Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Poenget er at sånt koster og man var allerede tvunget til å ta den kosten. Å i ettertid begynne å se på operative smådetaljer er definitivt pirk.
    Sorry, jeg er ikke enig i at 640 mill er operative smådetaljer. Hvordan bergingen ble organisert og gjennomført er interessant å få belyst, og evt se hva man kan lære av det.

Og nei: Jeg er ikke ute etter å "ta" noen. Personlig mener jeg det er helt greit at folk innimellom tar råtne beslutninger, evt under tidspress velger suboptimale løsninger, uten at det nødvendigvis trenger å få store konsekvenser for dem.
    All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Kommentér

https://www.nrk.no/hordaland/arbeide...net-1.14512349

I innsatsen for å tette skroget på ulykkesfregatten KNM «Helge Ingstad» har flere arbeidere jobbet mer enn det som er tillatt.
      Bergens Tidende*har dokumentasjon på at enkelte arbeidere har jobbet elleve timer om dagen, seks dager i uken.
      Avisen har også snakket med kilder som sier at flere arbeidere har jobbet sju dager i uken, til sammen 77 timer.
      Arbeidsmiljøloven setter en maksgrense på 54 timer, mens ordrebekreftelsen sier det skal jobbes 55 timer i uken. Det innebærer jobbing fra 7 om morgenen til 19 om kvelden, med én time til mat underveis.
      Oppdraget med å sveise ulykkesfregatten har Forsvaret satt ut til selskapet OneCo, som har leid inn folk fra Adecco.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
      Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av M72 Vis post
        Sorry, jeg er ikke enig i at 640 mill er operative smådetaljer. Hvordan bergingen ble organisert og gjennomført er interessant å få belyst, og evt se hva man kan lære av det.

Og nei: Jeg er ikke ute etter å "ta" noen. Personlig mener jeg det er helt greit at folk innimellom tar råtne beslutninger, evt under tidspress velger suboptimale løsninger, uten at det nødvendigvis trenger å få store konsekvenser for dem.
        Jeg er egentlig ikke helt uenig men likevel, hva i F skal man egentlig lære av dette? Bli litt flinkere på kost neste gang en fregatt dunker inn i en tankbåt og havner på et lite platå i fjæresteinene med påfølgende fare for å utgliding kombinert med oppdriftsødeleggende skader i skroget?

Det er noen overordnede fakta som jeg mener overstyrer alt her. Det ene er at staten er selvassurandør og må stå for all kost selv. Videre må vi bare akseptere at man "måtte gjøre noe" og det brennkvikt. Tidsaspektet og generell geografi gjorde sitt til at bare et fåtall tilbydere kunne ta på seg jobben i praksis. Så er det en del safety og security ift. våpen og sensorer.

Det eneste jeg ser man kan pirke i når man først aksepterer at staten hadde kommet inn i en skvis, er om man bare skulle la balja synke. Det kunne man selvfølgelig ikke gjøre og da ble det sånn som det ble.

640 M er himla mye penger ja, men bortsett fra at man kunne ha hatt mer flaks når man kjempet imot de første dagene så klarer jeg ikke å se at man kunne gjort ting mer kosteffektivt.
        Artillery is the God of War

Kommentér

Det man kan lære av det, er kanskje at man ikke nødvendigvis bør sette himmel og jord i bevegelse for å "kanskje" berge en middelmådig fregatt, når man ikke har ressursene umiddelbart tilgjengelig. Og når den først har sunket, så bør den regnes som skrapmetall og behandles deretter (hugges).
          two to the heart, one to the mind...

