Globalt banner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

    https://e24.no/naeringsliv/forsvaret...r-dag/24490783

    Boa Managment skal heve og frakte «Helge Ingstad» til verftet der fregatten skal repareres.

    Trondheim-selskapet Boa Management har fått oppdraget å løfte havarerte KNM «Helge Ingstad» på lekter og frakte båten til verft. Det melder Dagens Næringsliv.

    Skipsmeglere avisen har kontaktet anslår med noen forbehold at det kan koste 30.000-35.000 dollar per dag å leie inn taubåt og lekter som trengs for jobben. Altså mellom 250.000 og 300.000 kroner.

    Forsvaret har så langt valgt å forholde seg tause om prisen for oppdraget, skriver Dagens Næringsliv.

    -----------------------------------------------------
    https://www.dn.no/shipping/kystverke...tak/2-1-474584

    Kun et fåtall har tilgang til radarbildene og lydloggen som VG har publisert. Nå undersøker Kystverket om lydopptaket er hentet fra deres logger, skriver Bergensavisen.

    – Dersom informasjonen er hentet fra Kystverkets kilder, så synes vi ikke noe om det, sier regiondirektør John Erik Hagen ved Kystverket region Vest til avisen.

    VG har publisert en 16 minutters lang lydlogg mellom KNM Helge Ingstad, Sola TS og vaktsentralen Fedje VTS. Samtalen viser at fregatten fikk klare advarsler fra tankskipet Sola over radiosambandet før de to skipene kolliderte.

    Hagen understreker at dette er informasjonsmateriale som er beslaglagt av politiet og Havarikommisjonen.

    I løpet av helgen har samtlige med tilgang til Kystverkets lydlogg vært inne til samtaler med granskningsgruppen.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

    Kommentér


    • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

      Ser ut som en god løsning
      Trenger bare litt flaks, så går det godt

      Kommentér


      • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

        I følge det jeg fant på nett kom USS Cole i drift igjen etter en 2-årig reparasjon som kostet ca. 250 millioner dollar. Reparasjonen av USS Fitzgerald koster betydelig mer, i følge Wikipedia 367 millioner dollar. Og i følge Wikipedia koster reparasjonen av USS John S. McCain ca. 230 millioner dollar. Alle disse tre var Arleigh Burke-klasse jagere som er betydelig større enn FNAN-fregatter, men det setter i hvert fall en omtrentlig pris for hva en reparasjon av Helge Ingstad vil koste, minst 2-3 milliarder kroner. Det står mer om reparasjonen av Fitzgerald her: Repair for USS Fitzgerald After Collision Will Cost More Than Fix to USS Cole After Terror Attack.
        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

        Kommentér


        • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

          Har ikke fått lest igjennom hele tråden og vet ikke om dette er dekket enda. Jeg vil ikke spekulere i skyld, og aner ikke hva som er faktum.

          Men,
          La oss nå for eksempelets skyld si at skyldspørsmålet for forliset ene og alene hadde vært på tankskipet. I hvilken grad - om noe i det hele tatt - kunne Norge ha avkrevd rederiet dette tankskipet seiler under for erstatning / økonomisk kompensasjon, i og med at HING ikke er forsikret?
          Elite Som En Trensoldat

          Kommentér


          • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

            Det normale er at rederiene slår seg konkurs dersom kravene blir for kjipe.
            All animals are equal, but some animals are more equal than others.

            Kommentér


            • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

              Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
              I følge det jeg fant på nett kom USS Cole i drift igjen etter en 2-årig reparasjon som kostet ca. 250 millioner dollar. Reparasjonen av USS Fitzgerald koster betydelig mer, i følge Wikipedia 367 millioner dollar. Og i følge Wikipedia koster reparasjonen av USS John S. McCain ca. 230 millioner dollar. Alle disse tre var Arleigh Burke-klasse jagere som er betydelig større enn FNAN-fregatter, men det setter i hvert fall en omtrentlig pris for hva en reparasjon av Helge Ingstad vil koste, minst 2-3 milliarder kroner. Det står mer om reparasjonen av Fitzgerald her: Repair for USS Fitzgerald After Collision Will Cost More Than Fix to USS Cole After Terror Attack.
              Hvis du har rett, og det tror jeg du har, så må noen ta en sjefsavgjørelse ganske umiddelbart. Det må IKKE få lov til å gå prestisje i dette.

              Å bruke så mye penger må kreve like godt beslutningsgrunnlag som alt annet i staten men det må også gå an å sette en fot i bakken og ta en rask analyse sammen med leverandørbransjen når det gjelder reparasjon.

