Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

Intervju med sjef HING.

Drøye to måneder etter at fregatten kolliderte med en tankskip i Hjeltefjorden, forteller skipssjefen om dramatikken etter kollisjonen med tankskipet «Sola TS».
    Selv ligger han og sover da det plutselig smeller. Sammenstøtet er så kraftig at han blir kastet ut av sengen og våkner på gulvet.

Mistet sambandet

– Jeg våkner av at jeg roper «nei», og skjønner med én gang at det er alvorlig. Det var en så brå sideveis bevegelse i fartøyet at vi måtte ha truffet noe, sier Ottesen.

Kommandørkapteinen får på seg uniformen og kommer seg ned i operasjonsrommet. Permer og papirer flyter på gulvet.

Det første han ser er navigasjonsradaren, som viser at fregatten ligger midt i fjorden.
    – Først er jeg lettet over at vi ikke har gått på grunn. Jeg tenker at vi har truffet noe i vannet, for eksempel en container – selv om det er helt urealistisk med et så kraftig smell.

Strømmen kommer og går, og skipet er tidvis uten samband. Ottesen må forlate operasjonsrommet, der det ikke er mobildekning, for å få varslet Sjøforsvarets hovedkvarter. Fra broen får han ringt og gitt beskjed om ulykken.

– Jeg forteller at vi har kollidert med et fartøy, og understreker at det ikke er en øvelse. Det er en veldig kort samtale.

– Forferdelig syn

Uten kontroll på fremdrift eller styring driver KNM «Helge Ingstad» på grunn.
    – Det er et veldig spesielt øyeblikk å stå på broen og se skipet gli inn i fjæresteinene. Synet og lyden er helt forferdelig. Det er noe som brenner seg fast på netthinnen.

I skutesiden er det en 45 meter lang flenge der vannet flommer inn.

– Jeg får beskjed om at hullet er veldig stort, og at flere seksjoner fylles med vann.
    De norske fregattene er konstruert for å tåle en alvorlig skade i skroget.

13 seksjoner skal være vanntette og sørge for at skipet holder seg flytende selv om flere av dem fylles.

På «Helge Ingstad» jobber mannskapet febrilsk med å lukke skottene og sette stemplinger. Trebjelker blir satt i spenn for å hindre at lukene bukker under for vanntrykket.

Flommet inn

I operasjonsrommet får skipssjefen dramatiske meldinger fra sine underordnede.

– Vi prioriterer å stemple av rom for å hindre videre vanninntrenging. Mens folk jobber med det, får jeg beskjed om at vannet flommer inn og at vi taper rom. Jeg tror først at vi skal klare å holde dem, men det går ikke.

I ettertid har Havarikommisjonen slått fast at vannet flommet fritt mellom rommene som skulle være vanntette. Girrommet ble fylt opp gjennom en hul propellaksling, og deretter strømmet vannet inn i maskinrommene.

Ottesen sier han ikke ante noe om problemet før Havarikommisjonens pressekonferanse i november.

– Jeg ble overrasket over det. Jeg har grublet mye på om det er en feil ved fartøyet som gjør at den tok inn så mye vann at den til slutt sank.

– Det er den beste meldingen som går an å få.

Om lag 20 minutter etter kollisjonen er slepebåten Ajax fremme som første fartøy. Men det er ikke nok til å få kontroll på fregatten.

– Vi ligger med baugen på land og har store bevegelser sideveis. Jeg ser på skjermen at aktre del av fartøyet ligger i et område hvor det er mer enn ti meter dypt. Så får jeg en melding fra maskinmesteren om at nå er det rett før vi synker. Vi er så tunge at hvis vi sklir ut nå, så går vi ned. I tillegg er tidevannet på vei opp. Da tar jeg beslutningen om å evakuere.

Mens ett fartøy skyver fregatten mot land, får besetningen på seg overlevelsesdrakter og kommer seg opp på dekk. Derfra går de over i Ajax.

På det tidspunktet står Ottesen på broen sammen med ti andre offiserer og følger med på evakueringen. De får rapporter om at hekken ligger dypere og dypere i vannet. De er usikre på om de skal bli værende eller evakuere.

