Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    #91
    Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

    Denne gjelder USS Fitzgerald, og ikke norske forhold. Jeg vet ikke om den i det hele tatt har relevans: https://gcaptain.com/uss-fitzgerald-fault/
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

    Kommentér


      #92
      Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

      Er det bare jeg som synes Jacob Børresen burde holdt seg unna media? Greit nok at han er pensjonert flaggkommandør og tidligere fregattsjef, men å uttale seg om vikeplikt og AIS og div annet burde han holdt seg for god for i dette tilfellet. Virker på meg mest som om han er opptatt av å fore media med sensasjonelle overskrifter..

      Kommentér


        #93
        Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

        Opprinnelig skrevet av Kystvaktmann Vis post
        Er det bare jeg som synes Jacob Børresen burde holdt seg unna media? Greit nok at han er pensjonert flaggkommandør og tidligere fregattsjef, men å uttale seg om vikeplikt og AIS og div annet burde han holdt seg for god for i dette tilfellet. Virker på meg mest som om han er opptatt av å fore media med sensasjonelle overskrifter..
        Med tanke på den originale dekningen av saken i media var han edrueligheten selv.
        Med tanke på hva han faktisk plaprer ut om, nei.
        Død ved Kølle!
        Bla bla... Hybrid warfare is easy

        Kommentér


          #94
          Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

          Opprinnelig skrevet av SlakaBall Vis post
          https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...source=vgfront

          Ser man på bildene her så er jo STB anker revet av. Bulben har skader, men rustdannelsen på den tyder vel på at det ikke er en fersk skade..
          Det er vel ikke utenkelig at det var rust under malingen på bulben fra før.
          TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

          Kommentér


            #95
            Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

            Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
            Det er vel ikke utenkelig at det var rust under malingen på bulben fra før.
            mjo… Ingen som legger maling på gravrust. I alle fall ikke som vet hva de driver med.

            Toppen av bulben er jo veldig utsatt for alskens drivgods, så fort at det blir slitt bort en del maling.
            two to the heart, one to the mind...

            Kommentér


              #96
              Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

              Straffen for å snakke om marine saker når jeg er landkrabbe. Jeg tenkte på ut-stikket der ankeret er festet, ikke bulben helt i front. Hvis man ser på bildet av skaden på HING så kan man også se noe som ser ut som en maling eller rust avsetning lengst fremst på skaden.
              TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

              Kommentér


                #97
                Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
                Straffen for å snakke om marine saker når jeg er landkrabbe. Jeg tenkte på ut-stikket der ankeret er festet, ikke bulben helt i front. Hvis man ser på bildet av skaden på HING så kan man også se noe som ser ut som en maling eller rust avsetning lengst fremst på skaden.
                Og det er nok der ankeret traff og ble en boksåpner..
                Bumpibump TM

                Kommentér


                  #98
                  Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                  Jeg har lyst til å ta Jacob Børresen bittelitt i forsvar - vi vet strengt tatt ikke hva journalisten har spurt om, og journalister kan være svært pågående og stille ledende spørsmål, for deretter å sette enkeltsvar sammen til en historie som intervjuobjektet ikke nødvendigvis ville ha plapret ut med selv.

                  For øvrig er jeg ikke imponert over kvaliteten til norske journalister. Én sak er kommentatorene i NRK, men også journalistkorpset som nå i etterkant kunne hatt en gyllen mulighet til å presentere fakta i saken (ref det utmerkede kartet som aquila: postet over), men i stedet graver seg ned i den ene spekulasjonen etter den andre.

                  Edit: Og så språkbruken, da. Selv Aftenposten, som man kanskje skulle tro visste bedre, har på forsiden sin i dag «En av Norges fem tungt bevæpnede fregatter...». Vi har mange ubevæpnede også?
                  Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                  Kommentér


                    #99
                    Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                    Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                    Jeg har lyst til å ta Jacob Børresen bittelitt i forsvar - vi vet strengt tatt ikke hva journalisten har spurt om, og journalister kan være svært pågående og stille ledende spørsmål, for deretter å sette enkeltsvar sammen til en historie som intervjuobjektet ikke nødvendigvis ville ha plapret ut med selv.