Kommentér

Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
            Det man kan lære av det, er kanskje at man ikke nødvendigvis bør sette himmel og jord i bevegelse for å "kanskje" berge en middelmådig fregatt, når man ikke har ressursene umiddelbart tilgjengelig. Og når den først har sunket, så bør den regnes som skrapmetall og behandles deretter (hugges).
            Miljø
            Våpenteknisk
            Restverdi

Lite som tilsa at den bare skulle få synke

Kommentér

Joda, men da burde man kanskje forsøkt å gjort noe med dette, mens skipet de delene fortsatt var verdt noe

Jeg har fått inntrykk av at det var om å gjøre å berge hele skipet intakt, selv lenge etter at det eneste som stakk opp var deler av radaren.

Jeg har uansett en mistanke om at det ville vært lettere å berge, eller restverdiberge F313 for 20 år siden, når HMS ikke var fullt så høyt prioritert som det er nå.

Kommentér

Joda, men da burde man kanskje forsøkt å gjort noe med dette, mens skipet de delene fortsatt var verdt noe

Jeg har fått inntrykk av at det var om å gjøre å berge hele skipet intakt, selv lenge etter at det eneste som stakk opp var deler av radaren.

Jeg har uansett en mistanke om at det ville vært lettere å berge, eller restverdiberge F313 for 20 år siden, når HMS ikke var fullt så høyt prioritert som det er nå.
                Akkurat HMS tror jeg ikke er en dominerende faktor. Dette er ikke en oljerigg der man trenger Ex-sertifisering etter inntak av ertestuing.

Sånne lange strekk med ad-hoc wirer under høy belastning har alltid vært en HMS sak.

Kommentér

Nå tenkte jeg mer i retning av å ha folk ombord for å kunne berge det som berges kunne. Min erfaring er at det nå for tiden knapt er akseptabelt å utsette personell for risiko for personskade i det hele tatt, med mindre det står om liv.

Wirene var jo ikke under belastning når de ble rigget til, og var vel uansett betydelig sterkere enn fjellboltene de ble festet til.

Men jeg mener at erfaringen fra denne hendelsen burde bli tatt lærdom av. Jeg ser for meg at man burde lagd en "provisorisk" flytedokk (to nedsenkbare pontonger med stropper i mellom) som er hurtig transporterbar. Det vil da bli mye raskere og enklere å få kontroll på lignende situasjoner, og man kan spare store verdier og miljøødeleggelser.

Kommentér

Nå tenkte jeg mer i retning av å ha folk ombord for å kunne berge det som berges kunne. Min erfaring er at det nå for tiden knapt er akseptabelt å utsette personell for risiko for personskade i det hele tatt, med mindre det står om liv.

Wirene var jo ikke under belastning når de ble rigget til, og var vel uansett betydelig sterkere enn fjellboltene de ble festet til.

Men jeg mener at erfaringen fra denne hendelsen burde bli tatt lærdom av. Jeg ser for meg at man burde lagd en "provisorisk" flytedokk (to nedsenkbare pontonger med stropper i mellom) som er hurtig transporterbar. Det vil da bli mye raskere og enklere å få kontroll på lignende situasjoner, og man kan spare store verdier og miljøødeleggelser.
                    En sånn en?

Koster bare 2.6 Milliarder......EURO

Spør tilbake, og ja, nå går det litt troll i meg.

Hva kan en person som klatrer ombord i en usikret båt full av vann få med seg av verdier bortsett fra harddisker og den slags?

Hva skjer med en oppspent wire når forankringen ryker tror du? Det er like farlig som når selve wiren sliter.

Hvis du nå ikke tar deg råd til Pieter Schelte og heller satser på to lektere. Hva skjer når du legger en vekt på disse stroppene som skal ligge i mellom? Jo, du drar skrogene mot hverandre og vil slite med stabiliten med mindre du lager svært brede skrog. Hvordan skal du klare å få en sånn konstruksjon til å flytte seg med noe som helst av hastighet? Hvor stor skal den være? Fregattene er jo små båter i den store sammenhengen. Er det kun de som skal berges? Hva med posisjonering av stroppene? De må nemlig treffe skroget som skal berges nøyaktig der spantene ligger ellers så ødelegges skroget. Fregatten har ikke propulsjon og vil drive med vær og vind.