– Til slutt står vi på dekk med en VHF-radio i hånden. Vi ser at vi ikke får gjort noe mer om bord. Da bestemmer vi oss. Det er en absurd situasjon å forlate «Helge Ingstad» tom i fjæresteinene. Det er bare nitrist.

Skipssjefen har problemer med å huske rekkefølgen på hendelser, og hvor lang tid ting tok. Men én ting som har brent seg fast, er øyeblikket da han får beskjed om at hele besetningen på 137 personer er gjort rede for.

Roser mannskapet

Ottesen er full av lovord om hvordan mannskapet taklet situasjonen, og hvordan Sjøforsvaret har fulgt dem opp etterpå.

– Vi har menige som har opplevd vanvittig dramatikk. De har sittet på lugaren idet skroget blir flerret opp. Lugaren blir fylt med vann, det er mørkt og det gnistrer fra ledninger. De klarer å klatre ut, kommer seg på post, og begynner jobben med å stemple lukene.

Det er utrolig imponerende. Jeg er veldig stolt, men det er også skremmende å høre hva de har opplevd.

Bare noen måneder tidligere øvde fregatten med den britiske marinen blant annet på å håndtere kraftig vanninntrenging. Øvelsen var en del av anerkjente Flag Officer Sea Training, og ifølge Ottesen fullførte de med beste karakter.
    Dette har hatt mye å si for at situasjonen ikke ble verre når kollisjonen først skjedde, ifølge Ottesen.

Skal heve sitt eget skip

I løpet av de neste ukene skal fregatten heves. Skipssjefen har bedt om at mannskapet får være med på operasjonen.

– Jeg er veldig glad for at så mange ønsker å være med på det. Det er vår skute, og vi vil gjøre alt vi kan for å redde så mye som mulig.
    Når skipet løftes opp av sjøen, må store mengder vann pumpes ut. Pumpene skal flyttes nedover i skipet etter hvert som det tømmes.

– Det er mannskapet som kjenner skipet best, så det er helt naturlig at de er med på den jobben. I tillegg vil de hente ut utstyr som kan reddes.

Skipssjefen sier han har gjort seg tanker om hva som gikk galt den dagen, men ønsker ikke å dele dem så lenge ulykken er under gransking og etterforskning.

– Hvilket ansvar føler du for det som skjedde?

– Jeg er skipssjef. Det er jeg som har ansvaret for alt som skjer om bord, enten det er en kokk som har kuttet seg i fingeren eller vi kolliderer med et tankskip.

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/6...t-skulle-synke

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Comment

Delar av Helge Ingstad vart bygd i Førde. https://www.firda.no/forde/nyheiter/.../s/5-15-748729
      Var eit par ting i artikkelen som eg beit meg merke i, blant anna:

– Alle baugseksjonane vart bygde i Sunnfjord. Det vart lagt inn ekstra baugstål for at fregattane skulle kunne renne mindre båtar i senk, fortel Gustav Johan Nydal, som var direktør for Kleven Maritime i Florø desse åra.
      Verftet brukte tynnare plater på seksjonane bakover, og dei la også inn røyr og anna utrusting.

– Helge Ingstad har nok vore maks uheldig og treft det sterkaste punktet på tankbåten, som har rive opp sida på fregatten, seier Nydal.
      Grønnevik fortel at storparten av stålet som vart brukt i fregattane, var 12 millimeter tjukt. I kjemikalietankarane brukte dei til samanlikning 33 millimeter rustfritt stål. Nydal fortel at dei fekk svært detaljerte tekniske spesifikasjonar på arbeidet, og at det var frykteleg krevjande å samarbeide med det spanske verftet.

– Vi hadde ei kjensle av at her var ein kunde som ønskte at vi ikkje skulle lykkast, seier Nydal.

Martin Hauge i Florø var prosjektleiar for fregatt-arbeidet fram til verftet fekk ein ny, stor kontrakt på ein juicetankar rett før jul i 2004. Han seier at modulane vart bygde etter svært strenge krav, og at det er vanskeleg å unngå at ein båt søkk når ein stor del av skipssida under overflata vert flekt opp, slik det skjedde i Øygarden natt til 8. november i fjor.

