vakter, og jeg fikk ikke delta på øvelser. Lønnen ble redusert, og mine kolleger ble påført merarbeid.
                                En gammel familiesynd kostet ham jobben

Historien til offiseren starter i 2008. Da oppdaget han at et medlem av hans nærmeste familie hadde fått tre forenklede forelegg for to fartsovertredelser og for å ha røyket hasj.

– Da jeg fikk vite hva som hadde skjedd, gikk jeg til mine sjefer og informerte dem, sier mannen til Aftenposten.

Sjefene takket ifølge mannen for orienteringen, men mente dette overhodet ikke hadde betydning for hans pålitelighet, lojalitet og dømmekraft. Offiseren tenkte at alt var i orden. Tre år senere fikk han fornyet sikkerhetsklaringen for «strengt hemmelig».

I 2016 var det tid for ny personkontroll, noe som etter loven skal skje hvert femte år.

– Jeg fylte ut personblanketten. I skjemaet blir jeg bedt om å fylle ut om noen av de nærmeste er straffet. Jeg tenkte at et forenklet forelegg ikke er det samme som å være straffet. I Grunnloven og straffeloven står det jo at du skal være domfelt for å være straffet, sier offiseren.

Siden 2008 er det utstedt 2,3 millioner forenklede forelegg for forseelser og mindre alvorlige lovbrudd, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB).
                                Etter seks måneder uten svar ble han innkalt til samtale hos Nasjonal sikkerhetsmyndighet.

– Jeg fikk beskjed om å forklare alt om meg selv i en halvtime. I løpet av samtalen fortalte jeg på nytt om de tre forenklede foreleggene mitt familiemedlem fikk for åtte år siden.

Kort tid etterpå fikk han beskjed om at han hadde mistet klareringen for «strengt hemmelig». Han var satt ned til det laveste nivået, «konfidensielt».w

– En panikkartet heksejakt

Offiseren er en av flere forsvarsansatte som nå har gått sammen i en nystartet gruppe med offiserer, befal og spesialister i Forsvaret. De er kritiske til det de mener er en meget urovekkende utvikling hos norske sikkerhetsmyndigheter.
                                – Dette er ikke forebygging av nasjonal sikkerhet. Det synes som en panikkartet heksejakt, overlatt til medarbeidere i et inngrodd system med mangelfull juridisk kompetanse, sier Frode Nilsen, talsmann for gruppen for «Militært tilsatte med klareringsutfordringer».

– Vi klandrer ikke medarbeidere. Her er det åpenbare systemfeil. I jakten på potensielt mulige fremtidige sårbare og utro tjenere, helles en mengde lojale, pålitelige offiserer med solid dømmekraft ut med badevannet, uten tilstrekkelig konkret og helhetlig vurdering, sier Nilsen og legger til:

– Det er uakseptabelt.
                                500 avslag hvert år

30.000 personer blir sikkerhetsklarert i løpet av et år, ifølge tall Aftenposten har fått fra NSM.

Cirka 500 personer får avslag av sikkerhetsmyndighetene.
                                Omtrent 150 velger å klage.

Felles for dem som får avslag, er at de er blitt vurdert med hensyn til deres lojalitet, pålitelighet, dømmekraft og faren for å bli et offer for utpressing.

I gruppen for «Militært tilsatte med klareringsutfordringer» har flere mistet klareringen etter å ha fått seg en kjæreste, samboer eller kone som ikke er norsk. Andre har mistet den fordi de har hatt økonomiske problemer og slitt med å betale alle regninger i tide.

I tillegg er det offiserer som er blitt fratatt klarering på grunn av foreskrevne medisiner ved sykdom.

– Å bli pekt på som en mulig fremtidig upålitelig person som kan settes under press fordi et familiemedlem fikk et forelegg for åtte år siden, eller fordi man har noen ubetalte regninger eller forelsker seg i en kvinne som ikke er norsk, oppleves som en helt urettmessig mistillit, sier Nilsen.