Alle sånne operasjoner gjøres i stillevann og hører til i klassen «engineered lift». Sistnevnte betyr at man må beregne kreftene i alle fasene av operasjonen og sjekke dette opp mot begrensingene på alt utstyr samt objektet som skal løftes. Sånt tar tid.

Kommentér

Pioneering Spirit.

De trakk tilbake det første navneforslaget.

https://www.tu.no/artikler/na-er-kje...-navnet/222971

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
                      Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
                        Pioneering Spirit.

De trakk tilbake det første navneforslaget.

https://www.tu.no/artikler/na-er-kje...-navnet/222971

I know.

Det er bare at det at i bransjen het den Pieter Schelte i så mange år at hjernen sliter med å kaste om....

Kommentér

Koster på et lite stemningsbilde fra Johan Sverdrup feltet, da Pioneering Spirit installerte boligmodulen.

Kommentér

En sånn en?

Koster bare 2.6 Milliarder......EURO

Spør tilbake, og ja, nå går det litt troll i meg.

Hva kan en person som klatrer ombord i en usikret båt full av vann få med seg av verdier bortsett fra harddisker og den slags?

Hva skjer med en oppspent wire når forankringen ryker tror du? Det er like farlig som når selve wiren sliter.

Hvis du nå ikke tar deg råd til Pieter Schelte og heller satser på to lektere. Hva skjer når du legger en vekt på disse stroppene som skal ligge i mellom? Jo, du drar skrogene mot hverandre og vil slite med stabiliten med mindre du lager svært brede skrog. Hvordan skal du klare å få en sånn konstruksjon til å flytte seg med noe som helst av hastighet? Hvor stor skal den være? Fregattene er jo små båter i den store sammenhengen. Er det kun de som skal berges? Hva med posisjonering av stroppene? De må nemlig treffe skroget som skal berges nøyaktig der spantene ligger ellers så ødelegges skroget. Fregatten har ikke propulsjon og vil drive med vær og vind.

Alle sånne operasjoner gjøres i stillevann og hører til i klassen «engineered lift». Sistnevnte betyr at man må beregne kreftene i alle fasene av operasjonen og sjekke dette opp mot begrensingene på alt utstyr samt objektet som skal løftes. Sånt tar tid.
                            Hva kan et lag som går ombord i et usikret skrog (som ligger relativt stille) få med seg av hardware om han er utrustet med oxyarc og støttet av en kranlekter eller helikopter?

Jeg vet hva som skjer med en oppspent wire som ryker, men jeg trodde du mente at IMC-karene som installerte de utsatte seg for fare ved å gjøre jobben, ikke at det ikke er forbundet med fare å jobbe på skipet med stramme wire. Men samtidig er det mange måter man kan begrense risikoen fra wire som ryker. En av de er å sørge for at man vet hva som er det svakeste punktet, og ballastere wiren i nærheten av dette.

Du forstod tydeligvis ikke hva jeg mente med provisorisk flytedokk.

Lektereksempelet ditt er det nærmeste du kommer, men du overså den delen med "nedsenkbare" og "pontonger", dvs de er ikke nødvendigvis avhengige av å ha noen stabilitet, annet enn at festeanordningen til stroppene bør henge ned slik at de kan manøvreres på plass med stroppene montert. Samtidig så skal de være nedsenkbare, men det betyr også at de er hevbare, så ved transport, så tømmes de helt for vann, og burde ikke ha mer enn kanskje en halv meter dypgang (avhengig av dimensjonering og materialvalg)

Med tanke på plassering av stroppene, så er det ikke verre enn å gjøre stroppene brede nok, og ha mange nok av de, er det ikke et problem man trenger å bry seg så hardt med annet enn at de må være jevnt plasserte, og helst ha en strammeanordning slik at belastningen blir tilnærmet lik på alle stroppene.