Comment

Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
        Delar av Helge Ingstad vart bygd i Førde. https://www.firda.no/forde/nyheiter/.../s/5-15-748729
        Var eit par ting i artikkelen som eg beit meg merke i, blant anna:

– Alle baugseksjonane vart bygde i Sunnfjord. Det vart lagt inn ekstra baugstål for at fregattane skulle kunne renne mindre båtar i senk, fortel Gustav Johan Nydal, som var direktør for Kleven Maritime i Florø desse åra.
        Verftet brukte tynnare plater på seksjonane bakover, og dei la også inn røyr og anna utrusting.

– Helge Ingstad har nok vore maks uheldig og treft det sterkaste punktet på tankbåten, som har rive opp sida på fregatten, seier Nydal.
        Grønnevik fortel at storparten av stålet som vart brukt i fregattane, var 12 millimeter tjukt. I kjemikalietankarane brukte dei til samanlikning 33 millimeter rustfritt stål. Nydal fortel at dei fekk svært detaljerte tekniske spesifikasjonar på arbeidet, og at det var frykteleg krevjande å samarbeide med det spanske verftet.

– Vi hadde ei kjensle av at her var ein kunde som ønskte at vi ikkje skulle lykkast, seier Nydal.

Martin Hauge i Florø var prosjektleiar for fregatt-arbeidet fram til verftet fekk ein ny, stor kontrakt på ein juicetankar rett før jul i 2004. Han seier at modulane vart bygde etter svært strenge krav, og at det er vanskeleg å unngå at ein båt søkk når ein stor del av skipssida under overflata vert flekt opp, slik det skjedde i Øygarden natt til 8. november i fjor.
        Kjemikalietankerne var IKKE bygd i 33mm rustfritt stål. Selve tankene på innsiden var nok det men skrog bygges ikke i rustfritt.

33 mm var nå litt drøyt, hvis det skulle stemme, men platetykkelsen er ikke et mål på kvalitet.

12 mm er ikke gale for å si det sånn
        Artillery is the God of War

Comment

https://www.nrk.no/hordaland/framlei...ast-1.14393231

Man venter på godt nok vær til å begynne hevinga. Man trenger 5-6 dager sammenhengende med godt vær(og da antar jeg at man mener godt nok til å utføre jobben i) for å feste de to siste løftekjettingene og starte hevinga.
          One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

Comment

Regjeringen vurderer å ta «Helge Ingstad»-havari på krita

En budsjettvri i den nye regjeringsplattformen kan hindre at milliardkostnader til en eventuell ny fregatt går hardt utover annen pengebruk.

https://www.dn.no/politikk/forsvaret...ita/2-1-523595

Comment

Greit nok at det «finnes penger i landet» men som jeg har skrevet/spurt tidligere, trenger vi en ny fregatt?

Hva gir mest forsvar for pengene hvis vi ser for oss en pott på 4 Mrd?

I og med 4 ubåter kostet 30 store så mangler vi en del der.

En ny kystvakt går brillefint (3 stk kostet 7 Mrd) og da får man penger til overs som kan smøres utover til diverse oppgraderinger på de gamle fregattene og litt driftsøkning her og der samt ombygging av HING til øvingsobjekt.

Det enkleste er kanskje å bruke alle pengene på en massiv oppgradering av de resterende fregattene, noe som ville blitt fremtvunget om noen år uansett.

Eventuelt nye Leoparder....

Comment

Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post

Eventuelt nye Leoparder....
                Hjerte.

En avtale med KMW om 100 nye Leo 2 på krita hadde vært noe.

Men, carry on.
                Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Comment

Kystvakt kan desverre ikke jakte russiske ubåter på en effektiv måte. Det kan ikke Leoparder heller. Henviser til FSJ presentasjon på OMS om dette temaet.

Comment

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                    Hjerte.

En avtale med KMW om 100 nye Leo 2 på krita hadde vært noe.