                    For øvrig er jeg ikke imponert over kvaliteten til norske journalister. Én sak er kommentatorene i NRK, men også journalistkorpset som nå i etterkant kunne hatt en gyllen mulighet til å presentere fakta i saken (ref det utmerkede kartet som @aquila postet over), men i stedet graver seg ned i den ene spekulasjonen etter den andre.
                    Jacob Børresen er Børresen.

                    Det jeg hørte fra han på NRK var egentlig greit nok.
                    Men han har vært en del av den offentlige debatt i 20 år, og han vet godt om ting vrenges på.

                    Angående journalistene så er jeg redd de faller inn i en slags blodtåke når de får mange klikk på sakene sine. At det er dumt er det ikke noe tvil om.
                    Det undergraver veldig mye av deres legitimitet.
                    Noe av problemene er at de ikke er vandt til å måtte faktisk bevise og forklare sakene sine fordi ett nyhetshus ord er godt nok.
                    Død ved Kølle!
                    Bla bla... Hybrid warfare is easy

                    Kommentér


                      Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                      Møtte en pensjonert journalist (Ragnar Kvam jr.) i sommer i båtforeninga, han hadde peiling på båt og var utrolig å høre på, så noen journalister kan da noe om båt. Slikt jeg har lest i noe av det som er gitt ut så var en av skadene på personnel EL skader så jeg tror vi kan forvente at mye av den finere elektronikken kan ha fått skader selv om det er milspec på utstyret. jeg prøver å ha en positiv tanke, men magefølelsen er ikke god
                      Trenger bare litt flaks, så går det godt

                      Kommentér


                        Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                        Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
                        Det er 2 typer elektronikk, sånt grovt sett.

                        Det ene er kraftelektronikken i form av hovedtavlen og frekvensomformere til de store forbrukerne, bla. thrusterne i baugen. (hovedfremdriften er vel CODAG såvidt jeg husker?). Dette ser ut som svære skap fullt av kobber og er til vanlig montert i rom med kontrollert luftkvalitet og temperatur. Vanninntrenging her utløser garantert en innkjøpsordre. Så har du tilhørende utstyr i form av underfordelinger, pumpe/vifte-startere, lys, HVAC og nødstrøm som ligger smørt utover hele båten. Vil tro selv ledninger byttes ut hvis det har kommet på sjøvann.

                        Den andre gruppen er elektronikk i form av NAV/COM, fjernstyringer til fremdrift og thrustere, skipsautomasjon, strids og sensorelektronikk osv. En god del av dette kan være montert høyt oppe og sånt sett uskadet men det er på det rene at skipets ventilasjon nå er nede for telling slik at miljøet ikke er det beste for slikt utstyr.

                        Milspec'n gjør meg noe tryggere da..
                        Jeg håper du har rett, men frykter at en del kan være plassert litt "gjemt" for å tåle litt i strid og jeg tror brann og eksplosjoner har vært høyt vektet og ikke vanninntrenging, men jeg kan ta feil.
                        Trenger bare litt flaks, så går det godt

                        Kommentér


                          Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                          https://www.nrk.no/hordaland/_-da-vi...ng-1.142865688

                          Regner med de fleste etterhvert har sett plottet fra AIS. Det er noen ting jeg merker meg.

                          TS Sola går mot styrbord, som også er den siden som rammet HING. Ifølge en artikkel jeg leste endret TS Sola kurs mot styrbord 3 minutter før det tidspunktet som Sjøforsvaret har opplyst som tidspunktet for sammenstøtet. Men av plottet så ser man at posisjonen HING blir merket av med er lengre syd en der TS Sola gjør sin kursendring. Her blir det mange ting som skal avklares av Havarikommisjonen.

                          Men et spørsmål som dukker opp: Jeg er kjent med at man på sjøen har vikeplikt for trafikk fra styrbord. Men kan man endre kurs inn i farleden foran det andre fartøyet slik at det må vike? Dette blir litt spekulativt i dette tilfellet, siden vi ikke vet fakta om hva som skjedde. Men teoretisk. Om TS Sola går nordover på en kurs og HING går sørover på en kurs, og disse kursene ikke vil medføre kollisjon. Om TS Sola da gjør en kursendring inn mot HING, slik at de nå er på kollisjonskurs. Er det likevel den som får det andre fartøyet på styrbord som må vike? Eller er det den som gjør kursendringen som har ansvaret? Media har fremstilt det som at HING hadde vikeplikt. Mitt spørsmål er om dette virkelig er slik om TS Sola "plutselig" svinger inn i traseen HING går i?

