Globalt banner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

    Som fritidsskipperorlogskaptein i balja mi så er dette en mulig teori: kjørte kjent spor på autopilot, så svingte den eller menneskelig inngripen også ble det tull. Det er positivt med teorier og synsinger spesielt her hvor det faktisk er et forum som er designet for formålet. Jeg har selv sett en del båt ulykker fra seilbrett til frakteskip, og hver gang så er ulykken uforklarlig dum og en selvfølgelighet, gjerne stjerne eksempel på idioti i gjerningsøyeblikket, jeg tror ikke denne ulykken skiller seg fra dem. Tenk VHF advarsler og de er oppmerksomme på hverandre og selv da greier de å krasje!
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

    Kommentér


    • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

      Forskningslederen ved Totalförsvarets forskningsinstitut mener forliset til fregatten «Helge Ingstad» har likhetstrekk med ulykkene i den amerikanske marinen i fjor.

      https://www.abcnyheter.no/nyheter/ve...-i-usas-marine

      Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
      Odd objects attract fire. You are odd.

      Kommentér


      • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

        Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
        Denne gjelder USS Fitzgerald, og ikke norske forhold. Jeg vet ikke om den i det hele tatt har relevans: https://gcaptain.com/uss-fitzgerald-fault/
        Det ser mer og mer ut som om denne jeg postet i går har relevans. F.eks. vanskeligheten de hadde med å finne ut hvilket fartøy det dreide seg om da Sola så et ukjent fartøy som ikke var identifisert med AIS, slik at de kunne kalle det opp på VHF.
        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

        Kommentér


        • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

          NRK: Har vært om bord på fregatten
          Hentet ut data til havarikommisjonen.


          I et intervju med NRK lørdag ettermiddag kan sjef for Sjøforsvaret, Nils-Andreas Stensønes, fortelle at fire personer har vært om bord på KNM Helge Ingstad.
          – Vi har akkurat hatt fire personer ombord som har sikret trosser. De har også vært om bord for å hente data fra navigasjonssystemet og det skipstekniske systemet som vi kommer til å levere til Statens Havarikommisjon for å hjelpe de i arbeidet med å fastlegge hva som har skjedd.

          De har vært på broen, hvor en tredel er under vann. Det hele skal ha vært ganske udramatisk, ifølge Stensønes.

          De fire personene var fra sjøforsvaret og gikk tilbake på land rundt klokken 18. De var omord kun i noen få minutter og skal ha gjort filmopptak.
          Med en tredjedel av broen under vann spøker det vel dessverre for at det ikke er så mye igjen å berge av utstyr som enkelte har uttrykt håp for tidligere i tråden.



          /EDIT: Ut fra bildene i artikkelen ser det også ut som betydelig mer av skipet ligger under vann nå, enn før sikringsarbeidet startet:


          - Ulf

          Kommentér


          • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

            Hmm, må innrømme at jeg begynner å lure på om det er regningssvarende å fikse den båten nå. Bare skaden på skroget er enorm. Og det er ikke bare-bare å spleise ødelagte ledninger etc. heller. Og mest bekymringsfullt utstyr spesialbygget for disse 5 fregattene er nok ødelagt, kan bli dyrt å få produsert nytt. Kan fort bli reservedelsbåt og øvelsesbåt. Til dere som har peiling: Hvordan er det med motoren? Et par dager i saltvann, betyr det helt ny? Eller kan man bytte deler og gnikke av ellers?
            TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

            Kommentér


            • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

              Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
              Hmm, må innrømme at jeg begynner å lure på om det er regningssvarende å fikse den båten nå. Bare skaden på skroget er enorm. Og det er ikke bare-bare å spleise ødelagte ledninger etc. heller. Og mest bekymringsfullt utstyr spesialbygget for disse 5 fregattene er nok ødelagt, kan bli dyrt å få produsert nytt. Kan fort bli reservedelsbåt og øvelsesbåt. Til dere som har peiling: Hvordan er det med motoren? Et par dager i saltvann, betyr det helt ny? Eller kan man bytte deler og gnikke av ellers?
              Motorene.