Men, carry on.
                    Åh, det hadde virkelig vært noe
                    Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Comment

– Vi arbeider ut i fra forutsetningen om at fregatten skal seile igjen. Men etter som tiden går, minsker sannsynligheten for det. I så fall vil vi berge så mye av materiellet som mulig, blant annet med tanke på bruk som reservedeler til de resterende fregattene.

Det sier kommandør Petter Hellesen. Han leder arbeidet med preservering av KNM Helge Ingstad - i fasen etter at fregatten blir hevet.

https://forsvaretsforum.no/svensk-lu...-helge-ingstad

Comment

Regjeringen åpner for ekstra oljepenger til ny fregatt

I Politisk kvarter på NRK i morges sa Henrik Asheim (H), som leder finanskomiteen, at regjeringen er åpen for ekstraordinær finansiering av både nytt regjeringskvartal, og erstatteren til den forliste fregatten KNM Helge Ingstad.
                        Fregatten har en anslått prislapp på fire milliarder, mens det nye regjeringskvartalet er beregnet til å koste 15 milliarder, skriver NTB.

Asheim sier regjeringen er åpen for å dekke milliardutgiftene «under streken», altså utenfor vanlige budsjetter. Det betyr i praksis at man må åpne oljepenge-slusen.

– Dette handler om å kunne få gjort noen store investeringer i det staten eier, og som det er vanskelig å få forsikret, uten å måtte ta ned aktiviteten på andre ting, forklarer Asheim.
                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

Dette blir nesten litt komisk.
                          [MENTION=19959]Eeo[/MENTION] og jeg har gjennom flere poster vist til konkrete problemstillinger ved å "bare kjøpe en ny båt". Det er langt fra så enkelt som det høres ut til men i kjent stil sliter politikerne med praktisk forståelse.

Nesten samme hvordan man vrir og vender på det blir denne hypotetiske fregatten en egen båttype. Eventuelt kan man sikkert bruke en del ekstra midler for å bygge den så lik som mulig, for likhetens skyld, men det blir i alle fall ikke billig. Som et eksempel kan det nevnes at i bedriften jeg jobber så sliter vi med gjenbruk av tidligere leveranser fra under 10 år tilbake fordi de ble tegnet i et utgått tegneprogram. Forskjellen på å migrere dataene eller bare tegne alt på nytt (og samtidig oppdatere ting og tang) er nesten minimal.

Kjenner jeg blir litt irritert av at akkurat her så sitter pengene løst mens det på andre og mer prekære områder skal utredes i hytt og gevær. Jeg unner marinen en ny fregatt, helt ærlig, men man må stikke en finger i jorden og vurdere hva som fungerer best i praksis. Det trenger ikke nødvendigvis være leoparder men f.eks. en tidligere MLU av de resterende Nansen'ene.

Dessuten...om det blir allokert 4 Mrd til en ny spanjol så vet dere at sluttprisen blir nærmere 6....pga. pga. pga.

Comment

Siste "versjon" av "Alvaro de Bazan-klassen", dvs. etter Fridtjof Nansen-klassen, er den australske Hobart-klassen, bygget i Australia, men med design fra Navantia. De har mye felles med Fridtjof Nansen, men er selvfølgelig mer moderne. Den første av tre ble sjøsatt i 2015, den andre i 2016 og den siste i mai 2018. Kan man slenge inn en hasteordre på en fjerde?

Det var litt spøkefullt, Hobart-klassen er større og mer kapable, og sikkert dyrere, enn FNAN.
                            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

Feil tråd [MENTION=16318]hvlt[/MENTION]?

Comment

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                                Siste "versjon" av "Alvaro de Bazan-klassen", dvs. etter Fridtjof Nansen-klassen, er den australske Hobart-klassen, bygget i Australia, men med design fra Navantia. De har mye felles med Fridtjof Nansen, men er selvfølgelig mer moderne. Den første av tre ble sjøsatt i 2015, den andre i 2016 og den siste i mai 2018. Kan man slenge inn en hasteordre på en fjerde?

Det var litt spøkefullt, Hobart-klassen er større og mer kapable, og sikkert dyrere, enn FNAN.
                                Skjønner.

Ja, jo, nei man kunne jo sikkert slengt seg på men man møter da de samme problemene med deletilgang som man har slitt med til nå.

