Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

Det er heller ikke uvanlig at GPS kobles ut under navigasjonstrening, og posisjon blir oppdatert manuelt basert på visuelle observasjoner. Hvis så var tilfellet kan HING ha vært en annen plass på kartet sitt enn han var i virkeligheten. Det blir uansett spekulasjon fram til det kommer noe offisielt.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av M72 Vis post
      Har noen en formening om hva HING mener med at de kommer "for nærme blokkene" dersom de styrer mot styrbord? Snakker han om skjær/land eller forbudssonen rundt Stureterminalen? Dersom man myser litt på et sjøkart så virker det som om det er greit rom på vestsiden for dem?
      Click image for larger version

Name:	kart.png
Views:	1
Size:	1,18 MB
ID:	869384

Kart + radaroverlegg + density map fra Marinetraffic (ikke spesielt nøyaktig lagt over hverandre, men noe omtrentlig. venstrehåndsarbeid å ikke fjerne AIS trackene på fartøyene som opererte i området i det skjermskudd ble tatt) Rødt rektangel indikerer 500m utfra skala på kartet, like nedenfor er de eneste grunnene såvidt jeg kan se, merket med T(snudd oppned)

Virker som om det var tilstrekkelig plass til å unngå kollisjon

Kommentér

Den ytterste T-en, rett under den røde streken, er Ådnesflua. Rett utenfor den er det dypt vann. Det Eeo: skriver, at de kan ha drevet trening i å navigere på manuelt bestikk uten bruk av GPS etc., og at det kan ha fått dem til å misforstå egen posisjon, er nok ikke usannsynlig. Men hvis man gjør det i 17 knop i et farvann med mye annen skipstrafikk, bør jo det mane til forsiktighet, og spesielt til å være klar til å reagere raskt hvis man får hint om at alt ikke er som det skal være.

Sjøveisregel 6:
        Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold.

Ved fastsettelse av sikker fart skal det blant annet tas hensyn til følgende faktorer:

(a) Av alle fartøy:
        (i) Siktforholdene.
        (ii) Trafikktettheten innbefattet konsentrasjoner av fiskefartøy eller hvilke som helst andre fartøy.
        (iii) Fartøyets manøvreringsevne spesielt med hensyn til stoppedistanse og svingeevne under de rådende forhold.
        (iv) Om natten mulig bakgrunnsbelysning slik som lys på land eller atmosfærisk refleks fra fartøyets egne lanterner.
        (v) Vind-, sjø- og strømforhold samt nærliggende farer for seilasen.
        (vi) Dypgående i forhold til den tilgjengelige farvannsdybde.

...
        Sjøveisregel 7a:

Fare for sammenstøt
        (a) Ethvert fartøy skal bruke alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å avgjøre om det er fare for sammenstøt. Hvis det er noen tvil, skal det regnes med at det er fare for sammenstøt.
        Sjøveisregel 8e:
        (e) Om nødvendig for å unngå sammenstøt eller for å få mer tid til å vurdere situasjonen skal et fartøy slakke på farten eller stoppe farten, ved å stoppe eller reversere fremdriftsmidlene.
        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Det som slår meg etter å ha hørt på lydopptaket er hvor gjennomført uprofft alt høres ut, herunder med et totalt fravær av sambandsekspedisjonsforskrifter. Det mentale bildet jeg får av han duden på VTS'en er en kar som sitter på et støvete kontor med et gammelt sjøkart på veggen, med beina på bordet og en kaffekopp i den ene hånda og en rullings i den andre. Praten mellom han og hans motpart på tankskipet kunne like gjerne vært mellom to sindige bønder som lurer på hvilken traktor som er best.

I min uendelige naivitet hadde jeg sett for meg en VTS som noe tilsvarende et flykontrolltårn, hvor effektive mennesker i Air (Sea) Traffic Control sitter rundt radarskjermene sine og gir korte og konsise meldinger (på engelsk, sånn at alle skal forstå) til skipene, med korrekt bruk av ekspedisjonsord, for å forsikre seg om at skipene kjenner situasjonen og vet hva de har å forholde seg til.

Jeg synes VTS forholdt seg alt for passivt. Iflg en jeg kjenner som ferdes i det maritime domenet, så er dette visst en gjenganger, med VTS'er bemannet av folk som trenger et komfortabelt kontor å sitte på til de når pensjonsalderen, og ikke mye mer.