Aftenposten har skrevet en rekke saker om tap av sikkerhetsklarering:

De er Norges fremste spionjegere. Spionjakten er over dersom de forelsker seg i et menneske som ikke er etnisk norsk.
                                Den norske diplomaten ble forelsket i en chilener. Han hadde ikke drømt om hva det ville føre til.

Oversikt over de vanligste grunnene til å miste sikkerhetsklarering.
                                Aftenposten
                                – Ingen rettssikkerhet

– Gjennom årene har det vært en innstramming. Det gjelder ikke bare Forsvaret, men også i andre offentlige etater, sier Nilsen.

– Er det ikke riktig å ha en grundig personkontroll når vi ser sikkerhetsutfordringene samfunnet står overfor med terror, utenlandsk spionasje og kriminalitet?

– Absolutt. Vi har alle jobbet i Forsvaret og er svært opptatt av sikkerhet. Men vi opplever dagens praksis som meget spesiell, sier Nilsen.

– I en rettsstat er du er uskyldig til det motsatte er bevist. I dette systemet må du imidlertid bevise din uskyld i fremtiden overfor saksbehandlere som tolker reglene svært ulikt.
                                Eldbjørg Løwer (V), leder for Stortingets EOS-utvalg, kritiserte tidligere i år NSM for hvordan sikkerhetsklarering praktiseres.
                                Heiko Junge, NTB scanpix

I flere saker er dagens praksis blitt kritisert:

I fjor høst ble Forsvaret dømt for å bryte loven da en ansatt ble fratatt sikkerhetsklareringen på grunn av økonomiske problemer.
                                Sikkerhetstjenestene har flere ganger fått kritikk fra EOS-utvalget, Stortingets kontrollorgan for sikkerhets- og etterretningstjenestene, for ubegrunnet forskjellsbehandling og grove brudd på enkeltpersoners rettigheter.

– Hvorfor har dere ikke klaget eller stått frem tidligere?

– Den enkelte ønsker overhodet ingen form for omtale eller eksponering. Det kan ødelegge fremtidig karriere. Andre er redde for at omtale kan skade saken deres internt, sier Nilsen.
                                Hovedkontoret til Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) på Kolsås i Bærum.
                                Trond J. Strøm
                                – Jeg har brukt hele livet på Forsvaret

Offiseren som mistet klarering på grunn av åtte år gamle forenklede forelegg, tilbrakte fire måneder i et eget kontoravlukke i militærleiren. Etter å ha klaget fikk han klarering for nivå «hemmelig», men «strengt hemmelig» fikk han aldri tilbake.

– Jeg har brukt hele livet på forsvar og sikkerhet. For meg er det svært skuffende og absurd å vite at man trodde fremmede tjenester kunne tvinge meg til å røpe hemmeligheter på grunn av åtte år gamle forenklede forelegg til et familiemedlem, sier offiseren til Aftenposten.

– Jeg hadde aldri trodd jeg skulle få oppleve noe som dette mot slutten av karrieren. Jeg er helt enig i at vi trenger strenge sikkerhetsregler. Men denne måten å gjøre ting på er helt feil.
                                NSM: Får alltid store konsekvenser

«Det får alltid store konsekvenser for enkeltpersoner når klareringer blir trukket eller settes ned», svarer Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) i en e-post til Aftenposten.

«NSM er veldig bevisst dette og tar hensyn i den forstand at vi setter ned klareringen i de sammenhengene risikoen kan aksepteres på dette nivået – fremfor å trekke klareringen tilbake. Vi forvalter imidlertid et regelverk som vil innebære at ikke alle som ønsker det, kan få sikkerhetsklarering.»

NSM viser til at det ikke er mulig å kommentere enkeltsaker og sier at avgjørelsene ofte er basert på gradert informasjon.