Når designet bygges i Australia så betyr det at verftet har en del frie tøyler på skal vi si mindre viktige deler av bygget. Det kan forsåvidt være viktige deler også, men poenget er at de bare trenger å tilfredsstille en spesifikasjon som følger engineeringen til Navantia. Elektromotorer, pumper, elektroinstallasjon, rør, fittings, lys osv. kommer da gjerne fra leverandører i eller nært Australia. Dette kalles local content i bransjen og er en sånn greie når stater eller statseide selskaper skal sørge for sysselsetting ifm. en investering. Det er vanskelig å si når slikt blir et problem for Norge (mange velger komponenter fra store globale leverandører uansett) men det er ikke usannsynlig at man får noen sære merker her og der, og som kan bli vanskelig å etablere et godt forhold til i driftsfasen.

Norske verft er ofte dyre fordi de ikke svindler inn kjipe leverandører der det er åpning for slikt i spesifikasjonen, mens andre verft kynisk bruker slike smutthull til å tjene penger. Sluttproduktet blir dermed mindre viktig.

Som sagt før, dette likner veldig på hus og leilighetsbygging i Norge og det er like mange feller å gå i...

Comment

Men for f....

Skal man først gå for Ersatz HING håper jeg for Guds skyld at de har vett til å anskaffe minst to (helst fire eller flere) av samme klasse for å fordele utviklingskostnadene, risikoen, (u)tilgjengeligheten og kostnaden med å utvikle og promulgere publikasjoner og alt som dette medfører utover flere skrog.

Comment

Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
                                    Men for f....

Skal man først gå for Ersatz HING håper jeg for Guds skyld at de har vett til å anskaffe minst to (helst fire eller flere) av samme klasse for å fordele utviklingskostnadene, risikoen, (u)tilgjengeligheten og kostnaden med å utvikle og promulgere publikasjoner og alt som dette medfører utover flere skrog.
                                    Noen gjenanskaffelse bør ikke finne sted før eventuelt etter at vesentlig større "huller" i Forsvaret har blitt tettet, men for tiden er åpenbart ikke den politiske viljen til å gjøre dette tilstede - det er billigere å definere bort problemet.

Comment

https://www.nrk.no/hordaland/forsvar...tad-1.14410463

Forsvaret har detonert torpedoane frå KNM Helge Ingstad Minedykkarkommandoen til Sjøforsvaret har fjerna alle torpedoane som var om bord i KNM Helge Ingstad. Halvparten er uskadeleggjort.
                                      Ligger og video i artikkelen som viser en eksplosjon, for de som liker sånt.
                                      Last edited by yamaha; DTG 011153A Feb 19, . Begrunnelse: ordvalg
                                      One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

Comment

MDK har fjernet torpedone fra HING og detonert dem i fjorden.

https://sysla.no/maritim/sprenger-de...hjeltefjorden/

Comment

[MENTION=22708]yamaha[/MENTION] rakk å poste rett før meg.

Comment

Det vil nok bli servert fisk på HOS et par dager etter denne operasjonen.

Comment

Lettsprengt torsk.

Comment

Det er høring i dag i Stortinget angående fregatten. Foreløpig estimat tilsier at kostnadene på bergingsoperasjonen er på ca en halv milliard. Det må jo bli interessant for resten av forsvaret når disse pengene skal effektiviseres inn.

Ellers lite nytt, men hvis været holder seg forbereder man seg på å starte hevingen torsdag.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...traff-lettbaat

Comment

Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
                                                  Det er høring i dag i Stortinget angående fregatten. Foreløpig estimat tilsier at kostnadene på bergingsoperasjonen er på ca en halv milliard. Det må jo bli interessant for resten av forsvaret når disse pengene skal effektiviseres inn.

Ellers lite nytt, men hvis været holder seg forbereder man seg på å starte hevingen torsdag.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...traff-lettbaat
                                                  Kolberg er en tosk som vanlig.

Bergingsoperasjoner er notorisk vanskelige, dyre og ikke noe man normalt får fastpris på. Det er gjerne bare godt modne vrak som egner seg for slik prising.