              Dette er jo svære komponenter av stål som godt kan maskineres opp igjen men saltvann har en egen evne til å nærmest garantere at ting ikke blir like bra som de var. Det er jo mikroporer og slikt i materialet som man ikke kan sikre at blir helt rene samme hvor mye man steamer og polerer.

              Nå er det ikke sikkert at motorene har fått vanninntrenging og det er mulig blokkene kan brukes opp igjen men samtidig må jo noen bruke masse tid på å demontere, analysere og sette ting sammen igjen. Så skal alt testes før det kan installeres i båten.

              Alt dette er aktiviteter som i stor grad må besørges av leverandørens kompetanse og ikke minst utstyr.

              Husk at marinen må tenke langsiktig og kan ikke lappe på ting slik som vi ville gjort med f.eks en gammel bil, eller enda bedre, enn vannskadet utenbordsmotor. De må vite at dette kommer til å fungere over lang tid og uten andre feilkilder enn det som normalt kan forventes. Videre er det slik at et motorbytte er en stor operasjon med brenning av hull i skroget og mye styr så hvis man aner at dette kommer fortere etter en vannskadereparasjon så er det nok en spiker i kisten.

              Hele saken er en skikkelig trang hodepine fordi man er føkkt nærmest uansett hva man gjør.

              Akkurat her burde vi hatt totalforbud og forvisning til Bjørnøya for all åpen bruk av ordet utredning. Det er nok av eksterne kilder fra forskjellige land som i korte setninger kan komme med anbefalinger når det gjeldet utstyret ombord. Så får man heller tåle å høre det som blir sagt.

              Å sette igang med masse kompliserte og usikre greier fordi man har et skrog som kan brukes opp igjen er helt unødvendig. Stålarbeidet er en bitteliten post i byggekostnadene for kompliserte båter.

              Så må man spørre seg: skal man kjøpe en ny fregatt til «nesten» samme kostnad som den teoretiske for å reparere, og hva blir i så fall det for noe greier?

              Eller skal man bare strippe båten for brukbare deler, skrape resten, og bruke driftsmidler og muligens ekstrabevilgninger til å feks kjøpe en ekstra ubåt? Hvorfor skal man i den store sammenhengen gjøre akkurat det, eller noe som helst maritimt fremfor å investere i andre forsvarskapasiteter??

              Som hollenderne bruker å si det: «we are fook’ed!»
              Artillery is the God of War

              Kommentér


              • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                Slik va de dramatiske minuttene da KNM "Helge Ingstad" krasjet i "Sola TS" - VG

                Lydopptak og Radarbilder

                Kommentér


                • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                  Prøvde å finne ut hvilke motorer som var installert men det var ikke helt enkelt. Tenkte det kanskje var RR Bergen Diesel men det viser seg å være Bazan Bravo, et merke blottet for hjemmesider eller noe som helst offentlig info, men som kan se ut til å være en spansk lisensvariant av et MAN design.

                  For de som husker biler fra 80-tallet så fikk jeg litt vibber mot Ford Escort LX, en variant produsert i Brasil, og som kvalitetsmessig var noe for seg selv.

                  Mulig dette et helt uproblematisk men slike lisensopplegg må ofte ha en vesentlig mengde med «local content» for å være lønnsomme, og samtidig kan engineeringen for hver motor være unik fra leverandøren, selv om alt tilsynelatende er basert på et MAN design.

                  Dette kan forklare noen av de berømte reservedelsproblemene for det ser i utgangspunktet ut til å være fryktelig ukurante motorer som i praksis kanskje ikke har noe å gjøre med MAN.

                  Noen som kan bekrefte?
                  Artillery is the God of War

                  Kommentér


                  • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                    VG har lydloggen.

                    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...df-86-d22e58e7

                    Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
                    Odd objects attract fire. You are odd.