                          Disclaimer: På noen fremstillinger kan det se ut som kursendringen til TS Sola er ETTER sammenstøtet. Og uansett så vet vi ikke nok om hva som foregikk til at mitt spørsmål nødvendigvis er det riktige å stille.
                          TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

                          Kommentér


                            Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                            I ditt spekulerte tilfelle skulle begge tørnet styrbordover, og passert hverandre på babord side. Sola TS skulle ikke tørnet mot HING, hvis de så den komme. Men uten AIS, og med en dårlig tunet radar, og i verste fall uten lanterner kunne ikke Sola TS visst at HING kom sørover i mørket. Men dette blir, som du sier, spekulasjoner.

                            Kommentér


                              Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                              Professoren min i marin konstruksjonsteknikk må få seg nye briller.

                              https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...source=vgfront

                              Virker som han blander sammen MTB/Minesveipere med Fregatter.

                              Nansenklassen er vitterlig laget i stål, i alle fall opp til dekket, muligens aluminium over, og hadde den truffet tankeren mellom to skott så hadde den garantert penetrert som det heter.

                              Edit:

                              Som vanlig lønner det seg å studere kommentarene. For det første føler man seg umiddelbart smartere enn alle andre og man får seg også en god latter på kjøpet[emoji1787]
                              Artillery is the God of War

                              Kommentér


                                Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                Jeg tror ikke vi skal se bort fra at et av fartøyene kan ha syndet mot følgende viktige sjøveisregel:

                                Regel 14. Motsatte kurser
                                (a) Når to maskindrevne fartøy som styrer motsatte eller nesten motsatte kurser, møter hverandre på en slik måte at det kan oppstå fare for sammenstøt, skal begge vike til styrbord så de kan passere hverandre på babord side.
                                (b) En slik situasjon skal anses som oppstått når et fartøy ser det andre fartøyet forut eller nesten forut og det om natten kan se topplanternene på det andre fartøyet overett eller nesten overett og/eller begge sidelanternene og det om dagen observerer det andre fartøyet under tilsvarende synsvinkel.
                                (c) Hvis et fartøy er i noen tvil om en slik situasjon er oppstått skal det gå ut fra den er det og handle i samsvar hermed.
                                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                Kommentér


                                  Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                  Mye vi ikke vet enda. Men kan en mulig årsak da være at TS Sola er oppmerksom på at HING er på vei mot henne, men ikke har nøyaktig posisjon og kurs pga lite synlig på radar og ikke AIS påskrudd. Mens HING har «kontroll» (som gjengitt at de skal ha sagt på VHF), i og med at de kan se at de ikke ligger an til å treffe på radar og AIS. Hvis HING ligger an til å passere på styrbord side av TS Sola, så vil jo en unnamanøver kun fra TS Sola mot styrbord være uheldig.

                                  Men det blir spekulasjoner, og jeg burde kanskje holde meg for god til det. Fy meg selv!


                                  Sent from my iPad using Tapatalk
                                  TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

                                  Kommentér


                                    Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                    Det er ren spekulasjon, men det er i hvert fall noe som har skjedd mange ganger før: Et fartøy oppdager at det er på tilnærmet motsatt kurs og mot kollisjon med et annet. Ut fra stedlige forhold vil det være lettere for det å passere på babord side av det andre, gjør det og tror det andre har oppfattet dette og holder rett kurs. Men det andre har fulgt reglene og startet en sving mot styrbord.
                                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                    Kommentér


                                      Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                      På 70- og 80-tallet (og sikkert ut på 90-tallet) sa man at norske marineoffiserer som var dekksoffiserer på fregatt var mye bedre i praktisk kystnavigasjon og sjømannskap enn tilsvarende i andre land, fordi de nesten alltid kom til fregatt etter 2-3 år som NK og fartøysjef i MTB-våpenet på de mange Tjeld-, Storm- og Snøgg-klasse, og etterhvert Hauk-klasse båtene. Sånn er det vel neppe lenger?
                                      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                      Kommentér


                                        Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                        Tillitsvalgt blant de vernepliktige forteller om opplevelsen.

