Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • 88charlie
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    Sjøforsvaret meinar dei veit kvifor ulykka skjedde, men følgjer politiet si anmodning om å vente med å offentleggjere det til etter politiet er ferdig med si etterforsking. I følgje sjøforsvaret var det ikkje ein stor feil, men ei rekke med hendingar som førte til kollisjonen.
    https://www.aftenposten.no/norge/i/J...kker-i-Marinen
    Ja det blir spennende å se hvordan de (eventuelt) sprer dette utover i en skylddeling men det er sikkert riktig at mange små feil blant flere av de involverte var medvirkende til ulykken.

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Det er ikke noen sensasjon i at det var flere ting som gikk galt samtidig og dermed forårsaket en katastrofal hendelse som en av dem alene ikke ville forårsaket. Det er nok det vanlige.

    Leave a comment:


  • magskor
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Sjøforsvaret meinar dei veit kvifor ulykka skjedde, men følgjer politiet si anmodning om å vente med å offentleggjere det til etter politiet er ferdig med si etterforsking. I følgje sjøforsvaret var det ikkje ein stor feil, men ei rekke med hendingar som førte til kollisjonen.
    https://www.aftenposten.no/norge/i/J...kker-i-Marinen

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Lurer på om dette er relevant for Nansen-klassen og/eller andre fartøy:

    Pekeskjermer med komplekse brukergrensesnitt har vært medvirkende til to skipskollisjoner. Derfor bytter US Navy ut skjermene med håndtak på noen av jagerne sine.

    https://www.tu.no/artikler/us-navy-d...-stedet/471994

    Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
    Her tror jeg offshorebransjen og ikke minst de norske leverandørene har fått til en god (bedre) miks av skjermer og spaker/knapper. Viktige funksjoner gis mekanisk Interface mens skjermer brukes til modevalg, innstillinger og annet mindre kritisk. For DP-klasser finnes det regler for en del av disse tingene, bla hvordan man kjapt kan bevege seg fra høy DP-klasse, ned via manuellstyring på hver propell og til slutt hardwirrede nødstyringer. Som for et jagerfly er det lagt opp til «armlengdes» rekkevidde til alt, og man sitter i en komfortabel stol med strenge krav til synslinjer osv.

    DP tankegangen gjennomsyrer alle kontrollsystemene og er laget for å tåle fire/flooding scenarier med dykkere subsea (i verstingvariantene). Man skulle tro at en slik flerlags redundans burde være akseptabel også for konservative mariner som gjerne er lost i worst case scenarier...

    Blir færre folk på broen da, men det er kanskje ikke så populært....

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Lurer på om dette er relevant for Nansen-klassen og/eller andre fartøy:

    Pekeskjermer med komplekse brukergrensesnitt har vært medvirkende til to skipskollisjoner. Derfor bytter US Navy ut skjermene med håndtak på noen av jagerne sine.

    https://www.tu.no/artikler/us-navy-d...-stedet/471994

    Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    Miljødirektoratet mener at miljøaspektet ved bergingen ikke fikk nok fokus, og at de ikke ble involvert i tilstrekkelig grad.

    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...content=row-38
    Virker mer som et innspill inn mot varslingsrutinene i beredskapsopplegget enn at de «gikk glipp av noe» ifm HING. Helt greit egentlig.

    Normalt så skal miljøaspektet ha en plass rundt bordet, nær sagt samme hva det gjelder, og hvis noen har glemt det i denne saken så bør det ryddes opp i.

    Som en digresjon kan jeg nevne MVoff Westgaard i DIV6 som ganske helhjertet involverte seg i det meste som foregikk men uten at det ble nevnverdig plagsomt.

    Leave a comment:


  • Signal_m
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Miljødirektoratet mener at miljøaspektet ved bergingen ikke fikk nok fokus, og at de ikke ble involvert i tilstrekkelig grad.

    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...content=row-38

    Leave a comment:


  • M72
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av SlakaBall Vis post
    Deler av den blir nok det.
    Hele tror jeg ikke de har baller til å gjøre..

    SlakaBall
    Det har ikke så mye med baller å gjøre. Man bør kunne begrunne at man unntar ting fra offentligheten. Grunnen bør være bedre enn "det er flaut", slik at den holder når media krever innsyn.