                    Kommentér


                    • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                      Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
                      Motorene.
                      Med de sedvanlige forbehold: hvis loggen som vg har lagt frem er korrekt, og det har kommet "lysglimt" fra maskinrommet, tenker jeg egentlig at vi kan si enten "scratch one fregatt", eller belage oss på en svært dyr MLU.
                      Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

                      Kommentér


                      • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                        Hovedfremdriften er vel gassturbin fra General Electrics. Diesel er mer hjelpemotor.
                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                        Kommentér


                        • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                          En annen ting jeg stusser over, dersom det som står i artikkelen over er riktig, er at vi bare har tre besetninger på fem skip. Jeg forstår at minst ett skip vil være utilgjengelig pga vedlikehold til enhver tid. Det har vært nevnt at ett skip vil brukes til opplæring, men der trengs det vel i hvert fall en del av en besetning? Og holder (evt holdt) det med én besetning for hver av de tre siste? Kystvaktfartøyene har så vidt jeg vet flere besetninger, men muligens fordi de har mer kontinuerlig drift i fredstid?
                          Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                          Kommentér


                          • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                            Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                            Hovedfremdriften er vel gassturbin fra General Electrics. Diesel er mer hjelpemotor.
                            Det spørs på øyet som ser.

                            Såvidt jeg kan huske er det to hovedakslinger koblet til hver sin dieselmotor på 4500kW. Så kan dette boostes fra et turbingensett på 21MW.

                            Netto akseleffekt blir minus tap og andre forbrukere men turbinen er uansett den faktiske hjelpemotoren.

                            Grunnen er at man ikke ønsker de enorme driftsutgiftene fra turbiner men høster fordelene av svært kompakt installasjon og moderat vedlikehold ved lav bruk.

                            Dieselmotorene brukes da til «hverdags».
                            Artillery is the God of War

                            Kommentér


                            • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                              Skal sies at radiodisiplin kunne vært forbedret sånn ca en million ganger etter å ha hørt den lydloggen der. Også bekrefter jo lydloggen det man ble fortalt i Forsvaret, at bergensere er et helvete å tyde på radio...

                              Blir interessant å se hva som kommer ut av granskningen.

                              Kommentér


                              • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad



                                Se forøvrig hele presentasjonen her.

                                https://www.slideserve.com/benita/id...t-utfordringer


                                De to hovedmaskinene pluss turbinen er da koblet via clutcher og gear til propellene. Turbinene gjennom et single-in-twin-out gear.

                                Videre er der 4 MTU gensett på 1MW men det er ikke lett å se om de kan drive båten dieselelektrisk, annet enn gjennom swingup thrusteren i baugen.
                                Artillery is the God of War

                                Kommentér


                                • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                  Jamen så i helsike, den kan gå fra 22 knop til å ligge stille på fire fartøylengder. Her var det neppe noen forståelse for umiddelbar fare. Turndiameter ved 22 knop på 500 meter. Det er jo nesten bedre enn på store fritidsbåter. Navigasjonstrening i 17 knop midt på natten iHjeltefjorden utenfor Stureterminalen med stor sivil skipstrafikk i alle retninger. ROS-analyse før man gjør det?
                                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                  Kommentér


                                  • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                    Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post


                                    Se forøvrig hele presentasjonen her.

                                    https://www.slideserve.com/benita/id...t-utfordringer


                                    De to hovedmaskinene pluss turbinen er da koblet via clutcher og gear til propellene. Turbinene gjennom et single-in-twin-out gear.

                                    Videre er der 4 MTU gensett på 1MW men det er ikke lett å se om de kan drive båten dieselelektrisk, annet enn gjennom swingup thrusteren i baugen.
                                    Edit:

                                    Så for å svare hvlt: så kan det godt hende han har rett men det finnes klasseregler som styrer dette i praksis. Jeg vil tippe reglene og påkrevd utstyr anvendes på de to dieslene og ikke turbinen. Dette har med evnen til å fungere ved svart skip, hvordan en akselgenerator er oppkoblet osv. Muligens enklere å få til dette med 2 hovedmotorer en 1 (svær) turbin.
                                    Artillery is the God of War