              1) Våpen og sensorsystemene er hele poenget med fartøyet. Går det an å skaffe en repeat av den nå ganske gamle leveransen? Trenger man på død og liv en repeat ift reservedeler og trening eller kan man heller kjøpe noe nytt som kanskje er billigere/bedre og heller tåle at èn av fregattene blir annerledes?

              2) Verden har gått videre siden disse båtene ble designet og når alt skal demonteres ned til stålet, må man klø seg litt i hodet mtp hvordan deler og systemer skal sources og integreres på nytt. Det igjen betyr at man står ovenfor en vesentlig mengde design og engineering og det er ikke bare å åpne de gamle datafilene og bytte ut der det passer seg. Allikevel er man prisgitt assistanse fra de opprinnelige designerne for å sikre et minimum av fremdrift men skal de også få oppdraget med å kjøre integrasjonsprosessen??

              Poenget med disse punktene er at man må heve blikket og vurdere forsvarsevne og ikke ferdig reparert fregatt, per investert krone, for dette kommer til å bli steike dyrt, ta lang tid, være fullt av ukjente risikoer, og det tar bare en liten ettermiddag å lage en hardtslående ppt som viser det.

              Jeg håper en eller annen forsvarstopp er kar eller dame nok til å avskrive fartøyet, instruere marinen til å sikre og rydde opp, og deretter legge saken død. Det blir fullstendig feil å la fregattsaken få sin egen bevilgningsdebatt, når Forsvaret ellers sliter med manglende investeringer og kapasiteter over hele linjen.
              Artillery is the God of War

              Kommentér


              • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                Løsningen kan være og beholde korvettene, lappe fregatten og selge det vi ikke kan bruke.
                Trenger bare litt flaks, så går det godt

                Kommentér


                • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                  Man bør absolutt tenke alternativ kost/nytte. Gitt en oppgraderingskost på 3 milliarder, hva kan man få for det? Og hva vil det gi av forsvarsevne?

                  Korvettene blir nevnt, kanskje med mer/bedre våpen på.

                  En annen mulighet kan være oppgradering av de gjenværende fregattene slik at de tilsammen har samme slagkraft som de 5 hadde. (Les flere VLS celler)


                  Sent from my iPhone using Tapatalk
                  TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

                  Kommentér


                  • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                    Nå vet ikke jeg hvordan det er i marinen, men om det er som i resten av forsvaret, finnes det en stabsoffiser en plass med en ferdig plan for "oppgradering av Nansen-klasse fregatter"....

                    Fra spøk til alvor; vi får vel se om de i hele tatt får berget båten, eller om det blir noen saftige ladninger med dynamitt på stedet.
                    Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

                    Kommentér


                    • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                      Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
                      Hvis du har rett, og det tror jeg du har, så må noen ta en sjefsavgjørelse ganske umiddelbart. Det må IKKE få lov til å gå prestisje i dette.
                      Hva er status på de 4 resterende fregattene? Tidligere ble minst en av dem brukt som "delebåt" for resten. Dersom det fremdeles er tilfelle er det kanskje smartere å fikse de(n) enn HING?
                      All animals are equal, but some animals are more equal than others.

                      Kommentér


                      • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                        Opprinnelig skrevet av M72 Vis post
                        Hva er status på de 4 resterende fregattene? Tidligere ble minst en av dem brukt som "delebåt" for resten. Dersom det fremdeles er tilfelle er det kanskje smartere å fikse de(n) enn HING?
                        Aner ikke men hvis det stemmer så er det desto større grunn til å ta en sjefsavgjørelse.
                        Artillery is the God of War

                        Kommentér


                        • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                          Her i fjor, var det vel, seilte fire av fregattene samtidig, men husker ikke hvem. Tviler på at alle var kampklare, men de fikk i hvert fall manøvrert dem.
                          Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                          Kommentér


                          • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                            Det som har blitt sagt er at etter at man har fått bedre forsyning av reservedeler og fått ansatt (eller holdt på) flere folk, har man oppnådd det som var målet, til enhvertid å ha en til lengre vedlikehold, en under opptrening og tre operative. Å miste en av fem vil altså ikke si at man reduserer den operative kapasiteten med 1/5, men med 1/3, fra tre til to.