                                        https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...g-det-var-ekte
                                        Svolten og tyst, samband fyst

                                        Kommentér


                                          Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                          Da får jeg også spekulere litt - helt uavhengig av hva reglene til sjøs skulle si - et tankskip lastet med 625 000 fat råolje som siger av gårde i 5 knops fart kan umulig klare å gjøre noen brå manøvre som ikke en fregatt med letthet skulle kunne unnvike, uansett om tankskipet manøvrerer feil eller ikke.
                                          Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                                          Kommentér


                                            Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                            Av uvitende nysgjerrighet; hvordan er vaktordningene i marinen mht hvem som kan ha kommandoen over broen på de ulike skiftene?
                                            Beidh a lá leo

                                            Kommentér


                                              Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                              Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
                                              Av uvitende nysgjerrighet; hvordan er vaktordningene i marinen mht hvem som kan ha kommandoen over broen på de ulike skiftene?
                                              https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/a...box=1541782888

                                              Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
                                              Odd objects attract fire. You are odd.

                                              Kommentér


                                                Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                                Betalingsmur...
                                                Beidh a lá leo

                                                Kommentér


                                                  Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                                  I handelsflåten (regner med at det er slik stadig) hadde overstyrmannen, førstestyrmannen og annenstyrmannen hver sin faste vakt, fire timer på broen, åtte timer av, 24/7, og kapteinen kom på broen og tok kommandoen i trange farvann, tett trafikk, virkelig dårlig vær og alle andre situasjoner som kunne innebære spesiell fare. I Marinen, er det tilsvarende med fast offiser til fast bruvakt?
                                                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                                  Kommentér


                                                    Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                                    Copy/paste fra bt.no:

                                                    Byfjorden ligger blank og stille foran fregatten KNM «Thor Heyerdahl».På broen står skipssjef Daniel Thomassen.
                                                    Natt til torsdag ble han vekket av beskjeden om at søsterskipet KNM «Helge Ingstad» hadde kollidert med et tankskip. Etter kort tid satte fregatten kursen sørover mot ulykkesstedet.
                                                    Døgnbemanning

                                                    Korte beskjeder går effektivt mellom besetningen. To menige står på hver sin side av broen.
                                                    Hvert minste lille fartøy som observeres i kikkerten meldes inn til vaktsjef Thomas Reitan midt i rommet.
                                                    Vaktsjefens assistent, som har et særlig ansvar for navigasjon, har plass like ved siden av. Rett bak står en menig rormann.
                                                    Slik bemannes broen på fregattene døgnet rundt. Vaktlagene går vakter på fire timer, etterfulgt av åtte timer med fri.


                                                    Seiler oftest uten AIS

                                                    – Vi legger stor vekt på optisk utkikk, understreker skipssjef Thomassen.


                                                    Når han gjennomgår rutinene for fregattene er det vanskelig å forstå at søsterskipet KNM «Helge Ingstad» kunne smelle sammen med et digert tankskip.
                                                    Thomassen vil ikke spekulere i hva som kan hva vært årsaken til kollisjonen, men han forteller gjerne om praksisen om bord i KNM «Thor Heyerdahl».
                                                    Bergens Tidende har tidligere skrevet at KNM «Helge Ingstad» hadde posisjoneringsprogrammet AIS avskrudd da skipet kolliderte. Thomassen bekrefter at dette er helt vanlig praksis.
                                                    – Vi seiler nok oftere uten AIS enn med. Å sende ut fartøyets identitet og posisjon er ikke forenlig med militære operasjoner. Men når vi velger å slå det av, så øker det ansvaret vårt i forhold til å være oppmerksomme på kollisjonsfare, sier skipssjefen.
                                                    Ved nedsatt sikt, trange farvann og stor trafikk skal AIS brukes, også av krigsskipene.
                                                    – Hvis det er sikkerhetsmessig nødvendig, så vil vi slå det på, understreker Thomassen.