                                    Kommentér


                                    • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                      Når det står i presentasjonen at den kan stoppe fra 22 knop på fire skipslengder, er det noe som kan iverksettes øyeblikkelig, eller må en slik bråstopp forberedes først? Det virker jo som om de på HE ikke oppfatter hvor alvorlig fare de er i, mens det på broen på Sola ser det med en gang.
                                      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                      Kommentér


                                      • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                        Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                                        Jamen så i helsike, den kan gå fra 22 knop til å ligge stille på fire fartøylengder. Her var det neppe noen forståelse for umiddelbar fare. Turndiameter ved 22 knop på 500 meter. Det er jo nesten bedre enn på store fritidsbåter. Navigasjonstrening i 17 knop midt på natten iHjeltefjorden utenfor Stureterminalen med stor sivil skipstrafikk i alle retninger. ROS-analyse før man gjør det?
                                        Manøvrerbarheten er en viktig del av den defensive styrken til en fregatt, når man kombinerer det med en del decoy virkemidler av forskjellig slag.

                                        Denne videoen gir et brukbart inntrykk av kapasiteten til skip av den størrelsen:

                                        https://www.youtube.com/watch?v=Pa4QloCX1PA

                                        Kommentér


                                        • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                          Det kan jo nesten virke på 2. Person på sambandet hos HING at han ikke visste hva de hadde truffet.

                                          Nå kan jeg ikke mye om store båter, men dette virker jo helt amatørmessig når en ser på radaren som VG viser. HING ser jo ut til å dra mot 3-4 større skip i 17 knop, og har kun mulighet til å navigere til en side?
                                          - Don't confuse enthusiasm with capability

                                          Kommentér


                                          • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                            Skal ikke være mulig...

                                            Blir spennende å se hva de konkluderer med som årsak.

                                            Kommentér


                                            • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                              Flere styrmenn skjønte ikke hva som ble kommunisert over sambandet

                                              Mannskapet på flere forbipasserende skip skjønte ikke hva som ble kommunisert over radiosambandet før 50 minutter etter fregattkollisjonen fant sted.

                                              Natt til torsdag kolliderte fregatten KNM «Helge Ingstad» med tankskipet «Sola TS» i Hjeltefjorden like utenfor Stureterminalen.
                                              Tidligere har BT omtalt at det i minuttene før kollisjonen var fortvilt kommunikasjon på radiosambandet.
                                              Flere fartøy i området skjønte derimot ikke hva som ble sagt. Årsaken til dette var at kommunikasjonen foregikk på norsk.
                                              – At fartøy som ferdes i det samme farvannet ikke forstår kommunikasjonen som fremgår er en åpenbar utfordring i norske farvann, sier Thomas Førli, universitetslektor ved Institutt for maritime operasjoner.

                                              Skip over 24 meter har lytteplikt

                                              Området i Hjeltefjorden, hvor kollisjonen skjedde, er en del av innseilingen mot Bergen, og er blant de mest trafikkerte sjøområdene i Norge, ifølge Førli.
                                              Slike knutepunkt med kompliserte sjøtrafikkbilder blir derfor overvåket av en trafikkovervåkingstjeneste. I slike områder skal all kommunikasjon mellom sjøtrafikksentral og fartøy skje på sjøtrafikksentralens VHF-kanaler.
                                              – Alle fartøy som er 24 meter eller større har en plikt til å lytte på to radiokanaler på sambandet. Den ene er «kanal 16», som er en nød- og kallefrekvens, og den andre kanalen er arbeidskanalen til sjøtrafikksentralen, sier Trond Ski, seniorrådgiver i sjøsikkerhetsavdelingen i Kystverket.

                                              Fartøy i tjenesteområdet har også plikt å gi opplysninger til sjøtrafikksentralen om forhold som har betydning for trygg ferdsel og effektiv trafikkavvikling.

                                              Ski tror kommunikasjonen mellom «TS Sola» og Fedje trafikksentral, både før og etter ulykken, har foregått over trafikksentralens VHF-kanal. Han mener det er derfor kommunikasjonen har foregått på norsk.
                                              – Reglene sier at styrmannen til skipene som entrer tjenesteområder enten må snakke engelsk eller et skandinavisk språk, sier Ski.

