Støtt Milforum på Vipps #587 879

Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
Dette emnet har blitt besvart.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Sofakriger
    replied
    Opprinnelig skrevet av 88charlie

    Enig, men ofte i slike saker så må man lukke og avgrense alle potensielle motparters mulighet til å saksøke på et eventuelt innrømmelsesgrunnlag. I praksis kan man derfor ikke innrømme all skyld fordi man ikke aner de økonomiske konsekvensene. Tankrederiet kan f.eks. krev...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Tenk så utrolig annerledes denne fregatthistorien kunne blitt hvis Forsvaret hadde oppført seg som voksne og sagt:[LIST][*]Vår feil - vi er mange aktører i hendelsen - men vi gjorde mest feil[*]Vårt skip - erfaringer og lærdom, forbedring gjenstående fartøy i klassen. M...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Sofakriger
    replied
    Tenk så utrolig annerledes denne fregatthistorien kunne blitt hvis Forsvaret hadde oppført seg som voksne og sagt:[LIST][*]Vår feil - vi er mange aktører i hendelsen - men vi gjorde mest feil[*]Vårt skip - erfaringer og lærdom, forbedring gjenstående fartøy i klassen. Men vårt skip[*]Min vakt -...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • yamaha
    replied
    Og i andre nyheter rundt rettsoppgjøret: https://rett24.no/articles/staten-ta...gstad-havariet
    Høyesteretts ankeutvalg har opphevet en kjennelse som begrenset Helge Ingstad-saken til kun å gjelde tidsrommet frem til selve sammenstøtet med Sola TS.
    ...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • yamaha
    replied
    Er det noen som har lyst til å gjette hva disse rettsakene vil koste?...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Feltposten
    replied
    Utsetter Helge Ingstad-rettsaken igjen: Rederiet vil sikre «forsvarlig behandling»



    Les mer......
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Niko
    replied
    Opprinnelig skrevet av Eeo

    Hvis du virkelig tror at vi vil få tid og/eller handlingsrom av motstanderen til å legge fartøyer til kai for å påmontere mer skyts/VLS-celler/sensorer/whatever før dritten treffer vifta i tilfelle rottefelle så har jeg litt sand fra Sahara å selge deg. Det vi har må fungere på...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Sofakriger
    replied
    Opprinnelig skrevet av Eeo



    En mulig ulempe man identifiserte med tobesetningsløsning allerede mens jeg seilte er at man mister litt eierskap til skroget. Dette i form av at man ikke nødvendigvis kjenner alle "quirks" det spesifikke fartøyet har og hvordan man får mest mulig effekt ut til tross for dett...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Eeo
    replied
    Jeg kjenner ikke til hvilket kontrollregime danskene opererer med. Vi opererer (opererte?) med et forholdsvis strengt regime i KNM med fullstendig materielltelling, gjennomgang og fullføring av DUM-vedlikeholdsrutiner og overleveringsforretninger i alle detaljer ved besetningsbytte....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Opprinnelig skrevet av Eeo

    En mulig ulempe man identifiserte med tobesetningsløsning allerede mens jeg seilte er at man mister litt eierskap til skroget. Dette i form av at man ikke nødvendigvis kjenner alle "quirks" det spesifikke fartøyet har og hvordan man får mest mulig effekt ut til tross for dette,...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Eeo
    replied
    Opprinnelig skrevet av Niko

    Man kan muligens også benytte deler av det "ekstra" settet ifm øket bevæpning i krigstid - dersom fartøyene blir forberedt for dette. Det er jo en kjent sak at norske fartøyer fremstår som under-bevæpnet, og noe av begrunnelsen for dette er vel nettopp å holde bemanningen nede...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Opprinnelig skrevet av Rittmester
    Nå vil to besetninger ikke hjelpe veldig mye dersom det er mangel på kritisk kompetanse til å fylle én besetning. Hvordan hindrer man at spesialister heller finner seg en bedre betalt sivil jobb som attpå til har bedre arbeidstidsordninger og bedre mulighet for familieliv?...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Rittmester
    replied
    Nå vil to besetninger ikke hjelpe veldig mye dersom det er mangel på kritisk kompetanse til å fylle én besetning. Hvordan hindrer man at spesialister heller finner seg en bedre betalt sivil jobb som attpå til har bedre arbeidstidsordninger og bedre mulighet for familieliv?

    Jeg vil gjette på at man ...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Niko
    replied
    Opprinnelig skrevet av magskor
    Eg trur nok at einaste som kan hjelpe er to besetningar pr skip, enten det er fregatt eller anna marinefartøy. Den rovdrifta som det er på offiserar og befal som er i dag er rett og slett ikkje haldbar i samfunnet i dag.
    At det skal medføre at nokon ikkje har noko å gjere...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Sofakriger
    replied
    Opprinnelig skrevet av Kdo_Under

    En marine er litt annerledes enn en hær da den er operativ i fredstid, det bør bemanning speile.
    Det er et veldig godt poeng.