«Det gjøres en samlet vurdering av all tilgjengelig informasjon i hver enkelt sak. Noen ganger finnes det mer informasjon enn det er ønskelig å informere om, av hensyn til både kildevern og rikets sikkerhet. Det gis uansett en form for begrunnelse i alle saker – slik at den det gjelder vet hva det dreier seg om», svarer NSM.

Kommentér

I "gamle dager" (30 år siden +/-) ble vi fortalt at den som ikke ble klarert heller ikke var klarert for a få vite dette, eller årsaken - men det var selvsagt i mange tilfeller vanskelig a håndtere i praksis, på grunn av de restriksjonene som manglende eller lavere klarering medførte.

Jeg vet egentlig ikke om det egentlig var slik, eller om det bare var et "feltrykte"?

Kommentér

-Hvorfor oppsøte ikke fyren i artikkelen faginnstans og spurte seg for, før innsending av POB ?

Regelen er eldre enn Dovrefjell - du skal selv si i fra om alt tenkelig. Dersom du ikke sier i fra og du blir spurt om det, står du i det lys at du har forsøkt fordekke det med mindre du da kanskje spurte deg for og fikk til svar der at du kan la det utebli.

KISS, si.
                                    Shaking the ground with the force of a thousand guns

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
                                      I "gamle dager" (30 år siden +/-) ble vi fortalt at den som ikke ble klarert heller ikke var klarert for a få vite dette, eller årsaken - men det var selvsagt i mange tilfeller vanskelig a håndtere i praksis, på grunn av de restriksjonene som manglende eller lavere klarering medførte.

Jeg vet egentlig ikke om det egentlig var slik, eller om det bare var et "feltrykte"?
                                      Det har vært fremme fra klareringsmyndighet i det siste at de ikke nødvendigvis gir all info om hvorfor de velger å ikke gi klarering. Et enkelt scenario er tanken at de har info som det ikke er ønskelig å dele med FI at de har, og at du ikke blir klarert på grunn av det. Da er det jo faktisk også slik at de har vurdert at de ikke kan stole på at du forvalter slik informasjon riktig (evnt under press).
                                      "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
                                        Det har vært fremme fra klareringsmyndighet i det siste at de ikke nødvendigvis gir all info om hvorfor de velger å ikke gi klarering. Et enkelt scenario er tanken at de har info som det ikke er ønskelig å dele med FI at de har, og at du ikke blir klarert på grunn av det. Da er det jo faktisk også slik at de har vurdert at de ikke kan stole på at du forvalter slik informasjon riktig (evnt under press).
                                        Dette gjelder forsåvidt også informasjon om avslag som kan avsløre metoder og kilder som man ikke ønsker blåst.

Kommentér

Jeg regner med at det er omtrent slik det var den gangen også.

Kommentér

Sett denne oppfatningen (som er vanlig og rimelig ettersom man boer forvente at klareringsmyndigheten foelger Norges lover) opp i mot EOS utvalgets konklusjoner.........

https://www.abcnyheter.no/nyheter/no...1Ae1uiraUgeLnw

Sjekk ogsaa denne.........

Kommentér

Sett denne oppfatningen (som er vanlig og rimelig ettersom man boer forvente at klareringsmyndigheten foelger Norges lover) opp i mot EOS utvalgets konklusjoner.........

https://www.abcnyheter.no/nyheter/no...1Ae1uiraUgeLnw

Sjekk ogsaa denne.........

Jeg ser ingen motstrid i dette.
                                              Det var ingen graderte opplysninger om ham som tilsa et negativt vedtak.
                                              sies det til og med i den ene artikkelen. Altså er akkurat aspektet jeg belyser vurdert av retten som en del av grunnlaget for vurderingen. I dette tilfellet har de gjort feil og er dømt for det. Rettstaten fungerer.