                                              Måtte ta en unnamanøver

                                              Et av skipene i nærheten av kollisjonen var skipet «Vestbris», som hadde parallellkurs med «Sola TS» like før ulykken skjedde. Styrmannen på skipet, Oleg Kuryanov, fortalte til BT fredags morgen at han måtte ta en unnamanøver for å unngå å krasje med tankskipet.
                                              – Jeg hørte det var noen som snakket på VHF før kollisjonen, men alt foregikk på norsk og jeg forsto ikke hva de sa. Jeg fikk heller ingen melding fra tankskipet. Først klokken 04.50 kom det et «mayday» på engelsk fra Fedje VTS, sa han.
                                              Lennart Svensson, kaptein på samme båt, synes det er merkelig at det ikke ble sendt ut informasjon på engelsk før lenge etter ulykken.
                                              – Det gikk altså 50 minutter før de sa noe på VHF-en som vi forsto. Det er ikke bra. Man skal ikke kritisere, men dette går også på vår sikkerhet. Vi skal være glade for av verken tankskipet eller fregatten traff oss i full fart, da ville vi blitt most, sa Svensson til BT.

                                              Per Odmand Jørgensen, styrmann på skipet «Pioneer Knutsen», bekrefter at all kommunikasjon frem til «Mayday»-signalet foregikk på norsk.
                                              – Når Mayday-signalet først kom, ble alt sagt på norsk tre ganger og så ble det gjentatt på engelsk, sier han.

                                              Ønsker ikke å kommentere saken

                                              Ifølge både Førli og Ski er det relativt vanlig at skip i norske farvann kommuniserer på norsk.
                                              – Det må være ganske frustrerende for de utenlandske styrmennene. Det er jo veldig uheldig ikke å forstå hva som skjer. Det er ikke sikkert de har oppfattet hva som har skjedd før i ettertid, og da vil en jo kunne få en del ettertanker, sier Førli.
                                              BT var i kontakt med Fedje sjøtrafikkstasjon lørdag kveld, angående radiokommunikasjonen i tiden før og etter kollisjonen.
                                              – Denne saken er under etterforskning, og vi har gitt alle elektroniske spor videre til politiet og havarikommisjonen. Av hensyn til etterforskningen vil jeg derfor ikke kommentere saken, sier Arnt Runar Sævrøy, trafikksjef for Fedje trafikksentral

                                              https://www.bt.no/nyheter/innenriks/...box=1541889093

                                              Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
                                              Odd objects attract fire. You are odd.

                                              Kommentér


                                              • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                                Min egen erfaring fra min 17 fots båt er at i 17 knop skjer ting raskt og du må være på alerten hele tiden. Med 17 knop i bekmørke med båer og skjær rundt omkring og andre båter i farvannet må du, selv med GPS-kartplotter og ekkolodd, være svært konsentrert, og som regel holder jeg mye lavere fart om natten. Her er det i hvert fall seks andre skip synlig på AIS i et temmelig trangt farvann. Eneste skjær på innsiden er Ådnesflua, men det burde være god plass utenfor den, den er kloss på land.
                                                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                                Kommentér


                                                • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                                  Reparasjonen av USS Fitzgerald etter kollisjonen med et containerskip i 2017 er beregnet å koste 367 millioner dollar og vil ta to år.
                                                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                                  Kommentér


                                                  • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                                    Så vidt jeg har forstått, så er vakttidene
                                                    12-4, 4-8 og 8-12.

                                                    Så at kollisjonen skjedde 0402 kan tyde på at rutinene ifbm vaktskifte har vært medvirkende årsak.
                                                    two to the heart, one to the mind...

                                                    Kommentér


                                                    • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                                      så denne og for ei suppe, en så disorientert person som svarer på VHF er bare fælt å høre på. Det er tydelig at de ikke fulgte med på havet eller radar. De var ikke på...som vi sier i grønt. Jeg tror noen offiserer blir sivile og det nærmeste de kommer en båt er billettmaskinen på ferga. Får håpe at havarikommisjonen finner avvik på radar eller noe annet teknisk bare for personellets egen del. Må få tilføye at kalibreringsfeil på radar er mulig, men det er en tynn tråd.