    ...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • magskor
    replied
    Eg trur nok at einaste som kan hjelpe er to besetningar pr skip, enten det er fregatt eller anna marinefartøy. Den rovdrifta som det er på offiserar og befal som er i dag er rett og slett ikkje haldbar i samfunnet i dag.
    At det skal medføre at nokon ikkje har noko å gjere i krigsorganisasjonen ...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Opprinnelig skrevet av Sofakriger

    Hvis en holder på forsvarssjefens tese om at alle skal ha en rolle i krigsorganisasjonen så er det kanskje ikke riktig å ha to besetninger. Ser en historisk på det så er det tre ting som raskest blir mangelvare - våpenplattformer (stridsvogner, fly, fartøyer etc), etterf...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • jcvold
    replied
    Det har lenge hvert en ukultur i Sjøforsvaret det med hviletid / Arbeidstid. Er man uheldig å jobber nattevakta, så er det ikke mye tid til å hvile på dagen pga som nevnt Øvelser , klargjøring , utsjekker , av og påbakk osv. Flere uker i sjøen uten god hvile gjør at man kan miste mer og mer av konse...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Sofakriger
    replied
    Opprinnelig skrevet av Rittmester
    To besetninger pr skip har jo vært diskutert her tidligere, og er noe som burde kunne gi effekt. Det blir dyrere enn en besetning, men ikke dobbelt så dyrt, da det i det minste blir mindre overtid (antar jeg, jeg kjenner ikke de økonomiske kompensasjonsordningene i Sjøfors...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Rittmester
    replied
    To besetninger pr skip har jo vært diskutert her tidligere, og er noe som burde kunne gi effekt. Det blir dyrere enn en besetning, men ikke dobbelt så dyrt, da det i det minste blir mindre overtid (antar jeg, jeg kjenner ikke de økonomiske kompensasjonsordningene i Sjøforsvaret.) Jeg vil [U]anta [/U...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Sofakriger
    replied
    Sammenligning med sivilt burde være relevant. Fartøyet med systemer er dyrt og må brukes. Det burde derfor være nok mannskap til at fartøyet seilte mer - og mannskapet fikk et liv som ga god balanse familie og jobb. Noe annet ville vært både dårlig samfunnsøkonomi og dårlig ivaretaking av kompetanse...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Eeo
    replied
    Basert på egen erfaring: en del. De siste årene jeg seilte hadde jeg i snitt et sted mellom 130-140 seilingsdøgn i året, pluss vaktdøgn. I tillegg kommer alt arbeidet med vedlikehold, forberedelser til og oppskvær etter seilas. Når du er på vakt på overflatefartøyer går du enten krigsvakter (4/4 ell...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Hvor mye seiler egentlig offiserer og mannskap i marinen?

    I det sivile er det typisk 4 uker på 4 uker av for norske sjøfolk. De som jobber på rigg/plattform har to uker på 4 uker av. Arbeidsmengde per døgn er 12 timer for begge kategorier.

    Erindrer svakt at det har vært noe episoder med oppgulp ...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Eeo
    replied
    Såpass... ...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Grasklyppertraktor
    replied

    Frp: – Forsvarsministeren må vurdere full stans i Marinens operasjoner


    Varselet fra ledende sjøoffiserer om svak sikkerhet og høy belastning på de ansatte er skremmende. Det sier forsvarspolitiker Morten Wold (Frp).


    [IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Sofakriger
    replied
    Opprinnelig skrevet av 88charlie

    Jeg begriper ikke hvorfor Forsvaret nå skal dra DNV ned i gjørma i stedet for et frontalangrep mot Navantia, som også har forårsaket mengder på mengder av annen lidelse i fregattprosjektet.
    Fordi de da kritiserer sin egen anskaffelse som det er gått mye prestisj...
    [/QUOTE]
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Opprinnelig skrevet av Niko

    Er enig i skadefryden over Trump&co - men synes at den siste sammenligningen halter litt. At bagasjelokket forsvant av den bilen hadde neppe samme betydning for det totale skadeomfanget som manglende plugging av de akslene hadde for HI - avhengig av hva (eller hvem) lokket tra...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Niko
    replied
    Opprinnelig skrevet av 88charlie

    Bra! Det verste er at jeg har nesten samme skadefryd som når Trump og kumpanene tryner i retten.

    Jeg fikk ikke sett det midlertidige sertifikatet det refereres til øverst, men slike er da for pokker ikke ment å skulle avdekke enhver designfeil på en båt som att på til bl...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Forsvaret reduserer seilingsaktiviteten til fregattene i starten av 2021 for å følge opp sikkerhetstilrådinger i en fersk rapport om Helge Ingstad-forliset.

    https://www.bt.no/nyheter/innenriks/...ngstad-rapport...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Opprinnelig skrevet av Znuddel
    TU.no med siste nytt fra sirkus Ingstad. Artikkelen er bak betalingsmur, så limer din inn i helhet under.

    ------------

    TU har nylig publisert en rekke saker om konflikten mellom staten og DNV GL etter forliset til fregatten «Helge Ingstad».

    [B]Hovedkilden til disse har vær...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Leave a comment:

Googleannonse

Collapse

Forumstruktur

Collapse

Working...