Når man har fått pontongene og stroppene på plass og strammet opp, så presser eller pumper men vannet ut. Om man pumper pontongene på den ene siden halvtomme, og de på siden skipet krenger til kan man da pumpe enda litt tommere, slik at man får rettet skipet litt, og kan få minimert vanninntrengning, og kan dermed lense skipet mer effektivt.

Pontongene vil da klemme mot skrogsidene, og gi både oppdrift og stabilitet, og forenkle ytterligere sikring av skipet, og også muliggjøre en dokking.

Alt dette burde være fullt mulig å få til uten en eneste ingeniør på stedet. Det burde holde med erfarent mannskap som posisjonerer og kontrollerer pontongene. Ideelt sett, for å forhindre at stroppene sklir, så bør man også få minst en trosse/stropp fra hver pontong festet til en pullert eller noe annet solid.

Oppdriften og plassering kontrolleres med luftslanger og/eller elektrisk fra to fartøy i umiddelbar nærhet.

Pontongløsningen vil nødvendigvis være skalerbar, slik at flere sett kan brukes om det skulle være nødvendig, enten parallelt eller i serie.

Kommentér

En slags flytedokk ville nok fungert utmerket i grunne områder, samt i områder med lite strøm. I eksempelet ved Stureterminalen blir det fort dypt.
                              Hvor dypt vil du senke en flytedokk?
                              I et krigsscenario vil de fleste senkede båter bli værende på bunnen, nettopp på grunn av dybden.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
                              Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Hele poenget mitt er å fange skipet før det går til bunns.

Det er heller ikke snakk om en klassisk boksformet flytedokk, heller to nedsenkbare pølser med stropper mellom.

Er skipet helt sunket, og ligger på relativt store dyp, så er det noe ala Pioneering Spirit man må bruke.

Kommentér

Hele poenget mitt er å fange skipet før det går til bunns.

Det er heller ikke snakk om en klassisk boksformet flytedokk, heller to nedsenkbare pølser med stropper mellom.

Er skipet helt sunket, og ligger på relativt store dyp, så er det noe ala Pioneering Spirit man må bruke.
                                  Enorme pølser med pastastropper kan jeg gå med på at har et potensial som en hurtig livvest for båter. Poenget er likefullt at du må få de til havaristen i en helvetes fart, pluss et minimum av rigging og manøvrering på stedet. HING var i fjøresteinene før noen klarte å si «pølse».

Størrelsen på pølsene kan du fint regne ut selv. I Hings tilfelle må de holde 5300 tonn bobbob. Pluss rigging og materialet pølsene lages av pluss litt ekstra. Si 3200t deplasement på hver.
                                  Ikke akkurat en tynn wiener....

Kommentér

Hvor skulle disse pølsene bli lagret? Flere sett med pølser? Norskekysten er lang.

Hvem betaler for produksjon og lagring?

One size fits all?

Interessant konsept, men tror det blir vanskelig i praksis.

Kommentér

Kan man ikke heller legge kruttet i å ikke plante skip?

Bruke noen kroner både sivilt og militært på teknologi, og trening som forebygger.
                                      Død ved Kølle!
                                      Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

Enorme pølser med pastastropper kan jeg gå med på at har et potensial som en hurtig livvest for båter. Poenget er likefullt at du må få de til havaristen i en helvetes fart, pluss et minimum av rigging og manøvrering på stedet. HING var i fjøresteinene før noen klarte å si «pølse».