Dette var nå mine personlige, ukvalifiserte meninger. Jeg tillater meg også å lime inn en uttalelse fra en annen bekjent som er tidligere marineoffiser, skipssjef på MTB, og lokalkjent i området:

"Ja, det er mange forhold ved denne saken som er uklar. Tankeren ligger godt babord i leia og viker ikke en eneste gang på vei nordover. Antagelig fordi han har fartøy på sin styrbord side. Dermed tvinger han fregatten opp i land på vestsiden. Fregatten sier fra at han ikke er happy med å gå oppi der. Fortsatt reagerer ikke tankeren. Tankeren er da ca 900 meter fra land på vestsiden, så det er plass. Men, fregatten ønsker neppe å gå opp i kaianlegget på Sture? Fregatten ligger på dette tidspunktet i hvitsektoren fra Stureholmen og kunne enkelt unngått situasjonen ved å stevne den. Men, som du sier - det er et lysorgel i det området. Det er ikke unaturlig at fregatten har prioritert å se tankeren optisk fremfor å stå med hodet i radaren ifm selve passeringen. Dersom han har tatt feil av lanternene til Silver Firda og tankeren så kan han ha hatt øynene på denne fremfor tankeren rett forut og trodd at han hadde full kontroll?

Nå er det jo slik at trafikksentralen er der for å unngå farlige situasjoner rundt tankerne. Da de så at dette kunne blir "trangt", så kunne de bedt de østligste fartøyene gå mer styrbord for å skape rom for tankeren slik at den kunne gått mer styrbord også. Da hadde man unngått nærsituasjonen. I tillegg hadde fregatten sluppet å gå "via havna på Sture". Tankeren kunne også bedt Silver Firda om å lage plass for seg slik at han kunne lagt seg mer styrbord.

Med andre ord - passivt av VTS og passivt av tankeren. Alt legges på fregatten som åpenbart har gjort en eller annen kardinalfeil. Tipper havarikommisjonen anbefaler trafikkseparasjon (om det ikke finnes allerede) som tvinger båter sørfra lengre øst og at det gjennomføres bedre opplæring på trafikksentralen. Hva konklusjonen blir for fregatten er umulig å si, men er man ikke 100% happy, så skal man stoppe. At konklusjonen blir at navigasjonsopplæringen på SKSK er for dårlig tviler jeg på, men hvem vet? Jeg gjetter bare slik alle andre
          "
          Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Uten sammenlikning for øvrig, men det minner om lydloggene fra 22. juli.
            Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

Ved de fleste alvorlige ulykker har det blitt begått mer enn en feil samtidig. Det er samspillet av feil som får det til å gå nedenom. Det virker ganske åpenbart at Sola svinger tidlig mot nord og holder seg langt vest i leia på grunn av de som kommer sydfra. Men det ser ut som om Sola begynner å vike mot styrbord (en lastet tanker av den størrelsen manøvrerer meget sent, jeg er i hvert fall fortalt at en supertanker bruker ca. 30 km fra marsjfart til den ligger stille, hvis man setter full fart akterover, og svingeevnen er ikke bedre, en fregatt svinger på femøringen og kan stoppe fra 22 knop på 500 meter) da de blir oppmerksomme på HING, så jeg tror nok de gjør det de kan for å unngå sammenstøt. Fedje VTS er absolutt ikke på, han virker som om han har sovet.

Så har vi de internasjonale sjøveisreglene som jeg siterte over her. Da er spesielt regel 6(a)(iv) av interesse, da den nettopp spesielt nevner bakgrunnsbelysning som lys på land (her Stureterminalen) som noe man skal ta hensyn til når man vurderer hva som er "sikker fart". Og selvfølgelig 8(e).
              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Jeg tror rett og slett ikke HING forsto situasjonen de var i, og kom til å havne opp i. HING argumenterer med "blokkene", og foretar seg ingenting akkurat som at "Sola TS" må forstå at HING ikke kommer til å gjøre noe, og implisitt legger ansvaret over på "Sola TS". Uansett hvilke blokker styrmannen snakker om burde det være mulig i 17 knops fart å gjøre noe om man forsto alvoret, som eks. å senke farten og snu, eller noe annet som er lurere enn det som ble utfallet til slutt... Begynner å lure på om HING i det hele tatt oppfattet hva type og størrelse "Sola TS" er? (Det kommer jo helt an på hvor godt de brukte sine hjelpemidler til å innhente den informasjonen).