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Havarikommisjonen skal avlevere en rapport på årsdagen for ulykken, 8. november 2019 - uavhengig om granskingen er helt ferdig.

    https://www.tu.no/artikler/havarikom...orliset/466248

    Leave a comment:


  • SlakaBall
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Kan det være den blir unntatt offentlighet, evt. deler av den?

    Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Deler av den blir nok det.
    Hele tror jeg ikke de har baller til å gjøre..

    SlakaBall

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Kan det være den blir unntatt offentlighet, evt. deler av den?

    Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

    Leave a comment:


  • yamaha
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Noen som har sett TS-en da?

    Fra spøk til revolver, så skal det bli interessant når rapporten foreligger fra Havarikommisjonen. Jeg er sikkert ikke den eneste som har lyst til å lese i den.

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av LVGRP99 Vis post
    Beslutningen er fattet - Ingstad blir ikke reparert.

    https://www.nationen.no/politikk/knm...ikke-reparert/
    Ikke en Cupbombe akkurat men i alle fall som forventet.

    Spenningen ligger i hvordan erstatningen materialiserer seg, om det blir noen.

    Leave a comment:


  • LVGRP99
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Beslutningen er fattet - Ingstad blir ikke reparert.

    https://www.nationen.no/politikk/knm...ikke-reparert/

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
    Fullt så dyrt var nå ikke løsningen til polen for kystartilleri opsetning av NSM:

    https://www.tu.no/artikler/polen-byg...m_Ird_j08qRfUY

    Utstyr for 660 millioner kroner ble i 2010 supplert med flere missiler og logistikkutstyr verdt 800 millioner kroner. En ny, tilsvarende kontrakt på en skvadronstørrelse ble inngått i 2014. Den var verdt 1,3 milliarder kroner.

    Jeg står fast på at landbasert NSM virker som en fantastisk kapasitet for oss. Rekkevidden til våpensystemet vil overstige mange av utfordringene vår topografi påfører en forsvarer.
    Du må ha ca 800 mannskaper for å kunne rotere nok bemanning. de fleste av dem må ha lappen på tungt kjøretøy om du skal ut på offentlig vei. videre så må du har kranførere*
    Du må har veinett som er bra nok til å kunne røre på deg. Med alternative akser.
    Du må ha HA(W?)S å sette kjøretøyene i så de ikke blir slått ut når de ikke er i drift. Disse blir stasjonære og kan slås ut av billigere PGM enn marinefartøy kan.
    Du må ha organisk luftvern på høyere nivå enn en mekanisert bataljon fordi du er et høyrisikomål.
    Du må ha kapasitet til objektsikring og MP for å sørge for strømlinjeformet trafikk.
    Du må også ha tilstrekkelig luftmakt over fremføringsakser, omladingspunkter og avfyringsteiger. Vi har allerede for lite av dette.


    Vedlikeholdsstrukturen din må tilpasses flere hundre lastebiler og diverse våpensystemer, store deler av dette i felt.

    https://www.youtube.com/watch?v=nKkQ11GEbpY
    Propaganda for polske marineinfanteriet, starten viser NSM. Dette krever mange folk, mye veier og mye betong.

    https://www.youtube.com/watch?time_c...&v=WvztdeqKuwE
    Løft av missilcontainer *Du må også ha kontroll på hvor i verden det er mulig å lade om rampene, kraner liker ikke skjevt underlag.

    https://www.youtube.com/watch?v=Pj6vn_CJk7U
    Hele systemet, mange kjøretøyer og folk.

    https://www.youtube.com/watch?v=QZFHrHeXL0s
    Deployering til Estland i våres. Lang kolonne, krever mye beskyttelse og en hel båt for å frakte. Denne båten må også beskyttes.
    Dette er bare ett batteri og ikke hele bataljonen.

    Så om vi skulle ha hatt noe slikt som dette så hadde det kostet oss det samme som å sette opp en bataljon med pansrede lastebiler bare i personell og logistikk.

    Da er det bedre å bruke pengene på mer F-35, Ubåter og heller kjøpe ett overflatefartøy om vi ikke kan tyne mer ut av fregattene.