                            Det er jo interessant at USN har brukt haugevis av milliarder kroner på å reparere tre jagere, hvorav to har vært borti noe lignende som HING. Og de har 65 stk av dem, og har 12 til under bygging. Så de må jo ha funnet at det lønner seg å reparere til disse enorme kostnadene.
                            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                            Kommentér


                            • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                              Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                              Det er jo interessant at USN har brukt haugevis av milliarder kroner på å reparere tre jagere, hvorav to har vært borti noe lignende som HING. Og de har 65 stk av dem, og har 12 til under bygging. Så de må jo ha funnet at det lønner seg å reparere til disse enorme kostnadene.
                              Ingen av de amerikanske dyppet overbygningen i drinken.
                              Ja det var vann i enkelte rom, store strukturelle ødeleggelser og sikkert kilometervis av kabler å bytte.

                              På Ingstad så ser det ut som om alt utenom radaren nå er marinert i salt.

                              Det er en stor forskjell.
                              Død ved Kølle!
                              Bla bla... Hybrid warfare is easy

                              Kommentér


                              • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
                                Har ikke fått lest igjennom hele tråden og vet ikke om dette er dekket enda. Jeg vil ikke spekulere i skyld, og aner ikke hva som er faktum.

                                Men,
                                La oss nå for eksempelets skyld si at skyldspørsmålet for forliset ene og alene hadde vært på tankskipet. I hvilken grad - om noe i det hele tatt - kunne Norge ha avkrevd rederiet dette tankskipet seiler under for erstatning / økonomisk kompensasjon, i og med at HING ikke er forsikret?
                                Rederiet hadde som M72: sier slått seg konkurs.

                                Dette blir som i sivile saker der staten tar rotta på de som skylder dem penger.

                                Eller som de du kjenner som har krav på penger fra staten etter skade i tjenesten og fortsatt ikke får en dritt.
                                Dette blir det samme bare mange ganger hardere. Man kan si mye om staten, men å tyne penger ut av andre det er de gode på.
                                Død ved Kølle!
                                Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                Kommentér


                                • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                  Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
                                  Man bør absolutt tenke alternativ kost/nytte. Gitt en oppgraderingskost på 3 milliarder, hva kan man få for det? Og hva vil det gi av forsvarsevne?

                                  Korvettene blir nevnt, kanskje med mer/bedre våpen på.

                                  En annen mulighet kan være oppgradering av de gjenværende fregattene slik at de tilsammen har samme slagkraft som de 5 hadde. (Les flere VLS celler)


                                  Sent from my iPhone using Tapatalk
                                  Kjøpe en P8 til. De duger mer til ubåtjakt når vi allikevel ikke får helikoptere.

                                  Bygge nye KV fartøyer med plass til MK41 så man kan legge en av dem utenfor Trøndelag som ytre luftvern ved behov.
                                  Død ved Kølle!
                                  Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                  Kommentér


                                  • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                    "Ekspert" på maritime skader tviler at KNM HING noen gang blir båt igjen.

                                    https://www.aftenposten.no/norge/i/m...blir-bat-igjen
                                    Svolten og tyst, samband fyst

                                    Kommentér


                                    • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                      Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
                                      "Ekspert" på maritime skader tviler at KNM HING noen gang blir båt igjen.

                                      https://www.aftenposten.no/norge/i/m...blir-bat-igjen
                                      For lenge i vannet og for langt nedi vannet. Men det er forbanna dette her, for som man sier over er det operative tapet vesentlig høyere enn 1/5

                                      Sent fra min G8441 via Tapatalk

                                      Kommentér


                                      • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                        Et lite tilbakeblikk fra 2013:

                                        Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                                        I analysen til tidligere FFI-sjef Nils Holme (referert andre steder på forumet) kommer det f eks frem at fregattene burde ha to besetninger hver for å være i full drift. Selv om vi har en inne til tungt vedlikehold og en med besetning under opptrening, trenger vi da 6-8 besetninger, mens vi i dag knapt har 3, og mangel på enkelte spesialister.
                                        Ifølge en pressemelding fra i fjor så har vi kommet oss opp i fire besetninger, altså nok til å holde to fregatter i kontinuerlig drift, men det blir også nevnt at man har startet prosessen med å etablere en femte besetning. Med tapet av HING så må man vel gi opp dette.

                                        Kommentér


                                        • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                          Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
                                          Har ikke fått lest igjennom hele tråden og vet ikke om dette er dekket enda. Jeg vil ikke spekulere i skyld, og aner ikke hva som er faktum.