Når styrmannen i tillegg etterlater et inntrykk av at han ikke vet hvor han er er det enda større grunn til å tro at han ikke forsto alvoret før det var optisk kontakt.
                Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommentér

Merk at radiotrafikk til sjøs stort sett høres teit ut for vi som er vant til et striglet opplegg med ekspedisjonsforeskrifter på «riksmål»

Jeg synes nå egentlig ALT annet høres teit ut, inkludert politiet, men sjøprat er kanskje i en egen klasse.
                  Artillery is the God of War

Kommentér

Man hører MYE rart over maritim VHF. Man lærer en ting på skole/kurs, men dette sklir fort ut i den virkelige verden. Ikke at jeg forsvarer praksisen, og jeg mener man burde vært flinkere generelt, og i dette tilfellet spesielt, men når man først har lagt seg til uvaner..
                    Kommunikasjonen hørt i dette tilfellet er kanskje lavmål med tanke på situasjonen, men helt på det jevne av det jeg har hørt ofte i det daglige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                      Det som slår meg etter å ha hørt på lydopptaket er hvor gjennomført uprofft alt høres ut, herunder med et totalt fravær av sambandsekspedisjonsforskrifter. Det mentale bildet jeg får av han duden på VTS'en er en kar som sitter på et støvete kontor med et gammelt sjøkart på veggen, med beina på bordet og en kaffekopp i den ene hånda og en rullings i den andre. Praten mellom han og hans motpart på tankskipet kunne like gjerne vært mellom to sindige bønder som lurer på hvilken traktor som er best.

I min uendelige naivitet hadde jeg sett for meg en VTS som noe tilsvarende et flykontrolltårn, hvor effektive mennesker i Air (Sea) Traffic Control sitter rundt radarskjermene sine og gir korte og konsise meldinger (på engelsk, sånn at alle skal forstå) til skipene, med korrekt bruk av ekspedisjonsord, for å forsikre seg om at skipene kjenner situasjonen og vet hva de har å forholde seg til.

Jeg synes VTS forholdt seg alt for passivt. Iflg en jeg kjenner som ferdes i det maritime domenet, så er dette visst en gjenganger, med VTS'er bemannet av folk som trenger et komfortabelt kontor å sitte på til de når pensjonsalderen, og ikke mye mer.

Dette var nå mine personlige, ukvalifiserte meninger. Jeg tillater meg også å lime inn en uttalelse fra en annen bekjent som er tidligere marineoffiser, skipssjef på MTB, og lokalkjent i området:

"Ja, det er mange forhold ved denne saken som er uklar. Tankeren ligger godt babord i leia og viker ikke en eneste gang på vei nordover. Antagelig fordi han har fartøy på sin styrbord side. Dermed tvinger han fregatten opp i land på vestsiden. Fregatten sier fra at han ikke er happy med å gå oppi der. Fortsatt reagerer ikke tankeren. Tankeren er da ca 900 meter fra land på vestsiden, så det er plass. Men, fregatten ønsker neppe å gå opp i kaianlegget på Sture? Fregatten ligger på dette tidspunktet i hvitsektoren fra Stureholmen og kunne enkelt unngått situasjonen ved å stevne den. Men, som du sier - det er et lysorgel i det området. Det er ikke unaturlig at fregatten har prioritert å se tankeren optisk fremfor å stå med hodet i radaren ifm selve passeringen. Dersom han har tatt feil av lanternene til Silver Firda og tankeren så kan han ha hatt øynene på denne fremfor tankeren rett forut og trodd at han hadde full kontroll?

Nå er det jo slik at trafikksentralen er der for å unngå farlige situasjoner rundt tankerne. Da de så at dette kunne blir "trangt", så kunne de bedt de østligste fartøyene gå mer styrbord for å skape rom for tankeren slik at den kunne gått mer styrbord også. Da hadde man unngått nærsituasjonen. I tillegg hadde fregatten sluppet å gå "via havna på Sture". Tankeren kunne også bedt Silver Firda om å lage plass for seg slik at han kunne lagt seg mer styrbord.