                                                    I

                                                    kke pålagt los

                                                    Men selv uten AIS vil besetningen få varsler om kollisjonsfare. Ved hjelp av systemet ARPA blir andre fartøy rutinemessig plottet inn i et radarsystem. Dersom fartøyene kommer for nærme hverandre vil det sendes ut varsel.
                                                    Lanterner skal bidra til at fregatten blir sett når den seiler i mørke. Ifølge Thomassen er det rutine at disse er tent fra solnedgang til soloppgang.
                                                    Da KNM «Helge Ingstad» kolliderte med «Sola TS» var det bare tankskipet som hadde los om bord. Dette er helt vanlig praksis ifølge skipssjefen.
                                                    – Vi er ikke pålagt å ha los langs norskekysten. Det setter veldig store krav til navigatørene våre. Derfor legger vi svært stor vekt på kystseilas i trange farvann under opplæringen av dem, sier Thomassen.


                                                    – De beste folkene vi har

                                                    Med på Byfjorden er også sjef for Marinen, Rune Andersen. Han understreker at han for øyeblikket er mest opptatt av å ivareta besetningen fra KNM «Helge Ingstad».
                                                    Alle de 137 som var om bord er fortsatt samlet på Haakonsvern.
                                                    – Jeg er veldig fornøyd med skipssjefen som ledet aksjonen og bergingen av besetningen. Det står stor respekt av måten de har opptrådt på, sier Andersen.
                                                    Besetningen får hjelp både til å bearbeide opplevelsene sine og til praktiske utfordringer de måtte ha. Blant annet mangler de fleste både pass, penger og bankkort.
                                                    – Vi har et stort apparat som bistår dem, sier Andersen.
                                                    Han vil gjerne ha besetningen tilbake på fregatt så fort det lar seg gjøre.
                                                    – Dette er noen av de beste folkene vi har, sier Andersen.
                                                    Marinesjefen opplyser at KNM «Helge Ingstad» var på vei til De britiske øyer da skipet kolliderte.


                                                    Odd objects attract fire. You are odd.

                                                    Kommentér


                                                      Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                                      Beste jornalist på dette er Joseph Dempsey fra Janes.

                                                      Det er visst lektere på vei.
                                                      Død ved Kølle!
                                                      Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                                      Kommentér


                                                        Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                                        3 vaktlag, ut fra artikkelen Znuddel linket til. Hvordan vil en typisk CV for sjefene for hvert mannskap se ut?
                                                        Beidh a lá leo

                                                        Kommentér


                                                          Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                                          Forsvarets samleside med litt informasjon rundt hendelsen: https://forsvaret.no/presse/fregatt-...d-annet-fartøy

                                                          Jeg vet ikke om dette er en typisk representant, men forsvaret har et intervju med en navigatørspesialist, som er sjef for vaktene: https://forsvaret.no/aktuelt/navigat...roald-amundsen

                                                          Her er for øvrig studiekatalogsidene til navigasjonsfaget: https://utdanning.forsvaret.no/nb/pr...jon-og-sjømakt
                                                          One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

                                                          Kommentér


                                                            Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                                            Boa Management AS har fått i oppdrag å støtte bergingen av KNM «Helge Ingstad» med slepebåter og lekter.

                                                            Neste fase av bergingsoperasjonen er å frakte skipet over på lekter og frakte det til Haakonsvern orlogsstasjon.

                                                            https://sysla.no/maritim/boa-skal-le...att-bergingen/

                                                            Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
                                                            Odd objects attract fire. You are odd.

                                                            Kommentér


                                                              Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

                                                              Fatter ikke at dette kunne skje. Håper det kommer noen fakta på bordet veldig fort, spekulasjoner blir fort giftig.

                                                              Som rittmester ganske riktig sier: En tanker av denne størrelsen har overhodet ikke "brå bevegelser" i sitt vokabular, det er en ikke-faktor.

                                                              Kommentér

                                                              Annonse i emne

                                                              Collapse

                                                              Donasjoner

                                                              Collapse
                                                              Working...
                                                              X