Størrelsen på pølsene kan du fint regne ut selv. I Hings tilfelle må de holde 5300 tonn bobbob. Pluss rigging og materialet pølsene lages av pluss litt ekstra. Si 3200t deplasement på hver.
                                        Ikke akkurat en tynn wiener....
                                        I HINGs tilfelle, så måtte de ikke holde 5300 tonn De må tilføre nok oppdrift/stabilitet til at vanninntrengningen kan holdes i sjakk. Skipet skal ha en viss restoppdrift, hvis ikke ligger det på bunnen. Og Pontongene trenger heller ikke være like lange som skipet. Si 25m lange, med r=2,5m, gir volum på godt over 490 m3 per pontong. Hver pontong må også nødvendigvis ha kamre, slik at fri væskeoverflate kan kontrolleres, og oppdriften trimmes. Mye av poenget med å ha en begrenset størrelse på pontongene er nettopp for å kunne kile de mellom berget og skipet, slik at de kan komme på plass. Og så får man heller bruke en ROV til å tre stroppene om man ikke får manøvrert de på plass.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
                                          Hvor skulle disse pølsene bli lagret? Flere sett med pølser? Norskekysten er lang.

Hvem betaler for produksjon og lagring?

One size fits all?

Interessant konsept, men tror det blir vanskelig i praksis.

Produksjonen trenger ikke å være så dyr. Men berger man ett skip med de, så har man lett tjent de inn igjen, samt fått en god profitt oppå der.

Hvor de kan lagres, og hvem som ville kjøpt de? De flyter, så det er jo bare å ankre de opp et sted. De kan tilogmed brukes som bølgebryter for en marina.

Hvem som ville kjøpt de? Skipsverft, bergningsfirmaer, dykkefirmaer, kystvakten, redningsselskapet, marinaer...

One size fits most, fordi de skal være skalerbare, og de kan brukes i serie eller parallellt.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
                                            Kan man ikke heller legge kruttet i å ikke plante skip?

Bruke noen kroner både sivilt og militært på teknologi, og trening som forebygger.
                                            Planting av skip er en ting, men hva med last som forskyver seg, motorhavari, lekkasjer, brann....

Kommentér

I HINGs tilfelle, så måtte de ikke holde 5300 tonn De må tilføre nok oppdrift/stabilitet til at vanninntrengningen kan holdes i sjakk. Skipet skal ha en viss restoppdrift, hvis ikke ligger det på bunnen. Og Pontongene trenger heller ikke være like lange som skipet. Si 25m lange, med r=2,5m, gir volum på godt over 490 m3 per pontong. Hver pontong må også nødvendigvis ha kamre, slik at fri væskeoverflate kan kontrolleres, og oppdriften trimmes. Mye av poenget med å ha en begrenset størrelse på pontongene er nettopp for å kunne kile de mellom berget og skipet, slik at de kan komme på plass. Og så får man heller bruke en ROV til å tre stroppene om man ikke får manøvrert de på plass.
                                              Får ikke tid til lange svar på mobil men skal ta det siste du skriver nemlig ROV.

For å drive med stropper av denne størrelsen trenger du nok en arbeids-ROV. Den igjen trenger et stort fartøy med en LARS (launch and recovery system), helst to da man ofte ønsker en OBS-rov i tillegg til å monitorere arbeidet.

LARS og ROV koster minst 50 M NOK og trenger minst en stor PSV- size båt å operere fra. Her snakker vi nordsjøklasse Subseabåter ala denne

https://www.nett.no/var/ezflow_site/...Subsea-MMT.jpg

ROV hangaren kan enkelt sees på siden.

Kanskje man kan lage en minimumsvariant men det er uansett ikke en billig båt.

ROV-piloter er dyrere enn heismontører og rørleggere.....

Kommentér

Planting av skip er en ting, men hva med last som forskyver seg, motorhavari, lekkasjer, brann....
                                                Med tanke på hvor lite ulykker det er langs kysten sett i forhold til trafikkmengden og værforholdene så ville jeg fortsatt lagt kruttet i å ha taubåter og kystvakt.

Tingenes iboende faenskap er at om man klargjør for en type havari så kan du banne på at havariet som kommer er av en type du ikke kan håndtere.
                                                Død ved Kølle!
                                                Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

Får ikke tid til lange svar på mobil men skal ta det siste du skriver nemlig ROV.

For å drive med stropper av denne størrelsen trenger du nok en arbeids-ROV. Den igjen trenger et stort fartøy med en LARS (launch and recovery system), helst to da man ofte ønsker en OBS-rov i tillegg til å monitorere arbeidet.