Med andre ord - passivt av VTS og passivt av tankeren. Alt legges på fregatten som åpenbart har gjort en eller annen kardinalfeil. Tipper havarikommisjonen anbefaler trafikkseparasjon (om det ikke finnes allerede) som tvinger båter sørfra lengre øst og at det gjennomføres bedre opplæring på trafikksentralen. Hva konklusjonen blir for fregatten er umulig å si, men er man ikke 100% happy, så skal man stoppe. At konklusjonen blir at navigasjonsopplæringen på SKSK er for dårlig tviler jeg på, men hvem vet? Jeg gjetter bare slik alle andre
                      "
                      Uten å ha jobbet i VTS eller lignende situasjoner, så mener jeg at det vil være vanlig for alle som overvåker et radarbilde å bruke track funksjonen til å separere alle ukjente fartøy fra hverandre, særlig mindre fartøy som ikke sender AIS. VTS burde så fort de fikk melding om HING og posisjonen deres, gitt radarekkoet et nummer, slik at de umiddelbart kunne identifisert kontakten for SOLA TS når de spurte om ID på fartøyet/kontakten.

Kommentér

En ting som slår meg av den radioen er jo at noen kanskje hadde vært tjent med å regelrett brøle inn i radioen for å gi et enda mer konkret bilde av graden av fare her, når det er så tydelig at det ikke fanges opp.

Kommentér

https://www.nrk.no/hordaland/se-dire...ten-1.14289649

Se direkte: Sjøforsvaret tar med pressen til fregatten
                          ØYGARDEN (NRK): For første gang slipper pressen tett på fregatten KNM «Helge Ingstad».

Kommentér

Ser ut som den ligger dypere under vann nå en noen gang før. Skal vel mye til å klare å berge noe som helst av verdi der, i hvert fall hvis det tar lang tid før bergingsoperasjonen kan iverksettes. Sjøvann er jo døden for det aller meste..

Kommentér

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/...n-pa-en-synder

Innlegg i BT som reflekterer mange av mine egne tanker.

Kommentér

Ligger mer eller mindre helt under vann nå, ligner en total loss.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Kystvaktmann Vis post
                                  Ser ut som den ligger dypere under vann nå en noen gang før. Skal vel mye til å klare å berge noe som helst av verdi der, i hvert fall hvis det tar lang tid før bergingsoperasjonen kan iverksettes. Sjøvann er jo døden for det aller meste..
                                  Click image for larger version

Name:	HING2.jpg
Views:	1
Size:	475,9 KB
ID:	869405

Ja dette ser verre og verre ut, om hukommelsen min spiller på lag med meg her.

EDIT: Flo og fjære spiller vel inn ja.
                                  Last edited by Viking80; DTG 121421B Nov 18, . Begrunnelse: Flo og fjære

Kommentér

Burde sendt inn KV Tor for å krane av NSM'ene, 12.7'en og gummibåten på BB side, da har du berget noen verdier i hvert fall. KV Tor burde ha manøvrerbarhet nok, og med DP'en inne burde de klare det med krana si. Basert på hvor dypt fregatten ligger burde ikke dypgående være noe problem. Problemet blir vel å få folk om bord for å løsne greiene..

Kommentér

Dabla med bildeserie fra havaristen: https://www.dagbladet.no/nyheter/nye...-hold/70447334
                                      Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Kystvaktmann Vis post
                                        Burde sendt inn KV Tor for å krane av NSM'ene, 12.7'en og gummibåten på BB side, da har du berget noen verdier i hvert fall. KV Tor burde ha manøvrerbarhet nok, og med DP'en inne burde de klare det med krana si. Basert på hvor dypt fregatten ligger burde ikke dypgående være noe problem. Problemet blir vel å få folk om bord for å løsne greiene..
                                        DP er ikke det samme som å være oppankret i ei frossen myr. Det vil være bevegelser uansett. Når begge båtene i tillegg er påvirket av bølgene får man en ganske kompleks kranoperasjon pga kombinerte hiv og rull bevegelser. Selv om HING kanskje kan ansees å ligge helt i ro burde man benytte 3D-kompenserte kraner, og i hvertfall når det er snakk om ammo.

Såvidt jeg vet har ingen båter i sjøforsvaret kraner med selv normal AHC, og i alle fall ikke noe som er 3D kompensert.

Til landkrabbene som ikke skjønner bæra så er dette analogt med kompenseringen av kanoner til stridsvogner.

Kommentér

Av ren nysgjerrighet, hvor lang tid ville man egentlig har brukt på å få en steinmur rundt båten, og så tappet den for vann?

Kommentér

Det er brådypt der så det er ikke ukomplisert det heller. Uansett lenger tid enn de vil bruke på å løfte bort et "såpass lite" skip.

Vet ikke om det er snakk om å ta den helt opp av vannet eller bare flyte den helt opp i vannskorpa og så buksere ut på en nedsenkbar sak?