I andre tilfeller kan det være slik at den som har mistet klarering føler seg minst like urettferdig behandlet, men at det altså foreligger graderte opplysninger som tilsier et negativt vedtak. Disse kan være av en slik natur at det får ikke vedkommende vite.
                                              "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

…..

I andre tilfeller kan det være slik at den som har mistet klarering føler seg minst like urettferdig behandlet, men at det altså foreligger graderte opplysninger som tilsier et negativt vedtak. Disse kan være av en slik natur at det får ikke vedkommende vite.

Slik er det bare nødt til å være, selv om det kan føre til feilaktige antagelser hos folk, men hensyn til årsaken til at de er nektet klarering.

Dette medfører bl.a. at det sannsynligvis er noen som "tror" (eller ønsker å tro) at de er nektet klarering kun på grunn av relasjoner til "feil" person, som egentlig har blitt nektet klarering av helt andre grunner - uten å kunne vite dette sikkert.
                                                Hvor stor andel noen er, er det umulig å si noe om for andre enn klareringsmyndigheten.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
                                                  Slik er det bare nødt til å være, selv om det kan føre til feilaktige antagelser hos folk, men hensyn til årsaken til at de er nektet klarering.

Dette medfører bl.a. at det sannsynligvis er noen som "tror" (eller ønsker å tro) at de er nektet klarering kun på grunn av relasjoner til "feil" person, som egentlig har blitt nektet klarering av helt andre grunner - uten å kunne vite dette sikkert.
                                                  Hvor stor andel noen er, er det umulig å si noe om for andre enn klareringsmyndigheten.

Dette hoeres fint ut. Det er bare en hake ved det. Det stemmer ikke. Heldigvis kan EOS utvalget gaa inn i saker og undersoeke saken. Det har de gjort og for de som har interesse av aa finne ut hva som skjer kan de lese rapportene fra utvalget. Dessverre er det bare toppen av et isfjell. Rettsvesenet har ogsaa sagt noe om hvordan dette foregaar paa som er veldig interessant lesing.
                                                  De som uttaler seg om dette problemet burde sette seg inn i hvordan dette foregaar.

Kommentér

D19:: Jeg har en mistanke om at vi "snakker" litt forbi hverandre i de siste innleggene her, da jeg snakker helt generelt, mens du ser ut til å referere til de spesifikke sakene som EOS utvalget har gått inn i?
                                                    Utvalget har vel neppe gått inn i absolutt alle klareringssaker med avslag?

Uansett - selv om det ikke skulle finnes konkrete og kjente eksempler på det jeg antydet, så betyr ikke det at dette ikke kan forekomme.

At overtramp i form av sjablongmessig saksbehandling uten en grundig individuell saksbehandling forekommer er uansett et problem, og også at avslag på "H" nærmest automatisk resulterer i "IK" (og at det ikke fremgår at/om "K" er vurdert).

Kommentér

Når man mister eller får nedsatt klareringen, får man et brev fra klareringsmyndighetene med begrunnelse for avslaget (Sikkerhetsloven §8-13). Klareringsmyndighetene kan imidlertid unnta hele eller deler av begrunnelsen fra innsyn når visse betingelser er oppfylt (rikets sikkerhet, kildevern, etc., Sikkerhetsloven §8-13, annet ledd). Dersom hele eller deler av begrunnelsen er unntatt innsyn har man rett til å klage på dette (Sikkerhetsloven §8-17, første ledd). For at man skal kunne klage over manglende begrunnelse må man vite om at man ikke har fått hele begrunnelsen. Dette vil derfor framgå av brevet fra klareringsmyndighetene (dvs det vil stå i klartekst i brevet at man ikke har fått vite hele grunnen til at man mistet klareringen).

Konklusjon: Dersom det ikke står noe i brevet fra klareringsmyndighetene om at hele eller deler av begrunnelsen er unntatt innsyn, så betyr det at det ikke foreligger "andre grunner" til at man mistet klareringen enn det som er oppgitt i brevet.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                                      Working...
                                                      X