LARS og ROV koster minst 50 M NOK og trenger minst en stor PSV- size båt å operere fra. Her snakker vi nordsjøklasse Subseabåter ala denne

https://www.nett.no/var/ezflow_site/...Subsea-MMT.jpg

ROV hangaren kan enkelt sees på siden.

Kanskje man kan lage en minimumsvariant men det er uansett ikke en billig båt.

ROV-piloter er dyrere enn heismontører og rørleggere.....
                                                  Nei. Du trenger en liten smekker ROV som kan gripe tak i stroppene, og trekkes tilbake med umbilicalen, for så å kople disse til en montasje på motsatt side.

Joda, ROV-piloter offshore er kanskje dyre, men inshore koster de ikke særlig mer enn en vanlig fabrikkarbeiderlønn.

Kommentér

Taubåter og kystvakt trenger man uansett, men det er begrenset hva de kan gjøre. I mange tilfeller er det beste de kan gjøre å få ombord en sleper, og håpe at skipet de tauer klarer å holde situasjonen i sjakk lenge nok, slik at de får tauet skipet til nærmeste havn.

Ofte er det største problemet ved en brann ikke det å slukke brannen, men å klare å pumpe ut vannet som blir brukt til slukkingen. Branner begynner jo ofte i maskinrom, og da har jo strømmen en lei tendens til å gå.

Kommentér

Nei. Du trenger en liten smekker ROV som kan gripe tak i stroppene, og trekkes tilbake med umbilicalen, for så å kople disse til en montasje på motsatt side.

Joda, ROV-piloter offshore er kanskje dyre, men inshore koster de ikke særlig mer enn en vanlig fabrikkarbeiderlønn.
                                                      Umbilicalen trekker i èn retning. Skal du ha en LARS eller standalonevinsj som glir langs rails og flytter seg for hvert trekk? Hvor lang tid skal dette ta?

Kommentér

Umbilicalen trekker i èn retning. Skal du ha en LARS eller standalonevinsj som glir langs rails og flytter seg for hvert trekk? Hvor lang tid skal dette ta?
                                                        Du tenker for dyrt og komplisert. En relativt liten båt med overbygg er nok. Tenk type liten redningsskøyte. Den flytter seg litt sidelengs for hver stropp, og trekker rov-en med stroppen etter seg. Ingen treg vinsjing nødvendig.

Kommentér

Vedlikeholdsplanen for Helge Ingstad kanselleres inntil videre

Sjøforsvaret vil ikke bruke store ressurser på Helge Ingstad før de vet hva det vil koste å gjøre fregatten operativ. Tirsdag ble den tatt ut av tørrdokken.

https://forsvaretsforum.no/Sider/Vil...g-er-tatt.aspx

Kommentér

Forståelig. Driftsbudsjettene er allerede stramme, og hvis man må dekke inn 16 milliarder for F-35 så er det lite vits å bruke penger man ikke har på denne havaristen. Hvis det stemmer som det står i artikkelen at skroget har vridd seg og blitt skeivt er jeg redd for at det uansett vil bli alt for kostbart å prøve å utbedre dette.

Min spådom: Så snart man er ferdig med etterforskningen og skroget frigis (det er vel teknisk sett et åsted/bevismateriale p.t.) blir det stille og uten for mye fanfare stille avskrevet, strippet for alt som kan være av verdi/gradert, og sendt til hugging.

Kommentér

12 gigakroner for å reparerer HING

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/m...-Helge-Ingstad

Har ikke sett rapporten men det var en merkelig høy pris.

For å ta noen eksempler. En supplybåt eller en moderne high-end tråler på hhv 90 og 80 meter får man for rundt 330 M, inkludert alt utstyr ( som det er mye av og som dominerer prisen).