Sent fra min G8441 via Tapatalk

Kommentér

Lenge. Å få montert noen løfteballonger/puter for å få stabilisert og hevet den høyt nok til å få en flytedokk under den, evt få sveist på plater over hullene i skroget, slik at den kan flyte på egen hånd er mye raskere, og ikke minst billigere.
                                              two to the heart, one to the mind...

Kommentér

Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
                                                Lenge. Å få montert noen løfteballonger/puter for å få stabilisert og hevet den høyt nok til å få en flytedokk under den, evt få sveist på plater over hullene i skroget, slik at den kan flyte på egen hånd er mye raskere, og ikke minst billigere.
                                                Jeg kan ikke noe om sveising og slikt, men er det mulig å sveise dekkende plater for så å pumpe ut vann fra skipet slik det ligger nå? Eventuelt sveise fast en ramme for å feste en massiv duk til å dekke hullet med?
                                                *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Kommentér

• Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

Opprinnelig skrevet av onkel smerte Vis post
                                                  Jeg kan ikke noe om sveising og slikt, men er det mulig å sveise dekkende plater for så å pumpe ut vann fra skipet slik det ligger nå? Eventuelt sveise fast en ramme for å feste en massiv duk til å dekke hullet med?
                                                  Det finnes mange mange måter i besørge midlertidig tetting på.

En typisk metode jeg hørte om nylig er magnetduk kombinert med «støffing» på innsiden av noe slag.

Har ikke sjekket selv men tipper youtube har mange timer med ship salvage

Men altså, hvis hullet under vann er på størrelse med «verandaen» de skaffet seg ovenfor så skal det vel godt gjøres å lage noe midlertidig siden man vil slite med å holde i mot på innsiden. Da er det brute force med BFC, pontonger og yokohamafendere som gjelder.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av onkel smerte Vis post
                                                    Det er mange måter å få det til på. Men det viktigste er å få hevet vraket høyt nok til at man får overbygget over vann, siden det der er mange flere åpninger hvor vannet kan trenge inn. Min antakelse er at det ikke er mange eller spesielt store hull under vannlinjen, men at nå vannet har begynt å trenge inn, så har økende krengningsvinkel medført større og større lekkasje pga hullet i sidens utforming og at flere i utgangspunktet vanntette skott har blitt perforert.
                                                    two to the heart, one to the mind...

Kommentér

Å flyte ekstremt tunge metalldingser rundt i vannskorpen er nå ihvertfall den tingen man finner både kompetanse og utstyr på langs kysten, så dette skal nok være ganske så ukomplisert.

Det at det er så brådypt gjorde faren for at skipet skulle rase utfor mye større, men nå som det ikke har skjedd blir det tilsvarende lettere å flytte tungt materiell helt inn til stedet det ligger.

Kommentér

Forsvaret har i dag tatt med pressen på tur rundt havaristen. Her er Nrk sin artikkel fra dette, med film og bilder.
                                                        https://www.nrk.no/hordaland/sjofors...toy-1.14289649

Kommentér

Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
                                                          Forsvaret har i dag tatt med pressen på tur rundt havaristen. Her er Nrk sin artikkel fra dette, med film og bilder.
                                                          https://www.nrk.no/hordaland/sjofors...toy-1.14289649
                                                          Bare så trist å se. Hva han Murphy kan få til...

Kommentér

Vi kan se på reportasjen fra NRK at det er plass for ganske store båter mellom fregatten og land. Jeg tror en god løsning for heving av fregatten er å vulke en matte bestående av transportband eller lignende paga av armeringen de har og lage gjennomføringer for pumpe slanger. sikre boten med wier rund og taue fregatten til en dokk. Hvordan de ser for seg å løse flyttingen blir spennende å se.
                                                            Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommentér

Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
                                                              Hvordan de ser for seg å løse flyttingen blir spennende å se.
                                                              Med tanke på at de har skaffet seg lekter ville jeg trudd de hadde gjort det på en slik måte.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Minedykker

Minedykkerkommandoen (MDK) er Norges største eksplosivrydderavdeling. Operatørene på MDK er spesialtrente dykkere som er utdannet til å uskadeliggjøre alle typer eksplosiver. Oppstart av neste minedykkerkurs blir sommeren 2020.

Den generelle søknadsfristen for både vernepliktige og øvrig personell er 15. april 2020.

Les mer: https://forsvaret.no/minedykker...

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
                                                              Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
                                                              Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
                                                              Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X