                                                      https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...source=vgfront
                                                      Trenger bare litt flaks, så går det godt

                                                      Kommentér


                                                      • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                                        Skipssjefen på KNM Oslo i 1994: 25 år siden KNM «Oslo» gikk på grunn: – Vet godt hva besetningen og skipssjefen gikk gjennom.
                                                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                                        Kommentér


                                                        • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                                          Har noen en formening om hva HING mener med at de kommer "for nærme blokkene" dersom de styrer mot styrbord? Snakker han om skjær/land eller forbudssonen rundt Stureterminalen? Dersom man myser litt på et sjøkart så virker det som om det er greit rom på vestsiden for dem?
                                                          All animals are equal, but some animals are more equal than others.

                                                          Kommentér


                                                          • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                                            JEg har også lurt på det, på sjøkartet finner jeg ikke noen skjær som heter noe som ligner på Blokkene. De eneste skjærene jeg finner i området som ikke er mye dypere enn HIs dyptgående og som er litt ut fra land er Ådnesflua omtrent inn for der de kolliderte og Stureholmane sør for terminalen. Men det burde være masse plass mellom disse og Sola TS. Det virkelig merkelige er at de ikke demper farten når det kommer varsel om mulig kollisjon.
                                                            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                                            Kommentér


                                                            • Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                                              Dette blir kanskje (u)kvalifisert gjetting fra min side, men tar utgangspunkt i mine år ombord på norske krigsskip.

                                                              Hjeltefjorden er relativt åpent farvann norske forhold tatt i betraktning, og regnes så vidt jeg har registrert ikke som særlig utfordrende navigasjonsmessig. Vært på en del NAVEXer i disse farvannene, og dette regnes som rutinetrening.

                                                              Dersom Sjef HING ikke var på bro selv under en NAVEX, noe som er relativt vanlig da man skal ha minst en godkjent og klarert vaktsjef på bro til enhver tid, har han blitt forevist og godkjent en seilingsrute med et sett kurser fartøyet skal seile, som ikke skal avvikes fra uten hans tillatelse. Det skal dog sies at det skal være ekstrem lav terskel for Vaktsjef å kalle Sjefen til bro dersom man er usikker eller må avvike fra de godkjente kursene.

                                                              Er vant fra min tid ombord til at Sjefen etterlater spesifikke ordrer i de godkjente kursene om at han skal purres en viss tid før f.eks. passering gjennom trange farvann eller lignende slik at han kan personlig ha oversikt og kontroll, men ellers lar en klarert vaktsjef bro styre showet under NAVEXen. Det spesifiseres dog utvetydig i nattordreboken at dersom Sjefen ikke tørner ut når han blir purret skal Vaktsjef slakke av og ta av siget og kadreie i den angitte posisjonen inntil Sjefen dukker opp.

                                                              At HING ikke vil lenger vestover da de er redd for å gå på "blokkene" kan kanskje være at deres kartgrunnlag tilsier at det ikke er navigasjonsmessig forsvarlig å gå lenger vestover, eller at godkjente kurser ikke tillater dette, eller noe helt annet. Vi vet ikke. Uansett veldig merkelig at de ikke slakker av eller manøvrerer når de får beskjed om at det kommer noen rett mot.

                                                              Stusser samtidig over at Sola TS holder seg såpass langt vest i fjorden. Det kan ha sammenheng med at det kommer fire fartøy nordgående på rekke og rad lenger øst, men samtidig spiser dette av handlingsrommet til HING. Dette gjør det enda merkeligere at HING ikke slakket av, men fortsetter å dundre sydover i 17 knop.

                                                              Men, som sagt blir dette mye spekulasjoner og lite fakta, så vi får avvente sjøforklaringene før vi dømmer noen nord og ned.

                                                              Kommentér

                                                              Donasjoner

                                                              Collapse
                                                              Working...
                                                              X