Poenget er at om man bruker samme beløp til å tømme, rydde og reparere/klargjøre skroget til HING, noe som er helt horribelt mye, så går de resterende 11.67 MRD til engineering og utstyr. Hvis man bokstavelig talt lar en full sjømann stå for innkjøpet klarer man å få inn en skipsteknisk utstyrspakke til 0.5 MRD (motorer, propeller, ror osv). Tilsvarende beløp kan man sette til engineering og prosjektledelse. Igjen, uhorvelig mye penger. Rund av for kjentfolk og man sitter da med 10 MRD for det militære utstyret samt «gråmaling», dvs alt hibbelet som skal til for å milproofe div utstyr ombord.

Som dere ser så kan jeg doble antakelsene mine og allikevel sitte igjen med en fryktelig dyr militær andel.

Her lukter det årsrapport i pirayaklubben lang vei. Man setter en altfor høy pris på det mest lettfattelige alternativet for å redusere sjokket på det man mest ønsker seg, et nytt dyrt leketøy.

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

COVID-19 virusutbrudd

En ny type coronavirus som nå sprer seg i Kina.

Det ble først oppdaget i midten av desember i millionbyen Wuhan i sentral-Kina. Viruset tilhører coronavirus-familien, men dette er en helt ny variant som ikke er oppdaget tidligere. Det finnes forskjellige typer coronavirus innenfor denne familien, men denne genetiske koden ligner mest på SARS av de vi kjenner til.
                                                              Mest sannsynlig...

Fokus: Militærmisjonen i Brussel (MMB)

Forsvaret i NATO

Norge har en egen delegasjon ved NATOs hovedkvarter i Brussel, NORDEL, som ledes av en ambassadør. NATO-ambassadøren er Norges faste representant til NATOs Råd. Utenriksministeren møter vanligvis i Rådet to ganger i året.

Forsvarsdepartementet er representert i NORDEL med en forsvarsråd.

Politiske avgjørelser i rent militære saker treffes i komiteen...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

Generell nyhetstråd om Forsvarets sanitet

NATO har en flernasjonalt militært sykehus i Kabul, der flere land bidrar med personell og midler. Fra neste år vil Norge bidra med om lag 35 personer til sykehuset. Av disse skal de fleste lede, organisere og drifte sykehuset, mens et mindre antall personer inngår i et kirurgisk team.

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...tan/id2680324/

Fokus: Forsvarets logistikkorganisasjon

Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) er en selvstendig driftsenhet i Forsvaret.

FLO har ansvaret for forsyning til Forsvaret, herunder forsyningslagre, driftsanskaffelser, distribusjon og transportkontroll. I tillegg har FLO de verkstedene i Forsvaret som utfører tungt vedlikehold mot alt fra Sjøforsvarets fartøyer til Hærens og Heimevernets stridsvogner, kjøretøy og våpen, i...

Tema: Forsvarets ledelse og fellesinstitusjoner

I går ble viseadmiral Elisabeth Natvig innsatt som ny sjef for Forsvarsstaben, og nr 2 i Forsvaret.

https://forsvaret.no/aktuelt/natvig_ny_sjeffst...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Tema: Cyberforsvaret

Sjef Cyberforsvaret har en særskilt rolle i å være pådriver for digitaliseringen av Forsvaret; både for å utnytte teknologi som kan øke Forsvarets operative evne, og for å høste økonomiske gevinster gjennom modernisering av Forsvaret.

Cyberforsvaret er ansvarlig for å etablere og opprettholde Forsvarets handlingsrom i cyberdomenet - det digitale rom - og for å beskytte Forsvarets IKT-systemer...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                              http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                              Kode:
                                                                  Globale utviklingstrekk
                                                                  Nordområdene / Arktis
                                                                  Russland
                                                                  Afghanistan
                                                                  Pakistan
                                                                  Kina
                                                                  Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                  Iran
                                                                  Sudan
                                                                  Somalia
                                                                  Terrorisme
                                                                  Spredning av
                                                              ...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X