    En løsning jeg kunne gått for var om man hadde puttet en slik kapasitet inn under hæren, da med alle de problemene det fører med seg.
    Man måtte da holdt rampene inne i en hæravdelings ILS og fått måldata fra andre grener. Da kunne man leve under hæravdelingens luftvern og egensikring, og man hadde bare trengt å legge til mer kapasitet på allerede eksisterende logistikksystem. Noe som i dag er altfor skralt slik det er.
    Nedsiden er at man da befinner seg på steder hvor det å engasjere sjømål ikke alltid er ideelt.
    Da er det kanskje bedre å gå for SDB på flak som vist i annen tråd.

    Noen har gjort kalkulasjonen på om bakkebaserte kryssermissiler er lønnsomt kontra andre plattformer, svaret var ja om du ikke lar lastebilene blir dyre.
    Alle missillastebiler jeg har sett er dyre.
    Legg da til Norsk lønnsnivå.

    Leave a comment:


  • Navytimes
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Droner som faktisk kan brukes til noe koster flesk.

    Løsningen til polen koster også så mye at vi er på nivå med å heller hylevarekjøpe fregatt fra våre allierte.
    Fullt så dyrt var nå ikke løsningen til polen for kystartilleri opsetning av NSM:

    https://www.tu.no/artikler/polen-byg...m_Ird_j08qRfUY

    Utstyr for 660 millioner kroner ble i 2010 supplert med flere missiler og logistikkutstyr verdt 800 millioner kroner. En ny, tilsvarende kontrakt på en skvadronstørrelse ble inngått i 2014. Den var verdt 1,3 milliarder kroner.

    Jeg står fast på at landbasert NSM virker som en fantastisk kapasitet for oss. Rekkevidden til våpensystemet vil overstige mange av utfordringene vår topografi påfører en forsvarer.

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Ting drøyer

    https://www.tu.no/artikler/knm-helge...likevel/467200

    Leave a comment:


  • LVGRP99
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    KNM Helge Ingstad ble KNM Vegard Ulvang, og Sola ble til Maanen...

    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-vegard-ulvang

    Leave a comment:


  • Rittmester
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Jusekspert mener tankskipet kan få en stor del av skylden, ifølge VG.

    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/..._content=row-1

    Leave a comment:


  • MMB
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    KNM Helge Ingstad er perfekt plassert til offentlig skue, med flengen synlig i all sin "prakt", på innflygingen til Bergen Lufthavn Flesland, når man kommer inn fra nord. Vet ikke, men slik en sørgelig skue den skuten er om dagen, så kanskje det hadde vært en annen plass som hadde passet bedre å ha den liggende, som hadde vært litt mer skjermet...

    Leave a comment:


  • Kystvaktmann
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Alt i alt gikk det ikke så verst utover miljøet etter kollisjonen:

    https://www.nrk.no/hordaland/283.700...iet-1.14545962

    Leave a comment:


  • yamaha
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    I mangel av en bedre tråd, så ser jeg at det jobbes med å utvikle hjelpemidler for navigering ved bruk av såkalt AR.
    https://rin.org.uk/news/447954/Augme...er-bridges.htm

    The bridges of many of Japan’s Mitsui OSK Lines’ (MOL) tankers are set to get the fighter jet treatment with augmented reality (AR) technology deployed.
    The futuristic navigation system has been developed with compatriot Furuno and is now being installed on 21 VLCCs, after a successful pilot last year on one of the group’s new car carriers and another VLCC.

    The system displays information on other vessels sailing on a vessel’s planned route and surrounding sea areas and other ocean conditions, such as shallow waters. It integrates information from the automatic identification system (AIS) and radar with real-time video images from the bridge camera in collaboration with Furuno Electric’s Electric Chart Display and Information System (ECDIS) FMD3300 series.

    The system provides visual support to crewmembers during their watch-keeping and ship operations by using AR technology to superimposing real-time video imagery and voyage information.

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Eller bare begynne å kjøpe noen Type 26 når FNAN begynner å dra på årene? 32 er allerede bestilt, og prisen er sammenlignbar med de norske, men med 72 VLS og bra kapasitet for øvrig.
    Flere av brukerne skal også ha AEGIS.

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Kina kommer til å bygge 60 type 56 korvetter mellom 2012 of 2022.
    Små og billige...

