Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Kollisjon mellom tankbåt og KNM Helge Ingstad

Uten å være maritim ekspert ser det for meg ut som at det eneste som hindrer den i å gå rundt er at den er på grunn.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Nyhetsankeret til NRK melder om en sikkerhetssone på 1000 nautiske mil...

Herre min hatt
      "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
        Uten å være maritim ekspert ser det for meg ut som at det eneste som hindrer den i å gå rundt er at den er på grunn.
        Du har nok rett i det. Virket ikke som reporterne i NRK har tatt høyde for den muligheten. De virket overrasket over hvordan fartøyet kunne ha så mye slagside og fortsatt ikke gå ned...

Kommentér

KNM Helge Ingstad.PNG

(Skjermdump fra NRK)
          Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Eisenhower Vis post
            Nyhetsankeret til NRK melder om en sikkerhetssone på 1000 nautiske mil...

Herre min hatt
            Grov hoderegning vil da tilsi at vi har en sikkerhetssone omtrent ut til Island. Kjekt å ha.
            One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

Kommentér

De to snakkende hodene på NRK hørtes ut som om de røyker noe sterkt, og har ihvertfall ingen innsikt i sjøfart.

Karen: "En fregatt skal jo tåle litt, jeg fatter ikke hvordan dette kunne skje".

Der det har vært kollisjon mellom et stort lasteskip og et mindre skip er skadepotensialet enormt, og med en gang jeg hørte at skipssjefen hadde valgt å kjøre skipet inn på grunna og ta alle mann fra borde var det nettopp en slik ustabilitet en så isted en måtte forvente.

Det eneste som vil funke her er å få på plass en offshore kranbåter og holde skipet stabilt med før man begynner med lensing. Det er desverre tvilsomt om en rekker å få til noe sånt her før det kommer flo og gir skipet nok plass til å krenge totalt over. Fordømt.

Kommentér

2018-11-08 (1).png
                (skjermdump fra nrk)

Bør ikke være noe tvil om at denne står på grunn nå.
                Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

Blir spennende å se hvem som bestemmer hvor lenge den får ligge der, nå som Equinor har stengt ned Sture og Kollsnes, som følge av at fregatten ligger rett ved en av hovedrørlinjene til vest prosess.

Som en operasjonell følgeeffekt av nedstenging av Sture er også Kollsnes-anlegget stengt ned.

Selskapet har dialog med myndigheter og har mobilisert beredskapsressurser for å bistå politiet og Hovedredningssentralen.
                  https://www.equinor.com/no/news/2018...-incident.html

(la til link)

Kommentér

Grafikk fra VG sier at tankfartøyet hadde 7 knop ved kollisjonen. Om dette stemmer er uvist.

a56b46b65185ed2ad59f64967dbd2341.png
                    Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

Video av selve krengingen fra NTB/aftenposten.