                                          Men,
                                          La oss nå for eksempelets skyld si at skyldspørsmålet for forliset ene og alene hadde vært på tankskipet. I hvilken grad - om noe i det hele tatt - kunne Norge ha avkrevd rederiet dette tankskipet seiler under for erstatning / økonomisk kompensasjon, i og med at HING ikke er forsikret?
                                          Jeg kan lite om sjørett, og hvordan skyld/ansvarsfordeling fordeles i økonomiske former, men hvorvidt HING er forsikret, har ingen som helst betydning i eksempelet ditt. (Dersom vi tenker at det skulle være forsikret, blir det jo bare et spørsmål om staten tar tapet dersom redireiet slår seg konkurs, eller om forsikringsselskapet gjør det - alternativt hvem som mottar forsikringsutbetalingen)

                                          Kommentér


                                          • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                            Opprinnelig skrevet av Viking80 Vis post
                                            (Dersom vi tenker at det skulle være forsikret, blir det jo bare et spørsmål om staten tar tapet dersom redireiet slår seg konkurs, eller om forsikringsselskapet gjør det - alternativt hvem som mottar forsikringsutbetalingen)
                                            ...og dermed har det ganske stor betydning for statens motivasjon for å vurdere et slikt søksmål, som jeg oppfattet at MMBs poeng var.

                                            Ansvarsgrunnlaget etter norsk sjørett er for øvrig uaktsomhet (da slik at rederi hefter for mannskapets feil, se sjøloven § 151), og ved skyld på begge sider vil ansvaret for skadene fordeles basert på den skyld de enkelte involverte anses å ha utvist (§ 161). Så gjelder det en del begrensninger i hvilket ansvar man kan pådra seg, se kap 9, samt en del praktiske utfordringer som allerede nevnt.
                                            Beidh a lá leo

                                            Kommentér


                                            • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                              Koselig, da:

                                              Far og datter i hver sin fregattulykke: Thea Marie (22) opplevde marerittet 25 år etter faren
                                              https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ar-etter-faren

                                              Spøk til side — det viktigste i artikkelen er dette:

                                              «Thea er nå tilbake i Bergen, og skal snart ut å seile på en av de fire resterende fregattene Norge har, sammen med resten av mannskapet fra KNM «Helge Ingstad».

                                              – Det blir kanskje tøft for noen, men det er veldig viktig å få den gjengen samlet om bord igjen. Det er den beste medisinen. Det verste de kunne gjort var å spre dem nå. Disse 137 personene har vært gjennom det samme og bør holde sammen nå, sier han.»

                                              Bra at man holder de som har opplevd dette sammen.
                                              Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                                              Kommentér


                                              • Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                                https://www.nrk.no/nyheter/fregatt-o...rte-1.14284192

                                                Flere vaiere har røket — fregatten nesten under vann. (VG, kl 09:44)
                                                Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                                                Kommentér


                                                • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                                  Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
                                                  ...og dermed har det ganske stor betydning for statens motivasjon for å vurdere et slikt søksmål, som jeg oppfattet at MMBs poeng var.

                                                  Ansvarsgrunnlaget etter norsk sjørett er for øvrig uaktsomhet (da slik at rederi hefter for mannskapets feil, se sjøloven § 151), og ved skyld på begge sider vil ansvaret for skadene fordeles basert på den skyld de enkelte involverte anses å ha utvist (§ 161). Så gjelder det en del begrensninger i hvilket ansvar man kan pådra seg, se kap 9, samt en del praktiske utfordringer som allerede nevnt.
                                                  Om HING er forsikret eller ikke betyr ikke noe for tankskiprederiets eventuelle erstatningsansvar.

                                                  Kommentér


                                                  • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                                    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...elt-under-vann

                                                    Pressebrief kl 1100.
                                                    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                                                    Kommentér


                                                    • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                                      Dette ser svært dårlig ut. Den klart dyreste komponenten på fregattene er SPY-1F systemet, og så lenge det meste av overbygningen, og selve radarene, var over vann, kunne det være håp om at det overlevde. Nå ser det mye mørkere ut for det.
                                                      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                                      Kommentér


                                                      • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                                        Dette er nok slutten desverre.
                                                        Svolten og tyst, samband fyst

                                                        Kommentér


                                                        • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                                          Uff nei dette ser ikke bra ut i det hele tatt.

                                                          Kommentér


                                                          • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                                            harbaljasunket.no -> I praksis, ja.
                                                            TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

                                                            Kommentér


                                                            • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                                              Her er det nok et firma som f.eks. Fosen Gjennvinning-Skipsopphugging som får et oppdrag snart.... :-(
                                                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                                              Kommentér

                                                              Donasjoner

                                                              Collapse
                                                              Working...
                                                              X