    Leave a comment:


  • 93A
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Fra tu.no

    Forsvaret vurderer å droppe ny fregatt
    - og heller kjøpe flere mindre fartøy.

    Onsdag la Forsvarsmateriell (FMA) frem deler av en tilstandsrapport for fregatten KNM Helge Ingstad som havarerte 8. november i fjor.
    Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen står i spissen for å utarbeide en anbefaling til Forsvarsdepartementet basert på tilstandsrapporten:

    Reparere eller kjøpe ny.
    Han sier til TU at det er nærliggende at anbefalingen vil bli å anskaffe et nytt fartøy istedenfor å reparere havaristen.
    – Når jeg hører at det både teknisk, økonomisk og tidsmessig er knyttet lavere risiko til å bygge nytt, sammenlignet med å reparere, er det intuitivt for meg å tenkte at anbefalingen vil gå mot å kjøpe ny, sier Bruun-Hanssen.

    Det vil ta fem år å reparere KNM Helge Ingstad - like lang tid som å bygge nytt, ifølge FMA. Om fem år vil fregatten være nær 20 år gammel.

    Snuser på å droppe ny fregatt
    Forsvarsministeren Frank Bakke-Jensen ønsker ikke å si noe om hvilket alternativ som er mest aktuelt, og sender ballen videre til forsvarssjefen.
    Hvis KNM Helge Ingstad skal skrotes er ett alternativ å gå inn i en av våre alliertes fregattanskaffelser. Men Forsvarssjefen sier de kommer til å seriøst vurdere flere måter å opprettholde forsvarskapasiteten på.
    – Jeg vil ikke si noe entydig om hvilke alternativ som peker seg mest ut akkurat nå, men det er klart at en fregatt har betydelig kapasitet til å bekjempe mål under vann, på havets overflate og i luften - dette går an å splitte opp.
    – Alt i ett fartøy gir oss betydelig fleksibilitet, men er mye dyrere enn å bygge fartøy i en serie. Alle disse momentene må tas inn før vi gir en anbefaling, sier han.
    https://www.tu.no/artikler/forsvaret...gatt-br/465407

    Leave a comment:


  • Rittmester
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Eller bare begynne å kjøpe noen Type 26 når FNAN begynner å dra på årene? 32 er allerede bestilt, og prisen er sammenlignbar med de norske, men med 72 VLS og bra kapasitet for øvrig.

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Tipper det eneste som er likt er sender/mottaker-modulene i arrayet (aldri sett et norsk ord for det, "antenne-klyse" høres ikke helt bra ut.) Kraftforsyning, styringsenhet, software og kabling må nesten være tilpasset størrelsen? Nå bedriver jeg halvkvalifisert gjetting...

    Når en Spy-1D i utgangspunktet er ekstremt dyr (beste estimat jeg fant i farta er 30 millioner dollar+ ), så blir det nok svindyrt uansett.

    Raytheon skryter av at neste generasjon radar (Spy-6) er enklere å skalere. Billig er den neppe: https://www.raytheon.com/capabilities/products/amdr

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Hvor stor er de fysiske forskjellene på de forskjellige typene?


    Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    12 ft vs 8 ft i diameter på åttekanten.

    Edit:

    Ser at D veier en god del og mener å erindre at det var en av hovedgrunnene til at vi måtte på F.

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Hvor stor er de fysiske forskjellene på de forskjellige typene?


    Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Det var ikke kapasiteter jeg tenkte på, jeg uttrykte meg litt klossete. Det ble sagt at å kjøpe et stk SPY-1F radar/kampsystem nå ville bli forferdelig dyrt, siden de ikke er under produksjon (kun laget i 5 eks, til FNAN). Mitt spørsmål var, består ikke de bare av deler som også inngår i SPY-1D, slik at det ikke vil være så ekstremt ekstra dyrt å produsere en SPY-1F, eller er det mye i SPY-1F som ikke er i SPY-1D?
    Enig.

    Tilsynelatende er det bare arrayene (hva nå enn det er på nynorsk) og tilhørende elektronikk som er skalert ned. Resten skulle man tro var likt.

    Leave a comment:

Donasjoner

Collapse
Working...
X