Utstyret og båtene som brukes har dagrater som tikker og går uavhengig av progresjon og perioden vi er inne i nå er normalt off-season for slikt pga været. Selv overskriftskåte Statoil setter tunge løfteoperasjoner på hold til over påske.

Man kan godt synse i ettertid om den hurtige anskaffelsen av det som skjedde umiddelbart etter grunnstøtingen var fornuftig, men det er urettferdig overfor den/de som i praksis utførte stridsledelse under tidspress.

Når Kolberg begynner å pirke i de rette tingene skal jeg trekke tilbake første uttalelse.

Comment

– Vi skriver læreboka mens vi gjør jobben, sier operasjonsleder Anders Penna i BOA Management.

Han er operativ sjef for arbeidet med å heve den sunkne fregatten. Nå har hatt fått lov til å snakke fritt med pressen for første gang.

https://www.tu.no/artikler/bergingss...sentlig/457533

Comment

Her er en meget bra artikkel som også oppklarer en del ting rundt dette med at kjettinger ikke ble brukt for å sikre havaristen osv.

https://sysla.no/maritim/bergingsmen...-ingstad-sank/

Comment

https://www.nrk.no/hordaland/knm-_he...ske-1.14432159
                                                        KNM «Helge Ingstad» kan bli liggende til etter påske

Vanskelige værforhold gjør at det kan drøye til april før hevingen av KNM Helge Ingstad kan starte, ifølge meteorolog.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
                                                        Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Comment

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/..._content=row-2

Forsvaret varsler rettslige skritt mot verftet....

Jeg kjenner ikke detaljene i kontrakten i den forstand at det kan være at den inneholder utvidete klausuler på designfeil og garantier, men det er svært uvanlig. Når forsvaret da velger rettslige skritt så griper de knapt etter halmstrå. I praksis må de bevise at verftet handlet grovt uaktsomt når de glemte å avblende den hule propellakslingen for å kunne hente noe som kan benyttes i den pågående saken, dvs store beløp.

I praksis ønsker de nok å få oppgradert akslingene på de resterende båtene på Navantias regning, noe som i seg selv er et utdatert krav, og så legger de «alt» i inngangspotten.

Rent kontraktuelt tipper jeg verftet er ferdige med leveransen(e), inkludert garantiforpliktelser, og da er saken død. Slik må det nesten være hvis ikke ting skal koste mer enn månelanding.

Comment

Nja, strengt tatt sier jo Forsvarsmatriell følgende:
                                                            I et brev fra juridisk direktør Johan W. Kvandal i Forsvarsmateriell til det spanske verftet Navantia heter det at det kan bli aktuelt for dem å benytte seg av «alle rettslige skritt eller krav» mot både det spanske verftet og underleverandørene, skriver Bergens Tidende.
                                                            Ikke akkurat ensbetydende med at de står i tingretten neste mandag.

Selv ville jeg kanskje ha vært litt rolig i båten akkurat nå.

Comment

Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
                                                              Nja, strengt tatt sier jo Forsvarsmatriell følgende:

Ikke akkurat ensbetydende med at de står i tingretten neste mandag.

Selv ville jeg kanskje ha vært litt rolig i båten akkurat nå.
                                                              Ja du har rett. Igjen en villedende overskrift fra VG...

Vi får unne forsvaret litt taktisk spillerom for det er klart at en slik uttalelse før verftet stiller i nevnte møte, vil være med på å mørne opp de representantene som deltar.

Det er på det rene at verftet har et moralsk ansvar men som jeg skrev i det forrige innlegget så må det nesten være en "cut-off date" på slike ting for at verden skal gå rundt, og den er vel long-gone for hele Nansen-klassen.

Rent juridisk har de sannsynligvis en fryktelig dårlig sak ift. garanti på akslingene og nesten uten unntak så dekkes ikke skade på tredjepart med mindre man kan bevise grov uaktsomhet.

Da sitter man igjen med "goodwill" fra verftet, som de kanskje kunne fått hvis fregattene møtte opp i Spania, men som sannsynligvis ligger langt inne hvis de må cashe ut tjenester ved et verft i Nord-Europa.

Comment

Working...
                                                              X